Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 5. maj 2011
1. Ændringsforslag
Der er stillet 15 ændringsforslag til lovforslaget.
Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 6-10 og
12-14. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag 3, 5 og 11. Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2, 4 og 15.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. februar 2011 og var til 1.
behandling den 1. marts 2011. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og justitsministeren sendte den
27. juli 2010 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del - bilag
642 (2009-10). Den 7. februar 2011 sendte justitsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 2
skriftlige henvendelser fra Danmarks Knallert Union.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Danmarks Knallert Union mundtligt over for
udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
6 af udvalgets spørgsmål og justitsministerens
svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i udvalget (V, KF og
LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (S
og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
stemmer for de under nr. 1 og 3-14 stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget kan ikke støtte lovforslaget, da risikoen for flere
trafikdræbte absolut er til stede som følge af
sænkelsen af aldersgrænsen fra 16 til 15 år for
udstedelse af kørekort til lille knallert. Såvel
Rigspolitiet som Rådet For Sikker Trafik fraråder, at
aldersgrænsen sænkes til 15 år fra 16 år,
netop med baggrund i erfaringerne med tidlig erhvervelse af
kørekort til knallert og øget tendens til alvorlige
skader og flere trafikdræbte. Derfor har S og SF stillet
ændringsforslag, hvor aldersgrænsen fastholdes på
16 år. Hvis dette ændringsforslag vedtages, vil S og SF
kunne stemme for lovforslaget.
Et tredje mindretal i udvalget
(DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1, 2, 4, 6-10 og
12-15 stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget synes, der er rigtig
mange gode elementer i lovforslaget, som vil øge mobiliteten
for de unge mennesker, når aldersgrænsen for at
køre lille knallert sættes ned til 15 år.
Især unge i områder med dårlig kollektiv
trafikbetjening vil have meget glæde af det. De unge
får bedre muligheder for at komme til uddannelsessteder,
lærepladser og lign.
DF havde gerne set, at aldersgrænsen for stor knallert
også var blevet sænket til 16 år og har
derfor stillet ændringsforslag om dette.
Lovforslaget lægger op til en stramning af
køreuddannelsen og en skærpelse af sanktionerne. Det
kan DF støtte op om. Vi har hele tiden haft ideen med, at vi
skulle skærpe køreuddannelsen, så vi fik en
trappemodel: køreuddannelse fra 15 år, endnu mere som
16-årig, og som 18-årige var de unge forhåbentlig
bedre rustet til at komme ud i trafikken med langt større
hastigheder. Men nu ønsker man altså, at det skal
gå fra 30 km/t. til 130 km/t. den dag, de unge fylder 18
år. Det mener vi ikke er trafiksikkerhedsmæssigt i
orden, og vi havde derfor gerne set en nedsættelse af alderen
for retten til at køre stor knallert.
DF er uforstående over for, at
ikrafttrædelsestidspunktet først er i 2013. Det er
helt uforståeligt, at justitsministeren ikke på dette
område har været imødekommende over for DF's
ønske om ikrafttrædelse den 1. januar 2012.
Et fjerde mindretal i udvalget
(RV) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 2.
behandling. Mindretallet vil stemme for de under nr. 1 og 3-14
stillede ændringsforslag.
Radikale Venstres medlem af udvalget støtter
ændringsforslag nr. 3, 5 og 11 om fastholdelse af den
nuværende aldersgrænse på 16 år for
kørsel med lille knallert med følgende
begrundelser:
Hovedargumentet for nedsættelsen er de unges behov for
øget mobilitet i de tyndt befolkede områder, men
uanset dette finder RV, at de kraftige advarsler mod forslaget, som
fremsættes af Rigspolitiet og Rådet for Sikker Trafik,
bør være afgørende. Nedsættelsen af
aldersgrænsen fører efter deres opfattelse til et
større antal dræbte eller alvorligt kvæstede, og
de forbedringer, der er i loven, f.eks. krav om bedre
knallertuddannelse, kan ikke opveje dette. Herudover kan
føjes, at øget adgang til knallertkørsel vil
medføre mindre motion for denne aldersgruppe, også i
strid med sagkundskaben i dette tilfælde på
sundhedsområdet.
Et femte mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de under nr. 1 og 3-14 stillede ændringsforslag.
Såfremt de under nr. 3, 5 og 11 stillede
ændringsforslag ikke vedtages ved 2. behandling, vil
mindretallet ved 3. behandling stemme imod lovforslaget.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
indledningen ændres »og lov
nr. 1551 af 21. december 2010« til: », lov nr. 1551 af
21. december 2010 og lov nr. 184 af 8. marts 2011«.
[Konsekvensændring som
følge af Folketingets vedtagelse af lov nr. 184 af 8. marts
2011 om ændring af færdselsloven.
(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af
køretøjer ved kørsel uden førerret,
skærpelse af sanktionerne for kørsel under
påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.)]
Af et mindretal
(DF):
2)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
56, stk. 2, indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:
»2) er fyldt
16 år, når kørekortet gælder til stor
knallert,
Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og 4.«
[Nedsættelse af
aldersgrænsen for erhvervelse af kørekort til stor
knallert til 16 år]
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et mindretal (SF, RV
og EL):
3) I
den under nr. 7 foreslåede
affattelse af § 63 ændres i
stk. 2 »15« til:
»16«.
[Ændring af
aldersgrænsen for, hvornår en person kan få
udstedt kørekort til lille knallert, fra 15 til 16
år]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(S, SF, RV og EL):
4) I
den under nr. 7 forslående
affattelse af § 63 indsættes
i stk. 5, 1. pkt., efter
»undervisningen,«: »herunder at undervisningen i
førstehjælp skal foregå samme sted som den
øvrige undervisning og som en del af denne,«.
[Førstehjælp som en
del af undervisning inden for samme regi]
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et mindretal (SF, RV
og EL):
5) Nr. 8
affattes således:
»8. § 63 a ophæves.«
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 3]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
6)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
92 d, stk. 1, ændres »§ 2, nr. 2, 6, 8 og
11-13« til: »§ 2, nr. 2, 7, 9 og
12-14«.«
[Redaktionel ændring]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
7) Nr.
14 udgår.
[Konsekvensændring som
følge af Folketingets vedtagelse af lov nr. 184 af 8. marts
2011 om ændring af færdselsloven.
(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af
køretøjer ved kørsel uden førerret,
skærpelse af sanktionerne for kørsel under
påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.)]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
8)
Efter nr. 34 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
126, stk. 1, nr. 7, ændres »9« til:
»10«, og efter »således«
indsættes: »at to forhold omfattet af henholdsvis
§ 125, stk. 1, nr. 3 og 10, som er begået samtidig, i
denne forbindelse dog anses for ét forhold,
og«.«
[Konsekvensændring, som
følge af at der i lovforslagets § 1, nr. 29,
indsættes et nyt nr. 10 i færdselslovens § 125,
stk. 1, om betinget frakendelse af førerretten i forbindelse
med kørsel på stor knallert i ulovlig stand. Med den
foreslåede ændring bliver den nye bestemmelse omfattet
af reglen i færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 7,
hvorefter flere forhold, der hver især medfører en
betinget frakendelse, kan udløse en ubetinget frakendelse af
førerretten, hvis de foreligger til samtidig
påkendelse]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
9) I
det under nr. 39 foreslåede § 129, stk. 1, nr. 5, indsættes
efter »§ 54, stk. 1«: », 2. pkt.«
[Konsekvensændring som
følge af Folketingets vedtagelse af lov nr. 184 af 8. marts
2011 om ændring af færdselsloven.
