Fremsat den 4. marts 2010 af
Klima- og energiministeren (Lykke Friis)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om etablering og
benyttelse af en rørledning til transport af råolie og
kondensat
(Etablering af separationsfaciliteter,
ophævelse af afgiftsbestemmelser vedrørende transport
af udenlandsk olie og mulighed for nedsættelse af 5 pct.
elementet for tilslutningsplig-tige producenter m.v.)
§ 1
I lov om etablering og benyttelse af en
rørledning til transport af råolie og kondensat, jf.
lovbe-kendtgørelse nr. 1100 af 18. november 2005, foretages
følgende ændringer:
1. Overalt i
loven ændres »Dansk Olie og Naturgas A/S«
til: »DONG Oil Pipe
A/S«.
2. § 1
affattes således:
Ȥ 1. DONG Energy
A/S' datterselskab DONG Oil Pipe A/S forestår driften af den
rørledning med tilhørende pumpe- og
terminalfaciliteter til transport af råolie og kondensat, der
er anlagt fra det danske kontinentalsokkelområde i
Nordsøen til Fredericia.
Stk. 2. Klima- og
energiministeren kan tillade, at DONG Oil Pipe A/S i tilknytning
til virksomhed efter stk. 1 etablerer og driver faciliteter til
separation af råolie og kondensat, som transporteres gennem
rørledningen. Meddelelse af tilladelse forudsætter, at
en eller flere nuværende eller kommende brugere af
rørledningen ønsker separation af deres råolie
og kondensat. Tilladelse meddeles efter ansøgning, som
indgives efter § 2 a.
Stk. 3. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om driften af
rørledningen og separationsfaciliteter m.v. og udøver
gennem Energistyrelsen tilsyn med virksomheden.
Stk. 4. Klima- og
energiministeren kan pålægge ansøgere efter
denne lov, ejer og brugere af rørledningen eller
separationsfaciliteter og enhver med andel i et felt, der har
fået dispensation fra tilslutningspligten efter § 2,
stk. 3, at betale udgifterne ved myndighedernes sagsbehandling
efter denne lov og kan fastsætte regler herom.«
3. § 2,
stk. 4, 2. pkt., ophæves.
4. § 2,
stk. 5, ophæves og i stedet indsættes:
»Stk. 5. DONG Oil
Pipe A/S aftaler vilkårene for tilslutning og transport samt
eventuel separation med brugerne. Hvis kvaliteten af de enkelte
brugeres råolie og kondensat ændres ved transport og
eventuel behandling i separationsfaciliteter i tilknytning til
transporten i rørledningen, kan DONG Oil Pipe A/S og
brugerne aftale vilkårene for udligning af dette mellem
brugerne. I tilfælde af uenighed fastsættes
vilkårene af klima- og energiministeren.
Stk. 6. Aftaler efter
stk. 5 skal godkendes af klima- og energiministeren. Ministeren kan
fastsætte vilkår for godkendelsen.«
5.
Efter § 2 indsættes:
»§ 2 a. En ansøgning om
tilladelse efter § 1, stk. 2, skal være bilagt en plan
for separationsfaciliteterne og deres drift. Tilladelsen skal
være meddelt af klima- og energiministeren, jf. § 1,
stk. 2, inden DONG Oil Pipe A/S indhenter tilbud på
etablering og drift af faciliteterne. Klima- og energiministeren
kan fastsætte vilkår for tilladelsen.
Stk. 2.
Leverandører til etablering og drift af faciliteterne
vælges på grundlag af udbud efter samme regler, som er
fastsat i EU's forsyningsvirksomhedsdirektiv.
Stk. 3. Tilladelse efter
§ 1, stk. 2, kan kun meddeles, hvis det skønnes, at
DONG Oil Pipe A/S har den fornødne sagkundskab og
økonomiske baggrund til at kunne drive
separationsvirksomheden. DONG Oil Pipe A/S skal til enhver tid
kunne dokumentere at have den fornødne sagkundskab.
Stk. 4. Klima- og
energiministeren kan inddrage en tilladelse efter § 1, stk. 2,
hvis DONG Oil Pipe A/S anmelder betalingsstandsning, indgiver
konkursbegæring eller erklæres konkurs.
§ 2
b. DONG Oil Pipe A/S er forpligtet til at udføre
separation af råolie og kondensatprodukter for brugere af
rørledningen. Betaling for separationen afkræves
brugere af separationsfaciliteterne i overensstemmelse med § 3
c, stk. 3.
Stk. 2. DONG Oil Pipe
A/S kan stille krav om, at brugere og kommende brugere af
separationsfaciliteterne stiller sikkerhed for refusion til DONG
Oil Pipe A/S af selskabets omkostninger, jf. § 3 c, stk. 1,
1., 3. og 4. pkt. Refusionen forfalder til betaling, såfremt
brugeren eller kommende brugere beslutter ikke at benytte
faciliteterne eller afbryder eller forkorter brugen heraf, uden at
der er andre brugere, som ønsker at fortsætte
benyttelsen. Klima- og energiministeren træffer
afgørelse i tilfælde af uenighed mellem DONG Oil Pipe
A/S og en bruger eller kommende bruger om sikkerhedens
størrelse og art.«
6. § 3,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 3-5.
7. I
§ 3, stk. 4 , der bliver stk. 3,
indsættes som 2. pkt.:
»Tilbagebetalingstiden
på et anlæg kan dog ikke overstige anlæggets
forventede tekniske eller økonomiske levetid.«
8. I
§ 3, stk. 5 , der bliver stk. 4,
ændres »stk. 1, 2 og 3« til: »stk. 1 og
2«.
9. I
§ 3, stk. 5 , der bliver stk. 4
, ophæves 2.
pkt.
10. I
§ 3, stk. 6 , der bliver stk. 5,
udgår »og 3«.
11. § 3 a,
stk. 1, affattes således:
»DONG Oil Pipe A/S
betaler til staten en afgift på 95 pct. af beløbet,
der er nævnt i § 3, stk. 2.«
12.
Efter§ 3 a indsættes:
Ȥ 3
b. DONG Oil Pipe A/S fastsætter efter forhandling med
brugerne af rørledningen og separationsfaciliteterne m.v.
kriterier for hvilken sammensætning af råolie og
kondensat, som kræver separation. Kriterierne
fastsættes med det udgangspunkt, at en brugers råolie
og kondensat kræver separation, når den ikke kan
transporteres i et normalt skib beregnet til transport af
råolie. Kriterierne skal godkendes af klima- og
energiministeren og offentliggøres af DONG Oil Pipe A/S.
Klima- og energiministeren kan fastsætte vilkår for
godkendelsen af kriterierne. I tilfælde af uenighed mellem en
bruger eller en kommende bruger og DONG Oil Pipe A/S om, hvorvidt
brugerens eller den kommende brugers råolie og kondensat
kræver separation, træffer ministeren afgørelse
herom.
Stk. 2. Brugere eller
kommende brugere af rørledningen m.v., hvis råolie og
kondensat kræver separation, aftaler med DONG Oil Pipe A/S
betaling og øvrige vilkår for separation af deres olie
og kondensat. I tilfælde af uenighed fastsættes
vilkårene af klima- og energiministeren. Aftalerne skal
godkendes af klima- og energiministeren. Klima- og energiministeren
kan fastsætte vilkår for godkendelsen.
§ 3
c. Brugerne af separationsfaciliteterne har pligt til at
betale DONG Oil Pipe A/S' omkostninger i forbindelse med
faciliteterne. Brugernes betaling for brug af
separationsfaciliteterne skal i et regnskabsår dække
omkostninger i forbindelse med faciliteterne i samme år.
Omkostninger omfatter alle omkostninger relateret til driften af
separationsfaciliteterne fratrukket eventuelle indtægter.
Omkostninger omfatter endvidere de faktisk afholdte omkostninger
til afdrag og forrentning af lån (fremmedkapital) til
finansiering af separationsfaciliteterne, forrentning af den
egenkaptalbinding, som investeringen i separationsfaciliteterne
medfører, jf. stk. 2, samt hensættelser til
omkostninger til fjernelse af separationsfaciliteterne.
Stk. 2. DONG Oil Pipe
A/S' binding af egenkapital til finansiering af
separationsfaciliteterne forrentes med den effektive rente for de
aktuelle lån til finansiering af separationsfaciliteterne i
samme regnskabsår med tillæg af 3 procentpoint. Uanset
den faktiske egenkapital i DONG Oil Pipe A/S fastsættes
egenkapitalbindingen ved beregning af DONG Oil Pipe A/S'
omkostninger til 30 pct. af den samlede kapital, som i gennemsnit
over året er bundet i separationsfaciliteterne.
Stk. 3. Brugere, hvis
råolie og kondensat kræver separation, og brugere, hvis
råolie og kondensat ikke kræver separation, men som
ønsker at få foretaget separation, betaler for
separation et beløb, der opgøres som de
gennemsnitlige omkostninger, jf. stk. 1, i regnskabsåret pr.
ton kondensat, som er frasepareret i samme regnskabsår.
Stk. 4. DONG Oil Pipe
A/S kan opkræve acontobetaling for brug af
separationsfaciliteterne.
Stk. 5. DONG Oil Pipe
A/S offentliggør den aktuelle betaling for brug af
separationsfaciliteterne.
Stk. 6. DONG Oil Pipe
A/S aflægger særskilt regnskab for virksomhed efter
§ 1, stk. 2. Regnskabet revideres efter de regler, der til
enhver tid er gældende for DONG Oil Pipe A/S' samlede
virksomhed. Regnskabsåret følger kalenderåret.
Regnskab, bilagt udtalelser fra brugerne, fremsendes til klima- og
energiministeren. DONG Oil Pipe A/S offentliggør regnskabet.
I tilfælde af uenighed om regnskabet mellem en bruger og DONG
Oil Pipe A/S træffer klima- og energiministeren
afgørelse.
§ 3
d. Enhver, som indvinder flydende kulbrinter fra
grænseoverskridende felter mellem Danmark og et andet land,
betaler 5 pct. af værdien af den del af den indvundne
råolie og kondensat, som er indvundet fra dansk
kontinentalsokkelområde i Nordsøen. Hvis den indvundne
råolie og kondensat transporteres i rørledningen, jf.
§ 2, sker betaling efter 1. pkt. til DONG Oil Pipe A/S. I
øvrige tilfælde sker betalingen til staten.
Stk. 2. Klima- og
energiministeren kan fastsætte nærmere regler om
beregning og betaling af afgift til staten efter stk. 1.«
13. I
§ 5, stk. 1, indsættes efter
»rørledningen«: » og
separationsfaciliteterne m.v.«.
14. I
§ 6, stk. 2, udgår »,
§ 3, stk. 1, nr. 3«.
15. I
§ 6, stk. 2, ændres
»§ 3, stk. 4« til: »§ 3, stk. 5«
og »§ 2, stk. 3 og 5« ændres til:
»§ 2, stk. 3, og afgørelser efter § 2, stk.
5, om vilkårene for tilslutning til og transport gennem
rørledningen i aftaler mellem DONG Oil Pipe A/S og
brugerne«.
