Fremsat den 23. februar 2011 af
transportministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om godkendelse og syn
af køretøjer
(Administrative bødeforelæg og
påbud om aflevering af nummerplader i forbindelse med
manglende syn eller godkendelse af køretøjer)
§ l
I lov nr. 473 af 9. juni 2004 om godkendelse og
syn af køretøjer foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 3 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. Hvis et
køretøj ikke er godkendt senest 10 uger efter den
frist, der er angivet i indkaldelsen til syn, kan Trafikstyrelsen
udstede påbud om, at et køretøjs nummerplader
omgående skal afleveres til SKAT.«
2. I
§ 13, stk. 1, indsættes efter »jf.
§ 3, stk. 1«: », og den, der ikke
efterkommer et påbud efter § 3,
stk. 3«.
3.
Efter § 13 indsættes før overskriften
før § 14:
Ȥ 13
a. I sager om overtrædelse af § 13,
stk. 1, kan Trafikstyrelsen i et bødeforelæg
tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag, hvis den,
der har begået overtrædelsen, erklærer sig
skyldig og rede til inden en nærmere angiven frist at betale
en bøde som angivet i bødeforelægget.
Stk. 2.
Retsplejelovens regler om krav til indholdet af et anklageskrift og
om, at en sigtet ikke er forpligtet til at udtale sig, finder
tilsvarende anvendelse på bødeforelæg.
Stk. 3. Vedtages
bøden, bortfalder videre forfølgning.«
§ 2
Transportministeren fastsætter tidspunktet
for lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Lovforslagets formål og
baggrund | 2. | Gældende ret | 3. | Lovforslagets indhold | 4. | Administrative og økonomiske
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Administrative konsekvenser for
borgere | 8. | Forholdet til EU-retten. | 9. | Høring | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Lovforslagets formål
og baggrund
Formålet med lovforslaget er at nedbringe
antallet af udeblivelser til syn primært for at sikre en
bedre overholdelse af gældende ret om, at
køretøjer skal godkendes ved syn af hensyn til
trafiksikkerheden og miljøet.
Forslaget giver for det første mulighed
for, at Trafikstyrelsen kan udstede administrative
bødeforelæg til et køretøjs ejer eller
bruger, hvis et køretøj efter udsendelse af
rykkerbrev ikke rettidigt er blevet fremstillet til syn. For det
andet giver lovforslaget mulighed for, at Trafikstyrelsen efter
rykkerskrivelsen kan kræve aflevering af
køretøjets nummerplader til SKAT, såfremt
køretøjet trods udstedelse af
bødeforelæg stadigvæk ikke er fremstillet til og
godkendt ved syn. For det tredje fastsættes, at
Trafikstyrelsen får mulighed for at udstede administrative
bødeforelæg, til den ejer eller bruger, der ikke inden
2 uger efter udstedelse af et påbud afleverer et
køretøjs nummerplader til SKAT.
Formålet med lovforslaget er at mindske
antallet af køretøjer, der udebliver fra syn. Der er
til stadighed ca. 15.000 køretøjer, der selv efter en
rykker ikke møder til syn. Formålet er endvidere at
få mulighed for at få fjernet nummerpladen på de
køretøjer, der trods rykkere og bøder ikke
rettidigt fremstilles og godkendes ved syn.
Der er i dag ikke stærke incitamenter eller
sanktioner til at sikre efterlevelse af kravet om periodisk syn af
køretøjer, især hvis der er udsigt til
større reparationer af køretøjet. Brugerens
risiko er begrænset og kun et beskedent antal
køretøjer er genstand for nummerpladeinddragelse.
90 % af de udeblevne personbiler til periodisk
syn risikerer alene at blive opdaget ved politiets almindelige
patruljering, hvilket indebærer inddragelse af nummerplader
samt en mulig bøde på 1.000 kr. Udebliver brugeren en
fuld synsperiode på 1 eller 2 år, inddrager politiet
dog aktivt nummerplader på køretøjer, der ikke
møder til syn.