(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af
køretøjer ved kørsel uden førerret,
skærpelse af sanktionerne for kørsel under
påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.)]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
10)
Det under nr. 39 foreslåede § 129, stk. 3, nr. 2, affattes
således:
»2)
føreren har gjort sig skyldig i overtrædelse af §
54, stk. 1, 1. pkt., eller under skærpende
omstændigheder har gjort sig skyldig i overtrædelse af
§ 54, stk. 2,«
[Konsekvensændring som
følge af Folketingets vedtagelse af lov nr. 184 af 8. marts
2011 om ændring af færdselsloven.
(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af
køretøjer ved kørsel uden førerret,
skærpelse af sanktionerne for kørsel under
påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.)]
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et mindretal (SF, RV
og EL):
11) I
det under nr. 39 foreslåede § 129, stk. 6, ændres to steder
»15« til: »16«.
[Konsekvensændring som
følge af den foreslåede ændring i nr. 3]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
12)
Efter nr. 44 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
133 a, stk. 4, udgår »§ 63 a, stk.
1,«.«
[Konsekvensændring som
følge af Folketingets vedtagelse af lov nr. 184 af 8. marts
2011 om ændring af færdselsloven.
(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af
køretøjer ved kørsel uden førerret,
skærpelse af sanktionerne for kørsel under
påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.)]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
13) Nr.
45 affattes således:
»45. I §
133 a indsættes efter stk. 4 som nye stykker:
»Stk. 5.
Konfiskation af lille knallert skal ske, hvis
1) ejeren har gjort
sig skyldig i et forhold, der medfører ubetinget frakendelse
af retten til at føre lille knallert efter § 129, stk.
3, nr. 1-4, og
2) den
pågældende to gange tidligere, inden for de seneste 3
år før det nye forhold er begået, har gjort sig
skyldig i forhold som nævnt i nr. 1, der har medført
eller medfører ubetinget frakendelse af retten til at
føre lille knallert, eller som nævnt i stk. 7, nr.
1.
Stk. 6. Konfiskation af
lille knallert skal endvidere ske, hvis
1) ejeren har gjort
sig skyldig i et forhold, der medfører ubetinget frakendelse
af retten til at føre lille knallert efter § 129, stk.
3, nr. 1 eller 2, og
2) den
pågældendes ret til at føre lille knallert
på gerningstidspunktet var frakendt ubetinget for et forhold
som nævnt i nr. 1 begået inden for de seneste 2
år før det nye forhold.
Stk. 7. Konfiskation af
lille knallert skal ligeledes ske, hvis
1) ejeren har gjort
sig skyldig i overtrædelse af § 63, stk. 1, 1. pkt.,
eller § 117 c, stk. 1, 2. pkt., og
2) den
pågældende to gange tidligere, inden for de seneste 3
år før det nye forhold er begået, har gjort sig
skyldig i forhold som nævnt i nr. 1 eller stk. 5, nr.
1.«
Stk. 5-8 bliver herefter stk. 8-11.«
[Konsekvensændring som
følge af Folketingets vedtagelse af lov nr. 184 af 8. marts
2011 om ændring af færdselsloven.
(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af
køretøjer ved kørsel uden førerret,
skærpelse af sanktionerne for kørsel under
påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.) samt
enkelte redaktionelle ændringer]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
14) Nr.
46 affattes således:
»46. I §
133 a, stk. 5 og 6, der bliver
stk. 8 og 9, ændres »stk. 2-4« til: »stk.
2-7«.«
[Konsekvensændring som
følge af Folketingets vedtagelse af lov nr. 184 af 8. marts
2011 om ændring af færdselsloven.
(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af
køretøjer ved kørsel uden førerret,
skærpelse af sanktionerne for kørsel under
påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.)]
Til § 4
Af et mindretal
(DF):
15) I
stk. 1 ændres »19. januar
2013« til: »1. januar 2012«.
[Ændring af lovforslagets
ikrafttrædelsesbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
Folketingets vedtagelse af lov nr. 184 af 8. marts 2011 om
ændring af færdselsloven
(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af
køretøjer ved kørsel uden førerret,
skærpelse af sanktionerne for kørsel under
påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer
m.v.).
Til nr. 2
Det foreslås at nedsætte alderen for at erhverve
kørekort til stor knallert fra 18 år til 16 år.
Med forslaget ønskes det gradvis at modne de unge til
at færdes ansvarsfuldt og sikkert i trafikken ved at
gøre overgangen fra lille knallert til stor knallert til bil
mere glidende. Endvidere ønskes med forslaget at bidrage til
at øge mobiliteten hos de unge ikke mindst i
udkantområderne, hvor der ofte er langt til
uddannelsesinstitutioner, arbejdspladser og
fritidsaktiviteter.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at
aldersgrænsen for førere af lille knallert fastholdes
på 16 år, som i dag er den gældende
aldersgrænse, og at der således ikke sker en
nedsættelse af denne aldersgrænse til 15 år, som
lovforslaget lægger op til.
Til nr. 4
Med forslaget sikres det, at undervisningen til
kørekort til lille knallert og undervisningen i
førstehjælp skal foregå samlet i samme regi,
typisk i kommunalt regi.
Til nr. 5
Som en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om, at
førerne af lille knallert skal være 15 år,
ophæves den gældende § 63 a.
Til nr. 6
Der er tale om en redaktionel ændring som følge
af forslaget om at indsætte et nyt nr. 6 i
færdselslovens § 2, hvorved nr. 6-28 bliver til nr. 7-29
(lovforslagets § 1, nr. 1).
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at det
stk. 2 i færdselslovens § 118, som var gældende
ved lovforslagets fremsættelse, ophæves ved § 1,
nr. 4, i lov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af
færdselsloven.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der
i lovforslagets § 1, nr. 29, indføres et nyt nr. 10 i
færdselslovens § 125, stk. 1, om betinget frakendelse af
førerretten ved kørsel på stor knallert, som er
i kvalificeret ulovlig stand.
Med den foreslåede ændring bliver den nye
bestemmelse omfattet af reglen i færdselslovens § 126,
stk. 1, nr. 7, hvorefter flere forhold, der hver især
medfører en betinget frakendelse, kan udløse en
ubetinget frakendelse af førerretten, hvis de foreligger til
samtidig påkendelse. Det gælder dog ikke, hvor der er
tale om overtrædelse af færdselslovens § 125, stk.
