Fremsat den 8. oktober 2009 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om støtte til
folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende
foreningsarbejde og daghøjskoler samt om
Folkeuniversitetet
(Erklæring om indhentelse af
børneattester og digital regnskabsaflæggelse)
§ 1
I lov om støtte til folkeoplysende
voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og
daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 535 af 14. juni 2004, som ændret
ved § 2 i lov nr. 593 af 24. juni 2005, lov nr. 1593 af 20.
december 2006 og § 8 i lov nr. 561 af 6. juni 2007, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 4 indsættes som stk. 4 og 5:
»Stk. 4. Folkeoplysende foreninger
efter stk. 1 skal i forbindelse med ansøgning om tilskud
eller anvisning af lokaler afgive erklæring om, at foreningen
indhenter børneattester i det omfang, foreningen
ansætter eller beskæftiger personer, der som led i
udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med
børn under 15 år, jf. lov om indhentelse af
børneattest i forbindelse med ansættelse af personale
m.v. Pligten til at afgive erklæring finder også
anvendelse, selvom foreningen på tidspunktet for
erklæringen ikke ansætter eller beskæftiger
personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal
have direkte kontakt med børn under 15 år.
Stk. 5.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
den i stk. 4 nævnte erklæring.«
2. I
§ 29, stk. 5, indsættes
efter »revision m.v.«: », herunder om digital
aflæggelse af regnskaber.«
3. I
§ 33, stk. 5, 2. pkt.,
indsættes efter »tilskudsbetingelser«: »,
jf. dog stk. 6«
4. I
§ 33 indsættes som stk. 6 og 7:
»Stk. 6.
Foreligger den i § 4, stk. 4 og § 45, stk. 3,
nævnte erklæring ikke, skal kommunalbestyrelsen undlade
at yde tilskud og anvise lokaler til foreningen.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen kan standse udbetalingerne eller tilbageholde
disse samt fratage foreningen retten til at benytte allerede
anviste lokaler, hvis kommunalbestyrelsen bliver opmærksom
på, at en forening, som er forpligtet til at indhente
børneattester efter regler udstedt i medfør af lov om
indhentelse af børneattest i forbindelse med
ansættelse af personale, ikke indhenter sådanne
attester.«
5. I
§ 45 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Foreningen skal i forbindelse med ansøgning om tilskud eller
anvisning af lokaler afgive erklæring om, at foreningen
indhenter børneattester i det omfang, foreningen
ansætter eller beskæftiger personer, der som led i
udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med
børn under 15 år, jf. lov om indhentelse af
børneattest i forbindelse med ansættelse af personale
m.v. Pligten til at afgive erklæring finder også
anvendelse, selvom foreningen på tidspunktet for
erklæringen ikke ansætter eller beskæftiger
personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal
have direkte kontakt med børn under 15 år.«
Stk. 3-9 bliver herefter stk. 4-10.
6. I
§ 45, stk. 9, som bliver stk. 10, indsættes efter
»loven«: »og om den i stk. 3 nævnte
erklæring«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2010.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lov om indhentelse af børneattest, som trådte
i kraft den 1. juli 2005, blev der skabt grundlag for en styrket
indsats over for seksuelle overgreb mod børn. Loven
bemyndiger vedkommende minister til at fastsætte
nærmere regler om offentlige myndigheders og private fysiske
og juridiske personers pligt til at indhente børneattest,
når myndigheden eller den private fysiske eller juridiske
person ansætter eller beskæftiger personer, der som led
i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med
børn under 15 år.
Bemyndigelsen er på Undervisningsministeriets
område udmøntet i bekendtgørelse nr. 942 af 22.
september 2008 om indhentelse af børneattest ved
ansættelse og beskæftigelse af personer i visse skoler
og visse frivillige foreninger. På Kulturministeriets
område er bemyndigelsen udmøntet i
bekendtgørelse nr. 1024 af 23. oktober om indhentelse af
børneattest ved ansættelse og beskæftigelse af
personer i idrætsforeninger, på musik-, ballet-, danse-
og rideskoler samt ridecentre og motions- og fitnesscentre.
