Fremsat den 9. februar 2011 af
justitsministeren (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven
(Forenkling af bødesagsprocessen)
§ 1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1237 af 26. oktober 2010, som ændret ved § 1 i
lov nr. 404 af 21. april 2010, § 2 i lov nr. 718 af 25.
juni 2010, § 2 i lov nr. 1549 af 21. december 2010 og
§ 2 i lov nr. 1552 af 21. december 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 219 a, stk. 3, 2.
pkt., indsættes efter »fængslet,«:
»eller hvis sagen er behandlet efter § 896
a,«.
2. § 832, stk. 4,
ophæves.
Stk. 5 bliver herefter
stk. 4.
3. I
§ 896, stk. 1, 3. pkt.,
indsættes efter »sagen«: »behandles efter
§ 896 a, eller«.
4.
Efter § 896 indsættes:
Ȥ 896
a. Retten kan uden afholdelse af retsmøde behandle
sager, hvor der er udstedt bødeforelæg, hvis
1) det i
bødeforelægget er angivet, at den
pågældende, hvis bødeforelægget ikke
vedtages, uden yderligere varsel kan blive dømt for det
forhold, som bødeforelægget angår, uden mulighed
for anke, jf. § 902, medmindre den pågældende
inden for den frist, der er fastsat i bødeforelægget,
har anmodet om, at sagen behandles ved et retsmøde, og
2) den
pågældende ikke rettidigt har fremsat anmodning som
nævnt i nr. 1.«
5. § 897, stk. 1, ophæves,
og i stedet indsættes:
»Når der ikke under sagen er
spørgsmål om højere straf end bøde, kan
retten, medmindre omstændighederne taler imod det, behandle
sagen, som om tiltalte har tilstået det forhold, som den
pågældende er tiltalt for, hvis tiltalte
1) udebliver fra
hovedforhandlingen uden oplyst lovligt forfald,
2) nægter at
afgive forklaring, eller
3) har undladt at
anmode om et retsmøde, jf. § 896 a.
Stk. 2. En dom
efter stk. 1 kan udfærdiges ved en påtegning
på anklageskriftet.«
Stk. 2-4 bliver herefter
stk. 3-5.
6. I
§ 987 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Er
en tiltalt blevet domfældt uden retsmøde efter
§ 897, stk. 1, nr. 3, kan domfældte
begære sagen genoptaget til forhandling, når
domfældte godtgør at have været forhindret i at
anmode om et retsmøde på grund af
omstændigheder, som ikke kan tilregnes den
pågældende, eller at bødeforelægget ikke
rettidigt er kommet til domfældtes kundskab. Reglerne i
stk. 1, 2. -4. pkt., finder tilsvarende anvendelse.«
Stk. 2-4 bliver herefter
stk. 3-5.
7. I
§ 988 ændres
»§ 987, stk. 2« til:
»§ 987, stk. 3«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. september
2011.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Gældende
ret | | 2.1. | Udstedelse af
bødeforelæg og indbringelse af bødesager for
retten | | 2.2. | Rettens behandling af
bødesager | | 2.3. | Domfældtes
retsmidler mod udeblivelsesdomme | | 2.4. | Sagsomkostninger | 3. | Forslag fra Domstolenes
Samarbejdsudvalg og The Boston Consulting Group | | 3.1. | Model I | | 3.2. | Model II | | 3.3. | Model III | 4. | Justitsministeriets
overvejelser | 5. | Lovforslagets
udformning | 6. | Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige | 7. | Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet | 8. | Lovforslagets
administrative konsekvenser for borgerne | 9. | Miljømæssige konsekvenser | 10. | Forholdet til
EU-retten | 11. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 12. | Sammenfattende
skema | | | |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at forenkle
domstolenes behandling af bødesager, hvor der er udstedt et
bødeforelæg.
Lovforslaget bygger i vidt omfang på et
forslag fra en arbejdsgruppe nedsat under Domstolenes
Samarbejdsudvalg. Arbejdsgruppens forslag indgår i et
oplæg om mulighederne for en mere smidig og ressourceeffektiv
behandling af bødesager.
Efter de gældende regler skal retten,
når den modtager en bødesag fra anklagemyndigheden,
fastsætte tid og sted for en hovedforhandling og indkalde
tiltalte til hovedforhandlingen.
Udebliver tiltalte fra hovedforhandlingen uden
oplyst lovligt forfald, og er der ikke omstændigheder, der
taler imod det, kan retten afsige en såkaldt udeblivelsesdom.
Det sker i praksis i meget vidt omfang i sager, hvor der er udstedt
et bødeforelæg.
For at sikre en bedre udnyttelse af ressourcerne
og større fleksibilitet i opgavevaretagelsen hos
anklagemyndigheden og domstolene, lægges der med lovforslaget
op til en ordning, hvor det i bødeforelæg kan angives,
at den pågældende - hvis bødeforelægget
ikke vedtages - uden yderligere varsel kan blive dømt for
den lovovertrædelse, som bødeforelægget
angår, medmindre den pågældende inden for den
frist, der er fastsat i bødeforelægget, anmoder om, at
sagen behandles i et retsmøde. Hvis modtageren af
bødeforelægget således hverken vedtager
bødeforelægget eller anmoder om et retsmøde,
vil retten - uden selv at rette henvendelse til den tiltalte
forinden - kunne afsige udeblivelsesdom uden retsmøde, hvis
der ikke er omstændigheder, der taler imod det.
Ordningen betyder, at der fremover ikke vil
skulle reserveres retslokaler og afholdes retsmøder med
tilstedeværelse af både en dommer og en anklager i
sager, hvor tiltalte ikke ønsker at møde op. I stedet
vil dommeren kunne behandle sagerne, når de bedst kan passes
ind i forhold til dommerens øvrige opgaver. Domstolene
undgår endvidere at skulle sende den tiltalte en indkaldelse
til hovedforhandling eller i øvrigt at kontakte den
tiltalte. Samtidig fastholdes princippet om, at alene domstolene
kan pålægge strafansvar i sager, hvor den
pågældende ikke erklærer sig skyldig.
2. Gældende
ret
2.1. Udstedelse af
bødeforelæg og indbringelse af bødesager for
retten
Efter retsplejelovens § 832,
stk. 1, kan anklagemyndigheden i sager om
lovovertrædelser, der ikke skønnes at ville
medføre højere straf end bøde, i et
bødeforelæg tilkendegive over for den sigtede, at
sagen kan afgøres uden retssag, hvis sigtede erklærer
sig skyldig i overtrædelsen og i øvrigt erklærer
sig villig til at betale den forelagte bøde inden for en
nærmere angiven frist. Rigsadvokaten har oplyst, at
anklagemyndigheden i praksis anvender bødeforelæg i de
fleste bødesager. Det gælder dog ikke, hvis sagen
omfatter konfiskationskrav, der ikke kan afgøres
udenretligt, og som udgangspunkt heller ikke, hvis forurettede har
udtrykt ønske om erstatning, uden at erstatningen er blevet
betalt, eller forlig om erstatningen er indgået. Endvidere
forsøges visse typer af bødesager ikke afsluttet med
bødeforelæg, f.eks. fordi der er tale om meget store
bøder, som erfaringsmæssigt ikke umiddelbart bliver
betalt.
Med hjemmel i retsplejelovens § 832,
stk. 1, jf. § 104, stk. 1, er der på
visse områder indført en ordning med såkaldte
bødetilkendegivelser på stedet. Det fremgår
således af Rigsadvokatens meddelelse 4/2000 (senest rettet i
august 2010) om sanktionspåstande m.v. i færdselssager
og Rigsadvokatens meddelelse 10/2005 (senest rettet i december
2009) om sanktionspåstande i sager om overtrædelse af
ordensbekendtgørelsen, at politiet i visse tilfælde
på gerningsstedet kan udfylde og udlevere en
bødetilkendegivelse til den sigtede. Tilkendegivelsen
fungerer som en underretning til den sigtede om sigtelsen og sagens
forventede afgørelse. Tilkendegivelsen efterfølges af
et brev til den sigtede fra bødekontoret med opfordring til
at betale bøden på et vedhæftet girokort.
Tilkendegivelse og brev udgør tilsammen et
bødeforelæg.
I færdselslovens § 119 a er der
desuden fastsat regler om anklagemyndighedens anvendelse af
bødeforelæg i sager om frakendelse af
førerretten eller kørselsforbud som følge af
nærmere angivne overtrædelser af færdselsloven,
som ikke skønnes at medføre højere straf end
bøde. Anklagemyndigheden kan i disse sager, der f.eks. kan
dreje sig om overskridelse af hastighedsgrænser eller
spirituskørsel, i et bødeforelæg tilkendegive
over for sigtede, at sagen kan afgøres uden retssag, hvis
sigtede erkender sig skyldig i overtrædelsen og inden for en
nærmere angivet frist erklærer sig villig til at betale
den forelagte bøde samt vedtager kørselsforbud eller
betinget eller ubetinget frakendelse af førerretten i et i
tilkendegivelsen nærmere angivet tidsrum.
