Fremsat den 12. januar 2011 af
kulturministeren (Per Stig Møller)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om pligtaflevering af
offentliggjort materiale
(Ophævelse af revisionsklausul)
§ 1
I lov nr. 1439 af 22. december 2004 om
pligtaflevering af offentliggjort materiale, som ændret ved
lov nr. 89 af 20. februar 2008, foretages følgende
ændring:
1. § 22, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 bliver herefter
stk. 2.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning og baggrund | 2. | Gældende ret | | 2.1. | Revision af pligtafleveringsloven
2004 | | 2.2. | Forlængelse af revisionsklausulen
2008 | | 2.3. | Lovens øvrige områder | 3. | Lovforslaget | | 3.1. | Udredningen | | 3.2. | Datatilsynet | | 3.3. | Kulturministeriets overvejelser og
forslag | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Høring | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning og baggrund
Formålet med lovforslaget er at
ophæve revisionsklausulen § 22, stk. 2, i lov
nr. 1439 af 22. december 2004 om pligtaflevering af offentliggjort
materiale (pligtafleveringsloven).
Pligtaflevering indebærer, at der skal
afleveres eksemplarer af offentliggjorte værker til Det
Kongelige Bibliotek og Statsbiblioteket
(pligtafleveringsinstitutioner), som bevarer eksemplarerne i et
arkiv for eftertiden.
Ved lov nr. 1439 af 22. december 2004, som
trådte i kraft 1. juli 2005, blev der gennemført en
revision af pligtafleveringsordningen. Pligtafleveringsloven kom
herefter også til at omfatte dansk materiale, som
offentliggøres i elektroniske kommunikationsnet, der ved en
automatiseret proces jævnligt kopieres til et elektronisk
arkiv (Netarkivet), hvor materialet opbevares for eftertiden.
Revisionsklausulen vedrører
spørgsmålet om adgang til Netarkivet.
I dag kan der alene opnås adgang til
Netarkivet til forskningsbrug. Denne begrænsede adgang
skyldes, at Netarkivet kan indeholde følsomme
personoplysninger, og at disse følsomme personoplysninger
ikke umiddelbart kan udskilles fra det materiale, der ikke
indeholder følsomme personoplysninger.
I loven fra 2004 blev der indsat en
revisionsklausul i § 22, stk. 2, så det kunne
undersøges, om det var muligt at gøre Netarkivet
tilgængeligt til andet end forskningsformål ved at
identificere og afskærme det materiale i Netarkivet, der ikke
indeholder følsomme personoplysninger.
Pligtafleveringsinstitutionerne har på
baggrund af dette udarbejdet en udredning, der forholder sig til
muligheden for at skabe en øget adgang. Udredningen har
været forelagt Datatilsynet.
På baggrund af udredningen og Datatilsynets
bemærkninger hertil er det Kulturministeriets vurdering, at
det på nuværende tidspunkt stadig ikke er teknisk
muligt at skabe en løsning, hvormed der kan tilvejebringes
sikkerhed for, at der ikke findes følsomme personoplysninger
i det materiale i Netarkivet, der eventuelt skulle gives adgang
til.
Kulturministeriet foreslår på den
baggrund, at revisi?onsklausulen ophæves.
2. Gældende ret
2.1. Revision af
pligtafleveringsloven i 2004
Lovrevisionen i 2004 havde på baggrund af
anbefalingerne i »Udredning om bevaring af kulturarven«
(Kulturministeriet 2003) til formål at modernisere grundlaget
for pligtafleveringsordningen især på det elektroniske
område og at samle reguleringen af
pligtafleveringsområdet under én lov.
Pligtafleveringsordningen skulle herefter også omfatte
materiale offentliggjort i elektroniske kommunikationsnet
(internettet).
Pligtafleveringsordningen omfatter således
efter lovrevisionen i 2004 følgende hovedområder:
- Værker
udgivet i eksemplarform.