En landsdækkende undersøgelse foretaget af Dansk
Idræts-Forbund og Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger
har vist, at ikke alle foreninger, der er forpligtet hertil,
indhenter børneattester.
Regeringen ønsker med lovforslaget at skærpe
pligten til at indhente børneattester for foreninger, der
modtager tilskud eller får anvist lokaler i medfør af
lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning,
frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler
samt om Folkeuniversitetet (folkeoplysningsloven). Pligten til at
afgive erklæring finder også anvendelse, selvom
foreningen på tidspunktet for erklæringen ikke
ansætter eller beskæftiger personer, der som led i
udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med
børn under 15 år.
Det foreslås derfor, at alle folkeoplysende foreninger,
der ansøger om at modtage tilskud eller få anvist
lokaler i medfør af folkeoplysningsloven, skal afgive en
erklæring om, at foreningen indhenter børneattester i
det omfang, foreningen ansætter eller beskæftiger
personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal
have direkte kontakt med børn under 15 år. Hvis denne
erklæring ikke foreligger, skal kommunalbestyrelsen undlade
at yde tilskud og at anvise lokaler. Derudover kan
kommunalbestyrelsen standse eller tilbageholde udbetalingerne samt
fratage retten til at benytte anviste lokaler, hvis
kommunalbestyrelsen bliver opmærksom på, at foreningen
ikke indhenter de lovpligtige børneattester. Der henvises
til afsnit 2.1.
Undervisningsministeriet vil endvidere administrativt
ændre den gældende bekendtgørelse om indhentelse
af børneattest ved ansættelse og beskæftigelse
af personer i visse skoler og visse frivillige foreninger, der i
dag kun pålægger foreninger, der er medlemmer af Dansk
Ungdoms Fællesråd, at indhente børneattest,
således at alle foreninger, der modtager tilskud eller
får anvist lokaler efter folkeoplysningsloven, vil blive
pålagt pligt til at indhente børneattest i det omfang,
de ansætter eller beskæftiger personer, der som led i
udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med
børn under 15 år.
Det er endvidere et ønske fra både foreninger og
kommuner, at foreninger skal have mulighed for at aflægge
regnskab for tilskud efter folkeoplysningsloven digitalt. Forslaget
er indeholdt i KL's forenklingskatalog fra marts 2009. Det
foreslås derfor, at der i loven indføres en
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om digital
regnskabsaflæggelse. Der henvises til afsnit 2.2.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Afgivelse af erklæring om
indhentelse af børneattest
2.1.1. Gældende ret
Det følger af § 2, stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 942 af 22. september 2008 om indhentelse af børneattest
ved ansættelse og beskæftigelse af personer i visse
skoler og visse frivillige foreninger, at foreninger, der er
medlemmer af Dansk Ungdoms Fællesråd, har pligt til at
indhente børneattest.
Idrætsforeninger, der er medlemmer af Danmarks
Idræts-Forbund, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger,
De Danske Skytteforeninger, Dansk Firmaidrætsforbund eller
forbund, der er medlemmer af en af disse organisationer, har efter
Kulturministeriets bekendtgørelse nr. 1024 af 23. oktober
2008 om indhentelse af børneattest ved ansættelse og
beskæftigelse af personer i idrætsforeninger, på
musik-, ballet-, danse-, og rideskoler samt ridecentre og motions-
og fitnesscentre ligeledes pligt til at indhente
børneattest.
Forsætlig overtrædelse af
bekendtgørelsernes regler om indhentelse af
børneattest straffes med bøde, jf.
bekendtgørelsernes § 3, stk. 1, 1. pkt. Der kan
pålægges selskaber m.v. (private juridiske personer),
herunder foreninger, strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel, jf. bekendtgørelsernes § 3, stk. 1, 3.
pkt.