§ 2
Loven træder i kraft
den 1. juli 2010.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Regulering af efterforskning og indvinding af flydende
kulbrinter i Nordsøen
3. Mulighed for etablering af separationsfaciliteter i
tilknytning til den eksisterende rørledning
4. Fritagelse af udenlandsk produceret råolie og
kondensat, som transporteres i olierørledningen i transit,
for 5 pct. element i betalingen
5. Ajourføring af loven, herunder ophævelse af en
række forældede bestemmelser, der ikke anvendes i
praksis
6. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
7. Administrative konsekvenser for det offentlige
8. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
9. Administrative konsekvenser for borgerne
10. Miljømæssige konsekvenser
11. Forholdet til EU-retten
12. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
13. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at skabe hjemmel til, at
DONG Oil Pipe A/S kan etablere og drive faciliteter til separation
af råolie og kondensat, som transporteres gennem
rørledningen til transport af råolie og kondensat fra
det danske kontinentalsokkelområde i Nordsøen til
Fredericia. DONG Oil Pipe A/S driver rørledningen efter lov
om etablering og benyttelse af en rørledning til transport
af råolie og kondensat (rørledningsloven). Loven
indeholder ikke bestemmelser om separationsfaciliteter. Der er
opstået behov for bestemmelser herom i forbindelse med planer
for udbygning af Hejre feltet. Der henvises til afsnit 3
nedenfor.
Formålet med lovforslaget er endvidere at fritage
udenlandsk produceret råolie og kondensat, som transporteres
i olierørledningen i forbindelse med transit gennem Danmark,
for et såkaldt 5 pct. element i betalingen. Brugere af
rørledningen betaler i henhold til gældende ret 5 pct.
af værdien af den transporterede råolie og kondensat i
afgift. Der henvises til afsnit 4 nedenfor.
Med lovforslaget foreslås det desuden, at
rørledningsloven ajourføres, herunder at en
række forældede bestemmelser, der ikke anvendes i
praksis, ophæves. Der henvises til afsnit 5 nedenfor.
2. Regulering af efterforskning og
indvinding af flydende kulbrinter i Nordsøen
Lovforslaget har betydning for selskaber, der har produktion i
Nordsøen af flydende kulbrinter, det vil sige råolie
og kondensat, eller som udfører efterforskning, som på
et senere tidspunkt fører til indvinding af olie og
kondensat. Efterforskning og indvinding udføres på
grundlag af tilladelser meddelt efter lov om anvendelse af Danmarks
undergrund (undergrundsloven). Der er for tiden ca. 30
sådanne tilladelser, som ca. 30 selskaber har andel i.
Endvidere foretager selskaberne i Dansk Undergrunds Consortium
(DUC) produktion på grundlag af eneretsbevillingen af 8. juli
1962.
I tilknytning til eneretsbevillingen af 8. juli 1962 er der
indgået en række aftaler mellem bevillingshaverne og
staten. Rørledningsloven er vedtaget i tilknytning til en
sådan aftale fra 1981.
Tilladelser til efterforskning og indvinding udformes på
grundlag af de modeltilladelser, som er forelagt Folketingets
Energipolitiske Udvalg i forbindelse med åbning af
udbudsrunder eller etablering af Åben Dør procedurer,
dvs. procedurer, hvorefter der løbende kan ansøges om
tildeling af koncessioner. Da separationsfaciliteter vil være
et led i infrastrukturen til behandling og transport af
produktionen fra Nordsøen, er det hensigten i muligt og
relevant omfang at anvende vilkårene i den aktuelle
modeltilladelse i forbindelse med etablering og drift af
separationsfaciliteter.
Samarbejdet mellem selskaber med andel i en tilladelse til
efterforskning og indvinding af olie og gas meddelt efter
undergrundsloven reguleres af aftaler baseret på en model
offentliggjort af Energistyrelsen. I forbindelse med tredjeparts
anvendelse af eksisterende faciliteter til behandling eller
transport af kulbrinter indgås aftale parterne imellem. Det
er ligeledes hensigten med lovforslaget i muligt og relevant omfang
at lade ejer og brugere af separationsfaciliteter indgå
tilsvarende aftaler. Disse aftaler skal blandt andet
fastlægge en række forhold, som for
olierørledningens vedkommende er fastsat ved
bekendtgørelse, jf. for tiden bekendtgørelse nr. 1470
af 13. december 2004 om betaling for transport af råolie og
kondensat. På grund af faciliteternes nære tilknytning
til den eksisterende olierørledning vil det være
nødvendigt, at aftalerne godkendes af klima- og
energiministeren.
3. Mulighed for etablering af
separationsfaciliteter i tilknytning til den eksisterende
rørledning
Det foreslås, at klima- og energiministeren kan tillade,
at DONG Oil Pipe A/S etablerer separationsfaciliteter. Baggrunden
herfor er, at rettighedshaveren til Hejre feltet har planer for
udbygning af feltet.
Rettighedshaveren til Hejre feltet overvejer flere mulige
udbygninger af feltet. Råolie fra Hejre feltet har et
højt indhold af kondensat, som er lette kulbrinter mellem
gas og olie. De mest sandsynlige udbygningsalternativer
indebærer, at de lette kulbrinter fra Hejre feltet sammen med
Hejre feltets råolie skal transporteres gennem DONG Oil Pipe
A/S' rørledning fra Gorm feltet til terminalen i Fredericia.
Råolie og kondensat i rørledningen vil derved få
et større indhold af lette kulbrinter end i dag. De lette
kulbrinter skal efter transport i rørledningen separeres
fra, således at råolie og kondensatprodukter kan
udskibes separat eller behandles på raffinaderiet i
Fredericia. Et anlæg hertil betegnes ofte et
gasbehandlingsanlæg. Råolie vil efter fraseparering af
kondensat fortsat være råolie, da den ikke er
raffineret. Kondensat kan ved separation udskilles som flere typer
af produkter.
Størstedelen af olieproduktionen på britisk
kontinentalsokkel, som transporteres til land gennem
rørledninger, gennemgår først en tilsvarende
stabilisering af råolien ved fraseparation af lette
kulbrinter i anlæg på land. I Teesside, Sullom Vue og
Kinneil i Storbritannien er der etableret separationsfaciliteter i
forbindelse med olierørledningssystemer.
Separationsfaciliteter er således almindelige i forbindelse
med en rørledning, hvor den transporterede råolie og
kondensat efterfølgende skal transporteres videre i skib. I
Danmark har der imidlertid ikke været behov for separation af
den hidtil transporterede råolie. Rørledningsloven
indeholder derfor ikke bestemmelser herom.
I lovforslaget foreslås det, at klima- og
energiministeren kan give tilladelse til, at DONG Oil Pipe A/S
etablerer og driver separationsfaciliteter. Separationsfaciliteter
i Fredericia vil få en nær tilknytning til den
nuværende virksomhed efter rørledningsloven. Det
skyldes, at råolie og kondensat fra Hejre feltet vil blive
sammenblandet med den øvrige råolie og kondensat fra
Nordsøen i rørledningen. Det vil gøre det
nødvendigt, at al råolie, som transporteres i
rørledningen, frasepareres lette kulbrinter i
Fredericia.
Rørledningsloven indeholder bestemmelser om pligt for
producenter i den danske del af Nordsøen til at tilslutte
sig rørledningen og til at benytte den ved transport af
råolie og kondensat, som er bestemt til raffinering og
afsætning i Danmark. Endvidere er det ved aftale af 19. maj
1981 med Bevillingshaverne i henhold til eneretsbevilling af 8.
juli 1962 til efterforskning og indvinding af kulbrinter i Danmarks
undergrund aftalt, at råolie og kondensat, der i henhold til
eneretsbevillingen indvindes fra tilslutningspligtige felter, skal
transporteres gennem rørledningen.
Separationsfaciliteternes nære tilknytning til
rørledningen, som er omfattet af de nævnte pligter om
tilslutning og benyttelse, gør det nødvendigt, at
klima- og energiministeren har beføjelser til at regulere
etablering og forhold i forbindelse med driften af sådanne
separationsfaciliteter. På denne baggrund foreslås det
med lovforslaget, at der i rørledningsloven fastsættes
bestemmelser om etablering og drift af separationsfaciliteter,
herunder om DONG Oil Pipe A/S' forpligtelser, aftaler om
vilkår med brugerne, brugernes betaling for brug af
separationsfaciliteterne og ministerens beføjelser. Der
henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, 4, 5, 12 og 13 med
tilhørende bemærkninger til.
4. Fritagelse af udenlandsk
produceret råolie og kondensat for 5 pct. element i
betalingen
Rørledningsloven indeholder en bestemmelse om, at der
af råolie og kondensat fra danske felter, der transporteres
gennem rørledningen, skal betales 5 pct. af råoliens
og kondensatets værdi ud over alle omkostninger ved
anlæg og drift af rørledningen. Størstedelen af
de 5 pct. er til stadighed ved aftale mellem staten og ejeren af
rørledningen, DONG Oil Pipe A/S, blevet overført til
statskassen. Ved ændringslov nr. 1427 af 22. december 2004
blev dette lovfæstet i § 3 a, hvorefter 95 pct. af de 5
pct. betales af DONG Oil Pipe A/S som en afgift til staten.
I 2002 blev det præciseret i rørledningsloven, at
udenlandske brugere af rørledningen skal betale for
transporten efter samme regler som danske brugere, det vil sige, at
der også skal betales elementet på 5 pct. af
værdien af det transporterede. Bestemmelsen er aldrig blevet
anvendt.
I forbindelse med lovændringen i 2002 var man ikke
tilstrækkelig opmærksom på, at 5 pct. elementet
nu har karakter af en afgift til staten af al olie produceret
på dansk område. Det ville derfor stride mod EU-rettens
forbud mod at lægge afgifter på transitvarer, hvis 5
pct. elementet opkræves f.eks. af kulbrinter fra norsk
sokkelområde. Lovens § 3, stk. 3, foreslås derfor
ophævet. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 6 med
tilhørende bemærkninger.
5. Ophævelse af forældede
bestemmelser, m.v.
Med lovforslaget foreslås det, at der indsættes en
bestemmelse i loven om betaling af 5 pct. elementet i
tilfælde, hvor der indvindes flydende kulbrinter fra dansk
kontinentalsokkelområde fra grænseoverskridende felter
mellem Danmark og et andet land. Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 12 med tilhørende bemærkninger.
Den gældende lovgivning giver klima- og energiministeren
adgang til at dispensere fra betaling af 5 pct. elementet, som er
omtalt ovenfor i afsnit 4. Ministeren kan også undtage fra
pligten til at lade flydende kulbrinter fra den danske del af
Nordsøen transportere gennem rørledningen. En
sådan fritagelse er betinget af, at der betales en afgift
på 5 pct. af værdien af den produktion, som undtagelsen
omfatter, men ministeren kan dispensere herfra.
De nævnte dispensationsbestemmelser er aldrig blevet
anvendt, og under hensyn til EU's regler om statsstøtte er
det yderst usandsynligt, at der kan opstå situationer, hvor
dispensation kan gives. Dispensationsbestemmelserne foreslås
derfor ophævet. Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
3 og 9 med tilhørende bemærkninger.
Den gældende lov giver mulighed for, at klima- og
energiministeren efter aftale med finansministeren kan yde
statsgaranti for låneaftaler, som DONG Oil Pipe A/S
indgår til finansiering af anlæg og drift af
rørledningen med tilhørende faciliteter. Dette
foreslås ophævet, da statslige garantier efter
gældende fortolkning af EU-retten vil udgøre ulovlig
statsstøtte. Der er ikke siden begyndelsen af 1990'erne
stillet nye statslige garantier for DONG Oil Pipe A/S' lån.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 med
tilhørende bemærkninger.
