Fremsat den 25. januar 2011 af
miljøministeren (Karen Ellemann)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om et testcenter for
store vindmøller ved Østerild
(Ekspropriation af eksisterende
produktionsvindmøller m.v.)
§ 1
I lov nr. 647 af 15. juni 2010 om et testcenter
for store vindmøller ved Østerild foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 3,
indsættes som 3. pkt.:
»Området består endvidere
af et støjkonsekvensområde, jf. bilag 2, jf. dog
§ 25, stk. 3.«
2. I
§ 15, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
»Ministeren kan endvidere erhverve
vindmøller, når det er nødvendigt for at
begrænse støjbelastningen fra vindmøller
omkring møllerne på testcenteret.«
3. I
§ 15 indsættes efter
stk. 2 som nye stykker:
»Stk. 3.
Miljøministeren kan endvidere ekspropriere fast ejendom
inden for støjkonsekvensområdet, når det er
nødvendigt for at begrænse støjbelastningen fra
vindmøller omkring møllerne på
testcenteret.
Stk. 4.
Miljøministeren, den driftsansvarlige, jf. § 2,
stk. 1, og personer med bemyndigelse fra
miljøministeren har mod behørig legitimation uden
retskendelse adgang til den pågældende ejendom for at
foretage de nødvendige tekniske forarbejder mv. til brug for
forberedelse og gennemførelse af beslutninger om
opkøb af vindmøller med henblik på nedtagning
efter stk. 1 eller ekspropriation med henblik på
nedtagning efter stk. 3. Adgang sker efter forudgående
underretning af ejeren eller brugeren af ejendommen.«
Stk. 3-10 bliver herefter
stk. 5-12.
4. I
§ 15, stk. 6, der bliver
stk. 8, ændres »stk. 5« til
»stk. 7«.
5. I
§ 15, stk. 7-9, der
bliver stk. 9-11, ændres »stk. 4« til
»stk. 6«.
6. § 22 affattes således:
Ȥ 22.
Kommunalbestyrelsen må ikke meddele tilladelse efter den
øvrige lovgivning til opførelse eller ændring
af vindmøller inden for
støjkonsekvensområdet.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen må kun meddele tilladelse efter den
øvrige lovgivning til opførelse af vindmøller
i den del af beskyttelseszonen, der ligger uden for
støjkonsekvensområdet, hvis beskyttelseszonens
funktion ikke derved ændres eller påvirkes negativt i
forhold til testcenteret.
Stk. 3. Når
vindmøller ønskes opført eller ændret
uden for støjkonsekvensområdet, skal det beregnede
samlede støjbidrag fra testcenteret, som det fremgår
af bilag 3, lægges til grund ved vurdering af, om kravene i
reglerne om støj fra vindmøller er overholdt. Det
samme gælder ved udførelse af tilsyn med de i 1. pkt.
nævnte vindmøller efter reglerne om støj fra
vindmøller.
Stk. 4. Ved
vurderingen af støj fra testcenteret efter reglerne om
støj fra vindmøller skal det lægges til grund,
at der ikke er områder inden for
støjkonsekvensområdet, der er karakteriseret som
støjfølsom arealanvendelse. Beboelse m.v., der
etableres efter den 3. marts 2011, er uden betydning for vurdering
af støj fra testcenteret efter reglerne om støj fra
vindmøller.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen må kun meddele tilladelse efter den
øvrige lovgivning til at opføre bygninger af mere end
12 meters højde i vindfeltet, hvis vindfeltets funktion ikke
derved ændres eller påvirkes negativt i forhold til
testcenteret. Tilsvarende gælder for kommunalbestyrelsens
adgang til at meddele tilladelse til at opføre tekniske
anlæg i vindfeltet. Uanset bestemmelsen i 1. pkt. må
der opføres bygninger, der opføres som tilbygninger
eller bygninger i tilknytning til eksisterende byggeri.
Stk. 6. Der
må ikke udlægges nye arealer til byzone,
sommerhusområde, skovrejsning eller anden arealanvendelse i
vindfeltet, hvis vindfeltets funktion derved ændres eller
påvirkes negativt i forhold til testcenteret.
Stk. 7. Der
må ikke ved lokalplan udlægges arealer til
støjfølsom arealanvendelse inden for
støjkonsekvensområdet. Det samme gælder uden for
støjkonsekvensområdet, hvis et område inden for
støjkonsekvensområdet dermed bliver et område
med støjfølsom arealanvendelse.
Stk. 8.
Kommunalbestyrelsens afgørelser, som er nævnt i
stk. 1, 2 og 5, kan påklages efter reglerne i den
lovgivning, som afgørelsen i øvrigt er truffet i
henhold til.«
7. I
§ 25 indsættes efter
stk. 2 som stk. 3:
»Stk. 3.
Miljøministeren kan udtage arealer af
støjkonsekvensområdet, hvis der nedtages
vindmøller ved Danopal (Frøstruplejren) og
Hjardemål.«
8.
Efter bilag 1 indsættes bilag 2 og 3, der affattes som
henholdsvis bilag 1 og bilag 2 til denne lov.
§ 2
Loven træder i kraft den 3. marts 2011.
Bilag 1
»Bilag
2
alt="nyt kort Size: (567 X 804)" border="no" name="nyt
kort" src="AL2340_7_0.png" style="margin: 0cm 0cm 0cm
0cm"«
Bilag 2
»Bilag
3
Det beregnede samlede
støjbidrag fra det nationale testcenter, jf. § 22,
stk. 3.
Når vindmøller ønskes
opført eller ændret uden for
støjkonsekvensområdet, skal følgende
oplysninger om støj fra testcenteret lægges til grund
ved vurdering af, om kravene i Miljøministeriets regler om
støj fra vindmøller er overholdt for de planlagte
eller ændrede møller. Det samme gælder ved
udførelse af tilsyn efter Miljøministeriets regler om
støj fra vindmøller for de pågældende
møller.
Tabellerne angiver den A-vægtede kildestyrke
for hver af testcenterets vindmøller i dB re 1 pW i hvert
oktavbånd. Koordinaterne for møllerne er angivet i
UTM32, EUREF89.
For de 6 sydligste af testcentrets 7 møller
ved henholdsvis 6 m/s og 8 m/s vindhastighed i 10 m højde er
kildestyrken:
Oktavbånd | 63 Hz | 125 Hz | 250 Hz | 500 Hz | 1000 Hz | 2000 Hz | 4000 Hz | 8000 Hz | 6 m/s | 92,9 | 101,8 | 104,9 | 105,5 | 104,4 | 101,1 | 92,4 | 79,9 | 8 m/s | 94,9 | 103,8 | 106,9 | 107,5 | 106,4 | 103,1 | 94,4 | 81,9 |
|
Testpladserne har følgende koordinater:
(492967; 23184) (492967; 6323784) (492967; 6324384) (492967;
6324984) (492967; 6325584) (492967; 6326184)
For den nordligste af møllerne er
kildestyrken:
Oktavbånd | 63 Hz | 125 Hz | 250 Hz | 500 Hz | 1000 Hz | 2000 Hz | 4000 Hz | 8000 Hz | 6 og 8 m/s | 86,4 | 95,3 | 98,4 | 99,0 | 97,9 | 94,6 | 85,9 | 73,4 |
|
Den nordligste testplads har koordinater: (492967;
6326784)
For samtlige testpladser skal der lægges en
navhøjde på 150 m til grund.
«
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indhold: | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1 | Ekspropriation | | | 2.1.1 | Gældende ret | | | 2.1.2 | Lovforslagets udformning | | 2.2 | Områder med støjfølsom
arealanvendelse | | | 2.2.1 | Gældende ret | | | 2.2.2 | Lovforslagets udformning | | 2.3 | Forholdet til andre
vindmøller | | | 2.3.1 | Gældende ret | | | 2.3.2 | Lovforslagets udformning | 3. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | De administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | De miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lov nr. 647 af 15. juni 2010 om et testcenter for
store vindmøller ved Østerild trådte i kraft
den 1. oktober 2010. I november 2010 konstaterede
Miljøministeriet, at Frøstruplejren og byen
Hjardemål efter reglerne i bekendtgørelse nr. 1518 af
14. december 2006 om støj fra vindmøller har
»støjfølsom arealanvendelse«, idet
områderne anvendes til eller er udlagt til boligformål
i henholdsvis en lokalplan og en byplanvedtægt. I
VVM-redegørelsen fra 2009 er områderne beskrevet som
»nabobeboelse«, hvor der gælder mere lempelige
støjgrænser. Dermed er VVM-redegørelsen fra
2009 fejlagtig, idet der ikke er redegjort korrekt for
konsekvenserne af støjberegningerne.
