Betænkning afgivet af Miljø-
og Planlægningsudvalget den 1. december 2010
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. SF?s
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 2 og
4, og miljøministeren har stillet ændringsforslag nr.
3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. oktober 2010 og var til 1.
behandling den 5. november 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Miljø- og
Planlægningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring. Den 13. oktober 2010 sendte
miljøministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13 spørgsmål til
miljøministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret. Et af udvalgets spørgsmål til
miljøministeren og dennes svar herpå er optrykt som
bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af miljøministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de under nr. 1, 2 og 4 stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (S, SF,
RV, EL og IA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal (S, RV, EL og IA):
1)
Undertitlen affattes således:
»(Affaldshierarki, nationale
affaldshåndteringsplaner samt nationale og kommunale
affaldsforebyggelsesplaner).«
[Præcisering af lovforslagets
undertitel som konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Til § 1
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(S, RV, EL og IA):
2) I
nr. 4 indsættes efter den
foreslåede § 50 e:
Ȥ 50
f. Kommunalbestyrelsen udarbejder en 12-årig kommunal
plan for forebyggelse af affald. Planen skal revideres mindst hvert
sjette år.
Stk. 2. Den kommunale
affaldsforebyggelsesplan skal indeholde:
1) En beskrivelse
af de kommunale mål for affaldsforebyggelse.
2) En beskrivelse
af eksisterende kommunale affaldsforebyggelsesforanstaltninger.
3) En beskrivelse
af de kommunale affaldsforebyggelsespolitikker.
4) En beskrivelse
og en vurdering af nye kommunale
affaldsforebyggelsesforanstaltninger.
5) En beskrivelse
af de kommunale foranstaltninger til forebyggelse af
emballageaffald.
Stk. 3. Ved
udarbejdelsen af den kommunale affaldsforebyggelsesplan finder
§ 6 b tilsvarende anvendelse.
Stk. 4. Den kommunale
affaldsforebyggelsesplan skal udarbejdes med udgangspunkt i den
nationale affaldsforebyggelsesplan, jf. § 50 e, og må
ikke stride mod denne.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsens vedtagelse af den kommunale
affaldsforebyggelsesplan efter stk. 1 kan ikke påklages til
anden administrativ myndighed.«
[Pligt for kommunerne til at
udarbejde kommunale affaldsforebyggelsesplaner]
Til § 2
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
3) Stk.
1 affattes således:
»Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.«
[Ændret
ikrafttrædelsesbestemmelse]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(S, RV, EL og IA):
4) Som
stk. 4 indsættes:
»Stk. 4. Den
kommunale affaldsforebyggelsesplan, jf. § 50 f i lov om
miljøbeskyttelse som affattet ved denne lovs § 1, nr.
4, skal udarbejdes senest den 1. januar 2015.«
[Ikrafttrædelse af
bestemmelsen om kommunale affaldsforebyggelsesplaner]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringen af undertitlen er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 2 om indførelsen af en pligt for
kommunerne til at udarbejde kommunale
affaldsforebyggelsesplaner.
Til nr. 2
Med den foreslåede bestemmelse udvides forpligtelsen til
at lave affaldsforebyggelsesplaner til også at omfatte
kommunalbestyrelsen, der som noget nyt fremover skal lave
12-årige planer med en pligt til at revidere disse mindst
hvert sjette år for den kommunale affaldsforebyggelse. Hidtil
har planforpligtelsen for kommunerne været begrænset
til at vedrøre affaldshåndteringen - altså
håndteringen af produkter, materialer og stoffer, efter at
disse er blevet til affald. Kravene til indholdet af de kommunale
affaldshåndteringsplaner findes i dag i bekendtgørelse
om affald.
Den foreslåede bestemmelse svarer i sit indhold i det
væsentlige til indholdet af de nationale
affaldsforebyggelsesplaner, dog således at den kommunale
affaldsforebyggelsesplan vil indeholde
affaldsforebyggelsesplanlægning set i et kommunalt
perspektiv. Den kommunale affaldsforebyggelsesplan vil på
samme måde som den nationale affaldsforebyggelsesplan have
fokus på at undgå, at produkter, materialer og stoffer
bliver til affald, hvorved affaldsmængden kan reduceres, og
hvordan man reducerer affaldets farlighed.
For så vidt angår affaldsdirektivets og
emballagedirektivets krav til
affaldsforebyggelsesplanlægning, er disse allerede opfyldt
med kravene til den nationale affaldsforebyggelsesplan. Den
kommunale affaldsforebyggelsesplan er derfor udtryk for en ren
national regulering.
Det foreslåede § 50 f, stk. 2, oplister kravene til
indholdet af den kommunale affaldsforebyggelsesplan.
Som nr. 1 angives det, at den kommunale forebyggelsesplan skal
indeholde en beskrivelse af de kommunale mål for
affaldsforebyggelse. Sådanne mål kan f.eks. være,
at borgerne i kommunen har øget kendskabet til
handlemuligheder for at affaldsforebygge med 10 pct., eller at
mængden af madspild i de kommunale institutioner er reduceret
med 20 pct.
Af det foreslåede § 50 f, stk. 2, nr. 2,
fremgår det, at den kommunale affaldsforebyggelsesplan skal
indeholde en beskrivelse af eksisterende kommunale
affaldsforebyggelsesforanstaltninger. Som eksempler på
sådanne eksisterende affaldsforebyggelsesforanstaltninger kan
nævnes en informationskampagne om affaldsforebyggelse rettet
mod borgerne, byttehjørne på kommunens genbrugsplads
eller faste loppemarkedsarrangementer.
Det fremgår af det foreslåede § 50 f, stk. 2,
nr. 3, at den kommunale affaldsforebyggelsesplan desuden skal
indeholde en beskrivelse af de kommunale
affaldsforebyggelsespolitikker. Det kan f.eks. være
formulering af en politik for forebyggelse af madspild i de
kommunale institutioner, fokus på emballageminimering i
kommunens indkøbsaftaler eller etablering af
byttehjørner i alle kommunens etagebebyggelser.
Af det foreslåede § 50 f, stk. 2, nr. 4,
fremgår det, at affaldsforebyggelsesplanen skal indeholde en
beskrivelse og en vurdering af nye kommunale
affaldsforebyggelsesforanstaltninger. Sådanne nye
affaldsforebyggelsesforanstaltninger kan f.eks. være
gennemførelse af informationskampagner, udvikling af
undervisningsmaterialer til kommunens skoler, etablering af
byttebørs på kommunens intranet eller indgåelse
af partnerskab med lokale virksomheder.
Endelig fremgår det af det foreslåede § 50 f,
stk. 2, nr. 5, at den kommunale affaldsforebyggelsesplan skal
indeholde en beskrivelse af de kommunale foranstaltninger til
forebyggelse af emballageaffald. Som et eksempel på et
initiativ til forebyggelse af emballageaffald kan nævnes
dialog herom med kommunens leverandører i forbindelse med
indkøb.
På samme måde som den nationale
affaldsforebyggelsesplan skal den kommunale
affaldsforebyggelsesplan udarbejdes med udgangspunkt i den
prioritering, som er angivet i affaldshierarkiet, dog således
at en livscyklusbetragtning kan begrunde en fravigelse for
særlige affaldsstrømme, jf. henvisningen i det
foreslåede § 50 f, stk. 3, til § 6 b (se
bemærkningerne til denne bestemmelse i L 13 som
fremsat).
Af det foreslåede 50 f, stk. 4, fremgår, at den
kommunale affaldsforebyggelsesplan skal udarbejdes med udgangspunkt
i den nationale affaldsforebyggelsesplan og ikke må stride
mod denne. Hermed udtrykkes, at den nationale
affaldsforebyggelsesplan udgør den overordnede ramme for den
kommunale affaldsforebyggelsesplan. Dette forhold mellem den
nationale og den kommunale plan er med til at sikre en overordnet
og sammenhængende affaldsforebyggelsesplanlægning i
Danmark på samme måde, som også gælder for
affaldshåndteringsplanlægningen.
Det fremgår af det foreslåede § 50 f, stk. 5,
at kommunalbestyrelsens vedtagelse af den kommunale
affaldsforebyggelsesplan, som i relation til lov om
miljøbeskyttelse betragtes som en afgørelse, ikke kan
påklages til anden administrativ myndighed. Klageadgangen
foreslås afskåret, fordi der ikke vurderes at
være behov for at kunne klage over denne plan på grund
af dens generelle karakter, og idet den hovedsagelig består
af beskrivelser. Uden en bestemmelse om klageafskæring ville
bestemmelsen i § 91, stk. 1, 1. pkt., i lov om
miljøbeskyttelse medføre, at der ville være
adgang til at påklage kommunalbestyrelsens afgørelse
om den kommunale affaldsforebyggelsesplan til
Miljøklagenævnet.
For så vidt angår inddragelse af offentligheden og
offentlighedens adgang til de kommunale affaldsforebyggelsesplaner,
forudsættes det, at samme procedure, som gælder for de
nationale affaldsforebyggelsesplaner, følges, selv om de
kommunale affaldsforebyggelsesplaner som anført ikke er en
gennemførelse af affaldsdirektivet. Der henvises til
bemærkningerne hertil i L 13 som fremsat.
Til nr. 3
Det foreslås, at ikrafttrædelsesdatoen
ændres fra datoen i det fremsatte lovforslag (den 11.
december 2010) til dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Den foreslåede ændring er begrundet i hensynet til at
sikre Folketinget den fornødne tid til at behandle
lovforslaget.
Til nr. 4
Der foreslås i stk. 4 indsat en bestemmelse om, at
kommunalbestyrelsen senest den 1. januar 2015 skal have udarbejdet
den kommunale affaldsforebyggelsesplan. Tidspunktet for
udarbejdelsen af den kommunale affaldsforebyggelsesplan er
begrundet i hensynet til kommunernes mulighed for at anvende den
nationale affaldsforebyggelsesplan, som første gang skal
udarbejdes den 12. december 2013, som udgangspunkt for den
kommunale plan. Samtidig sikres sammenhængen til de kommunale
affaldshåndteringsplaner, som efter de kommende regler i
affaldsbekendtgørelsen forventes at skulle udstedes
næste gang den 1. januar 2015.
Den kommunale affaldshåndteringsplan og den kommunale
affaldsforebyggelsesplan vil enten kunne integreres i og udarbejdes
som én samlet plan eller udarbejdes som to
selvstændige planer.
Peter Juel Jensen (V) nfmd. Eyvind Vesselbo (V) Erling
Bonnesen (V) Birgitte Josefsen (V) Hans Christian Thoning (V)
Jørn Dohrmann (DF) Liselott Blixt (DF) Carina Christensen
(KF) Tage Leegaard (KF) Torben Hansen (S) Mette Gjerskov (S)
Flemming Møller Mortensen (S) Ida Auken (SF) fmd. Steen Gade (SF) Johs. Poulsen (RV)
Per Clausen (EL) Juliane Henningsen (IA)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 13
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra miljøministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | Invitation til teknisk gennemgang den
18/11-10 |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Præsentation af L 13 om
affaldsdirektivet ved teknisk gennemgang den 24/11-10, fra
miljøministeren |
6 | Ændringsforslag fra
miljøministeren |
7 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 13
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. , om det i mange år har
været en målsætning at afkoble væksten i
affaldsmængder fra vækst i økonomi og forbrug,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om at uddybe begrundelserne for, at
der skal være de to typer af affaldshierarkier, som skitseres
i lovforslaget, i stedet for kun et, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvilken rolle kommunerne vil
komme til at spille i forhold til affaldsforebyggelse, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om at sikre, at også de
borgerrettede tiltag i affaldsforebyggelsen, hvor kommunerne har en
væsentlig rolle at spille, vil kunne gebyrfinansieres, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. , om der er elementer i lovforslaget,
der i givet fald ligger ud over dele af affaldsdirektivet, eller om
der alene er tale om en »ren« gennemførelse af
dele af EU-direktivets bestemmelser, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm. om at fremsende en plan for
implementeringen af de elementer af affaldsdirektivet, der ikke
gennemføres med dette lovforslag, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om at stoppe for eksport af gips til
Tyskland og redegørelse for mulighederne for generelt at
stoppe eksport til påstået eller reel
nyttiggørelse, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå |
8 | Spm. om mulighederne for generelt at
stoppe eksport af giftaffald, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. om teknisk bistand til at udarbejde
et ændringsforslag, der sikrer, at kommunerne
pålægges en pligt til at lave en forebyggelsesplan, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvordan lovforslaget sikrer, at
det er ministeren, der har det overordnede ansvar for, at der sker
en afkobling mellem økonomisk vækst og
affaldsmængder, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå |
11 | Spm. , om ministeren vil præcisere,
at det bliver Miljøministeriet, der får ansvaret for
kvaliteten af livscyklusanalyser, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
12 | Spm. , om ministeren allerede nu vil
udarbejde en plan for genbrug på en række yderligere
områder, herunder eksempelvis for fosfor, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. , om Danmark med henvisning til
affaldsdirektivets artikel 16 i givet fald ville kunne tage
yderligere skridt til at begrænse overførslen til
forbrænding, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå |
| |
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til
miljøministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålet og svaret er optrykt efter
ønske fra SF.
