Skriftlig fremsættelse (25. januar
2011)
Miljøministeren (Karen Ellemann)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
et testcenter for store vindmøller ved Østerild
(Ekspropriation af eksisterende produktionsvindmøller
m.v.)
(Lovforslag nr. L 114)
Lov om et testcenter for store vindmøller ved
Østerild trådte i kraft den 1. oktober 2010.
Loven bygger på en aftale mellem regeringspartierne, Dansk
Folkeparti, Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti.
Loven er et vigtigt skridt på vejen for, at Danmark
fortsat kan fastholde udviklingen og førerpositionen
på vindmølleområdet. Det er af national
betydning, at Danmark kan tilbyde et sted, hvor
vindmølleindustrien kan afprøve deres prototyper,
dvs. de vindmøller, der endnu ikke er sat i
produktion.
Efter lovens ikrafttrædelse konstaterede
Miljøministeriet, at der var sket en fejl i den
VVM-redegørelse, der lå til grund for loven,
idet der ikke var redegjort korrekt for konsekvenserne af
støjberegningerne i Frøstruplejren og byen
Hjardemål. Bemærkningerne til lovforslaget om
testcenteret var dermed ikke fyldestgørende i beskrivelsen
af områder med støjfølsom
arealanvendelse, hvor der efter
vindmøllebekendtgørelsens regler gælder
skærpede krav til støjbelastningen fra
vindmøller.
For at kunne realisere det nationale testcenter som forudsat,
er det derfor nødvendigt at begrænse støjen fra
vindmøller omkring testcenteret. Der står i dag 12
produktionsmøller ved Hjardemål og Danopal
(Frøstruplejren).
Vindmøllebekendtgørelsens støjgrænser
vil kunne overholdes i forhold til de boliger, der er i
området, hvis fem af de eksisterende produktionsmøller
nedtages.
Lovforslaget indeholder de supplerende regler, der gør
det muligt for miljøministeren at ekspropriere det
nødvendige antal eksisterende møller. Lovforslaget er
udarbejdet på grundlag af Miljøministeriets
supplerende VVM-redegørelse fra december 2010 og
medfører, at den samlede støj fra testcenteret og de
resterende produktionsvindmøller overholder
vindmøllebekendtgørelsen i forhold til de boliger,
der er i området.
Med den supplerende VVM-redegørelse og vedtagelse af
lovforslaget berigtiges fejlen således.
Vindmøllebekendtgørelsens støjkrav
gælder for den samlede støj fra alle
vindmøller, herunder også for vindmøllerne
på testcentret. For at sikre, at testcenteret ikke stilles
over for skiftende krav til støjen fra testmøllerne,
som følge af ændret arealanvendelse inden for
støjkonsekvensområdet, fastholdes den nuværende
vurdering af, hvilke områder der anses for at have
støjfølsom arealanvendelse efter
vindmøllebekendtgørelsen, uanset om området
efterfølgende skulle ændre sig f.eks. ved, at der
opføres nye boliger efter lovens ikrafttræden.
Endvidere sikres det, at der ikke opføres nye
vindmøller, der kan føre til, at den samlede
støj fra vindmøller vil overstige de tilladte
grænser.
Af hensyn til den videre proces i forbindelse med etablering
af testcentret er det forudsat, at loven træder i kraft den
3. marts 2011.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.