Den forkerte oplysning i VVM-redegørelsen
betyder, at bemærkningerne til lov om et testcenter for store
vindmøller ved Østerild ikke er
fyldestgørende, idet byen Hjardemål og
Frøstruplejren ikke beskrives sammen med Hjardemål
Klit Camping og Østerild som områder med
støjfølsom arealanvendelse.
Der er derfor udarbejdet en supplerende
VVM-redegørelse, som beskriver plangrundlaget for
området, som viser støjkonsekvenserne, og som
beskriver de miljømæssige konsekvenser af de planlagte
ændringer generelt. I VVM-redegørelsen
redegøres der for den valgte løsningsmodel, dvs. at
det nødvendige antal af de eksisterende
produktionsmøller ved Hjardemål og Danopal
(Frøstruplejren) nedtages, samt for beskrevne alternativer,
samt for virkningerne af den valgte løsning på
miljøet, herunder for miljøpåvirkningen ved
nedtagningen af de eksisterende møller og ved bortskaffelsen
af vindmøllerne med tilhørende fundament, ledninger
m.v.
Der er endvidere udarbejdet
nærværende supplerende lovforslag om ændring af
lov om et nationalt testcenter for store vindmøller ved
Østerild, der indeholder de nødvendige supplerende
regler.
Der står i dag 4 produktionsmøller
ved Danopal (Frøstruplejren) og 8 produktionsmøller
ved Hjardemål. Med de skærpede støjkrav, som
skal lægges til grund i områder med
støjfølsom arealanvendelse, støjer de
eksisterende møller allerede på nuværende
tidspunkt så meget, at det ikke vil være muligt at
etablere testcenteret på det foreliggende grundlag.
Det forhold, at de skærpede
støjgrænser gælder for byen Hjardemål og
Frøstruplejren, vil have betydning for muligheden for at
kunne opstille de syv vindmøller i det nationale testcenter,
fordi den samlede støj fra de nye møller og de
eksisterende produktionsmøller i området bevirker, at
støjgrænserne i Frøstruplejren og byen
Hjardemål i givet fald vil blive overskredet.
For at realisere loven om det nationale
testcenter vil det derfor være nødvendigt at
ekspropriere det nødvendige antal af de ca. 10 år
gamle produktionsmøller. Beregninger viser, at det som
minimum er nødvendigt at nedtage 3 møller ved
Frøstruplejren og som minimum 2 møller ved
Hjardemål, for at støjkravene kan overholdes.
Miljøministeriets regler om støj
fra vindmøller skal overholdes i forhold til de eksisterende
boliger mv. i området, der ikke vil blive eksproprieret som
beskrevet i bemærkningerne til § 15 i hovedloven,
og der bliver ikke tale om at ekspropriere yderligere boliger,
herunder i Frøstruplejren og i byen Hjardemål,
på baggrund af støj, der overskrider
Miljøministeriets regler om støj fra
vindmøller.
For at sikre testcenterets drift og herunder give
mulighed for til stadighed at udskifte vindmøller,
fastholdes den vurdering, der er beskrevet i
VVM-redegørelsen af, hvilke områder der karakteriseres
som støjfølsom arealanvendelse, uanset om der
opføres nye boliger m.v., der ligger så tæt og
udgør så mange, at dele af området kan få
faktisk karakter af støjfølsom arealanvendelse. Det
fremgår af VVM-redegørelsen, at der ikke er arealer
inden for støjkonsekvensområdet, der er vist på
bilag 2, der er karakteriseret som støjfølsom
arealanvendelse efter Miljøministeriets regler om
støj fra vindmøller. Lovforslagets bestemmelser
fastholder den vurdering af arealanvendelsen, der skal lægges
til grund ved administration af Miljøministeriets regler om
støj fra vindmøller og sikrer, at nye boliger m.v.
ikke vil kunne hindre testcenterets drift.
Folketingets vedtagelse af denne
ændringslov vil således berigtige den mangelfulde
VVM-redegørelse, der var en del af det samlede
beslutningsgrundlag for vedtagelsen af lov nr. 647 af 15. juni 2010
om et testcenter for store vindmøller ved Østerild.
Folketinget gives dermed mulighed for at tage stilling til, om der
er grundlag for at fastholde beslutningen om etablering af
testcenteret på baggrund af de supplerende oplysninger om
støjkonsekvenserne fra testcenteret.
Lovforslaget giver endvidere Folketinget mulighed
for at tage stilling til det yderligere behov for ekspropriation,
som ikke har været nævnt i forbindelse med behandlingen
af hovedloven om testcenteret, hvor det var formuleret ret
præcist, hvad der skulle eksproprieres og til hvilket
formål.
Lovforslagets hovedindhold er derfor:
- at berigtige det
faktuelle grundlag vedrørende støj for Folketingets
vedtagelse af loven om et testcenter for store vindmøller
ved Østerild og at sikre, at Folketinget fortsat
ønsker projektet gennemført på det nu
foreliggende grundlag,
- at gøre
det muligt for miljøministeren at ekspropriere det
nødvendige antal eksisterende produktionsmøller, som
medfører, at den samlede støj fra testcenteret og de
eksisterende produktionsvindmøller vil overskride
gældende støjgrænser,
- at fastholde
hvilke områder der anses for at have støjfølsom
arealanvendelse i medfør af Miljøministeriets regler
om støj fra vindmøller, uanset om områdets
faktiske anvendelse måtte ændre sig, samt at nye
boliger m.v., der opføres efter loven træder i kraft,
ikke får indflydelse på driften af testcenteret, og
- at sikre, at der
ikke opføres nye vindmøller, der kan føre til,
at den samlede støj fra vindmøller vil overstige de
tilladte grænser.
Samtidig med behandling af lovforslaget vil
Miljøstyrelsen begynde arbejdet med at revidere reglerne om
støj fra vindmøller, således at der i
bekendtgørelsesform fastsættes grænser for den
lavfrekvente støj. Denne bekendtgørelse vil blive
sendt i selvstændig offentlig høring, så den vil
kunne træde i kraft, inden den første vindmølle
på testcentret anmeldes og vil også gælde
testcenterets vindmøller.
2. Lovforslagets indhold
2.1 Ekspropriation
2.1.1 Gældende ret
Miljøministeren har efter § 15,
stk. 2, i lov nr. 647 om et testcenter for store
vindmøller ved Østerild (hovedloven) hjemmel til at
ekspropriere fast ejendom inden for testcenterets vindfelt og test-
og måleområde, når det er nødvendigt for
etablering og drift af testcenteret.
Selvom de møller ved byen Hjardemål,
som det pga. reglerne om støj fra vindmøller er
nødvendigt at nedtage for at realisere testcenteret, ligger
inden for den geografiske afgrænsning, hvor der efter den
nugældende lovs § 15, stk. 2, er hjemmel til
at foretage ekspropriation, er det usikkert, om denne hjemmel
også omfatter ekspropriation af vindmøller.
De møller, som det er nødvendigt at
nedtage ved Danopal (Frøstruplejren), ligger uden for
vindfelt og test- og måleområdet. Der er derfor ikke
hjemmel til at ekspropriere disse i hovedlovens § 15,
stk. 2.
Det er derfor nødvendigt at udvide
anvendelsesområdet for bestemmelsen om ekspropriation.
