Trafikudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2010-11 (1. samling)

Spørgsmål 1493

Movias bestyrelse har besluttet at nedlægge det personlige billetsalg på Lollandsbanen i løbet af det næste halve år på grund af rejsekortets indførelse på strækningen. Samtidig er meldingen fra Vestsjælland, hvor Rejsekortet er indført, at billetsystemet højst fungerer på eksperimentel plan, hvilket bl.a. indebærer, at rejsendes træk og indsæt på kortet først registreres senere og i nogle tilfælde først efter flere måneder. På den baggrund bedes transportministeren besvare følgende: - Mener ministeren, at det er en rimelig beslutning over for Lollandsbanens kunder, at de i løbet af det næste halve år vil blive helt afhængige af et betalingskort, der ikke virker på nuværende tidspunkt? - Vil ministeren tage initiativer til at sikre, at kortet kommer til at fungere bedre nu og her og under alle omstændigheder, inden trafikselskabet høster gevinsten i form af sparet personale? - Hvilke rettigheder har de rejsende, såfremt serviceringen ikke står mål med det, som rejsekortet lover? - Hvor vil en rejsende fra Lolland kunne påfylde penge på sit kort, hvis denne ønsker at få klaret dette ved personlig betjening? - Vil rejsende, f.eks. udenlandske turister, på Lollandsbanen i fremtiden kunne købe deres billetter kontant? - Hvilke muligheder findes der for de medborgere på Lolland og Falster, der ikke er i stand til at betjene hverken mobiltelefon eller et betalingskort?
Dato: 07-06-2011
Status: Endeligt besvaret

Endeligt svar

Dokumentdato: 30-06-2011
Modtaget: 30-06-2011
Omdelt: 30-06-2011

TRU alm. del - svar på spm. 1493, fra transportministeren

Svar på TRU 1493 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 07-06-2011
Modtaget: 07-06-2011
Omdelt: 07-06-2011

Spm. om Movias bestyrelse beslutning om at nedlægge det personlige billetsalg på Lollandsbanen på grund af rejsekortets indførelse på strækningen, til transportministeren

Spørgsmål 1493 på TRU alm. del (pdf-version)
Html-version