- Materiale
offentliggjort i elektroniske kommunikationsnet (internettet).
- Radio- og
fjernsynsprogrammer.
- Film produceret
med henblik på offentlig forevisning.
Det Kongelige Bibliotek og Statsbiblioteket
virker i samarbejde som pligtafleveringsinstitution for
internetmaterialet, og institutionerne har udviklet et system til
indsamling (høstning) og arkivering af materialet fra
internettet til det såkaldte Netarkiv, hvor det
opbevares.
Netarkivet består for størstedelens
vedkommende af ikke-følsomme personoplysninger, jf.
persondatalovens § 6. Det indeholder imidlertid
også følsomme
personoplysninger. Disse følsomme
personoplysninger kan ikke umiddelbart udskilles fra det
øvrige materiale, således at der kun gives adgang til
ikke-følsomme personoplysninger. På denne baggrund
vurderede Kulturministeriet efter inddragelse af Datatilsynet i
2004, at det var mest hensigtsmæssigt at betragte hele
Netarkivet som følsomt, indtil det måtte blive muligt
at isolere følsomme personoplysninger. De vilkår, der
gælder for at få adgang til Netarkivet, blev
således dem, der gælder for følsomme
personoplysninger.
Der gives adgang til Netarkivet efter reglerne i
ophavsretsloven og § 10 i lov om behandling af
personoplysninger. Sidstnævnte
bestemmelse indeholder mulighed for, at der kan gives adgang til
følsomme personoplysninger, hvis dette alene sker med
henblik på at udføre statistiske eller videnskabelige
undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig
betydning, og hvis behandlingen er nødvendig for
udførelsen af undersøgelserne.
Under lovbehandlingen i 2004 blev det overvejet,
om der kunne skabes en mulighed for at isolere de
personfølsomme dele af Netarkivet, således at der
eventuelt ville kunne gives adgang til brug af Netarkivet til andre
formål end forskningsformål.
Under lovforslagets behandling i Folketinget blev
der stillet spørgsmål til ministeren om blandt andet
begrænsningen i adgangen til Netarkivet.
Af ministerens svar på
spørgsmål 4 (L77-bilag) til Folketingets Kulturudvalg
fremgik det, at
"… pligtafleveringsinstitutionerne for at
lette adgangen til arkivet vil søge at udarbejde
procedurer, der kan identificere materiale, der ikke indeholder
følsomme personoplysninger. Dette materiale vil være
offentligt tilgængeligt på Det Kongelige Bibliotek og
Statsbiblioteket. "
For at sikre en opfølgning heraf blev der
tilføjet en revisionsbestemmelse i pligtafleveringslovens
§ 22, stk. 2, hvorefter kulturministeren skulle
fremsætte forslag om revision af loven senest i
folketingsåret 2007-08.
2.2. Forlængelse af
revisionsklausulen i 2008
§ 22, stk. 2, blev ændret
ved lov nr. 89 af 20. februar 2008, således at
kulturministeren skulle fremsætte forslag om revision af
loven senest i folketingsåret 2010-2011.
Udskydelsen af revisionsklausulen skete på
baggrund af, at det havde været nødvendigt for
pligtafleveringsinstitutionerne i de første år efter
etableringen af Netarkivet at koncentrere kræfterne om
opbygning og drift samt løsning af de mange tekniske
problemer i denne forbindelse.
Det ansås herefter for nødvendigt at
gennemføre en nærmere analyse, også med
inddragelse af internationale erfaringer, vedrørende
mulighederne for at afgrænse følsomme
personoplysninger, jf. §§ 7 og 8 i persondataloven,
før en eventuel indholdsmæssig revision af loven kunne
overvejes.