2.1.2 Lovforslagets
udformning
Med lovforslaget foreslås det, at
ekspropriationsbestemmelsen ændres til også at
gælde uden for vindfelt og test- og måleområdet,
men kun således at miljøministeren får hjemmel
til at ekspropriere det nødvendige antal af de eksisterende
produktionsmøller med henblik på at begrænse den
samlede støjbelastning fra vindmøller i
området. Fast ejendom omfatter også vindmøller
med dertil hørende fundament, ledningstilslutning mv.
Den gældende § 15, stk. 1,
om miljøministerens adgang til at erhverve fast ejendom med
henblik på etablering og drift af testcenteret foreslås
tilsvarende præciseret for at sikre, at ejere af eksisterende
produktionsvindmøller i og uden for vindfelt og test- og
måleområde får mulighed for at sælge de
vindmøller, der skal nedtages, hvis de foretrækker
dette frem for at gennemgå en ekspropriationsproces.
Med denne formulering fjernes eventuel tvivl om
hjemlen til at ekspropriere eksisterende vindmøller.
Det forventes at ekspropriationen vil dreje sig
om 5 møller, men hvis det efterfølgende viser sig, at
det ikke er tilstrækkeligt at nedtage de 5 møller,
giver den foreslåede bestemmelse mulighed for at ekspropriere
det nødvendige antal møller. Det vil maksimalt kunne
dreje sig om 12 møller.
Støjdæmpning af de eksisterende
produktionsvindmøller vurderes ikke realistisk, da dette
iflg. producenten (Vestas) bl.a. vil forudsætte, at der
designes en ny gearkasse til de pågældende
møller. Desuden ville en sådan foranstaltning rejse en
række andre problemstillinger, både i forhold til
omkostninger ved gennemførelse af dæmpningen og
produktionstab. Hertil kommer mulige øgede udgifter til
vedligeholdelse af de modificerede vindmøller samt driftstab
i denne forbindelse.
Når ekspropriationen af de eksisterende
møller er gennemført, vil de gældende
lokalplaner for vindmøllerne ved Hjardemål og Danopal
(Frøstruplejren) blive erstattet af nye lokalplaner, hvor de
relevante dele er ophævet. Lokalplanerne kan ophæves
helt efter planlovens § 33, i det omfang de ikke
længere er aktuelle, når vindmøllerne er
nedtaget. Såfremt der alene ønskes en delvis
ophævelse, vil dette ske ved udarbejdelsen af en ny lokalplan
for området. Miljøministeren kan i den
sammenhæng foretage såvel ophævelse som
udarbejdelse af en ny lokalplan på grundlag af planlovens
§ 3, stk. 5, (call-in beføjelsen).
2.2 Områder med
støjfølsom arealanvendelse
2.2.1 Gældende ret
De gældende regler om støj fra
vindmøller fremgår af Miljøministeriets
bekendtgørelse nr. 1518 af 14. december 2006 om støj
fra vindmøller (vindmøllebekendtgørelsen).
Efter vindmøllebekendtgørelsens
§ 3, stk. 1, må støjbelastningen fra
vindmøller ikke overstige 44 dB og 42 dB ved en
vindhastighed på hhv. 8 m/s og 6 m/s i det mest
støjbelastede punkt ved udendørs opholdsarealer
højst 15 m fra nabobeboelse i det åbne land. For
områder med støjfølsom arealanvendelse må
den maksimale støjbelastning udgøre 39 dB og 37 dB
ved en tilsvarende vindhastighed på hhv. 8 m/s og 6 m/s.
Af vindmøllebekendtgørelsens
§ 3, stk. 2, fremgår det, at der ved
støjfølsom arealanvendelse forstås
områder, der anvendes til eller i lokalplan eller
byplanvedtægt er udlagt til bolig-, institutions-, sommerhus-
eller kolonihaveformål eller som rekreative
områder.
Der kan derfor løbende udvikle sig nye
støjfølsomme områder i og omkring testcenteret,
hvis kommunalbestyrelsen eksempelvis meddeler tilladelse til nye
boliger, der sammen med andre boliger vil komme til at
udgøre et område, der anvendes til
boligformål.
Kommunalbestyrelsen kan således efter
planlovens landzonebestemmelser meddele tilladelse til etablering
af nye boliger eller anden støjfølsom arealanvendelse
i landzone på ejendomme, hvor der ikke hidtil har været
bolig, hvorved områderne faktisk får karakter af
støjfølsom arealanvendelse efter reglerne om
støj fra vindmøller.
Dog fremgår det af Miljøministeriets
vejledning fra 2002 om administration af planlovens
landzonebestemmelser, at der ved ansøgning om ny bolig i
landzone bl.a. skal tages hensyn til, om beboerne kan sikres mod
forureningsulemper, herunder utilfredsstillende støjforhold,
lugtgener og lignende.
Efter § 36, stk. 1, nr. 12, og
stk. 2, samt §§ 37 og 38 i planloven kan der
endvidere opføres en medhjælperbolig eller en
aftægtsbolig på landbrugsejendomme over 30 ha uden
forudgående tilladelse, forudsat de opføres i
tilknytning til ejendommens hidtidige bebyggelsesarealer eller
kommunalbestyrelsen tillader en anden placering. Efter planlovens
§ 37 kan der uden tilladelse indrettes en bolig i en
driftsbygning på en landbrugsejendom, der ikke længere
er nødvendig for driften.
Når de eksisterende boliger i
området, hvor støjbelastningen fra testcenteret vil
overstige 42/44 dB, er opkøbt eller eksproprieret, vil der
ikke være boliger inden for denne støjzone. Der vil
således ikke være landbrugsejendomme tilbage, hvor
førnævnte ret kan udnyttes inden for dette
område. Det gælder også ejendommene uden for
denne støjzone, da de ligger flere hundrede meter væk
herfra.
Den, der ønsker at opføre eller
ændre en vindmølle, skal anmelde dette til
kommunalbestyrelsen, og anmeldelsen skal bl.a. indeholde
dokumentation for, at vindmøllen vil overholde
støjkravene i vindmøllebekendtgørelsens
§ 3, jf. vindmøllebekendtgørelsens
§ 5, stk. 3. Dokumentationen skal for
prototypevindmøller indeholde sådanne målinger
eller beregninger, at det kan sandsynliggøres, at
vindmøllen vil kunne overholde støjgrænserne,
jf. vindmøllebekendtgørelsens § 5,
stk. 4.
Kommunen fører tilsyn med, at
vindmøllebekendtgørelsens støjgrænser
overholdes. Hvis støjen er for høj, er det en
overtrædelse af bekendtgørelsen, og kommunen skal i
medfør af miljøbeskyttelseslovens
håndhævelsesbestemmelser sørge for at forholdet
lovliggøres, medmindre det har underordnet betydning.
Kommunen skal herunder meddele vindmølleejeren, at det
ulovlige forhold skal bringes til ophør.
Efter hovedlovens § 2 er DTU
driftsansvarlig for testcenteret ved Østerild og
indtræder derfor for møllerne på centeret i de
forpligtelser, som ejere af vindmøller har i forhold til
vindmøllebekendtgørelsen.
2.2.2 Lovforslagets
udformning
For at sikre, at testcenteret kan etableres,
udvikles og drives, som forudsat i loven, foreslås det dels,
at kommunalbestyrelsens mulighed for at udlægge nye
områder til støjfølsom arealanvendelse
begrænses, dels at den supplerende VVM-redegørelses
angivelser af, hvilke områder der har
støjfølsom arealanvendelse, fastholdes fremover.
Efter gældende regler i planloven har
kommunalbestyrelsen ansvar for den fysiske planlægning i
kommunen. Kommunalbestyrelsens adgang til planlægning er
begrænset af regler i planloven, når der er tale om at
anvende støjbelastede arealer til støjfølsom
anvendelse. Efter planlovens § 15 a må en lokalplan
således kun udlægge støjbelastede arealer til
støjfølsom arealanvendelse, hvis planen med
bestemmelser om afskærmende foranstaltninger kan sikre den
fremtidige anvendelse mod støjgener.
