Betænkning afgivet af Trafikudvalget
den 12. april 2011
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2011 og var til 1.
behandling den 3. marts 2011. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Trafikudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og transportministeren sendte
den 21. december 2010 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del -
bilag 120. Den 24. februar 2011 sendte transportministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en
skriftlig henvendelse fra Brancheforeningen Dansk Luftfart.
Transportministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
Trafikudvalgets alm. del spørgsmål 500 og
transportministerens svar herpå, og et af udvalgets
spørgsmål til transportministeren i forbindelse med
behandlingen af lovforslaget og ministerens svar herpå er
optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet stemmer for de stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. Overalt i loven ændres
»Statens Luftfartsvæsen«,
»luftfartsvæsenet« og
»Luftfartsvæsenet« til:
»Trafikstyrelsen«, og »Statens
Luftfartsvæsens« ændres til:
»Trafikstyrelsens«.«
[Lovteknisk ændring]
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 13,
stk. 4, ændres »og/eller« til:
»eller«.
[Redaktionel ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Forslaget er begrundet med, at Statens Luftfartsvæsen
pr. 1. november 2010 ophørte med at eksistere som en
selvstændig styrelse, da den blev en del af Trafikstyrelsen.
Alle de opgaver, der i luftfartsloven er henlagt til Statens
Luftfartsvæsen, varetages derfor nu af Trafikstyrelsen.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse i § 13, stk. 4, har til
hensigt at regulere, at et luftfartøj kan slettes af
registeret, hvis et anmeldt ejerskifte ikke kan registreres,
grundet én eller flere af de tre nævnte
forudsætninger (begæring om registrering, dokumentation
for erhvervelsen af luftfartøjet og erklæring om, at
betingelserne i § 7 er opfyldt) ikke er til stede. Den
foreslåede formulering tydeliggør dette.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard
Larsen (V) fmd. Kristian Pihl
Lorentzen (V) Peter Juel Jensen (V) Karsten Nonbo (V) Kim
Christiansen (DF) Pia Adelsteen (DF) Henriette Kjær (KF)
nfmd. Helge Adam Møller
(KF) Magnus Heunicke (S) Jens Christian Lund (S) Poul Andersen (S)
Klaus Hækkerup (S) Anne Baastrup (SF) Jesper Petersen (SF)
Johs. Poulsen (RV) Per Clausen (EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 152
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra transportministeren |
2 | Tidsplan for udvalgsbehandlingen af
lovforslaget |
3 | Rapport om de større danske
provinslufthavne, tidligere omdelt på TRU
(folketingsåret 2009-10) alm. del - bilag 387 |
4 | Høringssvar og resume vedr.
rapporten om de større danske provinslufthavne - tidligere
omdelt på TRU (folketingsåret 2009-10) alm. del - bilag
476 |
5 | Kopi af TRU alm. del - svar på
spørgsmål 500, fra transportministeren |
6 | Henvendelse af 9/3-11 fra
Brancheforeningen Dansk Luftfart |
7 | Ændringsforslag fra
transportministeren |
8 | 1. udkast til betænkning |
9 | Ændringsforslag fra
transportministeren |
10 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 152
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om anvendelse af skatteydermidler
på lufthavne, der ikke er rentabilitet i, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om provinslufthavne, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre en
fair og lige konkurrence mellem provinslufthavnene med dette
lovforslag, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om, hvorfor ministeren ikke
ønsker at sikre den fair og lige konkurrence
provinslufthavnene imellem ved at have et statsligt tilsyn og
ankesystem, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. , om det ikke bliver et
uigennemskueligt system, at der skal klages til flere forskellige
instanser ved uenighed, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
6 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
9/3-11 fra Brancheforeningen Dansk Luftfart, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
Bilag 2
Trafikudvalgets alm. del spørgsmål 500 og
transportministerens svar herpå, og et af udvalgets
spørgsmål til transportministeren i forbindelse med
behandlingen af lovforslaget og ministerens svar herpå
Spørgsmålene og svarerne er optrykt efter
ønske fra SF.
