Skriftlig fremsættelse (4. marts
2010)
Klima- og
energiministeren (Lykke Friis):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
etablering og benyttelse af en rørledning til transport af
råolie og kondensat. (Etablering af separationsfaciliteter og
ændring af afgiftsbestemmelser)
(Lovforslag nr. L 153).
Lovforslaget indeholder ændringer af lov om etablering
og benyttelse af en rørledning til transport af råolie
og kondensat.
Formålet med lovforslaget er at skabe hjemmel til, at
DONG Oil Pipe A/S kan etablere og drive faciliteter til separation
af råolie og kondensat, som transporteres gennem
olierørledningen fra Nordsøen til Fredericia. Loven
indeholder ikke bestemmelser om separationsfaciliteter, og der er
opstået behov herfor i forbindelse med planer for udbygning
af Hejre feltet.
Formålet med lovforslaget er endvidere at fritage
udenlandsk olie, som transporteres i rørlednin-gen i
transit, for det såkaldte 5 pct. element i betalingen for
transporten.
Endelig foreslås en ajourføring af loven,
herunder at en række forældede bestemmelser, der ikke
anvendes i praksis, ophæves.
Lovforslaget forventes at have begrænsede administrative
konsekvenser for det offentlige. Lov-forslaget vil medføre
et vist merarbejde i Energistyrelsen i forbindelse med nye
godkendelsesbefø-jelser. Udgiften hertil vil blive
refunderet af ansøger og bruger af separationsfaciliteterne,
som skal betale myndighedernes sagsbehandling efter loven.
Lovforslaget forventes ikke at have andre økonomiske
eller administrative omkostninger for det offentlige.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
Lovforslaget indebærer ophævelse af
lovbestemmelsen vedrørende opkrævning af 5 pct.
elemen-tet på udenlandsk olie, der transporteres i
rørledningen. Ved denne ophævelse bortfalder DONG Oil
Pipe A/S andel af den opkrævede afgift på udenlandsk
olie. Da der indtil nu ikke er transporteret udenlandsk olie i
transit gennem rørledningen, har DONG Oil Pipe A/S hidtil
ikke haft sådanne indtægter. Lovforslaget betyder blot,
at der ikke er mulighed for at opkræve 5 pct. elementet ved
evt. fremtidig transport af udenlandsk olie. Lovforslaget vurderes
ikke at have andre økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
Lovforslaget indebærer ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for borgere.
Lovforslaget har mulige konsekvenser for miljøet.
Etablering af separationsanlæg vil kræve udar-bejdelse
af en vurdering af virkninger på miljøet, som vil
være grundlag for fastsættelse af vilkår til
beskyttelse af miljøet ved godkendelsen.
I forhold til EU-retten har Europa-Kommissionen meddelt, at
den ikke på nuværende tidspunkt forudser, at
lovændringen giver problemer i forhold til
Koncessionsdirektivet.
I det jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med
bemærkninger, anbefales forslaget til Folketingets velvillige
behandling.