Fremsat den 2. marts 2011 af
transportministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Metroselskabet I/S
og Arealudviklingsselskabet I/S
(Flytning af containerterminal i
Københavns Havn)
§ l
I lov nr. 551 af 6. juni 2007 om Metroselskabet
I/S og Arealudviklingsselskabet I/S foretages følgende
ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S«
2.
Overalt i loven ændres »Arealudviklingsselskabet
I/S« til: »Udviklingsselskabet By & Havn I/S«
og »Arealudviklingsselskabet I/S'« til:
»Udviklingsselskabet By & Havn I/S'«.
3.
Efter § 26 indsættes:
»Kapitel 4 a Containerterminal i
Københavns Havn
§ 26
a. Udviklingsselskabet By & Havn I/S kan i
overensstemmelse med lovens bilag 2 opfylde et areal i
Københavns Havn ved Ydre Nordhavn samt anlægge en
containerterminal med tilhørende bygninger og anlæg
samt de fornødne adgangsveje på det opfyldte areal.
Det opfyldte areal ejes af Udviklingsselskabet By & Havn I/S og
er byzone.
Stk. 2. Den i
stk. 1 nævnte opfyldning kan gennemføres uden
tilladelse efter kystbeskyttelsesloven.
Stk. 3.
Containerterminalen anlægges i kote ca. 3 meter.
§ 26
b. Det areal, som i lovens bilag 2 er angivet med
»I«, anvendes til containerterminal med
tilhørende bygninger og anlæg samt de fornødne
adgangsveje. Området kan ikke anvendes til andre
formål. De tilhørende bygninger må maksimalt
være 25 meter høje.
Stk. 2. Det areal,
som i lovens bilag 2 er angivet med »II«, anvendes til
fornødne adgangsveje til og fra containerterminalen med
tilhørende bygninger og anlæg samt eventuelt til
service- og vedligeholdelsesfaciliteter, opmarchbaner mv. til brug
for havnedriften. Området kan ikke anvendes til andre
formål.
Stk. 3. Det areal,
som i lovens bilag 2 er angivet med »III«, anvendes til
rekreative formål. Området kan ikke anvendes til andre
formål.
Stk. 4. Det areal,
som i lovens bilag 2 er angivet med »IV«, bibeholdes
som søterritorium. Der må ikke foretages
inddæmning eller opfyldning på dette areal.
Stk. 5. Den i
stk. 1-4 anførte anvendelse kan kun ændres ved
lov.
§ 26
c. Samtidig med iværksættelsen af den
opfyldning, som er nævnt i § 26 a, skal
Udviklingsselskabet By & Havn I/S efter Kystdirektoratets
anvisninger anlægge en høfde umiddelbart nord for
indsejlingen til Hellerup Havn. Høfden kan anlægges
uden bestemmelse og tilladelse efter kystbeskyttelsesloven.
Høfden placeres inden for det angivne areal i lovens bilag
2. Når høfden er anlagt, overdrages høfden
vederlagsfrit til Gentofte Kommune. Gentofte Kommune forestår
herefter vedligeholdelsen af høfden samt afholder alle
udgifter.
§ 26
d. Transportministeren bemyndiges til for
Udviklingsselskabet By & Havn I/S ved ekspropriation at
erhverve fast ejendom, herunder rettigheder og servitutter over
fast ejendom, samt andre rettigheder, som er nødvendige for
at gennemføre de tiltag, som er nævnt i § 26
a, § 26 b og § 26 c. Ekspropriation sker efter
reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom. Ved erstatningsfastsættelsen
gælder reglerne i § 51, stk. 1 og 2, i lov om
offentlige veje. Udviklingsselskabet By & Havn I/S afholder
alle omkostninger til ekspropriationer.«
4.
Efter bilag 1 indsættes bilag 2, der affattes som bilag 1 til
denne lov.
§ 2
I lov nr. 141 af 31. marts 1960 om
Københavns frihavn, som ændret ved § 12 i
lov nr. 504 af 24. juni 1992 og § 13 i lov nr. 474 af 31.
maj 2000 og senest ved § 29 lov nr. 551 af 6. juni 2007,
foretages følgende ændring:
1.
Overalt i loven ændres »Arealudviklingsselskabet
I/S« til: »Udviklingsselskabet By & Havn
I/S«.
§ 3
I lov om beskyttelse af havmiljøet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 929 af 24. september 2009, som senest
ændret ved lov nr. 1608 af 22. december 2010, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 51, stk. 3, nr. 1 ændres
»Arealudviklingsselskabet I/S« til:
»Udviklingsselskabet By & Havn I/S«.
§ 4
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
Bilag 1
»Bilag 2
alt="17412073631294761448 Size: (417 X 877)" border="no"
name="17412073631294761448" src="BL480_4_0.png" style="margin: 0 0
0 0"
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Lovforslagets
hovedindhold og baggrund | 2. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 4. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 5. | Miljømæssige konsekvenser | 6. | Forholdet til
EU-retten | 7. | Høring over
lovforslaget | 8. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Lovforslagets hovedindhold
og baggrund
Lovforslaget skal gøre det muligt, at den
nuværende containerterminal i Indre Nordhavn i
Københavns Kommune kan flyttes til et nærmere angivet
areal på nyopfyldt land i Ydre Nordhavn.
Flytningen skal sikre bedst mulige betingelser
for den fortsatte udvikling af erhvervshavnen i forbindelse med den
forestående byudvikling i Indre Nordhavn. Byudviklingen i
Indre Nordhavn indgår i tillægsaftale til
principaftalen fra 2005 mellem regeringen og Københavns
Kommune om etablering af en Cityring m.v. Det følger af
tillægsaftalen, at der skal ske byudvikling med 400.000
etagemeter nybyggeri til bolig og erhverv i
Århusgadeområdet fra 2008 og 200.000 etagemeter fra
2015.
