Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 7. april 2011
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet 1 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. februar 2011 og var til 1.
behandling den 3. marts 2011. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og justitsministeren sendte den
21. december 2010 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del -
bilag 157. Den 10. februar 2011 sendte justitsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra Den Sociale Retshjælp.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse. Spørgsmål
1-9 er besvaret. Spørgsmål 10 forventes besvaret inden
2. behandling.
2 af udvalgets spørgsmål og justitsministerens
svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF
og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i udvalget (S, SF, RV
og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlem af udvalget kan støtte
lovforslaget, men er stadig noget betænkelig ved
retssikkerheden i forhold til de situationer, hvor
bødeforlægget ikke når frem f.eks. på
grund af fejl fra Post Danmark eller på grund af
identitetstyveri. Derfor vil EL i forbindelse med evaluering
af reglerne om forkyndelse prøve at få
gennemført en ordning, så der er større
sikkerhed for, at brevet når frem. Det kunne måske
være ved krav om, at brevet skal sendes anbefalet.
EL opfordrer samtidig til, at Justitsministeriet og politiet
ser på det arbejde, Den Sociale Retshjælp
udfører i forhold til bødesager, og de forslag,
som de er kommet med i forbindelse med dette lovforslag.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Ny paragraf
Af et mindretal (SF
og EL), tiltrådt af et mindretal
i udvalget (S og RV):
1)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ
01. Justitsministeren fremsætter lovforslag om
revision af loven i folketingsåret 2014-15.«
[Revisionsklausul]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget indsættes en
revisionsbestemmelse i loven, der indebærer, at et lovforslag
om revision af loven skal fremsættes for Folketinget i
folketingsåret 2014-15.
Formålet med bestemmelsen er, at Folketinget får
lejlighed til at vurdere, om den ønskede forenkling af
bødesagsprocessen er opnået i praksis.
Det forudsættes, at der foretages en evaluering af loven
forud for fremsættelse af lovforslag om revision af loven i
Folketinget.
Kim Andersen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) fmd. Marlene Harpsøe (DF) Pia
Adelsteen (DF) Tom Behnke (KF) Vivi Kier (KF) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Bjarne Laustsen (S) Maja Panduro (S) Benny
Engelbrecht (S) Julie Skovsby (S) Anne Baastrup (SF) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) nfmd.
Manu Sareen (RV) Line Barfod (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 133
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Henvendelse af 2/3-11 fra Den Sociale
Retshjælp |
5 | 1. udkast til betænkning |
6 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 133
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. , om ministeren vil se på
oprettelse af et centralt register over, hvilke bøder den
enkelte borger har fået, og hvor borgeren kan få
oplyst, hvilke bøder man skylder, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. , om ministeren vil sikre, at der
bliver udarbejdet en skabelon for bødeforlæg, som er
skrevet i et klart sprog, der kan forstås også af
borgere, der har svært ved at læse officielle breve,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. , om ministeren vil se på at
forlænge fristen fra 14 dage til 4 uger, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
der er god mulighed for at få genoptaget sagen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have
for andre sager, hvis man får en udeblivelsesdom på
baggrund af et bødeforlæg, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
overvejelserne om, hvorvidt der også er behov for en
erstatningssag, indgår i overvejelserne om, hvorvidt der skal
afholdes retsmøde med bevisførelse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. , om ministeren vil tage initiativ
til flere midler til retshjælp, så det gode arbejde,
som Den Sociale Retshjælp udfører, kan udbredes til
flere steder og flere personer, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
8 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag om, at der skal ske en evaluering af loven og
være en revisionsklausul i loven, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. om kommentar til henvendelse af
2/3-11 fra Den Sociale Retshjælp, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
10 | Spm. , om en borger eller en virksomhed,
der får et bødeforlæg og ikke inden for
14-dages-fristen kan nå at få afklaret, om man vil
acceptere det, kan meddele, at man ønsker sagen
prøvet ved retten, til justitsministeren |
Bilag 2
2 af udvalgets spørgsmål til justitsministeren og
dennes svar herpå
Spørgsmålene og justitsministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra EL.
Spørgsmål 4:
Hvordan vil ministeren sikre, at der er god mulighed for at
få genoptaget sagen?
Svar:
Lovforslagets § 1, nr. 6, indebærer, at
domfældte kan få sin sag genoptaget, hvis vedkommende
godtgør at have været forhindret i at anmode om et
retsmøde på grund af omstændigheder, som ikke
kan tilregnes den pågældende, eller at
bødeforelægget ikke er kommet rettidigt til
vedkommendes kundskab.
