Lad mig starte med at kvittere for en meget engagerende debat her om lovforslaget, og jeg vil så også henlede opmærksomheden på, at det jo er meget tydeligt, at der er et meget, meget bredt spektrum, når vi debatterer landbrug og miljøbeskyttelse i Danmark og hele ønsket om at finde balancen her, sådan at tingene går hånd i hånd.
Lovforslaget her er jo ikke nyt, i den forstand at vi i det her forår har drøftet det mål og indhold, som ligger i forslaget.
Vi har drøftet den forenkling, vi ønsker for reguleringen af husdyrområdet, og vores ambition om en høj beskyttelse af naturen og miljøet også i fremtiden.
Det blev jo også fremhævet af fru Bente Dahl, der måtte læse op på vegne af hr.
Johs.
Poulsen, og jeg glæder mig meget over, at også hr.
Johs.
Poulsen er glad for, at det her forslag nu bliver behandlet i Folketingssalen; jeg konstaterer også, at han tager sit hverv som forligspart meget alvorligt, og dermed kan jeg jo også allerede nu tage forskud på glæderne i forbindelse med nogle af de andre ting, vi her ganske snart skal have fundet en løsning på.
Men lad mig lige bruge taletiden til blot at træde et skridt tilbage og netop reflektere lidt over vores mål for reguleringen af hele husdyrområdet.
Med det her forslag gennemfører vi jo så en del af den samlede aftale »Grøn Vækst« tilbage fra juni 2009, hvor vores mål er jo netop at sikre, at et højt niveau af miljø-, natur- og klimabeskyttelse går hånd i hånd med en moderne og konkurrencedygtig landbrugs- og fødevareproduktion.
Og i forlængelse af »Grøn Vækst« fik vi også lavet en »Grøn Vækst 2.0«-aftale her i foråret med det mål at forbedre landbrugets og fødevaresektorens vækstvilkår.
Det er vigtigt for mig at understrege, at det her lovforslag har to helt klare primære mål, nemlig at sikre en klar forenkling for erhvervet og for kommunerne gennem de her nye anmeldeordninger og samtidig få sikret en nødvendig skærpelse af ammoniakreguleringen for netop at leve op til de kommende Natura 2000-planer, men på en enkel måde.
Jeg er netop meget, meget optaget af, at forenklingen bliver en mærkbar lettelse ikke kun for landmanden, men selvfølgelig også for kommunerne.
Og selv om der er sket en klar forbedring i kommunernes sagsbehandling af ansøgninger om miljøgodkendelse igennem de 4 år, som nu er gået, siden den gældende husdyrlov trådte i kraft, er der stadig væk brug for forbedringer.
Det tror jeg ikke der er nogen her i salen som er uenig med mig i.
Det er vigtigt, at netop de ændringer på husdyrbrugområdet, som ikke har nogen væsentlig miljømæssig betydning, kan blive friholdt for en unødig administration, som vi jo må konstatere til tider har været noget besværlig.
Så det handler altså her om at undgå at bremse erhvervets udvikling med unødig ventetid på behandling af ansøgninger, samtidig med at man i kommunerne altså også bruger ressourcerne på at sikre miljøet der, hvor der er al mulig god grund til det.
Med anmeldeordningerne for ensilagepladser og gyllebeholdere, gennemfører vi en forenkling, som erhvervet længe har efterspurgt, og som vi uden miljømæssige betænkeligheder kan iværksætte.
Man kan sige, det er en lavthængende frugt, som vi så nu endelig plukker.
Samme forhold gør sig også gældende for anmeldeordningen for bygningsmæssige ændringer med hensyn til nye dyrevelfærdskrav, og her taler vi altså om krav, som landmanden er forpligtet til at leve op til, og som kan betyde, at han er nødt til at udvide sit staldanlæg.