Spørgsmål 12:
Vil ministeren allerede nu udarbejde en plan for genbrug
på en række yderligere områder, herunder
eksempelvis for fosfor.
Svar:
Jeg har forestået spørgsmålet
således, at det især vedrører en plan for
genanvendelse af fosfor. Området er allerede nu højt
prioriteret af regeringen i såvel Affaldsstrategi '10 og
indirekte gennem Vandmiljøplan III.
Vi har fokus på genanvendelse af fosfor.
Miljøstyrelsen afholdt således den 23. november 2010
en workshop om genanvendelse af fosfor i aske fra
husdyrgødning, spildevandsslam og organisk affald med
deltagelse af en række interessenter og forskere fra blandt
andet Sverige, hvor man har en aktionsplan for
tilbageførelse af fosfor fra bl.a. spildevandsslam.
Formålet med workshoppen var at afdække muligheder og
potentiale blandt deltagerne for at etablere et partnerskab for
genanvendelse af fosfor fra aske.
Fosfor er en knap ressource og et uundværligt og
uerstatteligt gødningsstof. Derfor er vi ved at se på,
hvordan de forskellige affaldsstrømme skal håndteres,
så fosforen bevares og udnyttes. Der er væsentlige
mængder fosfor i husdyrgødning (ca. 50.000 tons
P/år), kød- og benmel (ca. 3.000 tons P/år),
spildevandsslam (ca.4.000 tons P/år) og organisk affald (ca.
2.500 tons P/år, heraf 800 tons P/år i organisk
dagrenovation), som kan udnyttes og genanvendes. I aftalen om
»Grøn Vækst« har en øget
energiudnyttelse af husdyrgødninger (ved biogasproduktion
suppleret med forbrænding) en væsentlig plads. Ved
forbrænding ender fosforen i asken og bliver svært
tilgængelig, med mindre der sikres mulighed for at udvinde
den af asken mhp. genanvendelse.
Det er derfor vigtigt, at der sker afprøvning af nye
affaldsteknologier, som kan fremme denne målsætning.
Dette støtter regeringen via Handlingsplan for fremme af
miljøeffektiv teknologi 2010-2011.
Herudover bør vi også se på, hvordan der
kan ske en forebyggelse af fosfortab, f.eks. ved at reducere
fosforindholdet i vaskemidler, en bedre udnyttelse af fosfor i
foderet til husdyr, samt gennem at nedsætte fosforbruget i
gødning til landbruget generelt
(præcisionsgødskning med kunstgødning,
bedre/øget udnyttelse af næringsindholdet i
husdyrgødning). På disse områder foregår
der i dag betydelige forsknings- og udviklingsarbejder i Danmark og
udlandet. Dette arbejde skal både bidrage til at
strække fosforressourcerne længere og til at
undgå fosforens bidrag til et ringere vandmiljø.
Når vi kender resultaterne af de initiativer, vi har
iværksat, drøfter jeg gerne, om der skal udarbejdes en
plan for forebyggelse og genanvendelse af fosfor.