Den foreslåede adgang til genoptagelse svarer til, hvad
der i dag gælder ved udeblivelsesdomme, som afsiges i
bødesager, der behandles uden domsmænd efter
retsplejelovens kapitel 80, og hvor en tiltalt udebliver fra
hovedforhandlingen uden oplyst lovligt forfald. I sådanne
tilfælde kan domfældte således få sin sag
genoptaget, hvis vedkommende kan godtgøre at have haft
lovligt forfald og på grund af omstændigheder, der ikke
kan tilregnes vedkommende, har været forhindret i at give
meddelelse om det, eller at indkaldelsen til retsmødet ikke
er kommet rettidigt til vedkommendes kundskab.
Det er med lovforslaget forudsat, at der - på samme
måde som tilfældet er i dag for så vidt
angår indkaldelse til retsmøder - vil blive anlagt en
meget lempelig vurdering, hvis tiltalte oplyser ikke at have
modtaget bødeforelægget. Der henvises til punkt 5 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Spørgsmål 5:
Hvilken konsekvens vil det have for andre sager, hvis man
får en udeblivelsesdom på baggrund af et
bødeforlæg; vil en borger eller en virksomhed så
kunne påberåbe sig under en senere sag, f.eks. en
erstatningssag, at de ikke var skyldige, eller vil det blive lagt
til grund, at de er skyldige?
Svar:
Spørgsmålet om, hvilken betydning en
afgørelse i en straffesag kan tillægges under en
efterfølgende civil retssag, er behandlet en række
steder i den juridiske litteratur.
Om dette spørgsmål fremgår således
bl.a. følgende af Stephan Hurwitz, Den Danske
Strafferetspleje, 3. udg. (1959), side 562-565:
»En udbredt opfattelse i nyere teori går ud
på, at der må tillægges den strafferetlige
afgørelse bindende kraft i civile sager. Ræsonnementet
er hovedsagelig det, at når der tillægges en civil dom
»positiv funktion« i senere civile sager mellem de
samme parter, må så meget mere straffedommen med dens
større garantier for resultatets rigtighed være
bindende. Denne betragtning fører dog strengt taget kun til
at tillægge straffedommen bindende virkning i relation til
den tiltalte, ikke i relation til den forurettede eller andre, der
ikke har været parter i straffesagen. [. . . ]
For det første bør man ikke uden videre bringe
alle domme i straffesager ind under den samme sandhedsformodning
eller -fiktion. I summarisk behandlede sager, specielt politisager,
er de særlige garantier for afgørelsens rigtighed ikke
til stede i det forudsatte omfang, og den i disse sager trufne
afgørelse burde derfor, i hvert fald som regel, ikke virke
prækluderende for proceduren og afgørelsen i civile
søgsmål.
Dernæst ses der ikke at foreligge tilstrækkelig
real begrundelse for, at forurettede og andre, hvis krav eller
forpligtelser ikke er blevet påkendt i forbindelse med
straffesagen, skal være bundet af dennes afgørelse af
skyldsspørgsmålet. [. . . ]
Tilbage står endnu tilfælde, hvor
spørgsmålet er, hvorvidt tiltalte under en senere
civil sag bør være bundet af en fældende
afgørelse af skyldsspørgsmålet i straffesagen.
Naturligvis er betænkeligheden herved mindre, end hvor talen
er om dommens bindende virkning for trediemand. På den anden
side synes dog alle i betragtning kommende retsplejehensyn at kunne
tilgodeses, dersom der også i denne relation blot
tillægges straffedommen betydning som bevis, og for denne
løsning taler også her den betragtning, at man herved
undgår de betydelige vanskeligheder og hele den usikkerhed,
der er forbundet med at bestemme grundlaget for og omfanget af
retskraftpræklusionen. I praksis synes denne løsning
også foretrukket.«
Af Mogens Koktvedgaard og Hans Gammeltoft-Hansen,
Lærebog i Strafferetspleje, 2. udg. (1978), side 359-360,
fremgår bl.a. følgende om straffedommes betydning i
efterfølgende civile sager:
»Det antages i civilprocessen, at civile domme i et vist
omfang har positiv retskraft i senere civile sager. Herfra ledes
man let til den slutning, at straffedomme så meget des mere
må have retskraft i senere civile sager, idet de processuelle
garantier for et rigtigt domsresultat er langt større
indenfor strafferetsplejen. Denne slutning har også nogen
støtte i lovgivningen, jfr. således
ægteskabslovens § 40 stk. 1 (skilsmisse efter
straffedom), strfl. § 271 stk. 1 (om utilstedeligheden af
bevis i injuriesager for strafbare handlinger, for hvilke der
foreligger endelig frifindelsesdom) og rpl. § 288
(udsættelse af civile sager, indtil en straffesag, hvis
resultat »vil have indflydelse på sagens udfald«,
