Fremsat den 21. oktober 2009 af
indenrigs- og socialministeren (Karen Ellemann)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om byfornyelse og
udvikling af byer
(Energiforbedrende foranstaltninger
m.v.)
§ 1
I lov om byfornyelse og udvikling af byer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 146 af 24. februar 2009, foretages
følgende ændringer:
1. § 8, stk. 1, affattes
således:
»Kommunalbestyrelsen
kan træffe beslutning om at yde støtte til udgifter
til bygningsfornyelse af private udlejningsboliger, som:
1) mangler
installationer i form af tidssvarende opvarmning, wc eller bad i
boligen,
2) er opført
før 1950 og er væsentligt nedslidt, eller
3) har fået
udarbejdet en energimærkning, der indeholder forslag til
energiforbedringer, jf. lov om fremme af energibesparelser i
bygninger.«
2. I
§ 8, stk. 2, indsættes
efter »Beslutningen«: »efter stk. 1, nr. 1 og
2,«.
3. I
§ 8 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Beslutningen efter stk. 1, nr. 3, kan omfatte energiforbedrende
foranstaltninger, der er foreslået i en
energimærkningsrapport, jf. lov om fremme af
energibesparelser i bygninger.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
4. I
§ 8, stk. 3, der bliver stk.
4, indsættes efter »og 4«: », samt stk.
3«.
5. I
§ 21 indsættes som
nr. 3:
»3) Ejer- og
andelsboliger, som bebos af ejeren eller andelshaveren, og som har
fået udarbejdet en energimærkning, der indeholder
forslag til energiforbedringer, jf. lov om fremme af
energibesparelser i bygninger.«
6. I
§ 22, stk. 1, indsættes
efter »Støtte«: »til boliger omfattet af
§ 21, nr. 1 og 2,«.
7. I
§ 22 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Støtte til boliger omfattet af § 21, nr. 3, kan
omfatte energiforbedrende foranstaltninger, der er foreslået
i en energimærkningsrapport, jf. lov om fremme af
energibesparelser i bygninger.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
8. I
§ 22, stk. 2, der bliver stk.
3, ændres »Istandsættelse« til:
»Arbejder efter § 22, stk. 1, nr. 1 og 3, samt stk.
2,«.
9. I
§ 22, stk. 3, der bliver stk.
4, indsættes efter »stk. 1, nr. 1,«: »samt
stk. 2,«.
10. I
§ 27 indsættes efter
»tilskuddet«: »til de arbejder, der er
nævnt i § 22, stk. 1, nr. 1 og 3, samt
§ 22, stk. 2.«.
11. I
§ 30 indsættes efter
»kapitel«: »og efter §§ 38 a og 38
b.«.
12. Overskriften til kapitel
5 affattes således:
»Bygningsfornyelse af erhverv,
forsamlingshuse og bygninger med lignende anvendelse«
13.
Efter § 38 indsættes i
kapitel 5:
»Forsamlingshuse og bygninger
med lignende anvendelse
§ 38
a. Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om at yde
støtte til udgifter til istandsættelse af
forsamlingshuse og bygninger med lignende anvendelse beliggende i
landsbyer og landdistrikter.
§ 38
b. Støtte kan ydes til istandsættelse af
bygningens klimaskærm, etablering af
tilgængelighedsforanstaltninger samt afhjælpning af
kondemnable forhold.
Stk. 2. I sager efter
§ 38 a finder bestemmelserne i §§ 23-25 om
ansøgnings- og beslutningsprocedure anvendelse, og
fastsættelse af støtte samt finansiering og refusion
ydes efter §§ 26-29 og 34.«
14. I
§ 75 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »meddele ejeren påbud herom« til:
»samtidig med eller efter, at der er nedlagt forbud efter
§ 76, stk. 1, meddele ejeren påbud
herom.«
15. I
§ 75 a, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt.: »Er der tale om bygninger, der
ikke benyttes til beboelse eller ophold for mennesker, kan
kommunalbestyrelsen meddele påbud uden at have nedlagt forbud
efter § 76, stk. 1.«.
16. I
§ 75 a, stk. 4, nr. 3,
indsættes efter »påbuddet«:
»vedrørende en bygning, der ikke benyttes til beboelse
eller ophold for mennesker,«.
§ 2
Loven træder i kraft
den 1. januar 2010.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Lovforslagets baggrund og
formål |
2. | Lovforslagets indhold |
| 2.1. | Støtte til boliger, der har
fået udarbejdet energimærkning, der indeholder forslag
til energiforbedringer |
| 2.2. | Støtte til nedrivning af ejer- og
andelsboliger - sidestilling med reglerne for
udlejningsboliger |
| 2.3. | Støtte til istandsættelse af
forsamlingshuse og bygninger med lignende anvendelse |
| 2.4. | Præcisering af regler om
påbud |
3. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige |
4. | Administrative konsekvenser for det
offentlige |
5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
6. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
7. | Miljømæssige
konsekvenser |
8. | Forhold til EU-retten |
9. | Høring |
10. | Sammenfattende skema |
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Lovforslagets hovedformål er at forbedre kommunernes
muligheder for efter byfornyelsesloven på baggrund af en
aftale med ejeren dels at yde støtte til at energioptimere
den eksisterende boligmasse dels at styrke bosætningen i
områder præget af dårlige og faldefærdige
boliger.