Andre myndigheder end politi og anklagemyndighed
(såkaldte særmyndigheder) er i visse tilfælde
tillagt kompetence til at udstede bødeforelæg. Bl.a.
kan Fødevarestyrelsen inden for fødevareområdet
udstede bødeforelæg, og Arbejdstilsynet kan ved visse
overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen udstede
bødeforelæg. Anvendelsen af bødeforelæg,
der udstedes af andre myndigheder end politi og anklagemyndighed,
forudsætter generelt, at den pågældende
lovovertrædelse er ukompliceret og uden bevismæssige
tvivlsspørgsmål, og at sanktionsniveauet ligger
fast.
Det fremgår af forarbejderne til
retsplejeloven, at formålet med reglerne om udstedelse af
bødeforelæg er, at en sigtet, der erkender sig
skyldig, kan spares for at skulle møde i retten, og at
retterne undgår at skulle tage stilling til de mange
småsager, hvor forseelsen er klar.
For at en sag kan afsluttes udenretligt med et
bødeforelæg, forudsætter det en reaktion fra
den, der har modtaget bødeforelægget. Den
pågældende skal således erklære sig skyldig
i overtrædelsen og villig til at betale bøden inden
for en nærmere angiven frist. Vedkommendes passivitet
indebærer således ikke en vedtagelse af
bødeforelægget. Hvis vedkommende enten ikke reagerer
på bødeforelægget eller meddeler, at han ikke
vil vedtage bødeforelægget, må
anklagemyndigheden indbringe sagen for retten. Hvis der er tale om
et bødeforelæg, der er udstedt af andre myndigheder
end politi og anklagemyndighed, må den pågældende
myndighed overgive sagen til vedkommende politikreds, der herefter
vurderer, om der skal foretages en politimæssig
efterforskning af sagen, samt om der er grundlag for at indbringe
sagen for retten. Det er således anklagemyndigheden, som
indbringer sagen for retten, uanset hvem der har udstedt
bødeforelægget.
De bødesager, som ikke vurderes egnede til
at blive afgjort udenretligt med et bødeforelæg,
indbringes direkte for retten til afgørelse.
Anklagemyndigheden indbringer sager for retten
ved at indlevere et anklageskrift til retten, jf. retsplejelovens
§§ 834, 835 og § 896, stk. 1. I de
sager, hvor der forud for sagens indbringelse for retten har
været udstedt et bødeforelæg af politi eller
anklagemyndighed, anvendes bødeforelægget med
påtegning eller følgeskrivelse om tiltalerejsning i
vidt omfang som anklageskrift.
2.2. Rettens behandling
af bødesager
2.2.1. Sager, hvor der ikke bliver
spørgsmål om højere straf end bøde, og
som ikke skønnes at være af særlig indgribende
betydning for den tiltalte eller af særlig offentlig
interesse, behandles efter reglerne i retsplejelovens kapitel 80 om
straffesager, i hvilke der ikke medvirker lægdommere.
Domstolsstyrelsen har oplyst, at sager, hvor der er udstedt
bødeforelæg, som altovervejende hovedregel behandles
efter disse regler.
Der er i færdselsloven fastsat visse
særregler om domsmænds medvirken i færdselssager.
Det fremgår således af § 119, stk. 2, at
domsmænd medvirker i sager, hvor der bliver
spørgsmål om højere straf end bøde, hvor
der bliver spørgsmål om ubetinget frakendelse af
førerretten efter færdselslovens § 126,
stk. 1, nr. 5 (om særlig hensynsløs
kørsel), eller som i øvrigt skønnes at
være af særlig indgribende betydning for tiltalte eller
af særlig offentlig interesse. Uanset reglerne i
§ 119, stk. 2, medvirker domsmænd dog ikke i
sager, der behandles efter retsplejelovens § 831
(tilståelsessager), og i sager, der vedrører
overtrædelse af færdselslovens § 53
(spirituskørsel), -§ 54, stk. 1
(narkokørsel), § 56, stk. 1, § 62,
stk. 1, og § 63 a (kørsel uden at have
erhvervet kørekort) samt § 117 a (kørsel i
frakendelsestiden), jf. § 119, stk. 3.
Når anklageskriftet er indleveret til
retten, jf. punkt 2.1 ovenfor, fastsætter retten tid og sted
for en hovedforhandling af sagen, jf. retsplejelovens
§ 896, stk. 1. Retten kan i bødesager
vælge enten at forkynde en indkaldelse til hovedforhandlingen
for tiltalte med en frist på mindst 4 dage eller kortere,
hvis retten bestemmer det, jf. § 896, stk. 2, eller
at sende en indkaldelse med kopi af anklageskriftet til tiltalte
senest 2 uger før hovedforhandlingen, jf. § 896,
stk. 4.
Det skal fremgå af indkaldelsen, at hvis
tiltalte udebliver fra hovedforhandlingen uden oplyst lovligt
forfald, kan dette medføre, at tiltalte dømmes for de
forhold, som tiltalen angår, uden mulighed for anke, jf.
retsplejelovens § 896, stk. 3, nr. 2.
Efter retsplejelovens § 897,
stk. 1, kan retten således - hvis tiltalte udebliver
uden oplyst lovligt forfald - behandle bødesager, som om
tiltalte har tilstået det eller de forhold, som den
pågældende er tiltalt for. Det gælder dog ikke,
hvis omstændighederne taler imod at afsige udeblivelsesdom,
hvilket f.eks. kan være tilfældet, hvis tiltalen er
uklar, hvis anklagemyndighedens retsanvendelse er tvivlsom, eller
der i øvrigt foreligger tvivl om, hvorvidt
strafbarhedsbetingelserne er opfyldt, eller hvis sagen må
antages at have væsentlig betydning for tiltalte, f.eks.
på grund af bødens størrelse eller
kriminalitetens art. Der kan endvidere være tale om, at
retten skønner det betænkeligt at fortolke tiltaltes
udeblivelse som en erkendelse, f.eks. i tilfælde, hvor retten
er bekendt med, at tiltalte på grund af bortrejse ikke har
modtaget indkaldelsen til hovedforhandlingen. Hvis retten ikke
finder grundlag for at afsige udeblivelsesdom, udsættes
sagen, og der indkaldes til et nyt retsmøde.
Det bemærkes, at retsplejelovens
§ 897, stk. 1, ikke finder anvendelse i sager om
betinget frakendelse af førerretten, jf.
færdselslovens § 119, stk. 1.
Domstolsstyrelsen har oplyst, at der ofte
berammes mange sager, hvor politi og anklagemyndighed har udstedt
bødeforelæg, til behandling på den samme dag.
Der kan således f.eks. berammes 5 sager til hver 5. minut
eller 15 sager til hvert 15. minut (såkaldte minutsager).
Årsagen hertil er, at de tiltalte i de fleste
bødeforelægssager ikke møder op. Endvidere
kommer en del af de (få) tiltalte, som møder op, alene
for at anmode om en afdragsordning og ikke for at påstå
frifindelse. I øvrigt tilbagekaldes en betydelig del af
sagerne af anklagemyndigheden, fordi tiltalte efter modtagelsen af
rettens indkaldelse har kontaktet politiet og vedtaget
bødeforelægget. I ganske få sager møder
de tiltalte op og påstår frifindelse eller
nedsættelse af bøden, hvilket kan betyde, at sagen
må udsættes med henblik på bevisførelse
under et nyt retsmøde.
Under hovedforhandlingen deltager der en dommer
og en anklager, ligesom der ofte er en retssekretær til
stede. Dommeren, anklageren og (eventuelt) retssekretæren
sidder under hovedforhandlingen i det dertil reserverede retslokale
og venter på, at de tiltalte eventuelt møder op. Imens
kan de sager, hvor mødetidspunktet er overskredet, uden at
tiltalte har vist sig eller givet meddelelse om lovligt forfald,
behandles. Hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt,
kan der afsiges udeblivelsesdom, enten under det
pågældende retsmøde eller senere, jf.
retsplejelovens § 219 a.
Domstolsstyrelsen har oplyst, at ud af de ca.
84.000 sager, som domstolene i 2009 behandlede efter
retsplejelovens kapitel 80, blev ca. 37.000 sager afgjort med en
udeblivelsesdom, og ca. 31.000 sager blev tilbagekaldt af
anklagemyndigheden (bl.a. fordi tiltalte i en række sager
vedtager bødeforelægget efter modtagelsen af rettens
indkaldelse til hovedforhandling). Størstedelen af sagerne
er sager, hvor der er udstedt bødeforelæg.
2.2.2. Sager, hvori der ikke bliver
spørgsmål om højere straf end bøde,
behandles under medvirken af domsmænd efter retsplejelovens
kapitel 78, hvis sagen skønnes at være af særlig
indgribende betydning for den tiltalte eller af særlig
offentlig interesse, jf. retsplejelovens § 686,
stk. 2.
I så fald forkynder anklagemyndigheden en
kopi af anklageskriftet for tiltalte, jf. retsplejelovens
§ 835, stk. 2. Når retten har underrettet
anklagemyndigheden om tidspunktet for hovedforhandlingen,
sørger anklagemyndigheden endvidere for, at en indkaldelse
med oplysning om tid og sted for hovedforhandlingen forkyndes for
tiltalte, som udgangspunkt med mindst 4 dages varsel, jf.
