Betænkning afgivet af Udvalget for
forretningsordenen den 11. maj 2011
Betænkning og indstilling
vedrørende
ændring af forretningsorden for
Folketinget, folketingsbeslutning om nedsættelse af et udvalg
vedrørende grønlandske forhold og
folketingsbeslutning om nedsættelse af et udvalg
vedrørende færøske forhold
Indledning
Folketingets Præsidium har igennem nogen tid
løbende drøftet forskellige ændringer i
Folketingets arbejdsgange og har efter drøftelse med
gruppeformændene fremsendt forslag om flere konkrete
ændringer til Udvalget for Forretningsordenen, som udvalget
har behandlet i et møde. På baggrund heraf
fremsættes i det følgende en række forslag til
ændringer af Folketingets forretningsorden. Endvidere
foreslår udvalget visse forbedringer og ændringer af
praksis, som ikke kræver ændring af
forretningsordenen.
1. Ændringer af ordningen for
behandling af EU-sager
1.1. Styrkelse af fagudvalgenes rolle
i EU-sager
På baggrund af drøftelser i Europaudvalget i
slutningen af 2009 og senere drøftelser i
folketingsgrupperne gennemførtes fra oktober 2010 visse
tiltag, der skal styrke behandlingen af EU-sager i Folketingets
fagudvalg. Det drejer sig navnlig om at give Europaudvalget bedre
mulighed for at inddrage fagudvalgene i EU-sager og indhente
udtalelser fra fagudvalgene herom.
En ordning med obligatoriske udtalelser fra parlamentariske
fagudvalg praktiseres i dag i Finland. Her er fagudvalgene i alle
EU-sager, hvor der er tale om mandatgivning fra den finske pendant
til Europaudvalget, forpligtet til at udarbejde skriftlige
indstillinger til dette. Ordningen har eksisteret, siden Finland
blev medlem af EU, og er indskrevet i den finske grundlov.
Det foreslås, at en lignende praksis indføres i
Folketingets forretningsorden, således at Europaudvalget i
EU-sager kan anmode et relevant fagudvalg om inden for en
nærmere angiven frist at afgive en udtalelse. Det anmodede
fagudvalg forudsættes herefter at være forpligtet til
at afgive udtalelse.
I overensstemmelse med Folketingets praksis har fagudvalg
altid mulighed for at afgive en udtalelse til Europaudvalget, som
indeholder mindretalsudtalelser. Med henblik på at sikre, at
en udtalelse i videst muligt omfang er udtryk for fagudvalgets
samlede stillingtagen til en EU-sag, bør det
tilstræbes, at udtalelsen støttes af et flertal i
udvalget. Europaudvalget har givet tilsagn om en generel
drøftelse af dette emne, hvor udvalgene i fællesskab
forsøger at finde frem til nogle fælles
retningslinjer, som på den ene side sikrer, at Folketingets
høringssvar tages alvorligt i EU-systemet, og på den
anden side sikrer mindretalsbeskyttelse.
Ordningen forventes ikke anvendt på alle EU-sager, men
alene på sager, hvor det efter Europaudvalgets vurdering er
særlig ønskeligt at inddrage et eller flere fagudvalg.
Disse sager kan f.eks. omfatte grøn- og hvidbøger,
væsentlige nye forslag til EU-lovgivning og reformer af
EU-politikker.
Som en yderligere styrkelse af fagudvalgenes behandling af
EU-sager vil Det Internationale Sekretariat søge i
samarbejde med regeringen at arrangere fælles
ekspertmøder på et tidligt tidspunkt under
behandlingen af relevante EU-sager. I samme forbindelse vil Det
Internationale Sekretariat generelt gøre en indsats for at
orientere fagudvalgene om betydningen af, at Folketinget afgiver
kvalificerede høringsbidrag på det rette stadium i
EU's beslutningsproces, og på det mere overordnede plan om
Europa-Kommissionens arbejde med bl.a. grøn- og
hvidbøger og om samarbejdet mellem Kommissionen og de
nationale parlamenter. Ydermere gøres det til et fast tilbud
til fagudvalgene, at Folketingets EU-konsulent efter anmodning
præsenterer relevante EU-sager, herunder grøn- og
hvidbøger, for udvalgene og i den forbindelse orienterer
udvalgene om betydningen af at afgive udtalelse. Endelig vil Det
Internationale Sekretariat holde sig i regelmæssig kontakt
med Folketingets partier for på et uformelt grundlag at
få kendskab til medlemmernes ønsker og behov for
oplysninger i forbindelse med arbejdet med EU-sager i
fagudvalgene.
1.2. Fagudvalgene i centrum for
kontrollen med nærhedsprincippet efter Lissabontraktatens
ikrafttræden
Lissabontraktaten, som trådte i kraft den 1. december
2009, styrker de nationale parlamenters kontrol med overholdelsen
af nærhedsprincippet. De nationale parlamenter kan fremover
overvåge og påtale Kommissionens tilsidesættelser
af nærhedsprincippet inden for en periode på 8 uger
efter et EU-forslags fremsættelse. Hvis de nationale
parlamenter mener, at et forslag til EU-lovgivning strider mod
nærhedsprincippet, kan de give såkaldte gule eller
orange kort til Kommissionen.
Europaudvalget vedtog den 9. april 2010 en beretning, som
lægger op til, at Folketingets fagudvalg skal spille en
central rolle i forbindelse med nærhedskontrollen. Kontrollen
sker efter det grundlæggende princip, at fagudvalgene har
ansvaret for den første behandling af et lovgivningsforslag,
mens Europaudvalget vedtager den endelige indstilling til EU's
institutioner.