Den 2. februar 2006 indgik regeringen,
Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og
Socialistisk Folkeparti en aftale om udvidelse af Metroen med en
Cityring og ny organisering af Ørestadsselskabet I/S og
Københavns Havn A/S. Aftalen bygger på det grundlag,
som fremgår af ovennævnte tillægsaftale fra
2005.
Som opfølgning på aftalen fra 2006
vedtog Folketinget lov nr. 552 af 6. juni 2007 om en Cityring og
lov nr. 551 af 6. juni 2007 om Metroselskabet I/S og
Arealudviklingsselskabet I/S (Arealudviklingsselskabet I/S har den
14. maj 2008 skiftet navn til Udviklingsselskabet By & Havn
I/S). Det fremgår af § 15, stk. 1, i
sidstnævnte lov, at Arealudviklingsselskabet I/S' (nu
Udviklingsselskabet By & Havn I/S) formål er at
forestå udvikling af selskabets arealer samt at forestå
havnedrift i Københavns Havn.
Nærværende lovforslag følger
op på de ovenfor nævnte aftaler om byudvikling i
Nordhavn fra henholdsvis 2005 og 2006 samt loven fra 2007.
Lovforslaget skal sikre bedst mulige betingelser for den
forestående byudvikling i Indre Nordhavn og sikre, at der
fortsat kan drives containerterminal i København med gode
adgangsmuligheder til det storkøbenhavnske opland.
For at sikre gode rammer for fortsat havnedrift
og for at sikre kvalitet i byudviklingen i Indre Nordhavn er det
fundet væsentligt at flytte den nuværende
containerterminal fra Indre Nordhavn til Ydre Nordhavn på et
nyopfyldt areal. Et overordnet grundlag for kommune- og
lokalplanlægningen af byudvikling i Indre Nordhavn er
tilvejebragt i »Fingerplan 2007 -
landsplandirektiv for hovedstadsområdets
planlægning«, som blev
vedtaget af miljøministeren den 29. juni 2007 og
trådte i kraft den 1. juli 2007. I redegørelsen til
Fingerplan 2007 hedder det: »Den
nuværende placering af containerterminalen bevirker, at der
ved udviklingen skal tages højde for støjen fra
havneaktiviteterne. Af den grund overvejes en flytning af
containerterminalen samt etablering af en ny krydstogtterminal ved
opfyldte arealer ved Nordhavns nordøstkyst.«
Hertil kommer, at en flytning af terminalen er
nødvendig, da støjende virksomheder i
byomdannelsesområder skal ophøre senest 8 år
efter endelig lokalplan for området er vedtaget. Det
følger således af planlovens § 15 a, at der
inden for det udpegede byomdannelsesområde kan
lokalplanlægges for miljøfølsom anvendelse,
f.eks. boliger, selvom der stadigvæk er
miljøbelastende virksomheder, hvis der er sikkerhed for, at
virksomhedens miljøbelastning ophører inden for en
8-årig periode.
Københavns Kommune har oplyst, at forslag
til lokalplan samt kommuneplantillæg for Indre Nordhavn
forventes behandlet i Borgerrepræsentationen den 14. april
2011. Efterfølgende sendes planforslagene i høring i
2 måneder.
Det overordnede grundlag for kommune- og
lokalplanlægningen af den nye krydstogtterminal er
tilvejebragt i »Landsplandirektiv
om Krydstogtterminal ved Københavns Nordhavn«, som blev vedtaget af
miljøministeren den 14. december 2009 og trådte i
kraft den 15. januar 2010.
Det er Copenhagen Malmö Port AB (CMP), der
opererer containerterminalen i Københavns Nordhavn, men
arealerne, hvorpå containerterminalen er placeret, ejes af
Udviklingsselskabet By & Havn I/S. Udviklingsselskabet By &
Havn I/S har indgået en aftale med CMP, hvorefter
Udviklingsselskabet By & Havn I/S har fået en option til
at opsige CMP på de arealer, hvor containerterminalen i dag
er lokaliseret med henblik på, at en flytning af
containerterminalen til de kommende opfyldte arealer
muliggøres.
Med hensyn til placeringen af containerterminalen
har Københavns Kommune, Udviklingsselskabet By & Havn
I/S og Transportministeriet i 2009 gennemført en screening
af alternative placeringsmuligheder. I alt 12 forskellige
fremtidige placeringer i og uden for København er belyst.
På baggrund af de foretagne screeninger og analyser taler alt
for, at der stadig i København opretholdes en
containerterminal. I Ydre Nordhavn er der gode adgangsforhold
(sejlrender) for skibe, og der undgås lange
lastbiltransporter over Sjælland til og fra f.eks. Kalundborg
eller Køge, såfremt containerterminalen skulle
placeres et af disse steder.
For at muliggøre flytningen af
containerterminalen og etableringen af krydstogtterminalen er der
dermed behov for at kunne etablere en opfyldning i Ydre Nordhavn.
Der er herudover behov for opfyldningen med henblik på at
kunne rumme jord og kalk fra anlæg af Cityringen og
vejforbindelsen mellem Nordhavn og Helsingørmotorvejen
(Nordhavnsvej). Det er både miljømæssigt og
økonomisk mere fordelagtigt end alternative
deponeringsmuligheder.
Containerterminalen fylder ca. halvdelen af det
opfyldte areal. Opfyldningen er nærmere beskrevet i
VVM-redegørelsen og miljøvurderingen »Udvidelse af Københavns Nordhavn
og ny krydstogtterminal« udarbejdet
af Københavns Kommune og Kystdirektoratet i maj 2009.
