Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 27. maj 2010
1. Ændringsforslag
Der er stillet 45 ændringsforslag til lovforslaget.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-3 og 12. Justitsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 4-7, 10, 11 og 13-45. Enhedslistens
medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 8 og
9.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1.
behandling den 12. april 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Lovforslaget bygger på Konkursrådets
betænkning nr. 1512/2009 om rekonstruktion m.v.
Justitsministeren sendte den 18. december 2009 betænkningen
til udvalget, jf. REU alm. del - bilag 181. Betænkningen har
været sendt i høring, og den 26. marts 2010 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Advokatsamfundet og Danske Advokater,
Finans og Leasing,
Finansrådet og
PBS og Dansk Erhverv.
Justitsministeren har overfor udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Møder
Udvalget har den 6. maj 2010 haft møde med
Advokatrådet og Danske Advokater.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 11 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger
Et mindretal i udvalget (S, SF, RV
og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (V,
KF og Christian H. Hansen (UFG) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 4-7, 10, 11 og
13-45 stillede ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget (DF
og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1-7, 10-12 og
13-45 stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et flertal (S,
SF, RV, EL og LA):
1) I
det under nr. 11 foreslåede § 11 c, stk. 4, 1. pkt., indsættes
efter »ophører«: », jf. dog § 11 e,
stk. 5«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 3]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et flertal (S,
SF, RV, EL og LA):
2) I
det under nr. 11 foreslåede § 11 e, stk. 3, indsættes efter
»ophører«: », jf. dog stk. 5«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 3]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et flertal (S,
SF, RV, EL og LA):
3) I
den under nr. 11 foreslåede § 11 e indsættes som stk. 5:
»Stk. 5. Hvis
særlige grunde taler for det, kan skifteretten efter
anmodning fra rekonstruktøren og tillidsmanden udsætte
drøftelsen af forslaget til rekonstruktionsplan til et
senere møde, som skal holdes inden 4 uger. § 11 c,
§ 11 d og stk. 1-4 finder tilsvarende anvendelse.
Udsættelse kan ikke ske, hvis et flertal af fordringshaverne
stemmer imod og dette flertal repræsenterer mindst 25 pct. af
det samlede kendte beløb, der ved repræsentation ville
give stemmeret. § 13 d, stk. 2 og 3, finder tilsvarende
anvendelse.«
[Adgang til dispensation fra
fristen for fremlæggelse og vedtagelse af forslag til
rekonstruktionsplan]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
4) I
de under nr. 11 foreslåede § 12 f, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, § 13 f, stk. 2, og stk. 3, 1. pkt., og § 15, stk. 3, ændres »en
rekonstruktion« til: »et
rekonstruktionsforslag«.
[Redaktionelle ændringer]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
5) I
det under nr. 11 foreslåede § 14 b, 1. pkt., ændres »en
rekonstruktion« to steder til: »et
rekonstruktionsforslag«.
[Redaktionelle ændringer]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
6) I
det under nr. 11 foreslåede § 14 c, stk. 1, ændres »en
rekonstruktion« til: »et stadfæstet
rekonstruktionsforslag«.
[Redaktionel ændring]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
7) I
den under nr. 11 foreslåede § 12 s indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. Er der
under rekonstruktionsbehandlingen rådet således over
ydelsen, at den ikke kan tilbageleveres i væsentlig
uforandret stand, omfattes medkontrahentens krav på vederlag
af § 94.«
[Placeringen i konkursordenen af
medkontrahentens krav på vederlag ved råden over en
ydelse overgivet efter rekonstruktionsbehandlingens indledning]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(S, SF og RV):
8) I
det under nr. 11 foreslåede afsnit I A indsættes efter § 15
b:
»Kapitel 2 f
Rekonstruktionsbehandling med henblik
på afvikling
§ 16.
Reglerne i dette kapitel anvendes, hvis skyldneren har anmodet om
det i begæringen om rekonstruktionsbehandling.
§ 16
a. En skyldner, der er insolvent, jf. § 17, stk. 2, og
§ 18, skal tages under rekonstruktionsbehandling, når
det begæres af skyldneren. § 22, stk. 1, finder
tilsvarende anvendelse.
Stk. 2. § 10 c,
§ 11, stk. 2, 3 og 6, § 11 a, stk. 1, 2 og 5-7, og
§§ 11 b og 11 g finder tilsvarende anvendelse.
§ 16
b. Senest 1 uge før mødet med fordringshaverne
skal rekonstruktøren sende sit forslag til afviklingsplan
til samtlige kendte fordringshavere og skifteretten.
Stk. 2. Forslaget til
afviklingsplan skal indeholde følgende:
1) En begrundet
redegørelse for, hvordan afviklingen agtes foretaget, og en
vurdering af, om der er væsentlige forhold, som kan
være til hinder for en gennemførelse af denne
afvikling.
2) Så vidt
muligt oplysning om skyldnerens balance pr. dagen for indledningen
af rekonstruktionsbehandling med angivelse af afvigelser som
følge af senere indtrufne ændringer.
3) Oplysning om,
hvorvidt der efter tillidsmandens opfattelse er mangler ved
skyldnerens seneste årsrapport.
Stk. 3. Forslaget til
afviklingsplan skal være tiltrådt af skyldneren.
Forslaget skal vedlægges tillidsmandens vurdering af
skyldnerens aktiver og en erklæring fra
rekonstruktøren og tillidsmanden om, hvorvidt planen efter
deres skøn er gennemførlig.
Stk. 4. Hvis forslaget
til afviklingsplan ikke senest på mødet med
fordringshaverne opfylder kravene i stk. 2 og 3, bestemmer
skifteretten, at rekonstruktionsbehandlingen ophører. Det
samme gælder, hvis den balance, der er nævnt i stk. 2,
nr. 2, ikke foreligger senest på mødet med
fordringshaverne.
Stk. 5. §§ 11
d og 11 e finder tilsvarende anvendelse.
§ 16 c.
Rekonstruktøren skal inden 3 måneder efter
rekonstruktionsbehandlingens indledning sende en redegørelse
til samtlige kendte fordringshavere og skifteretten om alle
væsentlige forhold vedrørende
rekonstruktionsbehandlingen, herunder resultatet af en eventuel
fortsat drift af skyldnerens virksomhed, og oplysning om,
hvornår afviklingen af skyldnerens virksomhed forventes
afsluttet.