Proceduren indebærer, at Europaudvalget straks sender
alle relevante forslag til retsakter til det eller de relevante
fagudvalg. Fagudvalgene har derefter 5 uger til at afgive en
foreløbig indstilling til Europaudvalget, hvis de vurderer,
at nærhedsprincippet ikke er overholdt. Europaudvalget
vedtager på denne baggrund den endelige begrundede udtalelse
senest 8 uger efter forslagets fremsættelse. Den begrundede
udtalelse sendes til formændene for Kommissionen, Rådet
og Europa-Parlamentet.
Europaudvalgets beretning indebærer endvidere, at
Europaudvalgets sekretariat til støtte for kontrollen med
nærhedsprincippet årligt udarbejder en oversigt over
prioriterede nye forslag for det kommende år. Oversigten vil
omfatte i størrelsesordenen fem til ti forslag. Oversigten
sendes til Europaudvalgets medlemmer, fagudvalgene og regeringen i
begyndelsen af hvert år og tjener som udgangspunkt for
Folketingets kontrol med nærhedsprincippets
overholdelse.
Med henblik på at understøtte fagudvalgenes
kontrol af nærhedsprincippet vil EU-konsulenten umiddelbart
efter fremsættelsen af de udvalgte forslag udarbejde en
EU-note, som gennemgår forslagets hovedelementer.
2. Ministres mulighed for at tage
ordet under forhandlingerne i Folketingssalen
På baggrund af forhandlingerne under Folketingets
afslutningsdebat den 2. juni 2010 og 1. behandling af
finanslovforslaget den 7. september 2010 har Præsidiet
drøftet rammerne for, at ministre kan tage ordet under
forhandlinger i Folketingssalen. Præsidiet har herunder
overvejet behovet for en præcisering af forretningsordenens
bestemmelser om taletider m.v., når en minister ønsker
ordet uden for en talerrække.
Ifølge grundlovens § 40 og forretningsordenens
§ 28, stk. 4, er ministrene berettiget til under
forhandlingerne at forlange ordet, så ofte de vil, idet de i
øvrigt iagttager forretningsordenen. Ved en ændring af
forretningsordenen i 1997 (folketingsbeslutning af 27. maj 1997)
indsattes med henblik på den situation, at en minister
ønsker ordet uden for en talerrække, bestemmelsen i
forretningsordenens § 28, stk. 3, 3. pkt. Bestemmelsen
fastsatte en taletid for sådanne korte bemærkninger
på højst 2 minutter. I bemærkningerne til
beslutningsforslaget anførtes det, at Præsidiet fandt,
at ministre normalt burde afholde sig fra at deltage i en debat
på korte bemærkninger, idet de allerede ved de
ordinære taletider var tildelt den nødvendige centrale
placering i debatten. Endvidere udtaltes, at hvis en minister
imidlertid fandt det nødvendigt at fremkomme med en
kommentar på dette stadie af debatten, burde ministeren
normalt acceptere at måtte afvente sin tur, ligesom det i
disse tilfælde undtagelsesvis skulle være muligt for
medlemmerne senere i debatten at kommentere ikke kun den
oprindelige ordførers indlæg, men også
ministerens. Disse overvejelser blev yderligere aktualiseret af den
pr. 1. januar 2004 ændrede praksis, hvorefter korte
bemærkninger blev afgivet fra pladserne i salen til
ordføreren eller ministeren, modsat tidligere, hvor alle
indlæg, herunder korte bemærkninger, blev afgivet fra
talerstolen og ikke var strengt begrænset til
ordførernes indlæg.
Ved folketingsbeslutning af 1. juni 2007 blev ministerens
taletid ændret til 3 minutter. Af betænkningen og
indstillingen, der ligger til grund for ændringen,
fremgår følgende om praksis: »En traditionel
modvilje mod, at ministre tager ordet midt i debatten og dermed
kommer til at dominere denne på bekostning af
ordførerne, er baggrunden for den nuværende praksis,
hvorefter ministre ikke får ordet fra deres pladser som en
kort bemærkning, men skal op på talerstolen og afgive
bemærkningen som et indlæg med risiko for at skulle
uddybe det ved efterfølgende svar på korte
bemærkninger fra medlemmerne. Under en forhandling kan der
imidlertid opstå behov for, at en minister fremkommer med
forskellige oplysninger, for at undgå at debatten
gennemføres på et forkert grundlag. Det
foreslås, at når en minister således tager ordet
midt i debatten, sker det fra talerstolen, og ministeren tildeles
maksimalt 3 minutters taletid efterfulgt at en mulighed for korte
bemærkninger til ordførerne efter formandens
skøn med henblik på at stille yderligere opklarende
spørgsmål.«
Det vurderes, at den nuværende regel og praksis for
ministres adgang til at tage ordet uden for talerrækken
grundlæggende bør fastholdes. Dog vurderes det, at der
efter omstændighederne også bør gives adgang
til, at andre medlemmer end ordførere kan fremkomme med
korte bemærkninger til ministeren. Hvorvidt dette i hvert
enkelt tilfælde skal ske, bør bero på formandens
eller den fungerende formands vurdering i den konkrete situation.
Vurderingen foretages ud fra, hvad der skønnes
hensigtsmæssigt i den konkrete debat, herunder hvor megen tid
det findes hensigtsmæssigt at afsætte til de korte
bemærkninger. Denne ændring af praksis kan
gennemføres uden en ændring af Folketingets
forretningsorden.