For at sikre, at testcenteret ikke bliver
mødt med nye skærpede støjkrav som følge
af, at der udlægges nye støjfølsomme
områder omkring testcenteret, foreslås det, at
kommunalbestyrelsen ikke ved lokalplan kan udlægge nye
områder til støjfølsom arealanvendelse inden
for det beregnede støjkonsekvensområde. Det samme
foreslås for lokalplanlægning lige uden for
støjkonsekvensområdet, hvis dette sammen med et
område inden for støjkonsekvensområdet, derved
bliver et område med støjfølsom
arealanvendelse. Den foreslåede ændring skal derfor ses
som et supplement til planlovens § 15 a for så vidt
angår støj fra vindmøller i området
omkring testmøllerne.
Miljøministeriets til enhver tid
gældende regler om støj fra vindmøller vil
blive overholdt for de eksisterende boliger m.v. i området,
der ikke skal eksproprieres, herunder også boligerne i
Hjardemål og Frøstruplejren. Hvis der etableres flere
boliger inden for støjkonsekvensområdet som
følge af, at der etableres en medhjælperbolig eller en
bolig i forbindelse med generationsskifte, vil det imidlertid efter
lovforslaget ikke betyde, at de tætliggende boliger skal
vurderes som støjfølsom arealanvendelse - som
tilfældet eventuelt ville være andre steder. Nye
boliger m.v., der opføres inden for
støjkonsekvensområdet, er efter lovforslaget uden
betydning for vurderingen af støjen fra testcenteret efter
vindmøllebekendtgørelsen. Dette gælder
både i forhold til grænsen i forhold til
støjfølsom arealanvendelse og grænsen i forhold
til nabobeboelse.
Det foreslås endvidere, at når
vindmøller ønskes opført eller ændret
på eller uden for testcenteret, skal den vurdering af, hvilke
områder der har støjfølsom arealanvendelse, som
er anført i den supplerende VVM-redegørelse for
testcenteret og lagt til grund for lovforslaget, lægges til
grund ved vurderingen af, om kravene i Miljøministeriets
regler om støj fra vindmøller er overholdt. Dette
gælder også, selv om der efterfølgende sker
ændringer i anvendelsen af det pågældende
område, hvilket eksempelvis kan blive tilfældet, hvis
der etableres yderligere boliger m.v. i eller umiddelbart uden for
støjkonsekvensområdet, som ligger så tæt
og i et omfang, der vil betyde, at dele af området vil
få karakter af støjfølsom arealanvendelse.
Den foreslåede ændring af loven
sikrer imod, at nye områder med støjfølsom
arealanvendelse eller nye boliger i
støjkonsekvensområdet kan medføre, at centeret
skal overholde forskellige støjgrænser over tid.
For så vidt angår området, hvor
den beregnede støjbelastning er over 42dB/44dB, vil
eksisterende boliger blive opkøbt eller eksproprieret, jf.
bemærkningerne til hovedlovens § 15. I forbindelse
hermed vil der blive lyst en servitut, hvorefter der ikke senere
kan opføres boliger. For de øvrige ejendomme inden
for 42dB/44dB-område, som ikke omfattes af opkøb eller
ekspropriation af boliger, gælder, at kommunen i
overensstemmelse med Miljøministeriets vejledning fra 2002
om administration af planlovens landzonebestemmelser ved
ansøgning om ny bolig i landzone bl.a. skal tage hensyn til,
om beboerne kan sikres mod forureningsulemper, herunder
utilfredsstillende støjforhold, lugtgener og lignende.
Ved kommunalbestyrelsens administration af
planloven skal der tages hensyn til, at der er etableret et
testcenter for vindmøller med dertil hørende
støjbelastning af det omkringliggende område. Dette
betyder i praksis, at kommunalbestyrelsen skal foretage en konkret
vurdering, hvor hensynet til miljøet skal indgå,
herunder miljøbeskyttelseslovgivningens
støjgrænser, der for vindmøller er indeholdt i
Miljøministeriets bekendtgørelse om støj fra
vindmøller. Kommunalbestyrelsen bør derfor ikke
meddele tilladelse til at opføre ny beboelse m.v., hvis
støjgrænserne på 42dB/44dB i
vindmøllebekendtgørelsen ikke er eller vil være
overholdt ved en fuld udbygning af testcenteret, idet det beregnede
samlede støjbidrag fra testcenteret, som det fremgår
af bilag 3, lægges til grund. Hvis der på trods heraf
gives tilladelse til etablering af beboelse m.v. eller etableres
beboelse m.v. i tilfælde, der ikke kræver tilladelse,
medfører forslaget som nævnt ovenfor, at testcenteret
ikke skal overholde Miljøministeriets regler om støj
fra vindmøller i forhold hertil.
2.3 Forholdet til andre
vindmøller
2.3.1 Gældende ret
Området omkring det planlagte nationale
testcenter er beliggende i landzone, og der kan derfor ikke
opføres vindmøller uden kommunalbestyrelsens
tilladelse efter bl.a. planlovens § 35 eller ved en
lokalplan for vindmøller.
Efter § 22 i hovedloven om et
testcenter for store vindmøller ved Østerild,
må der kun meddeles tilladelse efter den øvrige
lovgivning, bl.a. planlovens § 35, til opførelse
af vindmøller i beskyttelseszonen, hvis beskyttelseszonens
funktion ikke derved ændres eller påvirkes negativt i
forhold til testcenteret. Uden for beskyttelseszonen gælder
ingen begrænsninger i hovedloven med hensyn til
opførelse af nye vindmøller.
Hvis der opføres nye vindmøller,
ville støj fra disse skulle medregnes i de
støjberegninger, der skal foretages, når
vindmøller på testcenteret udskiftes og opstilles. Det
samlede støjbillede kunne derfor påvirkes af, at der
stilles andre vindmøller op i området, og derved er
der risiko for, at disse kan begrænse den forudsatte mulige
støjpåvirkning fra testcenteret.
2.3.2 Lovforslagets
udformning
Det foreslås sikret, at der ikke
opføres nye vindmøller, der kan føre til, at
den samlede støjbelastning bliver større end
forudsat.
Efter § 6, stk. 4, i
bekendtgørelse om støj fra vindmøller, har
kommunalbestyrelsen mulighed for at lægge det samlede
støjbidrag fra testcenteret til grund ved anmeldelse af nye
vindmøller uden for den i bilag 2 angivne støjkontur
på 37 dB, også selvom testcenteret ikke er fuldt
udbygget på det pågældende tidspunkt. Da det
nationale testcenter etableres på grundlag af en
anlægslov, der fastlægger det
planlægningsmæssige grundlag for testcenteret,
foreslås det med lovforslaget at gøre denne mulighed
obligatorisk for kommunalbestyrelsen.
Det foreslås derfor, at kommunalbestyrelsen
skal lægge det samlede støjbidrag fra testcenteret med
fuld udbygning til grund ved anmeldelse af nye vindmøller
uden for det i bilag 2 angivne støjkonsekvensområde,
også selvom testcenteret ikke er fuldt udbygget på det
pågældende tidspunkt.
Endvidere foreslås det, at
kommunalbestyrelsen ikke skal kunne meddele tilladelse til, at der
ændres i eksisterende eller opføres nye
vindmøller inden for støjkonsekvensområdet, der
er afgrænset af 37 dB støjkonturen. Denne
støjkontur er beregnet for en vindhastighed på 6 m/s.
Den nuværende begrænsning for opførelse af
vindmøller i beskyttelseszonen, dvs. den zone, der
fremgår af bilag 1, til hovedloven, foreslås
bibeholdt.
3. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Etablering og drift af det nationale testcenter
er brugerfinansieret. Det fremgår af § 2,
stk. 2, i loven om et testcenter ved Østerild, at det
skal fremgå af kontrakter, at brugerne af møllepladser
afholder alle udgifter til anlæg og drift af
testcenteret.
Denne forudsætning om brugerfinansiering
gælder også for udgifterne til køb af forventet
fem vindmøller ved Hjardemål og ved Danopal
(Frøstruplejren), som ligger ud over de oprindeligt
brugerfinansierede udgifter til testcenter Østerild. Det er
således brugerne, der skal finansiere de udgifter, som staten
har i forbindelse med opkøb eller ekspropriation af
forventet fem vindmøller.
