Arbejdsmarkedsudvalget (AMU) Alm. del

Samling: 2010-11 (1. samling)

Spørgsmål 456

Det fremgår af artikel fra 3Fs nyhedsbrev den 12. maj 2011 "Arbejdstilsynet lukker øjnene for kræftpåbud" ( http://forsiden.3f.dk/article/20110512/NYHEDER/110509879/2140/NYHEDER ), at der er givet adskillige fristforlængelser på forebyggelse af bl.a. kræftrisiko. Ministeren bedes i forlængelse af artiklen besvare følgende: -Med hvilke begrundelser blev der giver fristforlængelse i de pågældende sager, og hvilket grundlag havde Arbejdstilsynet for at vurdere rimeligheden af fristforlængelserne? -I hvilket omfang deltog medarbejderne på virksomhederne i at ansøge og behandle fristforlængelserne, og i hvilket omfang sørgede Arbejdstilsynet for at indhente medarbejdernes opfattelse af rimeligheden af at give fristforlængelser? -Hvor mange sager med påbud i perioden 2007 til og med 2010 er der givet fristforlængelser? -Hvor lange forlængelser er der givet? -Hvor mange ansøgninger om fristforlængelser er afvist af Arbejdstilsynet, hvor mange af disse er behandlet i arbejdsmiljøklagenævnet, og i hvor mange af disse tilfælde har virksomheden fået medhold? -I hvor mange sager forekommer gentagne fristforlængelser? -På hvilke typer påbud er der givet fristforlængelse? -Vil ministeren redegøre for, hvilke typer af begrundelser virksomhederne har anvendt ved ansøgning om fristforlængelser? -Hvilke retningslinjer har Arbejdstilsynet for at vurdere behovet for fristforlængelser og for at give fristforlængelser? -Hvilke retningslinjer har Arbejdstilsynet for udformningen af en fristforlængelse og hvilke oplysninger og betingelser skal fremgå af fristforlængelsen? -Kan der gives fristforlængelser med begrundelse i virksomhedens økonomiske hensyn - og i så fald - er der en økonomisk bagatelgrænse? Er der udstukket nogle retningsliner i den offentlige administration, for hvor denne grænse ligger? -I hvor mange tilfælde fremgår det, at de ansatte har været uenige i fristforlængelsen, og hvorledes har Arbejdstilsynet håndteret disse sager? -Vil man ved anmodning om aktindsigt have krav på at få udleveret begrundelse fra virksomhed samt Arbejdstilsynets begrundelse for frist? -Hvordan sikres, at Arbejdsmiljøorganisationen er inddraget i beslutningen om virksomhedens ansøgning om fristforlængelse? -Hvordan håndterer Arbejdstilsynet en tilbagemelding fra virksomheden, hvor de ansatte er uenig i begrundelsen, behovet eller betingelserne for fristforlængelse? -Hvilke forvaltningsmæssige principper ligger til grund for myndigheders håndtering af fristforlængelser, og hvilken lovhjemmel og praksis ligger til grund for disse?
Dato: 10-06-2011
Status: Endeligt besvaret
Dokumentdato: 01-08-2011
Modtaget: 01-08-2011
Omdelt: 01-08-2011

AMU alm. del - svar på spm. 456, fra beskæftigelsesministeren

Til FT Svar på AMU 456.doc - END [DOK1082634] (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 10-06-2011
Modtaget: 10-06-2011
Omdelt: 10-06-2011

Spm. til artikel fra 3Fs nyhedsbrev den 12. maj 2011 "Arbejdstilsynet lukker øjnene for kræftpåbud" m.v., til beskæftigelsesministeren

Spørgsmål 456 på AMU alm. del (pdf-version)
Html-version