Endelig indeholder lovforslaget enkelte redaktionelle
rettelser og præciseringer.
6. Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske
konsekvenser for det offentlige. Ved lovændringen
ophæves muligheden for at opkræve en 5 pct. afgift
på udenlandsk olie, som transporteres gennem
rørledningen, men efter den gældende EU-retstilstand,
ville en opkrævning være retsstridig. Bestemmelsen har
aldrig været brugt. På den baggrund vurderes
ændringen ikke at have økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
7. Administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vil medføre et vist merarbejde i
Energistyrelsen i forbindelse med nye
godkendelsesbeføjelser. Udgiften hertil vil blive refunderet
af ansøger og bruger af separationsfaciliteterne, som skal
betale myndighedernes sagsbehandling efter loven. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 2 med tilhørende
bemærkninger.
8. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget åbner mulighed for den økonomisk
mest hensigtsmæssige udnyttelse af eksisterende infrastruktur
til indvinding og transport af kulbrinter fra
Nordsøen.
I henhold til lovens § 3 a skal DONG Oil Pipe A/S betale
en afgift på 95 pct. af det opkrævede 5 pct. element
til staten. Ved ophævelse af lovbestemmelsen
vedrørende opkrævning af 5 pct. elementet på
udenlandsk olie, der transporteres i transit, i
rørledningen, bortfalder DONG Oil Pipe A/S' andel af
afgiften. Da der indtil nu ikke er transporteret udenlandsk olie i
transit gennem rørledningen, har DONG Oil Pipe A/S hidtil
ikke haft sådanne indtægter.
Selskaber, som beslutter at benytte separationsfaciliteterne,
vil få administrative opgaver af samme omfang som ved
benyttelse af anden tilsvarende infrastruktur eller etablering af
ny. Selskaberne skal således forhandle om en aftale med DONG
Oil Pipe A/S om brugen af separationsfaciliteterne. Endvidere skal
betalingsregnskab for brug af anlægget håndteres. Det
må ligeledes forudses, at der jævnlig vil være
behov for møder omkring driften af anlægget med DONG
Oil Pipe A/S.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser, og det bør derfor ikke
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel.
9. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
10. Miljømæssige
konsekvenser
Etablering af separationsanlæg vil kræve
udarbejdelse af en vurdering af virkninger på miljøet
(VVM), som vil være grundlag for fastsættelse af
vilkår til beskyttelse af miljøet ved
godkendelsen.
11. Forholdet til EU-retten
Forpligtelsen til at transportere olie i rørledningen
har været vurderet af Europa-Kommissionen i 1993.
Kommissionen fandt forpligtelserne berettiget i henhold til
koncessionsdirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
94/22/EF af 30. maj 1994 om betingelser for tildeling og udnyttelse
af tilladelser til prospektering, efterforskning og produktion af
kulbrinter). Ved udarbejdelse af lovændring i 1996-97 tog
Kommissionen ydermere stilling til forpligtelsen til at betale 5
pct. elementet, når der gives fritagelse for
tilslutningspligten til rørledningen. Kommissionen
anså lovændringen for en præcisering af den
situation, som er omtalt i referatet af Rådsmødet den
15. december 1993.
Da lovforslaget i et vist omfang ændrer de bestemmelser,
som tidligere er forelagt Kommissionen, blev der ved brev af 30.
oktober 2009 fra Energistyrelsen rettet henvendelse til
Kommissionen med en redegørelse for lovforslagets indhold og
anmodning om en drøftelse, inden lovforslaget
fremsættes i Folketinget.
Kommissionen har ved brev af 23. december 2009 meddelt, at den
ikke på nuværende tidspunkt forudser, at
lovændringen giver problemer i forhold til
koncessionsdirektivet.
12. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring
hos:
3F Fagligt Fælles Forbund, A/S Dansk Shell, ACE Denmark
Akkrediteringsinstitutionen, inklusiv Akkrediteringsrådet,
Advokatrådet - Advokatsamfundet, Altinex Oil Denmark A/S,
Ankenævnet på Energiområdet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Bayerngas Petroleum
Danmark AS, Billund kommune, Brancheforeningen for Biogas,
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Chevron Danmark Inc.,
CO Industri, DANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond),
Danica Jutland/Resources ApS, Danish Offshore Industry, Danish
Operators, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Vindmølleforening, Danoil Exploration A/S, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk
Geotermi Aps, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Standard,
Danske Regioner, Dansk Transport og Logistik (DLTL), Datatilsynet,
De Grønne, DONG Energy A/S, DONG E&P, DS
Håndværk & Industri, DTU - Afdelingen for
myndighedsbetjening, Elko Energy A/S, Elsparefonden, Energi- og
Olieforum.dk, Energiklagenævnet, Energitilsynet,
Energitjenesten, E. On Danmark A/S, EWE Aktiengesellschaft,
Forbrugerrådet, Foreningen Danske Kraftvarmeværker,
Foreningen af Registrerede Revisorer (FRR), Foreningen af
Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen af Slutbrugere
af Energi, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af
Varmepumpefabrikanter i Danmark, Fredericia kommune, Frie
Elforbrugere, Fællessekretariatet for Hovedstadsregionens
Natursgas og Naturgas Midt-Nord, GDF Production Nederland BV,
Geo-Center-Nord GmbH, GMT Exploration Company, Greenpeace, GTS
(Godkendt Teknologisk Service), Hess Denmark ApS,
Håndværksrådet, Indukraft Sekretariatet c/o Dansk
Industri, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Jordan Dansk
Corporation, Jydske Grundejerforening, KOOPERATIONEN, Kommunernes
Landsforening, Kommunernes Landsforening - Økonomisk
Sekretariat, Landbrugsraadet, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Mærsk Olie og Gas AS, Naturgas Fyn, Nordisk Folkecenter for
Vedvarende Energi, Organisationen for Vedvarende Energi, PA
Resources AB, Petro-Canada Denmark GmbH, Polskie Górnictwo
Naftowe i Gazownictwo SA (PGNiG), Realkreditforeningen, RWE-DEA AG,
Sammensluttede Danske Energiforbrugere (SDE), Samvirkende Energi-
og Miljøforeninger, Spyker Energy SAS, Talisman Energy
Denmark AS, Teknologisk Institut, Varde kommune, Vattenfall A/S,
Vejen kommune, Vejle kommune, Vindmølleindustrien,
Wintershall Noordzee B.V., WWF Verdensnaturfonden og
Østkraft.
13. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vil medføre et vist
merarbejde i Energistyrelsen i forbindelse med nye
godkendelsesbeføjelser. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Mere hensigtsmæssig udnyttelse af
eksisterende infrastruktur. | Ved ophævelse af lovbestemmelsen
vedrørende opkrævning af 5 pct. elementet på
udenlandsk olie, der transporteres i transit, i
rørledningen, bortfalder DONG Oil Pipe A/S' andel af
afgiften. Da der indtil nu ikke er transporteret olie i transit
gennem rørledningen, har DONG Oil Pipe A/S hidtil ikke haft
sådanne indtægter. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Reguleres ved godkendelse på
grundlag af VVM. |
Forholdet til EU-retten | Da lovforslaget i et vist omfang
ændrer de bestemmelser, som tidligere er forelagt
Kommissionen, blev der rettet henvendelse til Kommissionen med
anmodning om en drøftelse, inden lovforslaget
fremsættes i Folketinget. Kommissionen har efterfølgende
meddelt, at den ikke på nuværende tidspunkt forudser,
at lovændringen giver problemer i forhold til
koncessionsdirektivet. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
»Dansk Olie og Naturgas A/S« foreslås
ændret til »DONG Oil Pipe A/S« overalt i loven.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget om at fastslå den faktiske organisering af
virksomheden i § 1, stk. 1, som samtidig foreslås
ændret, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2
§ 1, stk. 1-4 og 6, i den gældende
rørledningslov er en del af den oprindelige lov nr. 291 af
10. juni 1981 om etablering og benyttelse af en rørledning
til transport af råolie og kondensat. § 1, stk. 1,
bemyndiger ministeren til at udvide aktiekapitalen i Dansk Olie og
Naturgas A/S med 1 mio. kr. med henblik på etablering af en
rørledning med tilhørende pumpe- og
terminalfaciliteter til transport af råolie og kondensat fra
den sydvestlige del af det danske kontinentalsokkelområde i
Nordsøen til Fredericia. Det fremgår af § 1, stk.
6, at der ved Dansk Olie og Naturgas A/S i rørledningsloven
forstås selskabet eller datterselskab oprettet af selskabet.
§ 1, stk. 4, bemyndiger ministeren til at fastsætte
regler om driften af rørledningen og fastsætter, at
ministeren fører tilsyn med virksomheden gennem
Energistyrelsen. Ifølge § 1, stk. 5, kan ministeren
pålægge ejere og brugere af rørledningen m.fl.
at betale udgifterne ved myndighedernes sagsbehandling efter
loven.
Det foreslås, at § 1 nyaffattes på baggrund
af udviklingen siden 1981, herunder at rørledningen fra det
danske kontinentalsokkelområde i Nordsøen til
Fredericia blev taget i brug i 1984. Forslaget har også til
formål at fastslå den faktiske organisering af
virksomheden og at skabe hjemmel til etablering af
separationsfaciliteter. Der henvises i denne forbindelse til afsnit
3 i de almindelige bemærkninger. Dansk Olie og Naturgas A/S'
virksomhed er i dag en del af DONG Energy A/S. Virksomhed i henhold
til loven udføres af DONG Energy A/S' datterselskab DONG Oil
Pipe A/S. Det foreslås på denne baggrund, at stk. 1
præciserer, at det er DONG Oil Pipe A/S, som forestår
driften af rørledningen med tilhørende pumpe- og
terminalfaciliteter til transport af råolie og
kondensat.
Det foreslås i stk. 2, at klima- og energiministeren kan
tillade, at DONG Oil Pipe A/S i tilknytning til virksomheden efter
stk. 1 etablerer og driver faciliteter til separation af
råolie og kondensat, som transporteres gennem
rørledningen. Faciliteterne vil omfatte den
nødvendige ombygning af de eksisterende anlæg på
Gorm E platformen, Filsø pumpestation og
afgasningsanlægget i Fredericia samt etablering af
anlæg i Fredericia til fraseparering af lette kulbrinter samt
tilhørende pumper, rørledninger, tanke etc.
Faciliteterne kan placeres på en del af den nuværende
terminals område. DONG Oil Pipe A/S skal udføre
virksomheden som en selvstændig virksomhed i tilknytning til
driften af rørledningen m.v. Der skal føres et
selvstændigt regnskab for virksomheden vedrørende
etablering og drift af separationsfaciliteter, jf.
bemærkningerne til den foreslåede § 3 c, stk. 6,
jf. lovforslagets § 1, nr. 12.
Det foreslås i stk. 3, at ministeren kan fastsætte
regler om driften af rørledningen og separationsfaciliteter,
og at ministeren udøver tilsyn med virksomheden gennem
Energistyrelsen. Bestemmelsen viderefører § 1, stk. 4,
i den gældende lov og udvides til også at omfatte
separationsfaciliteter. Den foreslåede bestemmelse
fastsætter, at ministerens adgang til at fastsætte
regler også omfatter driften af separationsfaciliteter.