Stk. 2. Hvis
forudsætningerne for afviklingsplanen ændrer sig
væsentligt, skal rekonstruktøren uden ugrundet ophold
orientere fordringshaverne og skifteretten herom. Skifteretten
indkalder til et møde i skifteretten, hvor der tages
stilling til, om rekonstruktionsbehandlingen skal ophøre,
eller om afviklingsplanen skal ændres. § 16 b finder
tilsvarende anvendelse.
§ 16 d. § 12, stk. 1,
3 og 4, og § 12 h finder tilsvarende anvendelse.
§ 16 e. Under
rekonstruktionsbehandlingen kan arrest eller udlæg ikke
foretages i skyldnerens aktiver, og skyldnerens ejendom kan ikke
tages til brugeligt pant. Dette gælder dog ikke for
pantefordringer, som ikke ville kunne omstødes i
tilfælde af konkurs. Krav, som skyldneren erhverver under
rekonstruktionsbehandlingen, kan ikke berigtiges ved modregning med
fordringer på skyldneren, som er erhvervet før
fristdagen.
Stk. 2. Der kan
ikke ske rådighedsberøvelse på grundlag af
arrest, og der kan ikke ske rådighedsberøvelse eller
søges fyldestgørelse på grundlag af
udlæg, som ville bortfalde i tilfælde af konkurs,
medmindre udlæg er foretaget på grundlag af en
pantefordring, som ikke ville kunne omstødes. Skifteretten
kan dog bestemme, at der kan foretages
rådighedsberøvelse.
Stk. 3. Ved
udlæg i fordringer finder retsplejelovens § 523,
stk. 2-4, tilsvarende anvendelse. Udlagte fordringer kan
indkræves, når de forfalder. Betales udlagte
fordringer, forbliver det indkomne beløb i fogedrettens
besiddelse.
Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 2 medfører ikke tab af en af
udlægget følgende sikkerhedsret.
§ 16 f. Såfremt det
må anses for nødvendigt af hensyn til
rekonstruktionsbehandlingens formål, kan skifteretten,
når skyldneren med rekonstruktørens samtykke
fremsætter begæring herom, bestemme, at der ikke skal
kunne foretages udlæg eller rådighedsberøvelse,
herunder overtagelse til brugeligt pant, eller søges
fyldestgørelse på grundlag af pantefordringer, som
ikke ville kunne omstødes i tilfælde af konkurs.
Stk. 2.
Træffer skifteretten afgørelse efter stk. 1, skal
skyldneren betale løbende ydelser på de i stk. 1
nævnte pantefordringer, efterhånden som de forfalder.
Med henblik på betalingen af disse ydelser kan skifteretten
bestemme, at skyldneren med passende mellemrum skal indbetale
nærmere fastsatte beløb på en særskilt
konto i bank eller sparekasse. Rekonstruktøren afgiver
straks indberetning til skifteretten, såfremt indbetaling
ikke er sket senest 7 dage efter betalingsfristen ifølge
skifterettens afgørelse.
Stk. 3.
Såfremt det må anses for nødvendigt af hensyn
til rekonstruktionsbehandlingens formål, kan skifteretten,
når skyldneren med rekonstruktørens samtykke
fremsætter begæring herom, bestemme, at en panteret
eller retsforfølgning, der vil kunne omstødes i
tilfælde af konkurs, ikke skal være til hinder for, at
skyldneren udskiller aktiver omfattet af panteretten eller
retsforfølgningen som led i driften.
Stk. 4. Skifteretten kan
bestemme, at stk. 2 ikke skal gælde med hensyn til
bestemte pantefordringer, som ikke kan forventes dækket af
pantet.
§ 16 g. Personer, som er
ansat i skyldnerens erhvervsvirksomhed, og som vederlægges
periodevis bagud, kan kræve, at skyldneren stiller
betryggende sikkerhed for det til enhver tid først
forfaldende vederlag, for så vidt det vedrører tiden
efter rekonstruktionsbehandlingens indledning. Stilles sikkerheden
ikke inden 14 dage eller, hvis tiden for den ansattes ydelse til
skyldneren er kommet, uden ugrundet ophold, kan den ansatte
ophæve arbejdsaftalen.
§ 16 h. Er en ydelse, for
hvilken der skal svares vederlag, overgivet til skyldneren efter
rekonstruktionsbehandlingens indledning, kan ydelsen kræves
tilbage, medmindre rekonstruktøren tiltræder aftalen.
Er forfaldstid for modydelsen ikke kommet, skal der på
opfordring stilles sikkerhed for denne.
Stk. 2. Er der
rådet således over ydelsen, at den ikke kan
tilbageleveres i væsentlig uforandret stand, og kommer
skyldneren senere under konkurs, svarer boet vederlag efter reglen
i § 94, nr. 2. Har konkursboet rådet over ydelsen,
svares vederlag dog efter reglen i § 93, nr. 3.
§ 16 i. Når
skyldnerens virksomhed er afviklet, bestemmer skifteretten, at
rekonstruktionsbehandlingen ophører. Rekonstruktøren
skal straks give skifteretten meddelelse om, at skyldnerens
virksomhed er afviklet.
Stk. 2. Skifteretten
skal senest 6 måneder efter mødet med
fordringshaverne, jf. § 16 b, stk. 5, jf. § 11 e,
bestemme, at rekonstruktionsbehandlingen ophører. § 13
a finder dog tilsvarende anvendelse.
Stk. 3.
Rekonstruktionsbehandlingen ophører endvidere, hvis
konkursdekret afsiges.
Stk. 4. §§ 15
og 15 b finder tilsvarende anvendelse.
§ 16 j. I øvrigt
finder reglerne i kapitel 2-2 e ikke anvendelse ved
rekonstruktionsbehandling efter reglerne i dette
kapitel.«
[Forslag om afvikling under
rekonstruktionsbehandling]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(S, SF og RV):
9) I
den under nr. 13 foreslåede
affattelse af § 24 indsættes
i 1. pkt. efter
»ophør«: », medmindre
rekonstruktionsbehandlingen sker efter reglerne i kapitel 2
f.«
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 8]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
10) I
den under nr. 13 foreslåede
affattelse af § 24 ændres i
3. pkt. »en rekonstruktion«
til: »et rekonstruktionsforslag«.
[Redaktionel ændring]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
11) I
den under nr. 39 foreslåede
ændring af § 230
ændres »en rekonstruktion« til: »et
rekonstruktionsforslag«.
[Redaktionel ændring]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et flertal (S,
SF, RV, EL og LA):
12) I
den under nr. 48 foreslåede
affattelse af § 249
indsættes i 2. pkt. efter
»§ 11 e, stk. 2«: »eller 5«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 3]
Til § 16
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
13) I
indledningen ændres »og § 1 i lov nr. 1263 af 16.
december 2009,« til: », § 1 i lov nr. 1263 af 16.
december 2009 og § 16 i lov nr. 429 af 28. april 2010, og som
ændres ved § 10 i det af Folketinget den 27. maj 2010
vedtagne forslag til lov om ændring af lov om finansiel
virksomhed, lov om realkreditlån og realkreditobligationer
m.v., lov om Danmarks Nationalbank og forskellige andre love.
(Styrkelse af Finanstilsynets tilsynsvirksomhed, præcisering
af krav til styring og indretning af finansielle virksomheder m.v.
og ændring af regler om egnethed og hæderlighed
m.v.),«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
14)
Den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 23 a, stk. 2, nr.
2, affattes således:
»2) Må
ikke have indgivet begæring om rekonstruktionsbehandling,
konkurs eller gældssanering eller være under
rekonstruktionsbehandling, konkursbehandling eller
gældssanering.«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Til § 17
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
15) I indledningen indsættes efter
»16. december 2009,«: »og som ændres ved
§ 11 i det af Folketinget den 27. maj 2010 vedtagne forslag
til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v., lov om Danmarks
Nationalbank og forskellige andre love. (Styrkelse af
Finanstilsynets tilsynsvirksomhed, præcisering af krav til
styring og indretning af finansielle virksomheder m.v. og
ændring af regler om egnethed og hæderlighed
m.v.),«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
16)
Den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 4 a, stk. 2, nr.
2, affattes således:
»2) Må
ikke have indgivet begæring om rekonstruktionsbehandling,
konkurs eller gældssanering eller være under
rekonstruktionsbehandling, konkursbehandling eller
gældssanering.«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Til § 18
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
17) I
indledningen indsættes efter »16. december
2009,«: »og som ændres ved § 17 i det af
Folketinget den 27. maj 2010 vedtagne forslag til lov om
ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v., lov om Danmarks
Nationalbank og forskellige andre love. (Styrkelse af
Finanstilsynets tilsynsvirksomhed, præcisering af krav til
styring og indretning af finansielle virksomheder m.v. og
ændring af regler om egnethed og hæderlighed
m.v.),«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
18)
Den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 62, stk. 2, nr. 2,
affattes således:
»2) Må
ikke have indgivet begæring om rekonstruktionsbehandling,
konkurs eller gældssanering eller være under
rekonstruktionsbehandling, konkursbehandling eller
gældssanering.«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Til § 19
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
19) Nr.
1 affattes således:
»1. § 63, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1, nr. 2, finder ikke anvendelse ved
ophør af selvstændig virksomhed, jf. § 57,
stk. 3. I disse tilfælde udbetales dagpenge ikke for de
første 3 uger efter ophøret. Dog udbetales dagpenge
efter den første uge ved ophør på grund af
konkurs eller tvangsauktion.«
[Redaktionel ændring]
Til § 20
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
20)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
367, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 234, stk.
1« til: »§ 234«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 20, nr. 9]
Til § 22
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
21) I
indledningen indsættes efter »16. december
2009,«: »og som ændres ved § 4 i det af
Folketinget den 27. maj 2010 vedtagne forslag til lov om
ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v., lov om Danmarks
Nationalbank og forskellige andre love. (Styrkelse af
Finanstilsynets tilsynsvirksomhed, præcisering af krav til
styring og indretning af finansielle virksomheder m.v. og
ændring af regler om egnethed og hæderlighed
m.v.),«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
22)
Den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 9, stk. 2, nr. 2,
affattes således:
»2) Må
ikke have indgivet begæring om rekonstruktionsbehandling,
konkurs eller gældssanering eller være under
rekonstruktionsbehandling, konkursbehandling eller
gældssanering.«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Til § 23
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
23)
Indledningen affattes således:
»I lov om finansiel virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 467 af 29. april 2010, som
ændres ved § 1 i det af Folketinget den 27. maj 2010
vedtagne forslag til lov om ændring af lov om finansiel
virksomhed, lov om realkreditlån og realkreditobligationer
m.v., lov om Danmarks Nationalbank og forskellige andre love.
(Styrkelse af Finanstilsynets tilsynsvirksomhed, præcisering
af krav til styring og indretning af finansielle virksomheder m.v.
og ændring af regler om egnethed og hæderlighed m.v.),
foretages følgende ændringer:«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
24) I
nr. 1 ændres »stk. 2« til: »stk. 4«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
25)
Den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 64, stk. 2, nr. 2,
affattes således:
»2) Må
ikke have indgivet begæring om rekonstruktionsbehandling,
konkurs eller gældssanering eller være under
rekonstruktionsbehandling, konkursbehandling eller
gældssanering.«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
26) I
den under nr. 8 foreslåede
ændring af § 239, stk. 2,
ændres »§ 13 b, stk. 2« til: »§
13 b, stk. 1, nr. 2«.
[Redaktionel ændring]
Til § 26
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
27) I
indledningen indsættes efter »16. december
2009,«: »og som ændres ved § 5 i det af
Folketinget den 27. maj 2010 vedtagne forslag til lov om
ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v., lov om Danmarks
Nationalbank og forskellige andre love. (Styrkelse af
Finanstilsynets tilsynsvirksomhed, præcisering af krav til
styring og indretning af finansielle virksomheder m.v. og
ændring af regler om egnethed og hæderlighed
m.v.),«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
28)
Den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 18, stk. 2, nr. 2,
affattes således:
»2) Må
ikke have indgivet begæring om rekonstruktionsbehandling,
konkurs eller gældssanering eller være under
rekonstruktionsbehandling, konkursbehandling eller
gældssanering.«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Til § 27
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
29) I
indledningen indsættes efter »25. maj 2009,«:
»og som ændres ved § 7 i det af Folketinget den
27. maj 2010 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om
finansiel virksomhed, lov om realkreditlån og
realkreditobligationer m.v., lov om Danmarks Nationalbank og
forskellige andre love. (Styrkelse af Finanstilsynets
tilsynsvirksomhed, præcisering af krav til styring og
indretning af finansielle virksomheder m.v. og ændring af
regler om egnethed og hæderlighed m.v.),«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
30)
Den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 8, stk. 2, nr. 2,
affattes således:
»2) Må
ikke have indgivet begæring om rekonstruktionsbehandling,
konkurs eller gældssanering eller være under
rekonstruktionsbehandling, konkursbehandling eller
gældssanering.«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Til § 28
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
31) I
indledningen indsættes efter »16. december
2009,«: »og som ændres ved § 8 i det af
Folketinget den 27. maj 2010 vedtagne forslag til lov om
ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v., lov om Danmarks
Nationalbank og forskellige andre love. (Styrkelse af
Finanstilsynets tilsynsvirksomhed, præcisering af krav til
styring og indretning af finansielle virksomheder m.v. og
ændring af regler om egnethed og hæderlighed
m.v.),«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
32)
Den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 23 a, stk. 3, nr.
2, affattes således:
»2) Må
ikke have indgivet begæring om rekonstruktionsbehandling,
konkurs eller gældssanering eller være under
rekonstruktionsbehandling, konkursbehandling eller
gældssanering.«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Til § 29
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
33) I
indledningen indsættes efter »16. december
2009,«: »og som ændres ved § 6 i det af
Folketinget den 27. maj 2010 vedtagne forslag til lov om
ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v., lov om Danmarks
Nationalbank og forskellige andre love. (Styrkelse af
Finanstilsynets tilsynsvirksomhed, præcisering af krav til
styring og indretning af finansielle virksomheder m.v. og
ændring af regler om egnethed og hæderlighed
m.v.),«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
34)
Den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 31, stk. 2, nr. 2,
affattes således:
»2) Må
ikke have indgivet begæring om rekonstruktionsbehandling,
konkurs eller gældssanering eller være under
rekonstruktionsbehandling, konkursbehandling eller
gældssanering.«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Til § 31
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
35) I
indledningen indsættes efter »25. maj 2009,«:
»og som ændres ved § 2 i det af Folketinget den
27. maj 2010 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om
finansiel virksomhed, lov om realkreditlån og
realkreditobligationer m.v., lov om Danmarks Nationalbank og
forskellige andre love. (Styrkelse af Finanstilsynets
tilsynsvirksomhed, præcisering af krav til styring og
indretning af finansielle virksomheder m.v. og ændring af
regler om egnethed og hæderlighed m.v.),«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
36) I
nr. 2 ændres »1. pkt.,« til: »1. og 3.
pkt., og to steder i § 32, stk.
5,«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
37) I
nr. 3 indsættes efter »2. pkt.,«: »og § 33, stk. 1,«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
38)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
32, stk. 4, ændres »Det beskikkede tilsyn«
til: »Rekonstruktøren«.«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
39) I
nr. 4 ændres »§ 33« til: »§ 32 a«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
40)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
33, stk. 2, 2. pkt., ændres »i
betalingsstandsning eller under konkursbehandling« til:
»under rekonstruktionsbehandling eller
konkursbehandling«.«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 175]
Ny paragraf
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
41)
Efter § 51 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om etablering og benyttelse af en rørledning til
transport af råolie og kondensat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1100 af 18. november 2005, som
ændret ved lov nr. 542 af 26. maj 2010, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 2 a, stk. 4, ændres
»anmelder betalingsstandsning« til: »tages under
rekonstruktionsbehandling«.«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 153]
Til § 54
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
42)
Efter stk. 5 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 6.
Konkurslovens § 10 a, stk. 3, nr. 3, § 98, nr. 1, og
§ 200, stk. 1, nr. 3, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 11, 25 og 32, finder anvendelse, når fristdagen ligger
efter lovens ikrafttræden.«
Stk. 6-9 bliver herefter stk. 7-10.
[Ikrafttræden af regler om
krav ifølge finansielle leasingaftaler]
Til § 55
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
43) I
stk. 2 ændres »6-10, 14,
21-23, 25, 26, 29, 30, 32 og 53« til: »22, 23, 26, 29,
30 og 32«.
[Indskrænkning af hjemmel til
at sætte loven i kraft for Færøerne]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
44) Stk.
3 udgår.
[Indskrænkning af hjemmel til
at sætte loven i kraft for Færøerne]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
45) I
stk. 4, der bliver stk. 3, ændres
»§§ 15, 18, 20, 24, 27, 28, 31 og 33« til
»§§ 6-10, 14, 15, 18, 20, 21, 24, 25, 27, 28, 31,
33 og 53«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 43]
Bemærkninger
Til nr. 1, 2 og 12
Der er tale om konsekvensændringer som følge af
ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 3
Det foreslås, at der indføres en
dispensationsbestemmelse, således at skifteretten efter
anmodning fra rekonstruktøren og tillidsmanden kan
udsætte drøftelser af rekonstruktionsplanen i op til 4
uger. Det forudsættes i ændringsforslaget, at
udsættelsen ikke kan ske, hvis et nærmere flertal af
fordringshaverne stemmer imod.
Til nr. 4-6, 10 og 11
Der er tale om redaktionelle ændringer med henblik
på en ensartet sprogbrug.
Til nr. 7
Det foreslås i konkurslovens § 12 s (lovforslagets
§ 1, nr. 11), at hvis en ydelse, for hvilken der skal svares
vederlag, er overgivet til skyldneren efter
rekonstruktionsbehandlingens indledning, kan ydelsen kræves
tilbage, medmindre skyldneren med rekonstruktørens samtykke
viderefører aftalen efter den foreslåede § 12
o.
Med ændringsforslaget foreslås det i et nyt stk. 2
i § 12 s, at hvis der under rekonstruktionsbehandlingen er
rådet således over ydelsen, at den ikke kan
tilbageleveres i væsentlig uforandret stand, omfattes
medkontrahentens krav på vederlag af konkurslovens §
94.
Ændringsforslaget indebærer, at i det omfang
medkontrahenten efter den foreslåede § 12 s (der bliver
§ 12 s, stk. 1) kan kræve en ydelse tilbage, men hvor
tilbagelevering i væsentlig uforandret stand ikke er mulig,
på grund af at skyldneren under rekonstruktionsbehandlingen
har rådet over ydelsen, omfattes medkontrahentens krav
på vederlag af konkurslovens § 94.
Det foreslåede stk. 2 svarer til den gældende
regel i konkurslovens § 16 c, stk. 2, 1. pkt., om
den tilsvarende problemstilling ved anmeldt
betalingsstandsning.
Til nr. 8
Ændringsforslaget går ud på i de
foreslåede regler om rekonstruktionsbehandling at medtage
regler om afvikling. Ændringsforslaget bygger på
følgende hovedprincipper:
1) Af hensyn til
overskueligheden samles reglerne om afvikling i et særskilt
kapitel.
2) Som udgangspunkt
gælder samme regler for afvikling som for
rekonstruktionsbehandling i øvrigt, dog således:
- At de
foreslåede regler om indholdet og virkningerne af en
rekonstruktion, som alene angår tvangsakkord og
virksomhedsoverdragelse (forslaget til konkurslovens §§
10-10 b og §§ 14-14 e), ikke gælder for
afvikling.
- At de
foreslåede regler om fordringshaveres begæring om
rekonstruktionsbehandling og om rekonstruktørens overtagelse
af ledelsen af skyldneren virksomhed, som har til formål at
styrke mulighederne for at videreføre skyldnerens virksomhed
(forslaget til konkurslovens § 11, stk. 1, 4 og 5, § 11
a, stk. 3 og 4, § 11 h, § 12, stk. 5 og 6, §§
12 a og b og § 15 a), ikke gælder for afvikling.
- At den del af de
foreslåede regler om rekonstruktionsbehandlingens
retsvirkninger, som angår virksomhedsoverdragelse, forbud mod
individualforfølgning, behandlingen af pantsatte aktiver,
krav mod skyldneren, omstødelse og gensidigt bebyrdende
aftaler, som har til formål at styrke mulighederne for at
videreføre skyldnerens virksomhed (forslaget til
konkurslovens § 12, stk. 2, og §§ 12 c-12 g og 12
i-12 u), ikke gælder for afvikling. I stedet foreslås
der for afvikling regler om forbud mod
individualforfølgning, modregning og gensidigt bebyrdende
aftaler svarende til de gældende regler om anmeldt
betalingsstandsning (gældende §§ 16-16 c svarende
til de foreslåede §§ 16 e-16 h).
- At de
foreslåede regler om en rekonstruktionsplan (forslaget til
konkurslovens §§ 11 c-11 f) erstattes af tilsvarende
regler om en afviklingsplan (forslaget til §§ 16 b og 16
c), og således at de foreslåede regler om
gennemførelse af en rekonstruktion (forslaget til
konkurslovens §§ 13-13 f) erstattes af regler om
afslutning af rekonstruktionsbehandlingen, når skyldnerens
virksomhed er afviklet, og om afslutning af
rekonstruktionsbehandlingen senest inden for samme frister, som
foreslås for gennemførelse af en rekonstruktion
(forslaget til § 16 i).
Til § 16
Det foreslås, at reglerne i kapitel 2 f om
rekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling skal
anvendes, hvis skyldneren har anmodet om det i begæringen om
rekonstruktionsbehandling.
Forslaget indebærer, at en rekonstruktionsbehandling,
der er indledt efter de almindelige regler i kapitel 2-2 e,
ikke senere kan overgå til behandling efter reglerne i
kapitel 2 f.
Til § 16 a
Det foreslås i stk. 1, 1. pkt., at en skyldner, der er
insolvent, skal tages under rekonstruktionsbehandling, når
det begæres af skyldneren. Konkurslovens § 22, stk. 1,
om vedlæggelse af en opgørelse over aktiver og
passiver samt en liste over fordringshaverne finder tilsvarende
anvendelse, jf. 2. pkt.
Det foreslåede stk. 1 svarer til det foreslåede
§ 11, stk. 1, for så vidt angår skyldnerens
begæring om rekonstruktionsbehandling. Forslaget
indebærer, at en fordringshaver ikke kan begære
rekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling, men kun
med henblik på rekonstruktion. En fordringshaver kan i stedet
indgive konkursbegæring.
Det foreslås i stk. 2, at de foreslåede § 10
c, § 11, stk. 2, 3 og 6, § 11 a, stk. 1, 2 og 5-7, og
§§ 11 b og 11 g skal finde tilsvarende anvendelse
på rekonstruktionsbehandling med henblik på
afvikling.
Det drejer sig om de foreslåede regler om, at
fordringshaverne skal behandles lige, om forslag til
rekonstruktør og tillidsmand, om, at en
rekonstruktionsbegæring ikke kan tilbagekaldes, når
rekonstruktionsbehandling er indledt, om skifterettens beslutning
om indledning af rekonstruktionsbehandling, herunder om beskikkelse
af rekonstruktør og tillidsmand, fastsættelse af
tidspunktet for et møde med fordringshaverne og
sikkerhedsstillelse for omkostninger, om rekonstruktørens
meddelelse til fordringshaverne om rekonstruktionsbehandlingens
indledning og om udskiftning af rekonstruktør og
tillidsmand.
Til § 16 b
Det foreslås, at der senest 4 uger efter
rekonstruktionsbehandlingens indledning skal fremlægges og
vedtages en afviklingsplan, på samme måde som der ved
rekonstruktionsbehandling med henblik på rekonstruktion skal
fremlægges og vedtages en rekonstruktionsplan, jf. forslaget
til konkurslovens §§ 11 c-11 e.
Det foreslås, at forslaget til afviklingsplan bl.a. skal
indeholde en begrundet redegørelse for, hvordan afviklingen
agtes foretaget, og en vurdering af, om der er væsentlige
forhold, som kan være til hinder for en gennemførelse
af denne afvikling, jf. stk. 2, nr. 1. Dette træder i stedet
for kravet om, at forslaget til rekonstruktionsplan bl.a. skal
indeholde en begrundet redegørelse for, hvilken type forslag
til rekonstruktion der agtes fremsat, og en vurdering af, om der er
væsentlige forhold, som kan være til hinder for en
gennemførelse af denne rekonstruktion, samt en
redegørelse for de væsentligste skridt, der agtes
foretaget under rekonstruktionsbehandlingen, jf. forslaget til
konkurslovens § 11 c, stk. 2, nr. 1 og 4. I øvrigt
foreslås der samme regler om indholdet og behandlingen af
forslaget til afviklingsplan som om forslaget til
rekonstruktionsplan.
Til § 16 c
Det foreslås i stk. 1, at rekonstruktøren inden 3
måneder efter rekonstruktionsbehandlingens indledning skal
sende en redegørelse til samtlige kendte fordringshavere og
skifteretten om alle væsentlige forhold vedrørende
rekonstruktionsbehandlingen, herunder resultatet af en eventuel
fortsat drift af skyldnerens virksomhed, og oplysning om,
hvornår afviklingen af skyldnerens virksomhed forventes
afsluttet.
Det foreslåede stk. 1 svarer til det foreslåede
§ 11 f, stk. 1, om rekonstruktionsbehandling med henblik
på rekonstruktion.
Det foreslås i stk. 2, at hvis forudsætningerne
for afviklingsplanen ændrer sig væsentligt, skal
rekonstruktøren uden ugrundet ophold orientere
fordringshaverne og skifteretten herom. Skifteretten skal i givet
fald indkalde til et møde i skifteretten, hvor der tages
stilling til, om rekonstruktionsbehandlingen skal ophøre,
eller om afviklingsplanen skal ændres. Den foreslåede
§ 16 b finder tilsvarende anvendelse på
fremlæggelse og vedtagelse af en ændret
afviklingsplan.
Det foreslåede stk. 2 svarer til det foreslåede
§ 11 f, stk. 2, om rekonstruktionsbehandling med henblik
på rekonstruktion.
Til § 16 d
Det foreslås, at de foreslåede § 12, stk. 1,
3 og 4, og § 12 h skal finde tilsvarende anvendelse på
rekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling.
Det drejer sig om de foreslåede regler om, at skyldneren
ikke må foretage væsentlige dispositioner uden
rekonstruktørens samtykke, og at betaling af gæld kun
må ske i overensstemmelse med konkursordenen, eller hvis
betaling er nødvendig for at afværge tab, om
skyldnerens regnskabsaflæggelse over for
rekonstruktøren, om skyldnerens oplysningspligt m.v. og om
rekonstruktionsbehandlingens ekstinktive virkning.
Til § 16 e
Det foreslås at videreføre den gældende
regel i konkurslovens § 16 om udelukkelse af pant og
udlæg i skyldnerens aktiver, bortset fra udlæg for
pantefordringer, som ikke ville kunne omstødes i
tilfælde af konkurs, således at
rekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling
træder i stedet for anmeldt betalingsstandsning.
Til § 16 f
Det foreslås at videreføre den gældende
regel i konkurslovens § 16 a om skifterettens beslutning om
udelukkelse af udlæg for pantefordringer, som ikke ville
kunne omstødes i tilfælde af konkurs, således at
rekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling
træder i stedet for anmeldt betalingsstandsning.
Til § 16 g
Det foreslås at videreføre den gældende
regel i konkurslovens § 16 b om bagudlønnede ansattes
krav på sikkerhedsstillelse for lønnen, således
at rekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling
træder i stedet for anmeldt betalingsstandsning.
Til § 16 h
Det foreslås at videreføre den gældende
regel i konkurslovens § 16 c om ydelser, for hvilke der skal
svares vederlag, der overgives til skyldneren efter anmeldelse af
betalingsstandsning, således at rekonstruktionsbehandling med
henblik på afvikling træder i stedet for anmeldt
betalingsstandsning.
Til § 16 i
Det foreslås i stk. 1, 1. pkt., at skifteretten skal
bestemme, at rekonstruktionsbehandlingen ophører, når
skyldnerens virksomhed er afviklet. Rekonstruktøren skal
straks give skifteretten meddelelse om, at skyldnerens virksomhed
er afviklet, jf. 2. pkt.
Det foreslås i stk. 2, 1. pkt., at skifteretten under
alle omstændigheder - det vil sige, uanset om skyldnerens
virksomhed er afviklet - senest 6 måneder efter mødet
med fordringshaverne om afviklingsplanen skal bestemme, at
rekonstruktionsbehandlingen ophører.
Det foreslås dog i stk. 2, 2. pkt., at den
foreslåede § 13 a om forlængelse af
6-måneders-fristen skal finde tilsvarende anvendelse.
Henvisningen til den foreslåede § 13 a indebærer,
at skifteretten kan forlænge 6-måneders-fristen med
indtil 2 måneder ad gangen, dog ikke ud over fire
måneder, hvis skyldneren med rekonstruktørens samtykke
anmoder herom og fordringshaverne vedtager dette efter den
foreslåede § 13 d.
Det foreslås i stk. 3, at rekonstruktionsbehandlingen
endvidere ophører, hvis konkursdekret afsiges. Dette svarer
til det gældende § 16 e, stk. 1, nr. 4, om anmeldt
betalingsstandsning.
Det foreslås i stk. 4, at de foreslåede
§§ 15 og 15 b skal finde tilsvarende anvendelse.
Det drejer sig om de foreslåede regler
rekonstruktionsbehandlingens ophør og bekendtgørelse
i Statstidende og registrering i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens
it-system.
Den tilsvarende anvendelse af det foreslåede § 15,
stk. 1, indebærer, at skifteretten skal bestemme, at
rekonstruktionsbehandlingen ophører, hvis skyldneren ikke er
insolvent, ikke samarbejder loyalt eller bringer fordringshavernes
ret i fare, hvis skyldneren begærer det, eller hvis
afviklingen ikke kan gennemføres.
Den tilsvarende anvendelse af det foreslåede § 15,
stk. 3, indebærer, at hvis rekonstruktionsbehandlingen
ophører af andre grunde, end at skyldneren ikke er
insolvent, tages skyldnerens bo under konkursbehandling samtidig
med rekonstruktionsbehandlingens ophør. Dette gælder
også, når rekonstruktionsbehandlingen ophører,
fordi skyldnerens virksomhed er afviklet, eller fordi
6-måneders-fristen eller en eventuelt forlænget frist
for rekonstruktionsbehandlingen er udløbet.
Til § 16 j
Det foreslås, at de foreslåede regler i
konkurslovens kapitel 2-2 e om rekonstruktionsbehandling (med
henblik på rekonstruktion) i øvrigt ikke skal finde
anvendelse ved rekonstruktionsbehandling med henblik på
afvikling. De foreslåede regler i kapitel 2-2 e
(§§ 10-15 b) finder således kun anvendelse ved
rekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling, i det
omfang der udtrykkeligt henvises hertil i det foreslåede
kapitel 2 f (§§ 16-16 j).
Når der i øvrigt i konkursloven eller anden
lovgivning henvises til rekonstruktionsbehandling, omfatter det
imidlertid både rekonstruktionsbehandling med henblik
på rekonstruktion, hvor konkurslovens kapitel 2-2 e
finder anvendelse, og rekonstruktionsbehandling med henblik
på afvikling, hvor konkurslovens kapitel 2 f finder
anvendelse. Som en undtagelse hertil foreslås det dog med
ændringsforslag nr. 9, at den foreslåede regel i
konkurslovens § 24, 1. pkt., om udsættelse af
afgørelsen om konkurs, hvis skyldneren er under
rekonstruktionsbehandling, ikke skal gælde, hvis skyldneren
er under rekonstruktionsbehandling med henblik på
afvikling.
Til nr. 9
Det foreslås, at den foreslåede regel om, at
afgørelsen om konkurs (dvs. behandlingen af en
konkursbegæring) udsættes, hvis skyldneren er under
rekonstruktionsbehandling, ikke skal gælde, hvis
rekonstruktionsbehandlingen sker efter de med ændringsforslag
nr. 8 foreslåede regler om rekonstruktionsbehandling med
henblik på afvikling.
Forslaget indebærer, at en fordringshavers
konkursbegæring skal behandles efter konkurslovens
almindelige regler, også hvis skyldneren er under
rekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling. Hvis
betingelserne for afsigelse af konkursdekret er opfyldt, skal der i
givet fald afsiges konkursdekret, og rekonstruktionsbehandlingen
ophører i så fald, jf. forslaget til konkurslovens
§ 16 i, stk. 3 (ændringsforslag nr. 8).
Til nr. 13-18, 21, 22, 25,
27-34
Ændringsforslagene er en konsekvens af vedtagelsen af
lovforslag nr. L 175 om ændring af lov om finansiel
virksomhed, lov om realkreditlån og realkreditobligationer
m.v., lov om Danmarks Nationalbank og forskellige andre love.
(Styrkelse af Finanstilsynets tilsynsvirksomhed, præcisering
af krav til styring og indretning af finansielle virksomheder m.v.
og ændring af regler om egnethed og hæderlighed m.v.),
der bl.a. nyaffatter reglerne om egnethed og hæderlighed i
lov om arbejdsmarkedets tillægspension, lov om
Lønmodtagernes Dyrtidsfond, lov om arbejdsskadesikring,
værdipapirhandelsloven, lov om finansiel virksomhed, lov
om betalingstjenester, lov om forsikringsformidling, lov om tilsyn
med firmapensionskasser og lov om investeringsforeninger og
specialforeninger samt andre kollektive
investeringsordninger.
Med ændringsforslagene foreslås det at
konsekvensrette de foreslåede ændringer af disse
bestemmelser i lovforslagets §§ 16-18, 22, 23 og 26-29,
således at bestemmelserne om egnethed og hæderlighed
foreslås formuleret i overensstemmelse med lovforslag nr. L
175. De foreslåede ændringer af bestemmelserne om
egnethed og hæderlighed er konsekvensændringer som
følge af de foreslåede regler om
rekonstruktionsbehandling, jf. lovforslagets § 1, nr. 11. Det
foreslås, at rekonstruktionsbehandling træder i stedet
for betalingsstandsning.
Til nr. 19
Der er tale om en lovteknisk begrundet redaktionel
ændring med henblik på at præcisere, at det
foreslåede § 63, stk. 2, 3. pkt., i lov om
arbejdsløshedsforsikring bl.a. erstatter de gældende
nr. 1-3 i § 63, stk. 2.
Ændringsforslaget indebærer, at lov om
arbejdsløshedsforsikring § 63, stk. 2, nyaffattes,
således at 1. og 2. pkt. viderefører de gældende
1. og 2. pkt. uden ændringer, og således at 3. pkt.
affattes som foreslået ved lovforslagets § 19, nr.
1.
Til nr. 20
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget om i selskabslovens § 234 at indsætte et nyt
stk. 1 om, at et selskab, der er under rekonstruktionsbehandling,
skal beholde sit navn med tilføjelsen »under
rekonstruktionsbehandling«, jf. lovforslagets § 20, nr.
9. Forslaget herom indebærer, at det gældende §
234, stk. 1, bliver stk. 2. Overtrædelse af det
foreslåede nye § 234, stk. 1, kan straffes efter
selskabslovens § 367, stk. 1, som henviser til bl.a.
§ 234, stk. 1.
Med ændringsforslaget foreslås det at ændre
straffebestemmelsen i selskabslovens § 367, stk. 1,
således at henvisningen til § 234, stk. 1, ændres
til en henvisning til § 234. Ændringsforslaget
indebærer, at overtrædelse af selskabslovens §
234, stk. 2 (hidtidige stk. 1), om, at et selskab, der er under
konkurs, skal beholde sit navn med tilføjelsen »under
konkurs«, fortsat vil kunne straffes efter selskabslovens
§ 367, stk. 1. Ændringsforslaget ændrer ikke ved,
at overtrædelse af det foreslåede nye § 234,
stk. 1, kan straffes efter selskabslovens § 367, stk. 1.
Til nr. 23 og 24
Ændringsforslagene er en konsekvens af vedtagelsen af
lovforslag nr. L 175 om ændring af lov om finansiel
virksomhed, lov om realkreditlån og realkreditobligationer
m.v., lov om Danmarks Nationalbank og forskellige andre love.
(Styrkelse af Finanstilsynets tilsynsvirksomhed,
præcisering af krav til styring og indretning af
finansielle virksomheder m.v. og ændring af regler om
egnethed og hæderlighed m.v.), der bl.a. ændrer lov om
finansiel virksomhed § 152 g, stk. 2, til stk. 4.
Med ændringsforslaget foreslås det at
konsekvensrette den foreslåede ændring af lov om
finansiel virksomhed § 152 g i lovforslagets § 23, nr. 1,
således at den foreslåede ændring af stk. 2
rettes til en ændring af stk. 4.
Til nr. 26
Der er tale om en redaktionel ændring med henblik
på at rette en henvisning til det foreslåede § 13
b, stk. 2, i konkursloven til en henvisning til det
foreslåede § 13 b, stk. 1, nr. 2, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 11.
Til nr. 35-40
Ændringsforslagene er en konsekvens af vedtagelsen af
lovforslag nr. L 175 om ændring af lov om finansiel
virksomhed, lov om realkreditlån og realkreditobligationer
m.v., lov om Danmarks Nationalbank og forskellige andre love.
(Styrkelse af Finanstilsynets tilsynsvirksomhed, præcisering
af krav til styring og indretning af finansielle virksomheder m.v.
og ændring af regler om egnethed og hæderlighed m.v.),
der bl.a. ændrer lov om realkreditlån og
realkreditobligationer.
Med ændringsforslagene foreslås det at
konsekvensrette de foreslåede ændringer af lov om
realkreditlån og realkreditobligationer i lovforslagets
§ 31, således at den foreslåede ændring af
§ 33 i lov om realkreditlån og realkreditobligationer
rettes til en ændring af § 32 a i samme lov, og
således at der også foreslås ændringer af
de nye bestemmelser i lov om realkreditlån og
realkreditobligationer § 32, stk. 1, 3. pkt., og stk. 4 og 5,
og § 33. De foreslåede ændringer af lov om
realkreditlån og realkreditobligationer er
konsekvensændringer som følge af de foreslåede
regler om rekonstruktionsbehandling, jf. lovforslagets § 1,
nr. 11. Det foreslås, at rekonstruktionsbehandling
træder i stedet for betalingsstandsning, herunder
således at samtykke fra rekonstruktøren træder i
stedet for samtykke fra det beskikkede tilsyn ved
betalingsstandsning.