Det Kongelige Bibliotek og Statsbiblioteket
oplyste, at baseret på den forholdsmæssigt store
mængde data, der er blevet indsamlet i Netarkivet, ville det
være muligt at udarbejde en analyse af, hvilke former for
følsomme personoplysninger der findes i Netarkivet, hvilken
sammenhæng, de indgår i, og hvordan de i givet fald kan
findes. På baggrund af søgninger og
undersøgelser i Netarkivet ville det blive analyseret, om
det er muligt at afgrænse følsomme personoplysninger,
ligesom problemets omfang i det faktisk indsamlede materiale
ville blive undersøgt. Kulturministeriet var indstillet
på at fremme gennemførelsen af denne udredning.
Revisionen af loven blev på den baggrund
forlænget til folketingsåret 2010-2011.
2.3. Lovens øvrige
områder
I forbindelse med lov nr. 89 af 20. februar 2008
vurderede pligtafleveringsinstitutionerne, at der på
daværende tidspunkt ikke var behov for en
indholdsmæssig revision af loven. Kulturministeriet delte
denne vurdering.
3. Lovforslaget
3.1. Udredningen
Det Kongelige Bibliotek og Statsbiblioteket har
udarbejdet en udredning med et forslag til differentieret adgang
til Netarkivet.
Forslaget tager udgangspunkt i den oprindelige
idé, omtalt i punkt 5.5.5b i de alm. bemærkninger til
lovforslag nr. L 77 fremsat den 4. november 2004, nemlig at der
skelnes mellem hjemmesider, hvor følsomme personoplysninger
erfaringsmæssigt kan forekomme, og hjemmesider, der må
antages ikke at indeholde følsomme personoplysninger.
Materiale, der hidrører fra
sidstnævnte, vil efter forslaget blive indekseret
særskilt, således at adgangen til materiale
hidrørende fra disse hjemmesider kan afgrænses fra
Netarkivets øvrige indhold.
Som en ekstra sikkerhed foreslås det, at
data fra de udvalgte hjemmesider skal gennemsøges for
cpr-numre og andre personoplysninger, der kan være
følsomme, og at brugeren forhindres i at kunne søge
på tværs af hjemmesider eller dele af hjemmesider.
Forslaget består af følgende
elementer:
- Der gives kun
adgang til udvalgte hjemmesider og kun fra Det Kongelige Biblioteks
og Statsbibliotekets læsesale med særligt sikret
udstyr, således at institutionerne selv vil have kontrol over
de programmer og redskaber, der anvendes til at søge i
Netarkivets data.
-
Fritekstsøgning på tværs af domæner
forhindres.
-
Pligtafleveringsinstitutionerne screener Netarkivet for
cpr-numre.
- Netarkivet
etablerer et beredskab, således at man kan blokere for adgang
til de følsomme personoplysninger, der bliver opdaget.
Pligtafleveringsinstitutionerne vil ydermere
forhindre uheldig sammenstilling af personlysninger ved at screene
problematiske filtyper.
Det er pligtafleveringsinstitutionernes
vurdering, at der på længere sigt vil være tale
om følgende udviklingsmuligheder af Netarkivet til gavn for
borgerne:
• Permanent
adgang til alle offentlige hjemmesider publiceret af
Centraladministrationen (ministerier og styrelser) gennem et
åbent netarkiv for dette materiale. Netarkivet vil kunne
iværksætte en lignende service som den, det engelske
nationalarkiv tilbyder den engelske centraladministration, nemlig
at høste alle de offentlige hjemmesider 2-4 gange om
året og installere et program, der, i tilfælde af at en
side ikke længere findes på ministeriets eller
styrelsens side, henviser til siden i Netarkivet. Borgerne vil
dermed altid have adgang til de oplysninger, det offentlige udgiver
til borgerne, og det enkelte ministerium eller den enkelte styrelse
skal ikke vedligeholde et stort arkiv, men kan nøjes med at
publicere kurante oplysninger på deres domæner.
• En
nationalbibliografisk fortegnelse over domæner, der er
indsamlet til Netarkivet, vil kunne genereres årligt og
publiceres - efter screening for cpr-numre i domænenavnet.