Forslaget til stk. 4 vedrører betaling for
myndighedsbehandling. Der er her tale om en præcisering af,
at også ansøgere er omfattet af pligten til at betale
for myndighedernes udgifter til sagsbehandling. Det foreslås,
at myndighedernes udgifter til sagsbehandling vedrørende
etablering og drift af separationsfaciliteter skal betales af
ansøger, ejer og brugere af faciliteterne. Derved vil denne
myndighedsbehandling blive ligestillet med anden sagsbehandling
efter loven.
Betalingen for myndighedsbehandlingen planlægges
opkrævet på baggrund af det aktuelle timeforbrug ved
behandling af ansøgninger om tilladelser og godkendelser og
udøvelse af tilsyn m.v. Timesatsen vil blive beregnet efter
de retningslinjer, som for tiden findes i bekendtgørelse nr.
1032 af 23. august 2007 om refusion af udgifter ved myndighedernes
sagsbehandling i forbindelse med kulbrinteaktiviteter m.v.
Det foreslås, at den gældende lovs § 1, stk.
2 og 3, om statsgaranti for lån ikke videreføres, da
statslige garantier efter den nuværende fortolkning af
EU-retten vil udgøre ulovlig statsstøtte. Der er ikke
siden begyndelsen af 1990'erne stillet nye statslige garantier for
DONG Oil Pipe A/S' lån.
Til nr. 3
Det følger af rørledningsloven, at enhver, der
indvinder flydende kulbrinter på dansk kontinentalsokkel i
Nordsøen, skal betale en afgift på 5 pct. af
værdien af produktionen af råolie og kondensat, jf.
§ 2, stk. 4, jf. stk. 1, og § 3, stk. 2 og 3. Ministeren
kan ifølge § 2, stk. 4, 2. pkt., midlertidigt eller
varigt nedsætte denne afgift. Tilsvarende kan ministeren
ifølge § 3, stk. 5, 2. pkt., tillade, at beløbet
nedsættes for enkelte brugere af rørledningen. Der er
ikke til dato givet nedsættelser i henhold til § 2, stk.
4, 2. pkt., og § 3, stk. 5, 2. pkt.
Fritagelse for en statslig afgift vil efter EU-Domstolens og
Europa-Kommissionens nuværende praksis kunne være
ulovlig statsstøtte efter EUF-traktatens artikel 107, stk.
1.
Kommissionen har ved forordning nr. 1998 af 15. december 2006
givet regler om de minimisstøtte. Ifølge artikel 2,
stk. 2, må støtten til en enkelt virksomhed ikke
overstige 200.000 euro over en treårig periode. For selskaber
med andel i et felt på dansk kontinentalsokkel vil en
nedsættelse af 5 pct. afgiften med et beløb under
grænsen for de minimisstøtte på 200.000 euro
over en treårig periode være for lille til at kunne
påvirke en beslutning om at påbegynde eller
fortsætte indvindingen af feltet. Nedsættelse
af afgiften med et beløb, som økonomisk har
betydning, vil overskride de minimis grænsen.
Det foreslås derfor, at § 2, stk. 4, 2. pkt.,
ophæves. Der henvises også til lovforslagets § 1,
nr. 9, hvor § 3, stk. 5, 2. pkt., foreslås
ophævet.
Til nr. 4
Efter den gældende lovs § 2, stk. 5, aftaler Dansk
Olie og Naturgas A/S, under forbehold af Energistyrelsens
godkendelse, de nærmere vilkår for tilslutning og
transport med brugerne af rørledningen. Ifølge
bestemmelsen fastsættes vilkårene af ministeren i
tilfælde af uenighed.
Forslaget om, at DONG Oil Pipe A/S kan få tilladelse til
at etablere og drive faciliteter til separation af råolie og
kondensat, som transporteres gennem rørledningen, jf.
forslaget til § 1, nr. 2, i dette lovforslag, indebærer,
at der er behov for at ændre den gældende lovs §
2, stk. 5.
Det foreslås, at DONG Oil Pipe A/S både skal
aftale vilkårene for tilslutning og transport med brugerne og
vilkårene for eventuel separation med brugerne.
Kvaliteten af de enkelte brugeres råolie og kondensat
kan ændres ved transport og eventuel behandling i
separationsfaciliteter i tilknytning til transporten i
rørledningen. Det foreslås derfor også, at DONG
Oil Pipe A/S og brugerne kan aftale vilkårene for udligning
af dette mellem brugerne.
DONG Oil Pipe A/S og brugerne har i dag indgået aftaler
om transporten i olierørledningen. Det forventes, at
fremtidige aftaler vil følge principperne i de
nuværende aftaler med de ændringer, der måtte
følge ved eventuel etablering af separationsfaciliteter. Det
kan i lighed med det gældende i de nuværende aftaler
vælges, at eventuelle tvister om aftalerne skal
afgøres ved voldgift eller af ekspert.
Ved en bruger forstås de selskaber, som i forening er
rettighedshaver til en tilladelse til efterforskning og indvinding
af kulbrinter meddelt efter §§ 5 og 13 i lov om
anvendelse af Danmarks undergrund, jf. lovbekendtgørelse nr.
889 af 4. juli 2007. En bruger kan endvidere være et eller
flere selskaber, som af en udenlandsk myndighed i fællesskab
er tildelt rettigheder til at producere råolie og kondensat
fra ikke-dansk område. Rettighedshaveren til en dansk eller
udenlandsk tilladelse udgør en selvstændig bruger
uanset, om de samme selskaber er rettighedshaver i flere danske
eller udenlandske tilladelser.
Ved transport i rørledningen af flere brugeres
råolie og kondensat sker der en sammenblanding af produktion
fra flere licenser, hvis kvalitet kan være forskellig. Det
kan medføre, at der er forskel mellem kvaliteten af den
råolie og kondensat, den enkelte bruger leverer til
transport, og de modtagne produkter.
Etablering af separationsfaciliteter i tilknytning til
olierørledningen, som er foranlediget af forskellig
sammensætning af produktion fra forskellige brugere,
gør det sandsynligt, at der bliver behov for en aftale
mellem DONG Oil Pipe A/S og brugerne om udligning mellem brugerne
for forskelle mellem sammensætningen af den produktion, som
den enkelte bruger afleverer til transport af DONG Oil Pipe A/S, og
den råolie og kondensat, som udleveres til brugeren efter
transport. Udligning vil kunne gennemføres ved kontant
betaling eller ved mængdemæssig regulering af den
udleverede råolie.
Med henblik på udligningsaftaler og til brug for
bestemmelse af, om en brugers råolie og kondensat
kræver separation i separationsfaciliteterne, jf. forslaget
til § 3 b i dette lovforslags § 1, nr. 12, skal metoden
til bestemmelse af sammensætningen af brugerens råolie
og kondensat ved overgivelse til DONG Oil Pipe A/S beskrives i
aftaler mellem DONG Oil Pipe A/S og brugerne. I beskrivelsen af
metoden kan indgå procedure for prøvetagning,
prøvetagningssted, hyppighed, analysemetode etc. Ved
ændringer i brugernes produktionsforhold eller ved
ændring af transport- og separationsfaciliteter skal det
vurderes, om der er behov for ændringer i metoden.
Det kan indgå i aftaler med brugerne af
rørledningen, at der skal holdes møder mellem
brugerne af rørledningen og DONG Oil Pipe A/S om
spørgsmål af fælles interesse i forbindelse med
transport og separation. På møderne kan driftsforhold,
procedurer, budgetter og regnskaber for henholdsvis
rørledningen og separationsfaciliteterne m.v.
drøftes.
Etablering af separationsfaciliteter har betydning for
beregning af 5 pct. rørledningsafgiften. Beregning af 5 pct.
rørledningsafgift er behandlet i bemærkningerne til
§ 3, stk. 1, nr. 3, i rørledningsloven, jf. L 156 af
30. januar 1981. Det fremgår her, at salgsværdien vil
blive opgjort som ved beregning af produktionsafgift.
Disse beregningsregler for produktionsafgift findes i
Eneretsbevillingen af 8. juli 1962 til efterforskning og indvinding
af kulbrinter i Danmarks undergrunds § 10, stk. 3 og 4, hvor
det anføres, at beregningsgrundlaget er »salgsprisen
med fradrag af transportomkostninger og eventuelle andre udgifter,
der bæres af sælgeren og følgelig er indbefattet
i eller har påvirket salgsprisen.«
For beregning af produktionsafgift af råolie og
kondensat, der ikke er indvundet i henhold til Eneretsbevillingen,
gælder bekendtgørelse nr. 1470 af 13. december 2004 om
betaling for transport af råolie og kondensat. Ifølge
bekendtgørelsens § 9, stk. 3, opgøres
værdien som i § 10 i modeltilladelse til efterforskning
og indvinding af kulbrinter i forbindelse med 1. udbudsrunde,
medmindre der i den konkrete tilladelse er andre regler om
produktionsafgift.
Separering af råolie og kondensat vil kunne
tilføre kulbrinterne en merværdi i forhold til den
opnåelige pris ved indgangen til rørledningen, uden at
separering var sket. Da beregningsgrundlaget for produktionsafgift
bygger på oliens værdi uden efterfølgende
behandling, vil brugere af rørledningen, som betaler for
separering af råolie og kondensat, kunne fradrage betaling
for separering i grundlaget for beregning af
rørledningsafgift. Ved beregning af afgiftsgrundlaget vil
endvidere de faktisk opnåede salgspriser skulle anvendes for
den udleverede råolie og kondensatprodukter.
Det foreslås i § 2, stk. 5, 3. pkt., at ministeren
fastsætter vilkårene for tilslutning og transport og
eventuel separation i tilfælde af uenighed mellem DONG Oil
Pipe A/S og brugerne.
Det foreslås i stk. 6, at ministeren skal godkende
aftaler indgået efter stk. 5. I den forbindelse kan god
praksis inden for olieindustrien i landene omkring Nordsøen
inddrages, i det omfang den foreligger oplyst af parterne.
Aftalerne skal være i overensstemmelse med gældende ret
og sikre lige behandling af brugere af separationsfaciliteterne.
Endvidere må aftalerne ikke påføre brugere af
rørledningen urimelige forhold.
Det foreslås også i stk. 6, at ministeren kan
fastsætte vilkår for godkendelse af aftaler efter stk.
5. Hvor det er aftalt, at der skal holdes møder mellem DONG
Oil Pipe A/S og én eller flere af brugerne, kan der f.eks.
fastsættes vilkår for godkendelsen om, at
Energistyrelsen har ret til at deltage som observatør, samt
at Energistyrelsen skal indkaldes med samme varsel og have samme
materiale, herunder mødereferater, som de øvrige
deltagere. Dette svarer til vilkårene i alle tilladelser til
efterforskning og indvinding af kulbrinter meddelt efter 1981.
Efter de ovenfor nævnte tilladelser til efterforskning og
indvinding af kulbrinter er modtagerne af tilladelserne forpligtet
til at meddele alle fornødne oplysninger om blandt andet
økonomiske og indvindingsmæssige forhold.
Til nr. 5
Det foreslås, at der indsættes to nye bestemmelser
i loven efter § 2. Forslaget til § 2 a fastlægger
DONG Oil Pipe A/S' forpligtelser i forbindelse med etablering og
drift af separationsfaciliteter. Der henvises i denne forbindelse
til den foreslåede § 1, stk. 2, jf. lovforslagets §
1, nr. 2. Forslaget til § 2 b fastlægger DONG Oil Pipe
A/S' pligt til at udføre separation af råolie og
kondensatprodukter for brugerne mod betaling for separationen.