Folkeoplysningsloven indeholder en række betingelser
for, at en forening kan modtage tilskud eller få anvist
lokaler efter loven. Det er i den gældende lovgivning ikke en
betingelse for at modtage tilskud eller få anvist lokaler
efter folkeoplysningsloven, at foreningen har indhentet
børneattest eller afgivet erklæring om at have gjort
eller ville gøre dette.
Det følger af folkeoplysningslovens § 33, stk. 5,
at kommunalbestyrelsen til brug for oplysning om virksomhed efter
loven har ret til at indhente alle nødvendige oplysninger
hos den enkelte forening, og at kommunalbestyrelsen kan standse
udbetalinger eller tilbageholde disse, hvis en forening ikke
overholder lovens tilskudsbetingelser.
Derudover kan kommunalbestyrelsen forlange, at beløb,
der ikke er anvendt i overensstemmelse med loven eller de i
medfør heraf fastsatte regler, tilbagebetales eller
modregnes i det kommende års tilskud, jf.
folkeoplysningslovens § 30. Bestemmelsen omfatter også
tilfælde, hvor foreningen har afgivet urigtige oplysninger.
Kommunalbestyrelsen kan i forlængelse heraf undlade at yde
tilskud og anvise lokaler for en angiven periode, hvis en forening
ikke overholder loven eller regler fastsat i medfør heraf,
jf. folkeoplysningslovens § 32. Det forudsættes, at
udelukkelsesperioden er proportional med forseelsen.
2.1.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at foreninger, der ansøger om at
modtage tilskud eller få anvist lokaler i medfør af
folkeoplysningsloven, i forbindelse med ansøgningen skal
afgive en erklæring om, at foreningen indhenter
børneattester, jf. lov om indhentelse af børneattest
i forbindelse med ansættelse af personale m.v.
Foreningerne skal således erklære, at de indhenter
børneattester i det omfang, de ansætter eller
beskæftiger personer, der som led i udførelsen af
deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15
år. Pligten til at afgive erklæring finder også
anvendelse, selvom foreningen på tidspunktet for
erklæringen ikke ansætter eller beskæftiger
personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal
have direkte kontakt med børn under 15 år. Foreninger,
der ikke ansætter eller beskæftiger personer, der som
led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt
med børn under 15 år, pålægges ikke med
erklæringen nogen forpligtelser i relation til indhentelse af
børneattester. Kommunalbestyrelsen pålægges
herved ikke nogen opsøgende forpligtelse, da
kommunalbestyrelsen alene skal sikre sig, at der foreligger en
underskreven erklæring.
Det foreslås i den sammenhæng, at
kommunalbestyrelsen forpligtes til at undlade at yde tilskud og at
anvise lokaler, så længe der ikke foreligger en
underskreven erklæring. Dette er en skærpelse i forhold
til lovens almindelige ordning, hvorefter kommunalbestyrelsen alene
har mulighed for at undlade at yde tilskud eller at anvise lokaler,
hvis lovens tilskudsbetingelser ikke overholdes.
Derudover foreslås det, at kommunalbestyrelsen får
udtrykkelig hjemmel til at standse eller tilbageholde udbetalinger
samt fratage retten til at benytte anviste lokaler, hvis
kommunalbestyrelsen bliver opmærksom på, at en forening
ikke indhenter børneattester i det omfang, foreningen er
forpligtet hertil. Kommunalbestyrelsen pålægges ikke
herved nogen opsøgende forpligtelse, men sikres en
udtrykkelig sanktionsmulighed i tilfælde, hvor
kommunalbestyrelsen bliver opmærksom på, at den afgivne
erklæring ikke efterleves.
Hertil kommer, at kommunalbestyrelsen efter den gældende
bestemmelse i folkeoplysningslovens § 30 kan rejse krav mod en
forening om tilbagebetaling af allerede udbetalt tilskud, hvis
beløb ikke er anvendt i overensstemmelse med loven eller
regler fastsat i medfør heraf, herunder hvis foreningen har
afgivet urigtige oplysninger, jf. lovens § 30. Det forhold, at
en forening ikke efterlever en erklæring om at indhente
børneattester i det omfang, foreningen er forpligtet hertil,
må betragtes som afgivelse af urigtige oplysninger.