I forbindelse med Københavns Kommunes
tilvejebringelse af lokalplan for krydstogtterminalen, jf.
lokalplan nr. 443 »Udvidelse af
Nordhavn og ny krydstogtterminal«,
blev der med hjemmel i planloven indgået en aftale om
tilvejebringelse af infrastruktur mellem Udviklingsselskabet By
& Havn I/S og Københavns Kommune. I den forbindelse
forpligtede Udviklingsselskabet By & Havn I/S sig til at sikre
en forbindelse via en eller flere kanaler mellem
Svanemøllebugten og Øresund. Som følge af den
nuværende placering af havnedriften og den nuværende
afgrænsning af frihavnsområdet vil en sådan
forbindelse først blive tilvejebragt efter en flytning af
containerterminalen.
Med lovforslaget bestemmes det desuden, at
Udviklingsselskabet By og Havn skal anlægge en høfde,
samtidig med at opfyldningen i Ydre Nordhavn
iværksættes. Anlæggelsen af høfden sker
som led i de afværgeforanstaltninger, som Kystdirektoratet
har fundet nødvendige for at sikre mod nedbrydning af kysten
på den nordlige del af Hellerup Strand. Høfdens
placering er angivet i lovens bilag 2, idet høfden vil
skulle placeres efter Kystdirektoratets anvisninger umiddelbart
nord for indsejlingen til Hellerup Havn. Høfdens
præcise placering beror således på
Kystdirektoratets kystfaglige vurdering, som Udviklingsselskabet By
& Havn I/S er forpligtet til at følge.
Efter anlæg overdrages høfden
vederlagsfrit til Gentofte Kommune, som varetager den fremtidige
vedligeholdelse.
Selskabet har den 14. maj 2008 ændret navn
til Udviklingsselskabet By & Havn I/S. Derfor foreslås
loven ændret i overensstemmelse hermed.
I hovedtræk indebærer
lovændringen:
- en opfyldning i
Ydre Nordhavn på i alt ca. 100 ha
- en inddeling af
arealet i tre områder
- placering af en
containerterminal på opfyldningen i område
»I«
- udlægning
af et område (område »II«) til de
fornødne adgangsveje til containerterminalen, samt evt.
yderligere service- og vedligeholdelsesfaciliteter, opmarchbaner
mv. til brug for havnedrift
- udlægning
af et område til rekreative formål i område
»III«
- et forbud mod
inddæmning eller opfyldning af det areal, som i lovens bilag
2 er angivet med »IV«
- etablering af en
høfde umiddelbart nord for indsejlingen til Hellerup
Havn
- ændring af
selskabets navn
Opfyldningen er en forudsætning for, at der
vil kunne anlægges en krydstogtterminal på
opfyldningen, jf. Landsplandirektiv af 14. december 2009 om
Krydstogtterminal ved Københavns Nordhavn.
Med lovforslagets vedtagelse bestemmes
områderne »I« til »IV«'s
fremtidige anvendelse. Arealanvendelsen for de respektive
områder er udtømmende fastlagt og kan kun ændres
ved ny lovgivning. Af samme grund er det ikke nødvendigt, at
Københavns Kommune udarbejder lokalplaner m.v., og det er i
øvrigt ikke nogen betingelse for områdernes
anvendelse, som beskrevet i §§ 26 a - 26 b, at der
sker yderligere behandling efter planlovens regler for nye
områders zonestatus og anvendelse. Der vil dog i alle
tilfælde i henhold til de almindelige regler herom skulle
udarbejdes en VVM-redegørelse for flytning af
containerterminalen, når der foreligger en konkret
projektbeskrivelse, jf. bemærkningerne til § 26 b,
stk. 1.
Udover lovens bilag 2 (»Kort over anvendelse af opfyldt areal i
Københavns Ydre Nordhavn«)
er medtaget bilag 2 til lovbemærkningerne (»Overordnet skitse for
udviklingsperspektiver i Københavns Ydre Nordhavn«), som er medtaget, idet det tjener til
at uddybe informationerne i lovens bilag 2.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Fastholdelse af en trafikalt velbeliggende
containerterminal i hovedstadsområdet har generelt betydning
for hovedstadsområdets økonomiske udvikling, og dermed
også for økonomien i Københavns Kommune og de
øvrige hovedstadskommuner.
Mulighed for flytningen vil bidrage til en
positiv værdiskabelse i Udviklingsselskabet By & Havn
I/S. Flytningen vil tjene til at fastholde indtægter fra
udlejning til containerterminal og vil øge provenuet fra
salg af arealer til byformål i Indre Nordhavn. Lovforslaget
vil dermed sikre indtægter til Udviklingsselskabet By &
Havn I/S, hvormed selskabet kan afvikle den betydelige gæld,
som selskabet er stiftet med. Størstedelen af denne
gæld er overført fra Ørestadsselskabet I/S, jf.
aktstykke nr. 174 tiltrådt af Finansudvalget den 22. juni
2007. Den overvejende del af gælden er stiftet i forbindelse
med anlæggelsen af den københavnske metro.
Udgifter til opfyldningen og flytning af
containerterminalen inkl. anlæg af veje betales af
grundejeren Udviklingsselskabet By & Havn I/S, som ejes af
staten (45 %) og Københavns Kommune (55 %).
Udgifter til vedligeholdelse af den i
§ 26 c nævnte høfde forestås af
Gentofte Kommune. Der er indgået en aftale herom mellem
Udviklingsselskabet By & Havn I/S og Gentofte Kommune.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget pålægger ikke
erhvervslivet økonomiske og administrative byrder. For dele
af erhvervslivet især i hovedstadsområdet har det
væsentlig betydning, at der fortsat findes en trafikalt
velfungerende containerterminal i hovedstadsområdet. For
Udviklingsselskabet By og Havn I/S er det afgørende, at
Copenhagen Malmö Port AB fortsat kan drive containerterminal i
København.
Med lovforslaget tages skridt til at fjerne
potentielle interessekonflikter mellem boligformål og
støjende erhvervsvirksomheder, så containerterminalen
uden hindringer kan udøve sin virksomhed, og der dermed kan
sikres fortsat havnedrift i Københavns Havn.