Regeringens strategi fra april 2009 for reduktion af
energiforbruget i bygninger indeholder en bred vifte af
initiativer, der skal bidrage til at sikre, at mulighederne for at
nedbringe energiforbruget i eksisterende bygninger bliver udnyttet.
En stor del af den eksisterende boligmasse er opført,
før der blev stillet egentlige energikrav til nybyggeri, og
har derfor et væsentligt større energiforbrug end
nybyggeriet i dag. Sådanne boliger vil i stigende grad blive
utidssvarende og vil ikke kunne bidrage til den nødvendige
reduktion af energiforbruget. Det foreslås derfor at give
kommunalbestyrelsen mulighed for, inden for den gældende
ramme til bygningsfornyelse, at støtte energiforbedrende
arbejder i eksisterende boliger uanset bygningens
opførelsesår og vedligeholdelsesstand. Hermed
udmøntes energistrategiens initiativer vedrørende
renovering af ældre boligbyggeri.
Det er regeringens opfattelse, at det skal være
attraktivt at bo i alle dele af landet. Nogle steder påvirkes
bosætningen imidlertid negativt af misligholdte huse mv.
Statens Byggeforskningsinstitut gennemførte i 2007 for det
daværende Velfærdsministerium en undersøgelse
"Dårlige boliger i landets yderområder - om omfanget og
betydningen af boliger i særlig ringe stand".
Undersøgelsen konkluderede, at der er i omegnen af 10.000
dårlige og nedrivningstruede boliger i landets
yderområder.Den dårlige boligmasse og områdernes
dårlige fremtoning har en negativ betydning for
områdets generelle attraktivitet i forhold til potentielle
tilflyttere. Boligerne kan ofte ikke omsættes på
almindelige markedsvilkår og kommer til at stå tomme
eller tiltrækker beboere på
overførselsindkomst.
Herudover er en stor del af landsbyernes omdrejningspunkt -
forsamlingshusene - så nedslidte, at de er i fare for at
forsvinde. Mister de små lokalsamfund dette centrale sociale
mødested, forsvinder samtidig et attraktivt element for
bosætning. Der er derfor behov for at give kommunerne de
bedst mulige redskaber til at afhjælpe disse
byfornyelsesproblemer.
Med henblik på at understøtte kommunernes indsats
for at styrke bosætningen i landdistrikterne er det som en
del af aftalen mellem Regeringen og KL om kommunernes
økonomi for 2010 aftalt, at der etableres en pulje til
medfinansiering af kommunernes indsats på 150 mio. kr. Puljen
kan efter ansøgning fra kommuner i yderområder yde
tilskud til den kommunale udgift til opkøb af private
ejendomme og visse avls- og driftsbygninger med henblik på
nedrivning og renovering, til kommunal medvirken ved oprydning samt
til den kommunale andel af byfornyelsesmidlerne.
Målgruppen for lovforslaget er ejere af
udlejningsejendomme, ejer- og andelsboliger samt ejere af
forsamlingshuse og bygninger med lignende anvendelse.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Støtte til boliger, der
har fået udarbejdet energimærkning, der indeholder
forslag til energiforbedringer
Kommunalbestyrelsen har efter de gældende regler visse
muligheder for at give støtte til energiforbedrende
foranstaltninger i private udlejningsboliger, andelsboliger og
ejerboliger. Muligheden gælder kun, hvis boligen enten har
installationsmangler i form af manglende wc, bad eller tidssvarende
opvarmning eller er opført før 1950 og er
væsentligt nedslidt.
Med henblik på at øge ejernes incitament til at
gennemføre energiforbedringer på boligerne og samtidig
sikre kvaliteten foreslås det at udvide byfornyelseslovens
anvendelsesområde således, at kommunalbestyrelsen kan
beslutte at yde støtte til afhjælpning af
væsentlige energimæssige mangler i eksisterende
boliger, uanset boligens opførelsesår og
vedligeholdelsesstand.
En stor del af den eksisterende boligmasse er opført i
perioden fra 1950 til 1979, hvor energikravene til nybyggeri blev
strammet betydeligt. En stor del af disse bygninger har et
væsentligt større energiforbrug end nybyggeriet i
dag.
Samtidig er det en kendsgerning, at gennemførelse af
energiforbedrende foranstaltninger i den eksisterende boligmasse
stiller store krav til tekniske løsninger for at undgå
efterfølgende skader på bygningen. Byggesager, der
gennemføres efter byfornyelsesloven, er omfattet af krav til
kvalitetssikring og myndighedsbevågenhed, der sikrer, at
arbejderne udføres teknisk korrekt, idet kommunerne efter
byfornyelsesloven kan stille relevante krav til udførelsen,
materialer m.v.
Det foreslås endvidere, at afgrænsningen af de
bygninger og energiforbedrende foranstaltninger, som skal
være omfattet af støttemuligheden efter
byfornyelsesloven, sker på baggrund af energimærkninger
af de enkelte bygninger udført i henhold til lov om fremme
af energibesparelser i bygninger. Støtte vil således
alene kunne gives til arbejder, der er anbefalet i konkrete
energimærkningsrapporter. Hermed sikres kommunalbestyrelsen
et nemt og utvetydigt grundlag for at afgøre, hvorvidt en
ejendom er omfattet af anvendelsesområdet samt hvilke
energiforbedrende arbejder, der kan støttes.
Den foreslåede adgang til at yde støtte til
boliger, som har fået udarbejdet energimærkning, der
indeholder forslag til energiforbedringer, får endvidere den
betydning, at byfornyelseslovens almindelige bestemmelser om
genhusning og byggeskadeforsikring vil finde anvendelse.
Genhusningsmuligheden kan være af afgørende betydning
for gennemførelse af større
energirenoveringsprojekter i private udlejningsejendomme, hvor
f.eks. indvendig efterisolering af ydervægge er en del af
projektet. Større energirenoveringer med støtte efter
loven vil endvidere være omfattet af byggeskadeforsikring i
Byggeskadefonden vedrørende bygningsfornyelse.
Byggeskadeforsikringen er med til at sikre investeringen gennem
teknisk og økonomisk støtte i forbindelse med
eventuelle efterfølgende skader.
2.2. Støtte til nedrivning af
ejer- og andelsboliger - sidestilling med reglerne for
udlejningsboliger
Kommunalbestyrelsen kan efter de gældende regler yde
støtte til nedrivning af alle boligtyper. Størrelsen
af støtten til nedrivning fastsættes af
kommunalbestyrelsen efter forhandling med ejeren. Støtten
til ejere af ejer- og andelsboliger i form af tilskud kan dog
maksimalt udgøre en tredjedel af udgiften til nedrivningen.
For udlejningsboliger kan støtten udgøre hele
udgiften til nedrivning.
Undersøgelsen "Dårlige boliger i landets
yderområder - om omfanget og betydningen af boliger i
særlig ringe stand" fra 2007 viser, at der særligt i
landets yderområder er et stort antal boliger, der er
så dårlige, at nedrivning kan komme på
tale.
Herudover fremgår det af evalueringen af den
gældende byfornyelseslov, der blev afsluttet i 2008, at disse
dårlige boliger udgør et stort problem for mange
kommuner. Den dårlige boligmasse og områdets
dårlige fremtoning gør bosætning mindre
attraktiv for potentielle tilflyttere. Kommunerne har brug for
både instrumenter og incitamenter, som giver gode muligheder
for at afhjælpe disse byfornyelsesproblemer.
Dårlige og faldefærdige boliger på landet
har ofte status som ejerboliger. Den begrænsede
støttemulighed efter de gældende regler har vist sig
at være utilstrækkelig til at motivere ejerne til
på frivillig basis at nedrive bygningerne.
På den baggrund foreslås det, at reglerne om
støtte til nedrivning af ejer- og andelsboliger sidestilles
med reglerne for udlejningsboliger. Ændringen
indebærer, at kommunalbestyrelsen på baggrund af
forhandling med ejerne kan fastsætte den procentuelle,
finansielle støtte til nedrivning af ejer- og
andelsboliger.
2.3. Støtte til
istandsættelse af forsamlingshuse og bygninger med lignende
anvendelse
Efter de gældende regler i byfornyelsesloven har
kommunalbestyrelsen ikke mulighed for at yde støtte til
istandsættelse af forsamlingshuse og bygninger med lignende
anvendelse.
Det er regeringens opfattelse, at det skal være
attraktivt at bo og arbejde i alle områder i Danmark.
Forsamlingshuse udgør ofte en vigtig del af
nærmiljøet i de små samfund. De fungerer som
landsbyens kulturhus, et hjemsted for aktiviteter, som samler den
lokale befolkning. Forsamlingshusene er med til at gøre det
attraktivt at bo i landsbyer og landdistrikter og dermed fastholde
bosætningen i disse områder. En stor del af Danmarks
forsamlingshuse i landsbyer og landdistrikter er imidlertid i
dårlig vedligeholdelsesmæssig stand og er i fare for at
forsvinde.
For at bevare forsamlingshusenes funktion i landsbyer og
landdistrikter og derved understøtte bosætningen i
lokale områder foreslås det at udvide
byfornyelseslovens anvendelsesområde, så
kommunalbestyrelsen får mulighed for at yde støtte til
istandsættelse af nedslidte forsamlingshuse. Det
foreslås, at støtten kan ydes til istandsættelse
af klimaskærm, afhjælpning af sundheds- og brandfarlige
forhold samt til forbedring af tilgængeligheden for
ældre og handicappede som f.eks. etablering af niveaufri
adgang og handicaptoiletter.
2.4. Præcisering af regler om
påbud
Efter de gældende regler kan kommunalbestyrelsen udstede
et påbud om afhjælpning af kondemnable forhold samtidig
med eller efter, at der er nedlagt forbud mod beboelse eller ophold
som følge af de sundheds- eller brandfarlige forhold. Da
bestemmelsernes formulering har givet anledning til tvivl om
retstilstanden, foreslås det, at ordlyden præciseres,
så det af hensyn til beboerne klart fremgår at
kommunalbestyrelsen alene kan udstede påbud, når der er
nedlagt forbud mod beboelse. Den foreslåede præcisering
indebærer ikke en skærpelse af retstilstanden i forhold
til borgerne.
3. Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
Forslaget finansieres inden for den eksisterende statslige
udgiftsramme til byfornyelsesformål, som lægger loft
over de statslige og kommunale udgifter til byfornyelse. Forslaget
medfører derfor ingen udvidelse af den samlede aktivitet
på byfornyelsesområdet og giver ikke anledning til
hverken statslige eller kommunale merudgifter.
Forslaget medfører dog begrænsede statslige
udgifter til tilretning af Indenrigs- og Socialministeriets
administrative edb-system BFO & BFU i 2009. Disse merudgifter
afholdes inden for Indenrigs- og Socialministeriets eksisterende
ramme.
Forslaget forventes på baggrund af aftaler med ejerne
samlet at forbedre energistandarden i eksisterende boliger ved
gennemførelse af flere energiforbedrende foranstaltninger
samt styrke bosætningen i landsbyer og landdistrikter, idet
det forventes, at flere nedslidte ejer- og andelsboliger vil blive
nedrevet, ligesom flere forsamlingshuse vil kunne reddes gennem
fysisk istandsættelse.
4. Administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for det
offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget forventes at bidrage til en reduktion af
energiforbruget i den eksisterende private boligmasse samt i
forsamlingshuse og bygninger med lignende anvendelse, idet det
antages, at en forøget andel af de byfornyede boliger bliver
forbedret energimæssigt som følge af den
foreslåede adgang til at yde støtte til
bygningsfornyelse vedrørende boliger i dårlig
energimæssig stand.
8. Forhold til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Høring
Lovforslaget har været sendt i høring hos:
Andelsboligernes Fællesrepræsentation, Akademisk
Arkitektforening, Advokatrådet, BAT-Kartellet,
Boligselskabernes Landsforening, BOSAM, Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelse, BYG Byggeriets Arbejdsgivere,
Byfornyelseskonsulenterne A/S, By og Bolig, By- og
Landskabsstyrelsen, Byggesocietetets Byfornyelsesudvalg, BID
Bygherreforeningen i Danmark, Byggeskadefonden, Byggesocietetet,
Danmarks Lejerforeninger, Danske Arkitektvirksomheder, Danske
Entreprenører, Ejendomsforeningen Danmark, Frederiksberg
Kommune, Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Grundejernes Investeringsfond; Håndværksrådet,
I.C. Byfornyelse, Jyske Grundejerforeninger, KL, Kuben Byfornyelse
Danmark A/S, Københavns Kommune, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsbyggefonden, Lejernes Landsorganisation
i Danmark, Realkreditrådet, Sbs rådgivning A/S, Statens
Byggeforskningsinstitut og Søren Garde
Rådgivning.
| | |
10. Sammenfattende skema | | |
| Positive konsekvenser /
mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for staten,
regionerne og kommunerne | Ingen. | Begrænsede statslige merudgifter til
tilretning af det administrative edb-system. |
Administrative konsekvenser for staten,
regionerne og kommunerne | Ingen. | Ingen. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Miljømæssige
konsekvenser | Energimæssig forbedring af et
forøget antal boliger i den eksisterende private
boligmasse. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ændringsforslaget i § 8, stk. 1,
vedrører udvidelse af byfornyelseslovens
anvendelsesområde til at omfatte private udlejningsejendomme,
der har fået udarbejdet energimærkning, der indeholder
forslag til energiforbedringer.
Efter de gældende regler er kommunalbestyrelsens
kompetence til at træffe beslutning om at yde støtte
til udgifter til bygningsfornyelse af private udlejningsboliger,
begrænset til boliger, som enten mangler installationer i
form af tidssvarende opvarmning, wc eller bad i boligen, eller som
er opført før 1950 og er væsentligt nedslidt.
Boliger opført efter 1950 er således ikke omfattet af
lovens anvendelsesområde, med mindre boligerne mangler wc,
bad eller tidssvarende opvarmning.
Det foreslås at udvide byfornyelseslovens
anvendelsesområde således, at der kan ydes
støtte til gennemførelse af energiforbedrende
foranstaltninger, der fremgår af en
energimærkningsrapport, udarbejdet i medfør af lov om
fremme af energibesparelser i bygninger. Med den foreslåede
bestemmelse i § 8, stk. 1, nr. 3, vil boliger
opført efter 1950, som energimæssigt kan forbedres,
være omfattet af lovens almindelige anvendelsesområde
for private udlejningsboliger, selv om boligen ikke lider af
installationsmangler eller er væsentligt nedslidt.
Kommunalbestyrelsen vil med forslaget umiddelbart på
baggrund af de konkrete forslag i en energimærkningsrapport
kunne tage stilling til, hvorvidt en ejendom er omfattet af lovens
anvendelsesområde og hvilke arbejder, der vil kunne
støttes.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring i § 8, stk. 2, 1.
pkt., er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 1,
vedrørende adgang til beslutning for private
udlejningsboliger, der har fået udarbejdet
energimærkning, der indeholder forslag til
energiforbedringer.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse i § 8, stk. 3,
vedrører afgrænsning af de energiforbedrende
foranstaltninger, der kan ydes støtte til, hvis den private
udlejningsejendom er omfattet af forslagets § 1, nr.
1.
Det foreslås at afgrænse de energiforbedrende
arbejder, der kan ydes støtte til efter forslagets
§ 1, nr. 1, til at omfatte de konkrete energiforbedrende
foranstaltninger, der er foreslået i
energimærkningsrapporten, jf. lov om fremme af
energibesparelser i bygninger. Kommunalbestyrelsen beslutter,
hvilke af de i energimærkningsrapporten nævnte
arbejder, den ønsker at støtte. Kommunalbestyrelsen
vil ikke kunne yde støtte til andre energiforbedrende
foranstaltninger end dem, der er nævnt i
energimærkningsrapporten, med mindre boligen i øvrigt
er omfattet af lovens anvendelsesområde, fordi den har
installationsmangler eller er opført før 1950 og er
væsentligt nedslidt.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring i § 8, stk. 4, er
en konsekvens af forslagets § 1, nr. 3, vedrørende
adgang til beslutning for private udlejningsboliger, der har
fået udarbejdet energimærkning, der indeholder forslag
til energiforbedringer.
Til nr. 5
Den foreslåede bestemmelse i § 21, nr. 3,
udvider byfornyelseslovens anvendelsesområde til at omfatte
ejer- og andelsboliger, der i overensstemmelse med forslag i
energimærkningsrapport, udført i henhold til lov om
fremme af energibesparelser i bygninger, kan energimæssigt
forbedres.
Efter de gældende regler er kommunalbestyrelsens
kompetence til at træffe beslutning om at yde støtte
til udgifter til bygningsfornyelse i ejer- og andelsboliger
begrænset til boliger, som enten mangler installationer i
form af tidssvarende opvarmning eller wc i boligen, eller som er
opført før 1950 og er væsentligt nedslidt.
Boliger, opført efter 1950, er således ikke omfattet
af lovens anvendelsesområde, med mindre boligerne mangler wc
eller tidssvarende opvarmning.
Det foreslås at udvide byfornyelseslovens
anvendelsesområde vedrørende ejer- og andelsboliger,
så der kan ydes støtte til de forslag til
energiforbedringer, der fremgår af en energimærkning
udført i henhold til lov om fremme af energibesparelser i
bygninger uanset ejendommens alder og øvrige
installationsstandard. Med den foreslåede bestemmelse i
§ 21, nr. 3, vil ejer- og andelsboliger opført
efter 1950, som kan energimæssigt forbedres, således
være omfattet af lovens hidtidige anvendelsesområde for
ejer- og andelsboliger, selv om boligen ikke mangler tidssvarende
opvarmning eller wc eller er væsentligt nedslidt.
Kommunalbestyrelsen vil med forslaget umiddelbart på
baggrund af de konkrete forslag i en energimærkningsrapport
kunne tage stilling til, hvorvidt en ejendom er omfattet af lovens
anvendelsesområde og hvilke arbejder, der vil kunne
støttes.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring i § 22, stk. 1,
er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 5,
vedrørende støtte til ejer- og andelsboliger, der har
fået udarbejdet energimærkning, der indeholder forslag
til energiforbedringer.
Til nr. 7
Den foreslåede bestemmelse i § 22, stk. 2,
vedrører afgrænsning af de energiforbedrende
foranstaltninger, der kan ydes støtte til, hvis en ejer-
eller andelsbolig er omfattet af forslagets § 1, nr.
5.
Efter de gældende regler kan der for så vidt
angår ejer- og andelsboliger kun ydes støtte til
istandsættelsesarbejder på klimaskærmen samt
arbejder, der afhjælper kondemnable forhold. Arbejder
på klimaskærmen omfatter bygningens tag, ydermure,
vinduer, døre, karnapper, fundamenter og
indgangspartier.
Det foreslås at afgrænse de energiforbedrende
arbejder, der kan ydes støtte til, til at omfatte de
konkrete energiforbedrende foranstaltninger, der er foreslået
i energimærkningsrapporten for boligen, jf. lov om fremme af
energibesparelser i bygninger. De støtteberettigede
foranstaltninger er således ikke begrænset til
klimaskærmen. Kommunalbestyrelsen beslutter hvilke af de i
energimærkningsrapporten nævnte arbejder, den
ønsker at støtte. Kommunalbestyrelsen vil ikke kunne
yde støtte til andre energiforbedrende foranstaltninger, end
dem, der er nævnt i energimærkningsrapporten, med
mindre ejer- eller andelsboligen i øvrigt er omfattet af
lovens anvendelsesområde, fordi boligen mangler tidssvarende
opvarmning, wc eller er opført før 1950 og er
væsentligt nedslidt. Hvis disse betingelser er opfyldt, vil
der kunne ydes støtte til alle foranstaltninger
vedrørende klimaskærmen herunder energiforbedrende
foranstaltninger.
Til nr. 8 og 9
Ændringerne i § 22, stk. 2 og 3, er
konsekvensændringer som følge af forslagets
§ 1, nr. 7.
Til nr. 10
Ændringsforslaget i § 27 medfører
sidestilling af reglerne om støtte til nedrivning af ejer-
og andelsboliger med de tilsvarende regler for
udlejningsboliger.
Efter de gældende regler kan kommunalbestyrelsen yde
støtte til nedrivning af ejer- og andelsboliger i form af
tilskud på maksimalt en tredjedel af udgiften til
nedrivningen, mens det vedrørende private udlejningsboliger
er kommunalbestyrelsen, der på baggrund af forhandling med
ejeren, fastsætter den procentuelle, finansielle
støtte til nedrivning af disse boliger.
Det foreslås, at reglerne om støtte til
nedrivning af ejer- og andelsboliger sidestilles med reglerne for
udlejningsboliger, så det også vedrørende disse
boliger er kommunalbestyrelsen, der på baggrund af
forhandling med ejeren fastsætter den procentuelle,
finansielle støtte til nedrivning af
udlejningsboliger.
Til nr. 11
Ændringsforslaget i § 30 vedrører
bygningsforbedringsudvalg.
Et bygningsforbedringsudvalg kan efter de gældende
regler helt eller delvis varetage kommunalbestyrelsens
beføjelser vedrørende bygningsfornyelse af ejer- og
andelsboliger. Udvalget nedsættes af kommunalbestyrelsen med
2 kommunale repræsentanter, 2 medlemmer til varetagelse af
grundejerinteresser samt 1 medlem til varetagelse af
bevaringsinteresser. Der er tale om en særlig enkel og
ubureaukratisk sagsbehandlingsprocedure.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen får mulighed
for også at henlægge beslutninger om at yde
støtte til istandsættelse af forsamlingshuse og
bygninger med lignende anvendelse til et
bygningsforbedringsudvalg.
Til nr. 12
Ændringen i kapiteloverskriften er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 13, vedrørende
støtte til istandsættelse af forsamlingshuse og
bygninger med lignende anvendelse.
Til nr. 13
Den foreslåede § 38
a
§ 38 a, vedrører
udvidelse af byfornyelseslovens anvendelsesområde til at
omfatte forsamlingshuse og bygninger med lignende anvendelse
beliggende i landsbyer og landdistrikter.
For at bevare forsamlingshusenes funktion i landsbyer og
landdistrikter og derved understøtte bosætningen i
lokale områder foreslås det at udvide
byfornyelseslovens anvendelsesområde, så
kommunalbestyrelsen får mulighed for at yde støtte til
istandsættelse af nedslidte forsamlingshuse beliggende i
disse områder.
Den foreslåede § 38
b
§ 38 b, stk. 1,
vedrører afgrænsning af de foranstaltninger, der kan
ydes støtte til, hvis forsamlingshuse og bygninger med
lignende anvendelse er omfattet af den foreslåede bestemmelse
i § 38 a.