Det følger endvidere af straffelovens § 163, jf.
straffelovens § 306, at foreningen kan straffes med
bøde for afgivelse af urigtig erklæring.
Det foreslås endelig, at undervisningsministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om
erklæringen. Bemyndigelsen forventes udmøntet ved, at
der i bekendtgørelse om støtte til folkeoplysende
voksenundervisning og frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde
(folkeoplysningsbekendtgørelsen) optages som bilag en
formular, som foreningerne skal anvende.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og 3-6.
For at udvide kredsen af foreninger, der har pligt til at
indhente børneattest vil bekendtgørelse nr. 942 af
22. september 2008 om indhentelse af børneattest ved
ansættelse og beskæftigelse af personer i visse skoler
og visse frivillige foreninger, som i dag kun pålægger
foreninger, der er medlemmer af Dansk Ungdoms
Fællesråd, at indhente børneattester, blive
ændret, så alle foreninger, der modtager tilskud eller
får anvist lokaler efter folkeoplysningsloven, vil blive
pålagt pligt til at indhente børneattester i det
omfang, de ansætter eller beskæftiger personer, der som
led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt
med børn under 15 år. Forsætlig
overtrædelse af pligten til at indhente børneattest
straffes med bøde, jf. bekendtgørelsens §
3.
2.2. Digital
regnskabsaflæggelse
2.2.1. Gældende ret
Efter folkeoplysningslovens § 29 aflægger
foreninger regnskab for tilskud efter loven. Regnskabet, der skal
underskrives af samtlige medlemmer af bestyrelsen, skal
dokumentere, at foreningen har anvendt tilskuddet i
overensstemmelse med loven og de regler, der er fastsat i
medfør heraf.
Efter § 29, stk. 5, kan undervisningsministeren eller
den, ministeren bemyndiger hertil, fastsætte nærmere
regler om foreningernes regnskabsaflæggelse og revision m.v.
Sådanne nærmere regler er fastsat i §§ 17 og
18 i bekendtgørelse nr. 1700 af 19. december 2006 om
støtte til folkeoplysende voksenundervisning og frivilligt
folkeoplysende foreningsarbejde
(folkeoplysningsbekendtgørelsen). Heraf følger bl.a.,
at regnskabsaflæggelse og revision sker efter regler, som er
fastsat af kommunalbestyrelsen. Regnskabet skal attesteres af en
revisor.
Den gældende lovgivning indeholder ikke regler om
digital regnskabsaflæggelse.
2.2.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at den gældende bemyndigelse i
folkeoplysningslovens § 29, stk. 5, til at fastsætte
nærmere regler om foreningernes regnskabsaflæggelse og
revision m.v. udvides til også at omfatte digital
regnskabsaflæggelse.
Med den foreslåede ændring får
undervisningsministeren eller den, ministeren bemyndiger hertil,
hjemmel til at fastsætte nærmere regler i forbindelse
med digital regnskabsaflæggelse. Bemyndigelsen vil blive
udmøntet af undervisningsministeren med inddragelse af KL,
Dansk Folkeoplysnings Samråd og IT- og Telestyrelsen samt i
øvrigt relevante organisationer, således at
bestemmelserne vil afspejle de tilgængelige standarder og
teknologier og tage hensyn til, at det frivillige folkeoplysende
foreningsarbejde er baseret på frivillige, der ofte vil have
begrænsede it-systemer.
Den foreslåede ændring pålægger ikke
foreningerne en pligt til at aflægge regnskab digitalt. Der
er alene tale om en mulighed for foreningerne.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Foreningerne indsender allerede i dag i forbindelse med
ansøgning om tilskud og anvisning af lokaler i medfør
af folkeoplysningsloven en række oplysninger til
kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen skal fremover i den
forbindelse undersøge, om der foreligger en underskreven
erklæring om indhentelse af børneattest. Det er
vurderingen, at forslaget kun i ubetydeligt omfang vil
påvirke den kommunale administration af
folkeoplysningsloven.