Med lovforslaget sikres således, at
såvel udviklingen af havnedriften som de
byudviklingsmæssige interesser tilgodeses.
4. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget indebærer ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget ledsages af en strategisk
miljøvurdering (SMV). De miljømæssige
konsekvenser ved opfyldningen i Ydre Nordhavn er nærmere
beskrevet i VVM-redegørelsen og miljøvurderingen
»Udvidelse af Københavns
Nordhavn og ny krydstogtterminal«
udarbejdet af Københavns Kommune og Kystdirektoratet i maj
2009.
Den udarbejdede VVM-redegørelse opfylder
ligeledes kravene til strategisk miljøvurdering (SMV) i
miljøvurderingsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 936
af 24. september 2009 om miljøvurdering af planer og
programmer. VVM-redegørelsen gælder stadig, idet
vedtagelsen af nærværende lovforslag ikke
medfører behov for en ny VVM-redegørelse.
VVM-redegørelsen fokuserer imidlertid på opfyldningen
og krydstogtterminalen og har ikke haft særskilt fokus
på containerterminalen. Af den grund udarbejdes en
særskilt strategisk miljøvurdering (SMV) for flytning
af containerterminalen. Der vil senere skulle udarbejdes (af
bygherre) en VVM-redegørelse for containerterminalen i
henhold til de almindelige regler herom, dvs. når der
foreligger en konkret projektbeskrivelse herfor.
Grundlæggende vil en udflytning af
containerterminalen til Ydre Nordhavn have en positiv
miljømæssig konsekvens dels for det lokale
miljø, dels for det regionale miljø. I forbindelse
med den fysiske udformning og indretning af en ny containerterminal
vil der ske en optimering af forskellige forhold som f.eks. intern
logistik, adgangsforhold, støj, håndtering af
spildevand m.v. Samlet set vil det med uændret
omsætning betyde en mindre miljøbelastning fra selve
havnedriften end ved den nuværende placering.
Hvis containerterminalen ikke flyttes fra sin
nuværende placering til Ydre Nordhavn, vil terminalen med den
forudsatte byudvikling i Indre Nordhavn ikke kunne tilbyde
attraktive forhold for erhvervslivet. Det har den konsekvens, at
der vil ske en stigning i tilførslen af gods til
hovedstadsområdet med lastbil frem for skib, hvilket
påvirker miljøet negativt. Det giver derfor en positiv
miljøeffekt at skabe gode udviklingsmuligheder for
havnedriften i København.
De lokale trafikale konsekvenser ved en
udflytning vedrører trafik til og fra containerterminalen.
Selve udflytningen til Ydre Nordhavn forventes ikke at
medføre en øget trafikmængde i forhold til den
nuværende placering i Indre Nordhavn. Dog må det
forventes, at bedre rammer for havnedriften vil skabe en
øget havneaktivitet og dermed en generel vækst i
lastbiltrafikken til og fra havnen. Denne øgede
trafikmængde skal imidlertid ses i lyset af, at der ikke er
bebyggelse i Ydre Nordhavn, og at godstransport via skib samlet set
giver en mindre trafikbelastning. Dertil kommer den planlagte
vejforbindelse mellem Nordhavn og Helsingørmotorvejen
(Nordhavnsvejen), som vil sikre en direkte forbindelse for
lastbiltrafik til motorvejsnettet.
Støjgener kan forekomme fra
containerskibenes motorer samt fra lastekraner, gaffeltrucks m.v.
Med flytningen af terminalen øges afstanden imidlertid til
eksisterende og planlagte beboede områder på
Østerbro og Indre Nordhavn samt Tuborg Havn, hvorfor generne
fra støjen bliver mindre. Terminalen forberedes desuden for
landstrøm, således at skibene på længere
sigt kan strømforsynes via elkabler fra land. På denne
måde vil der ikke være behov for at producere
strøm fra containerskibenes motorer.
Arealbehovet til område »I« er af
Udviklingsselskabet By & Havn I/S opgjort til ca. 50 ha.
Containerterminalen ønskes placeret således, at skibe
kan lægge til kaj i umiddelbart forlængelse af
krydstogtskibene ud mod Kronløbet, og således at en
del af kajstrækningen kan anvendes både til
krydstogtskibe og godstrafik. Den samlede kajlængde skal
være 1.800 meter. Krydstogtskibene skal ligge sydligst, hvor
der er reserveret 800 meter til krydstogtskibe. Herefter kommer en
kajstrækning på 300 meter til blandet anvendelse, samt
en kajstrækning på 700 meter reserveret primært
til godstrafik. Hertil kommer en kaj mod nordøst på
ca. 500 meter, som også kan anvendes til godstrafik.
Krydstogtterminalens placering på i alt 1100 meter (800 meter
+ 300 meter, jf. ovenfor) er fastlagt i »Landsplandirektiv af 14. december 2009
om Krydstogtterminal ved Københavns Nordhavn«.
Med flytningen af containerterminalen til den nye
beliggenhed øges den fysiske afstand målt fra Tuborg
Havn (afstand fra Tuborg Havn ved den nuværende beliggenhed
er ca. 1700 meter mod ca. 2100 meter ved den fremtidige
beliggenhed). Det ændrer dog naturligvis ikke ved, at
containerterminalen stedvis vil påvirke udsigten fra land til
Øresund og påvirke byens skyline fra vandsiden. Denne
visuelle påvirkning vurderes at være begrænset,
men dog stedvis iøjnefaldende. Det er netop i det lys, at
man skal se det areal, som er angivet på kortet med »III«, og
som foreslås udlagt til rekreative formål med
grøn beplantning med træer. Dette område »III« vil
være beliggende mellem containerterminalen og kysten ved
Hellerup. Den forudsatte beplantning på dette område
skal tjene til at begrænse containerterminalens synlighed set
fra land, og beplantningen vil ad åre i stort omfang
skærme af for udsigten fra land til containerterminalen.
En udflytning af containerterminalen er desuden
en nødvendig forudsætning for at skabe en attraktiv
bydel i Indre Nordhavn.
Der er i VVM-redegørelse og
miljøvurdering »Udvidelse af
Københavns Nordhavn og ny krydstogtterminal« udarbejdet af Københavns Kommune
og Kystdirektoratet i maj 2009 redegjort for en række
afværgeforanstaltninger i forhold til forskellige
miljøforhold, herunder en høfde, jf. lovforslagets
§ 26 c, som gør, at myndighederne vurderer, at
projektet, såfremt disse udføres, kan
gennemføres uden væsentlige virkninger på
miljøet. Af andre afværgeforanstaltninger, som er
omtalt i VVM-redegørelsen, kan f.eks. nævnes
afværgeforanstaltninger i forhold til trafikale forhold,
bilag IV arter (grønbroget tudse), flytning af fyr i
forbindelse med flytning af sejlrende, jordhåndtering,
indretning af depot, etablering af ny biotop, forslag om etablering
af kanal for kajakroere, partikelfiltre på alle maskiner over
75 kW etc.
6. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
7. Høring over
lovforslaget
Lovforslaget har været sendt i
høring til nedenævnte:
Agenda 21 Østerbro,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Beredskabsstyrelsen,
Brancheforeningen Danske Advokater, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
sportsfiskerforbund, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Cyklist
Forbund (DCF), Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Danske
Handicaporganisationer, Dansk Industri (DI), Dansk Jernbaneforbund,
Dansk Ornitologisk forening, Danske Regioner, Danske
Speditører, Dansk Transport, Datatilsynet, Det Centrale
Handicapråd, Logistik (DTL), DI Transport, DFDS Canal Tours
(Havnerundfarten), Domstolsstyrelsen, Ejerforeningen Tuborg Kanal,
Erhvervs- og Byggestyrelsen, Fiskeridirektoratet, FOGUS,
Forbrugerrådet, Foreningen danske havnevirksomheder,
Frederiksberg Kommune, Friluftsrådet, Fælles Fagligt
Forbund 3F, Gentofte Kommune, Grundejerforeningen for
Hellerup-Maglegårds Sogne, Grundejerforeningen
Svanevænget Kgl. Dansk Yachtklub, Kommissarius ved Statens
Ekspropriationer på øerne, Kommunernes Landsforening
(KL), Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kort &
Matrikelstyrelsen, Kulturarvsstyrelsen, Københavns Kommune,
Københavns Museum, Havneudvalget Hellerup Havn, Hellerup
kajakklub, Hellerup roklub, Hellerup sejlklub, HK Trafik &
Jernbane, Håndværksrådet, Landbrug &
Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Naturstyrelsen, NOAH - Trafik, Menighedsråd og
sognepræst i Frederiks Kirke, Miljøstyrelsen, Region
Hovedstaden, Region Sjælland, Svanemølle gruppen,
Søfartsstyrelsen, Teknisk Landsforbund, Trafikselskaberne i
Danmark, Udviklingsselskabet By & Havn I/S, Østerbro
lokalråd, Østerbro lokaludvalg, Østerbro
Havnekomité og Østerbro lokalhistorisk forening.
Lovforslaget er endvidere sendt til Rigsrevisionen.
| | | 8. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Velbeliggende containerterminal bidrager
positivt til økonomien i hovedstadsområdet | På kort sigt udgifter til
opfyldning, flytning af containerterminal samt anlæg af
høfde, som afholdes af Udviklingsselskabet By & Havn
I/S. Efter overdragelse af høfden til Gentofte Kommune
afholder kommunen herefter vedligeholdelsesudgifterne hertil. | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Fortsat adgang til erhvervshavnedrift i
København Havn | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Forbedret adgangsforhold, mindre
støj, og bedre håndtering af spildevand. | | Afskærmning af udsigt til
containerterminal (etablering af rekreativt område) | Containerterminalen indebærer en
begrænset - men dog stedvis iøjnefaldende - visuel
påvirkning set fra land og fra vandet, | | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Arealudviklingsselskabet I/S har den 14. maj 2008
ændret navn til Udviklingsselskabet By & Havn I/S. Derfor
foreslås loven, herunder lovens titel, ændret i
overensstemmelse hermed. Forslaget ændrer ikke på, at
transportministeren og Københavns Kommune også
fremover efter enstemmig beslutning kan ændre selskabets
navn.
Til nr. 3
Der foreslås indsat et nyt kapital 4 a.
Kapitlet omhandler flytning af containerterminal i
Københavns Havn.
Til § 26 a.
Det foreslås i stk. 1, at der gives
hjemmel til, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S kan opfylde
et nærmere angivet areal i Københavns Havn ved Ydre
Nordhavn, og at det opfyldte areal ejes af Udviklingsselskabet By
& Havn I/S. Det opfyldte areal forventes at udgøre i alt
ca. 100 ha., heraf udgør containerterminalen ca. 50 ha.
Placering af det opfyldte areal er angivet i lovens bilag 2, som er
affattet som bilag 1 til denne lov. Opfyldningen skal bl.a. rumme
jord og kalk fra anlæg af Cityringen og Nordhavnsvejen. I
relation til Udviklingsselskabet By & Havn I/S' ejerskab af det
opfyldte areal bemærkes det, at det er fastsat i lovens
§ 7, at tinglysning og registrering af
Udviklingsselskabet By & Havn I/S' rettigheder og pligter kan
ske på grundlag af loven.