1, nr. 3 og 10, begået med stor knallert under den samme
kørsel. Begrundelsen for denne undtagelse er, at en
overtrædelse af den tilladte hastighed for stor knallert med
mere end 60 pct., jf. færdselslovens § 125, stk. 1, nr.
3, normalt vil indebære, at knallerten samtidig er i en
sådan ulovlig stand som anført i det foreslåede
nr. 10. Undtagelsen svarer i øvrigt til, hvad der
foreslås for lille knallert, jf. lovforslagets § 1, nr.
39 (færdselslovens § 129, stk. 3, nr. 5).
Til nr. 9 og 10
De foreslåede ændringer sidestiller
overtrædelser af færdselslovens § 54, stk. 1,
begået på lille knallert med overtrædelser af
§ 54, stk. 1, begået med øvrige motordrevne
køretøjer i relation til spørgsmålet om,
hvorvidt forseelsen skal medføre en betinget eller ubetinget
frakendelse af retten til at føre lille knallert.
Efter lovforslagets fremsættelse har Folketinget
vedtaget lov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af
færdselsloven. Loven, der træder i kraft den 1. januar
2012, medfører, at overtrædelser af forbuddet mod at
føre motordrevet køretøj med
bevidsthedspåvirkende stoffer i blodet i færdselslovens
§ 54, stk. 1 (nulgrænsen), fremover sidestilles med
spirituskørsel med en promille på over 1,20 og
medfører en ubetinget frakendelse af førerretten til
bil m.v. og ikke kun en betinget frakendelse som hidtil. Er der
tale om kørsel efter indtagelse af
bevidsthedspåvirkende medicin i en større dosis end
foreskrevet i en lovlig recept, vil dette dog fortsat kun
medføre en betinget frakendelse.
Med de foreslåede ændringer i nr. 5 og 6
lægges der derfor op til, at der i stedet for en betinget
frakendelse af retten til at føre lille knallert vil skulle
ske en ubetinget frakendelse af retten til at føre lille
knallert ved overtrædelse af nulgrænsen i
færdselslovens § 54, stk. 1, 1. pkt. Er der derimod tale
om kørsel efter indtagelse af bevidsthedspåvirkende
medicin i henhold til, men ej i overensstemmelse med en lovlig
recept, vil der skulle ske en betinget frakendelse.
De foreslåede ændringer har endvidere den
konsekvens, at overtrædelse af nulgrænsen - bortset fra
»recepttilfældene« - bliver omfattet af den
foreslåede ordning om obligatorisk konfiskation af lille
knallert, jf. ovenfor under bemærkningerne til nr. 8.
Der henvises i øvrigt til punkt 4.1.3.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 11
Den foreslåede regel i færdselslovens § 129,
stk. 6, jf. lovforslagets § 1, nr. 39, har til formål at
sikre, at begyndelsestidspunktet for en ubetinget frakendelse af
retten til at føre lille knallert tidligst regnes fra det
tidspunkt, hvor vedkommende lovligt kunne erhverve retten til at
føre lille knallert. Reglen svarer i øvrigt til, hvad
der med lovforslaget foreslås indført, for så
vidt angår begyndelsestidspunktet for en ubetinget
frakendelse af førerret til bil m.v., jf. lovforslagets
§ 1, nr. 38. Som konsekvens af, at det med
ændringsforslaget foreslås, at aldersgrænsen for
førere af lille knallert fastholdes på 16 år,
foreslås begyndelsestidspunktet for en ubetinget frakendelse
af retten til at føre lille knallert derfor ligeledes
ændret til den dag, hvor vedkommende fylder 16
år.
Til nr. 12
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der
ved lov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af
færdselsloven er indsat et nyt stk. 4 i færdselslovens
§ 133 a, der henviser til færdselslovens § 63 a,
idet § 63 a foreslås ændret i lovforslagets §
1, nr. 8. Med lovforslaget vil kørsel på stor knallert
uden at have erhvervet kørekort til enten stor knallert, bil
eller motorcykel fremover være en overtrædelse af
færdselslovens § 56, stk. 1, 1. pkt.
Til nr. 13
Som konsekvens af, at der ved lov nr. 184 af 8. marts 2011 om
ændring af færdselsloven er indsat et nyt stk. 4 i
færdselslovens § 133 a, er nummereringen af de
foreslåede nye stykker til § 133 a i lovforslagets
§ 1, nr. 45, ændret.
Den foreslåede nyaffattelse af § 133 a, stk. 6, nr.
1 (§ 133 a, stk. 5, nr. 1, i lovforslaget) indebærer, at
reglerne om obligatorisk konfiskation af lille knallert kommer til
at svare til reglerne om obligatorisk konfiskation af andre
køretøjer, som ændres ved lov nr. 184 af 8.
marts 2011 om ændring af færdselsloven.
Lov nr. 184 af 8. marts 2011, der træder i kraft den 1.
januar 2012, medfører, at overtrædelse af forbuddet
mod at føre motordrevet køretøj med
bevidsthedspåvirkende stoffer i blodet i færdselslovens
§ 54, stk. 1 (nulgrænsen), omfattes af den obligatoriske
konfiskationsordning i færdselslovens § 133 a, stk. 2.
Det gælder dog ikke kørsel efter indtagelse af
bevidsthedspåvirkende medicin i en større dosis end
foreskrevet i en lovlig recept. Derudover medfører loven, at
overtrædelser af nulgrænsen også bliver omfattet
af den særligt skærpede ordning om obligatorisk
konfiskation i færdselslovens § 133 a, stk. 3.
Den foreslåede ændring af formuleringen i
forslaget til færdselslovens § 133 a, stk. 6,
sammenholdt med de foreslåede ændringer til forslaget
til færdselslovens § 129, stk. 1, nr. 5, og stk. 3, nr.
2, jf. bemærkningerne til nr. 5 og 6 ovenfor, indebærer
således, at overtrædelse af nulgrænsen - bortset
fra »recepttilfældene« - begået på
lille knallert omfattes både af den almindelige ordning om
obligatorisk konfiskation af lille knallert og den skærpede
ordning om obligatorisk konfiskation.
Der henvises i øvrigt til punkt 4.1.3.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 14
Den foreslåede nyaffattelse af lovforslagets § 1,
nr. 46, er en konsekvens af, at der ved lov nr. 184 af 8. marts
2011 om ændring af færdselsloven er indsat et nyt stk.
4 i færdselslovens § 133 a.
Til nr. 15
Ændringsforslaget indebærer, at loven med
undtagelse af bestemmelsen i § 1, nr. 9, der vedrører
administration af reglerne om parkeringsskiver, træder i
kraft den 1. januar 2012.
Kim Andersen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) fmd. Marlene Harpsøe (DF) Pia
Adelsteen (DF) Tom Behnke (KF) Vivi Kier (KF) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Karen Hækkerup (S) Maja Panduro (S)
Mogens Jensen (S) Julie Skovsby (S) Anne Baastrup (SF) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) nfmd.
