Skriftlig fremsættelse (26. marts
2010)
Justitsministeren
(Lars Barfoed):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
konkursloven og forskellige andre love (Rekonstruktion m.v.)
(Lovforslag nr. L 199).
Formålet med lovforslaget er at forbedre mulighederne
for, at virksomheder, der har økonomiske vanskeligheder, kan
videreføres i stedet for at blive erklæret konkurs.
Lovforslaget tager sigte på at skabe de
lovgivningsmæssige rammer for effektivt at understøtte
bestræbelser på at videreføre levedygtige
virksomheder, samtidig med at fordringshavernes interesser
også tilgodeses.
Det foreslås, at de gældende regler i konkursloven
om anmeldt betalingsstandsning og forhandling om tvangsakkord
ophæves og erstattes af et nyt regelsæt om
rekonstruktion af insolvente, men levedygtige virksomheder.
Lovforslaget bygger på Konkursrådets
betænkning nr. 1512/2009 om rekonstruktion mv.
Konkursloven giver i dag mulighed for, at en skyldner (en
fysisk person eller et selskab) kan anmelde betalingsstandsning til
skifteretten. Virkningerne heraf er navnlig, at skifteretten
beskikker et tilsyn, som skal samtykke i væsentlige
dispositioner, og at der er en vis beskyttelse mod
individualforfølgning (udlæg mv.). En
betalingsstandsning varer som udgangspunkt højst tre
måneder, men kan dog forlænges med tre måneder ad
gangen op til i alt et år. Formålet med en
betalingsstandsning er principielt at søge at undgå en
konkurs, men i praksis lykkes det sjældent, og de fleste
betalingsstandsninger ender således i dag med konkurs.
Konkursloven giver endvidere mulighed for, at en skyldner med
forhåndstilslutning fra mindst 40 pct. af fordringshaverne
efter antal og efter fordringernes størrelse kan
begære åbning af tvangsakkordforhandling. Selve
tvangsakkordforhandlingen varer i praksis typisk tre-fire uger, men
forud herfor er der et arbejde med at forberede begæringen og
indhente samtykke fra 40 pct. af fordringshaverne. Formålet
med en tvangsakkordforhandling er at opnå tilslutning fra et
kvalificeret flertal på mellem 60 og 75 pct. (afhængig
af akkordens indhold) af fordringshaverne til en nedsættelse
af gælden. Akkorden har i givet fald også virkning for
fordringshavere, der stemmer imod, og betegnes derfor
tvangsakkord.
Lovforslaget indebærer, at de gældende regler om
betalingsstandsning og tvangsakkordforhandling erstattes af et nyt
regelsæt om rekonstruktionsbehandling, som tager sigte
på rekonstruktion af levedygtige virksomheder gennem en
fortsættelse af aktiviteterne i den midlertidigt insolvente
virksomhed. Dette vil i almindelighed være en fordel for
både skyldneren (virksomhedens ejerkreds) og fordringshaverne
og kan samtidig bidrage til at bevare produktion og
arbejdspladser.
Lovforslaget omfatter på denne baggrund som noget nyt i
forhold til de gældende regler også tilfælde,
hvor en virksomhed søges rekonstrueret ved en
virksomhedsoverdragelse, uden at skyldnerens gæld
nedsættes ved en akkord. Skyldneren selv vil i denne
situation normalt gå konkurs, samtidig med at virksomhedens
aktiviteter helt eller delvis videreføres med en ny ejer.
Det er dog ikke udelukket, at skyldneren ved
virksomhedsoverdragelsen - eventuelt i kombination med en eller
flere fordringshaveres (frivillige) gældseftergivelse -
bliver solvent, således at skyldneren også selv
undgår en konkurs.
De foreslåede regler om rekonstruktionsbehandling
indeholder følgende hovedpunkter:
- Både
skyldneren og en fordringshaver kan anmode skifteretten om
rekonstruktionsbehandling, hvis skyldneren er insolvent. I forhold
til de gældende regler er det nyt, at en fordringshaver kan
anmode herom, og i modsætning til de gældende regler om
tvangsakkordforhandling kræves der ikke
forhåndstilslutning fra en vis andel af fordringshaverne.
- Indledning af
rekonstruktionsbehandling kræver skyldnerens samtykke, hvis
denne er en fysisk person. Gives ikke samtykke, anses en
fordringshavers begæring om rekonstruktionsbehandling for en
konkursbegæring, der straks behandles.
- Hvis skyldneren
er et selskab med begrænset ansvar (i praksis navnlig et
aktie- eller anpartsselskab), kan rekonstruktionsbehandling
indledes uden skyldnerens samtykke. Indledes
rekonstruktionsbehandling uden skyldnerens samtykke, overtager
rekonstruktøren ledelsen af virksomheden. Skifteretten kan
også i andre tilfælde bestemme, at
rekonstruktøren skal overtage ledelsen af virksomheden, hvis
skyldneren er et selskab med begrænset ansvar.
- Når
skifteretten imødekommer en begæring om
rekonstruktionsbehandling, beskikker skifteretten straks en
"rekonstruktør" og en regnskabskyndig tillidsmand for
skyldneren. Rekonstruktøren skal i samarbejde med skyldneren
undersøge mulighederne for at rekonstruere den
nødlidende virksomhed, mens tillidsmanden skal bistå
skyldneren og rekonstruktøren med regnskabskyndig kompetence
i forbindelse med rekonstruktionsarbejdet, herunder ved foretagelse
af vurderingsopgaver mv. I forhold til de gældende regler
skal rekonstruktøren være mere offensiv, end det i dag
er tilfældet f.eks. for tilsynet ved anmeldt
betalingsstandsning. Rekonstruktøren vil først og
fremmest have til opgave at vurdere, om virksomheden isoleret set
kan betragtes som levedygtig, når der ses bort fra de
aktuelle økonomiske vanskeligheder. Rekonstruktøren
skal i den forbindelse bl.a. også være åben for
potentialet i eventuelle investeringer og andre
udgiftskrævende tiltag, der inden for en overskuelig
tidshorisont kan medvirke til en succesfuld "turnaround" af
virksomheden. Rekonstruktøren skal således sikre
overblik og stabilitet i virksomhedens øjeblikkelige
situation samt nytænke og udfordre de bestående og
fremtidige forretningsmæssige rammer.
- Skifteretten
indkalder skyldneren og fordringshaverne til et møde i
skifteretten for at drøfte rekonstruktørens forslag
til rekonstruktionsplan for virksomheden. Mødet skal holdes
senest fire uger efter rekonstruktionsbehandlingens indledning.
Fordringshaverne skal stemme om forslaget til rekonstruktionsplan,
og rekonstruktionsbehandlingen kan ikke fortsætte, hvis et
flertal af fordringshaverne (efter fordringernes størrelse)
stemmer imod planen.
-
Rekonstruktøren skal herefter udarbejde et
rekonstruktionsforslag, dvs. rekonstruktørens forslag til,
hvordan skyldnerens virksomhed skal rekonstrueres. En
rekonstruktion skal medføre tvangsakkord og/eller
virksomhedsoverdragelse for at være omfattet af de
foreslåede regler, men herudover vil indholdet af
rekonstruktionen afhænge af de konkrete omstændigheder.
Virkningen af en tvangsakkord vil i det væsentlige svare til
de gældende regler herom. Formålet med en tvangsakkord
vil være at sanere skyldnerens gæld, således at
virksomheden eller en del heraf kan fortsætte med skyldneren
som ejer. Formålet med en virksomhedsoverdragelse vil
være at videreføre virksomheden eller en del heraf med
en ny ejer.
- Skifteretten
indkalder skyldneren og fordringshaverne til et møde i
skifteretten om rekonstruktionsforslaget. Mødet skal som
udgangspunkt holdes senest 6 måneder efter mødet om
rekonstruktionsplanen, men denne frist kan dog med
fordringshavernes tilslutning forlænges med højst to
måneder ad gangen og med højst fire måneder i
alt. Fordringshaverne skal stemme om rekonstruktionsforslaget, og
forslaget anses for vedtaget, medmindre et flertal af
fordringshaverne (efter fordringernes størrelse) stemmer
imod.
- Det vedtagne
rekonstruktionsforlag er først gyldigt, når det er
stadfæstet af skifteretten. Skifteretten kan kun nægte
at stadfæste rekonstruktionsforslaget, hvis
sagsbehandlingsfejl eller fejl i de foreliggende oplysninger
må antages at have haft væsentlig betydning for
vedtagelsen, hvis en fordringshaver er tilsagt fordele uden for
rekonstruktionen for at indvirke på afstemningen, eller hvis
rekonstruktionsforslaget er i strid med loven eller står i
misforhold til skyldnerens økonomiske forhold.
- En
stadfæstet rekonstruktion vil på begæring af en
fordringshaver kunne ophæves af skifteretten, hvis skyldneren
har handlet svigagtigt eller groft tilsidesætter sine
forpligtelser ifølge rekonstruktionen.
- Under
rekonstruktionsbehandlingen vil der være forbud mod
retsforfølgning mod skyldneren, og der vil være adgang
til modregning, omstødelse og videreførelse af
gensidigt bebyrdende aftaler efter regler, der i vidt omfang svarer
til reglerne i konkurs. Som noget nyt vil
omstødelsesreglerne finde anvendelse allerede fra
rekonstruktionsbehandlingens indledning, og fordringshaverne vil
kunne vedtage at sælge et omstødelseskrav til
tredjemand. Skyldneren vil endvidere med rekonstruktørens
samtykke med bindende virkning for medkontrahenten kunne
videreføre indgåede gensidigt bebyrdende aftaler,
herunder under visse betingelser misligholdte og ophævede
aftaler.
- Hvis der
stadfæstes et rekonstruktionsforslag, der indeholder
bestemmelse om tvangsakkord, kan skyldnerens virksomhed (eller en
del heraf) fortsætte med samme ejer.
- Hvis der
stadfæstes et rekonstruktionsforslag, der indeholder
bestemmelse om virksomhedsoverdragelse, kan skyldnerens virksomhed
(eller en del heraf) fortsætte med ny ejer. Skyldneren selv
vil i denne situation normalt gå konkurs, hvis det
stadfæstede rekonstruktionsforslag ikke tillige indeholder
bestemmelse om tvangsakkord. Det er dog ikke udelukket, at
skyldneren ved virksomhedsoverdragelsen - eventuelt i kombination
med en eller flere fordringshaveres (frivillige)
gældseftergivelse - bliver solvent, således at
skyldneren også selv undgår en konkurs.
- Hvis en
rekonstruktionsbehandling ophører af andre grunde end
stadfæstelse af en rekonstruktion, der indeholder bestemmelse
om tvangsakkord, eller at skyldneren (i øvrigt) ikke
længere er insolvent, tages skyldnerens bo automatisk under
konkursbehandling samtidig med rekonstruktionsbehandlingens
ophør.
I forhold til de gældende regler om anmeldt
betalingsstandsning og forhandling om tvangsakkord indeholder de
foreslåede regler om rekonstruktionsbehandling navnlig
følgende væsentlige nye elementer:
- Der skal udpeges
en "rekonstruktør", som skal være mere offensiv, end
det i dag er tilfældet f.eks. for tilsynet ved anmeldt
betalingsstandsning.
-
Rekonstruktøren skal inden for bestemte frister udarbejde et
forslag til en rekonstruktionsplan og et
rekonstruktionsforslag.
- Fordringshaverne
vil have vetoret i forhold til at fortsætte
rekonstruktionsbehandlingen ud over fire uger.
- Kravene til
fordringshavernes vedtagelse af et rekonstruktionsforslag lempes i
forhold til de gældende krav til vedtagelse af en
tvangsakkord, og kravet om en mindstedividende
på 10 pct. ophæves.
- Skyldneren vil
med rekonstruktørens samtykke med bindende virkning for
medkontrahenten kunne videreføre indgåede gensidigt
bebyrdende aftaler, herunder under visse betingelser misligholdte
og ophævede aftaler.
Det foreslås, at justitsministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden. Lovforslaget vil
medføre en ret betydelig ændring af skifteretternes
behandling af insolvensskiftesager, og der vil derfor være
behov for efteruddannelse og tilpasning af retternes
sagsbehandlingssystemer. Registrering af rekonstruktionsbehandling
af selskaber mv. i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system
nødvendiggør endvidere ændringer af Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens it-system.
Efteruddannelse af skifteretternes medarbejdere og
ændringer af domstolenes og Erhvervs- og Selskabsstyrelsens
it-systemer vil blive søgt gennemført hurtigst
muligt, og det forventes, at loven vil kunne sættes i kraft
senest den 1. marts 2011.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.