En opgørelse af nettoudgifterne forbundet
med opkøb eller ekspropriation af produktionsmøllerne
tager afsæt i følgende:
Udgifter til opkøb eller ekspropriation og
nedtagning af produktionsmøllerne samt erstatning
Indtægter fra drift af
produktionsmøllerne umiddelbart før nedrivning.
Indtægter fra salg af
produktionsmøllerne efter nedtagning.
Det skønnes foreløbigt, at
nettoudgiften forbundet med opkøb eller ekspropriation af
fem produktionsmøller udgør i
størrelsesordenen 8,5 mio. kr. Det er Kommissarius for
statens ekspropriationer, der fastsætter udgiften til
ekspropriation af produktionsmøllerne. Omfanget heraf vil
først kunne fastlægges endeligt, når
ekspropriationsprocessen er afsluttet.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det fremgår af loven om et testcenter for
store vindmøller ved Østerild, at brugerne afholder
alle udgifter til anlæg og drift af testcenteret.
Forslaget vil derfor have økonomiske
konsekvenser for brugerne af testcenteret, idet opkøb eller
ekspropriation af eksisterende produktionsmøller vil
være en ekstra omkostning for testcenterets brugere, jf.
afsnit 3 ovenfor.
Landbrugeren vil blive erstattet for eventuelt
tab for de særlige skader, der eventuelt måtte
opstå på dennes arealer i forbindelse med nedtagning af
de eksisterende produktionsmøller.
Nettoudgiften for brugerne skønnes
foreløbigt til 8,5 mio. kr., jf. afsnit 3 ovenfor.
Nettoudgiften fordeles mellem brugerne i overensstemmelse med
kontrakterne mellem staten, DTU og brugerne.
Forslaget vurderes ikke at ville have
økonomiske og administrative konsekvenser for andre.
5. De administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
6. De miljømæssige
konsekvenser
Med lovforslaget kan der nedtages et antal
eksisterende produktionsmøller ved henholdsvis
Hjardemål og Danopal (Frøstruplejren), for at
testcenteret, når det er etableret og fuldt udbygget, i fuldt
udbygget stand vil kunne overholde
vindmøllebekendtgørelsen - bekendtgørelse nr.
1518 af 14. december 2006 om støj fra vindmøller.
De gennemførte støjberegninger i
den supplerende VVM-redegørelse har vist, at det vil
være tilstrækkeligt at fjerne de to nordligste
vindmøller ved Hjardemål og de tre sydligste
vindmøller ved Danopal (Frøstruplejren). Denne
VVM-redegørelse viser endvidere muligheden for at der kan
fjernes yderligere to produktionsvindmøller, hvis det senere
skulle vise sig nødvendigt.
Det fremgår af VVM-redegørelsen, at
demonteringen af vindmøllerne vil give anledning til
miljøpåvirkning i nærområdet i form af
støj og evt. støv, men inden for en meget kort
periode af 8 til 14 dage pr. vindmølle, der skal
fjernes.
Fundamenter vil som udgangspunkt blive fjernet
til en meter under terræn med henblik på, at arealerne
kan retableres til den tidligere arealanvendelse, hvilket for de
fleste af pladserne vil sige landbrugsdrift.
VVM-redegørelsen beskriver dog muligheden
for at lade fundamenterne til de demonterede vindmøller
blive stående af hensyn til beskyttelsen af eventuelle bilag
IV arter, som måtte have indfundet sig på de overgroede
fundamenter og skråningsanlæg.
For at sikre, at testcenteret ikke bliver
mødt med nye skærpede støjkrav, fastholdes
vurderingen i den supplerende VVM-redegørelse af, hvilke
områder der karakteriseres som støjfølsom
arealanvendelse, uanset om der opføres nye boliger, og det
foreslås desuden, at den ny beboelse m.v. er uden betydning
for vurdering af støj fra testcenteret efter
Miljøministeriets regler om støj fra
vindmøller. Derved sikres det, at nye boliger m.v. ikke vil
kunne hindre testcenterets drift.
De samlede miljømæssige konsekvenser
af at foretage de ændringer, der er nødvendige for at
sikre det nationale testcenter for vindmøller ved
Østerild, vurderes at være yderst begrænsede,
idet de tager sigte på at begrænse
støjbelastningen fra vindmøller i området
omkring testmøllerne.
I forhold til naturen vil nedlæggelsen af
de fem produktionsmøller føre til begrænsede
forbedringer for fugle og flagermus. Landskabeligt vil der
også være tale om begrænsede forbedringer i form
af et mere harmonisk landskab.
De foreslåede projektændringer giver
således samlet vurderet ikke anledning til væsentlige
miljøpåvirkninger af permanent karakter.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget opfylder betingelserne i artikel 1,
stk. 5, i VVM-direktivet (Rådets direktiv af 27. juni
1985 om vurdering af visse offentlige og private projekters
indvirkning på miljøet, 85/337/EØF med senere
ændringer) for projekter, der vedtages i enkeltheder ved en
særlig national lov.
8. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Advokatrådet/Advokatsamfundet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Biologisk Forening for
Nordvestjylland v/formanden Tage Legaard, Campingrådet,
Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Botanisk Forening, Dansk Campingunion, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Entomologisk Forening, Dansk
Erhverv, Dansk Grus- og Stenindustri, DI Energibranchen, DI -
Organisation for Erhvervslivet, Dansk Energi, Dansk Landbrug, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk
Skovforening, Dansk Vindenergi ApS, Danmarks
Vindmølleforening, Det Økologiske Råd,
Energinet.dk, Foreningen For Registrerede Revisorer, Foreningen For
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Regnskovsgruppen,
Nepenthes, Friluftsrådet, Green Network, Greenpeace Danmark,
GTS - Godkendt Teknologisk Service, Hedeselskabet,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen, IDA,
Kommunalteknisk Chefforening, Kyst, Land & Fjord,
Landbrugsrådet, Landsforeningen naboer til
kæmpevindmøller, Landsforeningen for bedre
Miljø, Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur,
Miljøpartiet De Grønne, Natur- og Ungdom, NOAH, OVE,
Peter Møller Vindmøllerådgivning ApS, Skov- og
Landskab, Københavns Universitet, Skovdyrkerforeningerne,
Småskovdyrkerforeningen, Vindmølleindustrien, Visit
Denmark, WWF Verdensnaturfonden.
Danske Regioner, Kommunernes Landsforening,
Thisted Kommune, Region Nordjylland, Danmarks Tekniske Universitet
(DTU), Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole,
Aalborg Universitet.
Lovforslaget og den supplerende
VVM-redegørelse er endvidere sendt til ca. 69 private
lodsejere og virksomheder.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Brugerne af testcenteret får
merudgifter til finansiering af nettoudgifter ved opkøb
eller ekspropriation af forventet fem vindmøller på
skønnet 8,5 mio. kr. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | De foreslåede projektændringer
giver ud fra en samlet vurdering ikke anledning til
væsentlige miljøpåvirkninger af permanent
karakter | | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget opfylder betingelserne i
artikel 1, stk. 5, i VVM-direktivet (Rådets direktiv af
27. juni 1985 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet, 85/337/EØF
med senere ændringer) for projekter, der vedtages i
enkeltheder ved en særlig national lov. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 1, stk. 3)
Ved den foreslåede tilføjelse
defineres støjkonsekvensområdet, som dette er angivet
på det foreslåede bilag 2.
Da Miljøministeren efter den
foreslåede § 25, stk. 3, kan fastsætte
regler, der undtager arealer fra det i bilaget angivne
støjkonsekvensområde, er der i definitionen indsat en
henvisning til denne bestemmelse.
Til nr. 2 og 3 (§ 15, stk. 1, 3
og 4)
Til § 15,
stk. 1
Med den foreslåede bestemmelse gives
miljøministeren adgang til at erhverve vindmøller,
når det er nødvendigt for at begrænse
udbredelsen af støj fra vindmøller omkring
testcenteret. Tilføjelsen til § 15, stk. 1,
har samme geografiske anvendelsesområde, som den eksisterende
formulering i § 15, stk. 1, i lov nr. 647 af 15.
juni 2010 om et testcenter for store vindmøller ved
Østerild (hovedloven), dvs. er ikke som § 15,
stk. 2, i hovedloven begrænset til vindfeltet og test-
og måleområdet.
