L 153 Forslag til lov om ændring af lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat.

(Etablering af separationsfaciliteter, ophævelse af afgiftsbestemmelser vedrørende transport af udenlandsk olie og mulighed for nedsættelse af 5-procents-elementet for tilslutningspligtige producenter m.v.).

Af: Klima- og energiminister Lykke Friis
Udvalg: Det Energipolitiske Udvalg
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 04-03-2010

Fremsat: 04-03-2010

Fremsat den 4. marts 2010 af Klima‑ og energiministeren (Lykke Friis)

20091_l153_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 4. marts 2010 af Klima- og energiministeren (Lykke Friis)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat

(Etablering af separationsfaciliteter, ophævelse af afgiftsbestemmelser vedrørende transport af udenlandsk olie og mulighed for nedsættelse af 5 pct. elementet for tilslutningsplig-tige producenter m.v.)

§ 1

I lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 1100 af 18. november 2005, foretages følgende ændringer:

1. Overalt i loven ændres »Dansk Olie og Naturgas A/S« til: »DONG Oil Pipe A/S«.

2. § 1 affattes således:

»§ 1. DONG Energy A/S' datterselskab DONG Oil Pipe A/S forestår driften af den rørledning med tilhørende pumpe- og terminalfaciliteter til transport af råolie og kondensat, der er anlagt fra det danske kontinentalsokkelområde i Nordsøen til Fredericia.

Stk. 2. Klima- og energiministeren kan tillade, at DONG Oil Pipe A/S i tilknytning til virksomhed efter stk. 1 etablerer og driver faciliteter til separation af råolie og kondensat, som transporteres gennem rørledningen. Meddelelse af tilladelse forudsætter, at en eller flere nuværende eller kommende brugere af rørledningen ønsker separation af deres råolie og kondensat. Tilladelse meddeles efter ansøgning, som indgives efter § 2 a.

Stk. 3. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om driften af rørledningen og separationsfaciliteter m.v. og udøver gennem Energistyrelsen tilsyn med virksomheden.

Stk. 4. Klima- og energiministeren kan pålægge ansøgere efter denne lov, ejer og brugere af rørledningen eller separationsfaciliteter og enhver med andel i et felt, der har fået dispensation fra tilslutningspligten efter § 2, stk. 3, at betale udgifterne ved myndighedernes sagsbehandling efter denne lov og kan fastsætte regler herom.«

3. § 2, stk. 4, 2. pkt., ophæves.

4. § 2, stk. 5, ophæves og i stedet indsættes:

»Stk. 5. DONG Oil Pipe A/S aftaler vilkårene for tilslutning og transport samt eventuel separation med brugerne. Hvis kvaliteten af de enkelte brugeres råolie og kondensat ændres ved transport og eventuel behandling i separationsfaciliteter i tilknytning til transporten i rørledningen, kan DONG Oil Pipe A/S og brugerne aftale vilkårene for udligning af dette mellem brugerne. I tilfælde af uenighed fastsættes vilkårene af klima- og energiministeren.

Stk. 6. Aftaler efter stk. 5 skal godkendes af klima- og energiministeren. Ministeren kan fastsætte vilkår for godkendelsen.«

5. Efter § 2 indsættes:

 »§ 2 a. En ansøgning om tilladelse efter § 1, stk. 2, skal være bilagt en plan for separationsfaciliteterne og deres drift. Tilladelsen skal være meddelt af klima- og energiministeren, jf. § 1, stk. 2, inden DONG Oil Pipe A/S indhenter tilbud på etablering og drift af faciliteterne. Klima- og energiministeren kan fastsætte vilkår for tilladelsen.

Stk. 2. Leverandører til etablering og drift af faciliteterne vælges på grundlag af udbud efter samme regler, som er fastsat i EU's forsyningsvirksomhedsdirektiv.

Stk. 3. Tilladelse efter § 1, stk. 2, kan kun meddeles, hvis det skønnes, at DONG Oil Pipe A/S har den fornødne sagkundskab og økonomiske baggrund til at kunne drive separationsvirksomheden. DONG Oil Pipe A/S skal til enhver tid kunne dokumentere at have den fornødne sagkundskab.

Stk. 4. Klima- og energiministeren kan inddrage en tilladelse efter § 1, stk. 2, hvis DONG Oil Pipe A/S anmelder betalingsstandsning, indgiver konkursbegæring eller erklæres konkurs.

§ 2 b. DONG Oil Pipe A/S er forpligtet til at udføre separation af råolie og kondensatprodukter for brugere af rørledningen. Betaling for separationen afkræves brugere af separationsfaciliteterne i overensstemmelse med § 3 c, stk. 3.

Stk. 2. DONG Oil Pipe A/S kan stille krav om, at brugere og kommende brugere af separationsfaciliteterne stiller sikkerhed for refusion til DONG Oil Pipe A/S af selskabets omkostninger, jf. § 3 c, stk. 1, 1., 3. og 4. pkt. Refusionen forfalder til betaling, såfremt brugeren eller kommende brugere beslutter ikke at benytte faciliteterne eller afbryder eller forkorter brugen heraf, uden at der er andre brugere, som ønsker at fortsætte benyttelsen. Klima- og energiministeren træffer afgørelse i tilfælde af uenighed mellem DONG Oil Pipe A/S og en bruger eller kommende bruger om sikkerhedens størrelse og art.«

6. § 3, stk. 3, ophæves.

Stk. 4-6 bliver herefter stk. 3-5.


7. I § 3, stk. 4 , der bliver stk. 3, indsættes som 2. pkt.:

»Tilbagebetalingstiden på et anlæg kan dog ikke overstige anlæggets forventede tekniske eller økonomiske levetid.«

8. I § 3, stk. 5 , der bliver stk. 4, ændres »stk. 1, 2 og 3« til: »stk. 1 og 2«.

9. I § 3, stk. 5 , der bliver stk. 4 , ophæves 2. pkt.

10. I § 3, stk. 6 , der bliver stk. 5, udgår »og 3«.

11. § 3 a, stk. 1, affattes således:

»DONG Oil Pipe A/S betaler til staten en afgift på 95 pct. af beløbet, der er nævnt i § 3, stk. 2.«

12. Efter§ 3 a indsættes:

»§ 3 b. DONG Oil Pipe A/S fastsætter efter forhandling med brugerne af rørledningen og separationsfaciliteterne m.v. kriterier for hvilken sammensætning af råolie og kondensat, som kræver separation. Kriterierne fastsættes med det udgangspunkt, at en brugers råolie og kondensat kræver separation, når den ikke kan transporteres i et normalt skib beregnet til transport af råolie. Kriterierne skal godkendes af klima- og energiministeren og offentliggøres af DONG Oil Pipe A/S. Klima- og energiministeren kan fastsætte vilkår for godkendelsen af kriterierne. I tilfælde af uenighed mellem en bruger eller en kommende bruger og DONG Oil Pipe A/S om, hvorvidt brugerens eller den kommende brugers råolie og kondensat kræver separation, træffer ministeren afgørelse herom.

Stk. 2. Brugere eller kommende brugere af rørledningen m.v., hvis råolie og kondensat kræver separation, aftaler med DONG Oil Pipe A/S betaling og øvrige vilkår for separation af deres olie og kondensat. I tilfælde af uenighed fastsættes vilkårene af klima- og energiministeren. Aftalerne skal godkendes af klima- og energiministeren. Klima- og energiministeren kan fastsætte vilkår for godkendelsen.

§ 3 c. Brugerne af separationsfaciliteterne har pligt til at betale DONG Oil Pipe A/S' omkostninger i forbindelse med faciliteterne. Brugernes betaling for brug af separationsfaciliteterne skal i et regnskabsår dække omkostninger i forbindelse med faciliteterne i samme år. Omkostninger omfatter alle omkostninger relateret til driften af separationsfaciliteterne fratrukket eventuelle indtægter. Omkostninger omfatter endvidere de faktisk afholdte omkostninger til afdrag og forrentning af lån (fremmedkapital) til finansiering af separationsfaciliteterne, forrentning af den egenkaptalbinding, som investeringen i separationsfaciliteterne medfører, jf. stk. 2, samt hensættelser til omkostninger til fjernelse af separationsfaciliteterne.

Stk. 2. DONG Oil Pipe A/S' binding af egenkapital til finansiering af separationsfaciliteterne forrentes med den effektive rente for de aktuelle lån til finansiering af separationsfaciliteterne i samme regnskabsår med tillæg af 3 procentpoint. Uanset den faktiske egenkapital i DONG Oil Pipe A/S fastsættes egenkapitalbindingen ved beregning af DONG Oil Pipe A/S' omkostninger til 30 pct. af den samlede kapital, som i gennemsnit over året er bundet i separationsfaciliteterne.

Stk. 3. Brugere, hvis råolie og kondensat kræver separation, og brugere, hvis råolie og kondensat ikke kræver separation, men som ønsker at få foretaget separation, betaler for separation et beløb, der opgøres som de gennemsnitlige omkostninger, jf. stk. 1, i regnskabsåret pr. ton kondensat, som er frasepareret i samme regnskabsår.

Stk. 4. DONG Oil Pipe A/S kan opkræve acontobetaling for brug af separationsfaciliteterne.

Stk. 5. DONG Oil Pipe A/S offentliggør den aktuelle betaling for brug af separationsfaciliteterne.

Stk. 6. DONG Oil Pipe A/S aflægger særskilt regnskab for virksomhed efter § 1, stk. 2. Regnskabet revideres efter de regler, der til enhver tid er gældende for DONG Oil Pipe A/S' samlede virksomhed. Regnskabsåret følger kalenderåret. Regnskab, bilagt udtalelser fra brugerne, fremsendes til klima- og energiministeren. DONG Oil Pipe A/S offentliggør regnskabet. I tilfælde af uenighed om regnskabet mellem en bruger og DONG Oil Pipe A/S træffer klima- og energiministeren afgørelse.

§ 3 d. Enhver, som indvinder flydende kulbrinter fra grænseoverskridende felter mellem Danmark og et andet land, betaler 5 pct. af værdien af den del af den indvundne råolie og kondensat, som er indvundet fra dansk kontinentalsokkelområde i Nordsøen. Hvis den indvundne råolie og kondensat transporteres i rørledningen, jf. § 2, sker betaling efter 1. pkt. til DONG Oil Pipe A/S. I øvrige tilfælde sker betalingen til staten.