Dermed får borgerne en oversigt over domæner, der
indsamles som dokumentation af kulturarven.
• Kontrol af
offentlige og private sider for cpr-numre som
indtægtsdækket virksomhed. Netarkivet vil kunne tilbyde
en service, der i de fleste tilfælde vil kunne sikre, at
cpr-numre ikke ved en fejltagelse offentliggøres.
Pligtafleveringsinstitutionernes konklusion er
blandt andet, at en offentlig adgang til dele af Netarkivet
primært vil tjene dokumentationsformål, såfremt
borgere har behov for at undersøge, hvad der har været
offentliggjort på de hjemmesider, der er omfattet af
ordningen.
Efterhånden som Netarkivet får
erfaringer med automatisk screening af data, der kan ses på
pligtafleveringsinstitutionernes læsesale, vil andre
domæner blive testet og - hvis de kan henregnes som sikre -
indgå i den del af Netarkivet, der er tilgængelig
på læsesalene. På sigt bør der gives
adgang fra andre offentlige bibliotekers læsesale under
forudsætning af, at der kan etableres de samme
sikkerhedsforanstaltninger som på Det Kongelige Bibliotek og
Statsbiblioteket.
I udredningen understreges det dog, at uanset
hvilke sikkerhedsforanstaltninger og sikkerhedsprocedurer man
indfører, for at sikre at der ikke i den offentligt
tilgængelige del af Netarkivet findes følsomme
persondata, vil det ikke kunne garanteres, at sådanne ikke
kan forekomme og vil kunne blive fundet.
3.2. Datatilsynet
Pligtafleveringsinstitutionerne har forelagt
udredningen for Datatilsynet.
Datatilsynet er på baggrund af en
gennemgang af udredningen betænkelig ved den
påtænkte løsning. Der er efter Datatilsynets
opfattelse så mange ubekendte forhold, herunder af teknisk
karakter, at man på forhånd må betvivle, om den
skitserede løsning kan leve op til kravene i
persondataloven.
Datatilsynet har blandt andet udtrykt bekymring
over udredningens forslag om differentieret adgang til Netarkivet.
Bekymringen skyldes blandt andet, at følsomme
personoplysninger ikke med sikkerhed kan isoleres fra andre
data.
3.3. Kulturministeriets
overvejelser og forslag
På baggrund af Det Kongelige Bibliotek og
Statsbibliotekets udredning, sammenholdt med bemærkningerne
fra Datatilsynet, vurderer Kulturministeriet, at det på
nuværende tidspunkt ikke er hensigtsmæssigt at arbejde
for en øget adgang til Netarkivet.
Datatilsynet har udtrykt bekymring over den i
udredningen foreslåede løsning med differentieret
adgang til Netarkivet, da det med differentieret adgang stadig ikke
kan garanteres, at der ikke videregives følsomme
oplysninger. Det kan blandt andet føre til, at Netarkivet
risikerer at blive erstatningsansvarligt for uberettiget behandling
af følsomme personoplysninger.
Derudover er der et ressourcehensyn at tage
vedrørende omkostningerne til blandt andet administration og
screening af Netarkivet for følsomme oplysninger, set i
forhold til, hvor mange borgere der vil benytte sig af en
øget adgang til Netarkivet.
Disse overvejelser forventes at være
relevante i en række år fremover, indtil blandt andet
de teknologiske muligheder for at screene og sortere i indholdet
fra internettet udvikles. Det er på nuværende tidspunkt
ikke muligt at sige noget om, hvorvidt og hvornår dette er
teknisk muligt. Det vil således ikke være
hensigtsmæssigt at ændre revisionsbestemmelsen til et
senere tidspunkt.