Den foreslåede tilføjelse til
§ 15, stk. 1, skal give mulighed for, at ejere af
vindmøller, der foretrækker at sælge dem i fri
handel frem for at gennemgå en ekspropriationsproces, sikres
denne adgang.
Til § 15,
stk. 3
§ 15 i den gældende hovedlov
indeholder ikke den nødvendige hjemmel til at ekspropriere
de eksisterende produktionsmøller, der skal nedtages for at
testcenteret kan overholde kravene i
vindmøllebekendtgørelsen. Den foreslåede
bestemmelse i nærværende lovforslags § 1, nr.
3, (§ 15, stk. 3) giver miljøministeren
hjemmel til at ekspropriere det nødvendige antal
møller inden for støjkonsekvensområdet, for at
Miljøministeriets bekendtgørelse om støj fra
vindmøller kan overholdes ved etableringen af det nationale
testcenter.
Det forventes at dreje sig om 5 møller,
men hvis det efterfølgende viser sig, at det ikke er
tilstrækkeligt at nedtage de 5 møller giver den
foreslåede bestemmelse mulighed for at ekspropriere det
nødvendige antal møller. Det vil maksimalt kunne
dreje sig om 12 møller. Støjdæmpning af de
eksisterende produktionsvindmøller vurderes ikke realistisk,
der henvises herved til pkt. 2.1.2 i de almindelige
bemærkninger.
Ekspropriation af eksisterende
produktionsvindmøller vil først ske, når der af
hensyn til begrænsning af støjbelastningen fra
vindmøller i området opstår behov for, at disse
nedtages.
De gennemførte støjberegninger har
vist, at det vil være tilstrækkeligt at fjerne de to
nordligste vindmøller ved Hjardemål og de tre
sydligste ved Danopal (Frøstruplejren).
VVM-redegørelsen giver mulighed for at fjerne yderligere to
vindmøller, hvis det senere skulle vise sig
nødvendigt.
Det er hensigten, at det kun er vindmøllen
inklusiv fundament m.v., der eksproprieres og nedtages, mens den
ejendom, som møllen står på, skal forblive hos
ejeren. Hvis ekspropriation af den ejendom, som møllen
står på, er nødvendigt for at kunne opnå,
at vindmøllen tages ned, giver bestemmelsen dog mulighed
herfor. Der gives ikke mulighed i den foreslåede bestemmelse
for ekspropriation af boliger e.l.
Ikke alle ejerne af vindmøllerne ved
Danopal (Frøstruplejren) og Hjardemål ejer de
ejendomme, hvor møllerne er opstillet. Det eventuelle tab,
som grundejerne lider ved ikke længere at kunne udleje
arealet til opstilling af vindmøller, vil indgå i
ekspropriationskommissionens behandling af
ekspropriationssagen.
Bestemmelsen giver ligeledes hjemmel til at
ekspropriere en midlertidig brugsret til de arealer, hvorpå
de møller, der er eksproprierede eller erhvervet ved
frivillig aftale, står, samt nødvendige arbejdsarealer
for nedtagningen af møllerne.
Der ændres ikke ved, at ekspropriation
efter hovedloven vil ske efter reglerne i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom, og at ejerne vil få erstatning efter de
sædvanlige regler herom. Der henvises til den gældende
lovs § 15, stk. 3.
Til § 15,
stk. 4
Den foreslåede bestemmelse i
§ 15, stk. 4, skal sikre, at miljøministeren
og den driftsansvarlige har fysisk adgang, eventuelt med politiets
hjælp, til at gå ind på de ejendomme, der
berøres af vindmølleekspropriationer og til at
udføre de nødvendige arbejder, der er forbundet med
nedtagning af de vindmøller, som - hvis ikke overtagelsen
kan ske frivilligt - skal eksproprieres.
Ejeren eller brugeren, herunder
vindmølleejeren, af den pågældende ejendom skal
orienteres, inden der bliver behov for at gå ind på
ejendommen med henblik på at nedtage vindmøllerne m.v.
Underretning vil blive givet i så god tid som muligt.
Udover medarbejdere fra Miljøministeriet
og DTU kan det være nødvendigt, at private
virksomheder får adgang til arealerne i forbindelse med
støjmåling og analyser samt i forbindelse med
forberedelsen af nedtagningen.
Bestemmelsen tænkes ikke anvendt til at
få adgang til beboelsesbygninger.
Ekspropriation af ejendom med henblik på at
få midlertidig rådighed over nødvendige
arbejdsarealer er omfattet af § 15, stk. 3.
Uanset ophævelse af de to lokalplaner vil
det blive sikret, at møllerne fjernes på en
sådan måde, at arealerne efterfølgende kan
overgå til almindelig landbrugsdrift, medmindre det af hensyn
til naturvaretagelsen findes mere hensigtsmæssigt at lade
fundamenterne blive stående.
Til nr. 4 og 5 (§ 15,
stk. 8-11)
De foreslåede ændringer er
konsekvensrettelser som følge af, at der indføres to
nye stykker i § 15.
Til nr. 6 (§ 22)
Til § 22, stk. 1
og 2
§ 22, stk. 1, er ny og
§ 22, stk. 2, er en videreførelse af
hovedlovens § 22, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1
skal sikre, at der ikke opføres nye vindmøller inden
for støjkonsekvensområdet. En lignende regulering
findes i landsplandirektivet fra 2000 om en national
prøvestation for store vindmøller ved
Høvsøre i Lemvig, hvorefter der ikke må gives
landzonetilladelse til opførelse af vindmøller inden
for en afstand af 2,5 km fra prøvestationen.
Endvidere sikres det, at der ikke gives
tilladelse til at ændre eksisterende vindmøller inden
for støjkonsekvensområdet. Bestemmelsen forhindrer
ikke, at mølleejerne kan vedligeholde og ændre
møllerne i et omfang, der ikke forudsætter tilladelse
efter lovgivningen.
Modsat landsplandirektivet omfatter bestemmelsen
også tilladelse efter anden lovgivning, f.eks.
screeningsafgørelse og VVM-tilladelse, dvs. tilladelse efter
Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1510 af 15.
december 2010 om vurdering af visse offentlige og private
anlægs virkning på miljøet (VVM) i medfør
af lov om planlægning. Bestemmelsen indebærer bl.a., at
de møller, som Miljøministeren eksproprierer og tager
ned, ikke kan genopsættes af ejerne af de berørte
ejendomme, indtil lokalplanerne for vindmøllerne
ophæves.
Byggetilladelser og øvrige tilladelser
efter byggelovgivningen er ikke omfattet af
forbudsbestemmelsen.
Ændringen i stk. 2 om muligheden for
at opstille vindmøller i beskyttelseszonen er en konsekvens
af den foreslåede bestemmelse i stk. 1.
Til § 22,
stk. 3
Den foreslåede bestemmelse er ny.
Det foreslås, at der i forbindelse med
opførelse eller ændring af vindmøller uden for
det viste støjkonsekvensområde i bilag 2, skal
lægges det i den supplerende VVM-redegørelse for
testcenteret beregnede samlede støjbidrag fra testcenteret
til grund ved vurdering af, om kravene i Miljøministeriets
regler om støj fra vindmøller er overholdt i forhold
til de eksisterende boliger. Det relevante afsnit fra
VVM-redegørelsen om det beregnede støjbidrag
fremgår af det foreslåede bilag 3 til loven, jf.
§ 1, nr. 8, og bemærkningerne hertil.
Den foreslåede bestemmelse skal sikre, at
der ved bedømmelse af støj fra vindmøller uden
for støjkonsekvensområdet tages højde for den
samlede tilladte støj fra testcenteret, uanset om der for
tiden er opstillet mange eller få møller på
centeret. Forslaget indebærer således, at der ved
beregning af den samlede støj fra vindmøller efter
vindmøllebekendtgørelsen og vurderingen af, om
bekendtgørelsens støjkrav er opfyldt, som
støjbidrag fra testcenteret altid skal indregnes det i den
supplerende VVM-redegørelse for testcenteret beregnede
samlede støjbidrag fra testcenteret og ikke kun
støjen fra de møller, som er opstillet på det
aktuelle tidspunkt.