er afgjort); se også s. 135 om det såkaldte
»ensretningsprincip« i adhæsionsprocessen. Fra
disse lovbestemmelser synes der dog næppe at kunne udledes
nogen almindelig regel om en positiv retsvirkning - højst en
regel om bevisvirkning. Dette skyldes bl.a., at området for
en sådan virkning måtte være højst
usikkert både i saglig henseende (hvilke elementer i
straffedommen har retskraftvirkning? ) og i personel henseende (har
dommen kun virkning for domfældte eller tillige for den
forurettede eller for enhver tredjemand? ). Disse
usikkerhedsmomenter gør den positive retskraftvirkning lidet
acceptabel, og man føres da frem mod den antagelse, at den
afsagte straffedom normalt alene har virkning som bevis, d.v.s. at
der består adgang til at føre modbevis. Denne
opfattelse synes også lagt til grund i praxis, jfr. til ex
UfR 1945,725 H […]«
Hans Gammeltoft-Hansen, Strafferetspleje III, 1. udg. (1996),
side 194-195, anfører bl.a. følgende om
spørgsmålet:
»Det har været gjort gældende, at
straffedomme i almindelighed bør tillægges bindende
virkning i civile sager. Begrundelsen skulle bestå i, at
eftersom civile domme i et vist omfang tillægges bindende
virkning (positiv retskraft) i senere civile sager, burde dette
desto mere gælde straffedomme, der er tilblevet indenfor
rammerne af strafferetsplejens videregående garantier for et
materielt rigtigt resultat. Begrundelsen er imidlertid ikke
holdbar. En væsentlig part af straffesagerne,
forseelsessagerne, behandles ikke under former, der overgår
civilprocessen [. . . ] Og straffeprocessens garantier
vedrørende den materielle sandheds princip tager sigte
på beskyttelse af tiltalte, ikke omvendt; allerede
strafferetsplejens almindelige bevisbyrderegel udelukker, at en
frifindelse skulle kunne tillægges bindende virkning
vedrørende skyldsspørgsmålet i en senere
erstatningssag [. . . ] Hertil kommer, at et princip om
straffedommens bindende virkning i civile sager måtte
nødvendiggøre overvejelser om den subjektive
identitet, d.v.s. om dommen også skulle have bindende
virkning i forhold til forurettede og andre trediemænd.
Resultatet må være, at straffedommen - medmindre
andet er udtrykkeligt bestemt - alene tillægges bevisvirkning
i forhold til senere civile sager. Denne opfattelse synes
også lagt til grund i praksis.«
Om betydningen af straffedomme anfører Eva Smith m.fl.,
Staffeprocessen, 2. udg. (2008), side 948-949, bl.a.
følgende:
»Bevisbyrdereglerne i civile sager og straffesager er
forskellige. I civile sager gælder et
bevisovervægtighedsprincip. I straffesager derimod
gælder »In dubio pro reo« grundsætningen
om, at tvivlen skal komme den tiltalte til gode, og den tiltalte
således skal frifindes, hvis der er rimelig tvivl om, at
anklagemyndighedens vurdering af sagen er den rigtige. Ud fra dette
synspunkt kunne det forekomme naturligt at sige, at straffedomme
måtte have positiv retskraft i civile sager, såfremt de
drejede sig om de forhold, som var afgjort i straffedommen.
Koktvedgaard og Gammeltoft-Hansen udtrykker det således:
»Man ledes let til den slutning, at straffedomme så
meget des mere må have retskraft i senere civile sager, idet
de processuelle garantier for et rigtigt domsresultat er langt
større indenfor strafferetsplejen.«
Denne slutning er imidlertid kun korrekt, hvis der er sket
domfældelse i straffesagen. Er der sket frifindelse i
straffesagen, er det langtfra givet, at en civil afgørelse
af den samme sag vil nå til samme resultat, og det skyldes
netop, at beviskravet i de civile sager er mindre, end det er i en
fældende straffedom. Koktvedgaard og Gammeltoft-Hansen
når dog af andre grunde frem til, at en straffesag ikke har
positiv retskraft i en senere civil sag, men alene kan
tillægges bevisvirkninger. Det betyder, at der i den senere
civile sag er mulighed for at føre modbevis. [. . .
]«
Som det fremgår, synes det at være den overvejende
opfattelse i den juridiske litteratur, at en straffedom ikke uden
videre har bindende virkning under en eventuel senere civil sag,
men alene skal kunne tillægges bevismæssig betydning.
Det fremgår af litteraturen endvidere, at denne opfattelse
også synes at være lagt til grund i praksis.
Det bemærkes, at Justitsministeriet i en besvarelse af
30. marts 2011 af spørgsmål nr. 716 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg har behandlet spørgsmålet om
en frifindende strafferetlig doms betydning for en senere
civilretlig sag.