Forslaget til § 2 b fastlægger også DONG Oil Pipe
A/S' adgang til at stille krav om sikkerhed for refusion af
omkostninger i forbindelse med separationsfaciliteter.
Det foreslås i § 2 a, stk. 1, at DONG Oil Pipe A/S
udarbejder en plan for separationsfaciliteternes etablering og
drift. Planen skal indeholde en beskrivelse af det planlagte
anlægs udformning og indretning og oplysninger om, hvorledes
det planlægges drevet. Ifølge forslaget skal
tilladelse meddeles af ministeren, inden DONG Oil Pipe A/S
indhenter tilbud på etablering og drift af faciliteterne. I
forbindelse med ministerens meddelelse af tilladelse efter stk. 1
skal det i lighed med behandlingen af ansøgninger efter
§ 10 i lov om anvendelse af Danmarks undergrund, jf.
lovbekendtgørelse nr. 889 af 4. juli 2007, sikres, at der
med de planlagte faciliteter opnås en hensigtsmæssig
koordinering med de eksisterende anlæg efter den hidtidige
rørledningslov samt med anlæggene i Nordsøen
til indvinding og transport. Endvidere skal faciliteterne og deres
udformning vurderes i lyset af den samlede forventede
efterforsknings- og produktionsaktivitet i Nordsøen for at
sikre, at der sker en økonomisk optimering af indvindingen
af kulbrinter. Faciliteterne skal udformes således, at
salgsværdien af de separerede produkter, råolie og
kondensat kan optimeres. Disse hensyn skal afvejes overfor
eventuelle meromkostninger ved etablering og drift af
faciliteterne. Faciliteterne skal endvidere udformes under hensyn
til, at antallet af driftsstop og deres længde bliver mindst
mulig. Ligeledes skal det tilstræbes, at transporten i
rørledningen kan opretholdes under driftsstop i
separationsfaciliteterne.
Ved aftaler med nuværende og kommende brugere skal DONG
Oil Pipe A/S ligeledes sikre, at eventuelle ulemper ved
gennemførelse af planen reduceres mest muligt, f.eks. ved
tilkobling af separationsfaciliteterne under en planlagt nedlukning
af de nuværende brugeres felter.
Faciliteterne forudsættes anlagt efter ønske fra
nuværende eller kommende brugere af olierørledningen,
som har behov for separation af deres råolie og kondensat.
DONG Oil Pipe A/S kan stille krav om, at potentielle brugere af et
separationsanlæg forpligter sig til ved aftale med DONG Oil
Pipe A/S at refundere samtlige afholdte eller i henhold til aftaler
uundgåelige udgifter i forbindelse med planlægning,
udbud m.v. Dette vil sikre DONG Oil Pipe A/S økonomisk,
såfremt det efterfølgende efter ønske fra de
potentielle brugere eller på grund af tekniske årsager,
herunder miljømæssige forhold, besluttes ikke at
udføre etableringen.
Da separationsfaciliteter vil være et integreret led i
infrastrukturen til indvinding af olie og gas i Nordsøen,
kan der i tilladelsen til etablering og drift af faciliteterne
stilles vilkår af samme karakter, som findes i tilladelser
til efterforskning og indvinding af kulbrinter meddelt efter
§§ 5 og 13 i lov om anvendelse af Danmarks undergrund.
Disse vilkår kan blandt andet omfatte krav til
sikkerhedsstillelse for opfyldelse af forpligtelser i henhold til
godkendelsen, forsikring, fjernelse af faciliteterne efter
anvendelsen er ophørt, meddelelse af økonomiske og
tekniske oplysninger om virksomheden, herunder om forventede
aktiviteter i de kommende fire kalenderår, udtagelse og
opbevarelse af prøver og data mv., krav til udstyr,
fremgangsmåde, måleenheder til den kvalitative og
kvantitative målinger af kulbrinter. Da DONG Oil Pipe A/S'
virksomhed ikke er baseret på en sådan tilladelse, er
det nødvendigt at kunne stille tilsvarende vilkår, da
etablering af separationsfaciliteter kan sidestilles med
anlæg til indvinding etableret af en rettighedshaver.
I ministerens meddelelse af tilladelse kan der endvidere
stilles vilkår om, at faciliteterne skal være sat i
drift inden en angivet frist. Dette vilkår svarer til
vilkår fastsat ved godkendelse af en indvindingsplan i
henhold til § 14 i lov om anvendelse af Danmarks
undergrund.
For at sikre, at levering af faciliteterne med de
fornødne specifikationer m.v. og øvrige vilkår
sker på den økonomisk mest fordelagtige måde,
skal DONG Oil Pipe A/S i henhold til den foreslåede § 2
a, stk. 2, gennemføre udbud af henholdsvis etablering og
drift af faciliteterne. Udbuddet skal gennemføres efter
samme regler, som er fastsat i det til enhver tid gældende
forsyningsvirksomhedsdirektiv, jf. for tiden Europa-Parlamentet og
Rådets direktiv, 2004/17/EF, af 31. marts 2004 om samordning
af fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden
for vand- og energiforsyning, transport samt posttjenester. DONG
Oil Pipe A/S' virksomhed er ikke omfattet af
forsyningsvirksomhedsdirektivet, fordi selskabet ikke er omfattet
af direktivets definition af ordregivende myndigheder, som i
henhold til direktivet har pligt til at gennemføre udbud.
Udbud af indkøb af varer og tjenesteydelser kan foretages
separat med henblik på separationsfaciliteterne eller sammen
med de nuværende aktiviteter. Ved udbud skal det sikres, at
tilbud indeholder en særskilt pris for leverancer
vedrørende separationsfaciliteterne.
Finansieringen af separationsfaciliteterne skal ske på
markedsmæssige vilkår. DONG Oil Pipe A/S
tilrettelægger og tilvejebringer under hensyntagen til den
koncernstruktur, virksomheden indgår i, finansieringen af
faciliteterne. Rentesatser samt andre omkostninger og vilkår
skal være i overensstemmelse med de gængse vilkår
på det internationale lånemarked ved projekter med
samme lave risiko som investeringen i
separationsfaciliteterne. Brugerne skal have adgang til
beregningen af de beløb, som skal betales. Det
forudsættes endvidere, at brugerne efter anmodning kan
få adgang til dokumentation for de faktiske vilkår og
betingelser samt ved lån fra koncernforbundne selskaber en
udførlig redegørelse for baggrunden for valg af
disse.
Adgangen til dokumentation skal ses i sammenhæng med, at
brugerne har mulighed for i aftalerne med DONG Oil Pipe A/S at
få ret til at udføre audit af regnskaberne. Brugerne
kan i deres udtalelser til de årlige regnskaber, jf. § 3
c, stk. 6, anmode klima- og energiministeren om at tage stilling
til lånevilkårene.
Ifølge den foreslåede § 2 a, stk. 3, skal
tilladelse efter § 1, stk. 2, kun kunne meddeles, hvis det
skønnes, at DONG Oil Pipe A/S har den fornødne
sagkundskab og økonomiske baggrund til at kunne drive
separationsvirksomheden. Dette svarer til kravet til
rettighedshavere til tilladelser til efterforskning og indvinding
af kulbrinter i § 5, stk. 3, i lov om anvendelse af Danmarks
undergrund. Virksomheden kan udover den nuværende
rørledningsvirksomhed komme til at omfatte anlæg og
drift at separationsfaciliteter.
DONG Oil Pipe A/S har i dag en begrænset medarbejderstab
og trækker i vidt omfang på bistand fra andre selskaber
i DONG Energy koncernen og eksterne parter. Denne organisationsform
vil også i betydelig omfang kunne anvendes i forbindelse med
anlæg og drift af separationsfaciliteterne. Det skal
imidlertid til enhver tid kunne dokumenteres, at der foreligger
skriftlige aftaler om løbende bistand på
områder, hvor DONG Oil Pipe A/S ikke selv har den
fornødne sagkundskab.
Efter den forslåede § 2 a, stk. 4, kan tilladelse
efter § 1, stk. 2, inddrages af klima- og energiministeren,
hvis DONG Oil Pipe A/S anmelder betalingsstandsning, indgiver
konkursbegæring eller erklæres konkurs. Samme
vilkår findes i lov om elforsyning.
Det foreslås i § 2 b, stk. 1, at DONG Oil Pipe A/S
forpligtes til at separere råolie og kondensatprodukter for
brugere af rørledningen mod betaling for separationen.
Efter den foreslåede § 2 b, stk. 2, kan DONG Oil
Pipe A/S stille krav om, at brugere eller kommende brugere stiller
sikkerhed i form af bankgaranti, moderselskabsgaranti eller
lignende for refusion af alle DONG Oil Pipe A/S' omkostninger i
relation til separationsfaciliteterne. Refusionen forfalder til
betaling, såfremt brugeren eller den kommende bruger
beslutter ikke at benytte faciliteterne eller afbryder eller
forkorter brugen heraf, uden at der er andre brugere, som
ønsker at fortsætte benyttelsen. I sådanne
tilfælde skal brugeren refundere alle DONG Oil Pipe A/S'
dokumenterede omkostninger. Klima- og energiministeren
træffer afgørelse i tilfælde af uenighed mellem
DONG Oil Pipe A/S og en bruger eller kommende bruger om
sikkerhedsstillelsens størrelse og art. Som eksempel
på situationer, hvor en bruger eller kommende bruger kan
beslutte sig for ikke at benytte faciliteterne, kan nævnes
den situation, at den producerede råolie og kondensat viser
sig at have en anden sammensætning end forventet, eller at
udbygning af et fund, til hvis produktion separationsfaciliteterne
skal benyttes, afbrydes, inden produktion er indledt.
Hvis en større bruger af separationsfaciliteterne
afbryder eller forkorter brugen, vil den eller de
tilbageværende brugere fremover gennem tariffen skulle betale
samtlige omkostninger, herunder udestående etablerings- og
fjernelsesomkostninger. Der kan herved opstå en så stor
stigning i tariffen, at tilbageværende brugere ikke finder
det økonomisk attraktivt at fortsætte produktionen.
Derved udløses sikkerhedsstillelse for den bruger, der
afbryder eller forkorter brugen. Der vil i den situation være
mulighed for, at brugerne finder det hensigtsmæssigt at
indgå privatretlige aftaler om regulering af
økonomiske forhold dem i mellem.
Til nr. 6
I henhold til den gældende § 3, stk. 3, skal
brugere af rørledningen, som transporterer råolie og
kondensat fra ikketilslutningspligtige felter, dvs. udenlandske
felter, på lige fod med brugere af rørledningen ved
transport af produktion fra danske felter, betale en afgift
på 5 pct. af den transporterede råolie og
kondensat.
Bestemmelsen har til dato aldrig været benyttet, da der
ikke er blevet transporteret udenlandsk olie og kondensat i
rørledningen.
Rørledningsafgiften er en afgift, brugerne af
rørledningen betaler ud over alle omkostninger til drift,
afdrag og renter på lån til rørledningen.
Råolie og kondensat fra en forekomst på norsk
sokkelområde, der føres gennem Danmark, vil være
en transitvare. Det EU-retlige princip om fri
varebevægelighed medfører, at der ikke må
pålægges varer i transit afgifter, selv om helt
tilsvarende afgifter pålægges indenlandske varer.
Derimod er der intet til hinder for, at udenlandsk råolie og
kondensat skal betale for driftsomkostninger, afdrag og renter
på lån til rørledningen efter samme regler, som
gælder for andre brugere.
Bestemmelsen i § 3, stk. 3, foreslås derfor
ophævet.
Til nr. 7
Det skal sikres, at lån til finansiering af DONG Oil
Pipe A/S nuværende virksomhed efter den gældende lovs
§ 1, stk. 1, er tilbagebetalt, når anvendelsen af
olierørledningen m.v. ophører. I den foreslåede
§ 3, stk. 4, som ifølge lovforslaget bliver § 3,
stk. 3, gives mulighed for, at tilbagebetalingsperioden for
investeringer i olierørledningen m.v. kan være kortere
end 15 år, hvis et anlægs tekniske eller
økonomiske levetid er kortere end 15 år. Den
økonomiske levetid er den tid, hvor det rent
økonomisk lønner sig at holde anlægget
kørende. Da der vil være usikkerhed omkring
anvendelsesperioden, skal der foretages en forsigtig vurdering af
denne for at sikre, at alle kapitalomkostninger ved anlægget
er betalt, når brugen ophører.
Til nr. 8
Det foreslås, at der ikke længere henvises til
stk. 3 i lovens § 3, stk. 5, som ifølge lovforslaget
bliver stk. 4. Der er tale om en konsekvensændring som
følge af forslaget i § 1, nr. 6, om ophævelse af
den gældende lovs § 3, stk. 3.
Til nr. 9
Det foreslås, at § 3, stk. 5, 2. pkt., om
ministerens mulighed for midlertidigt eller varigt at kunne
nedsætte afgiften på 5 pct. af værdien af
produktionen af råolie og kondensat ophæves. Der
henvises i denne forbindelse til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 10
Det foreslås, at der ikke længere henvises til
stk. 3 i lovens § 3, stk. 6, som ifølge lovforslaget
bliver stk. 5. Der er tale om en konsekvensændring som
følge af forslaget i § 1, nr. 6, om ophævelse af
den gældende lovs § 3, stk. 3.
Til nr. 11
Ifølge § 3 a, stk. 1, betaler DONG A/S en afgift
til staten på 95 pct. af de beløb, som er omhandlet i
lovens § 3, stk. 2 og 3, med fradrag af en eventuel
nedsættelse efter § 3, stk. 5. Det foreslås, at
det præciseres, at det er DONG Oil Pipe A/S, som betaler
afgiften. Der henvises i denne forbindelse til bemærkningerne
til den foreslåede § 1, jf. lovforslagets § 1, nr.
2.
Det foreslås også, at der ikke henvises til den
gældende lovs § 3, stk. 3, og en eventuel
nedsættelse efter § 3, stk. 5. Der er tale om
konsekvensændringer som følge af forslaget til §
1, nr. 6, om ophævelse af den gældende lovs § 3,
stk. 3, og som følge af forslaget i § 1, nr. 9,
hvorefter § 3, stk. 5, 2. pkt. ophæves.
Til nr. 12
Det foreslås, at der indsættes tre nye
bestemmelser i loven. §§ 3 b og c vedrører brug af
separationsfaciliteter og betaling herfor. Der henvises til den
foreslåede § 1, stk. 2, i dette lovforslags § 1,
nr. 2, med hensyn til DONG Oil Pipe A/S' adgang til at etablere og
drive separationsfaciliteter. § 3 d vedrører betaling
af 5 pct. elementet i tilfælde af indvinding af flydende
kulbrinter fra grænseoverskridende felter mellem Danmark og
et andet land.
Ifølge lovens § 2, stk. 1, er der
tilslutningspligt til olierørledningen for enhver, der
indvinder flydende kulbrinter på dansk
kontinentalsokkelområde i Nordsøen.
Separationsfaciliteterne vil være en integreret del af
olierørledningen, således at al olie, der
transporteres deri, også vil skulle passere igennem
separationsfaciliteterne, uanset om brugerens råolie og
kondensat har behov for separation. Det er som udgangspunkt kun
brugere, hvis råolie og kondensat kræver separation i
anlægget, som skal betale for brug af dette. Andre brugere
skal dog også kunne benytte sig af muligheden for at få
udleveret råolie og kondensat mod betaling herfor. Der er
således behov for at fastsætte kriterier for,
hvornår en brugers råolie og kondensat har en
sådan kvalitet, at den kræver separation i
anlægget.
De gældende regler omhandler kun betaling for brug af
olierørledningen. I forbindelse med etablering af et nyt
separationsanlæg er der derfor behov for at indføre
principper for betaling for brug af dette. Forslaget til § 3 b
vedrører fastlæggelse af kriterier for
sammensætningen af råolie og kondensat, som
kræver separation, samt aftaler om vilkårene for
separation. Forslaget til § 3 c fastlægger principperne
for betaling for brug af separationsfaciliteter.
Ifølge den foreslåede § 3 b, stk. 1,
fastsætter DONG Oil Pipe A/S kriterier for
sammensætningen af råolie og kondensat, som
kræver separation. Kriterierne anvendes på den
råolie og kondensat, som en bruger afleverer til DONG Oil
Pipe A/S på Gorm feltet med henblik på transport til
Fredericia. Kriterierne fastsættes med det udgangspunkt, at
en brugers råolie og kondensat kræver separation,
når den ikke kan transporteres i et normalt skib beregnet til
transport af råolie. For tiden indebærer det, at
brugerens råolie og kondensat ikke må have et damptryk
over 12 psia Reid Vapor Pressure (RVP). Kriterierne skal være
offentligt tilgængelige, f.eks. på DONG Oil Pipe A/S'
hjemmeside, og udleveres på forespørgsel. Kriterierne
skal godkendes af klima- og energiministeren. I tilfælde af
uenighed mellem en bruger og DONG Oil Pipe A/S om, hvorvidt
brugerens råolie og kondensat kræver separation,
træffer ministeren afgørelse.
Den foreslåede § 3 b, stk. 2, fastsætter, at
brugere af olierørledningen, hvis råolie og kondensat
kræver behandling med separation, indgår aftale med
DONG Oil Pipe A/S om betaling og øvrige vilkår.
Principperne for betalingen er angivet i lovforslagets § 3 c.
I aftalerne skal blandt andet fastlægges, hvordan disse
konkret udmøntes. Aftaler vedrørende separation
bør følge sædvanlig praksis i Nordsøen
for tredjeparts adgang til olie- og gasinfrastruktur med de
fravigelser, der måtte følge af lovgivningen. Det er
hensigten, at aftalerne skal regulere alle relevante forhold i
forbindelse med opgørelse af udgifter, acontobetaling og
efterregulering, afholdelse af regelmæssige møder, jf.
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4,
fremsendelse af budgetter, opgørelser, regnskaber og
brugernes mulighed for revision af disse med mellemrum. Derved er
der ikke behov for udstedelse af en bekendtgørelse,
således som det findes for DONG Oil Pipe A/S virksomhed
omkring anlæg og drift af olierørledningen m.v.
I § 3 b, stk. 2, 2. pkt., foreslås, at ministeren
fastsætter vilkårene i tilfælde af uenighed om
aftalerne. Aftalerne skal være i overensstemmelse med
gældende ret og sikre lige behandling af brugere af
separationsfaciliteterne. Endvidere må aftalerne ikke
påføre brugere af rørledningen urimelige
forhold. I grundlaget for ministerens stillingtagen vil endvidere
blive inddraget, hvad parterne kan oplyse om sædvanlig
praksis i landene omkring Nordsøen for tredjepartsadgang til
olie- og gasinfrastruktur i forbindelse med de forhold i aftalerne,
der er uenighed om. Da denne praksis ofte vil kunne udledes af
aftaler, som er behæftet med fortrolighedsklausuler og
således ikke er umiddelbart tilgængelig for
myndighederne, vil ministeren i sin stillingtagen nøje
vurdere hver parts oplysninger, således at der sker en lige
behandling af parterne. Det foreslås i § 3 b, stk. 2, 3.
og 4. pkt., at aftalerne skal godkendes af klima- og
energiministeren, og at ministeren kan fastsætte vilkår
for godkendelsen. Hvor det er aftalt, at der skal holdes
møder mellem DONG Oil Pipe A/S og én eller flere af
brugerne, kan der f.eks. fastsættes vilkår for
godkendelsen om, at Energistyrelsen har ret til at deltage som
observatør, samt at Energistyrelsen skal indkaldes med samme
varsel og have samme materiale, herunder mødereferater, som
de øvrige deltagere. Såfremt det aftales, at der skal
fremsendes informationer vedrørende rørledningen
eller separationsfaciliteterne mellem DONG Oil Pipe A/S og
brugerne, kan der stilles vilkår for godkendelsen om, at
Energistyrelsen skal have de samme informationer. Tilsvarende
vilkår findes i alle tilladelser til efterforskning og
indvinding af kulbrinter meddelt efter 1981.
I den foreslåede § 3 c, stk. 1, angives
principperne for betaling for brug af separationsfaciliteterne.
Brugernes betaling skal sikre DONG Oil Pipe A/S dækning af
alle de faktiske omkostninger i forbindelse med drift, omkostninger
til finansiering af etableringsomkostninger i form af lån og
den egenkapitalbinding, som etableringen af faciliteterne
indebærer, samt bidrag til fjernelse af faciliteterne.
Betaling for brug af separationsfaciliteter vil blive beregnet
som et beløb pr. ton kondensat. Kondensat kan omfatte flere
typer produkter, herunder propan og butan, som er C3- og C4-kulbrinteforbindelser. I denne lov
forstås ved kondensat alene C3- og C4-kulbrinteforbindelser.
I betalingen vil indgå dækning af de faktisk
konstaterede driftsomkostninger i forbindelse med
separationsfaciliteterne i et regnskabsår med modregning af
eventuelle indtægter, f.eks. returnerede forbrugsvarer og
erstatninger fra forsikringer.
I betalingen vil også indgå et bidrag til
fjernelsesomkostningerne for separationsfaciliteterne, når
driften indstilles. Fjernelsesomkostninger opgøres efter
modregning af eventuelle indtægter, f.eks. fra salg af
udstyr. Bidraget vil blive opgjort pr. ton kondensat, som bliver
frasepareret for brugere, hvis råolie og kondensat
kræver separation, og for brugere, som har ønsket
separation af deres råolie og kondensat. Dette vil blive
beregnet ud fra den til enhver tid foreliggende nyeste prognose for
den samlede mængde kondensat, som skal frasepareres i
faciliteternes levetid for de nævnte typer af brugere, samt
det til enhver tid foreliggende estimat for fjernelsesomkostninger
for separationsfaciliteterne. Prognosen skal opdateres mindst
årligt. Ved beregningen tages hensyn til forrentning af
hensatte beløb til fjernelse samt til de
selskabsskattemæssige forhold i forbindelse med
hensættelser, forrentning og efterfølgende afholdelse
af fjernelsesomkostningerne.
Etablering af separationsfaciliteterne kan finansieres ved
optagelse af lån og vil indebære en egenkapitalbinding
i DONG Oil Pipe A/S eller i et med dette koncernforbundet selskab,
jf. den foreslåede § 3 c, stk. 2. I betalingen for brug
af separationsfaciliteterne indgår derfor tillige afdrag og
forrentning af den investerede kapital til dækning af
sådanne kapitalomkostninger.