Politiets nuværende metoder til
håndhævelse af reglerne er ikke en samfundsmæssig
effektiv brug af ressourcer. Manuel nummerpladeinddragelse ved
besøg af politiet på adressen er meget
ressourcekrævende. Ved patruljering opdages relativt få
udeblivere, ligesom relativt få bøder udskrives af
politiet. Transportministeriet ønsker ved lovforslaget at
tage initiativ til at forbedre regelefterlevelsen ved at
Trafikstyrelsen som en integreret del af myndighedsvaretagelsen
får bedre muligheder for administrativt at sanktionere
udeblivelser. Instrumenterne er udstedelse af
bødeforelæg og krav om aflevering af nummerplader,
hvis henvendelsen ikke fører til, at bilen fremstilles til
syn og godkendes. Politiet vil således kunne fokusere
på de udeblivere, der uanset myndighedernes foranstaltninger
fortsat ikke har fået synet deres køretøj.
Brug af administrative bødeforelæg
kendes fra andre myndigheders lovgivning, f.eks.
miljølovgivningen og arbejdsmiljølovgivningen.
2. Gældende ret
Ifølge § 3 i lov om godkendelse
og syn af køretøjer skal et registreret eller
godkendt køretøj fremstilles og godkendes til syn
efter indkaldelse. Den, der ikke fremstiller sit
køretøj efter indkaldelse, straffes med bøde
jf. § 13, stk. 1.
Det er i dag alene politiet, der i henhold til 3,
stk. 2, kan kræve aflevering af nummerplader ved
manglende godkendelse af et køretøj ved syn eller
omsyn.
Det følger imidlertid af § 13,
stk. 1, i lov om godkendelse og syn af
køretøjer, at med bøde straffes den, der ikke
fremstiller sit køretøj til syn efter indkaldelse,
jf. § 3, stk. 2.
SKAT foretager løbende udtræk fra
Motorregisteret af køretøjer, der ikke er godkendt
ved syn. SKAT udvælger ca. 10 % af de udtrukne personbiler og
sender disse oplysninger direkte til politiet med henblik på
konkret nummerpladeinddragelse. De resterende 90 % opdages normalt
kun ved politiets almindelige gadepatruljering, hvilket
indebærer inddragelse af nummerplade samt bøde
på 1.000 kr.
Lykkes det en personbilbruger at unddrage sig syn
i en periode på 1-2 år, foretager politiet inddragelse
af nummerpladerne på køretøjet.
3. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget indføres der mulighed
for, at Trafikstyrelsen kan udstede administrative
bødeforelæg for ikke at efterkomme indkaldelse til syn
samt manglende aflevering af nummerplader fra
køretøjet.
Muligheden påtænkes i første
omgang udnyttet til at fastsætte de nævnte sanktioner
for manglende efterkommelse af indkaldelse til periodiske syn.
Afhængigt af erfaringerne hermed kan der på et senere
tidspunkt blive tale om tillige at anvende muligheden til at
fastsætte tilsvarende sanktioner for manglende fremstilling
til syn, som er indkaldt af politiet eller Trafikstyrelsen til
kontrol af, om et køretøj opfylder bestemmelserne i
færdselsloven eller forskrifter, der er udfærdiget i
medfør af færdselsloven, jf. §, 2, stk. 2, i lov
om godkendelse og syn af køretøjer.
Vedtagelse af lovforslaget vil også
indebære, at den nugældende synsindkaldelse og
erindringsbrev ændres, og at der sikres en entydig frist for
fremstilling til syn. Man skal operere med en ny proces med et
forløb på 14 uger mellem synsdatoen, der er bilens
første registrering - bilens »fødselsdag«
- og det bødeforelæg, der udstedes for manglende
efterkommelse af kravet om aflevering af køretøjets
nummerplader.
I de gældende regler forløber en
periode på 14 uger for erhvervskøretøjer, der
udebliver fra periodiske syn, før nummerpladerne inddrages,
mens tidsforløbet for private personbiler er 18 uger.
Lovforslaget gør processen ens for alle
køretøjer.
Indkaldelse til syn udsendes fremover som i dag
ca. 8 uger før synsdatoen (»bilens
fødselsdag«). I indkaldelsen oplyses, at man fra
synsdatoen har 5 uger til at få bilen synet og godkendt. Det
betyder i praksis, at brugeren kan køre til syn på
»fødselsdagen«, men blive sendt til omsyn og
først møde op til omsyn præcis 33 dage senere
(som omsynsfristen er defineret) og få en godkendelse. Der
kan yderligere gå op til en uge, før godkendelsen med
sikkerhed kan registreres i Motorregistret.
5 uger efter synsdatoen (dvs. efter
»fødselsdagen«) kontrolleres i Motorregistret,
om køretøjet har været fremstillet til syn.
Registrerer Trafikstyrelsen ikke fremstilling til syn efter de 5
uger, vil brugeren i løbet af den 6. uge modtage en
erindring, hvori er anført, at køretøjet skal
fremstilles til syn omgående, og et varsel om, at styrelsen
vil fremsende et bødeforelæg på 2.000 kr., hvis
det ikke sker.
Er der 4 uger efter erindringen (dvs. 10 uger
efter synsdato) ikke registreret:
en dato for et syn i Motorregistret, vil brugeren
modtage et krav om omgående aflevering af nummerpladerne til
SKAT (kravet er vedlagt et bødeforelæg på 2.000
kr. for manglende fremstilling til syn med en betalingsfrist
på 2 uger),
en dato for en godkendelse i Motorregistret (selv
om køretøjet er fremstillet til syn) vil brugeren
modtage et krav om omgående aflevering af nummerpladerne til
SKAT.
Brugeren får ved brevet tillige et varsel
om, at såfremt nummerpladerne ikke afleveres - eller
køretøjet godkendes - vil der blive fremsendt
yderligere et administrativt bødeforelæg på
2.000 kr.
Såfremt der herefter fortsat ikke er
afleveret nummerplader - eller køretøjet er godkendt
- vil ejeren/ brugeren modtage et bødeforelæg på
2.000 kr. for manglende aflevering af nummerplader, samt oplysning
om, at sagen er overgivet til politiet for inddragelse af
nummerpladerne.
Et muligt sanktionsforløb kunne være
som beskrevet i nedenstående skema:
| | | Tidspunkt | Hændelse | Konsekvens | Ca. 8 uger før
køretøjets registreringsdato | Indkaldelse til syn udsendes | Ejer/bruger får besked om det
forestående periodiske syn | Registreringsdato =
køretøjets »fødselsdag« | Synsdato | Det periodiske syn forfalder | 5 uger efter synsdato | Det kontrolleres, om der er foretaget et
syn | Herefter er køretøjet
registreret som forfaldet til syn, hvis det ikke er godkendt ved et
syn. | 6 uger efter oplyst synsdato | Ejer/bruger modtager påbud om
omgående fremstilling til syn | Ejer/bruger adviseres om bøde
på 2.000 kr. såfremt fremstilling til syn ikke sker
straks | 10 uger efter oplyst synsdato | a. - Ejer/bruger modtager
bødeforelæg på 2.000 kr. for ikke at få
køretøjet fremstillet til syn. | a. - Påbud om omgående
aflevering af nummerplader til SKAT. | | | | | b. - Ejer/bruger der har fremstillet til
syn, men ikke har fået godkendt sit køretøj
modtager påbud om aflevering af nummerplader | b. - Påbud om omgående
aflevering af nummerplader til SKAT | 14 uger efter oplyst synsdato | Ejer/bruger modtager
bødeforelæg på 2.000 kr. for ikke at have
afleveret nummerplader til SKAT | Ejer/bruger modtager oplysning om, at
sagen sendes til politiet for nummerpladeinddragelse | 15 uger efter oplyst synsdato | Kontrol af betaling af bøde | Overgivelse til retten og SKAT | | | |
|
Det skønnes, at truslen om bøder og
krav om aflevering af nummerplader kan nedbringe antallet af
udeblevne køretøjer til syn til 2000-3000
køretøjer.
I Holland har man indført lignende regler
med god effekt, hvor antallet af udeblevne køretøjer
er faldet fra ca. 9 % til ca. 2 %. Køretøjsbrugeren i
Holland modtager 6 uger inden rettidig dato for syn en indkaldelse.
Såfremt denne dato overskrides, sendes oplysning herom til
vejkontrolmyndigheden (politiet). Efter en periode på 2
måneder, hvor køretøjet ikke er fremstillet til
syn, udstedes der en bøde administrativt til brugeren
på 90 Euro. Såfremt køretøjet fortsat
ikke er fremstillet til syn, kan der udstedes op til 4 bøder
på et år. Manglende betaling af bøder får
sædvanlig retslig behandling, og fortsat udeblivelse fra
periodisk syn i sidste instans kan medføre konfiskation af
køretøjet.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
En effektivisering af bødeindsatsen over
for udeblivelse fra syn forventes i opstarten at medføre en
merindtægt for staten i størrelsesordenen 10-15 mio.
kr. årligt. I forbindelse med liberaliseringen af
bilsynsmarkedet i 2005 blev området gebyrfinansieret.
Virksomhederne betaler således et gebyr til Trafikstyrelsen
for hvert syn og omsyn, der gennemføres. Gebyret er ved
bekendtgørelse fastsat til 22 kr. pr. syn. Det skal
løbende vurderes, i hvilket omfang administrative
bødeforelæg vil indebære et behov for
gebyrændring. Der skønnes behov for 2
årsværk til administration af ordningen samt ca.
400.000 kr. til it-system. Det vurderes, at forslaget ikke
får administrative og økonomiske konsekvenser for
regioner og kommuner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Indførelse af administrative bøder
og krav om aflevering af nummerplader forventes at fremrykke og
forøge antallet af syn pr. år, hvilket vil øge
omsætningen hos syns- og omsynsvirksomhederne marginalt.
Forslaget skønnes ikke at medføre administrative
byrder eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
miljømæssige konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser
for borgere
Forslaget vurderes ikke at medføre
administrative konsekvenser for borgere.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Høring
Lovforslaget er sendt til høring hos
følgende myndigheder, organisationer mv.:
Fagligt Fælles Forbund (3F), Autobranchens
Udviklingscenter/EUC Nord, Bilbranchen, Centralforeningen af
Autoreparatører i Danmark, CEUS, CO 10, Danmarks
Automobilforhandler Forening, Dansk Bilforhandler Union, Dansk
Erhverv, Danske Advokater, Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk
Transport og Logistik, Danske Bilimportører; Danske
Busvognmænd, FDL Frie Danske Lastvognmænd, Danske
Synsvirksomheder, Den Dansk Akkrediterings- og Metrologifond
(DANAK), Det norske Veritas, FDM, Forbrugerrådet, Foreningen
af Danske Vognfabrikker, Foreningen af Politimestre i Danmark,
Foreningen af Vognimportører i Danmark, HK/Stat,
Københavns Politi, LO, Dansk Lokal Syn, Motorcykelbranchens
Landsforbund; Rigspolitiet; Rigsadvokaten, Rådet for Sikker
Trafik, Teknologisk Institut, TÜV Nord Danmark og Foreningen
af Omsynsvirksomheder i Danmark.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | En effektivisering af bødeindsatsen
over for udeblivelse fra syn vil medføre en merindtægt
for staten i størrelsesordenen 10-15 mio. kr. årligt i
de første år. | 2 årsværk til administration
af ordningen samt ca. 400.000 kr. til it-system. Merudgifterne
afholdes inden for Transportministeriets sædvanlige
ramme. | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Indførelse af administrative
bødeforelæg og påbud om aflevering af
nummerplader forventes at fremrykke og forøge antallet af
syn pr. år, hvilket vil øge omsætningen en smule
hos (om)synsvirksomhederne. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med bestemmelsen gives der mulighed for, at
Trafikstyrelsen 10 uger efter synsdatoen kan udstede et påbud
om, at køretøjets nummerplader omgående skal
afleveres til SKAT. I modsætning til i dag vil
nummerpladeinddragelse dermed blive et led i den samlede
sanktionsprocedure i tilfælde, hvor indkaldelse til syn ikke
efterkommes.
Til nr. 2
Muligheden for at ifalde bødestraf
foreslås i bestemmelsen udvidet til ud over manglende
efterkommelse af indkaldelse til syn også at omfatte
tilfælde, hvor nummerpladerne ikke afleveres til SKAT efter
udstedelsen af et påbud efter § 3, stk. 3.
Til nr. 3
I dag er det alene politiet, der kan give
bøde, hvis et køretøj ikke fremstilles til syn
efter indkaldelse.
Bestemmelsen i § 13 a, stk. 1, giver
Trafikstyrelsen mulighed for at udstede administrative
bødeforelæg, hvis et køretøj ikke
rettidigt fremstilles til syn efter indkaldelse eller hvis
nummerpladerne ikke afleveres efter et påbud herom. Der er
dermed tale om en ny sanktionsmulighed, som har til formål at
nedbringe antallet af køretøjer, der udebliver fra
syn.
I § 13 a, stk. 2 foreslås
det at. retsplejelovens regler om krav til indholdet af et
anklageskrift og om, at en sigtet ikke er forpligtet til at udtale
sig, tilsvarende finder anvendelse på
bødeforelæg.
Efter § 13 a, stk. 3 bortfalder
videre forfølgning såfremt bøden vedtages.
Til § 2
Det foreslås, at transportministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Baggrunden for den forholdsvise sene ikrafttrædelse er, at
det foreslåede administrative sanktionssystem er
afhængigt af, at det Digitale Motorregister (DMR) hos SKAT er
taget i drift. Idriftsættelsen forventes først at
kunne ske i efteråret 2011.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § l | | | | § 3.
Et registreret eller godkendt køretøj skal
fremstilles og godkendes ved syn efter indkaldelse. Stk. 2. Politiet
kan inddrage et køretøjs nummerplader, hvis
køretøjet efter indkaldelsen ikke fremstilles eller
godkendes ved syn eller omsyn. | | 1. I
§ 3 indsættes som stk. 3: »Stk. 3. Hvis et
køretøj ikke er godkendt senest 10 uger efter den
frist, der er angivet i indkaldelsen til syn, kan Trafikstyrelsen
udstede påbud om, at et køretøjs nummerplader
omgående skal afleveres til SKAT.« | | | | § 13. Med bøde straffes den,
der ikke fremstiller sit køretøj til syn efter
indkaldelse, jf. § 3, stk. 1. Stk. 2. Medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lov, straffes med
bøde den, der uden tilladelse til syn eller om syn foregiver
at have en sådan tilladelse, jf. § 5,
stk. 1. Stk. 3. I regler,
der udstedes i medfør af denne lov, kan der fastsættes
straf af bøde for overtrædelse af disse regler. Stk. 4. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. | | 2. I § 13, stk. 1, indsættes
efter: , »jf. § 3, stk. 1«: », og
den, der ikke efterkommer et påbud efter § 3,
stk. 3.«. | | | | | | 3. Efter
§ 13 indsættes før overskriften før
§ 14: | | | 13 a. I sager
om overtrædelse af § 13, stk. 1, kan
Trafikstyrelsen i et bødeforelæg tilkendegive, at
sagen kan afgøres uden retssag, hvis den, der har
begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig og
rede til inden en nærmere angiven frist at betale en
bøde som angivet i bødeforelægget. | | | Stk. 2.
Retsplejelovens regler om krav til indholdet af et anklageskrift og
om, at en sigtet ikke er forpligtet til at udtale sig, finder
tilsvarende anvendelse på bødeforelæg. | | | Stk. 3. Vedtages
bøden, bortfalder videre forfølgning. | | | | | | § 2 | | | | | | Transportministeren fastsætter tidspunktet
for lovens ikrafttræden. |
|