3. Overvejelser om ændring af
udvalgsstrukturen og om tidspunktet for nedsættelse af
Folketingets stående udvalg
Folketingets Præsidium har i de seneste år gjort
sig en række overvejelser om en ændring af strukturen
for Folketingets stående udvalg. Overvejelserne indledtes
på baggrund af en uenighed efter folketingsvalget i november
2007 om placering af klimaområdet. Regeringen ønskede
på det tidspunkt området overført til Det
Energipolitiske Udvalg, svarende til oprettelsen af det nye Klima-
og Energiministerium, mens oppositionen ønskede
området fastholdt i Miljø- og
Planlægningsudvalget. Den eksisterende placering af
området blev fastholdt, men Præsidiet besluttede at
nedsætte en administrativ arbejdsgruppe, der skulle fremkomme
med modeller til eventuelle ændringer af den samlede
udvalgsstruktur med henblik på en ikrafttræden i den
følgende valgperiode. Efter Præsidiets
drøftelser på to seminarer i 2009 blev
gruppeformændene orienteret om overvejelserne.
Gruppeformændene gav klart udtryk for, at der ikke var
ønske om en større reform af udvalgsstrukturen, jf.
dog punkt 3.1. om oprettelsen af et Ligestillingsudvalg og Udvalget
for Landdistrikter og Øer samt punkt 3.2. om udvidelse af
antallet af medlemmer og afskaffelse af
stedfortræderordningen.
Der var imidlertid bred tilslutning til at udsætte
nedsættelsen af udvalgene efter et nyvalg, til regeringen har
fastlagt antallet af ministerier og ressortfordelingen,
således at udvalgenes ressort og antal eventuelt kan
tilpasses ministeriernes ressort. Samtidig var der bred enighed om,
at Folketinget skal fastholde sine suveræne ret til at
beslutte udvalgsstrukturen, men også om, at udvalgenes
arbejde fungerer bedre og lettere, når der til hvert udvalg
kun svarer én minister.
I forhold til ændringer i proceduren ved nyvalg
bør det erindres, at Folketinget normalt først
træder sammen 2 uger (12 søgnedage) efter valgdagen,
jf. grundlovens § 35, stk. 1. I den periode må det
forventes, at der pågår regeringsforhandlinger.
Tidspunktet for nedsættelsen af udvalg vil normalt kunne
aftales på det gruppeformandsmøde, der traditionelt
finder sted nogle dage før Folketingets sammentræden -
typisk sammen med statsministeren. Når Folketinget er
trådt sammen og har godkendt valget, følger samme dag
valg af formand m.v. samt statsministerens
åbningsredegørelse. Dagen efter nedsættes
normalt de stående udvalg, og den efterfølgende dag
afholdes Tingets åbningsdebat. Skulle det vise sig, at
regeringen ikke er dannet på det tidspunkt, kan der
være behov for at udskyde nedsættelsen af de
stående udvalg til den følgende uge eller senere, hvis
regeringens ressortfordeling skal afspejles i udvalgenes
sagsområder.
Det forventes ikke at være relevant at ændre
Folketingets forretningsorden med henblik på at gøre
sådanne udsættelser mulige, idet der forudsættes
at være tale om ændringer i de eksisterende
stående udvalgs sagsområder, hvilket Udvalget for
Forretningsordenen allerede i dag har hjemmel til at foretage, jf.
forretningsordenens § 7, stk. 2.
3.1. Ændringer i
udvalgsstrukturen
Det foreslås på baggrund af drøftelser
på gruppeformandsmøder den 23. november 2010 og den
17. marts 2011, at der som nye stående udvalg oprettes et
udvalg for landdistrikter og øer samt et
ligestillingsudvalg, og at Det Politisk-Økonomiske Udvalg
nedlægges.
3.1.1. Oprettelse af et
ligestillingsudvalg og nedlæggelse af Det
Politisk-Økonomiske Udvalg
Den første minister for ligestilling blev udnævnt
den 1. juli 1999. Ligestillingsministeren arbejder med ligestilling
på tværs af ministerområderne. De enkelte
ressortministre har ansvar for ligestilling inden for deres eget
område både med hensyn til særlige initiativer og
til generelle initiativer. Ligestillingsministeren koordinerer
regeringens ligestillingsarbejde og udstikker rammen for den
overordnede ligestillingspolitik.
Der er derimod ikke i dag i Folketinget et udvalg, der har
ligestillingsområdet som sit sagsområde, men der har
udviklet sig den praksis, at Det Politisk-Økonomiske Udvalg
har haft dette sagsområde, uden at det dog er fremgået
af den beskrivelse af udvalgets sagsområde, som fremgår
af et bilag til Folketingets forretningsorden. Forslaget om at
oprette et ligestillingsudvalg skal ses i sammenhæng med, at
det i flere sammenhænge har været diskuteret, om der er
behov for et udvalg, som kan have det overordnede og
tværgående blik på ligestillingsområdet i
Folketinget, på samme vis som ministeren for ligestilling har
det overordnede ansvar for regeringens ligestillingspolitik.
Ligestillingsudvalget får som sagsområde:
»Ligestillingsforhold, herunder nationalt og internationalt
ligestillingsarbejde«. Ligestillingsudvalget får dermed
et sagsområde, som svarer til ligestillingsministerens
ressort. Ligestillingsudvalget skal behandle lov- og
beslutningsforslag på ligestillingsområdet og
føre kontrol med regeringen på dette område.