§ 844, stk. 1 og 2. Tiltalte skal som udgangspunkt
være til stede i retten under hele hovedforhandlingen, jf.
§ 853. Udebliver tiltalte, og kan den
pågældende ikke straks bringes til stede, vil sagen
således som udgangspunkt blive udsat, jf. § 855,
stk. 1. Bl.a. i sager, hvor der ikke er spørgsmål
om højere straf end bøde, kan en hovedforhandling dog
fremmes til dom i tiltaltes fravær, hvis retten ikke finder
tiltaltes tilstedeværelse nødvendig, jf.
§ 855, stk. 3.
2.3. Domfældtes
retsmidler mod udeblivelsesdomme
Når retten har afsagt dom i en sag, der
behandles uden domsmænd efter retsplejelovens kapitel 80,
skal retten efter retsplejelovens § 219 a, stk. 5,
fremsende en udskrift af dommen til den tiltalte.
Efter retsplejelovens § 902 kan
tiltalte som udgangspunkt kun anke en dom, når tiltalte har
givet møde i retten. Tiltalte, der er dømt som
udebleven i medfør af retsplejelovens § 897, kan
således i almindelighed ikke anke dommen.
En tiltalt, der er blevet dømt som
udebleven, har imidlertid mulighed for at få sagen genoptaget
efter retsplejelovens § 987, stk. 1, hvis tiltalte
kan godtgøre, at vedkommende har haft lovligt forfald og
samtidig har været forhindret i at meddele retten dette
på grund af omstændigheder, der ikke kan tilregnes
vedkommende. Tiltalte kan endvidere få sagen genoptaget, hvis
tiltalte kan godtgøre, at indkaldelsen til retsmødet
ikke er kommet rettidigt til vedkommendes kundskab. Det er i lovens
forarbejder forudsat, at der anlægges en meget lempelig
vurdering, hvis tiltalte oplyser ikke at have fået meddelelse
om retsmødet. Domstolsstyrelsen har fra en række
byretter indhentet oplysninger, som viser, at der i
overensstemmelse hermed i praksis foretages en meget lempelig
vurdering, således at en anmodning om genoptagelse som
altovervejende hovedregel imødekommes, hvis den
pågældende meddeler retten, at brevet med indkaldelsen
ikke er modtaget.
En begæring om genoptagelse skal
fremsættes over for den ret, der har afsagt dom i sagen, og
begæringen skal som udgangspunkt fremsættes inden 14
dage efter, at retten har sendt en udskrift af dommen til tiltalte,
jf. retsplejelovens § 904, stk. 3, og § 910,
stk. 2, jf. § 987, stk. 1, 2. pkt.
2.4. Sagsomkostninger
Det fremgår af retsplejelovens
§ 1007, at omkostningerne ved behandlingen af
straffesager, som forfølges af en offentlig myndighed,
udredes af det offentlige med forbehold for at få dem
erstattet. Efter retsplejelovens § 1008, stk. 1, er
en sigtet, der findes skyldig, pligtig at betale det offentlige de
nødvendige udgifter, som er medgået til sagens
behandling.
De nævnte bestemmelser bygger på et
princip om, at staten må afholde de generelle omkostninger,
der er forbundet med at føre straffesager og
pålægge borgerne straf. Hvis en sigtet findes skyldig,
kan vedkommende imidlertid pålægges at betale de
nødvendige udgifter, som er medgået til sagens
behandling, og som kan henføres direkte til den
pågældende sag. Den pågældende kan derimod
ikke pålægges at betale almindelige driftsudgifter, som
ikke er direkte forbundne med at føre den
pågældende straffesag, f.eks. løn til personale
ved domstolene, indkøb af papir og lignende samt
vedligeholdelse af retsbygninger.
I praksis omfatter de sagsomkostninger, som en
dømt kan pålægges at betale, navnlig den
pågældendes udgifter til en eventuel forsvarer. Der kan
endvidere blive tale om, at den dømte skal betale de
udgifter, som politiet har afholdt i forbindelse med
efterforskningen, f.eks. udgifter i forbindelse med
blodprøver, kliniske og retsmedicinske
lægeundersøgelser mv.
I bødeforelægssager vil der kun
yderst sjældent være udgifter, der ikke er almindelige
driftsudgifter. Der vil herunder typisk ikke være beskikket
en forsvarer i en bødesag, der kan afgøres med en
udeblivelsesdom. Der vil således ved behandlingen af
bødeforelægssager ved retten almindeligvis ikke
påløbe sagsomkostninger.
3. Forslag fra
Domstolenes Samarbejdsudvalg og The Boston Consulting
Group
Domstolenes Samarbejdsudvalg nedsatte i 2007 en
arbejdsgruppe om behandling af bødesager med deltagelse af
repræsentanter for anklagemyndigheden, retterne og
Domstolsstyrelsen. Arbejdsgruppen fik til opgave at drøfte
mulighederne for en mere smidig og ressourceeffektiv behandling af
de mange bødesager. Arbejdsgruppen fremkom i 2008 med et
oplæg om to mulige modeller (model I og II nedenfor) med
henblik på at opnå en mere effektiv behandling af
bødesager.
Endvidere har The Boston Consulting Group, som er
en privat konsulentvirksomhed, for Justitsministeriet,
Finansministeriet og Domstolsstyrelsen i 2009 bl.a. foretaget en
analyse af effektiviseringspotentialet for simple bødesager.
The Boston Consulting Group har på baggrund heraf i sin
rapport »Kvantificering af Effektiviseringstiltag samt
Opdatering af Sagsmodel for De Danske Byretter« fra november
2009 foreslået to effektiviseringstiltag (model I og III
nedenfor).
3.1. Model I
3.1.1. Arbejdsgruppen under Domstolenes
Samarbejdsudvalg har påpeget, at det kunne overvejes at
indføre en ordning, hvor politi og anklagemyndighed i
forbindelse med udstedelse af et bødeforelæg til en
sigtet skal vejlede om, at den pågældende enten skal
betale bøden eller rette henvendelse til politi eller
anklagemyndighed inden en vis frist, hvis sagen ønskes
behandlet ved domstolene. Hvis sigtede ikke svarer, skal
vedkommende anses for at have vedtaget bøden, og politiet
vil kunne iværksætte inddrivelse. Arbejdsgruppen har
endvidere anført, at ordningen eventuelt kan kombineres med
en adgang til at få sagen genoptaget inden for en vis frist,
efter at inddrivelse er sket.
3.1.2. The Boston Consulting Group har
foreslået en lignende ordning, hvor det skal fremgå af
bødeforelægget, at hvis man har indsigelser og derfor
ikke kan vedtage bødeforelægget, så skal man
inden 14 dage kontakte politiet og redegøre for sin
indsigelse. Det vil efter den foreslåede ordning være
tilstrækkeligt at ringe til det centrale servicecenter i
politikredsen og få en medarbejder her til at registrere
indsigelsen og dens indhold. Servicecenteret skal samtidig anmode
om oplysninger om potentielle vidner og disses
kontaktoplysninger.
I tilfælde af indsigelser over for det
udstedte bødeforelæg, skal anklagemyndigheden efter
den foreslåede ordning som i dag sende sagen til retten, der
herefter indkalder til et retsmøde.
Hvis den sigtede ikke foretager sig noget inden
14 dage, vil den pågældende anses for at have vedtaget
bøden, som herefter vil kunne overgå direkte til
inddrivelse. Denne konsekvens skal efter forslaget ligeledes
fremgå af bødeforelægget.
The Boston Consulting Group foreslår
endvidere - på linje med arbejdsgruppen under
Domstolsstyrelsen - at det skal være muligt at få
genoptaget en sag, hvor bøden er overgået til
inddrivelse, hvis man ikke mener at have modtaget
bødeforelægget fra politiet.
3.2. Model
II
Arbejdsgruppen under Domstolenes Samarbejdsudvalg
har som et alternativ til model I foreslået, at der
indføres en ordning, hvorefter politiet efter udstedelsen af
et bødeforelæg sender et brev til sigtede, hvori
sigtede bliver vejledt om, at sagen vil blive sendt til retten,
medmindre sigtede betaler bøden inden en vis frist.
Når retten modtager sagen, skal retten
efter forslaget sende et brev til den tiltalte, hvori tiltalte
vejledes om, at vedkommende enten kan betale bøden eller -
hvis tiltalte ønsker sagen behandlet i et retsmøde -
rette henvendelse til retten. Hvis tiltalte ikke svarer, anses
tiltalte for at have tilstået det forhold, som han er tiltalt
for, og der afsiges udeblivelsesdom.
Arbejdsgruppen har anført, at den
beskrevne ordning - ligesom model I - kan kombineres med en adgang
for den domfældte til at få sagen genoptaget inden for
en vis frist efter afsigelsen af udeblivelsesdom.
Arbejdsgruppen har endvidere anført, at
model II formentlig vil være mindre ressourcebesparende end
model I. For så vidt angår model I må det
således antages, at langt de fleste sager alene vil skulle
oprettes hos politiet, mens domstolene kun vil skulle oprette og
behandle de sager, hvor sigtede anmoder om behandling i retten.