I relation til forslaget om digital regnskabsaflæggelse
er det vurderingen, at forslaget vil medføre en ubetydelig
administrativ lettelse, da papirgangen i kommunerne
reduceres.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været til høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Amatørernes Kunst & Kultur Samråd, AOF
Danmark, BUPL, Børne- og Kulturchefforeningen, Børne-
og Ungdomsorganisationernes Samråd, Center for Ligebehandling
af Handicappede, Danmarks Idræts-Forbund, Dansk
Amatørkor Union, Dansk Amatør-Musik Union, Dansk
Amatør Teater Samvirke, Dansk Blinde Samfund, Danske
Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danske Orkesterdirigenter,
Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Folkeoplysnings Samråd,
Dansk Oplysnings Forbund, Dansk Ungdoms Fællesråd, De
Danske Skytteforeninger, Danske Handicaporganisationer, Det
Centrale Handicapråd, Folkeligt Oplysnings Forbund,
Folkevirke, Foreningen af Heltidsledere inden for Folkeoplysningen,
Fritid og Samfund, Fritidssamrådet i Danmark, KL, Kulturelle
Samråd i Danmark, Liberalt Oplysnings Forbund, LVU -
Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere, Manuelle Fags
Samråd, Musisk Oplysningsforbund, NETOP - Netværk for
Oplysning, Oplysningsforbundenes Fællesråd,
Socialistisk Oplysningsforbund og Ungdomsringen.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
9. Sammenfattende skema | | |
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ubetydelige administrative lettelser i
relation til forslaget om digital regnskabsaflæggelse. | Ubetydelige administrative konsekvenser
for kommunerne i relation til forslaget om afgivelse af
erklæring. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 4, stk. 4 og 5)
Det foreslås indsat som en tilskudsbetingelse i
folkeoplysningsloven § 4, stk. 4, at foreninger skal afgive
erklæring om, at foreningen indhenter børneattester i
det omfang, foreningen ansætter eller beskæftiger
personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal
have direkte kontakt med børn under 15 år, jf. lov om
indhentelse af børneattest i forbindelse med
ansættelse af personale m.v.
Foreningen skal med erklæringen tilkendegive, at den
indhenter børneattester i det omfang, den ansætter
eller beskæftiger personer, der som led i udførelsen
af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15
år. Dette gælder uanset om der er tale om lønnet
eller ulønnet personale. Erklæringen rummer en
løbende forpligtelse gennem hele tilskudsåret for
foreningerne til at indhente børneattester. Pligten til at
afgive erklæring finder også anvendelse, selvom
foreningen på tidspunktet for erklæringen ikke
ansætter eller beskæftiger personer, der som led i
udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med
børn under 15 år. Foreninger, der ikke ansætter
eller beskæftiger personer, der som led i udførelsen
af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15
år, pålægges ikke med erklæringen nogen
forpligtelser i relation til indhentelse af
børneattester.
Erklæringen skal afgives i forbindelse med, at
foreningen søger om tilskud eller anvisning af lokaler.
Erklæringen skal afgives til den kommune, hvori foreningen er
hjemmehørende i forbindelse med foreningens ansøgning
om tilskud eller lokaleanvisning.
Det foreslås endvidere i § 4, stk. 5, at
undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om erklæringen. Bemyndigelsen forventes
udmøntet ved, at der i bekendtgørelse om
støtte til folkeoplysende voksenundervisning og frivilligt
folkeoplysende foreningsarbejde
(folkeoplysningsbekendtgørelsen) optages som bilag en
formular, som foreningerne skal anvende.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger,
afsnit 2.1.
