Fremsat den 4. marts 2011 af Jørgen
Poulsen (RV), Marianne Jelved (RV), Margrethe Vestager (RV)
og Morten Østergaard (RV).
Forslag til folketingsbeslutning
om dobbelt statsborgerskab
Folketinget pålægger regeringen snarest muligt at
fremsætte de nødvendige lovforslag m.v., der sikrer,
at udlændinge, som søger dansk indfødsret, selv
får mulighed for at bestemme, om de vil opretholde deres
oprindelige statsborgerskab. Ligeledes skal det være muligt
for danske statsborgere, som søger statsborgerskab i et
andet land, at opretholde det danske statsborgerskab.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 87, folketingsåret 2007-08 (2.
samling) (Folketingstidende 2007-08, 2. samling, forhandlingerne
side 4075 og tillæg A side 6149 og 6150) og
beslutningsforslag nr. B 55, folketingsåret 2008-09
(Folketingstidende 2008-09, forhandlingerne side 3756 og 8331,
tillæg A side 2394 og 2397 og tillæg B side 1108).
Baggrunden for lovforslaget er et ønske om at bringe den
danske statsborgerskabslovgivning på højde med de
fleste europæiske landes lovgivning på området,
således at også den danske lovgivning tager
højde for den øgede bevægelighed af personer
over landegrænserne, for stigningen i antallet af
ægteskaber mellem personer af forskellige nationaliteter og
for øget kulturel mangfoldighed.
Endvidere er det ønsket at stoppe den forskelsbehandling,
der finder sted mellem fødte danske statsborgere, som
ifølge den nuværende lovgivning må opgive deres
danske statsborgerskab, såfremt de erhverver statsborgerskab
i et andet land, og personer, der opnår dansk statsborgerskab
ved naturalisation, men som ikke derved automatisk mister deres
oprindelige statsborgerskab.
Integrationsministeriet udarbejdede i 2009 - som
opfølgning på den politiske aftale mellem regeringen
og Dansk Folkeparti af 22. september 2008 - en udredning om
reglerne for dobbelt statsborgerskab i Danmark, i andre lande og i
forhold til internationale konventioner (vedlagt som bilag 1 til
beslutningsforslaget). Konklusionerne i udredningen er klare:
Dobbelt statsborgerskab har ikke medført problemer for de
stater, der giver mulighed for det i deres lovgivning. Desuden
dokumenterer udredningen, at fordelene ved at tillade dobbelt
statsborgerskab langt overstiger ulemperne.
Udredningen fastslår, at retten til sociale ydelser i
Danmark ikke er bestemt af statsborgerskab, men af lovligt ophold.
Endvidere fastslår udredningen, at de nuværende regler
for valgbarhed og valgret i Danmark ikke berøres, og at
spørgsmålet om værnepligt bliver løst
gennem bilaterale aftaler landene imellem. Dobbelt statsborgerskab
giver heller ikke problemer i forhold til internationale
konventioner.
Udredningen peger på, at en person med dobbelt
statsborgerskab, hvoraf det ene er dansk, ikke automatisk er sikret
dansk diplomatisk bistand under ophold i et tredje land og dermed
kan være ringere stillet end en person med kun et
statsborgerskab. Dog har ingen af de lande, som er omtalt i
udredningen, kunnet fremholde konkrete eksempler på, at dette
forhold har givet anledning til problemer.
Blandt fordelene ved dobbelt statsborgerskab nævner
udredningen retten til fri indrejse i flere lande, retten til at
arbejde og studere i flere lande og retten til at eje fast ejendom
i flere lande. Flere af de adspurgte lande fremhæver desuden,
at dobbelt statsborgerskab understøtter integrationen, fordi
det for den enkelte person bl.a. medfører en
solidaritetsfølelse, som er motiverende for vedkommendes
lyst til at uddanne sig og søge arbejde.
De nuværende danske indfødsretsregler, som ikke
giver mulighed for dobbelt statsborgerskab, er til stor gene for
mange danskere, der befinder sig ude i verden, og for mange
udlændinge, som bor og arbejder i Danmark. Desuden
indebærer den nuværende lovgivning en
forskelsbehandling, idet 40 pct. af alle, der bliver danske
statsborgere ved naturalisation, rent faktisk beholder deres
oprindelige statsborgerskab og således tillades dobbelt
statsborgerskab i praksis, mens danskfødte borgere ikke har
denne mulighed. Danmark bør derfor i lighed med den helt
overvejende del af landene i EU tillade dobbelt statsborgerskab -
til glæde for danskere i udlandet og for udlændinge i
Danmark.