Model II vil derimod fortsat kræve, at et stort antal sager
(som i dag) vil skulle oprettes både hos politiet og ved
domstolene. Ressourcebesparelsen ved model II vil ifølge
arbejdsgruppen bestå i, at domstolene ikke skal beramme
sagerne, medmindre tiltalte har svaret. Arbejdsgruppen har
bemærket, at selv om denne besparelse ikke umiddelbart
forekommer stor, særligt henset til, at retterne alligevel
skal sende et brev til tiltalte, så vil den dog alligevel
betyde, at der ikke skal afsættes tid i dommerens og
anklagerens kalender til retsmøder, hvor de tiltalte ikke
møder op. Samtidig vil ordningen indebære, at dommeren
har mulighed for at sortere de sager fra, hvor der ikke bør
afsiges udeblivelsesdom.
3.3. Model
III
The Boston Consulting Group har som et alternativ
til model I foreslået, at der indføres et krav om
dækning af sagsomkostninger. Det foreslås nærmere
bestemt, at bødeforelæg skal indeholde oplysning om,
at hvis sagen overgår til domstolene, vil der blive
pålagt en afgift (f.eks. 400 kr.), der skal dække
rettens omkostninger ved at behandle sagen. Hvis den tiltalte
møder i retten og får medhold i sin indsigelse, skal
afgiften efter forslaget falde bort sammen med bøden.
4. Justitsministeriets
overvejelser
Efter Justitsministeriets opfattelse er det
væsentligt, at straffesager behandles så hurtigt og
effektivt som muligt hos politiet, anklagemyndigheden og
domstolene. Det er samtidig væsentligt at sikre, at
behandlingen lever op til grundlæggende retssikkerhedshensyn
i forhold til den person, som er mistænkt for en strafbar
handling, og som risikerer at blive pålagt en straf.
Model I, som er
beskrevet nærmere under punkt 3.1 ovenfor, indebærer,
at en person, der ikke reagerer på et
bødeforelæg, vil blive forpligtet til at betale den
forelagte bøde.
Efter Justitsministeriets opfattelse er det
normalt en domstolsopgave at tage stilling til, om der er grundlag
for at pålægge en person, der ikke erklærer sig
skyldig, et strafansvar, således at den
pågældende person alene straffes efter en
forudgående domstolsprøvelse af, om både de
indholdsmæssige og processuelle betingelser for at
pålægge straf er tilstede.
Den gældende ordning med behandling af
udenretlige bødevedtagelser bygger på, at den
pågældende erklærer sig skyldig og rede til at
betale den forelagte bøde. I modsat fald indbringes sagen
som alle andre straffesager for retten, der herefter tager stilling
til, om der er grundlag for at straffe den
pågældende.
En eventuel ordning, hvorefter den blotte
passivitet over for et bødeforelæg skulle
udgøre et tilstrækkeligt grundlag for at anse den
pågældende for skyldig, og hvor der således ikke
vil ske en domstolsprøvelse af, om betingelserne for at
straffe den pågældende er opfyldt, vil efter
Justitsministeriets opfattelse rejse væsentlige principielle
spørgsmål i forhold til, hvilken myndighed der kan
pålægge en person et strafansvar. Ordningen vil
således reelt indebære, at afgørelsen om at
pålægge strafansvar i de pågældende sager
træffes af den myndighed, som udsteder
bødeforelægget, det vil sige enten anklagemyndigheden,
polititjenestemænd i umiddelbar forbindelse med
lovovertrædelsen eller andre administrative myndigheder, jf.
punkt 2.1 ovenfor.
Efter Justitsministeriets opfattelse er der
derfor ikke grundlag for at gennemføre model I.
Arbejdsgruppen under Domstolenes Samarbejdsudvalg
har som beskrevet ovenfor under punkt 3.2 om model II foreslået, at der
indføres en ordning, hvorefter retten i sager, hvor der er
udstedt bødeforelæg, i stedet for at indkalde til et
retsmøde kan sende et brev til den tiltalte og orientere om,
at sagen vil blive afgjort uden afholdelse af et retsmøde,
medmindre tiltalte anmoder om, at sagen behandles i et
retsmøde. Hvis tiltalte ikke anmoder om et retsmøde,
kan der herefter afsiges udeblivelsesdom.
Med denne model fastholdes princippet om, at
alene domstolene kan pålægge strafansvar i sager, hvor
den pågældende ikke erklærer sig skyldig. Til
forskel fra den gældende ordning vil der kun blive afholdt et
retsmøde, hvis tiltalte anmoder herom, således at
dommeren, hvis der ikke anmodes om et retsmøde, kan behandle
sagen på sit kontor i stedet for i et retsmøde, hvor
der også er en anklager til stede.
Efter Justitsministeriets opfattelse er der ingen
retssikkerhedsmæssige betænkeligheder ved at
indføre model II. Ministeriet finder herunder ikke, at der
er betænkeligheder ved over for den tiltalte at lægge
op til, at sagen skal afgøres uden hovedforhandling. Der
henvises i den forbindelse til, at udeblivelsesdom ikke afsiges,
hvis omstændighederne taler imod at afgøre sagen uden
tiltaltes tilstedeværelse, hvilket i givet fald også
bør gælde for udeblivelsesdomme efter model II. Hvis
ordningen begrænses til sager, der behandles uden
domsmænd efter retsplejelovens kapitel 80, vil sager, som
skønnes at være af særlig indgribende betydning
for tiltalte, endvidere i almindelighed falde uden for den
foreslåede ordning, jf. retsplejelovens § 686,
stk. 2.
Det er samtidig Justitsministeriets vurdering, at
modellen indebærer en bedre og mere fleksibel udnyttelse af
ressourcerne hos anklagemyndighed og domstole. Justitsministeriet
har i den forbindelse hæftet sig ved oplysningerne om, at
tiltalte i størstedelen af de mange
bødeforelægssager ikke møder op, og at sagen
herefter som hovedregel afgøres med en udeblivelsesdom. Med
den foreslåede model undgår man at skulle reservere
retslokaler og tid i såvel en dommers som en anklagers
kalender til behandlingen af de sager, hvor tiltalte ikke er
interesseret i at være til stede. I stedet kan dommeren
behandle sagerne uden tilstedeværelsen af en anklager,
når det passer ind i forhold til dommerens øvrige
opgaver.
Justitsministeriet kan således overordnet
set tilslutte sig model II. Ministeriet finder dog ikke, at der er
behov for, at anklagemyndigheden efter udstedelsen af et
bødeforelæg, som vedkommende ikke vedtager, skal sende
et nyt brev til sigtede, hvori sigtede bliver vejledt om, at sagen
vil blive sendt til retten, medmindre sigtede betaler bøden
inden en vis frist. Det bemærkes herved, at det fremgår
af selve bødeforelægget, at det er en
forudsætning for at undgå en retssag, at man
erklærer sig skyldig i den pågældende
overtrædelse og rede til at betale den bøde, som er
angivet i bødeforelægget, inden en frist, som
ligeledes er angivet i bødeforelægget.
Justitsministeriet finder i den forbindelse, at
model II med fordel kan forenkles ved, at oplysningen om, at sagen
vil blive afgjort uden afholdelse af et retsmøde, medmindre
den pågældende anmoder om, at sagen behandles i et
retsmøde, i stedet fremgår af
bødeforelægget. Justitsministeriet finder endvidere,
at vedkommendes eventuelle ønske om, at sagen bliver
behandlet i et retsmøde, med fordel kan meddeles den
myndighed, der har udstedt bødeforelægget, eller -
hvis der er tale om bødeforelæg udstedt af en
særmyndighed - eventuelt til den politikreds, som sagen skal
oversendes til, hvis bødeforelægget ikke vedtages.
Domstolene vil herefter, når den modtager en sag fra
anklagemyndigheden, hvor der ikke er anmodet om et retsmøde,
kunne behandle sagen uden retsmøde og uden selv at rette
henvendelse til den tiltalte.
Som beskrevet ovenfor under punkt 3.3 om model III har The Boston Consulting Group
foreslået, at der indføres et krav om dækning af
sagsomkostninger i bødeforelægssager, der indbringes
for domstolene.
Forslaget fra The Boston Consulting Group vil
efter Justitsministeriets opfattelse indebære, at der vil
blive pålagt visse dømte en slags afgift for, at
staten har idømt dem en straf, hvilket er i strid med det
generelle princip i dansk ret om, at staten må afholde de
mere generelle omkostninger, der er forbundet med at føre
straffesager og pålægge borgerne straf.
Det vil herudover efter Justitsministeriets
opfattelse være i strid med lighedsprincippet, at personer,
der i forbindelse med en udeblivelsesdom har fået en
bøde, pålægges at betale for udgifter af mere
generel karakter, som andre dømte ikke bliver pålagt
at betale, jf. nærmere herom punkt 2.4 ovenfor.
Efter Justitsministeriets opfattelse er der
derfor ikke grundlag for at indføre en sådan
ordning.
5. Lovforslagets
udformning
Med henblik på at opnå en bedre og
mere fleksibel udnyttelse af ressourcerne i domstolssystemet
lægges der med lovforslaget op til en ordning, der giver
domstolene mulighed for at afsige udeblivelsesdom i sager, hvor der
er udstedt bødeforelæg, uden afholdelse af et
retsmøde, hvis tiltalte ikke udtrykkeligt har anmodet om at
få sagen behandlet i et retsmøde, og
omstændighederne ikke taler imod at afsige udeblivelsesdom.