Ligestillingsudvalget får snitflader til andre stående
udvalg i spørgsmål vedrørende ligestilling
på de forskellige fagområder. Disse opgaver må
efter en konkret vurdering henvises til det udvalg, hvor det er
mest relevant, at behandlingen finder sted.
Det foreslås samtidig at nedlægge Det
Politisk-Økonomiske Udvalg. Det følger af bilaget til
Folketingets forretningsorden, at dette udvalgs sagsområde
er: »Kontaktorgan mellem regeringen og Folketingets
vedrørende sager af principiel betydning for den
politiskøkonomiske udvikling«. Som nævnt ovenfor
har ligestillingsområdet, som fremover foreslås
varetaget af Ligestillingsudvalget, udgjort en væsentlig del
af Det Politisk-Økonomiske Udvalgs arbejdsområde. Lov-
og beslutningsforslag og andre sager uden for
ligestillingsområdet, som hidtil har været behandlet i
Det Politisk-Økonomiske Udvalg, skal fremover efter en
konkret vurdering behandles af et andet relevant fagudvalg.
Finansudvalget har tilsluttet sig, at den del af Det
Politisk-Økonomiske Udvalgs arbejde, der vedrører de
overordnede linjer i den politisk-økonomiske udvikling,
fremover bør behandles i Finansudvalget. Udvalget vil i
den forbindelse drøfte, hvorledes andre relevante
stående udvalg kan inddrages heri.
Finansudvalget har samtidig drøftet udvalgets
eventuelle behandling af lovforslag. Udvalget bør som
udgangspunkt som hidtil alene behandle finans- og
tillægsbevillingslovene og lovforslag om statslån.
Udvalget finder dog, at når helt særlige grunde taler
herfor, kan lovforslag henvises til Finansudvalget, og i
forbindelse med behandlingen heraf vil udvalget som hovedregel
fravige den almindeligt gældende regel om, at udvalget alene
modtager skriftlige henvendelser fra ministre, og om, at det ikke
er muligt at søge foretræde for udvalget.
3.1.2. Oprettelse af et udvalg for
landdistrikter og øer
Udvalget for Landdistrikter og Øer får som
sagsområde: »Vilkårene for og udviklingen i
landdistrikter og på de mindre øer«. Udvalget
bliver en direkte adgang til Folketinget for relevante foreninger,
organisationer og borgere i landdistrikter og på de mindre
øer.
Udviklingen i landdistrikter i bred forstand omfatter i
praksis de fleste politikområder, og sagsområdet for
Udvalget for Landdistrikter og Øer kommer således til
at gå på tværs af ministerområder og andre
folketingsudvalgs sagsområder. Det foreslås, at der
ikke overføres sagsområder fra andre stående
udvalg til Udvalget for Landdistrikter og Øer, men at
udvalget som led i sit arbejde skal følge behandlingen af
konkrete forslag og sager i de forskellige udvalg, så
udvalget har et overblik over udviklingen i landdistrikter og
på øerne og kan gå i dialog med de relevante
ministre herom.
Det skal indgå i arbejdet for Udvalget for
Landdistrikter og Øer at drøfte regeringens
landdistriktsredegørelser og regionalpolitiske
redegørelser til Folketinget og eventuelt andre relevante
tværgående oplæg m.v. fra regeringen eller andre.
Lov- og beslutningsforslag, hvis hovedindhold vedrører
forhold i landdistrikter og på øerne af mere generel
eller tværgående karakter, kan henvises til
udvalgsbehandling i Udvalget for Landdistrikter og
Øer.
Det foreslås, at Udvalget for Landdistrikter og
Øer overtager de opgaver, som hidtil er varetaget af
Folketingets Økontaktudvalg, og at Økontaktudvalget i
den nuværende form som følge heraf bliver
nedlagt.
Økontaktudvalget, som består af et medlem fra
hvert parti, er hidtil blevet nedsat efter hvert folketingsvalg.
Sagsområdet for Økontaktudvalget er ikke nærmere
angivet i forretningsordenen eller andre steder, men
Økontaktudvalget har i praksis fungeret som et kontaktudvalg
mellem Folketingets partier og Sammenslutningen af Danske
Småøer, der som medlemmer har øer uden bro-
eller dæmningsforbindelse til fastlandet, som har en
fastboende befolkning på som udgangspunkt ikke under 20 og
ikke over 1.200 indbyggere, og som ikke har selvstændig
kommunal status. Økontaktudvalget har regelmæssigt
foretaget studiebesøg til sådanne
småøer.
En nedlæggelse af Økontaktudvalget kan formelt
ske uden ændring af forretningsordenen. Det kræver
alene en beslutning om ikke at nedsætte
Økontaktudvalget efter folketingsvalget. Udvalget for
Landdistrikter og Øer nedsætter i lyset af de
særlige forhold, som gælder for småøerne
et underudvalg, som i særlig grad kan følge
vilkårene for og udviklingen på småøerne.
Forholdene på øer beliggende i landdistrikter er
imidlertid også omfattet af sagsområdet for Udvalget
for Landdistrikter og Øer.
3.2. Forøgelse af antallet af
udvalgsmedlemmer og ophævelse af
stedfortræderordningen
På baggrund af drøftelser i
gruppeformandsmødet den 23. november 2010 og den 17. marts
2011 foreslås stedfortræderordningen for de
stående udvalg nedsat efter § 7, stk. 1, i Folketingets
forretningsorden ophævet. Samtidig foreslås en
tilsvarende udvidelse af antallet af ordinære medlemmer af de
stående udvalg.