Forslagsstillerne betragter dobbelt statsborgerskab som
ét og kun ét statsborgerskab ved siden af det
danske.
Endelig bør det anføres, at dobbelt
statsborgerskab ikke berører reglerne for erhvervelse af
dansk statsborgerskab. Det bliver hverken lettere eller
sværere at blive dansk statsborger, hvis Danmark giver
mulighed for dobbelt statsborgerskab i lovgivningen.
Bilag 1
Udredning fra Integrationsministeriet
alt="Side 1 Size: (663 X 788)" border="no" name="Side 1"
src="AX12998_1_0.png" style="margin: 0 0 0 0"
alt="Side 2 Size: (669 X 863)" border="no" name="Side 2"
src="AX12998_1_1.png" style="margin: 0 0 0 0"
alt="Side 3 Size: (666 X 859)" border="no" name="Side 3"
src="AX12998_1_2.png" style="margin: 0 0 0 0"
alt="Side 4 Size: (663 X 861)" border="no" name="Side 4"
src="AX12998_1_3.png" style="margin: 0 0 0 0"
alt="Side 5 Size: (667 X 860)" border="no" name="Side 5"
src="AX12998_1_4.png" style="margin: 0 0 0 0"
alt="Side 6 Size: (666 X 862)" border="no" name="Side 6"
src="AX12998_1_5.png" style="margin: 0 0 0 0"
alt="Side 7 Size: (660 X 859)" border="no" name="Side 7"
src="AX12998_1_6.png" style="margin: 0 0 0 0"
alt="Side 8 Size: (668 X 864)" border="no" name="Side 8"
src="AX12998_1_7.png" style="margin: 0 0 0 0"
alt="Side 9 Size: (668 X 857)" border="no" name="Side 9"
src="AX12998_1_8.png" style="margin: 0 0 0 0"
alt="Side 10 Size: (665 X 865)" border="no" name="Side
10" src="AX12998_1_9.png" style="margin: 0 0 0 0"
alt="Side 11 Size: (668 X 840)" border="no" name="Side
11" src="AX12998_1_10.png" style="margin: 0 0 0 0"
alt="Side 12 Size: (658 X 842)" border="no" name="Side
12" src="AX12998_1_11.png" style="margin: 0 0 0 0"
alt="Side 13 Size: (665 X 856)" border="no" name="Side
13" src="AX12998_1_12.png" style="margin: 0 0 0 0"
alt="Side 14 Size: (664 X 856)" border="no" name="Side
14" src="AX12998_1_13.png" style="margin: 0 0 0 0"
alt="Side 15 Size: (666 X 857)" border="no" name="Side
15" src="AX12998_1_14.png" style="margin: 0 0 0 0"
alt="Side 16 Size: (663 X 862)" border="no" name="Side
16" src="AX12998_1_15.png" style="margin: 0 0 0 0"
alt="Side 17 Size: (663 X 857)" border="no" name="Side
17" src="AX12998_1_16.png" style="margin: 0 0 0 0"
alt="Side 18 Size: (656 X 855)" border="no" name="Side
18" src="AX12998_1_17.png" style="margin: 0 0 0 0"
alt="Side 19 Size: (664 X 853)" border="no" name="Side
19" src="AX12998_1_18.png" style="margin: 0 0 0 0"
alt="Side 20 Size: (661 X 860)" border="no" name="Side
20" src="AX12998_1_19.png" style="margin: 0 0 0 0"
alt="Side 21 Size: (664 X 855)" border="no" name="Side
21" src="AX12998_1_20.png" style="margin: 0 0 0 0"
alt="Side 22 Size: (664 X 858)" border="no" name="Side
22" src="AX12998_1_21.png" style="margin: 0 0 0 0"
alt="Side 23 Size: (664 X 856)" border="no" name="Side
23" src="AX12998_1_22.png" style="margin: 0 0 0 0"
Skriftlig fremsættelse
Jørgen
Poulsen (RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
dobbelt statsborgerskab
(Beslutningsforslag nr. B 00)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.