Til nr. 2 (§ 29, stk. 5)
Det foreslås, at undervisningsministeren eller den,
ministeren bemyndiger hertil, får hjemmel til at
fastsætte nærmere regler i forbindelse med digital
regnskabsaflæggelse. Bemyndigelsen vil blive udmøntet
af undervisningsministeren med inddragelse af KL, Dansk
Folkeoplysnings Samråd og IT- og Telestyrelsen samt i
øvrigt relevante organisationer, således at
bestemmelserne vil afspejle de tilgængelige standarder og
teknologier og tage hensyn til, at det folkeoplysende
foreningsarbejde er baseret på frivillige, der ofte vil have
begrænsede it-systemer.
Den foreslåede ændring pålægger ikke
foreningerne en pligt til at aflægge regnskab digitalt. Der
er alene tale om en mulighed for foreningerne.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger,
afsnit 2.2.
Til nr. 3 (§ 33, stk. 5)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
indsættelsen af § 33, stk. 6, jf. lovforslagets §
1, nr. 4.
Til nr. 4 (33, stk. 6 og 7)
Det foreslås i § 33, stk. 6, at foreninger ikke kan
få tilskud eller anvist lokaler, før der foreligger en
erklæring om, at foreningen indhenter børneattester i
det omfang, foreningen ansætter eller beskæftiger
personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal
have direkte kontakt med børn under 15 år, jf. herved
lovforslagets § 1, nr. 1 og 5. Kommunalbestyrelsen vil
således være forpligtet til at undlade at yde tilskud
og at anvise lokaler, hvis der ikke foreligger en underskreven
erklæring.
Bliver kommunalbestyrelsen opmærksom på, at
foreningen ikke indhenter børneattester i det omfang,
foreningen er forpligtet hertil, kan kommunalbestyrelsen standse
udbetalingerne eller tilbageholde disse samt fratage foreningen
retten til at benytte allerede anviste lokaler, jf. den
foreslåede bestemmelse i § 33, stk. 7.
Endvidere kan kommunalbestyrelsen efter den gældende
bestemmelse i folkeoplysningslovens § 30 rejse krav mod en
forening om tilbagebetaling af allerede udbetalt tilskud, hvis
beløb ikke er anvendt i overensstemmelse med loven eller
regler fastsat i medfør heraf, herunder hvis foreningen har
afgivet urigtige oplysninger, jf. lovens § 30. Det forhold, at
en forening ikke efterlever en erklæring om at indhente
børneattester i det omfang, foreningen er forpligtet hertil,
må betragtes som afgivelse af urigtige oplysninger.
Sanktionsmulighederne i den gældende bestemmelse i
folkeoplysningslovens § 30 og i den foreslåede
bestemmelse i § 33, stk. 7, skal anvendes i overensstemmelse
med det almindeligt gældende proportionalitetsprincip.
Til nr. 5 (§ 45, stk. 3)
Det foreslås indsat som en tilskudsbetingelse i
folkeoplysningsloven§ 45, stk. 3, at distriktsforeninger skal
afgive erklæring om, at foreningen indhenter
børneattester i det omfang, foreningen ansætter eller
beskæftiger personer, der som led i udførelsen af
deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15
år, jf. lov om indhentelse af børneattest i
forbindelse med ansættelse af personale m.v. Pligten til at
afgive erklæring finder også anvendelse, selvom
foreningen på tidspunktet for erklæringen ikke
ansætter eller beskæftiger personer, der som led i
udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med
børn under 15 år.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 6 (45, stk. 10)
Det foreslås i § 45, stk. 10, at
undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om erklæringen i den foreslåede
bestemmelse i § 45, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 5.
Bemyndigelsen forventes udmøntet ved, at der i
bekendtgørelse om støtte til folkeoplysende
voksenundervisning og frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde
(folkeoplysningsbekendtgørelsen) optages som bilag en
formular, som foreningerne skal anvende.
Til § 2
Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1.
januar 2010 og har virkning for ansøgning om tilskud eller
lokaleanvisning fra denne dato.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om støtte til folkeoplysende
voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og
daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 535 af 14. juni 2004, som ændret
ved § 2 i lov nr. 593 af 24. juni 2005, lov nr. 1593 af 20.
december 2006 og § 8 i lov nr. 561 af 6. juni 2007, foretages
følgende ændringer: |
§ 4.
