Tillægsbetænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 15. december 2009
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. oktober 2009 og var til 1.
behandling den 19. november 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget. Udvalget
afgav betænkning den 9. december 2009. Lovforslaget var til
2. behandling den 15. december 2009. Sundhedsudvalget har efter 2.
behandling optaget lovforslaget til fornyet
udvalgsbehandling.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev optaget til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet dette i 1 møde.
2. Indstillinger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori det
foreligger efter 2. behandling.
Et mindretal i udvalget (EL) vil
ved 3. behandling stemme hverken for eller imod lovforslaget.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at
ministeren for sundhed og forebyggelse den 14. december 2009 har
sendt svar på spørgsmålet om, hvorvidt det vil
kræve en ændring af Sundhedsloven at indføre
diagnostiske centre, som kan overtage ansvaret for udredning af
patienter, som har uklare symptomer og som de praktiserende
læger kan henvise direkte til.
Ministeren har i sit svar på spørgsmål 17,
som var stillet efter ønske fra Sophie Hæstorp
Andersen (S) anført: »Regionerne har relativt frie
rammer til at organisere mht., hvordan de løser
sygehusopgaverne. Det er således ikke i lovgivningen
fastlagt, hvordan regionerne nærmere skal organisere
tilbuddet om diagnosticering af patienter. … Regionerne kan
således inden for den gældende lovgivnings rammer selv
kunne beslutte at etablere forskellige former for diagnostiske
centre.«
I øvrigt anfører ministeren, at ministeren ikke
præcist ved, hvad der »menes med diagnostiske centre ud
over, at de skal kunne diagnosticere patienter med uklare
symptomer, herunder akut«. På denne baggrund ydes der
ikke teknisk bistand til et ændringsforslag til sundhedsloven
i forbindelse med behandlingen af lovforslaget.
S, SF, RV og EL vil dog fortsat gerne pointere, at partierne
principielt ønsker et sundhedsvæsen, hvor såvel
patienter med klare symptomer som patienter med ukarakteristiske og
diffuse symptomer kan modtage hurtig og relevant behandling. Der er
fortsat alt for mange patienter, der cykler rundt i
sundhedsvæsenet uden at få stillet en relevant diagnose
hurtigt, således at behandling kan påbegyndes. Det
drejer sig bl.a. om eksempler på kræftpatienter, der
fejlagtigt diagnosticeres med KOL eller behandling for rygsmerter,
overvægtige, der henvises til slankekure frem for psykiatrisk
behandling for deres spiseforstyrrelse, epileptikere,
gigtpatienter, nyrepatienter m.fl.
Derfor holder partierne fast i, at der er behov for at udvikle
det danske sundhedsvæsen i en retning, hvor der
tilvejebringes et tættere og bedre samarbejde mellem den
praktiserende læge og specialister på hospitalerne via
diagnostiske centre.
Diagnostiske centre i tilknytning til hospitalerne skal
medvirke til et tættere og bedre samarbejde mellem den
praktiserende læge og specialisterne på sygehuset og
give patienten lettere adgang til en bred vifte af specialister.
Hvis patientens symptomer er uklare og den praktiserende læge
er i tvivl, bør denne kunne henvise patienten til en
funktion, som spænder over flere specialer. Sygehusene kan
på denne måde i højere grad være med til
at understøtte almen praksis i en effektiv udredning af
patienter med komplekse symptommønstre.
I og med at det ikke vil være muligt at sikre denne
mulighed for patienterne i forbindelse med et ændringsforslag
til denne lov, vil partierne i stedet søge at udarbejde et
beslutningsforslag, der kan komme til særskilt behandling i
Folketinget.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
Louise Schack Elholm V
Preben Rudiengaard V fmd.
Birgitte Josefsen V Sophie Løhde V
Anne-Mette Winther Christiansen V Liselott Blixt DF
Karin Nødgaard DF Vivi Kier KF
Pia Christmas-Møller UFG nfmd.
Sophie Hæstorp Andersen S
Flemming Møller Mortensen S
Karen J. Klint S Lene Hansen S
Karl H. Bornhøft SF Jonas Dahl SF
Lone Dybkjær RV Per Clausen EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 1 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 54 efter afgivelse af
betænkning
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
10 | Betænkning afgivet 9. december |
11 | 1. udkast til
tillægsbetænkning |