Baggrunden herfor er, at der i det daglige udvalgsarbejde ikke
skelnes mellem ordinære medlemmer og stedfortrædere.
Stedfortrædere har, jf. forretningsordenens § 7, stk. 4,
ret til at deltage i udvalgsarbejdet på linje med
udvalgsmedlemmer, dog uden stemmeret og uden ret til at
fremsætte nogen udtalelse i betænkninger.
Udadtil kan det imidlertid have betydning for de enkelte
folketingsmedlemmer, om de er egentlige udvalgsmedlemmer eller
alene stedfortrædere i et udvalg.
Da de stående udvalg hidtil typisk har haft 12
stedfortrædere, foreslås antallet af ordinære
medlemspladser øget tilsvarende, dvs. til i alt 29
medlemmer. Dog foreslås det, at antallet af medlemmer i de
fire udvalg, der ikke hidtil har haft stedfortrædere,
forbliver uændret. Det drejer sig om Udvalget for
Forretningsordenen, Finansudvalget, Indfødsretsudvalget og
Udvalget til Valgs Prøvelse.
Forslaget om at afskaffe stedfortræderordningen og
samtidig forhøje antallet af ordinære medlemmer
omhandler her kun de stående udvalg, der er nedsat efter
Folketingets Forretningsordens § 7, stk. 1. For så vidt
angår Udvalget vedrørende Grønlandske Forhold
og Udvalget vedrørende Færøske Forhold, er
disse udvalg etableret via selvstændige
folketingsbeslutninger og således ikke umiddelbart omfattet
af reglerne om de stående udvalg i forretningsordenens §
7. Da det imidlertid har været hensigten, at disse udvalg
skulle følge reglerne for de stående udvalg, for
så vidt angår nedsættelsestidspunkt og antallet
af medlemmer m.v., foreslås det, at også Udvalget
vedrørende Grønlandske Forhold og Udvalget
vedrørende Færøske Forhold fremover skal have
29 medlemmer.
For så vidt angår Det Udenrigspolitiske Nævn
og delegationerne til internationale forsamlinger, f.eks. Nordisk
Råd, OSCE's Parlamentariske Forsamling og NATO's
Parlamentariske Forsamling, gælder, at de alle er reguleret
af enten international eller national lovgivning m.v., der
fastsætter krav om stedfortrædere. De er derfor ikke
omfattet af den foreslåede ændring.
4. Ændring af bestemmelser om
ansættelse i Folketingets administration m.v.
Efter forretningsordenens § 45, stk. 1, 3. pkt.,
foretages ansættelse og afskedigelse af medarbejdere i
Folketingets Administration i 38. eller højere
lønramme af formanden efter forhandling med
næstformændene og efter godkendelse af Udvalget for
Forretningsordenen. Bestemmelsen udgør en begrænsning
af den adgang, der efter bestemmelsen i stykkets 1. pkt. tilkommer
formanden eller den, som formanden bemyndiger dertil, til at
ansætte og afskedige tjenestemænd og andre medarbejdere
i administrationen.
I praksis påkalder ansættelser og afskedigelser
under direktionsniveau sig forholdsvis ringe opmærksomhed
blandt Udvalget for Forretningsordenens medlemmer. Hertil kommer,
at en udvikling hen imod øget brug af
cheflønskontrakter medfører, at en sondring baseret
på lønrammer forekommer stadig mindre meningsfyldt.
På den baggrund foreslås det som en administrativ
forenkling, at bestemmelsen ændres, så alene
ansættelser og afskedigelser af medarbejdere med sæde i
Folketingets direktion fremover skal godkendes af Udvalget for
Forretningsordenen. Ansættelser og afskedigelser af
medarbejdere under direktionsniveau vil således i
overensstemmelse med forretningsordenens hovedregel kunne foretages
af formanden eller den, formanden bemyndiger dertil, uanset de
pågældendes indplacering i lønrammer eller
lønmæssige forhold i øvrigt (idet
tjenestemænd dog som hidtil kun kan afskediges af formanden,
jf. forretningsordenens § 45, stk. 1, 2. pkt.).
Det bemærkes, at lov om revisionen af statens regnskaber
m.m. (rigsrevisorloven) indeholder en bestemmelse, hvorefter
rigsrevisors ansættelse og afskedigelse af medarbejdere i 37.
eller højere lønramme kræver godkendelse af
Udvalget for Forretningsordenen. Af tilsvarende grunde, som for
så vidt angår ansættelse og afskedigelse af
medarbejdere i Folketingets Administration, vil Præsidiet i
forbindelse med en kommende ændring af rigsrevisorloven
overveje at foreslå at ændre denne begrænsning i
rigsrevisors adgang til selv at ansætte og afskedige sine
medarbejdere inden for sine nærmere personalemæssige
rammer, så færre ansættelser og afskedigelser
skal godkendes af Udvalget for Forretningsordenen. Det
foreslås dog allerede nu af regeltekniske grunde at
ophæve forretningsordenens § 45, stk. 3, som i alt
væsentligt er en gentagelse af den pågældende
bestemmelse i rigsrevisorloven.
5. Ændring af bestemmelser om
antagelse af revisorer til revision af Folketingets regnskaber
Det følger af forretningsordenens § 52, stk. 2, at
Folketingets regnskaber revideres af en eller to revisorer, der
antages og afskediges af Udvalget for Forretningsordenen efter
indstilling fra Præsidiet.