Det opfyldte areal består af tre
områder, jf. lovens bilag 2. Nedenfor er de tre
områders (dvs. område »I«,
»II« og »III«)
udstrækning angivet ved i tabellen at anføre
koordinaterne til bestemmende hjørne- og knækpunkter
for hver områdes rand. Koordinaterne er anført i det
matrikulære referencesystem UTM 32/ETRS 89, jf.
bekendtgørelse om matrikulære arbejder, nr. 1088 af
17/09/2010.
| | Punkt | UTM 32 / ETRS 89 | | N | E | Område I | | | I-A I-B I-C I-D I-E | 6 180 520.826 6 180 998.722 6 181 486.241 6 181 458.071 6 181 186.395 | 727 841.971 727 410.996 727 951.601 728 117.056 728 580.610 | Område II | | | II-A II-B II-C II-D | 6 180 953.116 6 180 750.179 6 180 256.642 6 180 572.841 | 727 452.125 727 352.796 727 444.570 727 795.104 | Område III | | | III-A III-B III-C III-D III-E III-F | 6 180 969.117 6 180 760.442 6 180 910.552 6 181 269.264 6 181 462.409 6 180 998.722 | 727 437.692 727 335.546 727 084.105 727 345.820 727 925.181 727 410.996 | | | |
|
Det foreslås, at det opfyldte areal har
status som byzone. Baggrunden herfor er følgende: Når
der etableres en opfyldning, vil opfyldningen automatisk have
status som landzone, jf. planlovens § 34. Hvis der skal
placeres en containerterminal på denne opfyldning, er det et
krav, at området forinden konverteres til byzone, da en
containerterminal har karakter af en bymæssig funktion. En
byzone fremkommer ved, at den pågældende kommune
udarbejder kommune- og lokalplanlægning for området
(opfyldningen). Imidlertid skal al byudvikling i
hovedstadsområdet ifølge planlovens § 5 j,
stk. 1, ske inden for eksisterende byzone. I
hovedstadsområdet er reglerne om landzone, i modsætning
til i det øvrige land, meget strikse, hvilket skyldes
hensynet til at beskytte grønne kiler. En undtagelse til
denne regel findes dog i planlovens § 5 j, stk. 4,
hvorefter miljøministeren kan give en kommune tilladelse til
at konvertere et område til byzone, såfremt der er tale
om et mindre område (omkring 5 ha). Dette benyttede
miljøministeren sig bl.a. af i forbindelse med godkendelsen
af krydstogtterminalen i Nordhavn. Da containerterminalen fylder
omkring 50 ha, er det således ikke inden for rammerne af den
nuværende planlov muligt at ændre området til
byzone. Derfor foreslås en bestemmelse om, at det opfyldte
areal har status som byzone.
I forhold til forslaget i stk. 2
bemærkes det, at inddæmning og opfyldning af
søterritorium efter kystbeskyttelsesloven kræver en
tilladelse fra Kystdirektoratet. I stk. 2 foreslås det,
at den i dette lovforslag omhandlede opfyldning ved Ydre Nordhavn
ikke kræver Kystdirektoratets tilladelse og således kan
gennemføres uden en sådan tilladelse. Dette skyldes
bl.a., at Kystdirektoratet allerede har vurderet, at en opfyldning
i Ydre Nordhavn kræver, at der anlægges en høfde
som nærmere beskrevet i forslaget til § 26 c.
Opfyldningen er således nærmere beskrevet i
VVM-redegørelsen og miljøvurderingen »Udvidelse af Københavns Nordhavn
og ny krydstogtterminal« udarbejdet
af Københavns Kommune og Kystdirektoratet i maj 2009.
Forslaget i stk. 2 indebærer, at den
sædvanlige adgang efter kystbeskyttelsesloven til at
påklage Kystdirektoratets tilladelse vedrørende
inddæmning og opfyldning bortfalder, idet der ikke skal
indhentes tilladelse hos Kystdirektoratet og dermed ikke er nogen
tilladelse at påklage.
I stk. 3 foreslås en bestemmelse om,
at containerterminalen anlægges i kote ca. 3 meter. Med kote
3 menes, at der fyldes op, så terræn ligger 3 meter
over havet.
Til § 26 b.
Det foreslås i stk. 1, at det areal,
som er angivet i lovens bilag 2 med »I«
anvendes til containerterminal med tilhørende bygninger og
anlæg samt de fornødne adgangsveje.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S træffer beslutning om,
hvornår en adgangsvej er fornøden.
Ved »containerterminal med tilhørende
bygninger og anlæg«
forstås containerterminal med kraner og opstillingspladser
til containere, plads til anløb af RO/RO skibe, bilskibe og
stykgodssskibe, opstillings- og parkeringsplads til biler mm. ,
værksteds- og indcheckingsfaciliteter, pakhuse med
tilhørende administration og speditionsvirksomhed,
containeroplag og containerreparationsvirksomhed mm,
administrationsbygning til havneoperatør samt mulighed for
anløb af passagerskibe, herunder krydstogtskibe ved
eventuelt ledig kapacitet. Der er mulighed for tilpasninger til
ændrede godsstrømme og håndteringsmetoder samt
som hidtil parkeringsfaciliteter til biler, som sendes til Danmark
og gennem Danmark i transit.
Det foreslås endvidere, at området
ikke kan anvendes til andre formål.
Derudover foreslås det, at de
tilhørende bygninger, herunder administrationsbygninger og
pakhuse, maksimalt må være 25 meter høje. Denne
bestemmelse skal bidrage til at begrænse unødige
visuelle gener fra containerterminalen i forhold til oplevelsen af
Øresundskysten i naboområderne. Selve bygningerne kan
således maksimalt komme op i kote 28. Derimod lægger
lovforslaget ikke restriktioner på udformning eller
højde af tekniske anlæg, kraner, containeroplag
m.v.
Når Udviklingsselskabet By & Havn I/S
har udarbejdet en konkret projektbeskrivelse for
containerterminalens placering i område »I«, vil
der (af bygherre) blive udarbejdet en VVM-redegørelse i
henhold til de almindelige regler herom. I henhold til de
gældende regler herfor udarbejder Københavns Kommune
kommuneplantillæg.
Der udarbejdes en strategisk
miljøvurdering (SMV) for flytningen af containerterminalen.