Det betyder på ingen måde, at han sådan kan komme af sted med at opføre nye, store staldanlæg uden en miljøgodkendelse, men det betyder, at han kan lave de her mindre tilbygninger eller ombygninger af den stald, som han har i dag, med det formål at sikre, at dyrenes velfærd lever op til de gældende krav.
Og det er altså sådan nogle ændringer, som nu skal kunne gennemføres uden lange ventetider og uden unødvendigt bøvl.
Endelig vil skift af dyretyper inden for det staldanlæg, landmanden har i dag, kunne anmeldes uden at skulle igennem en lang godkendelsesproces.
Jeg vil understrege, at der med den ændring af bekendtgørelsen på området, som jeg forventer skal træde i kraft samtidig med loven, vil blive lavet de nødvendige betingelser for anmeldeordningerne, sådan at hensynet til miljøet, til landskabet og til naboerne bliver sikret.
Så jeg ser meget frem til, at vi får gennemført den her forenkling.
Det fortsat høje niveau for beskyttelse af natur og miljø er jo også et helt afgørende mål med det her lovforslag; vi fastsætter nemlig skærpede krav til den tilladte ammoniakbelastning fra husdyrbrugene af de kvælstoffølsomme naturtyper i vores Natura 2000-områder.
Med den skærpelse nedbringer vi påvirkningen af de her naturområder, og dermed kan vi altså sikre muligheden for at opnå den her gunstige bevaringsstatus i Natura 2000-områderne, som EU’s habitatdirektiv kræver det.
Jeg har også med glæde konstateret, at de grønne organisationer generelt har udtrykt tilfredshed med den her ændring.
Samtidig med skærpelsen sikrer lovforslaget en ensartet regulering af ammoniakpåvirkningen på tværs af kommunerne.
Det skal ses i sammenhæng med, at hvis vi ikke indførte en ensartet regulering på landsplan, skulle kommunerne alternativt selv fastsætte de nødvendige krav til hvert enkelt Natura 2000-område.
Så der sikres altså på den her måde en mere ensartet og gennemskuelig regulering.
Lovforslaget giver endvidere mulighed for at fastsætte lavere grænser for godkendelse for typer af husdyrbrug, som er årsag til en særlig væsentlig påvirkning af miljøet.
Og det er jo altså tanken, at den her mulighed skal danne grundlag for at sænke godkendelsesgrænsen for pelsdyrbrug fra i dag 75 dyreenheder til nu 25 dyreenheder, og det vil altså give forbedrede muligheder for at regulere pelsdyrproduktionen og dermed den relativt høje belastning med særlig ammoniak og fosfor, som vi har fra de typer af brug.
Endelig, som der også er nævnt, indfører vi her med lovforslaget også et afstandskrav med hensyn til placeringen af nye gyllebeholdere på 100 m fra åbne vandløb og søer, som er større end 100 m².
Med det afstandskrav kan vi bidrage til en større sikkerhed for, at gylleudslip ikke forårsager alvorlig forurening af vandmiljøet.
Jeg har også konstateret, at der er et udbredt ønske om gyllebarrierer.
Jeg har også givet tilsagn om, at det er jeg rimelig aktivt i gang med at se på.
Men afslutningsvis vil jeg understrege, at det er en forbedring, at reguleringen på husdyrområdet altså heller ikke stopper her, for det er sådan, at i jeg foråret nedsatte Husdyrreguleringsudvalget, og det er netop et udvalg, som skal komme med anbefalinger til forenklingerne, til forbedringerne og i det hele taget til en bedre samtænkning af reguleringen af husdyrbrug på miljø- og fødevareområdet.
Det er sådan, at Husdyrreguleringsudvalget inden udgangen af i år faktisk skal komme med en række anbefalinger.
Så det ser jeg meget frem til.
Jeg har faktisk store forventninger til udvalgets anbefalinger, og jeg tror, at det lige præcis er det, vi har brug for i forhold til at få baggrunden for at skabe yderligere forbedringer på det her område.