Stk. 2. Klima- og energiministeren kan fastsætte nærmere regler om beregning og betaling af afgift til staten efter stk. 1.«

13. I § 5, stk. 1, indsættes efter »rørledningen«: » og separationsfaciliteterne m.v.«.

14. I § 6, stk. 2, udgår », § 3, stk. 1, nr. 3«.

15. I § 6, stk. 2, ændres »§ 3, stk. 4« til: »§ 3, stk. 5« og »§ 2, stk. 3 og 5« ændres til: »§ 2, stk. 3, og afgørelser efter § 2, stk. 5, om vilkårene for tilslutning til og transport gennem rørledningen i aftaler mellem DONG Oil Pipe A/S og brugerne«.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. juli 2010.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Indholdsfortegnelse

1. Indledning


2. Regulering af efterforskning og indvinding af flydende kulbrinter i Nordsøen


3. Mulighed for etablering af separationsfaciliteter i tilknytning til den eksisterende rørledning


4. Fritagelse af udenlandsk produceret råolie og kondensat, som transporteres i olierørledningen i transit, for 5 pct. element i betalingen


5. Ajourføring af loven, herunder ophævelse af en række forældede bestemmelser, der ikke anvendes i praksis


6. Økonomiske konsekvenser for det offentlige


7. Administrative konsekvenser for det offentlige


8. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet


9. Administrative konsekvenser for borgerne


10. Miljømæssige konsekvenser


11. Forholdet til EU-retten


12. Hørte myndigheder og organisationer m.v.


13. Sammenfattende skema


1. Indledning

Formålet med lovforslaget er at skabe hjemmel til, at DONG Oil Pipe A/S kan etablere og drive faciliteter til separation af råolie og kondensat, som transporteres gennem rørledningen til transport af råolie og kondensat fra det danske kontinentalsokkelområde i Nordsøen til Fredericia. DONG Oil Pipe A/S driver rørledningen efter lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat (rørledningsloven). Loven indeholder ikke bestemmelser om separationsfaciliteter. Der er opstået behov for bestemmelser herom i forbindelse med planer for udbygning af Hejre feltet. Der henvises til afsnit 3 nedenfor.


Formålet med lovforslaget er endvidere at fritage udenlandsk produceret råolie og kondensat, som transporteres i olierørledningen i forbindelse med transit gennem Danmark, for et såkaldt 5 pct. element i betalingen. Brugere af rørledningen betaler i henhold til gældende ret 5 pct. af værdien af den transporterede råolie og kondensat i afgift. Der henvises til afsnit 4 nedenfor.


Med lovforslaget foreslås det desuden, at rørledningsloven ajourføres, herunder at en række forældede bestemmelser, der ikke anvendes i praksis, ophæves. Der henvises til afsnit 5 nedenfor.


2. Regulering af efterforskning og indvinding af flydende kulbrinter i Nordsøen

Lovforslaget har betydning for selskaber, der har produktion i Nordsøen af flydende kulbrinter, det vil sige råolie og kondensat, eller som udfører efterforskning, som på et senere tidspunkt fører til indvinding af olie og kondensat. Efterforskning og indvinding udføres på grundlag af tilladelser meddelt efter lov om anvendelse af Danmarks undergrund (undergrundsloven). Der er for tiden ca. 30 sådanne tilladelser, som ca. 30 selskaber har andel i. Endvidere foretager selskaberne i Dansk Undergrunds Consortium (DUC) produktion på grundlag af eneretsbevillingen af 8. juli 1962.


I tilknytning til eneretsbevillingen af 8. juli 1962 er der indgået en række aftaler mellem bevillingshaverne og staten. Rørledningsloven er vedtaget i tilknytning til en sådan aftale fra 1981.


Tilladelser til efterforskning og indvinding udformes på grundlag af de modeltilladelser, som er forelagt Folketingets Energipolitiske Udvalg i forbindelse med åbning af udbudsrunder eller etablering af Åben Dør procedurer, dvs. procedurer, hvorefter der løbende kan ansøges om tildeling af koncessioner. Da separationsfaciliteter vil være et led i infrastrukturen til behandling og transport af produktionen fra Nordsøen, er det hensigten i muligt og relevant omfang at anvende vilkårene i den aktuelle modeltilladelse i forbindelse med etablering og drift af separationsfaciliteter.


Samarbejdet mellem selskaber med andel i en tilladelse til efterforskning og indvinding af olie og gas meddelt efter undergrundsloven reguleres af aftaler baseret på en model offentliggjort af Energistyrelsen. I forbindelse med tredjeparts anvendelse af eksisterende faciliteter til behandling eller transport af kulbrinter indgås aftale parterne imellem. Det er ligeledes hensigten med lovforslaget i muligt og relevant omfang at lade ejer og brugere af separationsfaciliteter indgå tilsvarende aftaler. Disse aftaler skal blandt andet fastlægge en række forhold, som for olierørledningens vedkommende er fastsat ved bekendtgørelse, jf. for tiden bekendtgørelse nr. 1470 af 13. december 2004 om betaling for transport af råolie og kondensat. På grund af faciliteternes nære tilknytning til den eksisterende olierørledning vil det være nødvendigt, at aftalerne godkendes af klima- og energiministeren.


3. Mulighed for etablering af separationsfaciliteter i tilknytning til den eksisterende rørledning

Det foreslås, at klima- og energiministeren kan tillade, at DONG Oil Pipe A/S etablerer separationsfaciliteter. Baggrunden herfor er, at rettighedshaveren til Hejre feltet har planer for udbygning af feltet.


Rettighedshaveren til Hejre feltet overvejer flere mulige udbygninger af feltet. Råolie fra Hejre feltet har et højt indhold af kondensat, som er lette kulbrinter mellem gas og olie. De mest sandsynlige udbygningsalternativer indebærer, at de lette kulbrinter fra Hejre feltet sammen med Hejre feltets råolie skal transporteres gennem DONG Oil Pipe A/S' rørledning fra Gorm feltet til terminalen i Fredericia. Råolie og kondensat i rørledningen vil derved få et større indhold af lette kulbrinter end i dag. De lette kulbrinter skal efter transport i rørledningen separeres fra, således at råolie og kondensatprodukter kan udskibes separat eller behandles på raffinaderiet i Fredericia. Et anlæg hertil betegnes ofte et gasbehandlingsanlæg. Råolie vil efter fraseparering af kondensat fortsat være råolie, da den ikke er raffineret. Kondensat kan ved separation udskilles som flere typer af produkter.


Størstedelen af olieproduktionen på britisk kontinentalsokkel, som transporteres til land gennem rørledninger, gennemgår først en tilsvarende stabilisering af råolien ved fraseparation af lette kulbrinter i anlæg på land. I Teesside, Sullom Vue og Kinneil i Storbritannien er der etableret separationsfaciliteter i forbindelse med olierørledningssystemer. Separationsfaciliteter er således almindelige i forbindelse med en rørledning, hvor den transporterede råolie og kondensat efterfølgende skal transporteres videre i skib. I Danmark har der imidlertid ikke været behov for separation af den hidtil transporterede råolie. Rørledningsloven indeholder derfor ikke bestemmelser herom.


I lovforslaget foreslås det, at klima- og energiministeren kan give tilladelse til, at DONG Oil Pipe A/S etablerer og driver separationsfaciliteter. Separationsfaciliteter i Fredericia vil få en nær tilknytning til den nuværende virksomhed efter rørledningsloven. Det skyldes, at råolie og kondensat fra Hejre feltet vil blive sammenblandet med den øvrige råolie og kondensat fra Nordsøen i rørledningen. Det vil gøre det nødvendigt, at al råolie, som transporteres i rørledningen, frasepareres lette kulbrinter i Fredericia.


Rørledningsloven indeholder bestemmelser om pligt for producenter i den danske del af Nordsøen til at tilslutte sig rørledningen og til at benytte den ved transport af råolie og kondensat, som er bestemt til raffinering og afsætning i Danmark. Endvidere er det ved aftale af 19. maj 1981 med Bevillingshaverne i henhold til eneretsbevilling af 8. juli 1962 til efterforskning og indvinding af kulbrinter i Danmarks undergrund aftalt, at råolie og kondensat, der i henhold til eneretsbevillingen indvindes fra tilslutningspligtige felter, skal transporteres gennem rørledningen.


Separationsfaciliteternes nære tilknytning til rørledningen, som er omfattet af de nævnte pligter om tilslutning og benyttelse, gør det nødvendigt, at klima- og energiministeren har beføjelser til at regulere etablering og forhold i forbindelse med driften af sådanne separationsfaciliteter. På denne baggrund foreslås det med lovforslaget, at der i rørledningsloven fastsættes bestemmelser om etablering og drift af separationsfaciliteter, herunder om DONG Oil Pipe A/S' forpligtelser, aftaler om vilkår med brugerne, brugernes betaling for brug af separationsfaciliteterne og ministerens beføjelser. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, 4, 5, 12 og 13 med tilhørende bemærkninger til.


4. Fritagelse af udenlandsk produceret råolie og kondensat for 5 pct. element i betalingen

Rørledningsloven indeholder en bestemmelse om, at der af råolie og kondensat fra danske felter, der transporteres gennem rørledningen, skal betales 5 pct. af råoliens og kondensatets værdi ud over alle omkostninger ved anlæg og drift af rørledningen. Størstedelen af de 5 pct. er til stadighed ved aftale mellem staten og ejeren af rørledningen, DONG Oil Pipe A/S, blevet overført til statskassen. Ved ændringslov nr. 1427 af 22. december 2004 blev dette lovfæstet i § 3 a, hvorefter 95 pct. af de 5 pct. betales af DONG Oil Pipe A/S som en afgift til staten.


I 2002 blev det præciseret i rørledningsloven, at udenlandske brugere af rørledningen skal betale for transporten efter samme regler som danske brugere, det vil sige, at der også skal betales elementet på 5 pct. af værdien af det transporterede. Bestemmelsen er aldrig blevet anvendt.


I forbindelse med lovændringen i 2002 var man ikke tilstrækkelig opmærksom på, at 5 pct. elementet nu har karakter af en afgift til staten af al olie produceret på dansk område. Det ville derfor stride mod EU-rettens forbud mod at lægge afgifter på transitvarer, hvis 5 pct. elementet opkræves f.eks. af kulbrinter fra norsk sokkelområde. Lovens § 3, stk. 3, foreslås derfor ophævet. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 6 med tilhørende bemærkninger.


5. Ophævelse af forældede bestemmelser, m.v.

Med lovforslaget foreslås det, at der indsættes en bestemmelse i loven om betaling af 5 pct. elementet i tilfælde, hvor der indvindes flydende kulbrinter fra dansk kontinentalsokkelområde fra grænseoverskridende felter mellem Danmark og et andet land. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 12 med tilhørende bemærkninger.


Den gældende lovgivning giver klima- og energiministeren adgang til at dispensere fra betaling af 5 pct. elementet, som er omtalt ovenfor i afsnit 4. Ministeren kan også undtage fra pligten til at lade flydende kulbrinter fra den danske del af Nordsøen transportere gennem rørledningen. En sådan fritagelse er betinget af, at der betales en afgift på 5 pct. af værdien af den produktion, som undtagelsen omfatter, men ministeren kan dis­pensere herfra.


De nævnte dispensationsbestemmelser er aldrig blevet anvendt, og under hensyn til EU's regler om statsstøtte er det yderst usandsynligt, at der kan opstå situationer, hvor dispensation kan gives. Dispensationsbestemmelserne foreslås derfor ophævet. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3 og 9 med tilhørende bemærkninger.