Den allerede udarbejdede VVM-redegørelse for den
påtænkte opfyldning i Nordhavn suppleres således
med en SMV for den forudsatte flytning af containerterminalen fra
Indre Nordhavn til område »I«.
Det foreslås i stk. 2, at det areal,
der i lovens bilag 2 er angivet med »II«,
anvendes til fornødne adgangsveje til og fra
containerterminalen med tilhørende bygninger og anlæg
samt eventuelt til service- og vedligeholdelsesfaciliteter,
opmarchbaner mv. til brug for havnedriften.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S
træffer beslutning om, hvornår adgangsveje er
fornødne. Der er på nuværende tidspunkt ikke
taget stilling til den konkrete placering af de fornødne
adgangsveje. Vejenes placering fremgår derfor ikke af lovens
bilag 2. Der er som eksempel angivet to veje på kortet i
bilag 2 til lovbemærkningerne (»overordnet skitse over
udviklingsperspektiver for Københavns Ydre Nordhavn») til bemærkningerne til loven.
Antallet af adgangsveje samt adgangsvejenes konkrete placering vil
senere fremgå af en VVM-redegørelse, når der
foreligger en konkret projektbeskrivelse af
containerterminalen.
Det foreslås endvidere, at området
ikke kan anvendes til andre formål.
Det foreslås i stk. 3, at det areal
som i lovens bilag 2 er angivet med »III»,
anvendes til rekreative formål.
Med et rekreativt område forstås, at
området henlægges som et ubebygget areal, som langs
kysten kan anvendes til rekreative faciliteter med et maritimt
formål. Anvendelsen skal desuden være forenelig med
havnedriften i naboområderne.
Det foreslås endvidere, at området
ikke kan anvendes til andre formål. Således kan
området eksempelvis ikke anvendes til boliger, fabrikker
eller vindmøller.
Det forudsættes, at Udviklingsselskabet By
& Havn I/S sikrer, at arealet vil blive beplantet
således, at det fremtræder grønt og indbydende,
og at der sker beplantning af træer især på den
vestlige side af containerterminalen (område »III»)
senest samtidig med ibrugtagning af containerterminalen
(område »I»). Disse træer vil i stort omfang
ad åre kunne skærme af for udsigten fra land til
containerterminalen.
Det foreslås i stk. 4, at det areal,
som i lovens bilag 2 er angivet med »IV»
bibeholdes som søterritorium. Der må ikke foretages
inddæmning eller opfyldning på dette areal.
Kystbeskyttelseslovens § 16 a, nr. 1 finder således
ikke anvendelse for dette område. En eventuel opfyldning
eller inddæmning af areal »IV» kan
alene ske ved ny lovgivning.
Arealet som i lovens bilag 2 er angivet med »IV»
dækker et område på søterritoriet, som
ligger i et bælte (0-100 meter) vest, nord og øst for
opfyldningen samt et område på søterritoriet
(0-100 meter) nord og vest for det eksisterende Ydre Nordhavn.
Området begynder ved den nordlige grænse for den
eksisterende Færgehavn Nord og afsluttes ved den
nord-østlige afgrænsning af det eksisterende
Skudeløbet.
Det foreslås i stk. 5, at den i
stk. 1-4 anførte anvendelse kun kan ændres ved
lov. Baggrunden herfor er, at anvendelsen af de
pågældende områder fastsættes ved denne
lov, og at det anses for væsentligt, at ændring heraf
alene kan ske ved lov.
Til § 26 c
I forbindelse med en ekspertvurdering af den
planlagte udvidelse af Københavns Nordhavn er der
påvist et behov for at etablere en høfde umiddelbart
nord for indsejlingen til Hellerup Havn.
Med forslaget i § 26 c foreslås
det at etablere en høfde, der skal sikre mod nedbrydning af
kysten på den nordlige del af Hellerup Strand og dermed
forhindre de skadevirkninger, en sådan nedbrydning kan
medføre. Høfden skal være landfast.
Høfden skal i øvrigt konstrueres,
således at den opfylder sit formål som beskrevet
herover. I denne forbindelse henvises til tillæg til
teknisk baggrundsrapport nr. 3 til VVM-redegørelsen for
udvidelse af Københavns Nordhavn, hvori høfdens
placering og dimensioner er angivet. Høfden er således
en afværgeforanstaltning foreslået på baggrund af
VVM-redegørelsen. Kystdirektoratet skal godkende den
endelige udformning. Høfdens placering er angivet som et
skraveret areal i lovens bilag 2, idet høfden vil skulle
placeres efter Kystdirektoratets anvisninger. Høfdens
placering beror således på Kystdirektoratets
kystfaglige vurdering, som Udviklingsselskabet By & Havn I/S er
forpligtet til at følge.
Forslaget til § 26 c indebærer,
at det med lovforslaget er bestemt at anlægge en høfde
som beskrevet ovenfor. Forslaget til § 26 c træder
dermed i stedet for de sædvanlige afgørelser herom (i
form af kommunal bestemmelse og tilladelse fra Kystdirektoratet)
efter kystbeskyttelsesloven. Forslaget betyder således
også, at den sædvanlige adgang efter
kystbeskyttelsesloven til at påklage afgørelser om
anlæg af høfde bortfalder, idet der som nævnt
ikke skal træffes nogen afgørelser herom og dermed
ikke er nogen afgørelser at påklage.
Når høfden er anlagt, foreslås
høfden overdraget vederlagsfrit til Gentofte Kommune.
Gentofte Kommune varetager herefter den fremtidige
vedligeholdelse.
Til § 26 d.