Lone Dybkjær (RV) Line Barfod (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 137
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren |
6 | Henvendelse af 5/4-11 fra Danmarks
Knallert Union |
7 | 2. udkast til betænkning |
8 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
9 | 3. udkast til betænkning |
10 | Henvendelse af 26/4-11 fra Dansk Knallert
Union |
11 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
12 | 4. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 137
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der indebærer, at alderen for at
køre knallert 45 nedsættes til 16 år, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der indebærer, at
ikrafttrædelsestidspunktet ændres fra den 19. januar
2013 til den 1. januar 2012, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
3 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, der indebærer, at alderen for at for
at køre på lille knallert skal være 16 år,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om ministeren vil overveje, om et
færdselsrelateret førstehjælpskursus kan
være en integreret del af undervisningen i forbindelse med
erhvervelse af knallertbevis, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
5 | Spm. om begrundelsen for, at
16-årige kan købe en knallert, hvorimod 15-årige
skal have forældresamtykke, når personen i begge
tilfælde ikke er personligt myndig, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der indebærer, at alderen for at
køre knallert 45 nedsættes til 16 år, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om kommentar til henvendelse af
5/4-11 fra Danmarks Knallert Union, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
8 | Spm. om kommentar til henvendelse af
26/4-11 fra Dansk Knallert Union, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
| |
Bilag 2
6 af udvalgets spørgsmål til justitsministeren og
dennes svar herpå
Spørgsmål og justitsministerens svar herpå
er optrykt efter ønske fra DF.
Spørgsmål 1:
Ministeren bedes yde teknisk bistand til et
ændringsforslag med bemærkninger, der indebærer,
at alderen for at køre knallert 45 nedsættes til 16
år.
Svar:
Udformningen af et ændringsforslag om nedsættelse
af aldersgrænsen for førere af stor knallert rejser en
række spørgsmål i forhold til, hvordan en
sådan ordning nærmere ønskes gennemført,
herunder med hensyn til uddannelse, sanktioner og forholdet til
færdselslovens øvrige bestemmelser om
førerret.
I dag kræves der førerret til enten bil eller
motorcykel for at kunne føre stor knallert, jf.
færdselslovens § 63 a, stk. 1, og der eksisterer derfor
ikke nogen særskilt køreuddannelse eller
køreprøve for stor knallert. Tredje
kørekortdirektiv kræver imidlertid, at
EU-medlemsstaterne med virkning fra den 19. januar 2013
indfører et særskilt kørekort til bl.a. stor
knallert. Lovforslaget lægger derfor op til, at der pr. 19.
januar 2013 indføres en ny kørekortkategori (kategori
AM) til stor knallert. Personer, der ønsker at erhverve et
sådant kørekort, vil skulle gennemføre
køreundervisning, der i høj grad vil svare til
køreundervisningen til den eksisterende kategori A
(motorcykel).
Såfremt 16-17-årige unge skal kunne erhverve ret
til at føre stor knallert, vil dette imidlertid kræve,
at der for disse unge under 18 år særskilt tages
stilling til, i hvilket regi køreuddannelsen vil skulle
foregå (hos private køreskoler eller f.eks. i
ungdomsskolerne).
Alt efter hvor de unge under 18 år vil skulle
gennemføre køreuddannelsen, og hvilke krav der vil
skulle stilles til en køreprøve, vil der samtidig
kunne være behov for at indføre nye
omkostningsbestemte gebyrbestemmelser i færdselsloven.
I dag gælder færdselslovens regler om
førerretsfrakendelse og kørselsforbud tillige for
forseelser begået med stor knallert. Lovforslaget
lægger ikke op til ændringer af dette som følge
af, at der indføres et særskilt kørekort
(kategori AM) til stor knallert. Såfremt aldersgrænsen
for førere af stor knallert nedsættes fra 18 til 16
år, vil der imidlertid skulle tages stilling til, om der er
behov for en tilpasning af reglerne om frakendelse og
kørselsforbud i lyset af, at føreren vil kunne
være helt ned til 16 år. Tilsvarende vil der skulle
tages nærmere stilling til sanktionerne for forseelser
begået med stor knallert, hvis føreren er under 18
år.
På baggrund af det ovenfor anførte finder jeg
ikke, at det er muligt at yde lovteknisk bistand til et
ændringsforslag som ønsket af Retsudvalget.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at det i forbindelse med
udarbejdelsen af lovforslaget har været overvejet, om
der - ud over den foreslåede nedsættelse af
aldersgrænsen for førere af lille knallert - tillige
er grundlag for at nedsætte aldersgrænsen for
førere af stor knallert.
Når lovforslaget imidlertid ikke indeholder et
sådant forslag, skyldes det, at en nedsættelse af
aldersgrænsen for førere af stor knallert af flere
grunde findes at være betænkelig ud fra hensynet til de
unges færdselssikkerhed.
For det første er den tilladte hastighed for stor
knallert (45 km i timen) væsentlig højere end den
tilladte hastighed for lille knallert (30 km i timen). I
tilfælde af uheld må risikoen for, at føreren
pådrager sig selv eller andre alvorlig personskade, alt andet
lige anses for større ved kørsel på stor
knallert end på lille knallert. For det andet skal stor
knallert føres på vejbanen blandt den hurtigere og
tungere trafik, i modsætning til lille knallert der som
udgangspunkt skal føres på cykelstien.
Hertil kommer, at der ikke ses at være noget
særligt behov for en nedsættelse af aldersgrænsen
af hensyn til de unges mobilitet, idet 16-17-årige unge
allerede i dag har mulighed for at erhverve ret til at føre
lille knallert.
Af de nævnte grunde kan regeringen ikke støtte et
forslag om at nedsætte aldersgrænsen for førere
af stor knallert fra 18 til 16 år.
Spørgsmål 2
Ministeren bedes yde teknisk bistand til et
ændringsforslag med bemærkninger, der indebærer
at ikrafttrædelsestidspunktet ændres fra 19. januar
2013 til 1. januar 2012.
Svar:
En ændring af lovforslaget med henblik på at
fremrykke ikrafttrædelsestidspunktet fra den 19. januar 2013
til den 1. januar 2012 vil kunne udformes på følgende
måde:
Æ n d r i n g s f o r s l a g
Til § 4
x) I stk. 1 ændres »19. januar 2013« til:
»1. januar 2012«.
[Ændring af lovforslagets
ikrafttrædelsesbestemmelse]
B e m æ r k n i n g e r
Til § 4
Ændringsforslaget indebærer, at loven med
undtagelse af bestemmelsen i § 1, nr. 9, der vedrører
administration af reglerne om parkeringsskiver, træder i
kraft den 1. januar 2012.
Regeringen kan ikke støtte et sådant
ændringsforslag.
Justitsministeriet har i forbindelse med udarbejdelsen af
lovforslaget overvejet, om reglerne for knallerter ville kunne
sættes i kraft på et tidligere tidspunkt end den 19.
januar 2013. Rigspolitiet har i den forbindelse oplyst, at de
tilpasninger af politiets it-systemer, som er nødvendige for
at kunne administrere de nye regler, har vist sig at være af
en så omfattende karakter, at Rigspolitiet ikke finder, at et
tidligere ikrafttrædelsestidspunkt vil være realistisk.