Det skal fremgå af bødeforelægget, hvortil
anmodningen skal rettes, jf. nærmere herom nedenfor.
Lovforslaget indebærer, at den myndighed,
der udsteder et bødeforelæg, i
bødeforelægget kan meddele, at hvis den
pågældende ikke vedtager bødeforelægget
(det vil sige erklærer sig skyldig i overtrædelsen og
rede til inden en nærmere angiven frist at betale
bøden), vil retten uden yderligere varsel kunne dømme
den pågældende for den lovovertrædelse, som
bødeforelægget angår, uden mulighed for anke,
medmindre den pågældende inden den frist, der er
fastsat i bødeforlægget, anmoder om, at sagen
behandles i et retsmøde. Det forudsættes, at fristen
for at anmode om et retsmøde fastsættes til mindst 14
dage fra den dato, hvor bødeforelægget (for så
vidt angår bødetilkendegivelser på stedet det
opfølgende brev) er sendt til den pågældende.
Fristen kan være sammenfaldende med den frist, inden for
hvilken den pågældende skal vedtage
bødeforelægget for at undgå, at sagen indbringes
for retten.
Hvis modtageren af bødeforelægget
herefter hverken vedtager bødeforelægget eller anmoder
om et retsmøde inden den fastsatte frist, vil retten i
sager, der behandles uden domsmænd efter reglerne i
retsplejelovens kapitel 80 - uden selv forinden at rette
henvendelse til den tiltalte - kunne afsige udeblivelsesdom uden
retsmøde, hvis der ikke er omstændigheder, der taler
imod det.
Det er hensigten, at bødeforelæg,
der udstedes af politi og anklagemyndighed, skal indeholde den
pågældende meddelelse, således at disse sager kan
behandles efter den nye ordning. Det gælder som udgangspunkt
også bødeforelæg, som i henhold til
færdselslovens § 119 a ikke kun omfatter en
bøde, men også en frakendelse af førerretten,
forudsat at sagen kan behandles uden domsmænd, og at adgangen
til at afsige dom efter retsplejelovens § 897,
stk. 1, ikke er afskåret, jf. punkt 2.2 ovenfor.
For så vidt angår
bødeforelæg, der udstedes af andre myndigheder end
politi og anklagemyndighed, forudsættes det, at
bødeforelæggene alene forsynes med ovennævnte
meddelelse efter aftale mellem Rigsadvokaten og den enkelte
myndighed. Det forudsættes således, at disse
bødeforelæg alene bliver omfattet af den
foreslåede nye ordning i det omfang, anklagemyndigheden efter
drøftelse med den enkelte særmyndighed vurderer, at
dette er hensigtsmæssigt for sagernes behandling.
Det skal som nævnt ovenfor fremgå af
bødeforelægget, hvortil anmodningen om, at sagen
behandles i et retsmøde, skal rettes. Som udgangspunkt vil
anmodningen skulle rettes til den myndighed, der har udstedt
bødeforelægget. Hvis der er tale om
bødeforelæg udstedt af en særmyndighed, vil det
dog skulle aftales mellem Rigsadvokaten og den
pågældende myndighed, om anmodningen skal rettes til
særmyndigheden eller til den politikreds, som sagen skal
overgives til, hvis bødeforelægget ikke vedtages.
I det omfang bødeforelæg udstedt af
en særmyndighed omfattes af den foreslåede nye ordning
efter aftale med Rigsadvokaten, vil særmyndigheden fortsat
skulle overgive ikke vedtagne bødeforelæg til
vedkommende politikreds, som herefter træffer beslutning om,
hvorvidt det er nødvendigt at iværksætte en
politimæssig efterforskning af sagen, og om sagen skal
indbringes for retten. Det vil også fortsat være
anklagemyndigheden, som i givet fald indbringer sagen for
retten.
Som udgangspunkt vil alle sager, hvor der er
udstedt bødeforelæg, der som beskrevet ovenfor
indeholder meddelelse om, at behandling af sagen i et
retsmøde forudsætter anmodning herom, og hvor sagen
behandles uden domsmænd efter reglerne i retsplejelovens
kapitel 80, være omfattet af den foreslåede ordning.
Det forudsættes dog, at der i sager, hvor der er udstedt et
bødeforelæg, men hvor anklageskriftet indeholder
påstande, der går ud over bødeforelægget,
vil blive indkaldt til hovedforhandling, som det sker i dag. Det
kan f.eks. være tilfældet, hvis en forurettet efter
udstedelsen af bødeforelægget har fremsat et krav om
erstatning, som ønskes behandlet under straffesagen.
Det vil i øvrigt være op til retten
at afgøre, om der i sager, hvor ovennævnte meddelelse
er givet, og der ikke er anmodet om et retsmøde, alligevel
bør indkaldes til et retsmøde på samme
måde, som det sker i dag (f.eks. hvis det på
forhånd vurderes, at betingelserne for at afsige
udeblivelsesdom ikke vil være opfyldt).
Det vil også kunne forekomme, at retten
først senere under sagens behandling konstaterer, at der
ikke er grundlag for at afsige udeblivelsesdom. I så fald
må retten på dette tidspunkt indkalde tiltalte til
hovedforhandling på samme måde som i dag.
Der er ikke i lovforslaget fastsat regler om,
hvordan en person, der har modtaget et bødeforelæg,
skal fremsætte anmodning om et retsmøde. Det
forudsættes, at dette kan ske både skriftligt og
mundtligt.
Hvis den pågældende inden for den
frist, der fremgår af bødeforelægget, anmoder
om, at sagen behandles i et retsmøde, vil retten efter
lovforslaget skulle fastsætte tid og sted for en
hovedforhandling og indkalde tiltalte hertil på samme
måde, som retten i dag indkalder til hovedforhandling i
bødesager, der behandles uden domsmænd efter
retsplejelovens kapitel 80.
Hvis den pågældende imidlertid ikke
rettidigt anmoder om, at sagen behandles i et retsmøde, vil
retten efter lovforslaget kunne behandle sagen, som om tiltalte har
tilstået det forhold, som fremgår af anklageskriftet -
det vil sige, at retten kan afsige udeblivelsesdom - medmindre
omstændighederne taler imod det. Der lægges altså
med lovforslaget op til, at domstolene skal foretage den samme
prøvelse af grundlaget for at pålægge den
tiltalte strafansvar, som i dag finder sted i bødesager, der
behandles uden domsmænd efter retsplejelovens kapitel 80, og
hvor en tiltalt udebliver fra hovedforhandlingen uden oplyst
lovligt forfald eller nægter at afgive forklaring, jf. punkt
2.2.1 ovenfor.
Hvis retten i den forslåede ordning afsiger
udeblivelsesdom, vil retten i overensstemmelse med den
gældende bestemmelse i retsplejelovens § 219 a,
stk. 5, 1. pkt., skulle fremsende en udskrift af dommen til
den dømte.
Udeblivelsesdomme kan i henhold til den
gældende bestemmelse i retsplejelovens § 902 som
udgangspunkt ikke ankes, jf. nærmere om bestemmelsen punkt
2.3 ovenfor. Denne bestemmelse vil også finde anvendelse
på domme, som efter den foreslåede ordning afsiges,
når tiltalte ikke anmoder om et retsmøde.
Med lovforslaget lægges der imidlertid op
til, at domfældte skal have mulighed for at få sin sag
genoptaget, hvis vedkommende kan godtgøre at have
været forhindret i at anmode om et retsmøde på
grund af omstændigheder, som ikke kan tilregnes den
pågældende, eller at bødeforelægget ikke
er kommet rettidigt til vedkommendes kundskab. Den foreslåede
adgang til genoptagelse svarer til, hvad der i dag gælder ved
udeblivelsesdomme, som afsiges i bødesager, der behandles
uden domsmænd efter retsplejelovens kapitel 80, og hvor en
tiltalt udebliver fra hovedforhandlingen uden oplyst lovligt
forfald. I sådanne tilfælde kan domfældte
således få sin sag genoptaget, hvis vedkommende kan
godtgøre at have haft lovligt forfald og på grund af
omstændigheder, der ikke kan tilregnes vedkommende, har
været forhindret i at give meddelelse om det, eller at
indkaldelsen til retsmødet ikke er kommet rettidigt til
vedkommendes kundskab, jf. også punkt 2.3 ovenfor. Det
forudsættes i den forbindelse, at der - på samme
måde som tilfældet er i dag for så vidt
angår indkaldelser til retsmøder, jf. punkt 2.3
ovenfor - anlægges en meget lempelig vurdering, hvis tiltalte
oplyser ikke at have modtaget bødeforelægget.
En anmodning om genoptagelse af sagen skal efter
de gældende regler fremsættes over for den ret, der har
afsagt dom i sagen, inden 14 dage efter, at retten har sendt en
udskrift af dommen til den domfældte. Der foreslås med
lovforslaget ingen ændringer heri.
6. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Formålet med den nye bødesagsproces
er at sikre, at bødesager, der behandles uden medvirken af
domsmænd, kan behandles så hurtigt og effektivt som
muligt af både politiet, anklagemyndigheden og
domstolene.
For domstolene vil den ændrede
bødesagsproces gøre det muligt for retterne at
tilrettelægge afviklingen af sagerne på en bedre og
mere hensigtsmæssig måde, idet det forventes, at der i
en række af de sager, hvor der i dag afsiges udeblivelsesdom,
fremover ikke vil skulle afsættes tid til afholdelse af
retsmøder. Her vil sagerne som det klare udgangspunkt kunne
behandles på skriftligt grundlag af dommeren. Afviklingen af
sagerne vil imidlertid fortsat skulle behandles af domstolene,
hvorfor den ændrede bødesagsproces samlet set ikke
skønnes at medføre ressourcebesparelser for
domstolene.
I forhold til anklagemyndigheden vil lovforslaget
betyde en mindre ressourcebesparelse med hensyn til de
bødesager, som fremover vil blive afgjort af retterne uden
afholdelse af retsmøde. I disse sager vil der fremover ikke
skulle afsættes tid til forberedelse og afholdelse af
retsmøde for en politianklager. Da den tid, der er afsat til
forberedelse og afholdelse af retsmøder i dag, søger
at tage højde for, at der i en række sager ikke sker
fremmøde - se nærmere herom lovforslagets punkt 2.2.1
- forventes ressourcebesparelsen for anklagemyndigheden at
være begrænset.
Ændringen af bødesagsprocessen vil
nødvendiggøre tilpasning af politiets
sagsbehandlingssystemer samt rettelser i de elektroniske
standarder. Udgifterne forbundet hermed anslås at
beløbe sig til 1,5 mio. kr., som vil blive afholdt inden for
politiets eksisterende ramme. Endvidere må det forventes, at
der vil være et vist ressourceforbrug forbundet med
håndteringen af henvendelser fra modtagere af
bødeforelæg vedrørende
retsmødeafholdelse.
På baggrund af ovenstående er det
vurderingen, at lovforslaget - som vil betyde en samlet set
hurtigere og optimeret behandling af bødesagerne gennem
retssystemet - ikke vil have økonomiske konsekvenser af
betydning for staten. Lovforslaget vil endvidere have visse
administrative konsekvenser for både domstolenes og politiets
behandling af bødesager.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for kommuner og regioner.
7. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget medfører, at hvis en
erhvervsdrivende - som har modtaget et bødeforelæg,
hvor der er givet meddelelse i overensstemmelse med den
foreslåede bestemmelse i retsplejelovens § 896 a,
og som ikke vedtager bødeforelægget - ønsker
sin sag behandlet i et retsmøde, skal vedkommende anmode om,
at sagen behandles i et retsmøde. I dag indkaldes tiltalte
automatisk til et retsmøde.
8. Lovforslagets
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører, at hvis en borger -
der har modtaget et bødeforelæg, hvor der er givet
meddelelse i overensstemmelse med den foreslåede bestemmelse
i retsplejelovens § 896 a, og som ikke vedtager
bødeforelægget - ønsker sin sag behandlet i et
retsmøde, skal vedkommende anmode om, at sagen behandles i
et retsmøde. I dag indkaldes tiltalte automatisk til et
retsmøde.
9. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret,
Sø- og Handelsretten, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolenes Tjenestemandsforening, HK-Landsklubben Danmarks
Domstole, Rigsadvokaten, Foreningen af Statsadvokater, Foreningen
af Offentlige Anklagere, Rigspolitiet,
Politidirektørforeningen, Politiforbundet i Danmark,
HK-Landsklubben for Politiet, Advokatrådet, Danske Advokater,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen af Beskikkede
Advokater, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige,
Institut for Menneskerettigheder, Retssikkerhedsfonden, Dansk
Retspolitisk Forening, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Amnesty
International og DI - Organisation for Erhvervslivet.
| 12. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Der vil i en række af de sager, der
i dag afgøres ved udeblivelsesdom, fremover ikke være
behov for at afsætte tid til forberedelse og afholdelse af
retsmøde for en politianklager. | Tilpasning af politiets
sagsbehandlingssystemer samt rettelser i de elektroniske
standarder. Udgiften på 1,5 mio. kr. afholdes inden for
politiets eksisterende ramme. Håndteringen af henvendelser fra
bødeforelægsmodtagerne vedrørende
retsmødeafholdelse. Samlet set er det vurderingen, at
lovforslaget ikke vil have økonomiske konsekvenser af
betydning for staten. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget vil medføre en
hurtigere og optimeret behandling af bødesagerne gennem
retssystemet. Lovforslaget vil endvidere give domstolene mulighed
for en bedre planlægning ved afviklingen af
bødesager. | Tilpasning af politiets systemer samt
ændret arbejdsrutiner for politiet i forbindelse med
indbringelse af bødesager for retten. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Skal selv rette henvendelse, hvis sagen
ønskes behandlet i et retsmøde. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Skal selv rette henvendelse, hvis sagen
ønskes behandlet i et retsmøde. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
I lovforslagets bilag 1 er de foreslåede
bestemmelser sammenholdt med de nugældende bestemmelser.
Til § 1
Til nr. 1 (§ 219 a, stk. 3, 2.
pkt.)
Den foreslåede ændring
indebærer, at retten i bødesager, som behandles uden
retsmøde efter den foreslåede bestemmelse i
retsplejelovens § 897, stk. 1, nr. 3, jf.
lovforslagets § 1, nr. 5, tillige kan afsige dom uden
afholdelse af et retsmøde.
Til nr. 2 (§ 832, stk. 4)
Retsplejelovens § 832, stk. 4,
ophæves som overflødig, idet polititjenestemænd
med hjemmel i retsplejelovens § 832, stk. 1, jf.
§ 104, stk. 1, kan bemyndiges til at udstede
bødeforelæg, herunder bødetilkendegivelser
på stedet. Der henvises til punkt 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3 (§ 896, stk. 1, 3.
pkt.)
Den foreslåede ændring
indebærer, at sager, hvor der er udstedt et
bødeforelæg, og hvor der i bødeforelægget
er givet meddelelse i overensstemmelse med den foreslåede
bestemmelse i retsplejelovens § 896 a, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 4, undtages fra hovedreglen om, at retten skal
fastsætte tid og sted for en hovedforhandling, når
anklageskriftet er indleveret til retten.
Til nr. 4 (§ 896 a)
Efter den foreslåede bestemmelse i
retsplejelovens § 896 a kan retten uden afholdelse af
retsmøde behandle sager, hvor der er udstedt et
bødeforelæg, forudsat at
det i bødeforelægget er angivet, at den
pågældende, hvis bødeforelægget ikke
vedtages, uden yderligere varsel kan blive dømt for det
forhold, som bødeforelægget angår, uden mulighed
for anke, medmindre den pågældende inden for den frist,
der er fastsat i bødeforelægget, har anmodet om, at
sagen behandles ved et retsmøde, og at den pågældende ikke rettidigt
har fremsat en sådan anmodning. Det skal fremgå af
bødeforelægget, hvortil anmodningen skal rettes, jf.
nærmere herom nedenfor.
Det forudsættes, at fristen for at anmode
om et retsmøde fastsættes til mindst 14 dage fra den
dato, hvor bødeforelægget (for så vidt
angår bødetilkendegivelser på stedet det
opfølgende brev) er sendt til den pågældende.
Fristen kan være sammenfaldende med den frist, inden for
hvilken den pågældende skal vedtage
bødeforelægget for at undgå, at sagen oversendes
til retten.
Det er hensigten, at bødeforelæg,
der udstedes af politi og anklagemyndighed, skal indeholde den
ovennævnte meddelelse, således at disse sager kan
behandles efter den foreslåede nye ordning. Det gælder
som udgangspunkt også bødeforelæg, som i henhold
til færdselslovens § 119 a ikke kun omfatter en
bøde, men også en frakendelse af førerretten,
forudsat at sagen kan behandles uden domsmænd, og at adgangen
til at afsige dom efter retsplejelovens § 897,
stk. 1, ikke er afskåret, jf. punkt 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
For så vidt angår
bødeforelæg, der udstedes af andre myndigheder end
politi og anklagemyndighed, forudsættes det, at
bødeforelæggene alene forsynes med ovennævnte
meddelelse efter aftale med Rigsadvokaten. Det bemærkes, at
særmyndigheden i givet fald fortsat vil skulle overgive ikke
vedtagne bødeforelæg til anklagemyndigheden, som
herefter vil træffe beslutning om, hvorvidt det er
nødvendigt at iværksætte en politimæssig
efterforskning af sagen, og om sagen skal indbringes for retten.
Det vil også være anklagemyndigheden, som i givet fald
indbringer sagen for retten.
Det skal fremgå af
bødeforelægget, hvortil anmodningen om, at sagen
behandles i et retsmøde, skal rettes. Som udgangspunkt vil
anmodningen skulle rettes til den myndighed, der har udstedt
bødeforelægget. Hvis der er tale om
bødeforelæg udstedt af en særmyndighed, vil det
dog skulle aftales mellem Rigsadvokaten og den
pågældende myndighed, om anmodningen skal rettes til
særmyndigheden eller til den politikreds, som sagen skal
overgives til, hvis bødeforelægget ikke vedtages.