Spørgsmål nr. 500:
Ministeren bedes redegøre for de forskellige former for
finansiering af lufthavnene i Kastrup, Rønne,
Sønderborg, Karup, Billund, Tirstrup og Aalborg.
Svar:
Jeg kan oplyse, at Københavns Lufthavne A/S er et
privat aktieselskab, hvor den danske stat ejer ca. 39 procent af
aktierne. Den australske investeringsfond Macquaries ejer ca. 54
procent af aktierne; de resterende aktier ejes af forskellige
private og investorer.
Staten bidrager ikke til finansieringen af driften i
Københavns Lufthavn. Lufthavnen finansieres gennem
lufthavnsafgifter samt kommercielle indtægter.
For så vidt angår Rønne, Sønderborg,
Karup, Billund, Tirstrup og Aalborg gælder, at de finansieres
af lufthavnsafgifter, kommercielle indtægter samt forskellige
former for offentlig støtte.
Jeg skal i den forbindelse henvise til »Rapport om de
større provinslufthavne« udarbejdet af en
tværministeriel arbejdsgruppe fra maj 2010, som jeg sendte
til Trafikudvalget den 16. juni 2010, især rapportens afsnit
2 om provinslufthavnenes organisering og trafikale forhold.
Dette afsnit indeholder en gennemgang af provinslufthavnenes
ejerforhold og finansiering herunder den nedenfor gengivne tabel
2.2, der viser en oversigt over formerne for offentlig
støtte til provinslufthavnene:
Lufthavn | Direkte offentlig støtte | Indirekte offentlig støtte |
Aalborg Lufthavn | - | - 100 % kommunalt ejet andelsselskab - Betaler ikke fulde omkostninger for
infrastruktur og visse ydelser, idet lufthavnen er placeret
på militær flyvestation |
Aarhus Lufthavn | - | - 100 % kommunalt ejet A/S |
Billund Lufthavn | - | - 100 % kommunalt ejet A/S |
Bornholms Lufthavn | Direkte drifts- og
investeringsstøtte via finanslovsbevilling Nedsættelse af passagerafgiften i
henhold til lov | |
Esbjerg lufthavn | Kommunal dækning af
driftsunderskud Investeringer afholdes af kommunal
bevilling | - Del af Esbjerg kommune |
Karup Lufthavn | - | - 100 % kommunalt ejet andelsselskab - Betaler ikke fulde omkostninger for
infrastruktur og visse ydelser, idet lufthavnen er placeret
på militær flyvestation |
Sønderborg Lufthavn | Kommunal dækning af
driftsunderskud - Kommunalt anlægstilskud - Statsligt tilskud | - Del af Sønderborg Kommune |
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren tage kontakt til forsvarsministeren med henblik
på at få belyst problemstillingen omkring, at
provinslufthavne, hvor Forsvaret har aktiviteter, modtager
indirekte statsstøtte, og at det giver disse lufthavne en
konkurrencefordeli forhold til kommunale lufthavne, hvor forsvaret
ikke har aktiviteter? Vilministeren herunder også
drøfte med forsvarsministeren, hvilke tiltag, der
kangøres for at begrænse dette skæve
konkurrenceforhold?
Svar:
I forbindelse med høringen over den
tværministerielle arbejdsgruppes rapport om
konkurrenceforholdene i de større danske provinslufthavne
samt i forbindelse med høringen over det fremsatte
lovforslag, har Aarhus Lufthavn rejst den af spørgeren
nævnte problemstilling.
Som nævnt i høringsnotatet til lovforslaget, som
er fremsendt til Folketinget den 24. februar 2011, ligger den
omhandlede problemstilling uden for den regulering, der kan
foretages i luftfartsloven og dermed uden for det fremsatte
lovforslag.
Problemstillingen henhører således ikke under
Transportministeriets ressort, men er som udgangspunkt et
anliggende for Forsvarsministeriet, hvorfor jeg har gjort
forsvarsministeren opmærksom på
problemstillingen.