Det fremgår af artikel fra 3Fs nyhedsbrev den 12. maj 2011 "Arbejdstilsynet lukker øjnene for kræftpåbud" ( http://forsiden.3f.dk/article/20110512/NYHEDER/110509879/2140/NYHEDER ), at der er givet adskillige fristforlængelser på forebyggelse af bl.a. kræftrisiko. Ministeren bedes i forlængelse af artiklen besvare følgende:
-Med hvilke begrundelser blev der giver fristforlængelse i de pågældende sager, og hvilket grundlag havde Arbejdstilsynet for at vurdere rimeligheden af fristforlængelserne?
-I hvilket omfang deltog medarbejderne på virksomhederne i at ansøge og behandle fristforlængelserne, og i hvilket omfang sørgede Arbejdstilsynet for at indhente medarbejdernes opfattelse af rimeligheden af at give fristforlængelser?
-Hvor mange sager med påbud i perioden 2007 til og med 2010 er der givet fristforlængelser?
-Hvor lange forlængelser er der givet?
-Hvor mange ansøgninger om fristforlængelser er afvist af Arbejdstilsynet, hvor mange af disse er behandlet i arbejdsmiljøklagenævnet, og i hvor mange af disse tilfælde har virksomheden fået medhold?
-I hvor mange sager forekommer gentagne fristforlængelser?
-På hvilke typer påbud er der givet fristforlængelse?
-Vil ministeren redegøre for, hvilke typer af begrundelser virksomhederne har anvendt ved ansøgning om fristforlængelser?
-Hvilke retningslinjer har Arbejdstilsynet for at vurdere behovet for fristforlængelser og for at give fristforlængelser?
-Hvilke retningslinjer har Arbejdstilsynet for udformningen af en fristforlængelse og hvilke oplysninger og betingelser skal fremgå af fristforlængelsen?
-Kan der gives fristforlængelser med begrundelse i virksomhedens økonomiske hensyn - og i så fald - er der en økonomisk bagatelgrænse? Er der udstukket nogle retningsliner i den offentlige administration, for hvor denne grænse ligger?
-I hvor mange tilfælde fremgår det, at de ansatte har været uenige i fristforlængelsen, og hvorledes har Arbejdstilsynet håndteret disse sager?
-Vil man ved anmodning om aktindsigt have krav på at få udleveret begrundelse fra virksomhed samt Arbejdstilsynets begrundelse for frist?
-Hvordan sikres, at Arbejdsmiljøorganisationen er inddraget i beslutningen om virksomhedens ansøgning om fristforlængelse?
-Hvordan håndterer Arbejdstilsynet en tilbagemelding fra virksomheden, hvor de ansatte er uenig i begrundelsen, behovet eller betingelserne for fristforlængelse?
-Hvilke forvaltningsmæssige principper ligger til grund for myndigheders håndtering af fristforlængelser, og hvilken lovhjemmel og praksis ligger til grund for disse?
Dato: 10-06-2011
Status: Endeligt besvaret