Ordningen har udviklet sig således, at der i praksis
indgås en aftale med et statsautoriseret revisionsfirma og
ikke blot med en eller to enkelte revisorer om revision af Tingets
regnskab. Det foreslås på den baggrund, at ordlyden af
forretningsordenens bestemmelse ændres, så den i
højere grad afspejler revisionsordningens praktiske
funktionsmåde.
I praksis har antagelsen af revisionsmæssig sagkundskab
ikke påkaldt sig større interesse blandt Udvalgets for
Forretningsordenens medlemmer. Som en administrativ forenkling
foreslås derfor, at kompetencen til at antage et
revisionsfirma direkte henlægges til formanden efter
forhandling med næstformændene (Præsidiet). En
sådan ordning vurderes endvidere at være bedst
stemmende med det generelle princip, der finder udtryk i
forretningsordenens § 43, hvorefter formanden efter
forhandling med næstformændene leder ordningen af
Folketingets indre forhold, herunder Folketingets Administration,
og dets drift og regnskabsvæsen.
6. Adgang til at stille
MFU-spørgsmål på udvalgenes forslagsdel
Udvalget for Forretningsordenen afgav den 16. maj 2007
betænkning og indstilling om ændring af
forretningsordenen (beslutningsforslag nr. B 167).
Beslutningsforslaget blev vedtaget af Folketinget den 1. juni 2007,
og de ændrede regler trådte i kraft fra begyndelsen af
folketingsåret 2007-08. En af ændringerne
vedrørte måden, hvorpå medlemmer af Folketinget
kan stille spørgsmål til ministre. §
20-spørgsmål skal efter ændringerne bruges til
at give medlemmerne adgang til inden for en uges tid at få
oplyst en ministers holdning til eller opfattelse af et offentligt
anliggende på grundlag af information, der er umiddelbart
tilgængelig for ministeren. Spørgsmål, der ikke
opfylder betingelserne for at kunne stilles som §
20-spørgsmål, f.eks. spørgsmål, der har
til formål at indhente faktuelle oplysninger, kan i stedet
søges stillet via udvalgene, også af ikkemedlemmer af
det relevante udvalg (de såkaldte
MFU-spørgsmål).
Udvalget for Forretningsordenen fremhævede endvidere i
betænkningen og indstillingen af 16. maj 2007, at der ikke
må stilles spørgsmål om lov- og
beslutningsforslag, der behandles i udvalgene, som §
20-spørgsmål. Samtidig blev adgangen til at stille
MFU-spørgsmål begrænset af de hidtil i praksis
gældende begrænsninger for §
20-spørgsmål, herunder at spørgsmål ikke
kan vedrøre lov- og beslutningsforslag, der behandles i
udvalg.
Det foreslås at udvide ikkemedlemmer af udvalgs adgang
til at stille spørgsmål gennem udvalg til også
at omfatte spørgsmål af såvel faktuel som
holdningsmæssig karakter til lov- og beslutningsforslag, som
behandles i et udvalg. Ændringen vurderes ikke i sig selv at
medføre et øget antal spørgsmål, da
sådanne spørgsmål i forvejen normalt bliver
stillet, blot på anden vis. Ændringen kan
gennemføres uden ændringer af Folketingets
forretningsorden ved en ændret praksis. Ikkemedlemmer af et
udvalg vil fortsat ikke kunne stille holdningsmæssige
spørgsmål på udvalgenes alm. del, idet
sådanne spørgsmål kan stilles som §
20-spørgsmål. Et udvalg - eller et flertal i udvalget
- vil på samme måde som med holdningsmæssige
spørgsmål stillet af udvalgsmedlemmer i princippet
have adgang til at afvise (eller tilbagetage)
holdningsmæssige MFU-spørgsmål. Ikkemedlemmer af
udvalg vil fortsat ikke have adgang til at stille
samrådsspørgsmål.
Indstillinger
Herefter indstiller udvalget de
ovenfor anførte ændringer af hidtidig praksis, som kan
gennemføres uden ændringer i Folketingets
forretningsorden, og de i nedenstående forslag til
folketingsbeslutning indeholdte ændringer af
forretningsordenen til vedtagelse.
Forslag til folketingsbeslutning om ændring af
forretningsorden for Folketinget. (Behandling af EU-sager,
udvalgsstruktur m.v.)
§ 1
I forretningsorden for Folketinget, som vedtaget
den 17. december 1953 og ændret senest den 26. marts 2009,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 7, stk. 1, indsættes efter
nr. 13 som nyt nummer:
»14) Ligestillingsudvalget.«
2. § 7,
stk. 1, nr. 15, der bliver nr. 16, ophæves.
3. I
§ 7 indsættes efter nr. 23
som nyt nummer:
»24)Udvalget for
Landdistrikter og Øer.«
4. § 7,
stk. 3, 4. pkt., ophæves.
5. § 7,
stk. 4og5, affattes således:
»Stk. 4. Udvalget
til Valgs Prøvelse, Finansudvalget og
Indfødsretsudvalget består af 17 medlemmer. De
øvrige stående udvalg, jf. dog stk. 3, består af
29 medlemmer.
Stk. 5. Medlemmer, der
er tilsluttet en folketingsgruppe, der ikke er repræsenteret
ved medlemmer i de i stk. 1, nr. 1-26, nævnte udvalg, har ret
til at indtræde i to af de i stk. 1, nr. 3-7, 9 og 11-26,
nævnte udvalg med ret til at deltage i forhandlingerne i det
pågældende udvalg, dog uden stemmeret og uden ret til
at fremsætte nogen udtalelse i betænkningen.«
6. I
§ 7, stk. 7, ændres
»17« til: »29«.