På denne baggrund er det Kulturministeriets
vurdering, at revisionsbestemmelsen bør ophæves fra
pligtafleveringsloven. Det understreges dog, at såfremt det
teknisk bliver muligt i fremtiden at differentiere hjemmesider samt
at screene hjemmesider, således at der kan tilvejebringes
fornøden sikkerhed for, at der ikke forefindes
følsomme personoplysninger på hjemmesiderne, vil
Kulturministeriet tage vurderingen op til revision.
Det er derudover Kulturministeriets vurdering, at
der på nuværende tidspunkt ikke i øvrigt er
behov for en revision af loven.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige
konsekvenser.
9. Høring
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademiet for de
Skønne Kunster, Akademiet for de Tekniske Videnskaber,
Arbejderbevægelsens Bibliotek og Arkiv, Bibliotekarforbundet,
Bibliotekslederforeningen, Brancheforeningen for
Undervisningsmidler, Canal Digital, Copy-Dan, Den Danske
Forlæggerforening, Danmarks Biblioteksforening, Det
Informationsvidenskabelige Akademi, Danmarks
Forskningsbiblioteksforening, Danske Specialmedier, Dansk
Folkeoplysnings Samråd, Dansk Forfatterforening, Dansk
Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk IT, Dansk
Journalistforbund, Dansk Kulturhistorisk Museumsforening, Dansk
Kunstnerråd, Dansk Magasinpresses Udgiverforening, Dansk
Musikbiblioteksforening, Dansk Spilråd v/formand Thomas
Vigild, Danske Dagblades Forening, Danske Handicaporganisationer,
Danske Mediers Forum, Danske Regioner, Danske
Skønlitterære Forfattere, Danske Uafhængige
Pladeselskaber, Danske Universiteter, Datatilsynet, DDJO, Den
Danske Boghandlerforening, Det Centrale Handicapråd, Det
Danske Akademi, Det Danske Filminstitut, Det Kongelige Bibliotek,
DIFO (Dansk Internet Forum), Docent Thomas Riis, Domstolsstyrelsen,
DR, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske Internetmedier,
Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter, Forskningsbibliotekernes
Chefkollegium, Færøernes Hjemmestyre, Gramex,
Grønlands Hjemmestyre, IFPI Danmark, IT-Brancheforeningen,
ITEK, IT- og Telestyrelsen, KODA, Kommunernes Landsforening,
Kommunernes Skolebiblioteksforening, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Kulturarvsstyrelsen, Kulturministeriets
Rektorer - KUR, Kunstrådet, Kunststyrelsen, Landsforeningen
til bevaring af fotografier og film, Multi Medie Foreningen,
Nationalmuseet, Nordisk Copyright Bureau, NOTA, Ophavsretligt
Forum, Ophavsretslicensnævnet, Ordblinde/Dysleksiforeningen,
Patent- og Varemærkestyrelsen, Producentforeningen, Professor
Mads Bryde Andersen, Professor Niels Ole Finnemann, Professor Palle
Bo Madsen, Professor Peter Blume, Rigsarkivet, Rigsrevisionen,
Sammenslutningen af Lokalarkiver, Samrådet for Ophavsret,
Spilmuseet, Statsbiblioteket, Styrelsen for Bibliotek og Medier,
Teknologirådet og Telekommunikationsindustrien.
| | | | | | 10. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 22, stk. 2)
Det følger af den nuværende
§ 22, stk. 2, at forslag om revision af loven skal
fremsættes senest i folketingsåret 2010-2011.
Bestemmelsen foreslås ophævet. I øvrigt henvises
til de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 1439 af 22. december 2004 om
pligtaflevering af offentliggjort materiale, som ændret ved
lov nr. 89 af 20. februar 2008, foretages følgende
ændring: | | | | § 22. - -
- | | 1.§ 22, stk. 2,
ophæves | Stk. 2.
Kulturministeren fremsætter forslag om revision af loven
senest i folketingsåret 2010 | | Stk. 3 bliver herefter stk. 2. |
|