Efter reglerne i § 6, stk. 4, i
Miljøministeriets bekendtgørelse om støj fra
vindmøller har kommunalbestyrelsen allerede denne mulighed.
Med forslaget bliver dette obligatorisk.
Bestemmelsen omfatter ikke møller inden
for støjkonsekvensområdet. Disse er dog omfattet af
forbuddet i § 22, stk. 1, hvorefter der ikke kan
gives tilladelse til at opføre eller ændre
vindmøller inden for støjkonsekvensområdet. Det
er ikke muligt at ændre en eksisterende mølle,
så denne kommer til at støje mere, da det vil
forudsætte en screeningsafgørelse fra kommunen efter
VVM-lovgivningen, der ikke kan gives, jf. § 22,
stk. 1.
Til § 22,
stk. 4
Den foreslåede bestemmelse er ny.
Det foreslås, at ved vurderingen af
støj fra testcenteret efter Miljøministeriets regler
om støj fra vindmøller skal det lægges til
grund, at der ikke er områder inden for
støjkonsekvensområdet, der er karakteriseret som
støjfølsom arealanvendelse, samt at beboelse m.v.,
der etableres efter lovens ikrafttræden, er uden betydning
for vurdering af støj fra testcenteret efter disse
regler.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at
testcenteret kan etableres, udbygges og drives, som det
følger af den oprindelige lovs bestemmelser, uanset eventuel
senere opførelse eller indretning af nye nabobeboelser,
institutioner, sommerhuse, kolonihaver eller rekreative
områder i støjkonsekvensområdet. Bestemmelsen
bygger på det udgangspunkt, at alle støjgrænser
skal forventes at kunne overholdes med det skitserede projekt
på tidspunktet, hvor loven træder i kraft, men at
senere ændringer i den faktiske arealanvendelse skal
være uden betydning for testcenterets drift, når denne
drift i øvrigt ligger inden for det maksimalt foreskrevne
niveau. Denne tilgang er valgt frem for at pålægge
ejerne af de omhandlede ejendomme vidtgående restriktioner i
udnyttelsen af deres ejendomme med henblik på at undgå,
at et område med støjfølsom arealanvendelse
opstår.
Behovet for bestemmelsen skal bl.a. findes i, at
planlovens § 36, stk. 1, nr. 12, og stk. 2,
samt §§ 37 -38 indebærer, at der vil kunne
opføres en medhjælperbolig eller en aftægtsbolig
på landbrugsejendomme over 30 ha uden forudgående
landzonetilladelse, hvis de opføres i tilknytning til
ejendommens hidtidige bebyggelsesarealer eller kommunalbestyrelsen
tillader en anden placering. Efter planlovens § 37 kan
der, ligeledes uden landzonetilladelse, indrettes én bolig i
en overflødiggjort driftsbygning på en
landbrugsejendom. Endelig kan kommunalbestyrelsen efter planlovens
landzonebestemmelser i visse tilfælde meddele tilladelse til
etablering af nye boliger eller anden støjfølsom
arealanvendelse i landzone på ejendomme, hvor der ikke hidtil
har været bolig.
Ovenstående betyder, at der er risiko for,
at der inden for testcenterets støjkonsekvensområde
(dvs. 37/39 dB-linjen) opstår områder, som skifter
karakter, således at de faktisk får karakter af
støjfølsom arealanvendelse efter reglerne om
støj fra vindmøller. Endvidere er der risiko for, at
ejeren af en nyetableret enkeltbolig eller anden beboelse kan
kræve, at støjgrænsen for nabobeboelse i det
åbne land på 42/44 dB skal overholdes ved den nye
bolig. Der henvises til afsnit 2.2.2 i de almindelige
bemærkninger om planlovens landzoneregler.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at kommunalbestyrelsen ved administrationen af de
til enhver tid gældende støjregler altid skal
lægge til grund, at der ikke er områder inden for
støjkonsekvensområdet, der er karakteriseret som
støjfølsom arealanvendelse.
Herudover indebærer bestemmelsen, at nye
enkeltboliger eller anden beboelse m.v., der etableres inden for
støjkonsekvensområdet efter lovens ikrafttræden,
jf. bilag 2, ikke skal tillægges betydning ved vurderingen af
støjen fra testcenteret. Selv om kommunalbestyrelsen
måtte give tilladelse til etablering af en ny bolig, betyder
dette således ikke, at støjen fra testcenteret skal
reduceres.
Bestemmelsen vil gælde såvel i
forbindelse med etablering, udskiftning eller ændring som
under den løbende drift af møller på
testcenteret. Bestemmelsen gælder således også
for kommunalbestyrelsens løbende tilsyn efter
bekendtgørelsen om vindmøllestøj.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med
forslaget til § 22, stk. 7, der sikrer, at der
ikke udlægges nye områder til
støjfølsom arealanvendelse i forbindelse med den
kommunale planlægning.
Til § 22,
stk. 5
Bestemmelsen i stk. 5 svarer til
§ 22, stk. 2, i hovedloven og er ikke
ændret.
Til § 22,
stk. 6
Bestemmelsen er ikke ny og gengiver med en
redaktionel ændring § 22, stk. 3, i
hovedloven.
Til § 22,
stk. 7
Den foreslåede bestemmelse er ny.
Bestemmelsen supplerer bestemmelsen i stk. 6
om planlægning omkring testcenteret og skal sikre, at der
ikke ved kommunens planlægning udlægges
støjfølsomme områder inden for
støjkonsekvensområdet. Bestemmelsen svarer til
principperne i planlovens § 15 a, hvorefter en lokalplan
kun må udlægge støjbelastede arealer til
støjfølsom anvendelse, hvis planen med bestemmelser
om afskærmningsforanstaltninger, som f.eks. jordvolde og
afskærmende beplantning, kan sikre den fremtidige anvendelse
mod støjgener. Bestemmelsen skal ses som et supplement til
planlovens § 15 a.
Bestemmelsen indebærer, at Thisted Kommune
ikke i en lokalplan inden for støjkonsekvensområdet,
kan udlægge et område til bolig-, institutions-,
sommerhus- eller kolonihaveformål eller som rekreative
områder, jf. § 3, stk. 2, nr. 2, i
bekendtgørelse om støj fra vindmøller.
Bestemmelsen har ikke betydning for eksisterende lokalplaner eller
byplanvedtægtsbestemmelser og dermed ingen betydning for
eksisterende støjfølsomme arealer.
Til § 22,
stk. 8
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens
af de foreslåede ændringer i § 22, hvorefter
klage over afgørelser, som er nævnt i de enkelte
bestemmelser, følger klageadgangen i den lovgivning, som
afgørelsen er truffet i henhold til.
Til nr. 7 (§ 25, stk. 3)
Bestemmelsen bemyndiger miljøministeren
til at bestemme, hvilke arealer der ikke længere skal
være omfattet af støjkonsekvensområdet, hvis
nogle af vindmøllerne ved Frøstrup og Hjardemål
nedtages. Begrundelsen er, at støjkonsekvensområdet
bliver mindre i takt med, at der nedtages vindmøller.
En eventuel udtagning af arealer fra
støjkonsekvensområdet vil ske ved, at der udstedes en
bekendtgørelse herom.
Til nr. 8
Den foreslåede bestemmelse indsætter
to nye bilag i loven.
Det foreslåede bilag 2 viser
støjkonsekvensområdet. Dette område
udgøres af den samlede beregnede 37dB støjkontur for
den samlede støjbelastning fra testcenteret og 6
eksisterende vindmøller ved Hjardemål og 1 ved Danopal
(Frøstruplejren).
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget træder
i kraft den 3. marts 2011, hvor realisering af det nationale
testcenter med bl.a. de nødvendige forudgående
ekspropriationer skal påbegyndes.