Det foreslås, at støtten kan ydes til
istandsættelse af klimaskærm, afhjælpning af
sundheds- og brandfarlige forhold samt til forbedring af
tilgængeligheden for ældre og handicappede, som f.eks.
etablering af niveaufri adgang og handicaptoiletter.
I stk. 2, foreslås det,at
ansøgnings- og beslutningsprocedure sker efter de samme
regler som gælder for ejer- og andelsboliger, jf. lovens
§§ 23 - 25. Det foreslås endvidere, at
støtte ydes efter reglerne for ejer- og andelsboliger, det
vil sige efter reglerne i §§ 26 - 29 og 34.
Til nr. 14, 15 og 16
Forslagene er en præcisering af, at kommunalbestyrelsen
alene kan udstede påbud om afhjælpning af kondemnable
forhold, hvis der er nedlagt forbud mod beboelse efter lovens
§ 76, stk. 1. Forbuddet skal nedlægges før
eller senest samtidig med påbuddet. Kommunalbestyrelsen kan
ikke vælge mellem et forbud og et påbud, da
kommunalbestyrelsen har pligt til at udstede forbud mod beboelse
eller ophold øjeblikkeligt eller med frist, hvis benyttelsen
af en bygning er forbundet med sundheds- eller brandfare for
mennesker.
Benyttes bygninger ikke til beboelse eller ophold for
mennesker, kan kommunalbestyrelsen dog meddele påbud, uden at
have nedlagt forbud, da der i den situation ikke eksisterer et
hensyn til sikkerheden for brugere af bygningen.
Forslagene indebærer ikke en skærpelse af
retstilstanden i forhold til borgerne.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
januar 2010.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om byfornyelse og udvikling af byer,
jf. lovbekendtgørelse nr. 146 af 24. februar 2009, foretages
følgende ændringer: |
§ 8.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om at yde
støtte til udgifter til bygningsfornyelse af private
udlejningsboliger, som mangler installationer i form af
tidssvarende opvarmning, wc eller bad i boligen, eller som er
opført før 1950 og er væsentligt
nedslidt. Stk. 2.
Beslutningen kan omfatte følgende foranstaltninger: 1) Vedligeholdelsesarbejder, der
vedrører bygningen. 2) Forbedringsarbejder, der
vedrører bygningen. 3) Nedrivning, når denne er
begrundet i bygningens fysiske tilstand eller hensynet til at
skaffe rimelig adgang til lys, luft og opholds- eller friarealer
for den eksisterende boligbebyggelse beliggende i umiddelbar
tilknytning til det ryddede areal. 4) Opførelse af mindre tilbygninger
med henblik på etablering af wc eller bad i bygninger, hvor
de enkelte boliger ikke indeholder wc eller bad, samt
opførelse af mindre bygninger til brug for tekniske
installationer el. lign. Stk. 3.
Arbejder efter stk. 2, nr. 1, 2 og 4, skal sikre eller øge
bevaringsværdien af de udvendige bygningsdele. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan kun træffe beslutning efter stk. 1,
såfremt kondemnable forhold og sikkerhedsmæssige
mangler er afhjulpet eller afhjælpes senest i forbindelse med
gennemførelsen af beslutningen. |
| 1.§ 8, stk. 1, affattes
således: »Kommunalbestyrelsen kan
træffe beslutning om at yde støtte til udgifter til
bygningsfornyelse af private udlejningsboliger, som: 1) mangler installationer i form af
tidssvarende opvarmning, wc eller bad i boligen, 2) er opført før 1950 og er
væsentligt nedslidt, eller 3) har fået udarbejdet en
energimærkning, der indeholder forslag til
energiforbedringer, jf. lov om fremme af energibesparelser i
bygninger.« 2. I § 8, stk. 2, indsættes efter
»Beslutningen«: »efter stk. 1, nr. 1 og
2,«. 3. I § 8 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke: »Stk. 3.
Beslutningen efter stk. 1, nr. 3, kan omfatte energiforbedrende
foranstaltninger, der er foreslået i en
energimærkningsrapport, jf. lov om fremme af
energibesparelser i bygninger.« Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5. 4. I § 8, stk. 3, der bliver stk. 4,
indsættes efter »og 4«: », samt stk.
3«. |
§ 21.
Kommunalbestyrelsen kan efter reglerne i dette kapitel yde
støtte til: 1) Ejerboliger, som mangler tidssvarende
opvarmning eller wc eller er opført før 1950 og er
væsentligt nedslidt, og som bebos af ejeren. 2) Andelsboliger, som mangler tidssvarende
opvarmning eller wc eller er opført før 1950 og er
væsentligt nedslidt, og som bebos af andelshaveren. | | 5. I § 21 indsættes som nr. 3: »3) Ejer- og andelsboliger, som
bebos af ejeren eller andelshaveren, og som har fået
udarbejdet en energimærkning, der indeholder forslag til
energiforbedringer, jf. lov om fremme af energibesparelser i
bygninger.« |
§ 22.
Støtte kan ydes til følgende foranstaltninger: 1) Istandsættelse af bygningens
klimaskærm. 2) Nedrivning, når denne er
begrundet i bygningens fysiske tilstand. 3) Afhjælpning af kondemnable
forhold. Stk. 2.
Istandsættelse skal sikre eller øge
bevaringsværdien af de udvendige bygningsdele. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan kun træffe beslutning efter stk. 1,
nr. 1, såfremt installationsmangler som nævnt i
§ 21, kondemnable forhold og sikkerhedsmæssige
mangler er afhjulpet eller afhjælpes senest i forbindelse med
gennemførelsen af beslutningen. |
| 6. I § 22, stk. 1, indsættes efter
»Støtte«: »til boliger omfattet af
§ 21, nr. 1 og 2,«. 7. I § 22 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke: »Stk. 2.
Støtte til boliger omfattet af § 21, nr. 3, kan
omfatte energiforbedrende foranstaltninger, der er foreslået
i en energimærkningsrapport, jf. lov om fremme af
energibesparelser i bygninger.« Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. 8. I § 22, stk. 2, der bliver stk. 3,
ændres »Istandsættelse« til:
»Arbejder efter § 22, stk. 1, nr. 1 og 3, samt stk.
2,«. 9. I § 22, stk. 3, der bliver stk. 4,
indsættes efter »stk. 1, nr. 1,«: »samt
stk. 2,«. |
§ 27.
Til ejerboliger og andelsboliger kan tilskuddet højst
udgøre en fjerdedel af de støtteberettigede udgifter,
jf. dog § 28. | | 10. I § 27 indsættes efter
»tilskuddet«: »til de arbejder, der er
nævnt i § 22, stk. 1, nr. 1 og 3, samt
§ 22, stk. 2.«. |
§ 30.
Kommunalbestyrelsen kan nedsætte et bygningsforbedringsudvalg
til helt eller delvis at udøve kommunalbestyrelsens
beføjelser efter dette kapitel. | | 11. I § 30 indsættes efter
»kapitel«: »og efter §§ 38 a og 38
b.«. |
Kapitel 5 Bygningsfornyelse af erhverv | | 12.Overskriften til kapitel
5 affattes således: »Bygningsfornyelse af erhverv,
forsamlingshuse og bygninger med lignende anvendelse« |
| | 13. Efter § 38 indsættes i kapitel
5: »Forsamlingshuse og bygninger med
lignende anvendelse § 38
a. Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om at yde
støtte til udgifter til istandsættelse af
forsamlingshuse og bygninger med lignende anvendelse beliggende i
landsbyer og landdistrikter. § 38
b. Støtte kan ydes til istandsættelse af
bygningens klimaskærm, etablering af
tilgængelighedsforanstaltninger samt afhjælpning af
kondemnable forhold. Stk. 2. I
sager efter § 38 a finder bestemmelserne i
§§ 23-25 om ansøgnings- og
beslutningsprocedure anvendelse, og fastsættelse af
støtte samt finansiering og refusion ydes efter
§§ 26-29 og 34.« |
§ 75
a. Skønnes en bygnings benyttelse forbundet med
sundhedsfare eller brandfare, jf. § 75, stk. 1-5, og vil
det ud fra en samlet økonomisk og bebyggelses-, brand- og
sundhedsmæssig vurdering være rimeligt, at der
gennemføres foranstaltninger, som afhjælper faren, kan
kommunalbestyrelsen meddele ejeren påbud herom.
Kommunalbestyrelsen fastsætter samtidig en frist for
foranstaltningernes gennemførelse. | | 14. I § 75 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »meddele ejeren påbud herom« til:
»samtidig med eller efter, at der er nedlagt forbud efter
§ 76, stk. 1, meddele ejeren påbud
herom.« 15. I § 75 a, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt.: »Er der tale om bygninger, der ikke benyttes
til beboelse eller ophold for mennesker, kan kommunalbestyrelsen
meddele påbud uden at have nedlagt forbud efter
§ 76, stk. 1.«. |
§ 75
a. … Stk. 4.
Efterkommes et påbud efter stk. 1 ikke inden for den
fastsatte frist, kan kommunalbestyrelsen 1) lade foranstaltningerne udføre
for ejerens regning, 2) forlange, at ejendommen med henblik
på afhjælpning af de kondemnable forhold helt eller
delvis skal afstås mod erstatning, jf. § 75 b, stk.
6, eller 3) ændre påbuddet til et
forbud efter § 76. | | 16. I § 75 a, stk. 4, nr. 3,
indsættes efter »påbuddet«:
»vedrørende en bygning, der ikke benyttes til beboelse
eller ophold for mennesker,«. |
| | § 2 Loven træder i kraft den 1. januar
2010. |