Endvidere har Rådet for Sikker Trafik, som skal stå for
udarbejdelsen af undervisningsmateriale mv. til den nye
knallertuddannelse i ungdomsskolerne, peget på, at
Rådet vil kunne have vanskeligt ved at have
undervisningsmaterialet klar til kommunerne, hvis
ikrafttrædelsestidspunktet fremrykkes.
Det bemærkes endvidere, at en fremrykkelse af
ikrafttrædelsestidspunktet vil kræve, at der
indføres en række overgangsregler for kørekort
udstedt i den mellemliggende periode fra lovens
ikrafttrædelse til den 19. januar 2013, hvor tredje
kørekortdirektiv skal anvendes. I denne periode vil der
skulle udstedes et særligt nationalt kørekort til
lille eller stor knallert. Dette kørekort vil efter den 19.
januar 2013 skulle kunne ombyttes til et kørekort (kategori
AM) til knallert, idet en sådan ombytning vil være
nødvendigt, hvis indehaveren ønsker at benytte det i
andre EU/EØS-lande. I tilknytning hertil vil der skulle
fastsættes et gebyr for denne ombytning.
Spørgsmål 4:
Vil ministeren overveje, om et færdselsrelateret
førstehjælpskursus kan være en integreret del af
undervisningen i forbindelse med erhvervelse af
knallertbevis?
Svar:
Som anført i lovforslagets almindelige
bemærkninger under punkt 3.1.3 lægges der med
lovforslaget op til, at unge under 18 år, der ønsker
at erhverve kørekort til lille knallert, skal
gennemføre et færdselsrelateret
førstehjælpskursus i lighed med det, der kræves
ved førstegangserhvervelse af førerret til bil mv.,
jf. kørekortbekendtgørelsens § 25. Kurset
består af 7 timers undervisning indeholdende
førstehjælp i basal genoplivning (3 timer) og
færdselsrelateret førstehjælp (4 timer). Det
forudsættes samtidig, at det kursus, der skal udbydes til
unge knallertførere, skal være tilpasset den unge
aldersgruppe og have særligt fokus på de uheldstyper og
risici, der kan være forbundet med
knallertkørsel.
Undervisningen skal forestås af instruktører
godkendt af Dansk Førstehjælpsråd og
gennemføres i overensstemmelse med Dansk
Førstehjælpsråds undervisningsplaner. Det
må derfor forventes, at undervisningen i
førstehjælp normalt vil skulle forestås af
andre, end de ungdomsskolelærere der underviser på
knallertuddannelsen.
I dag udbydes kurser i færdselsrelateret
førstehjælp af forskellige private virksomheder og
organisationer, og prisen ses typisk at ligge mellem 400-600 kr. I
nogle kommuner ses kurset dog også at blive udbudt i
ungdomsskoleregi enten gratis eller mod betaling.
Ligesom ved kørekort til bil mv. forudsætter
Justitsministeriet, at det er den enkelte unge selv, der må
sørge for at gennemføre
førstehjælpskurset hos en privat udbyder samt afholde
udgifterne dertil. De enkelte kommuner vil dog, som det er
tilfældet i nogle kommuner i dag, kunne vælge at udbyde
et sådant færdselsrelateret
førstehjælpskursus i ungdomsskoleregi, enten gratis
eller mod betaling.
Det bemærkes i den forbindelse, at det foreslåede
gebyr på 420 kr. for et kørekort til lille knallert,
jf. lovforslagets § 1, nr. 24, er fastsat på baggrund af
de forøgede udgifter, som kommunerne vil få ved en
gennemførelse af de foreslåede forbedringer af
knallertuddannelsen. Udgifter til lektioner i
førstehjælp vil således ikke være
dækket af gebyret.
I forbindelse med den administrative fastsættelse af de
nærmere regler for kurset vil Justitsministeriet overveje, om
personer, der har gennemført et færdselsrelateret
førstehjælpskursus ved erhvervelsen af kørekort
til lille knallert, bør kunne nøjes med at
gennemføre en del af førstehjælpskurset til bil
mv., hvis vedkommende senere ønsker at erhverve
førerret.
Herudover forventer Justitsministeriet, at der vil skulle
gælde en dispensationsordning for unge knallertførere,
som den der i dag fremgår af
kørekortbekendtgørelsens § 25, stk. 4, hvorefter
politiet kan dispensere fra kravet om et færdselsrelateret
førstehjælpskursus, hvis ansøgeren inden for
det seneste år har gennemført et tilsvarende
førstehjælpskursus, eller såfremt
ansøgeren i øvrigt må anses for at have
tilstrækkelige færdigheder og viden om
førstehjælp.
Spørgsmål 5:
Hvad er begrundelsen for, at 16-årige kan købe en
knallert, hvorimod 15-årige skal have forældresamtykke,
når personen i begge tilfælde ikke er personlig
myndig?
Svar:
Som det er nærmere beskrevet i punkt 5.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger, vil der efter gældende ret i
dag kunne være en række situationer, hvor
mindreårige selv gyldigt ville kunne købe en knallert
hos f.eks. en knallertforhandler, uanset at værgen - normalt
den mindreåriges forældre - ikke har givet samtykke
dertil.
I forbindelse med at aldersgrænsen for førere af
lille knallert foreslås nedsat fra 16 til 15 år, finder
Justitsministeriet derfor, at der i relation til netop de
15-årige kan være et særligt behov for at sikre,
at deres anskaffelse af en knallert sker med forældrenes
kendskab og accept.
Som det fremgår af lovforslagets almindelige
bemærkninger, er det nærmere formål med den
foreslåede regel om forældresamtykke, der omfatter unge
under 16 år, jf. lovforslagets § 1, nr. 8, således
at sikre, at den unges forældre - eller andre, der
måtte være tillagt forældremyndigheden og dermed
ansvaret for den unge - bliver involveret i den unges beslutning om
at anskaffe sig en knallert ved udtrykkeligt at skulle give
samtykke dertil.
Forældre, der skønner, at deres barn under 16
år ikke har den fornødne modenhed til at kunne
færdes sikkert i trafikken på en knallert, eller som af
andre grunde finder det uhensigtsmæssigt, at den unge
råder over en knallert, vil herved blive sikret en bedre
mulighed for at modsætte sig, at den unge på egen
hånd erhverver en knallert fra en forhandler.
Justitsministeriet har i forbindelse med udarbejdelsen af
lovforslaget overvejet, om der er grundlag for at lade
samtykkereglen omfatte alle umyndige unge, således at de
16-17-årige også omfattes af reglen. Imidlertid har
Justitsministeriet ikke fundet, at der er væsentlige
færdselssikkerhedsmæssige grunde til en sådan
regel, som samtidig vil pålægge knallertforhandlere mv.
nye forpligtelser i forhold til, hvad der i dag gælder i
forbindelse med salg mv. af knallerter til de
16-17-årige.