Som udgangspunkt er alle sager, hvor der er
udstedt bødeforelæg, som indeholder ovennævnte
meddelelse om, at behandling af sagen i et retsmøde
kræver anmodning herom, og hvor sagen behandles uden
domsmænd efter reglerne i retsplejelovens kapitel 80,
omfattet af den foreslåede ordning. Det forudsættes
dog, at sager, hvor der er udstedt et bødeforelæg, men
hvor anklageskriftet indeholder påstande, der går ud
over bødeforelægget, ikke vil blive behandlet efter
ordningen. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis en
forurettet efter udstedelsen af bødeforelægget, har
fremsat et krav om erstatning, som ønskes behandlet under
straffesagen.
Det vil i øvrigt være op til retten
at afgøre, om der i sager, hvor ovennævnte meddelelse
er givet, og hvor der ikke er anmodet om et retsmøde,
alligevel bør indkaldes til et retsmøde på
samme måde, som det sker i dag. Dette kan f.eks. være
tilfældet, hvis det på forhånd vurderes, at
betingelserne for at afsige udeblivelsesdom ikke vil være
opfyldt.
Det vil også kunne forekomme, at retten
først senere under sagens behandling konstaterer, at der
ikke er grundlag for at afsige udeblivelsesdom. I så fald
må retten på dette tidspunkt indkalde tiltalte til
hovedforhandling på samme måde som i dag.
Der er ikke i lovforslaget fastsat regler om,
hvordan en person, der har modtaget et bødeforelæg,
skal rette henvendelse med anmodning om et retsmøde. Det
forudsættes, at vedkommende kan fremsætte sin anmodning
både skriftligt og mundtligt.
Hvis den pågældende anmoder om et
retsmøde, skal retten, når den modtager sagen fra
anklagemyndigheden, fastsætte tid og sted for en
hovedforhandling og indkalde tiltalte hertil på samme
måde, som retten i dag indkalder til hovedforhandling i
bødesager, der behandles uden domsmænd efter
retsplejelovens kapitel 80.
Der henvises i øvrigt til punkt 5 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5 (§ 897, stk. 1)
Den foreslåede bestemmelse i
retsplejelovens § 897, stk. 1, nr. 3,
indebærer, at hvis en person, der har modtaget et
bødeforelæg som indeholder den meddelelse, som er
nævnt i forslaget til retsplejelovens § 896 a, jf.
lovforslagets § 1, nr. 4, og den pågældende
person hverken vedtager bødeforelægget eller rettidigt
anmoder om, at sagen behandles i et retsmøde, vil retten
kunne behandle sagen, som om tiltalte har tilstået det
forhold, som fremgår af anklageskriftet, medmindre
omstændighederne taler imod det. Der lægges
således med lovforslaget op til, at domstolene skal foretage
den samme prøvelse af grundlaget for at pålægge
den tiltalte strafansvar, som i dag finder sted i bødesager,
der behandles uden domsmænd efter retsplejelovens kapitel 80,
og hvor en tiltalt udebliver fra hovedforhandlingen uden oplyst
lovligt forfald eller nægter at afgive forklaring.
De øvrige dele af forslaget til
retsplejelovens § 897, stk. 1 og 2, svarer med
redaktionelle ændringer til indholdet af den gældende
§ 897, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til punkt 5 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6 (§ 987, stk. 2)
Det foreslås, at der i retsplejelovens
§ 987 om genoptagelse indsættes et nyt stk. 2,
hvorefter en tiltalt, der har undladt at anmode om et
retsmøde i en sag, som behandles efter den foreslåede
bestemmelse i § 896 a, jf. lovforslagets § 1,
nr. 4, og som herefter er blevet domfældt efter den
foreslåede bestemmelse i § 897, stk. 1, nr. 3,
jf. lovforslagets § 1, nr. 5, kan begære sagen
genoptaget til forhandling, hvis vedkommende kan godtgøre at
have været forhindret i at anmode om et retsmøde
på grund af omstændigheder, som ikke kan tilregnes den
pågældende, eller at bødeforelægget ikke
rettidigt er kommet til domfældtes kundskab.
Den foreslåede adgang til genoptagelse
svarer til, hvad der i dag gælder ved udeblivelsesdomme, som
afsiges i bødesager, der behandles uden domsmænd efter
retsplejelovens kapitel 80, jf. den gældende bestemmelse i
retsplejelovens § 987, stk. 1. I sådanne
tilfælde kan domfældte således få sin sag
genoptaget, hvis vedkommende kan godtgøre at have haft
lovligt forfald og på grund af omstændigheder, der ikke
kan tilregnes vedkommende, har været forhindret i at give
meddelelse om det, eller at indkaldelsen til retsmødet ikke
er kommet rettidigt til vedkommendes kundskab, jf. også punkt
2.3 ovenfor. Det forudsættes i den forbindelse, at der -
på samme måde som tilfældet er i dag for så
vidt angår indkaldelser til retsmøder, jf. punkt 2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger - anlægges en
meget lempelig vurdering, hvis tiltalte oplyser ikke at have
modtaget bødeforelægget.
I modsætning til den gældende
bestemmelse i retsplejelovens § 987, stk. 1,
fremgår det ikke af det foreslåede stk. 2, at det
er en betingelse, at anke efter reglerne i kapitel 82 ikke kan
finde anvendelse. Dette skyldes, at personer, hvis sager behandles
uden retsmøde efter den foreslåede nye ordning, aldrig
vil opfylde betingelserne i retsplejelovens § 902,
stk. 2 og 3, for at anke.
Der henvises i øvrigt til punkt 5 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7 (§ 988)
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at der med lovforslagets § 1, nr. 6,
indsættes et nyt stk. 2 i retsplejelovens
§ 987.
Til § 2
Bestemmelsen fastsætter lovens
ikrafttrædelsestidspunkt. Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. september 2011.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale
gyldighed.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1237 af 26. oktober 2010, som
ændret ved § 1 i lov nr. 404 af 21. april 2010,
§ 2 i lov nr. 718 af 25. juni 2010, § 2 i lov
nr. 1549 af 21. december 2010 og § 2 i lov nr. 1552 af
21. december 2010, foretages følgende ændringer: | | | | § 219 a. Rettens
afgørelser i straffesager træffes snarest muligt,
efter at den pågældende forhandling er til ende. Ved
sagens optagelse til dom eller kendelse skal retten tilkendegive,
hvornår dommen eller kendelsen vil blive afsagt. Kan
afsigelsen ikke finde sted samme dag, skal dom eller kendelse dog
afsiges senest inden en uge og, hvor nævninge har medvirket,
senest dagen efter. | | | Stk. 2.
Såfremt særlige omstændigheder gør det
påkrævet, kan retten beslutte at fravige de i
stk. 1 nævnte frister. I beslutningen skal
anføres de omstændigheder, der bevirker, at fristen
ikke kan overholdes. Beslutningen kan ikke kæres. | | | Stk. 3. Dommen
afsiges i et retsmøde. Hvis afsigelsen ikke finder sted
samme dag, som sagen er optaget til dom, og tiltalte ikke er
fængslet, kan dommen dog afsiges uden afholdelse af
retsmøde. Afsiges dommen i et retsmøde, oplæses
dommens konklusion. | | 1. I § 219 a, stk. 3, 2. pkt.,
indsættes efter »fængslet,«: »eller
hvis sagen er behandlet efter § 896 a,«. | Stk. 4. Hvis
tiltalte er fængslet, bør den pågældende
bringes til stede ved dommens afsigelse. | | | Stk. 5. Retten
meddeler tiltalte udskrift af dommen. Hvis sagen i medfør af
§ 855, stk. 3, nr. 1-5, er fremmet i tiltaltes
fravær, skal udskriften forkyndes. Er sagen fremmet i
tiltaltes fravær i medfør af § 855,
stk. 3, nr. 4, skal forkyndelse af udskriften ske for tiltalte
personlig, medmindre tilsigelsen har været forkyndt for denne
personlig. | | | Stk. 6. Tiltalte
vejledes om adgangen til at anke dommen. Vejledningen gives ved
dommens afsigelse, hvis tiltalte er til stede, og ellers ved den
efterfølgende meddelelse eller forkyndelse, jf. stk. 5.
Hvis afsigelsen ikke finder sted samme dag, som sagen er optaget
til dom, gives vejledningen samtidig med, at retten tilkendegiver,
hvornår dommen vil blive afsagt, såfremt tiltalte er
til stede, og ellers ved den efterfølgende meddelelse eller
forkyndelse, jf. stk. 5. Det anføres i retsbogen, hvis
vejledningen gives i et retsmøde, hvor tiltalte er til
stede. | | | Stk. 7. Retten
underretter den forurettede og andre, der har fremsat et borgerligt
krav i en offentlig straffesag, om rettens afgørelse om
kravet. I øvrigt meddeler retten den forurettede en udskrift
af dommen, hvis den forurettede har anmodet om det. | | | | | | § 832. I sager om
lovovertrædelser, der ikke skønnes at ville
medføre højere straf end bøde, kan
anklagemyndigheden i et bødeforelæg tilkendegive
sigtede, at sagen kan afgøres uden retssag, hvis sigtede
erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer
sig rede til inden en nærmere angiven frist at betale en i
bødeforelægget angivet bøde. Fristen kan efter
anmodning forlænges af anklagemyndigheden. | | | Stk. 2. Reglerne
i § 834, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, om krav
til indholdet af anklageskrift finder tilsvarende anvendelse
på bødeforelæg. | | | Stk. 3. Hvis
sigtede vedtager bøden, bortfalder videre
forfølgning, jf. dog § 724, stk. 2.