Bilag 3
Lovforslaget
sammenholdt med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 647 af 15. juni 2010 om et
testcenter for store vindmøller ved Østerild,
foretages følgende ændringer: | | | | § 1,
stk. 3. Testcenteret etableres inden for det
område, der er vist på bilag 1. Området
består af en beskyttelseszone, et vindfelt, et
måleområde og et testområde, jf. bilag 1. | | 1. I § 1, stk. 3, indsættes
som 3. pkt.: »Området består endvidere af et
støjkonsekvensområde, jf. bilag 2, jf. dog
§ 25, stk. 3.« | | | | § 15. Miljøministeren kan med
henblik på etablering og drift af testcenteret erhverve fast
ejendom, herunder ved mageskifte og jordfordeling. | | 2. I § 15, stk. 1, indsættes
som 2. pkt.: »Ministeren kan endvidere erhverve
vindmøller, når det er nødvendigt for at
begrænse støjbelastningen fra vindmøller
omkring møllerne på testcenteret.« | Stk. 2.
Miljøministeren kan ekspropriere fast ejendom inden for
vindfeltet og test- og måleområdet, når det er
nødvendigt for etablering og drift af testcenteret, herunder
til nødvendigt nyanlæg, udvidelse og ændring af
bestående anlæg og nødvendige supplerende
foranstaltninger, herunder ret til adgang til en ejendom i
måleområdet for at foretage tekniske målinger
eller for at pleje naturarealer af hensyn til driften af
testcenteret. Ekspropriation kan endvidere ske til rydning af
beplantning, jf. § 8, stk.1. | | | | | | | | 3. I § 15 indsættes efter
stk. 2 som nye stykker: | | | »Stk. 3.
Miljøministeren kan endvidere ekspropriere fast ejendom
inden for støjkonsekvensområdet, når det er
nødvendigt for at begrænse støjbelastningen fra
vindmøller omkring møllerne på
testcentret. | | | Stk. 4.
Miljøministeren, den driftsansvarlige, jf. § 2,
stk. 1, og personer med bemyndigelse fra
miljøministeren har mod behørig legitimation uden
retskendelse adgang til den pågældende ejendom for at
foretage de nødvendige tekniske forarbejder mv. til brug for
forberedelse og gennemførelse af beslutninger om
opkøb af vindmøller med henblik på nedtagning
efter stk. 1 eller ekspropriation med henblik på
nedtagning efter stk. 3. Adgang sker efter forudgående
underretning af ejeren eller brugeren af ejendommen.« | Stk. 3.
Ekspropriation sker efter reglerne i lov om fremgangsmåden
ved ekspropriation vedrørende fast ejendom. Stk. 4 - 5 | | Stk. 3-10 bliver herefter
stk. 5-12. | | | | Stk. 6.
Miljøministeren kan tillade, at anmodning efter stk. 5
indgives senere, hvis der foreligger særlige
omstændigheder. | | 4. I § 15, stk. 6, der bliver
stk. 8, ændres »stk. 5« til
»stk. 7«. | | | | Stk. 7. Ejeren af
en ejendom kan ikke anmode om overtagelse efter stk. 4, hvis
miljøministeren beslutter at ekspropriere ejendomsretten til
hele ejendommen. | | 5. I § 15, stk. 7-9, der bliver
stk. 9-11, ændres »stk. 4« til
»stk. 6«. | Stk. 8. Anmodning
om overtagelse efter stk. 4 afskærer ejeren fra retten
til at modtage værditabsbetaling efter lov om fremme af
vedvarende energi, jf. §§ 17-20, for den
pågældende ejendom. | | | Stk. 9.
Miljøministeren indtræder i krav på
værditabsbetaling for ejendomme overtaget efter
stk. 4. | | | | | | | | 6.§ 22 affattes således: | | | »§ 22. Kommunalbestyrelsen
må ikke meddele tilladelse efter den øvrige lovgivning
til opførelse eller ændring af vindmøller inden
for støjkonsekvensområdet. | § 22. Kommunalbestyrelsen må
kun meddele tilladelse efter den øvrige lovgivning til at
opføre vindmøller i beskyttelseszonen, hvis
beskyttelseszonens funktion ikke derved ændres eller
påvirkes negativt i forhold til testcenteret. | | Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen må kun meddele tilladelse efter den
øvrige lovgivning til opførelse af vindmøller
i den del af beskyttelseszonen, der ligger uden for
støjkonsekvensområdet, hvis beskyttelseszonens
funktion ikke derved ændres eller påvirkes negativt i
forhold til testcenteret. | | | Stk. 3. Når
vindmøller ønskes opført eller ændret
uden for støjkonsekvensområdet, skal det beregnede
samlede støjbidrag fra testcenteret, som det fremgår
af bilag 3, lægges til grund ved vurdering af, om kravene i
reglerne om støj fra vindmøller er overholdt. Det
samme gælder ved udførelse af tilsyn efter reglerne om
støj fra vindmøller. | | | Stk. 4. Ved
vurderingen af støj fra testcenteret efter reglerne om
støj fra vindmøller skal det lægges til grund,
at der ikke er områder inden for
støjkonsekvensområdet, der er karakteriseret som
støjfølsom arealanvendelse. Beboelse m.v., der
etableres efter den 3. marts 2011, er uden betydning for vurdering
af støj fra testcenteret efter reglerne om støj fra
vindmøller. | Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen må kun meddele tilladelse efter den
øvrige lovgivning til at opføre bygninger af mere end
12 meters højde i vindfeltet, hvis vindfeltets funktion ikke
derved ændres eller påvirkes negativt i forhold til
testcenteret. Tilsvarende gælder for kommunalbestyrelsens
adgang til at meddele tilladelse til at opføre tekniske
anlæg i vindfeltet. Uanset bestemmelsen i 1. pkt. må
der opføres bygninger, der opføres som tilbygninger
eller bygninger i tilknytning til eksisterende byggeri. | | Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen må kun meddele tilladelse efter den
øvrige lovgivning til at opføre bygninger af mere end
12 meters højde i vindfeltet, hvis vindfeltets funktion ikke
derved ændres eller påvirkes negativt i forhold til
testcenteret. Tilsvarende gælder for kommunalbestyrelsens
adgang til at meddele tilladelse til at opføre tekniske
anlæg i vindfeltet. Uanset bestemmelsen i 1. pkt. må
der opføres bygninger, der opføres som tilbygninger
eller bygninger i tilknytning til eksisterende byggeri. | Stk. 3. Der
må ikke udlægges nye arealer til byzone,
sommerhusområde, skovrejsning eller anden arealanvendelse i
vindfeltet, hvis vindfeltets funktion derved ændres eller
påvirkes negativt i forhold til testcenteret. | | Stk. 6. Der
må ikke udlægges nye arealer til byzone,
sommerhusområde, skovrejsning eller anden arealanvendelse i
vindfeltet, hvis vindfeltets funktion derved ændres eller
påvirkes negativt i forhold til testcenteret. | | | Stk. 7. Der
må ikke ved lokalplan udlægges arealer til
støjfølsom arealanvendelse inden for
støjkonsekvensområdet. Det samme gælder uden for
støjkonsekvensområdet, hvis et område inden for
støjkonsekvensområdet dermed bliver et område
med støjfølsom arealanvendelse. | Stk. 4.
Kommunalbestyrelsens afgørelser, som er nævnt i
stk. 1 og 2, kan påklages efter reglerne i den
lovgivning, som afgørelsen i øvrigt er truffet i
henhold til. | | Stk. 8.
Kommunalbestyrelsens afgørelser, som er nævnt i
stk. 1, 2 og 5, kan påklages efter reglerne i den
lovgivning, som afgørelsen i øvrigt er truffet i
henhold til.« | | | | | | 7. I § 25 indsættes efter
stk. 2 som stk. 3: | | | »Stk. 3.
Miljøministeren kan udtage arealer af
støjkonsekvensområdet, hvis der nedtages
vindmøller ved Danopal (Frøstruplejren) og
Hjardemål.« | | | | | | 8. Efter
bilag 1 indsættes bilag 2 og 3, der affattes som henholdsvis
bilag 1 og bilag 2 til denne lov. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 3. marts
2011. |
|