Skriftlig fremsættelse (9. februar
2011)
Justitsministeren
(Lars Barfoed)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven og lov om ungdomsskoler
(Knallertkørekort og sanktioner ved ulovlig kørsel
på knallert m.v.)
(Lovforslag nr. L 137)
Hovedformålet med lovforslaget er at forbedre
færdselssikkerheden ved at højne kvaliteten af den
køreundervisning, som unge knallertførere skal
gennemgå, og ved at skærpe sanktionerne for ulovlig
knallertkørsel.
Samtidig foreslås det, at aldersgrænsen for
førere af lille knallert nedsættes fra 16 til 15
år for at forbedre de unges mobilitet.
Herudover indebærer lovforslaget en tilpasning af
reglerne på knallertområdet til kravene i tredje
kørekortdirektiv (Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/126/EF om kørekort).
Lovforslaget bygger - med visse justeringer - på
anbefalingerne fra en arbejdsgruppe under Rigspolitiet, som har
haft til opgave at revidere knallertområdet i lyset af
Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan og tredje
kørekortdirektiv.
Lovforslaget indebærer, at der indføres krav om
kørekort for førere af lille knallert. Kravet vil dog
ikke gælde for personer, som er fyldt 18 år inden
lovens ikrafttrædelse. Der indføres endvidere
særskilte kørekortkategorier til både lille og
stor knallert, og som følge heraf indføres en
række omkostningsbestemte gebyrer.
Lille knallert vil herefter kunne føres med
kørekort til lille eller stor knallert, motorcykel eller
bil, mens stor knallert vil kunne føres med kørekort
til stor knallert, motorcykel eller bil.
Det foreslås, at aldersgrænsen for førere
af lille knallert nedsættes fra 16 til 15 år for at
forbedre de unges mobilitet. 15-17-årige vil - i stedet for
det knallertbevis, som 16-17-årige i dag kan erhverve - kunne
erhverve kørekort til lille knallert ved at
gennemføre ungdomsskolernes knallertuddannelse.
Forslaget om nedsættelse af aldersgrænsen skal ses
i sammenhæng med, at der med lovforslaget samtidig
foreslås indført en række tiltag, som
særligt sigter til at forbedre færdselssikkerheden for
unge knallertførere.
Således foreslås det, at der sker en markant
forbedring af knallertuddannelsen i ungdomsskolerne. Dette vil
bl.a. indebære, at uddannelsen bliver udvidet med minimum
seks lektioner særligt om risikoforståelse, da netop
risikoforståelse er blevet anført som en
væsentlig faktor for unge knallertføreres evne til at
færdes sikkert i trafikken. Herudover foreslås, at
knallertuddannelsen som noget nyt afsluttes med en egentlig
teoriprøve og praktisk køreprøve, som den unge
skal bestå. Endvidere lægges der med lovforslaget op
til at indføre et krav om, at unge under 18 år skal
have gennemført et færdselsrelateret
førstehjælpskursus som betingelse for at kunne
erhverve kørekort til lille knallert.
For i højere grad at sikre, at forældrene til de
yngste knallertførere bliver involveret i den unges
beslutning om at anskaffe sig en knallert, foreslås det, at
knallertforhandlere og andre professionelle, der driver erhverv med
salg, udlejning eller reparation af knallerter, ikke må
overlade en knallert til personer under 16 år, medmindre
forældremyndighedens indehaver har givet skriftligt samtykke
dertil.
Som konsekvens af de foreslåede forbedringer og
udvidelser af knallertuddannelsen i ungdomsskolerne, foreslås
det gebyr på 100 kr., der i dag betales for udstedelse af et
knallertbevis, erstattet med et omkostningsbestemt gebyr på
420 kr. for udstedelse af et kørekort til lille knallert.
Herudover vil unge under 18 år selv skulle afholde eventuelle
udgifter til det færdselsrelaterede
førstehjælpskursus.
Personer, der er fyldt 18 år, vil alene skulle
bestå en teoriprøve hos politiet for at erhverve
kørekort til lille knallert. For udstedelse af
kørekort til lille knallert til personer over 18 år
foreslås indført et omkostningsbestemt gebyr på
100 kr.
Kørekort til stor knallert vil efter forslaget kunne
erhverves af personer, der er fyldt 18 år, efter undervisning
på køreskole og en teoretisk og praktisk
køreprøve, som afholdes af politiet.
Lovforslaget indeholder endvidere en række
sanktionsskærpelser og nye sanktioner for ulovlig
knallertkørsel. Skærpelserne tager navnlig sigte
på at have en præventiv effekt i forhold til unge
knallertførere.
Det foreslås således, at retten til at føre
lille knallert - i lighed med, hvad der gælder for
førerret til bil mv. - skal kunne frakendes betinget eller
ubetinget, hvis føreren begår visse
lovovertrædelser, herunder bl.a. spirituskørsel og
efter omstændighederne kørsel med en knallert, som er
"tunet". En ubetinget frakendelse vil som minimum ske for 2
år. For førere under 18 år foreslås det,
at en ubetinget frakendelse af retten til at føre lille
knallert samtidig skal have den konsekvens, at det tidspunkt, hvor
føreren efter sin alder kan erhverve kørekort til bil
mv., udskydes i 6 måneder, og at retten i
gentagelsestilfælde kan forlænge denne periode i op til
2 år. Har føreren på
afgørelsestidspunktet allerede erhvervet kørekort til
bil mv., frakendes denne førerret ubetinget i 6
måneder.
Bødestraffene for at køre på lille
knallert før det fyldte 15. år og for i øvrigt
at køre uden kørekort (i dag knallertbevis)
foreslås skærpet.
Der indføres endvidere en ordning for obligatorisk
konfiskation af lille knallert i tilfælde af gentagne
overtrædelser af visse færdselslovsbestemmelser
svarende til, hvad der gælder for andre
køretøjer, hvortil der kræves kørekort,
f.eks. bil, motorcykel mv.
Vedrørende stor knallert foreslås det, at
kørsel på en stor knallert, som er
»tunet«, efter omstændighederne skal kunne
føre til frakendelse af førerretten.
Endelig foreslås det, at hvis en fører af en bil
eller et andet motordrevet køretøj, hvortil der
kræves kørekort, ubetinget frakendes
førerretten, og føreren er under 18 år på
afgørelsestidspunktet, regnes frakendelsestiden fra den dag,
hvor føreren fylder 18 år, og ikke som i dag fra
endelig dom eller vedtagelse. Tilsvarende foreslås det, at
hvis en fører af lille knallert ubetinget frakendes retten
til at føre lille knallert, og føreren er under 15
år, regnes frakendelsestiden fra den dag, hvor føreren
fylder 15 år.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.