Det foreslås at tilvejebringe en
ekspropriationshjemmel, der giver mulighed for at erhverve fast
ejendom, herunder rettigheder og servitutter over fast ejendom,
samt andre rettigheder, som er nødvendige for at
gennemføre de nævnte tiltag i § 26 a,
§ 26 b og § 26 c, herunder etablering af en
landfast høfde umiddelbart nord for indsejlingen til
Hellerup Havn. Da høfden skal etableres af hensyn til
beskyttelse af kysten på den nordlige del af Hellerup Strand,
skal den nødvendige ramme for konstruktionens etablering
sikres og samtidig give mulighed for den nødvendige adgang i
anlægsfasen. Ekspropriation skal i øvrigt ske efter
reglerne i lov om fremgangsmåde ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom. Ved andre
rettigheder end rettigheder over fast ejendom forstås f.eks.
rettigheder til at drive fiskeri.
Det foreslås endvidere, at erstatning
fastsættes efter lovgivningens almindelige regler, jf.
§ 51, stk. 1 og 2, i lov om offentlige veje.
Alle omkostninger til ekspropriationen afholdes
af Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
Til §§ 2 og 3
Arealudviklingsselskabet I/S har den 14. maj 2008
ændret navn til Udviklingsselskabet By & Havn I/S. Derfor
foreslås de i §§ 2 og 3 anførte love
ændret i overensstemmelse hermed.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i lovtidende, således at
arbejdet kan igangsættes hurtigst muligt efter
vedtagelsen.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | § 26. Klage over forvaltningen af
Københavns Havn indgives til transport- og
energiministeren. Stk. 2.
Klagefristen er 4 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt
den pågældende. Transport- og energiministeren kan dog
se bort fra fristen, når omstændighederne taler
derfor. | | | | | Kapitel 4 a Containerterminal i
Københavns Havn | | | | | | § 26
a. Udviklingsselskabet By & Havn I/S kan i
overensstemmelse med lovens bilag 2 opfylde et areal i
Københavns Havn ved Ydre Nordhavn samt anlægge en
containerterminal med tilhørende bygninger og anlæg
samt de fornødne adgangsveje på det opfyldte areal.
Det opfyldte areal ejes af Udviklingsselskabet By & Havn I/S og
er byzone. Stk. 2. Den i
stk. 1 nævnte opfyldning kan gennemføres uden
tilladelse efter kystbeskyttelsesloven. Stk. 3.
Containerterminalen anlægges i kote ca. 3 meter. | | | | | | § 26
b. Det areal, som i lovens bilag 2 er angivet med »I«,
anvendes til containerterminal med tilhørende bygninger og
anlæg samt de fornødne adgangsveje. Området kan
ikke anvendes til andre formål. De tilhørende
bygninger må maksimalt være 25 meter høje. Stk. 2. Det
areal, som i lovens bilag 2 er angivet med »II»,
anvendes til fornødne adgangsveje til og fra
containerterminalen med tilhørende bygninger og anlæg
samt eventuelt til service- og vedligeholdelsesfaciliteter,
opmarchbaner mv. til brug for havnedriften. Området kan ikke
anvendes til andre formål. Stk. 3. Det
areal, som i lovens bilag 2 er angivet med »III«,
anvendes til rekreative formål. Området kan ikke
anvendes til andre formål. Stk. 4. Det
areal, som i lovens bilag 2 er angivet med »IV«,
bibeholdes som søterritorium. Der må ikke foretages
inddæmning eller opfyldning på dette areal. Stk. 5. Den i
stk. 1-4 anførte anvendelse kan kun ændres ved
lov. | | | | | | § 26
c. Samtidig med iværksættelsen af den
opfyldning, som er nævnt i § 26 a, skal
Udviklingsselskabet By & Havn I/S efter Kystdirektoratets
anvisninger anlægge en høfde umiddelbart nord for
indsejlingen til Hellerup Havn. Høfden kan anlægges
uden bestemmelse og tilladelse efter kystbeskyttelsesloven.
Høfden placeres inden for det angivne areal i lovens bilag
2. Når høfden er anlagt, overdrages høfden
vederlagsfrit til Gentofte Kommune. Gentofte Kommune forestår
herefter vedligeholdelsen af høfden og afholder alle
nødvendige udgifter. | | | | | | § 26
d. Transportministeren bemyndiges til for
Udviklingsselskabet By & Havn I/S ved ekspropriation at
erhverve fast ejendom, herunder rettigheder og servitutter over
fast ejendom, samt andre rettigheder, som er nødvendige for
at gennemføre de tiltag, som er nævnt i § 26
a, § 26 b og § 26 c. Ekspropriation sker efter
reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom. Ved erstatningsfastsættelsen
gælder reglerne i § 51, stk. 1 og 2, i lov om
offentlige veje. Udviklingsselskabet By & Havn I/S afholder
alle omkostninger til ekspropriationer.« | | | | Kapitel 5 Bemyndigelser, ikrafttræden og
konsekvensændringer i anden lovgivning m.v. | | 4. Efter
bilag 1 indsættes bilag 2, der affattes som bilag 1 til denne
lov. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 141 af 31. marts 1960 om
Københavns frihavn, som ændret ved § 12 i
lov nr. 504 af 24. juni 1992 og § 13 i lov nr. 474 af 31.
maj 2000 og senest ved § 29 lov nr. 551 af 6. juni 2007,
foretages følgende ændring: | | | | | | 1. Overalt i
loven ændres »Arealudviklingsselskabet I/S« til: »Udviklingsselskabet By & Havn
I/S«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om beskyttelse af
havmiljøet, jf. lovbekendtgørelse nr. 929 af 24.
september 2009, som senest ændret ved lov nr. 1608 af 22.
december 2010, foretages følgende ændring: | | | | | | 1. I § 51, stk. 3, nr. 1
ændres »Arealudviklingsselskabet I/S» til: »Udviklingsselskabet By & Havn
I/S». | | | | | | § 4 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende. | | | | | | |
|
Bilag 2
alt="6300343791959881678 Size: (635 X 898)" border="no"
name="6300343791959881678" src="BL480_4_1.png" style="margin: 0 0 0
0"