I betalingen indgår de faktisk afholdte omkostninger til
afdrag og renter på fremmedkapital til finansiering af
separationsfaciliteterne. DONG Oil Pipe A/S' egenkapitalbinding
fastsættes ved beregning af forrentning af
egenkapitalbindingen til 30 pct. af den ikke tilbagebetalte del af
investeringen i separationsfaciliteterne. Egenkapitalbindingen kan
ske i DONG Oil Pipe A/S eller i et koncernforbundet selskab.
Egenkapitalbindingen forrentes med fremmedkapitalrenten med et
tillæg på 3 procentpoint.
Afdragsprofilen for den investerede kapital vil blive baseret
på den nævnte prognose for kondensat, som frasepareres
i faciliteternes levetid for de nævnte typer af brugere. Der
vil blive afdraget med en fast andel af den investerede kapital pr.
ton frasepareret kondensat, således at investeringen i
faciliteterne er fuldt ud tilbagebetalt ved indstilling af
virksomheden baseret på seneste prognose. For at sikre
tilbagebetaling af hele den investerede kapital skal prognoserne
udarbejdes ud fra et forsigtighedsprincip.
Brugere, hvis råolie og kondensat kræver
separation efter kriterier fastlagt efter den foreslåede
§ 3 b, stk. 1, og brugere, hvis råolie og kondensat ikke
kræver separation, men som ønsker separation
foretaget, skal betale for separation efter reglerne i den
foreslåede § 3 c, stk. 3. Brugere af
rørledningen, hvis råolie og kondensat ikke
kræver separation efter kriterier fastlagt efter den
foreslåede § 3 b, stk. 1, og som ikke ønsker
separation, skal ikke betale for separation, selv om deres
råolie og kondensat vil skulle passere gennem
separationsfaciliteterne, fordi deres råolie og kondensat vil
blive sammenblandet med andre producenters ved transporten i
rørledningen. Disse brugere vil kunne få udleveret en
mængde råolie, hvor kondensat er frasepareret, som har
samme værdi som den råolie, der er afleveret til
transport.
Enhver brugers betaling for separation vil blive beregnet
på grundlag af omkostninger og eventuelle indtægter i
det regnskabsår, hvor separation af råolie og kondensat
har fundet sted. Der foretages således ikke regulering af
tidligere års betalinger for separation ved ændring i
antallet af brugere eller de mængder, som brugerne skal have
separeret.
Ifølge § 3 c, stk. 4 kan betaling for brug af
separationsfaciliteterne blive erlagt som månedlige
acontobeløb, der på grundlag af regnskabet
efterreguleres.
Ifølge den foreslåede § 3 c, stk. 5, skal
den aktuelle betaling offentliggøres af DONG Oil Pipe A/S.
Den offentliggjorte betaling vil imidlertid kun kunne være
indikativ for en ny bruger, som overvejer anvendelse af
separationsfaciliteterne, da betalingen afhænger af de
behandlede mængder. Offentliggørelse kan f.eks. ske
ved publicering på selskabets hjemmeside og udlevering
på forespørgsel.
Regnskabsåret for virksomhed efter den foreslåede
§ 1, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, er
kalenderåret. Regnskabet skal efter den foreslåede
§ 3 c, stk. 6, revideres efter de til enhver tid
gældende regler for DONG Oil Pipe A/S' samlede regnskab. DONG
Oil Pipe A/S skal sørge for offentliggørelse. Det kan
f.eks. ske ved publicering på selskabets hjemmeside og
udlevering på forespørgsel. Ved eventuelle
uoverensstemmelser mellem brugere og DONG Oil Pipe A/S i
forbindelse med regnskabet træffer klima- og energiministeren
afgørelse. Det bemærkes, at der i den sammenhæng
kan være udestående spørgsmål i
forbindelse med en eventuel revision foretaget af brugerne i
henhold til aftaler efter den foreslåede § 3 b, stk. 2,
jf. lovforslagets § 1, nr. 12. DONG Oil Pipe A/S indhenter
udtalelser fra brugerne og fremsender disse sammen med
regnskabet.
I henhold til den nuværende bekendtgørelse nr.
1470 af 13. december 2004 om betaling for transport af råolie
og kondensat er der udarbejdet retningslinjer for budgetter,
opgørelser og regnskab for den nuværende virksomhed i
forbindelse med drift af olierørledningen. Der kan
være behov for ajourføring af disse, bl.a. med henblik
på at sikre korrekt afgrænsning af den nuværende
virksomhed i forhold til anlæg og drift af
separationsfaciliteterne.
Den foreslåede § 3 d vedrører betaling af 5
pct. elementet. I henhold til de gældende regler skal enhver,
der indvinder råolie og kondensat på dansk
kontinentalsokkelområde i Nordsøen betale 5 pct. af
værdien af produktionen heraf. Det betyder, at en
installation til indvinding skal være placeret på dansk
kontinentalsokkelområde i Nordsøen, for at afgiften
kan opkræves. I tilfælde af, at indvinding fra
grænseoverskridende felter sker fra en installation placeret
på et andet lands kontinentalsokkel, vil der ikke, efter de
gældende regler, kunne opkræves afgift af den del af
den indvundne råolie og kondensat, som kommer fra dansk
kontinentalsokkel i Nordsøen.
I den foreslåede § 3 d præciseres, at der for
felter, der overskrider grænsen mellem Danmark og et andet
land, skal betales 5 pct. af værdien af den del af
råolien og kondensat, som er indvundet fra dansk
kontinentalsokkel i Nordsøen, uanset om anlæg til brug
for indvindingen er placeret på dansk eller udenlandsk
kontinentalsokkel. Der skal betales, uanset om råolie og
kondensat transporteres gennem DONG Oil Pipe A/S'
rørledning, lastes på et skib på feltet eller
transporteres gennem udenlandsk infrastruktur.
Indvinding fra grænseoverskridende felter vil være
reguleret af aftale mellem Danmark og det pågældende
land om samordning af indvinding, jf. § 11 i lov om anvendelse
af Danmarks undergrund.
I den foreslåede § 3 d, stk. 2, foreslås, at
ministeren skal kunne fastsætte nærmere regler om
beregning og betaling af afgift til staten efter stk. 1, jf.
også de tilsvarende gældende bestemmelser i § 2,
stk. 4 og § 3, stk. 5.
Til nr. 13
Ifølge § 5, stk. 1, er Dansk Olie og Naturgas A/S
erstatningspligtig for skader, der forvoldes ved anlæg eller
drift af rørledningen m.v., selvom skaden er hændelig.
Det foreslås, at § 5, stk. 1, fastsætter, at
erstatningspligten også omfatter skader forvoldt ved
anlæg og drift af separationsfaciliteterne.
Til nr. 14 og 15
§ 6, stk. 2, fastsætter, hvilke bestemmelser i
loven, som ikke finder anvendelse på virksomhed, der
udøves i henhold til eneretsbevillingen af 8. juni 1962 til
efterforskning og indvinding af kulbrinter i Danmark med
tilhørende protokoller og aftaler. Bestemmelsen indeholder
også regler om voldgift.
Der foreslås i alt tre konsekvensændringer af
bestemmelsen.
Det foreslås, at henvisning til § 3, stk. 1, nr. 3,
udgår som konsekvens af ændringen af § 3 ved lov
nr. 74 af 12. februar 2002. I den forbindelse blev henvisningen til
§ 3, stk. 1, nr. 3, ikke korrigeret.
Det foreslås, at henvisningen til § 3, stk. 4,
ændres til § 3, stk. 5, som konsekvens af
ændringen af § 3 i 2002, hvor henvisningen ikke blev
korrigeret, og som konsekvens af den foreslåede ændring
i dette lovforslag, jf. § 1, nr. 6, i dette lovforslag.
Henvisningen til § 2, stk. 3 og 5, foreslås
også ændret. Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget om ændringer i § 1, nr. 4,
i dette lovforslag.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den
1. juli 2010.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om etablering og benyttelse af en
rørledning til transport af råolie og kondensat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1100 af 18. november 2005, foretages
følgende ændringer: |
| | 1. Overalt i
loven ændres »Dansk Olie og Naturgas A/S« til:
»DONG Oil Pipe A/S«. |
| | 2.§ 1 affattes således: |
§ 1.
Med henblik på etablering af en rørledning med
tilhørende pumpe- og terminalfaciliteter til transport af
råolie og kondensat fra den sydvestlige del af det danske
kontinentalsokkelområde i Nordsøen til Fredericia
bemyndiges transport- og energiministeren til af statskassen at
udvide aktiekapitalen i Dansk Olie & Naturgas A/S med et
beløb på 1 mill. kr. Stk. 2.
Transport- og energiministeren bemyndiges til i nødvendigt
omfang at yde garanti af statskassen for betaling af renter og
afdrag samt andre løbende forpligtelser i henhold til
låneaftaler, som indgås af Dansk Olie & Naturgas
A/S til finansiering af kapitalbehovet ved anlæg og drift af
rørledningen med tilhørende faciliteter. Stk. 3.
Transport- og energiministeren bestemmer efter forhandling med
finansministeren de nærmere vilkår for ydelsen af
garantier efter stk. 2, herunder godkender optagelse af inden- og
udenlandske lån. Stk. 4.
Transport- og energiministeren kan fastsætte nærmere
regler om driften af rørledningen m. v. og udøver
gennem energistyrelsen tilsyn med virksomheden. Stk. 5.
Transport- og energiministeren kan pålægge ejer eller
brugere af rørledningen eller enhver med andel i et felt,
der har fået dispensation fra tilslutningspligten efter
§ 2, stk. 3, at betale udgifterne ved myndighedernes
sagsbehandling efter denne lov og kan fastsætte nærmere
regler herom. Stk. 6. Ved
Dansk Olie & Naturgas A/S forstås i denne lov selskabet
eller et af dette oprettet datterselskab. | | Ȥ 1. DONG Energy A/S'
datterselskab DONG Oil Pipe A/S forestår driften af den
rørledning med tilhørende pumpe- og
terminalfaciliteter til transport af råolie og kondensat, der
er anlagt fra det danske kontinentalsokkelområde i
Nordsøen til Fredericia. Stk. 2. Klima-
og energiministeren kan tillade, at DONG Oil Pipe A/S i tilknytning
til virksomhed efter stk. 1 etablerer og driver faciliteter til
separation af råolie og kondensat, som transporteres gennem
rørledningen. Meddelelse af tilladelse forudsætter, at
en eller flere nuværende eller kommende brugere af
rørledningen ønsker separation af deres råolie
og kondensat. Tilladelse meddeles efter ansøgning, som
indgives efter § 2 a. Stk. 3. Klima-
og energiministeren kan fastsætte regler om driften af
rørledningen og separationsfaciliteter m.v. og udøver
gennem Energistyrelsen tilsyn med virksomheden. Stk. 4. Klima-
og energiministeren kan pålægge ansøgere efter
denne lov, ejer og brugere af rørledningen eller
separationsfaciliteter og enhver med andel i et felt, der har
fået dispensation fra tilslutningspligten efter § 2,
stk. 3, at betale udgifterne ved myndighedernes sagsbehandling
efter denne lov og kan fastsætte regler herom.« |
§ 2. | | |
Stk. 4. En
undtagelse fra pligterne i henhold til stk. 1 er betinget af, at
der til staten betales en afgift på 5 pct. af værdien
af den produktion af råolie og kondensat, undtagelsen
omfatter. Transport- og energiministeren kan midlertidigt eller
varigt nedsætte denne afgift for enkelte producenter, hvor
omstændighederne ved produktionen fra de enkelte felter taler
herfor. Transport - og energiministeren kan fastsætte
nærmere regler om beregning og betaling af afgiften. | | 3.§ 2, stk. 4, 2. pkt.,
ophæves. |
| | 4.§ 2, stk. 5, ophæves og i stedet
indsættes: |
Stk. 5. Dansk
Olie & Naturgas A/S aftaler under forbehold af energistyrelsens
godkendelse de nærmere vilkår for tilslutning og
transport med brugerne. I tilfælde af uenighed
fastsættes vilkårene af energiministeren. | | »Stk. 5.