Der henvises i øvrigt til det anførte i punkt
5.1 og 5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Spørgsmål 6:
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af
spørgsmål 1 til L 137 yde teknisk bistand til et
ændringsforslag med bemærkninger, der indebærer,
at alderen for at køre knallert 45 nedsættes til 16
år, hvor man forudsætter følgende:
- At køreuddannelsen for 16-17-årige vil skulle
foregå i samme regi, som for 15-årige, som tager
kørekort til lille knallert og, at prisen for de to
køreuddannelser skal være den samme.
- At sanktionsniveauet for 16-17-årige, som har
kørekort til stor knallert, skal være det samme som
for 15-årige, der har kørekort til lille knallert -
herunder også for så vidt angår
kørekortfrakendelse og kørselsforbud for
overtrædelser på stor knallert for gruppen af
16-17-årige.
Svar:
1. Udarbejdelse af et sammenhængende
ændringsforslag om nedsættelse af aldersgrænsen
for stor knallert forudsætter efter Justitsministeriets
opfattelse, at der forinden tages stilling til en række
centrale spørgsmål. Som det fremgår nedenfor
under pkt. 2-6, drejer det sig navnlig om den nærmere
fastsættelse af sanktioner, herunder i relation til enkelte
aldersgrupper og den indbyrdes sammenhæng mellem de
forskellige køretøjskategorier,
tilrettelæggelsen af køreundervisningen og
prøveafviklingen samt om finansieringen heraf. Alt
afhængig af svaret på de enkelte spørgsmål
vil der kunne opstå yderligere spørgsmål, som
ligeledes vil kræve nærmere stillingtagen.
På den baggrund finder Justitsministeriet det ikke
muligt at yde teknisk bistand, som ønsket af Retsudvalget.
Det bemærkes i den forbindelse, at der i øvrigt efter
ministeriets opfattelse vil kunne være tale om så
væsentlige ændringer af det fremsatte lovforslag, at de
ikke uden videre bør fremsættes som
ændringsforslag uden forudgående inddragelse af bl.a.
Kommunernes Landsforening.
Som anført i besvarelsen af 23. marts 2011 af
spørgsmål 1 til lovforslaget, kan regeringen i
øvrigt ikke støtte et forslag om at nedsætte
aldersgrænsen for førere af stor knallert fra 18 til
16 år. Om baggrunden herfor henvises til den nævnte
besvarelse af spørgsmål 1.
2. Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af
23. marts 2011 af spørgsmål nr. 1 vedrørende
lovforslaget, kræves der i dag førerret til enten bil
eller motorcykel for at kunne føre stor knallert, jf.
færdselslovens § 63 a, stk. 1, og der eksisterer derfor
ikke nogen særskilt køreuddannelse eller
køreprøve for stor knallert. Tredje
kørekortdirektiv kræver imidlertid, at
EU-medlemsstaterne med virkning fra den 19. januar 2013
indfører et særskilt kørekort til bl.a. stor
knallert. Lovforslaget lægger derfor op til, at der pr. 19.
januar 2013 indføres en ny kørekortkategori (kategori
AM) til stor knallert, idet både kørekort til bil og
kørekort til motorcykel dog fortsat vil give ret til
også at føre stor knallert. Det er i forbindelse med
indførelsen af det nye særskilte kørekort til
stor knallert forudsat i lovforslaget, at personer, der
ønsker at erhverve et sådant kørekort, vil
skulle gennemføre køreundervisning, der i høj
grad vil svare til køreundervisningen til den eksisterende
kategori A (motorcykel), jf. punkt 3.2.2 og 3.2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Endvidere er det forudsat, at køreuddannelsen ved
erhvervelse af kørekort til stor knallert vil skulle
foregå hos private køreskoler svarende til ordningen
for eksempelvis bil og motorcykel.
I spørgsmålet forudsættes det imidlertid,
at køreuddannelsen - i forbindelse med en nedsættelse
af aldersgrænsen til 16 år - for unge under 18 år
vil skulle foregå i samme regi, som for 15-årige, som
tager kørekort til lille knallert. Det indebærer i
givet fald, at der vil skulle indsættes en ny bestemmelse,
hvorefter kommunerne skal sørge for undervisningen af unge
førere af stor knallert. I tilknytning hertil vil der bl.a.
skulle tages stilling til, om kommunerne også skal
forestå afvikling af henholdsvis den praktiske og teoretiske
del af køreprøven for de mindreårige,
således som der er lagt op til ved den lille knallert, jf.
lovforslagets § 1, nr. 7 (færdselslovens § 63, stk.
3).
3. Endvidere forudsættes det i spørgsmålet,
at prisen for køreuddannelsen til henholdsvis lille og stor
knallert skal være den samme. Justitsministeriet har
forstået det anførte således, at der
ønskes fastsat et gebyr for mindreåriges erhvervelse
af kørekort til stor knallert, der svarer til det gebyr, som
de mindreårige med lovforslaget vil skulle betale for at
erhverve kørekort til lille knallert.
Det bemærkes i den forbindelse, at der efter den
gældende bestemmelse i færdselslovens § 124 d
betales 100 kr. for udstedelse af et knallertbevis. Med
lovforslaget indføres en selvstændig
kørekortkategori til lille knallert, ligesom der
indføres en køreprøve for lille knallert samt
en udvidelse og forbedring af køreundervisningen for unge
knallertførere under 18 år. Som følge heraf
forhøjes det gebyr, som unge knallertførere i dag
betaler for et knallertbevis med i alt 320 kr. til i alt 420 kr.,
jf. lovforslagets § 1, nr. 24 (færdselslovens § 124
d, stk. 2). Forhøjelsen af de unges gebyr dækker ikke
de 24 timers teoretisk og praktisk undervisning, som i dag
udgør ungdomsskolernes knallertundervisning.
Gebyrforhøjelsen skønnes derimod at dække
udgifterne forbundet med udstedelsen af knallertkørekortet
samt kommunernes meromkostninger i forbindelse med den forbedrede
ungdomsskoleundervisning, herunder de 6 lektioner, som uddannelsen
forventes øget med.
Efter lovforslaget fastsættes samtidig et gebyr på
225 kr. for afholdelse af køreprøve og kontrollerende
køreprøve til stor knallert, jf. lovforslagets §
1, nr. 24 (færdselslovens § 124 d, stk. 4 og 5). Gebyret
dækker både prøveafholdelsen og omkostningerne
forbundet med kørekortudstedelsen. Gebyret dækker
derimod ikke køreuddannelsen, der som nævnt ovenfor
forudsættes at foregå hos private køreskoler, og
som i øvrigt forudsættes i høj grad at skulle
svare til køreundervisningen til den eksisterende kategori A
(motorcykel).
Såfremt gebyret for udstedelse af et kørekort til
stor knallert til unge under 18 år vil skulle svare til det
gebyr, der i lovforslaget er fastsat for de unges erhvervelse af
kørekort til lille knallert, vil der skulle foretages en
række ændringer i færdselslovens § 124
d.