7. I
§ 8 indsættes efter stk. 10
som nyt stykke:
»Stk. 11.
Europaudvalget kan anmode et af de øvrige udvalg om at
afgive en udtalelse vedrørende et EU-forslag. Det anmodede
udvalg afgiver herefter sin udtalelse inden for den frist, der er
fastsat i anmodningen. Det anmodede udvalg kan udpege et medlem til
at fremlægge udvalgets udtalelse for
Europaudvalget.«
8. I
§ 45, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »i 38. eller højere
lønramme« til: »med sæde i Folketingets
direktion«.
9. § 45,
stk. 3, ophæves.
10. § 52,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Regnskabet revideres af et statsautoriseret revisionsfirma, som
antages til denne opgave af formanden efter forhandling med
næstformændene.«
§ 2
I folketingsbeslutning af 4. juni 2002 om
nedsættelse af et udvalg vedrørende grønlandske
forhold foretages følgende ændring:
1. I
teksten ændres »17 medlemmer og
stedfortrædere« til: »29 medlemmer«.
§ 3
I folketingsbeslutning af 18. maj 2006 om
nedsættelse af et udvalg vedrørende
færøske forhold foretages følgende
ændring:
1. I
teksten ændres »17 medlemmer og
stedfortrædere« til: »29 medlemmer«.
§ 4
Stk. 1. § 1, nr.
7-10, træder i kraft dagen efter vedtagelsen i
Folketinget.
Stk. 2. § 1, nr.
1-6, og §§ 2 og 3 træder i kraft fra
førstkommende valg til Folketinget.
Bemærkninger til forslaget
Bemærkninger til forslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Det foreslås, at der oprettes et nyt stående
udvalg, Ligestillingsudvalget. Da Det Politisk-Økonomiske
Udvalg hidtil har haft ligestillingsområdet som en
væsentlig del af sit sagsområde, foreslås dette
udvalg nedlagt. Ligestillingsudvalget får som
sagsområde: »Ligestillingsforhold, herunder nationalt
og internationalt ligestillingsarbejde«.
Der henvises i øvrigt til betænkningens punkt
3.1.1.
Til nr. 3
Det foreslås, at der oprettes et nyt stående
udvalg, Udvalget for Landdistrikter og Øer. Som en
konsekvens heraf vil Økontaktudvalget blive nedlagt.
Udvalget for Landdistrikter og Øer får som
sagsområde: »Vilkårene for og udviklingen i
landdistrikter og på de mindre øer«.
Der henvises i øvrigt til betænkningens punkt
3.1.2.
Til nr. 4-6
Det foreslås at ophæve
stedfortræderordningen i de stående udvalg. Samtidig
foreslås en tilsvarende udvidelse af antallet af
ordinære medlemmer af de stående udvalg.
Da de stående udvalg hidtil typisk har haft 12
stedfortrædere, foreslås antallet af ordinære
medlemspladser øget tilsvarende, dvs. til i alt 29
medlemmer. Dog foreslås det, at antallet af medlemmer i de
fire udvalg, der ikke hidtil har haft stedfortrædere,
forbliver uændret. Det drejer sig om Udvalget for
Forretningsordenen, der har 21 medlemmer, og Finansudvalget,
Indfødsretsudvalget og Udvalget til Valgs Prøvelse,
der har 17 medlemmer.
Forslaget om at afskaffe stedfortræderordningen og
samtidig forhøje antallet af ordinære medlemmer
omhandler her kun de stående udvalg, der er nedsat efter
Folketingets forretningsordens § 7, stk. 1.
For så vidt angår Det Udenrigspolitiske Nævn
og delegationerne til internationale forsamlinger, f.eks. Nordisk
Råd, OSCE's Parlamentariske Forsamling og NATO's
Parlamentariske Forsamling, gælder, at de alle er reguleret
af enten international eller national lovgivning m.v., der
fastsætter krav om stedfortrædere. De er derfor ikke
omfattet af den foreslåede ændring.
Endvidere nødvendiggør ophævelsen af
stedfortræderordningen en konsekvensændring af den
såkaldte observatørordning for løsgængere
og medlemmer af grupper uden for valgforbund. Der er ikke med den
ændrede formulering foretaget realitetsændringer af
observatørordningen.
Den foreslåede ændring af § 7, stk. 7,
indebærer, at også ad hoc-udvalg vil kunne have op til
29 medlemmer. Nedsættelse af ad hoc-udvalg er i de senere
år blev mere og mere usædvanligt, idet Folketinget
tilstræber at henvise alle sager til de stående udvalg.
Da et fremtidigt behov for ad hoc-udvalg ikke kan udelukkes, er det
fundet hensigtsmæssigt, at også disse udvalg kan
bestå af 29 medlemmer.
Der henvises i øvrigt til betænkningens punkt
3.2.
Til nr. 7
Der foreslås indsat en udtrykkelig hjemmel i
forretningsordenen, hvorefter Europaudvalget kan anmode et andet
udvalg (et fagudvalg) om en udtalelse vedrørende et
EU-forslag og sætte en frist for fagudvalgets afgivelse af
denne udtalelse. Ved EU-forslag forstås i denne forbindelse
ikke alene forslag til konkrete retsakter, men tillige forslag af
mere overordnet politisk karakter, herunder grøn- og
hvidbøger. Det anmodede udvalg kan udpege et af sine
medlemmer til at fremlægge en udtalelse for Europaudvalget,
men er ikke forpligtet hertil.