Vedtagelsen har samme gentagelsesvirkning som en dom. | | | Stk. 4.
Justitsministeren kan fastsætte regler om, at
bødeforelæg ved nærmere angivne
overtrædelser af færdselsloven kan gives af en
polititjenestemand i umiddelbar forbindelse med
lovovertrædelsen, hvis lovovertrædelsen kan
afgøres efter faste bødesatser med en bøde
på ikke over 3.000 kr. Reglerne i stk. 2 og 3 finder
tilsvarende anvendelse. Lovovertrædelsen kan dog betegnes
kortfattet i bødeforelægget. | | 2.§ 832, stk. 4,
ophæves. Stk. 5 bliver herefter stk. 4. | Stk. 5.
Justitsministeren fastsætter regler om konfiskation efter
tilsvarende regler som i stk. 1 og 2. Reglen i 724,
stk. 2, finder tilsvarende anvendelse. | | | | | | § 896. Anklagemyndigheden indleverer
anklageskriftet til retten. Ved indleveringen er straffesagen
indledt ved retten. Når anklageskriftet er indleveret,
fastsætter retten tid og sted for hovedforhandlingen,
medmindre sagen straks afvises efter § 846. | | 3. I § 896, stk. 1, 3. pkt.,
indsættes efter »sagen«: »behandles efter
§ 896 a, eller«. | Stk. 2. Retten
forkynder en indkaldelse til hovedforhandlingen for tiltalte med
mindst 4 dages varsel. Retten kan dog fastsætte et kortere
varsel. Ved forkyndelsen skal der udleveres en kopi af
anklageskriftet til tiltalte. | | | Stk. 3.
Indkaldelsen skal angive | | | 1) | tid og sted for hovedforhandlingen,
og | | | 2) | at tiltaltes udeblivelse uden oplyst
lovligt forfald kan medføre, at tiltalte anholdes, jf.
§ 757, eller at tiltalte dømmes for de forhold,
som tiltalen angår, uden mulighed for anke, jf.
§§ 855 og 902. | | | Stk. 4.
Forkyndelse kan undlades, når der under sagen ikke er
spørgsmål om højere straf end bøde. I
så fald sender retten indkaldelsen og en kopi af
anklageskriftet til tiltalte senest 2 uger før
hovedforhandlingen. | | | Stk. 5. Retten
bestemmer, om vidner straks skal indkaldes, og om der skal
træffes andre foranstaltninger med hensyn til
bevisførelse. Ved tiltaltes møde i retten skal
tiltalte have lejlighed til at angive de beviser, som tiltalte
ønsker at føre. | | | | | | | | 4. Efter
§ 896 indsættes: | | | »§ 896 a. Retten kan uden afholdelse
af retsmøde behandle sager, hvor der er udstedt
bødeforelæg, hvis | | | 1) | det i bødeforelægget er
angivet, at den pågældende, hvis
bødeforelægget ikke vedtages, uden yderligere varsel
kan blive dømt for det forhold, som
bødeforelægget angår, uden mulighed for anke,
jf. § 902, medmindre den pågældende inden for
den frist, der er fastsat i bødeforelægget, har
anmodet om, at sagen behandles ved et retsmøde, og | | | 2) | den pågældende ikke rettidigt
har fremsat anmodning som nævnt i nr. 1.« | | | | § 897. Udebliver tiltalte uden oplyst
lovligt forfald, eller nægter tiltalte at afgive forklaring,
kan retten behandle sagen, som om tiltalte har tilstået det
forhold, som den pågældende er tiltalt for, når
der ikke under sagen er spørgsmål om højere
straf end bøde og omstændighederne ikke taler imod
det. Dommen kan udfærdiges ved en påtegning på
anklageskriftet. | | 5.§ 897, stk. 1, ophæves,
og i stedet indsættes: »Når der ikke under sagen er
spørgsmål om højere straf end bøde, kan
retten, medmindre omstændighederne taler imod det, behandle
sagen, som om tiltalte har tilstået det forhold, som den
pågældende er tiltalt for, hvis tiltalte 1) udebliver fra hovedforhandlingen uden oplyst
lovligt forfald, 2) nægter at afgive forklaring, eller 3) har undladt at anmode om et retsmøde,
jf. § 896 a. | Stk. 2. Hvis
sagen behandles i en anden retskreds end den, som tiltalte bor
eller opholder sig i, kan retten efter anmodning fra tiltalte,
eller hvis tiltalte udebliver, bestemme, at tiltalte skal
afhøres ved retten i den kreds, hvor tiltalte bor eller
opholder sig. | | Stk. 2. En dom
efter stk. 1 kan udfærdiges ved en påtegning
på anklageskriftet.« Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. | Stk. 3. Hvis der
i en sag, hvor der ikke er spørgsmål om højere
straf end bøde, for tiltalte møder en person, der har
skriftlig fuldmagt fra tiltalte og er villig til at meddele de
nødvendige oplysninger, kan retten modtage den mødtes
forklaringer og erklæringer og lægge dem til grund for
afgørelsen, som om de var afgivet af tiltalte selv. | | | Stk. 4. Skal der
afhøres vidner indkaldt af tiltalte i en sag, hvor hverken
tiltalte eller en forsvarer er mødt, afhøres vidnerne
af retten. | | | | | | § 987. Er en udebleven tiltalt blevet
domfældt, uden at anke efter reglerne i kapitel 82 kan finde
sted, kan domfældte begære sagen genoptaget til ny
forhandling, når den pågældende godtgør,
at have haft lovligt forfald og ved ham utilregnelige
omstændigheder har været forhindret fra i tide at
anmelde dette, eller at stævningen ikke rettidigt er kommet
til domfældtes kundskab. Begæringen må
fremsættes over for den ret, som har afsagt dom i sagen,
inden sådan frist som bestemt i § 904, jf.
§ 910. Reglerne i §§ 979, stk. 2,-982
finder tilsvarende anvendelse. Nægtes genoptagelse, kan
spørgsmålet indbringes for Den Særlige Klageret
efter reglerne om kære til Højesteret. | | | Stk. 2. Hvis
sagen i medfør af § 855, stk. 3, nr. 4, er
fremmet i tiltaltes fravær, kan domfældte uanset
betingelserne i stk. 1, 1. pkt., begære sagen genoptaget
til ny forhandling. Begæringen må fremsættes over
for den ret, som har afsagt dom i sagen, inden 4 uger fra dommens
forkyndelse efter § 219 a, stk. 5. Retten kan
undtagelsesvis genoptage sagen, hvis begæring indgives
senere, men inden 1 år efter dommens forkyndelse. Reglerne i
stk. 1, 3. og 4. pkt., finder tilsvarende anvendelse. | | 6. I § 987 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2. Er
en tiltalt blevet domfældt uden retsmøde efter
§ 897, stk. 1, nr. 3, kan domfældte
begære sagen genoptaget til forhandling, når
domfældte godtgør at have været forhindret i at
anmode om et retsmøde på grund af
omstændigheder, som ikke kan tilregnes den
pågældende, eller at bødeforelægget ikke
rettidigt er kommet til domfældtes kundskab. Reglerne i
stk. 1, 2. -4. pkt., finder tilsvarende
anvendelse.« | Stk. 3. Udebliver
domfældte under den nye hovedforhandling, hæver retten
ved kendelse sagen, og den afsagte dom bliver stående ved
magt. | | Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. | Stk. 4. Under de
i stk. 1, 1. pkt., anførte betingelser kan tiltalte
begære genoptagelse af en ankesag, som er afvist på
grund af hans udeblivelse. Er en anke afvist i medfør af
§ 920, stk. 3, kan tiltalte begære
genoptagelse, når han godtgør, at det skyldes ham
utilregnelige omstændigheder, at anklageskrift eller
stævning ikke på sædvanlig måde har kunnet
forkyndes for ham. Begæring om genoptagelse må
fremsættes over for den ret, der har afvist anken. I
øvrigt finder bestemmelserne i stk. 1, 2. - 4. pkt.,
tilsvarende anvendelse. | | | | | | § 988. Hvis en straffesag genoptages
i medfør af § 987, stk. 2, kan
tilførsler til retsbogen om forklaringer afgivet af vidner
og syns- og skønsmænd under den forudgående
behandling foruden i de i § 871 nævnte
tilfælde anvendes som bevismiddel, hvis ingen af parterne
inden hovedforhandlingen har anmodet om fornyet
afhøring. | | 7. I § 988 ændres
»§ 987, stk. 2« til:
»§ 987, stk. 3«. | | | | | | § 2 | | | Loven træder i kraft den 1. september
2011. | | | | | | § 3 | | | Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland. |
|