Den gældende lov giver mulighed for, at klima- og energiministeren efter aftale med finansministeren kan yde statsgaranti for låneaftaler, som DONG Oil Pipe A/S indgår til finansiering af anlæg og drift af rørledningen med tilhørende faciliteter. Dette foreslås ophævet, da statslige garantier efter gældende fortolkning af EU-retten vil udgøre ulovlig statsstøtte. Der er ikke siden begyndelsen af 1990'erne stillet nye statslige garantier for DONG Oil Pipe A/S' lån. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 med tilhørende bemærkninger.


Endelig indeholder lovforslaget enkelte redaktionelle rettelser og præciseringer.


6. Økonomiske konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske konsekvenser for det offentlige. Ved lovændringen ophæves muligheden for at opkræve en 5 pct. afgift på udenlandsk olie, som transporteres gennem rørledningen, men efter den gældende EU-retstilstand, ville en opkrævning være retsstridig. Bestemmelsen har aldrig været brugt. På den baggrund vurderes ændringen ikke at have økonomiske konsekvenser for det offentlige.


7. Administrative konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget vil medføre et vist merarbejde i Energistyrelsen i forbindelse med nye godkendelsesbeføjelser. Udgiften hertil vil blive refunderet af ansøger og bruger af separationsfaciliteterne, som skal betale myndighedernes sagsbehandling efter loven. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 med tilhørende bemærkninger.


8. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget åbner mulighed for den økonomisk mest hensigtsmæssige udnyttelse af eksisterende infrastruktur til indvinding og transport af kulbrinter fra Nordsøen.


I henhold til lovens § 3 a skal DONG Oil Pipe A/S betale en afgift på 95 pct. af det opkrævede 5 pct. element til staten. Ved ophævelse af lovbestemmelsen vedrørende opkrævning af 5 pct. elementet på udenlandsk olie, der transporteres i transit, i rørledningen, bortfalder DONG Oil Pipe A/S' andel af afgiften. Da der indtil nu ikke er transporteret udenlandsk olie i transit gennem rørledningen, har DONG Oil Pipe A/S hidtil ikke haft sådanne indtægter.


Selskaber, som beslutter at benytte separationsfaciliteterne, vil få administrative opgaver af samme omfang som ved benyttelse af anden tilsvarende infrastruktur eller etablering af ny. Selskaberne skal således forhandle om en aftale med DONG Oil Pipe A/S om brugen af separationsfaciliteterne. Endvidere skal betalingsregnskab for brug af anlægget håndteres. Det må ligeledes forudses, at der jævnlig vil være behov for møder omkring driften af anlægget med DONG Oil Pipe A/S.


Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR) med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder administrative konsekvenser, og det bør derfor ikke forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.


9. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.


10. Miljømæssige konsekvenser

Etablering af separationsanlæg vil kræve udarbejdelse af en vurdering af virkninger på miljøet (VVM), som vil være grundlag for fastsættelse af vilkår til beskyttelse af miljøet ved godkendelsen.


11. Forholdet til EU-retten

Forpligtelsen til at transportere olie i rørledningen har været vurderet af Europa-Kommissionen i 1993. Kommissionen fandt forpligtelserne berettiget i henhold til koncessionsdirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/22/EF af 30. maj 1994 om betingelser for tildeling og udnyttelse af tilladelser til prospektering, efterforskning og produktion af kulbrinter). Ved udarbejdelse af lovændring i 1996-97 tog Kommissionen ydermere stilling til forpligtelsen til at betale 5 pct. elementet, når der gives fritagelse for tilslutningspligten til rørledningen. Kommissionen anså lovændringen for en præcisering af den situation, som er omtalt i referatet af Rådsmødet den 15. december 1993.


Da lovforslaget i et vist omfang ændrer de bestemmelser, som tidligere er forelagt Kommissionen, blev der ved brev af 30. oktober 2009 fra Energistyrelsen rettet henvendelse til Kommissionen med en redegørelse for lovforslagets indhold og anmodning om en drøftelse, inden lovforslaget fremsættes i Folketinget.


Kommissionen har ved brev af 23. december 2009 meddelt, at den ikke på nuværende tidspunkt forudser, at lovændringen giver problemer i forhold til koncessionsdirektivet.


12. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos:


3F Fagligt Fælles Forbund, A/S Dansk Shell, ACE Denmark Akkrediteringsinstitutionen, inklusiv Akkrediteringsrådet, Advokatrådet - Advokatsamfundet, Altinex Oil Denmark A/S, Ankenævnet på Energiområdet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Bayerngas Petroleum Danmark AS, Billund kommune, Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Chevron Danmark Inc., CO Industri, DANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond), Danica Jutland/Resources ApS, Danish Offshore Industry, Danish Operators, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Vindmølleforening, Danoil Exploration A/S, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Geotermi Aps, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Standard, Danske Regioner, Dansk Transport og Logistik (DLTL), Datatilsynet, De Grønne, DONG Energy A/S, DONG E&P, DS Håndværk & Industri, DTU - Afdelingen for myndighedsbetjening, Elko Energy A/S, Elsparefonden, Energi- og Olieforum.dk, Energiklagenævnet, Energitilsynet, Energitjenesten, E. On Danmark A/S, EWE Aktiengesellschaft, Forbrugerrådet, Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af Registrerede Revisorer (FRR), Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen af Slutbrugere af Energi, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Varmepumpefabrikanter i Danmark, Fredericia kommune, Frie Elforbrugere, Fællessekretariatet for Hovedstadsregionens Natursgas og Naturgas Midt-Nord, GDF Production Nederland BV, Geo-Center-Nord GmbH, GMT Exploration Company, Greenpeace, GTS (Godkendt Teknologisk Service), Hess Denmark ApS, Håndværksrådet, Indukraft Sekretariatet c/o Dansk Industri, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Jordan Dansk Corporation, Jydske Grundejerforening, KOOPERATIONEN, Kommunernes Landsforening, Kommunernes Landsforening - Økonomisk Sekretariat, Landbrugsraadet, Landsorganisationen i Danmark (LO), Mærsk Olie og Gas AS, Naturgas Fyn, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Organisationen for Vedvarende Energi, PA Resources AB, Petro-Canada Denmark GmbH, Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA (PGNiG), Realkreditforeningen, RWE-DEA AG, Sammensluttede Danske Energiforbrugere (SDE), Samvirkende Energi- og Miljøforeninger, Spyker Energy SAS, Talisman Energy Denmark AS, Teknologisk Institut, Varde kommune, Vattenfall A/S, Vejen kommune, Vejle kommune, Vindmølleindustrien, Wintershall Noordzee B.V., WWF Verdensnaturfonden og Østkraft.


13. Sammenfattende skema

 
Positive konsekvenser/mindre udgifter
Negative konsekvenser/merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Lovforslaget vil medføre et vist merarbejde i Energistyrelsen i forbindelse med nye godkendelsesbeføjelser.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Mere hensigtsmæssig udnyttelse af eksisterende infrastruktur.
Ved ophævelse af lovbestemmelsen vedrørende opkrævning af 5 pct. elementet på udenlandsk olie, der transporteres i transit, i rørledningen, bortfalder DONG Oil Pipe A/S' andel af afgiften. Da der indtil nu ikke er transporteret olie i transit gennem rørledningen, har DONG Oil Pipe A/S hidtil ikke haft sådanne indtægter.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Reguleres ved godkendelse på grundlag af VVM.
Forholdet til EU-retten
Da lovforslaget i et vist omfang ændrer de bestemmelser, som tidligere er forelagt Kommissionen, blev der rettet henvendelse til Kommissionen med anmodning om en drøftelse, inden lovforslaget fremsættes i Folketinget.
Kommissionen har efterfølgende meddelt, at den ikke på nuværende tidspunkt forudser, at lovændringen giver problemer i forhold til koncessionsdirektivet.


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser


Til § 1

Til nr. 1


»Dansk Olie og Naturgas A/S« foreslås ændret til »DONG Oil Pipe A/S« overalt i loven. Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget om at fastslå den faktiske organisering af virksomheden i § 1, stk. 1, som samtidig foreslås ændret, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.


Til nr. 2


§ 1, stk. 1-4 og 6, i den gældende rørledningslov er en del af den oprindelige lov nr. 291 af 10. juni 1981 om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat. § 1, stk. 1, bemyndiger ministeren til at udvide aktiekapitalen i Dansk Olie og Naturgas A/S med 1 mio. kr. med henblik på etablering af en rørledning med tilhørende pumpe- og terminalfaciliteter til transport af råolie og kondensat fra den sydvestlige del af det danske kontinentalsokkelområde i Nordsøen til Fredericia. Det fremgår af § 1, stk. 6, at der ved Dansk Olie og Naturgas A/S i rørledningsloven forstås selskabet eller datterselskab oprettet af selskabet. § 1, stk. 4, bemyndiger ministeren til at fastsætte regler om driften af rørledningen og fastsætter, at ministeren fører tilsyn med virksomheden gennem Energistyrelsen. Ifølge § 1, stk. 5, kan ministeren pålægge ejere og brugere af rørledningen m.fl. at betale udgifterne ved myndighedernes sagsbehandling efter loven.


Det foreslås, at § 1 nyaffattes på baggrund af udviklingen siden 1981, herunder at rørledningen fra det danske kontinentalsokkelområde i Nordsøen til Fredericia blev taget i brug i 1984. Forslaget har også til formål at fastslå den faktiske organisering af virksomheden og at skabe hjemmel til etablering af separationsfaciliteter. Der henvises i denne forbindelse til afsnit 3 i de almindelige bemærkninger. Dansk Olie og Naturgas A/S' virksomhed er i dag en del af DONG Energy A/S. Virksomhed i henhold til loven udføres af DONG Energy A/S' datterselskab DONG Oil Pipe A/S. Det foreslås på denne baggrund, at stk. 1 præciserer, at det er DONG Oil Pipe A/S, som forestår driften af rørledningen med tilhørende pumpe- og terminalfaciliteter til transport af råolie og kondensat.


Det foreslås i stk. 2, at klima- og energiministeren kan tillade, at DONG Oil Pipe A/S i tilknytning til virksomheden efter stk. 1 etablerer og driver faciliteter til separation af råolie og kondensat, som transporteres gennem rørledningen. Faciliteterne vil omfatte den nødvendige ombygning af de eksisterende anlæg på Gorm E platformen, Filsø pumpestation og afgasningsanlægget i Fredericia samt etablering af anlæg i Fredericia til fraseparering af lette kulbrinter samt tilhørende pumper, rørledninger, tanke etc. Faciliteterne kan placeres på en del af den nuværende terminals område. DONG Oil Pipe A/S skal udføre virksomheden som en selvstændig virksomhed i tilknytning til driften af rørledningen m.v. Der skal føres et selvstændigt regnskab for virksomheden vedrørende etablering og drift af separationsfaciliteter, jf. bemærkningerne til den foreslåede § 3 c, stk. 6, jf. lovforslagets § 1, nr. 12.


Det foreslås i stk. 3, at ministeren kan fastsætte regler om driften af rørledningen og separationsfaciliteter, og at ministeren udøver tilsyn med virksomheden gennem Energistyrelsen. Bestemmelsen viderefører § 1, stk. 4, i den gældende lov og udvides til også at omfatte separationsfaciliteter. Den foreslåede bestemmelse fastsætter, at ministerens adgang til at fastsætte regler også omfatter driften af separationsfaciliteter.


Forslaget til stk. 4 vedrører betaling for myndighedsbehandling. Der er her tale om en præcisering af, at også ansøgere er omfattet af pligten til at betale for myndighedernes udgifter til sagsbehandling. Det foreslås, at myndighedernes udgifter til sagsbehandling vedrørende etablering og drift af separationsfaciliteter skal betales af ansøger, ejer og brugere af faciliteterne. Derved vil denne myndighedsbehandling blive ligestillet med anden sagsbehandling efter loven.


Betalingen for myndighedsbehandlingen planlægges opkrævet på baggrund af det aktuelle timeforbrug ved behandling af ansøgninger om tilladelser og godkendelser og udøvelse af tilsyn m.v. Timesatsen vil blive beregnet efter de retningslinjer, som for tiden findes i bekendtgørelse nr. 1032 af 23. august 2007 om refusion af udgifter ved myndighedernes sagsbehandling i forbindelse med kulbrinteaktiviteter m.v.


Det foreslås, at den gældende lovs § 1, stk. 2 og 3, om statsgaranti for lån ikke videreføres, da statslige garantier efter den nuværende fortolkning af EU-retten vil udgøre ulovlig statsstøtte. Der er ikke siden begyndelsen af 1990'erne stillet nye statslige garantier for DONG Oil Pipe A/S' lån.


Til nr. 3


Det følger af rørledningsloven, at enhver, der indvinder flydende kulbrinter på dansk kontinentalsokkel i Nordsøen, skal betale en afgift på 5 pct. af værdien af produktionen af råolie og kondensat, jf. § 2, stk. 4, jf. stk. 1, og § 3, stk. 2 og 3. Ministeren kan ifølge § 2, stk. 4, 2. pkt., midlertidigt eller varigt nedsætte denne afgift. Tilsvarende kan ministeren ifølge § 3, stk. 5, 2. pkt., tillade, at beløbet nedsættes for enkelte brugere af rørledningen. Der er ikke til dato givet nedsættelser i henhold til § 2, stk. 4, 2. pkt., og § 3, stk. 5, 2. pkt.


Fritagelse for en statslig afgift vil efter EU-Domstolens og Europa-Kommissionens nuværende praksis kunne være ulovlig statsstøtte efter EUF-traktatens artikel 107, stk. 1.


Kommissionen har ved forordning nr. 1998 af 15. december 2006 givet regler om de minimisstøtte. Ifølge artikel 2, stk. 2, må støtten til en enkelt virksomhed ikke overstige 200.000 euro over en treårig periode. For selskaber med andel i et felt på dansk kontinentalsokkel vil en nedsættelse af 5 pct. afgiften med et beløb under grænsen for de minimisstøtte på 200.000 euro over en treårig periode være for lille til at kunne påvirke en beslutning om at påbegynde eller fortsætte indvindingen af feltet. Nedsættelse af afgiften med et beløb, som økonomisk har betydning, vil overskride de minimis grænsen.


Det foreslås derfor, at § 2, stk. 4, 2. pkt., ophæves. Der henvises også til lovforslagets § 1, nr. 9, hvor § 3, stk. 5, 2. pkt., foreslås ophævet.


Til nr. 4


Efter den gældende lovs § 2, stk. 5, aftaler Dansk Olie og Naturgas A/S, under forbehold af Energistyrelsens godkendelse, de nærmere vilkår for tilslutning og transport med brugerne af rørledningen. Ifølge bestemmelsen fastsættes vilkårene af ministeren i tilfælde af uenighed.


Forslaget om, at DONG Oil Pipe A/S kan få tilladelse til at etablere og drive faciliteter til separation af råolie og kondensat, som transporteres gennem rørledningen, jf. forslaget til § 1, nr. 2, i dette lovforslag, indebærer, at der er behov for at ændre den gældende lovs § 2, stk. 5.


Det foreslås, at DONG Oil Pipe A/S både skal aftale vilkårene for tilslutning og transport med brugerne og vilkårene for eventuel separation med brugerne.


Kvaliteten af de enkelte brugeres råolie og kondensat kan ændres ved transport og eventuel behandling i separationsfaciliteter i tilknytning til transporten i rørledningen. Det foreslås derfor også, at DONG Oil Pipe A/S og brugerne kan aftale vilkårene for udligning af dette mellem brugerne.


DONG Oil Pipe A/S og brugerne har i dag indgået aftaler om transporten i olierørledningen. Det forventes, at fremtidige aftaler vil følge principperne i de nuværende aftaler med de ændringer, der måtte følge ved eventuel etablering af separationsfaciliteter. Det kan i lighed med det gældende i de nuværende aftaler vælges, at eventuelle tvister om aftalerne skal afgøres ved voldgift eller af ekspert.


Ved en bruger forstås de selskaber, som i forening er rettighedshaver til en tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter meddelt efter §§ 5 og 13 i lov om anvendelse af Danmarks undergrund, jf. lovbekendtgørelse nr. 889 af 4. juli 2007. En bruger kan endvidere være et eller flere selskaber, som af en udenlandsk myndighed i fællesskab er tildelt rettigheder til at producere råolie og kondensat fra ikke-dansk område. Rettighedshaveren til en dansk eller udenlandsk tilladelse udgør en selvstændig bruger uanset, om de samme selskaber er rettighedshaver i flere danske eller udenlandske tilladelser.


Ved transport i rørledningen af flere brugeres råolie og kondensat sker der en sammenblanding af produktion fra flere licenser, hvis kvalitet kan være forskellig. Det kan medføre, at der er forskel mellem kvaliteten af den råolie og kondensat, den enkelte bruger leverer til transport, og de modtagne produkter.


Etablering af separationsfaciliteter i tilknytning til olierørledningen, som er foranlediget af forskellig sammensætning af produktion fra forskellige brugere, gør det sandsynligt, at der bliver behov for en aftale mellem DONG Oil Pipe A/S og brugerne om udligning mellem brugerne for forskelle mellem sammensætningen af den produktion, som den enkelte bruger afleverer til transport af DONG Oil Pipe A/S, og den råolie og kondensat, som udleveres til brugeren efter transport. Udligning vil kunne gennemføres ved kontant betaling eller ved mængdemæssig regulering af den udleverede råolie.


Med henblik på udligningsaftaler og til brug for bestemmelse af, om en brugers råolie og kondensat kræver separation i separationsfaciliteterne, jf. forslaget til § 3 b i dette lovforslags § 1, nr. 12, skal metoden til bestemmelse af sammensætningen af brugerens råolie og kondensat ved overgivelse til DONG Oil Pipe A/S beskrives i aftaler mellem DONG Oil Pipe A/S og brugerne. I beskrivelsen af metoden kan indgå procedure for prøvetagning, prøvetagningssted, hyppighed, analysemetode etc. Ved ændringer i brugernes produktionsforhold eller ved ændring af transport- og separationsfaciliteter skal det vurderes, om der er behov for ændringer i metoden.


Det kan indgå i aftaler med brugerne af rørledningen, at der skal holdes møder mellem brugerne af rørledningen og DONG Oil Pipe A/S om spørgsmål af fælles interesse i forbindelse med transport og separation. På møderne kan driftsforhold, procedurer, budgetter og regnskaber for henholdsvis rørledningen og separationsfaciliteterne m.v. drøftes.


Etablering af separationsfaciliteter har betydning for beregning af 5 pct. rørledningsafgiften. Beregning af 5 pct. rørledningsafgift er behandlet i bemærkningerne til § 3, stk. 1, nr. 3, i rørledningsloven, jf. L 156 af 30. januar 1981. Det fremgår her, at salgsværdien vil blive opgjort som ved beregning af produktionsafgift.


Disse beregningsregler for produktionsafgift findes i Eneretsbevillingen af 8. juli 1962 til efterforskning og indvinding af kulbrinter i Danmarks undergrunds § 10, stk. 3 og 4, hvor det anføres, at beregningsgrundlaget er »salgsprisen med fradrag af transportomkostninger og eventuelle andre udgifter, der bæres af sælgeren og følgelig er indbefattet i eller har påvirket salgsprisen.«


For beregning af produktionsafgift af råolie og kondensat, der ikke er indvundet i henhold til Eneretsbevillingen, gælder bekendtgørelse nr. 1470 af 13. december 2004 om betaling for transport af råolie og kondensat. Ifølge bekendtgørelsens § 9, stk. 3, opgøres værdien som i § 10 i modeltilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter i forbindelse med 1. udbudsrunde, medmindre der i den konkrete tilladelse er andre regler om produktionsafgift.


Separering af råolie og kondensat vil kunne tilføre kulbrinterne en merværdi i forhold til den opnåelige pris ved indgangen til rørledningen, uden at separering var sket. Da beregningsgrundlaget for produktionsafgift bygger på oliens værdi uden efterfølgende behandling, vil brugere af rørledningen, som betaler for separering af råolie og kondensat, kunne fradrage betaling for separering i grundlaget for beregning af rørledningsafgift. Ved beregning af afgiftsgrundlaget vil endvidere de faktisk opnåede salgspriser skulle anvendes for den udleverede råolie og kondensatprodukter.


Det foreslås i § 2, stk. 5, 3. pkt., at ministeren fastsætter vilkårene for tilslutning og transport og eventuel separation i tilfælde af uenighed mellem DONG Oil Pipe A/S og brugerne.


Det foreslås i stk. 6, at ministeren skal godkende aftaler indgået efter stk. 5. I den forbindelse kan god praksis inden for olieindustrien i landene omkring Nordsøen inddrages, i det omfang den foreligger oplyst af parterne. Aftalerne skal være i overensstemmelse med gældende ret og sikre lige behandling af brugere af separationsfaciliteterne. Endvidere må aftalerne ikke påføre brugere af rørledningen urimelige forhold.


Det foreslås også i stk. 6, at ministeren kan fastsætte vilkår for godkendelse af aftaler efter stk. 5. Hvor det er aftalt, at der skal holdes møder mellem DONG Oil Pipe A/S og én eller flere af brugerne, kan der f.eks. fastsættes vilkår for godkendelsen om, at Energistyrelsen har ret til at deltage som observatør, samt at Energistyrelsen skal indkaldes med samme varsel og have samme materiale, herunder mødereferater, som de øvrige deltagere. Dette svarer til vilkårene i alle tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter meddelt efter 1981. Efter de ovenfor nævnte tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter er modtagerne af tilladelserne forpligtet til at meddele alle fornødne oplysninger om blandt andet økonomiske og indvindingsmæssige forhold.


Til nr. 5


Det foreslås, at der indsættes to nye bestemmelser i loven efter § 2. Forslaget til § 2 a fastlægger DONG Oil Pipe A/S' forpligtelser i forbindelse med etablering og drift af separationsfaciliteter. Der henvises i denne forbindelse til den foreslåede § 1, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2. Forslaget til § 2 b fastlægger DONG Oil Pipe A/S' pligt til at udføre separation af råolie og kondensatprodukter for brugerne mod betaling for separationen. Forslaget til § 2 b fastlægger også DONG Oil Pipe A/S' adgang til at stille krav om sikkerhed for refusion af omkostninger i forbindelse med separationsfaciliteter.


Det foreslås i § 2 a, stk. 1, at DONG Oil Pipe A/S udarbejder en plan for separationsfaciliteternes etablering og drift. Planen skal indeholde en beskrivelse af det planlagte anlægs udformning og indretning og oplysninger om, hvorledes det planlægges drevet. Ifølge forslaget skal tilladelse meddeles af ministeren, inden DONG Oil Pipe A/S indhenter tilbud på etablering og drift af faciliteterne. I forbindelse med ministerens meddelelse af tilladelse efter stk. 1 skal det i lighed med behandlingen af ansøgninger efter § 10 i lov om anvendelse af Danmarks undergrund, jf. lovbekendtgørelse nr. 889 af 4. juli 2007, sikres, at der med de planlagte faciliteter opnås en hensigtsmæssig koordinering med de eksisterende anlæg efter den hidtidige rørledningslov samt med anlæggene i Nordsøen til indvinding og transport. Endvidere skal faciliteterne og deres udformning vurderes i lyset af den samlede forventede efterforsknings- og produktionsaktivitet i Nordsøen for at sikre, at der sker en økonomisk optimering af indvindingen af kulbrinter. Faciliteterne skal udformes således, at salgsværdien af de separerede produkter, råolie og kondensat kan optimeres. Disse hensyn skal afvejes overfor eventuelle meromkostninger ved etablering og drift af faciliteterne. Faciliteterne skal endvidere udformes under hensyn til, at antallet af driftsstop og deres længde bliver mindst mulig. Ligeledes skal det tilstræbes, at transporten i rørledningen kan opretholdes under driftsstop i separationsfaciliteterne.


Ved aftaler med nuværende og kommende brugere skal DONG Oil Pipe A/S ligeledes sikre, at eventuelle ulemper ved gennemførelse af planen reduceres mest muligt, f.eks. ved tilkobling af separationsfaciliteterne under en planlagt nedlukning af de nuværende brugeres felter.


Faciliteterne forudsættes anlagt efter ønske fra nuværende eller kommende brugere af olierørledningen, som har behov for separation af deres råolie og kondensat. DONG Oil Pipe A/S kan stille krav om, at potentielle brugere af et separationsanlæg forpligter sig til ved aftale med DONG Oil Pipe A/S at refundere samtlige afholdte eller i henhold til aftaler uundgåelige udgifter i forbindelse med planlægning, udbud m.v. Dette vil sikre DONG Oil Pipe A/S økonomisk, såfremt det efterfølgende efter ønske fra de potentielle brugere eller på grund af tekniske årsager, herunder miljømæssige forhold, besluttes ikke at udføre etableringen.


Da separationsfaciliteter vil være et integreret led i infrastrukturen til indvinding af olie og gas i Nordsøen, kan der i tilladelsen til etablering og drift af faciliteterne stilles vilkår af samme karakter, som findes i tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter meddelt efter §§ 5 og 13 i lov om anvendelse af Danmarks undergrund. Disse vilkår kan blandt andet omfatte krav til sikkerhedsstillelse for opfyldelse af forpligtelser i henhold til godkendelsen, forsikring, fjernelse af faciliteterne efter anvendelsen er ophørt, meddelelse af økonomiske og tekniske oplysninger om virksomheden, herunder om forventede aktiviteter i de kommende fire kalenderår, udtagelse og opbevarelse af prøver og data mv., krav til udstyr, fremgangsmåde, måleenheder til den kvalitative og kvantitative målinger af kulbrinter. Da DONG Oil Pipe A/S' virksomhed ikke er baseret på en sådan tilladelse, er det nødvendigt at kunne stille tilsvarende vilkår, da etablering af separationsfaciliteter kan sidestilles med anlæg til indvinding etableret af en rettighedshaver.


I ministerens meddelelse af tilladelse kan der endvidere stilles vilkår om, at faciliteterne skal være sat i drift inden en angivet frist. Dette vilkår svarer til vilkår fastsat ved godkendelse af en indvindingsplan i henhold til § 14 i lov om anvendelse af Danmarks undergrund.


For at sikre, at levering af faciliteterne med de fornødne specifikationer m.v. og øvrige vilkår sker på den økonomisk mest fordelagtige måde, skal DONG Oil Pipe A/S i henhold til den foreslåede § 2 a, stk. 2, gennemføre udbud af henholdsvis etablering og drift af faciliteterne. Udbuddet skal gennemføres efter samme regler, som er fastsat i det til enhver tid gældende forsyningsvirksomhedsdirektiv, jf. for tiden Europa-Parlamentet og Rådets direktiv, 2004/17/EF, af 31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport samt posttjenester. DONG Oil Pipe A/S' virksomhed er ikke omfattet af forsyningsvirksomhedsdirektivet, fordi selskabet ikke er omfattet af direktivets definition af ordregivende myndigheder, som i henhold til direktivet har pligt til at gennemføre udbud. Udbud af indkøb af varer og tjenesteydelser kan foretages separat med henblik på separationsfaciliteterne eller sammen med de nuværende aktiviteter. Ved udbud skal det sikres, at tilbud indeholder en særskilt pris for leverancer vedrørende separationsfaciliteterne.


Finansieringen af separationsfaciliteterne skal ske på markedsmæssige vilkår. DONG Oil Pipe A/S tilrettelægger og tilvejebringer under hensyntagen til den koncernstruktur, virksomheden indgår i, finansieringen af faciliteterne. Rentesatser samt andre omkostninger og vilkår skal være i overensstemmelse med de gængse vilkår på det internationale lånemarked ved projekter med samme lave risiko som investeringen i separationsfaciliteterne.  Brugerne skal have adgang til beregningen af de beløb, som skal betales. Det forudsættes endvidere, at brugerne efter anmodning kan få adgang til dokumentation for de faktiske vilkår og betingelser samt ved lån fra koncernforbundne selskaber en udførlig redegørelse for baggrunden for valg af disse.


Adgangen til dokumentation skal ses i sammenhæng med, at brugerne har mulighed for i aftalerne med DONG Oil Pipe A/S at få ret til at udføre audit af regnskaberne. Brugerne kan i deres udtalelser til de årlige regnskaber, jf. § 3 c, stk. 6, anmode klima- og energiministeren om at tage stilling til lånevilkårene.


Ifølge den foreslåede § 2 a, stk. 3, skal tilladelse efter § 1, stk. 2, kun kunne meddeles, hvis det skønnes, at DONG Oil Pipe A/S har den fornødne sagkundskab og økonomiske baggrund til at kunne drive separationsvirksomheden. Dette svarer til kravet til rettighedshavere til tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter i § 5, stk. 3, i lov om anvendelse af Danmarks undergrund. Virksomheden kan udover den nuværende rørledningsvirksomhed komme til at omfatte anlæg og drift at separationsfaciliteter.


DONG Oil Pipe A/S har i dag en begrænset medarbejderstab og trækker i vidt omfang på bistand fra andre selskaber i DONG Energy koncernen og eksterne parter. Denne organisationsform vil også i betydelig omfang kunne anvendes i forbindelse med anlæg og drift af separationsfaciliteterne. Det skal imidlertid til enhver tid kunne dokumenteres, at der foreligger skriftlige aftaler om løbende bistand på områder, hvor DONG Oil Pipe A/S ikke selv har den fornødne sagkundskab.


Efter den forslåede § 2 a, stk. 4, kan tilladelse efter § 1, stk. 2, inddrages af klima- og energiministeren, hvis DONG Oil Pipe A/S anmelder betalingsstandsning, indgiver konkursbegæring eller erklæres konkurs. Samme vilkår findes i lov om elforsyning.


Det foreslås i § 2 b, stk. 1, at DONG Oil Pipe A/S forpligtes til at separere råolie og kondensatprodukter for brugere af rørledningen mod betaling for separationen.


Efter den foreslåede § 2 b, stk. 2, kan DONG Oil Pipe A/S stille krav om, at brugere eller kommende brugere stiller sikkerhed i form af bankgaranti, moderselskabsgaranti eller lignende for refusion af alle DONG Oil Pipe A/S' omkostninger i relation til separationsfaciliteterne. Refusionen forfalder til betaling, såfremt brugeren eller den kommende bruger beslutter ikke at benytte faciliteterne eller afbryder eller forkorter brugen heraf, uden at der er andre brugere, som ønsker at fortsætte benyttelsen. I sådanne tilfælde skal brugeren refundere alle DONG Oil Pipe A/S' dokumenterede omkostninger. Klima- og energiministeren træffer afgørelse i tilfælde af uenighed mellem DONG Oil Pipe A/S og en bruger eller kommende bruger om sikkerhedsstillelsens størrelse og art. Som eksempel på situationer, hvor en bruger eller kommende bruger kan beslutte sig for ikke at benytte faciliteterne, kan nævnes den situation, at den producerede råolie og kondensat viser sig at have en anden sammensætning end forventet, eller at udbygning af et fund, til hvis produktion separationsfaciliteterne skal benyttes, afbrydes, inden produktion er indledt.


Hvis en større bruger af separationsfaciliteterne afbryder eller forkorter brugen, vil den eller de tilbageværende brugere fremover gennem tariffen skulle betale samtlige omkostninger, herunder udestående etablerings- og fjernelsesomkostninger. Der kan herved opstå en så stor stigning i tariffen, at tilbageværende brugere ikke finder det økonomisk attraktivt at fortsætte produktionen. Derved udløses sikkerhedsstillelse for den bruger, der afbryder eller forkorter brugen. Der vil i den situation være mulighed for, at brugerne finder det hensigtsmæssigt at indgå privatretlige aftaler om regulering af økonomiske forhold dem i mellem.


Til nr. 6


I henhold til den gældende § 3, stk. 3, skal brugere af rørledningen, som transporterer råolie og kondensat fra ikketilslutningspligtige felter, dvs. udenlandske felter, på lige fod med brugere af rørledningen ved transport af produktion fra danske felter, betale en afgift på 5 pct. af den transporterede råolie og kondensat.


Bestemmelsen har til dato aldrig været benyttet, da der ikke er blevet transporteret udenlandsk olie og kondensat i rørledningen.


Rørledningsafgiften er en afgift, brugerne af rørledningen betaler ud over alle omkostninger til drift, afdrag og renter på lån til rørledningen. Råolie og kondensat fra en forekomst på norsk sokkelområde, der føres gennem Danmark, vil være en transitvare. Det EU-retlige princip om fri varebevægelighed medfører, at der ikke må pålægges varer i transit afgifter, selv om helt tilsvarende afgifter pålægges indenlandske varer. Derimod er der intet til hinder for, at udenlandsk råolie og kondensat skal betale for driftsomkostninger, afdrag og renter på lån til rørledningen efter samme regler, som gælder for andre brugere.


Bestemmelsen i § 3, stk. 3, foreslås derfor ophævet.


Til nr. 7


Det skal sikres, at lån til finansiering af DONG Oil Pipe A/S nuværende virksomhed efter den gældende lovs § 1, stk. 1, er tilbagebetalt, når anvendelsen af olierørledningen m.v. ophører. I den foreslåede § 3, stk. 4, som ifølge lovforslaget bliver § 3, stk. 3, gives mulighed for, at tilbagebetalingsperioden for investeringer i olierørledningen m.v. kan være kortere end 15 år, hvis et anlægs tekniske eller økonomiske levetid er kortere end 15 år. Den økonomiske levetid er den tid, hvor det rent økonomisk lønner sig at holde anlægget kørende. Da der vil være usikkerhed omkring anvendelsesperioden, skal der foretages en forsigtig vurdering af denne for at sikre, at alle kapitalomkostninger ved anlægget er betalt, når brugen ophører.


Til nr. 8


Det foreslås, at der ikke længere henvises til stk. 3 i lovens § 3, stk. 5, som ifølge lovforslaget bliver stk. 4. Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget i § 1, nr. 6, om ophævelse af den gældende lovs § 3, stk. 3.


Til nr. 9


Det foreslås, at § 3, stk. 5, 2. pkt., om ministerens mulighed for midlertidigt eller varigt at kunne nedsætte afgiften på 5 pct. af værdien af produktionen af råolie og kondensat ophæves. Der henvises i denne forbindelse til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3.


Til nr. 10


Det foreslås, at der ikke længere henvises til stk. 3 i lovens § 3, stk. 6, som ifølge lovforslaget bliver stk. 5. Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget i § 1, nr. 6, om ophævelse af den gældende lovs § 3, stk. 3.


Til nr. 11


Ifølge § 3 a, stk. 1, betaler DONG A/S en afgift til staten på 95 pct. af de beløb, som er omhandlet i lovens § 3, stk. 2 og 3, med fradrag af en eventuel nedsættelse efter § 3, stk. 5. Det foreslås, at det præciseres, at det er DONG Oil Pipe A/S, som betaler afgiften. Der henvises i denne forbindelse til bemærkningerne til den foreslåede § 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.


Det foreslås også, at der ikke henvises til den gældende lovs § 3, stk. 3, og en eventuel nedsættelse efter § 3, stk. 5. Der er tale om konsekvensændringer som følge af forslaget til § 1, nr. 6, om ophævelse af den gældende lovs § 3, stk. 3, og som følge af forslaget i § 1, nr. 9, hvorefter § 3, stk. 5, 2. pkt. ophæves.


Til nr. 12


Det foreslås, at der indsættes tre nye bestemmelser i loven. §§ 3 b og c vedrører brug af separationsfaciliteter og betaling herfor. Der henvises til den foreslåede § 1, stk. 2, i dette lovforslags § 1, nr. 2, med hensyn til DONG Oil Pipe A/S' adgang til at etablere og drive separationsfaciliteter. § 3 d vedrører betaling af 5 pct. elementet i tilfælde af indvinding af flydende kulbrinter fra grænseoverskridende felter mellem Danmark og et andet land.


Ifølge lovens § 2, stk. 1, er der tilslutningspligt til olierørledningen for enhver, der indvinder flydende kulbrinter på dansk kontinentalsokkelområde i Nordsøen. Separationsfaciliteterne vil være en integreret del af olierørledningen, således at al olie, der transporteres deri, også vil skulle passere igennem separationsfaciliteterne, uanset om brugerens råolie og kondensat har behov for separation. Det er som udgangspunkt kun brugere, hvis råolie og kondensat kræver separation i anlægget, som skal betale for brug af dette. Andre brugere skal dog også kunne benytte sig af muligheden for at få udleveret råolie og kondensat mod betaling herfor. Der er således behov for at fastsætte kriterier for, hvornår en brugers råolie og kondensat har en sådan kvalitet, at den kræver separation i anlægget.


De gældende regler omhandler kun betaling for brug af olierørledningen. I forbindelse med etablering af et nyt separationsanlæg er der derfor behov for at indføre principper for betaling for brug af dette. Forslaget til § 3 b vedrører fastlæggelse af kriterier for sammensætningen af råolie og kondensat, som kræver separation, samt aftaler om vilkårene for separation. Forslaget til § 3 c fastlægger principperne for betaling for brug af separationsfaciliteter.


Ifølge den foreslåede § 3 b, stk. 1, fastsætter DONG Oil Pipe A/S kriterier for sammensætningen af råolie og kondensat, som kræver separation. Kriterierne anvendes på den råolie og kondensat, som en bruger afleverer til DONG Oil Pipe A/S på Gorm feltet med henblik på transport til Fredericia. Kriterierne fastsættes med det udgangspunkt, at en brugers råolie og kondensat kræver separation, når den ikke kan transporteres i et normalt skib beregnet til transport af råolie. For tiden indebærer det, at brugerens råolie og kondensat ikke må have et damptryk over 12 psia Reid Vapor Pressure (RVP). Kriterierne skal være offentligt tilgængelige, f.eks. på DONG Oil Pipe A/S' hjemmeside, og udleveres på forespørgsel. Kriterierne skal godkendes af klima- og energiministeren. I tilfælde af uenighed mellem en bruger og DONG Oil Pipe A/S om, hvorvidt brugerens råolie og kondensat kræver separation, træffer ministeren afgørelse.


Den foreslåede § 3 b, stk. 2, fastsætter, at brugere af olierørledningen, hvis råolie og kondensat kræver behandling med separation, indgår aftale med DONG Oil Pipe A/S om betaling og øvrige vilkår. Principperne for betalingen er angivet i lovforslagets § 3 c. I aftalerne skal blandt andet fastlægges, hvordan disse konkret udmøntes. Aftaler vedrørende separation bør følge sædvanlig praksis i Nordsøen for tredjeparts adgang til olie- og gasinfrastruktur med de fravigelser, der måtte følge af lovgivningen. Det er hensigten, at aftalerne skal regulere alle relevante forhold i forbindelse med opgørelse af udgifter, acontobetaling og efterregulering, afholdelse af regelmæssige møder, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4, fremsendelse af budgetter, opgørelser, regnskaber og brugernes mulighed for revision af disse med mellemrum. Derved er der ikke behov for udstedelse af en bekendtgørelse, således som det findes for DONG Oil Pipe A/S virksomhed omkring anlæg og drift af olierørledningen m.v.


I § 3 b, stk. 2, 2. pkt., foreslås, at ministeren fastsætter vilkårene i tilfælde af uenighed om aftalerne. Aftalerne skal være i overensstemmelse med gældende ret og sikre lige behandling af brugere af separationsfaciliteterne. Endvidere må aftalerne ikke påføre brugere af rørledningen urimelige forhold. I grundlaget for ministerens stillingtagen vil endvidere blive inddraget, hvad parterne kan oplyse om sædvanlig praksis i landene omkring Nordsøen for tredjepartsadgang til olie- og gasinfrastruktur i forbindelse med de forhold i aftalerne, der er uenighed om. Da denne praksis ofte vil kunne udledes af aftaler, som er behæftet med fortrolighedsklausuler og således ikke er umiddelbart tilgængelig for myndighederne, vil ministeren i sin stillingtagen nøje vurdere hver parts oplysninger, således at der sker en lige behandling af parterne. Det foreslås i § 3 b, stk. 2, 3. og 4. pkt., at aftalerne skal godkendes af klima- og energiministeren, og at ministeren kan fastsætte vilkår for godkendelsen. Hvor det er aftalt, at der skal holdes møder mellem DONG Oil Pipe A/S og én eller flere af brugerne, kan der f.eks. fastsættes vilkår for godkendelsen om, at Energistyrelsen har ret til at deltage som observatør, samt at Energistyrelsen skal indkaldes med samme varsel og have samme materiale, herunder mødereferater, som de øvrige deltagere. Såfremt det aftales, at der skal fremsendes informationer vedrørende rørledningen eller separationsfaciliteterne mellem DONG Oil Pipe A/S og brugerne, kan der stilles vilkår for godkendelsen om, at Energistyrelsen skal have de samme informationer. Tilsvarende vilkår findes i alle tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter meddelt efter 1981.


I den foreslåede § 3 c, stk. 1, angives principperne for betaling for brug af separationsfaciliteterne. Brugernes betaling skal sikre DONG Oil Pipe A/S dækning af alle de faktiske omkostninger i forbindelse med drift, omkostninger til finansiering af etableringsomkostninger i form af lån og den egenkapitalbinding, som etableringen af faciliteterne indebærer, samt bidrag til fjernelse af faciliteterne.


Betaling for brug af separationsfaciliteter vil blive beregnet som et beløb pr. ton kondensat. Kondensat kan omfatte flere typer produkter, herunder propan og butan, som er C3- og C4-kulbrinteforbindelser. I denne lov forstås ved kondensat alene C3- og C4-kulbrinteforbindelser.


I betalingen vil indgå dækning af de faktisk konstaterede driftsomkostninger i forbindelse med separationsfaciliteterne i et regnskabsår med modregning af eventuelle indtægter, f.eks. returnerede forbrugsvarer og erstatninger fra forsikringer.


I betalingen vil også indgå et bidrag til fjernelsesomkostningerne for separationsfaciliteterne, når driften indstilles. Fjernelsesomkostninger opgøres efter modregning af eventuelle indtægter, f.eks. fra salg af udstyr. Bidraget vil blive opgjort pr. ton kondensat, som bliver frasepareret for brugere, hvis råolie og kondensat kræver separation, og for brugere, som har ønsket separation af deres råolie og kondensat. Dette vil blive beregnet ud fra den til enhver tid foreliggende nyeste prognose for den samlede mængde kondensat, som skal frasepareres i faciliteternes levetid for de nævnte typer af brugere, samt det til enhver tid foreliggende estimat for fjernelsesomkostninger for separationsfaciliteterne. Prognosen skal opdateres mindst årligt. Ved beregningen tages hensyn til forrentning af hensatte beløb til fjernelse samt til de selskabsskattemæssige forhold i forbindelse med hensættelser, forrentning og efterfølgende afholdelse af fjernelsesomkostningerne.


Etablering af separationsfaciliteterne kan finansieres ved optagelse af lån og vil indebære en egenkapitalbinding i DONG Oil Pipe A/S eller i et med dette koncernforbundet selskab, jf. den foreslåede § 3 c, stk. 2. I betalingen for brug af separationsfaciliteterne indgår derfor tillige afdrag og forrentning af den investerede kapital til dækning af sådanne kapitalomkostninger.


I betalingen indgår de faktisk afholdte omkostninger til afdrag og renter på fremmedkapital til finansiering af separationsfaciliteterne. DONG Oil Pipe A/S' egenkapitalbinding fastsættes ved beregning af forrentning af egenkapitalbindingen til 30 pct. af den ikke tilbagebetalte del af investeringen i separationsfaciliteterne. Egenkapitalbindingen kan ske i DONG Oil Pipe A/S eller i et koncernforbundet selskab. Egenkapitalbindingen forrentes med fremmedkapitalrenten med et tillæg på 3 procentpoint.


Afdragsprofilen for den investerede kapital vil blive baseret på den nævnte prognose for kondensat, som frasepareres i faciliteternes levetid for de nævnte typer af brugere. Der vil blive afdraget med en fast andel af den investerede kapital pr. ton frasepareret kondensat, således at investeringen i faciliteterne er fuldt ud tilbagebetalt ved indstilling af virksomheden baseret på seneste prognose. For at sikre tilbagebetaling af hele den investerede kapital skal prognoserne udarbejdes ud fra et forsigtighedsprincip.


Brugere, hvis råolie og kondensat kræver separation efter kriterier fastlagt efter den foreslåede § 3 b, stk. 1, og brugere, hvis råolie og kondensat ikke kræver separation, men som ønsker separation foretaget, skal betale for separation efter reglerne i den foreslåede § 3 c, stk. 3. Brugere af rørledningen, hvis råolie og kondensat ikke kræver separation efter kriterier fastlagt efter den foreslåede § 3 b, stk. 1, og som ikke ønsker separation, skal ikke betale for separation, selv om deres råolie og kondensat vil skulle passere gennem separationsfaciliteterne, fordi deres råolie og kondensat vil blive sammenblandet med andre producenters ved transporten i rørledningen. Disse brugere vil kunne få udleveret en mængde råolie, hvor kondensat er frasepareret, som har samme værdi som den råolie, der er afleveret til transport.


Enhver brugers betaling for separation vil blive beregnet på grundlag af omkostninger og eventuelle indtægter i det regnskabsår, hvor separation af råolie og kondensat har fundet sted. Der foretages således ikke regulering af tidligere års betalinger for separation ved ændring i antallet af brugere eller de mængder, som brugerne skal have separeret.


Ifølge § 3 c, stk. 4 kan betaling for brug af separationsfaciliteterne blive erlagt som månedlige acontobeløb, der på grundlag af regnskabet efterreguleres.


Ifølge den foreslåede § 3 c, stk. 5, skal den aktuelle betaling offentliggøres af DONG Oil Pipe A/S. Den offentliggjorte betaling vil imidlertid kun kunne være indikativ for en ny bruger, som overvejer anvendelse af separationsfaciliteterne, da betalingen afhænger af de behandlede mængder. Offentliggørelse kan f.eks. ske ved publicering på selskabets hjemmeside og udlevering på forespørgsel.


Regnskabsåret for virksomhed efter den foreslåede § 1, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, er kalenderåret. Regnskabet skal efter den foreslåede § 3 c, stk. 6, revideres efter de til enhver tid gældende regler for DONG Oil Pipe A/S' samlede regnskab. DONG Oil Pipe A/S skal sørge for offentliggørelse. Det kan f.eks. ske ved publicering på selskabets hjemmeside og udlevering på forespørgsel. Ved eventuelle uoverensstemmelser mellem brugere og DONG Oil Pipe A/S i forbindelse med regnskabet træffer klima- og energiministeren afgørelse. Det bemærkes, at der i den sammenhæng kan være udestående spørgsmål i forbindelse med en eventuel revision foretaget af brugerne i henhold til aftaler efter den foreslåede § 3 b, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 12. DONG Oil Pipe A/S indhenter udtalelser fra brugerne og fremsender disse sammen med regnskabet.


I henhold til den nuværende bekendtgørelse nr. 1470 af 13. december 2004 om betaling for transport af råolie og kondensat er der udarbejdet retningslinjer for budgetter, opgørelser og regnskab for den nuværende virksomhed i forbindelse med drift af olierørledningen. Der kan være behov for ajourføring af disse, bl.a. med henblik på at sikre korrekt afgrænsning af den nuværende virksomhed i forhold til anlæg og drift af separationsfaciliteterne.


Den foreslåede § 3 d vedrører betaling af 5 pct. elementet. I henhold til de gældende regler skal enhver, der indvinder råolie og kondensat på dansk kontinentalsokkelområde i Nordsøen betale 5 pct. af værdien af produktionen heraf. Det betyder, at en installation til indvinding skal være placeret på dansk kontinentalsokkelområde i Nordsøen, for at afgiften kan opkræves. I tilfælde af, at indvinding fra grænseoverskridende felter sker fra en installation placeret på et andet lands kontinentalsokkel, vil der ikke, efter de gældende regler, kunne opkræves afgift af den del af den indvundne råolie og kondensat, som kommer fra dansk kontinentalsokkel i Nordsøen.


I den foreslåede § 3 d præciseres, at der for felter, der overskrider grænsen mellem Danmark og et andet land, skal betales 5 pct. af værdien af den del af råolien og kondensat, som er indvundet fra dansk kontinentalsokkel i Nordsøen, uanset om anlæg til brug for indvindingen er placeret på dansk eller udenlandsk kontinentalsokkel. Der skal betales, uanset om råolie og kondensat transporteres gennem DONG Oil Pipe A/S' rørledning, lastes på et skib på feltet eller transporteres gennem udenlandsk infrastruktur.


Indvinding fra grænseoverskridende felter vil være reguleret af aftale mellem Danmark og det pågældende land om samordning af indvinding, jf. § 11 i lov om anvendelse af Danmarks undergrund.


I den foreslåede § 3 d, stk. 2, foreslås, at ministeren skal kunne fastsætte nærmere regler om beregning og betaling af afgift til staten efter stk. 1, jf. også de tilsvarende gældende bestemmelser i § 2, stk. 4 og § 3, stk. 5.


Til nr. 13


Ifølge § 5, stk. 1, er Dansk Olie og Naturgas A/S erstatningspligtig for skader, der forvoldes ved anlæg eller drift af rørledningen m.v., selvom skaden er hændelig. Det foreslås, at § 5, stk. 1, fastsætter, at erstatningspligten også omfatter skader forvoldt ved anlæg og drift af separationsfaciliteterne.


Til nr. 14 og 15


§ 6, stk. 2, fastsætter, hvilke bestemmelser i loven, som ikke finder anvendelse på virksomhed, der udøves i henhold til eneretsbevillingen af 8. juni 1962 til efterforskning og indvinding af kulbrinter i Danmark med tilhørende protokoller og aftaler. Bestemmelsen indeholder også regler om voldgift.


Der foreslås i alt tre konsekvensændringer af bestemmelsen.


Det foreslås, at henvisning til § 3, stk. 1, nr. 3, udgår som konsekvens af ændringen af § 3 ved lov nr. 74 af 12. februar 2002. I den forbindelse blev henvisningen til § 3, stk. 1, nr. 3, ikke korrigeret.


Det foreslås, at henvisningen til § 3, stk. 4, ændres til § 3, stk. 5, som konsekvens af ændringen af § 3 i 2002, hvor henvisningen ikke blev korrigeret, og som konsekvens af den foreslåede ændring i dette lovforslag, jf. § 1, nr. 6, i dette lovforslag.


Henvisningen til § 2, stk. 3 og 5, foreslås også ændret. Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget om ændringer i § 1, nr. 4, i dette lovforslag.


Til § 2

Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2010.



Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
  
§ 1
  
I lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1100 af 18. november 2005, foretages følgende ændringer:
  
1. Overalt i loven ændres »Dansk Olie og Naturgas A/S« til: »DONG Oil Pipe A/S«.
  
2.§ 1 affattes således:
§ 1. Med henblik på etablering af en rørledning med tilhørende pumpe- og terminalfaciliteter til transport af råolie og kondensat fra den sydvestlige del af det danske kontinentalsokkelområde i Nordsøen til Fredericia bemyndiges transport- og energiministeren til af statskassen at udvide aktiekapitalen i Dansk Olie & Naturgas A/S med et beløb på 1 mill. kr.
Stk. 2. Transport- og energiministeren bemyndiges til i nødvendigt omfang at yde garanti af statskassen for betaling af renter og afdrag samt andre løbende forpligtelser i henhold til låneaftaler, som indgås af Dansk Olie & Naturgas A/S til finansiering af kapitalbehovet ved anlæg og drift af rørledningen med tilhørende faciliteter.
Stk. 3. Transport- og energiministeren bestemmer efter forhandling med finansministeren de nærmere vilkår for ydelsen af garantier efter stk. 2, herunder godkender optagelse af inden- og udenlandske lån.
Stk. 4. Transport- og energiministeren kan fastsætte nærmere regler om driften af rørledningen m. v. og udøver gennem energistyrelsen tilsyn med virksomheden.
Stk. 5. Transport- og energiministeren kan pålægge ejer eller brugere af rørledningen eller enhver med andel i et felt, der har fået dispensation fra tilslutningspligten efter § 2, stk. 3, at betale udgifterne ved myndighedernes sagsbehandling efter denne lov og kan fastsætte nærmere regler herom.
Stk. 6. Ved Dansk Olie & Naturgas A/S forstås i denne lov selskabet eller et af dette oprettet datterselskab.
 
»§ 1. DONG Energy A/S' datterselskab DONG Oil Pipe A/S forestår driften af den rørledning med tilhørende pumpe- og terminalfaciliteter til transport af råolie og kondensat, der er anlagt fra det danske kontinentalsokkelområde i Nordsøen til Fredericia.
Stk. 2. Klima- og energiministeren kan tillade, at DONG Oil Pipe A/S i tilknytning til virksomhed efter stk. 1 etablerer og driver faciliteter til separation af råolie og kondensat, som transporteres gennem rørledningen. Meddelelse af tilladelse forudsætter, at en eller flere nuværende eller kommende brugere af rørledningen ønsker separation af deres råolie og kondensat. Tilladelse meddeles efter ansøgning, som indgives efter § 2 a.
Stk. 3. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om driften af rørledningen og separationsfaciliteter m.v. og udøver gennem Energistyrelsen tilsyn med virksomheden.
Stk. 4. Klima- og energiministeren kan pålægge ansøgere efter denne lov, ejer og brugere af rørledningen eller separationsfaciliteter og enhver med andel i et felt, der har fået dispensation fra tilslutningspligten efter § 2, stk. 3, at betale udgifterne ved myndighedernes sagsbehandling efter denne lov og kan fastsætte regler herom.«
§ 2.
  
Stk. 4. En undtagelse fra pligterne i henhold til stk. 1 er betinget af, at der til staten betales en afgift på 5 pct. af værdien af den produktion af råolie og kondensat, undtagelsen omfatter. Transport- og energiministeren kan midlertidigt eller varigt nedsætte denne afgift for enkelte producenter, hvor omstændighederne ved produktionen fra de enkelte felter taler herfor. Transport - og energiministeren kan fastsætte nærmere regler om beregning og betaling af afgiften.
 
3.§ 2, stk. 4, 2. pkt., ophæves.
  
4.§ 2, stk. 5, ophæves og i stedet indsættes:
Stk. 5. Dansk Olie & Naturgas A/S aftaler under forbehold af energistyrelsens godkendelse de nærmere vilkår for tilslutning og transport med brugerne. I tilfælde af uenighed fastsættes vilkårene af energiministeren.
 
»Stk. 5. DONG Oil Pipe A/S aftaler vilkårene for tilslutning og transport samt eventuel separation med brugerne. Hvis kvaliteten af de enkelte brugeres råolie og kondensat ændres ved transport og eventuel behandling i separationsfaciliteter i tilknytning til transporten i rørledningen, kan DONG Oil Pipe A/S og brugerne aftale vilkårene for udligning af dette mellem brugerne. I tilfælde af uenighed fastsættes vilkårene af klima- og energiministeren.
Stk. 6. Aftaler efter stk. 5 skal godkendes af klima- og energiministeren. Ministeren kan fastsætte vilkår for godkendelsen.«
  
5. Efter § 2 indsættes:
  
»§ 2 a. En ansøgning om tilladelse efter § 1, stk. 2, skal være bilagt en plan for separationsfaciliteterne og deres drift. Tilladelsen skal være meddelt af klima- og energiministeren, jf. § 1, stk. 2, inden DONG Oil Pipe A/S indhenter tilbud på etablering og drift af faciliteterne. Klima- og energiministeren kan fastsætte vilkår for tilladelsen.
Stk. 2. Leverandører til etablering og drift af faciliteterne vælges på grundlag af udbud efter samme regler, som er fastsat i EU's forsyningsvirksomhedsdirektiv.
Stk. 3. Tilladelse efter § 1, stk. 2, kan kun meddeles, hvis det skønnes, at DONG Oil Pipe A/S har den fornødne sagkundskab og økonomiske baggrund til at kunne drive separationsvirksomheden. DONG Oil Pipe A/S skal til enhver tid kunne dokumentere at have den fornødne sagkundskab.
Stk. 4. Klima- og energiministeren kan inddrage en tilladelse efter § 1, stk. 2, hvis DONG Oil Pipe A/S anmelder betalingsstandsning, indgiver konkursbegæring eller erklæres konkurs.
§ 2 b. DONG Oil Pipe A/S er forpligtet til at udføre separation af råolie og kondensatprodukter for brugere af rørledningen. Betaling for separationen afkræves brugere af separationsfaciliteterne i overensstemmelse med § 3 c, stk. 3.
Stk. 2. DONG Oil Pipe A/S kan stille krav om, at brugere og kommende brugere af separationsfaciliteterne stiller sikkerhed for refusion til DONG Oil Pipe A/S af selskabets omkostninger, jf. § 3 c, stk. 1, 1., 3. og 4. pkt. Refusionen forfalder til betaling, såfremt brugeren eller kommende brugere beslutter ikke at benytte faciliteterne eller afbryder eller forkorter brugen heraf, uden at der er andre brugere, som ønsker at fortsætte benyttelsen. Klima- og energiministeren træffer afgørelse i tilfælde af uenighed mellem DONG Oil Pipe A/S og en bruger eller kommende bruger om sikkerhedens størrelse og art.«
§ 3.
  
Stk. 3. Brugere af rørledningen, som ikke har pligt til at tilslutte produktionsanlæg til rørledningen, betaler ud over de i stk. 1 nævnte beløb 5 pct. af værdien af den transporterede råolie og kondensat.
 
6.§ 3, stk. 3,ophæves.
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 3-5.
  
7. I § 3, stk. 4, der bliver stk. 3, indsættes som 2. pkt.:
Stk. 4. De i stk. 1, nr. 1, nævnte kapitalomkostninger omfatter renter og øvrige finansieringsomkostninger på de optagne lån samt afdrag svarende til tilbagebetaling af lånene over 15 år.
 
»Tilbagebetalingstiden på et anlæg kan dog ikke overstige anlæggets forventede tekniske eller økonomiske levetid.«
Stk. 5. Transport- og energiministeren skal godkende de i stk. 1, 2 og 3 omhandlede beløb og fastsætter efter forhandling med Dansk Olie og Naturgas A/S og brugerne nærmere regler for beregningen, fordelingen og betalingen heraf. Ministeren kan for enkelte brugere, hvor omstændighederne ved produktionen fra enkelte felter taler herfor, tillade, at det i stk. 2 og 3 omhandlede beløb nedsættes.
 
8. I§ 3, stk. 5, der bliver stk. 4, ændres »stk. 1, 2 og 3« til: »stk. 1 og 2«.
  
9. I § 3, stk. 5, der bliver stk. 4, ophæves 2. pkt..
Stk. 6. Transport- og energiministeren kan med 6 måneders varsel bestemme, at betalingen af det i stk. 2 og 3 omhandlede beløb skal erlægges i form af råolie og kondensat.
 
10. I § 3, stk. 6, der bliver stk. 5, udgår »og 3«.
  
11.§ 3 a, stk. 1, affattes således:
§ 3 a.DONG A/S betaler til staten en afgift på 95 pct. af de i § 3, stk. 2 og 3, omhandlede beløb med fradrag af eventuel nedsættelse efter § 3, stk. 5.
 
» DONG Oil Pipe A/S betaler til staten en afgift på 95 pct. af beløbet, der er nævnt i § 3, stk. 2.«
  
12. Efter§ 3 a indsættes:
  
»§ 3 b.DONG Oil Pipe A/S fastsætter efter forhandling med brugerne af rørledningen og separationsfaciliteterne m.v. kriterier for hvilken sammensætning af råolie og kondensat, som kræver separation. Kriterierne fastsættes med det udgangspunkt, at en brugers råolie og kondensat kræver separation, når den ikke kan transporteres i et normalt skib beregnet til transport af råolie. Kriterierne skal godkendes af klima- og energiministeren og offentliggøres af DONG Oil Pipe A/S. Klima- og energiministeren kan fastsætte vilkår for godkendelsen af kriterierne. I tilfælde af uenighed mellem en bruger eller en kommende bruger og DONG Oil Pipe A/S om, hvorvidt brugerens eller den kommende brugers råolie og kondensat kræver separation, træffer ministeren afgørelse herom.
Stk. 2. Brugere eller kommende brugere af rørledningen m.v., hvis råolie og kondensat kræver separation, aftaler med DONG Oil Pipe A/S betaling og øvrige vilkår for separation af deres olie og kondensat. I tilfælde af uenighed fastsættes vilkårene af klima- og energiministeren. Aftalerne skal godkendes af klima- og energiministeren. Klima- og energiministeren kan fastsætte vilkår for godkendelsen.
§ 3 c. Brugerne af separationsfaciliteterne har pligt til at betale DONG Oil Pipe A/S' omkostninger i forbindelse med faciliteterne. Brugernes betaling for brug af separationsfaciliteterne skal i et regnskabsår dække omkostninger i forbindelse med faciliteterne i samme år. Omkostninger omfatter alle omkostninger relateret til driften af separationsfaciliteterne fratrukket eventuelle indtægter. Omkostninger omfatter endvidere de faktisk afholdte omkostninger til afdrag og forrentning af lån (fremmedkapital) til finansiering af separationsfaciliteterne, forrentning af den egenkaptalbinding, som investeringen i separationsfaciliteterne medfører, jf. stk. 2, samt hensættelser til omkostninger til fjernelse af separationsfaciliteterne.
Stk. 2. DONG Oil Pipe A/S' binding af egenkapital til finansiering af separationsfaciliteterne forrentes med den effektive rente for de aktuelle lån til finansiering af separationsfaciliteterne i samme regnskabsår med tillæg af 3 procentpoint. Uanset den faktiske egenkapital i DONG Oil Pipe A/S fastsættes egenkapitalbindingen ved beregning af DONG Oil Pipe A/S' omkostninger til 30 pct. af den samlede kapital, som i gennemsnit over året er bundet i separationsfaciliteterne.
Stk. 3. Brugere, hvis råolie og kondensat kræver separation, og brugere, hvis råolie og kondensat ikke kræver separation, men som ønsker at få foretaget separation, betaler for separation et beløb, der opgøres som de gennemsnitlige omkostninger, jf. stk. 1, i regnskabsåret pr. ton kondensat, som er frasepareret i samme regnskabsår.
Stk. 4. DONG Oil Pipe A/S kan opkræve acontobetaling for brug af separationsfaciliteterne.
Stk. 5. DONG Oil Pipe A/S offentliggør den aktuelle betaling for brug af separationsfaciliteterne.
Stk. 6. DONG Oil Pipe A/S aflægger særskilt regnskab for virksomhed efter § 1, stk. 2. Regnskabet revideres efter de regler, der til enhver tid er gældende for DONG Oil Pipe A/S' samlede virksomhed. Regnskabsåret følger kalenderåret. Regnskab, bilagt udtalelser fra brugerne, fremsendes til klima- og energiministeren. DONG Oil Pipe A/S offentliggør regnskabet. I tilfælde af uenighed om regnskabet mellem en bruger og DONG Oil Pipe A/S træffer klima- og energiministeren afgørelse.
§ 3 d. Enhver, som indvinder flydende kulbrinter fra grænseoverskridende felter mellem Danmark og et andet land, betaler 5 pct. af værdien af den del af den indvundne råolie og kondensat, som er indvundet fra dansk kontinentalsokkelområde i Nordsøen. Hvis den indvundne råolie og kondensat transporteres i rørledningen, jf. § 2, sker betaling efter 1. pkt. til DONG Oil Pipe A/S. I øvrige tilfælde sker betalingen til staten.
Stk. 2. Klima- og energiministeren kan fastsætte nærmere regler om beregning og betaling af afgift til staten efter stk. 1.«
   
§ 5.Dansk Olie & Naturgas A/ S skal erstatte skader, der forvoldes ved anlæg eller drift af rørledningen, selv om skaden er hændelig.
 
13. I § 5, stk. 1,indsættes efter »rørledningen«: » og separationsfaciliteterne m.v.«.
§ 6.
  
Stk. 2. Bestemmelserne i § 2, stk. 1, 2. pkt., § 3, stk. 1, nr. 3, og § 3, stk. 4, finder ikke anvendelse på virksomhed, der udøves i henhold til eneretsbevilling af 8. juli 1962 til efterforskning og indvinding af kulbrinter i Danmarks undergrund med tilhørende protokoller og aftaler.
 
14. I § 6, stk. 2, udgår », § 3, stk. 1, nr. 3«.
  
15. I § 6, stk. 2, ændres »§ 3, stk. 4« til: »§ 3, stk. 5« og »§ 2, stk. 3 og 5« ændres til: »§ 2, stk. 3, og afgørelser efter § 2, stk. 5, om vilkårene for tilslutning til og transport gennem rørledningen i aftaler mellem DONG Oil Pipe A/S og brugerne«.