En folkeoplysende forening er 1) en forening, der tilbyder
folkeoplysende voksenundervisning m.v., jf. kapitel 4, eller 2) en forening, der tilbyder frivilligt
folkeoplysende foreningsarbejde, jf. kapitel 5. Stk. 2.
(…) Stk. 3.
(…) | | |
| | 1. I § 4 indsættes som stk. 4 og
5: »Stk. 4.
Folkeoplysende foreninger efter stk. 1 skal i forbindelse med
ansøgning om tilskud eller anvisning af lokaler afgive
erklæring om, at foreningen indhenter børneattester i
det omfang, foreningen ansætter eller beskæftiger
personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal
have direkte kontakt med børn under 15 år, jf. lov om
indhentelse af børneattest i forbindelse med
ansættelse af personale m.v. Pligten til at afgive
erklæring finder også anvendelse, selvom foreningen
på tidspunktet for erklæringen ikke ansætter
eller beskæftiger personer, der som led i udførelsen
af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15
år. Stk. 5.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
den i stk. 4 nævnte erklæring.« |
§ 29.
(…) Stk. 2-4.
(…) | | |
Stk. 5.Undervisningsministeren eller
den, ministeren bemyndiger hertil, kan fastsætte
nærmere regler om regnskabsaflæggelse og revision
m.v. | | 2. I § 29, stk. 5, indsættes efter
»revision m.v.«: », herunder om digital
aflæggelse af regnskaber.« |
§ 33.
(…) Stk. 2-4.
(…) | | |
Stk. 5.
Til brug for oplysning om virksomhed efter denne lov har
kommunalbestyrelsen ret til at indhente alle nødvendige
oplysninger hos den enkelte forening. Kommunalbestyrelsen kan
standse udbetalingerne eller tilbageholde disse, hvis en forening
ikke overholder denne lovs tilskudsbetingelser. | | 3. I § 33, stk. 5, 2. pkt. indsættes
efter »tilskudsbetingelser« », jf. dog stk.
6« |
| | 4. I § 33 indsættes som stk. 6 og
7: »Stk. 6.
Foreligger den i § 4, stk. 4 og § 45, stk. 3 nævnte
erklæring ikke, skal kommunalbestyrelsen undlade at yde
tilskud og anvise lokaler til foreningen. Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen kan standse udbetalingerne eller tilbageholde
disse samt fratage foreningen retten til at benytte allerede
anviste lokaler, hvis kommunalbestyrelsen bliver opmærksom
på, at en forening ikke indhenter børneattester i det
omfang, foreningen er forpligtet hertil efter regler udstedt i
medfør af lov om indhentelse af børneattest i
forbindelse med ansættelse af personale.« |
§ 45.
(…) Stk. 2.
(…) | | |
Stk. 3-8.
(…) | | 5. I § 45 indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: »Stk. 3.
Foreningen skal i forbindelse med ansøgning om tilskud eller
anvisning af lokaler afgive erklæring om, at foreningen
indhenter børneattester i det omfang, foreningen
ansætter eller beskæftiger personer, der som led i
udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med
børn under 15 år, jf. lov om indhentelse af
børneattest i forbindelse med ansættelse af personale
m.v. Pligten til at afgive erklæring finder også
anvendelse, selvom foreningen på tidspunktet for
erklæringen ikke ansætter eller beskæftiger
personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal
have direkte kontakt med børn under 15
år.« Stk. 3-9 bliver herefter stk. 4-10. |
Stk. 9.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
foreningsarbejdet for børn og unge inden for
loven.« | | 6. I § 45, stk. 9, som bliver stk. 10,
indsættes efter »loven«: »og om den i stk.
3 nævnte erklæring«. |
| | § 2 Loven træder i kraft den 1. januar
2010. |