DONG Oil Pipe A/S aftaler vilkårene for tilslutning og
transport samt eventuel separation med brugerne. Hvis kvaliteten af
de enkelte brugeres råolie og kondensat ændres ved
transport og eventuel behandling i separationsfaciliteter i
tilknytning til transporten i rørledningen, kan DONG Oil
Pipe A/S og brugerne aftale vilkårene for udligning af dette
mellem brugerne. I tilfælde af uenighed fastsættes
vilkårene af klima- og energiministeren. Stk. 6.
Aftaler efter stk. 5 skal godkendes af klima- og energiministeren.
Ministeren kan fastsætte vilkår for
godkendelsen.« |
| | 5. Efter §
2 indsættes: |
| | Ȥ 2
a. En ansøgning om tilladelse efter § 1, stk. 2,
skal være bilagt en plan for separationsfaciliteterne og
deres drift. Tilladelsen skal være meddelt af klima- og
energiministeren, jf. § 1, stk. 2, inden DONG Oil Pipe A/S
indhenter tilbud på etablering og drift af faciliteterne.
Klima- og energiministeren kan fastsætte vilkår for
tilladelsen. Stk. 2.
Leverandører til etablering og drift af faciliteterne
vælges på grundlag af udbud efter samme regler, som er
fastsat i EU's forsyningsvirksomhedsdirektiv. Stk. 3.
Tilladelse efter § 1, stk. 2, kan kun meddeles, hvis det
skønnes, at DONG Oil Pipe A/S har den fornødne
sagkundskab og økonomiske baggrund til at kunne drive
separationsvirksomheden. DONG Oil Pipe A/S skal til enhver tid
kunne dokumentere at have den fornødne sagkundskab. Stk. 4. Klima-
og energiministeren kan inddrage en tilladelse efter § 1, stk.
2, hvis DONG Oil Pipe A/S anmelder betalingsstandsning, indgiver
konkursbegæring eller erklæres konkurs. § 2 b.
DONG Oil Pipe A/S er forpligtet til at udføre separation af
råolie og kondensatprodukter for brugere af
rørledningen. Betaling for separationen afkræves
brugere af separationsfaciliteterne i overensstemmelse med § 3
c, stk. 3. Stk. 2. DONG
Oil Pipe A/S kan stille krav om, at brugere og kommende brugere af
separationsfaciliteterne stiller sikkerhed for refusion til DONG
Oil Pipe A/S af selskabets omkostninger, jf. § 3 c, stk. 1,
1., 3. og 4. pkt. Refusionen forfalder til betaling, såfremt
brugeren eller kommende brugere beslutter ikke at benytte
faciliteterne eller afbryder eller forkorter brugen heraf, uden at
der er andre brugere, som ønsker at fortsætte
benyttelsen. Klima- og energiministeren træffer
afgørelse i tilfælde af uenighed mellem DONG Oil Pipe
A/S og en bruger eller kommende bruger om sikkerhedens
størrelse og art.« |
§ 3. | | |
Stk. 3.
Brugere af rørledningen, som ikke har pligt til at tilslutte
produktionsanlæg til rørledningen, betaler ud over de
i stk. 1 nævnte beløb 5 pct. af værdien af den
transporterede råolie og kondensat. | | 6.§ 3, stk. 3,ophæves. Stk. 4-6 bliver herefter stk. 3-5. |
| | 7. I § 3, stk. 4, der bliver stk. 3,
indsættes som 2. pkt.: |
Stk. 4. De i
stk. 1, nr. 1, nævnte kapitalomkostninger omfatter renter og
øvrige finansieringsomkostninger på de optagne
lån samt afdrag svarende til tilbagebetaling af lånene
over 15 år. | | »Tilbagebetalingstiden på et
anlæg kan dog ikke overstige anlæggets forventede
tekniske eller økonomiske levetid.« |
Stk. 5.
Transport- og energiministeren skal godkende de i stk. 1, 2 og 3
omhandlede beløb og fastsætter efter forhandling med
Dansk Olie og Naturgas A/S og brugerne nærmere regler for
beregningen, fordelingen og betalingen heraf. Ministeren kan for
enkelte brugere, hvor omstændighederne ved produktionen fra
enkelte felter taler herfor, tillade, at det i stk. 2 og 3
omhandlede beløb nedsættes. | | 8. I§ 3, stk. 5, der bliver stk. 4,
ændres »stk. 1, 2 og 3« til: »stk. 1 og
2«. |
| | 9. I § 3, stk. 5, der bliver stk. 4, ophæves 2.
pkt.. |
Stk. 6.
Transport- og energiministeren kan med 6 måneders varsel
bestemme, at betalingen af det i stk. 2 og 3 omhandlede
beløb skal erlægges i form af råolie og
kondensat. | | 10. I § 3, stk. 6, der bliver stk. 5,
udgår »og 3«. |
| | 11.§ 3 a, stk. 1, affattes
således: |
§ 3
a.DONG A/S betaler til staten en afgift på 95 pct. af
de i § 3, stk. 2 og 3, omhandlede beløb med fradrag af
eventuel nedsættelse efter § 3, stk. 5. | | » DONG Oil Pipe A/S betaler til
staten en afgift på 95 pct. af beløbet, der er
nævnt i § 3, stk. 2.« |
| | 12. Efter§
3 a indsættes: |
| | Ȥ 3
b.DONG Oil Pipe A/S fastsætter efter forhandling med
brugerne af rørledningen og separationsfaciliteterne m.v.
kriterier for hvilken sammensætning af råolie og
kondensat, som kræver separation. Kriterierne
fastsættes med det udgangspunkt, at en brugers råolie
og kondensat kræver separation, når den ikke kan
transporteres i et normalt skib beregnet til transport af
råolie. Kriterierne skal godkendes af klima- og
energiministeren og offentliggøres af DONG Oil Pipe A/S.
Klima- og energiministeren kan fastsætte vilkår for
godkendelsen af kriterierne. I tilfælde af uenighed mellem en
bruger eller en kommende bruger og DONG Oil Pipe A/S om, hvorvidt
brugerens eller den kommende brugers råolie og kondensat
kræver separation, træffer ministeren afgørelse
herom. Stk. 2.
Brugere eller kommende brugere af rørledningen m.v., hvis
råolie og kondensat kræver separation, aftaler med DONG
Oil Pipe A/S betaling og øvrige vilkår for separation
af deres olie og kondensat. I tilfælde af uenighed
fastsættes vilkårene af klima- og energiministeren.
Aftalerne skal godkendes af klima- og energiministeren. Klima- og
energiministeren kan fastsætte vilkår for
godkendelsen. § 3 c.
Brugerne af separationsfaciliteterne har pligt til at betale DONG
Oil Pipe A/S' omkostninger i forbindelse med faciliteterne.
Brugernes betaling for brug af separationsfaciliteterne skal i et
regnskabsår dække omkostninger i forbindelse med
faciliteterne i samme år. Omkostninger omfatter alle
omkostninger relateret til driften af separationsfaciliteterne
fratrukket eventuelle indtægter. Omkostninger omfatter
endvidere de faktisk afholdte omkostninger til afdrag og
forrentning af lån (fremmedkapital) til finansiering af
separationsfaciliteterne, forrentning af den egenkaptalbinding, som
investeringen i separationsfaciliteterne medfører, jf. stk.
2, samt hensættelser til omkostninger til fjernelse af
separationsfaciliteterne. Stk. 2. DONG
Oil Pipe A/S' binding af egenkapital til finansiering af
separationsfaciliteterne forrentes med den effektive rente for de
aktuelle lån til finansiering af separationsfaciliteterne i
samme regnskabsår med tillæg af 3 procentpoint. Uanset
den faktiske egenkapital i DONG Oil Pipe A/S fastsættes
egenkapitalbindingen ved beregning af DONG Oil Pipe A/S'
omkostninger til 30 pct. af den samlede kapital, som i gennemsnit
over året er bundet i separationsfaciliteterne. Stk. 3.
Brugere, hvis råolie og kondensat kræver separation, og
brugere, hvis råolie og kondensat ikke kræver
separation, men som ønsker at få foretaget separation,
betaler for separation et beløb, der opgøres som de
gennemsnitlige omkostninger, jf. stk. 1, i regnskabsåret pr.
ton kondensat, som er frasepareret i samme regnskabsår. Stk. 4. DONG
Oil Pipe A/S kan opkræve acontobetaling for brug af
separationsfaciliteterne. Stk. 5. DONG
Oil Pipe A/S offentliggør den aktuelle betaling for brug af
separationsfaciliteterne. Stk. 6. DONG
Oil Pipe A/S aflægger særskilt regnskab for virksomhed
efter § 1, stk. 2. Regnskabet revideres efter de regler, der
til enhver tid er gældende for DONG Oil Pipe A/S' samlede
virksomhed. Regnskabsåret følger kalenderåret.
Regnskab, bilagt udtalelser fra brugerne, fremsendes til klima- og
energiministeren. DONG Oil Pipe A/S offentliggør regnskabet.
I tilfælde af uenighed om regnskabet mellem en bruger og DONG
Oil Pipe A/S træffer klima- og energiministeren
afgørelse. § 3 d.
Enhver, som indvinder flydende kulbrinter fra
grænseoverskridende felter mellem Danmark og et andet land,
betaler 5 pct. af værdien af den del af den indvundne
råolie og kondensat, som er indvundet fra dansk
kontinentalsokkelområde i Nordsøen. Hvis den indvundne
råolie og kondensat transporteres i rørledningen, jf.
§ 2, sker betaling efter 1. pkt. til DONG Oil Pipe A/S. I
øvrige tilfælde sker betalingen til staten. Stk. 2. Klima-
og energiministeren kan fastsætte nærmere regler om
beregning og betaling af afgift til staten efter stk.
1.« |
| | |
§ 5.Dansk Olie & Naturgas A/ S
skal erstatte skader, der forvoldes ved anlæg eller drift af
rørledningen, selv om skaden er hændelig. | | 13. I § 5, stk. 1,indsættes efter
»rørledningen«: » og
separationsfaciliteterne m.v.«. |
§ 6. | | |
Stk. 2.
Bestemmelserne i § 2, stk. 1, 2. pkt., § 3, stk. 1, nr.
3, og § 3, stk. 4, finder ikke anvendelse på virksomhed,
der udøves i henhold til eneretsbevilling af 8. juli 1962
til efterforskning og indvinding af kulbrinter i Danmarks
undergrund med tilhørende protokoller og aftaler. | | 14. I § 6, stk. 2, udgår », §
3, stk. 1, nr. 3«. |
| | 15. I § 6, stk. 2, ændres »§
3, stk. 4« til: »§ 3, stk. 5« og
»§ 2, stk. 3 og 5« ændres til: »§
2, stk. 3, og afgørelser efter § 2, stk. 5, om
vilkårene for tilslutning til og transport gennem
rørledningen i aftaler mellem DONG Oil Pipe A/S og
brugerne«. |