Skriftlig fremsættelse (23. februar
2011)
Transportministeren (Hans Chr. Schmidt)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til ændring af lov om
ændring af lov om godkendelse og syn af
køretøjer (Administrative bødeforelæg og
påbud om aflevering af nummerplader)
(Lovforslag nr. L 151)
Med lovforslaget indføres der mulighed for
Trafikstyrelsen til a) udstedelse administrative
bødeforelæg for manglende fremstilling til syn, b)
udstedelse af pålæg om aflevering af nummerplader samt
c) udstedelse af administrative bødeforelæg i
tilfælde af manglende aflevering af nummerplader fra
køretøjet.
Der er konstant ca. 15.000 køretøjer, der selv
efter en rykker ikke møder til syn. Relativt set udebliver
flere erhvervsejede køretøjer end privatejede.
Ikke-godkendte biler skal i princippet have nummerpladerne
inddraget af politiet.
Der kan og bør gøres mere for at nedbringe
antallet af udeblivelser, primært for at sikre en bedre
overholdelse af gældende ret om, at køretøjer
skal godkendes ved syn af hensyn til trafiksikkerheden og
miljøet.
Der er i dag ikke stærke incitamenter/sanktioner til at
sikre efterlevelse af kravet om periodisk syn, især hvis man
har udsigt til væsentlige reparationer af bilen. Ejerens
risiko er forholdsvis begrænset. 90 pct. af de udeblevne
personbiler risikerer kun at blive opdaget ved almindelig
patruljering, hvilket indebærer inddragelse af nummerplader
samt en mulig bøde på 1.000 kr. Udebliver ejeren en
fuld synsperiode (1 eller 2 år), inddrager politiet dog
aktivt nummerpladerne på køretøjer, der ikke
møder til syn.
Transportministeriet ønsker ved lovforslaget at tage
initiativ til at forbedre regelefterlevelsen ved, at
Trafikstyrelsen som en integreret del af myndighedsvaretagelsen
får bedre muligheder for administrativt at sanktionere
gentagne udeblivelser ved udstedelse af bøder samt krav om
aflevering af nummerplader, hvis henvendelsen ikke fører
til, at bilen godkendes.
Målet er, at væsentlig flere biler bliver enten
godkendt eller afmeldt, herunder at dårligt vedligeholdte
biler fjernes fra vejene.
En mere konsekvent overholdelse af gældende ret om krav
om godkendelse af køretøjer ved bilsyn vil mindske
mulighederne for spekulation i forholdet mellem udgifter til
reparation og risiko for opdagelse samt have positive aspekter i
relation til i særdeleshed miljøet og formentlig
også trafiksikkerheden, da det må formodes, at det er
de biler, der er dårligst i stand, der har de største
incitamenter til at udeblive fra syn.
Erfaringer fra Holland viser, at antallet af udeblivelser
falder dramatisk, når der systematisk trues med bøder
ved udeblivelse fra syn. Efter indførelse af systematiske
bøder faldt andelen/antallet af udeblivelser efter en rykker
fra 9 pct. til 2 pct.
Det foreslås, at transportministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.