Til nr. 41
Ændringsforslaget er en konsekvens af vedtagelsen af
lovforslag nr. L 153 om ændring af lov om etablering og
benyttelse af en rørledning til transport af råolie og
kondensat. Med denne lovændring indsættes bl.a. en ny
§ 2 a om DONG Oil Pipe A/S' forpligtelser i forbindelse med
drift af separationsfaciliteter, herunder om, at en tilladelse kan
inddrages, bl.a. hvis DONG Oil Pipe A/S anmelder
betalingsstandsning.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i
lovforslaget medtages en ændring af den nævnte § 2
a, således at rekonstruktionsbehandling træder i stedet
for betalingsstandsning. Den foreslåede ændring af
§ 2 a er en konsekvensændring som følge af de
foreslåede regler om rekonstruktionsbehandling, jf.
lovforslagets § 1, nr. 11.
Til nr. 42
Med lovforslaget foreslås bl.a., at den del af et krav
ifølge en aftale om finansiel leasing, der må
sidestilles med renter, og som vedrører tiden efter
konkursdekretets afsigelse, skal være efterstillet i
konkursordenen. Endvidere foreslås, at sådanne krav,
der må sidestilles med renter, bortfalder, for så vidt
angår tiden efter rekonstruktionsbehandlingens indledning,
hvis skyldneren opnår en tvangsakkord. Endelig
foreslås, at sådanne krav, der må sidestilles med
renter, bortfalder ved en gældssanering, for så vidt
angår tiden efter gældssaneringssagens indledning. Der
henvises til punkt 3.17.3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Det foreslås med ændringsforslaget, at de
foreslåede ændringer med hensyn til behandlingen af
krav ifølge aftaler om finansiel leasing skal finde
anvendelse, når fristdagen ligger efter lovens
ikrafttræden. Ændringsforslaget indebærer, at
sådanne krav, der må sidestilles med renter, kun
efterstilles i konkurs henholdsvis bortfalder ved en tvangsakkord
eller gældssanering, når fristdagen ligger efter lovens
ikrafttræden. Hvad der skal forstås ved fristdagen,
fremgår af konkurslovens § 1 som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 1, samt af overgangsbestemmelsen i
lovforslagets § 54, stk. 5.
Til nr. 43-45
Færøerne overtog den 1. januar 2010
sagsområdet formueretten. Som følge heraf
foreslås det med ændringsforslag nr. 43 og 45, at
henvisningerne til lovens §§ 6-10 og 25 udgår i det
foreslåede § 55, stk. 2, og i stedet indsættes i
det foreslåede § 55, stk. 4, der bliver stk. 3.
Ændringsforslagene indebærer, at de foreslåede
ændringer af forældelsesloven, købeloven,
forsikringsaftaleloven, kommissionsloven, inkassoloven og
vekselloven ved kongelig anordning vil kunne sættes i kraft
for Grønland, men ikke for Færøerne.
Færøerne overtog den 1. marts 2010
sagsområdet strafferetten. Som følge heraf
foreslås det med ændringsforslag nr. 44, at det
foreslåede § 55, stk. 3, udgår.
Ændringsforslaget indebærer, at de foreslåede
ændringer af straffeloven ikke vil kunne sættes i kraft
for Færøerne ved kongelig anordning.
Færøerne har endvidere tidligere overtaget
lovgivningen vedrørende vagtvirksomhed, årsregnskab og
elektroniske signaturer. Som følge heraf foreslås det
med ændringsforslag nr. 43 og 45, at henvisningerne til
lovens §§ 14, 21 og 53 udgår i det foreslåede
§ 55, stk. 2, og i stedet indsættes i det
foreslåede § 55, stk. 4, der bliver stk. 3.
Ændringsforslagene indebærer, at de foreslåede
ændringer af lov om vagtvirksomhed, årsregnskabsloven
og lov om elektroniske signaturer ved kongelig anordning vil kunne
sættes i kraft for Grønland, men ikke for
Færøerne.
Kim Andersen V
Kristian Pihl Lorentzen V Karsten Nonbo V
Peter Skaarup DF fmd.
Marlene Harpsøe DF Pia Adelsteen DF
Tom Behnke KF Christian H. Hansen UFG
Simon Emil Ammitzbøll LA Karen Hækkerup
S Maja Panduro S Bjarne Laustsen S Julie Skovsby S
Anne Baastrup SF nfmd.
Karina Lorentzen Dehnhardt SF Lone Dybkjær RV
Line Barfod EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 3 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 199
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Henvendelse af 8/4-10 fra Finans og
Leasing |
4 | Godkendt tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
5 | 1. udkast til betænkning |
6 | Henvendelse af 4/5-10 fra PBS og Dansk
Erhverv |
7 | Henvendelse af 6/5-10 fra
Finansrådet |
8 | Henvendelse af 10/5-10 fra
Advokatsamfundet og Danske Advokater |
9 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren |
10 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
11 | 2. udkast til betænkning |
12 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren |
13 | 3. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 199
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
8/4-10 fra Finans og Leasing, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
4/5-10 fra PBS og Dansk Erhverv, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om kommentar til henvendelse af
6/5-10 fra Finansrådet, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
4 | Spm. om kommentar til henvendelse af
10/5-10 fra Advokatsamfundet og Danske Advokater, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm., om der i det kommende lovprogram for
næste samling vil være initiativer, der sætter
ind over for »konkursrytteri«, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
6 | Spm., om ministeren vil sikre sig, at det
nævnte it-system fungerer fuldt ud fra starten af
implementeringen af reglerne, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
7 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der er i overensstemmelse med
Advokatrådets forslag til en dispensationsbestemmelse i
forslagets § 11 om rekonstruktionsplan, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der er i overensstemmelse med
Advokatrådets forslag til yderligere element til en
rekonstruktion - afvikling under en rekonstruktion, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvilken betydning det har, at
lovforslaget kommer midt under en økonomisk krise og dermed
ændrer reglerne på området i en usikker periode,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm., om ministeren vil gennemgå
forslaget for rigide tidsfrister og i den forbindelse overveje
eventuelle relevante dispensationsbestemmelser, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om, at uagtet at ministeren i sin
besvarelse af L 199 - spørgsmål 8 anfører, at
et ændringsforslag som det ønskede ville blive meget
omfattende m.v., skal man bede om teknisk bistand til et
ændringsforslag som det i spørgsmål 8 angivne,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |