Skriftlig fremsættelse (2. marts
2011)
Transportministeren (Hans Chr. Schmidt)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S (Flytning af
containerterminal i Københavns Havn)
(Lovforslag nr. L 162)
Med lovforslaget muliggøres, at den nuværende
containerterminal i Indre Nordhavn i København kan flyttes
til et i lovforslaget nærmere angivet areal på
nyopfyldt land i Ydre Nordhavn.
Forslaget indebærer, at der kan ske en opfyldning i Ydre
Nordhavn. Afgrænsningen af det opfyldte areal fremgår
af lovforslaget og forventes at udgøre i alt ca. 100
ha.
Forslaget indeholder en inddeling af det opfyldte areal i tre
områder.
Forslaget indebærer således, at der på den
østlige del af opfyldningen vil kunne anlægges en
containerterminal med tilhørende bygninger og anlæg
samt de fornødne adgangsveje (område "I"). Dette areal
forventes at udgøre ca. 50 ha. Området kan ikke
anvendes til andre formål.
Desuden bestemmes det med lovforslaget, at der på den
vestvendte del af opfyldningen (område "III") udlægges
et areal, som kan anvendes til rekreative formål.
Området kan ikke anvendes til andre formål. Det
forudsættes, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S sikrer,
at arealet vil blive beplantet således, at det
fremtræder grønt og indbydende. Område "III" vil
skulle ligge mellem den fremtidige containerterminal og kysten ud
for Gentofte kommune.
Lovforslaget indebærer endvidere, at der udlægges
et område (område "II") til de fornødne
adgangsveje til og fra containerterminalen med tilhørende
bygninger og anlæg samt eventuelt til service - og
vedligeholdelsesfaciliteter, opmarchbaner m.v. til brug for
havnedriften. Området kan ikke anvendes til andre
formål.
Det foreslås tillige, at et areal (område "IV")
bibeholdes som søterritorium. Der må ikke foretages
inddæmning eller opfyldning på dette areal. En eventuel
inddæmning og/eller opfyldning af areal "IV" kan alene ske
ved ny lovgivning.
Endelig indeholder lovforslaget en hjemmel til etablering af
en høfde umiddelbart nord for indsejlingen til Hellerup
Havn.
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.