Det bemærkes i den forbindelse, at såfremt
kommunerne pålægges også at skulle varetage
køreundervisningen til stor knallert for de
16-17-årige i stedet for de private køreskoler,
må det forventes at ville medføre yderligere udgifter
for kommunerne, som ikke fuldt ud kan dækkes ved en
forøgelse af gebyret med 195 kr. Med mindre der
træffes anden beslutning, vil staten skulle afholde de
merudgifter, som etablering af en kun delvist gebyrfinansieret
køreuddannelse til stor knallert for unge under 18 år
i offentligt regi vil indebære.
4. Det anføres endvidere i spørgsmålet, at
sanktionsniveauet samt reglerne om frakendelse og
kørselsforbud for de 16-17-årige førere af stor
knallert skal svare til de foreslåede regler for
førere af lille knallert.
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 23.
marts 2011 af spørgsmål 1 til lovforslaget,
gælder færdselslovens almindelige regler om
førerretsfrakendelse og kørselsforbud i dag tillige
for forseelser begået med stor knallert. Lovforslaget
lægger ikke op til ændringer af dette som følge
af, at der indføres et særskilt kørekort
(kategori AM) til stor knallert. Stor knallert er således
omfattet af færdselslovens regler om førerret og
princippet om, at en frakendelse af førerretten har virkning
for alle kategorier af køretøjer, som kræver
førerret. Frakendes førerretten således for et
forhold begået på stor knallert, mister vedkommende
ligeledes retten til at føre eksempelvis bil.
I modsætning hertil indføres der med lovforslaget
et selvstændigt sanktionssystem for ulovlig kørsel
på lille knallert, der er baseret på, at retten til at
føre lille knallert er en særskilt ret, som holdes
adskilt fra færdselslovens regler om førerret (bil,
motorcykel og stor knallert mv.). I forbindelse med at lovforslaget
som noget nyt indsætter en bestemmelse om frakendelse af
retten til at føre lille knallert, lægges der
således f.eks. op til, at en sådan frakendelse generelt
ikke skal have betydning for vedkommendes mulighed for at erhverve
eller bevare førerretten til bil mv. Den eneste undtagelse
herfra er den foreslåede regel om, at personer under 18
år, der begår et forhold, som medfører en
ubetinget frakendelse af retten til at føre lille knallert,
får udsat det tidspunkt, hvor vedkommende ellers ville kunne
erhverve førerret til bil mv. eller alternativt frakendes
førerretten til bil mv. i 6 måneder, hvis vedkommende
er nået at fylde 18 år og har erhvervet en sådan
førerret, før sagen afgøres, jf. nærmere
lovforslagets § 1, nr. 39 (færdselslovens § 129,
stk. 4).
En ubetinget frakendelse af førerretten til bil,
motorcykel, stor knallert mv. sker for minimum 6 måneder, jf.
færdselslovens § 128, stk. 1. En ubetinget frakendelse
som følge af spirituskørsel eller overtrædelse
af færdselslovens § 54 sker dog for et tidsrum af mindst
3 år, jf. færdselslovens § 128, stk. 2, som senest
er ændret ved lov nr. 184 af 8. marts 2011.
Med lovforslaget lægges der derimod op til, at en
ubetinget frakendelse af retten til at føre lille knallert
sker for minimum 2 år, uanset om føreren er under
eller over 18 år, jf. lovforslagets § 1, nr. 39
(færdselslovens § 129, stk. 3), og uanset hvilken af de
relevante overtrædelser der er tale om. Som det fremgår
af bemærkningerne til lovforslaget, har Justitsministeriet i
den forbindelse tilsluttet sig arbejdsgruppens forslag om, at
frakendelsestiden ved en ubetinget frakendelse af retten til at
føre lille knallert af hensyn til reglernes
pædagogiske og præventive sigte altid bør
være 2 år i førstegangstilfælde, jf. punkt
4.1.3.2 i lovforslagets bemærkninger.
Såfremt denne ordning uden videre udvides til også
at omfatte stor knallert, vil det bl.a. betyde, at
frakendelsestiden ved forseelser begået på stor
knallert tilsvarende vil blive på minimum 2 år. I visse
tilfælde vil der i givet fald blive tale om en markant
skærpelse i forhold til det frakendelsesniveau, der i dag
efter praksis gælder for stor knallert, bil mv., nemlig i de
tilfælde, hvor frakendelsestiden i dag fastsættes til 6
måneder, hvorimod det i spirituskørselssager og sager,
hvor der er kørt under påvirkning af euforiserende
stoffer, omvendt vil indebære en lempelse, idet
udmålingen i sådanne sager starter på 3 år,
jf. ovenfor.
Hertil kommer, at en sådan frakendelsesregel for stor
knallert vil have den konsekvens, at vedkommende ligeledes vil
være afskåret fra at føre bil mv. i minimum 2
år, med mindre der gøres grundlæggende op med
det nugældende system, hvorefter stor knallert (i
modsætning til lille knallert) er omfattet af
færdselslovens almindelige regler om førerret og
princippet om, at en frakendelse af førerretten har virkning
for alle kategorier af køretøjer (eksempelvis bil og
motorcykel), som kræver førerret.
En udvidelse af den foreslåede frakendelsesordning for
lille knallert, jf. lovforslagets § 1, nr. 39
(færdselslovens § 129), til også at gælde
for stor knallert vil tillige indebære, at stor knallert - i
modsætning til, hvad der gælder i dag - vil skulle
undtages fra klippekortordningen, jf. færdselslovens §
125, stk. 2, og reglerne om kørselsforbud, jf.
færdselslovens § 127.
5. Såfremt store knallerter udskilles fra
færdselslovens almindelige regler om førerret, vil det
i tilknytning hertil være naturligt at overveje, om store
knallerter tillige skal udskilles fra bestemmelserne om
obligatorisk konfiskation i færdselslovens § 133 a, stk.
2 og 3, samt stk. 4, som indsat ved lov nr. 184 af 8. marts 2011,
der med sin nuværende ordlyd både omfatter bil,
motorcykel og stor knallert mv. Det bemærkes i den
forbindelse, at lille knallert ikke omfattes af disse bestemmelser,
men derimod efter lovforslaget vil blive omfattet af en række
selvstændige konfiskationsbestemmelser, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 45 (færdselslovens § 133 a, stk. 5-7 (som
omnummereret ved justitsministerens ændringsforslag)).
6. For så vidt angår straffen for forseelser
begået på lille knallert lægger lovforslaget op
til, at bødeniveauet på en række områder
ligesom i dag fortsat skal være lavere end ved tilsvarende
forseelser begået på stor knallert. Eksempelvis
lægger lovforslaget op til, at spirituskørsel
begået på lille knallert, uanset promillens
størrelse og førerens alder, i
førstegangstilfælde straffes med en bøde
på 2.000 kr., jf. lovforslagets § 1, nr. 12
(færdselslovens § 117 c, stk. 1) og bemærkningerne
til bestemmelsen.
Spirituskørsel på stor knallert straffes derimod
kun med bøde i førstegangstilfælde, hvis
promillen er på 2,00 eller derunder. I sådanne
tilfælde udmåles en bøde under hensyntagen til
den pågældendes indtægtsforhold på
gerningstidspunktet samt alkoholkoncentrationen, jf.
færdselslovens § 117 b, stk. 1, jf. § 117, stk. 1.
I praksis fastsættes bøden i sådanne sager i
førstegangstilfælde svarende til 1 måneds
nettoløn ganget med promillens størrelse, hvilket i
de fleste tilfælde vil være væsentligt over 2.000
kr.
Tilsvarende vil en overtrædelse færdselslovens
§ 54, stk. 1, 1. pkt. (kørsel under påvirkning af
euforiserende stoffer), begået på lille knallert i
førstegangstilfælde med lovforslaget medføre en
bøde på 2.000 kr. uanset førerens alder,
hvorimod forseelsen begået på stor knallert som
udgangspunkt udløser en indtægtsbestemt bøde,
jf. færdselslovens § 117 b, stk. 1, jf. § 117, stk.
1.
Under visse nærmere angivne betingelser vil straffen for
bl.a. spirituskørsel begået på henholdsvis lille
og stor knallert kunne stige til fængsel. Bestemmelserne
herom er imidlertid heller ikke identiske for lille og stor
knallert, jf. nærmere lovforslagets § 1, nr. 12
(færdselslovens § 117 c, stk. 2) sammenholdt med
færdselslovens § 117, stk. 2.
Såfremt der skal gælde de samme regler for
bøde- og fængselsstraf for eksempelvis
spirituskørsel begået på stor knallert, som der
med lovforslaget lægges op til for lille knallert, vil det
således kræve en række ændringer.
Det bemærkes i tilknytning hertil, at Justitsministeriet
umiddelbart har forstået spørgsmålet
således, at det alene er reglerne for unge førere af
stor knallert under 18 år, der ønskes ændret. En
sådan sondring efter alder vil - modsat hvad der gælder
for lille knallert, hvor reglerne om frakendelse, bødestraf
mv. som udgangspunkt er ens for personer over og under 18 år
- have den konsekvens, at der skal etableres to forskellige
sanktionssystemer for førere af stor knallert afhængig
af den pågældendes alder.
Spørgsmål 8:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. april 2011 fra
Dansk Knallert Union, herunder en kommentering af de enkelte
forslag i henvendelsen, jf. L 137 - bilag 10.
Svar:
I henvendelsen af 26. april 2011 har Dansk Knallert Union og
Motorcykel Importør Foreningen anført, at branchen
ikke ser nogen problemer i, at de foreslåede regler for
knallerter i L 137 træder i kraft allerede pr. 1. januar
2012, og at branchen ønsker en hurtig implementering af de
nye regler.
I den forbindelse anfører branchen, at branchen finder
en frist på otte måneder passende i forholdt til at
få tilpasset politiets it-systemer, og at
ikrafttrædelsen eventuelt kan udsættes til 1. april
2012, hvis dette viser sig nødvendigt.
Endvidere anfører branchen, at der efter branchens
opfattelse ikke er behov for at udarbejde helt nyt
undervisningsmateriale, men at der sandsynligvis alene er behov for
nogle justeringer og opdateringer, idet der opereres med det samme
timetal. Branchen bidrager gerne til materialet. Branchen
anerkender dog, at den praktiske køreprøve skal
arrangeres.
Endelig anfører branchen, at der ikke er noget til
hinder for, at Danmark implementerer tredje kørekortdirektiv
før den 19. januar 2013, som det ifølge branchen er
sket i flere andre lande.
Justitsministeriet skal hertil bemærke, at lovforslaget
lægger op til, at loven - med undtagelse af § 1, nr. 9,
som vedrører administrationen af reglerne om
parkeringsskiver - træder i kraft den 19. januar 2013.
Ved fastsættelse af ikrafttrædelsestidspunktet er
der særligt lagt vægt på, dels at der skal
være den fornødne tid til at tilrettelægge de
nødvendige ændringer af undervisningen mv. i relation
til erhvervelse af kørekort til henholdsvis lille og stor
knallert, og dels at administration af de foreslåede regler
forudsætter en række ændringer af politiets
it-systemer, jf. bemærkningerne til lovforslagets §
4.
Regeringen kan derfor ikke støtte Dansk Knallert Union
og Motorcykel Importør Foreningens forslag om at fremrykke
ikrafttrædelsestidspunktet.
Som anført i besvarelsen af 23. marts 2011 af
spørgsmål nr. 2 til lovforslaget har
Justitsministeriet i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget
overvejet, om reglerne for knallerter ville kunne sættes i
kraft på et tidligere tidspunkt end den 19. januar 2013.
Rigspolitiet har i den forbindelse oplyst, at de tilpasninger af
politiets it-systemer, som er nødvendige for at kunne
administrere de nye regler, har vist sig at være af en
så omfattende karakter, at Rigspolitiet ikke finder, at et
tidligere ikrafttrædelsestidspunkt vil være realistisk.
Endvidere har Rådet for Sikker Trafik, som skal stå for
udarbejdelsen af undervisningsmateriale mv. til den nye
knallertuddannelse i ungdomsskolerne, peget på, at
Rådet vil kunne have vanskeligt ved at have
undervisningsmaterialet klar til kommunerne, hvis
ikrafttrædelsestidspunktet fremrykkes.
Det bemærkes i den forbindelse, at hovedformålet
med lovforslaget er at forbedre færdselssikkerheden bl.a. ved
at højne kvaliteten af den køreundervisning, som unge
knallertførere skal gennemgå. Lovforslaget
lægger derfor op til, at knallertuddannelsen i
ungdomsskolerne revideres som foreslået i Rigspolitiets
arbejdsgruppes anbefalinger, jf. bilag 2 til lovforslaget.
Lovforslaget lægger samtidig op til at følge
arbejdsgruppens anbefaling om, at underviserne i ungdomsskolerne
fremover som et obligatorisk krav skal have gennemført et
grundkursus for lærere i obligatorisk knallertundervisning.
Endvidere lægger lovforslaget op til at følge
arbejdsgruppens anbefaling om, at uddannelsen skal suppleres med
yderligere 6 lektioner, som skal anvendes til undervisning i
risikoforståelse. Det er således ikke korrekt, at der
opereres med det samme timetal.
Justitsministeriet er derimod enig i, at tredje
kørekortdirektiv i sig selv ikke er til hinder for, at de
foreslåede regler for lille og stor knallert sættes i
kraft inden den 19. januar 2013. Som det fremgår af
ministeriets tidligere besvarelse af spørgsmål nr. 2
til lovforslaget, vil en fremrykkelse af
ikrafttrædelsestidspunktet imidlertid kræve, at der
indføres en række overgangsregler for kørekort
til lille eller stor knallert udstedt i den mellemliggende periode
fra lovens ikrafttrædelse til den 19. januar 2013. Der
henvises til det anførte herom i besvarelsen af
spørgsmål nr. 2.