Der henvises i øvrigt til betænkningens punkt
1.1.
Til nr. 8
Med forslaget indskrænkes anvendelsesområdet for
en af de begrænsninger, der i dag gælder for formandens
eller af formanden bemyndigede personers adgang til at
ansætte og afskedige medarbejdere i Folketingets
Administration. Efter de nuværende regler ansættes og
afskediges tjenestemænd og andre ansatte i Folketingets
Administration af formanden eller dem, formanden bemyndiger hertil.
Uansøgt afskedigelse af tjenestemænd foretages dog af
formanden, og ansættelse eller afskedigelse af medarbejdere i
38. eller højere lønramme foretages af formanden
efter forhandling med næstformændene og efter
godkendelse af Udvalget for Forretningsordenen. Ansættelser
og afskedigelser af medarbejdere under direktionsniveau
tiltrækker sig i praksis ikke større
opmærksomhed blandt Udvalget for Forretningsordenens
medlemmer. Det foreslås derfor som en administrativ
forenkling, at kravet om forhandling med næstformændene
og godkendelse fra Udvalget for Forretningsordenen fremover kun
skal finde anvendelse på medarbejdere med sæde i
Folketingets direktion. Derved bortfalder det nuværende
kriterium om indplacering i lønrammer.
Der henvises i øvrigt til betænkningens punkt
4.
Til nr. 9
Bestemmelsen i forretningsordenens § 45, stk. 3, om
rigsrevisors ansættelse og afskedigelse af medarbejdere er i
alt væsentligt en gentagelse af bestemmelsen i
rigsrevisorlovens § 1, stk. 7. Af regeltekniske hensyn
foreslås forretningsordenens bestemmelse derfor
ophævet.
Til nr. 10
Efter den nuværende bestemmelse i forretningsordenens
§ 52, stk. 2, revideres Folketingets regnskab af en eller to
revisorer, der antages og afskediges af Udvalget for
Forretningsordenen efter indstilling fra Præsidiet. Ordningen
har i praksis udviklet sig således, at der antages et
statsautoriseret revisionsfirma til opgaven og ikke blot en eller
to enkelte revisorer. Det foreslås, at bestemmelsen i
forretningsordenen ændres, så den i højere grad
afspejler ordningens praktiske funktionsmåde.
Samtidig foreslås det, at kompetencen til at antage det
pågældende revisionsfirma overføres fra Udvalget
for Forretningsordenen til Præsidiet, i den foreslåede
bestemmelse benævnt »formanden efter forhandling med
næstformændene«. Formålet hermed er navnlig
administrativ forenkling, idet valget af revisionsfirma normalt
påkalder sig forholdsvis ringe interesse blandt Udvalget for
Forretningsordenens medlemmer. Det er af sproglige og regeltekniske
hensyn ikke fundet hensigtsmæssigt at gentage den
nuværende bestemmelses formulering om afskedigelse af
revisionsmæssig sagkundskab, men det forudsættes
naturligvis, at Præsidiet kan beslutte at bringe samarbejdet
med et antaget revisionsfirma til ophør, ligesom
Præsidiet vil kunne beslutte, om et revisionsfirma skal
antages til revisionen af Folketingets regnskab for en
afgrænset periode eller opgave, eksempelvis revisionen af
regnskabet for 1 år ad gangen, eller indtil videre.
Til §§ 2 og 3
Det foreslås, at Udvalget vedrørende
Grønlandske Forhold og Udvalget vedrørende
Færøske Forhold skal bibeholde et antal medlemmer
svarende til medlemstallet i de egentlige stående udvalg. Da
disse udvalg er nedsat ved selvstændige
folketingsbeslutninger og ikke er omfattet forretningsordenens
§ 7, er det nødvendigt at ændre disse
folketingsbeslutninger. Af de respektive folketingsbeslutninger
fremgår endvidere, at udvalgene nedsættes samtidig med
de stående udvalg. Det vil derfor være muligt at
afvente med at nedsætte dem i de situationer, hvor
Folketinget beslutter at udsætte nedsættelsen af
udvalgene efter et nyvalg, til regeringen har fastlagt antallet af
ministerier og ressortfordelingen, jf. betænkningens punkt
3.
Til § 4
Det foreslås, at de ændringer i
forretningsordenen, der vedrører de stående udvalg,
træder i kraft efter afholdelsen af førstkommende valg
til Folketinget. De øvrige ændringer foreslås at
træde i kraft hurtigst muligt, dvs. dagen efter vedtagelsen
af folketingsbeslutningen.
Thor Pedersen V fmd. Mogens Lykketoft S nfmd. Søren Espersen DF
Holger K. Nielsen SF Helge Adam Møller
KF Flemming Damgaard Larsen V Jens Vibjerg V
Ellen Trane Nørby V
Anne-Mette Winther Christiansen V Kristian Jensen V
Pia Kjærsgaard DF Kristian Thulesen Dahl DF
Tom Behnke KF Carsten Hansen S
Henrik Dam Kristensen S Karen J. Klint S
Christine Antorini S Ole Sohn SF Margrethe Vestager
RV Morten Østergaard RV Line Barfod EL
Liberal Alliance, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Siumut (SIU) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Tjóðveldi (T) | 1 |
Radikale Venstre (RV) | 9 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |