Fremsat den 25. februar 2010 af (Lars
Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om udendørs
hold af svin
(Ophævelse af
revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 173 af 19. marts 2001 om
udendørs hold af svin, som ændret ved § 1 i
lov nr. 1562 af 20. december 2006, lov nr. 496 af 12. juni 2009 og
§ 6 i lov nr. 500 af 12. juni 2009, foretages
følgende ændring:
1. § 18 a ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Baggrunden for dette lovforslag er, at justitsministeren
ifølge lov om udendørs hold af svin § 18 a
i folketingsåret 2009-10 skal fremsætte forslag om
revision af lovens § 12, hvorefter alle svin, bortset fra
pattegrise under 14 dage, altid skal have fri adgang til rent
drikkevand.
Revisionsbestemmelsen i § 18 a blev oprindeligt
indsat under Folketingets behandling af lov nr. 1526 af 20.
december 2006 om ændring af bl.a. lov om udendørs hold
af svin. Ifølge bestemmelsens daværende ordlyd skulle
justitsministeren i folketingsåret 2008-09 fremsætte
forslag om revision af § 12, hvilket var baggrunden for,
at ministeren den 28. januar 2009 fremsatte lovforslag nr. L 108 om
ændring af lov om udendørs hold af svin
(Ophævelse af revisionsbestemmelse). Ved lovforslaget blev
lovens § 18 a foreslået ophævet. Det
skyldtes, at en evaluering af, hvorvidt der for alle typer af svin
er behov for permanent adgang til vand om natten i frostvejr, og af
hvordan kravet om permanent adgang til vand fungerer i praksis,
viste, at kravet i § 12 ikke havde givet anledning til
alvorlige vanskeligheder. Herudover blev det anført, at
Danmarks EU-retlige og folkeretlige forpligtelser sætter
snævre grænser for, hvilke ændringer der kan
foretages af § 12.
Et flertal i Folketingets Udvalg for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri fremsatte imidlertid et ændringsforslag,
hvorefter § 18 a ikke ophæves, men perioden for
revision i stedet forlænges med et år, således at
justitsministeren pålægges i folketingsåret
2009-10 at fremsætte forslag om revision af lovens
§ 12. Ifølge bemærkningerne til
ændringsforslaget havde det til formål at sikre, at
justitsministeren får udarbejdet en videnskabelig
afdækning af svins behov for adgang til drikkevand.
Ændringsforslaget blev vedtaget ved lov nr. 496 af 12. juni
2009 om ændring af lov om udendørs hold af svin
(Ændring af revisionsbestemmelse).
Justitsministeriet har til brug for udarbejdelsen af
indeværende lovforslag indhentet udtalelser fra Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet ved Aarhus Universitet, Landbrug
& Fødevarer, Økologisk Landsforening og
Fødevarestyrelsen. Det er Justitsministeriets opfattelse, at
de indhentede udtalelser viser, at kravet i § 12 fortsat
ikke giver anledning til alvorlige vanskeligheder. Endvidere
fremgår det af udtalelsen fra Det Jordbrugsvidenskabelige
Fakultet, at de foreløbige resultater fra igangværende
forskning ved fakultetet viser, at indegående søer i
perioden op til faring har et øget behov for
væskeoptagelse, som om nødvendigt eller muligt
søges tilfredsstillet også i hvileperioden om
natten.
Da Danmarks EU-retlige og folkeretlige forpligtelser endvidere
sætter snævre grænser for, hvilke ændringer
der kan foretages af § 12, foreslås det, at
revisionsbestemmelsen i § 18 a i lov om udendørs
hold af svin ophæves, uden at der samtidig foreslås
ændringer af lovens § 12.
2. Gældende ret
Efter § 12 i lov nr. 173 af 19. marts 2001 om
udendørs hold af svin, som ændret ved lov nr. 1562 af
20. december 2006, skal alle svin, bortset fra pattegrise under 14
dage, altid have fri adgang til rent drikkevand.
Fri adgang til rent drikkevand indebærer ifølge
bemærkningerne til forslaget til hovedloven bl.a., at
afstanden fra svinenes opholdssteder til drikkevandet ikke må
være så stor, at svinene alene på grund af
afstanden hindres i at drikke, jf. Folketingstidende 2000-01,
tillæg A, s. 1733. Endvidere følger det af
bemærkningerne, at der ved udendørs hold af svin kan
opstå problemer med tildeling af vand, når det er
frostvejr, jf. Folketingstidende 2000-01, tillæg A, s.
1733.
Før ændringen af lov om udendørs hold af
svin ved lov nr. 1562 af 20. december 2006 fulgte det af
§ 12, at alle svin, bortset fra pattegrise på under
14 dage, altid skulle have fri adgang til rent drikkevand, undtagen
i perioder med frostvejr, hvor svinene mindst en gang om dagen
skulle have adgang til rent vand i forbindelse med fodring.
Lov om udendørs hold af svin § 12 blev
ændret ved lov nr. 1562 af 20. december 2006 om ændring
af lov om udendørs hold af svin, lov om indendørs
hold af smågrise, avls- og slagtesvin samt lov om
indendørs hold af drægtige søer og gylter
(Gennemførelse af Europarådets reviderede
rekommandation om svin m.v.). Ændringsloven
gennemfører bestemmelser i Rådets direktiv
91/630/EØF af 19. november 1991 om fastsættelse af
mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin, som ændret
ved Rådets direktiv 2001/88/EF af 23. oktober 2001 og
Kommissionens direktiv 2001/93/EF af 9. november 2001 (nu:
Rådets direktiv 2008/120/EF af 18. december 2008 om
fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af
svin (kodificeret udgave)). Ifølge direktivets artikel 4,
stk. 1, jf. direktivets bilag, kapitel I, pkt. 7, skal svin
(undtagen pattegrise under 14 dage) have permanent adgang til frisk
vand i tilstrækkelig mængde. Kravet blev indsat i
forbindelse med ændringen af direktivet ved Kommissionens
direktiv 2001/93/EF af 9. november 2001.
Ændringen i 2006 af lov om udendørs hold af svin
gennemfører endvidere Europarådets reviderede
rekommandation af 2. december 2004 om svin. Det følger af
rekommandationens artikel 11, stk. 7, at udstyr, der forsyner
svin med vand, skal kunne fungere under alle vejrforhold. Endvidere
følger det af rekommandationens artikel 14, stk. 1, at
alle svin til enhver tid skal have adgang til vand i
tilstrækkelig mængde og af passende kvalitet.
Efter lov om udendørs hold af svin § 18 a
skal justitsministeren i folketingsåret 2009-10
fremsætte forslag om revision af lovens § 12.
Revisionsbestemmelsen fik sin nuværende ordlyd ved lov nr.
496 af 12. juni 2009 om ændring af lov om udendørs
hold af svin (Ændring af revisionsbestemmelse) på
baggrund af et ændringsforslag fremsat af et flertal i
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, jf.
betænkning af 6. maj 2009 afgivet af Folketingets Udvalg for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri over lovforslag nr. L 108.
Det fremgår af bemærkningerne til
ændringsforslaget, at § 18 a har til formål
at sikre, at justitsministeren får udarbejdet en
videnskabelig afdækning af svins behov for adgang til
drikkevand.
3. Evaluering af kravet om svins permanente adgang til
vand
Til brug for Justitsministeriets overvejelser
vedrørende en videnskabelig afdækning af svins behov
for adgang til drikkevand indhentede ministeriet i
forlængelse af vedtagelsen af lov nr. 496 af 12. juni 2009 en
udtalelse fra Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet ved Aarhus
Universitet. Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet oplyste, at der
ikke pågik forskning, der nærmere undersøger
behovet for adgang til drikkevand hos svin, der holdes
udendørs. Endvidere oplyste fakultetet, at det ville kunne
påbegynde en undersøgelse heraf i januar 2010, at
undersøgelsen bør gennemføres over en periode
på 2 år, og at den vil indebære en udgift
på ca. 2,9 mio. kr.
Ved brev af 14. august 2009 til Folketingets Udvalg for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri tilkendegav
Justitsministeriet på baggrund af oplysningerne fra Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, at ministeriet måtte
lægge til grund, at det ikke umiddelbart ville være
muligt at iværksætte og afslutte et forskningsprojekt
med henblik på at afdække spørgsmålet om
svins behov for adgang til drikkevand, således at der
på baggrund heraf ville kunne fremsættes forslag om
revision af § 12 i lov om udendørs hold af svin i
folketingsåret 2009-10. Justitsministeriet tilkendegav, at
ministeriet derfor ikke ville tage initiativ til at
iværksætte et sådant forskningsprojekt, men at
ministeriet inden udgangen af 2009 ville indhente nye udtalelser
fra relevante myndigheder, forskningsinstitutter og organisationer
med henblik på at kunne tage højde for de seneste
erfaringer.
Justitsministeriet har derfor til brug for en evaluering af
kravet om, at alle svin, bortset fra pattegrise under 14 dage,
altid skal have fri adgang til rent drikkevand, anmodet Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet ved Aarhus Universitet, Landbrug
& Fødevarer, Økologisk Landsforening og
Fødevarestyrelsen om udtalelser om de seneste erfaringer med
bestemmelsen i § 12. Endvidere har Justitsministeriet
anmodet Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet om en udtalelse om den
seneste udvikling i forskningen om svins behov for adgang til
drikkevand.
Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet oplyser, at det alene kan
udtale sig om den seneste udvikling i forskningen om svins behov
for adgang til drikkevand, idet fakultetet ikke har grundlag for at
udtale sig om de seneste erfaringer med § 12.
For så vidt angår den seneste udvikling i
forskningen oplyser Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, at de
foreløbige resultater fra igangværende forskning ved
fakultetet vedrørende løsgående,
indendørs opstaldede, farende og diegivende søer har
vist, at søernes vandforbrug især øges omkring
fodring, men at rytmen i vandoptagelsen ændrer sig i
løbet af fare- og diegivningsperioden. Det anføres,
at der især ses en stigning i vandoptagelsen i perioden op
til faring, hvilket formentlig skyldes redebygningsaktivitet, der
ofte finder sted om natten eller i de tidlige morgentimer. I den
gennemførte forsøgsperiode viste 55 pct. af
søerne drikkeaktivitet i nattens løb (kl. 22-6), mens
kun omkring 20 pct. af søerne drak i nattens løb i de
øvrige perioder, som blev undersøgt.
Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet anfører samtidig,
at søers drikkeadfærd kan være påvirket af
både væskebehovet og miljøforhold, idet der ved
miljøforhold bl.a. forstås afstand til drikkevand,
eventuelle alternative væskekilder (f.eks. dug),
miljøberigelse, pladstildeling, lysforhold,
enkeltopstaldning eller opstaldning med artsfæller. Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet bemærker i den forbindelse,
at flere af disse forhold er anderledes for udesøer end for
indesøer, ligesom de vil variere henover året for
udesøer. Viden fra kortlægning af indesøers
drikkeadfærd kan dermed ikke direkte overføres til
udesøer.
Det er dog samlet set vurderingen fra Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, at resultaterne fra den
igangværende forskning antyder, at svin navnlig op til
faringen har et øget behov for væskeoptagelse, som om
nødvendigt eller muligt søges tilfredsstillet
også i hvileperioden om natten. Det anføres samtidig,
at det dog ikke kan udelukkes, at f.eks. hård kulde i
frostperioder vil afholde søerne fra at opsøge
drikkefaciliteter uden for hytten, eller at udesøers
faringsforløb, oftere end det ses hos indesøer,
ligger senere på dagen.
Landbrug & Fødevarer, herunder Videncenter for
Svineproduktion, der tillige har afgivet udtalelse på vegne
af Økologisk Landsforening, anfører, at de fortsat
ikke mener, at et krav om permanent adgang til vand er fagligt
begrundet, idet de finder, at svinenes behov er opfyldt, hvis der
er adgang til drikkevand i døgnets lyse timer.
Herudover oplyser organisationerne, at de i forbindelse med
den nuværende situation med permanent frost i en
længere periode har indhentet en række erfaringer om
dyrenes behov for vand i de mørke timer i perioden medio
december 2009 til medio januar 2010. Disse erfaringer, som er
indsamlet via besøg og interviews i besætninger, viser
ifølge organisationerne, at dyrenes vandbehov er i de lyse
timer, hvor drikkevandet også er tilgængeligt. I den
forbindelse anføres det, at dyrene i kolde perioder kun
kommer kortvarigt ud, og da oftest som følge af aktivitet i
forbindelse med fodring. Det anføres ligeledes, at
søerne ikke forlader hytterne efter mørkets
frembrud.
Organisationerne oplyser samtidig, at man er ved at montere en
vandmåler hos de diegivende søer i en besætning,
hvor der er frostfri vandforsyning hele døgnet. Det er
ifølge organisationerne forventningen, at registreringer
på denne vandmåler vil kunne give et indtryk af, om
producenternes tilbagemeldinger på dyrenes vandforbrug kan
underbygges.
Fødevarestyrelsen oplyser, at styrelsen generelt ikke
har oplevet problemer, hvad angår vanding af udendørs
svin. Styrelsen oplyser endvidere, at nogle få
besætninger har etableret anlæg, der holder vandet
isfrit, mens de øvrige besætningsejere normalt er
påpasselige med at sikre, at vandtrug eller vandhuller holdes
isfri i tilstrækkeligt omfang, således at svinene
får dækket deres vandbehov.
4. Justitsministeriets overvejelser
Som nævnt under pkt. 2 ovenfor gennemfører
§ 12 i lov om udendørs hold af svin artikel 4,
stk. 1, jf. direktivets bilag, kapitel I, pkt. 7, i
Rådets direktiv 91/630/EØF af 19. november 1991 om
fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af
svin med senere ændringer (nu: Rådets direktiv
2008/120/EF af 18. december 2008 om fastsættelse af
mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin (kodificeret
udgave)) og artikel 14, stk. 1, i Europarådets
reviderede rekommandation af 2. december 2004 om svin. Det
følger af de nævnte bestemmelser i direktivet og
rekommandationen, at svin skal have permanent adgang til vand.
Danmarks EU-retlige og folkeretlige forpligtelser sætter
således snævre grænser for, hvilke
ændringer der kan foretages af § 12, og det vil
efter Justitsministeriets opfattelse derfor være uforeneligt
med EU-retten generelt at undtage nætter i perioder med
frostvejr fra kravet om adgang til vand.
Hertil kommer, at det fremgår af de udtalelser, som
Justitsministeriet har indhentet, jf. pkt. 3 ovenfor, at der ikke
generelt siden lovændringen i 2006 har været problemer
med hensyn til vanding af udendørs svin. Herudover
fremgår det, at nogle få besætninger har
etableret anlæg, der holder vandet isfrit, mens de
øvrige besætningsejere normalt er påpasselige
med at sikre, at vandtrug eller vandhuller holdes isfri i
tilstrækkeligt omfang, således at svinene får
dækket deres vandbehov.
Endvidere fremgår det af udtalelsen fra Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, at de foreløbige
resultater fra igangværende forskning ved fakultetet viser,
at i hvert fald indegående søer i perioden op til
faring har et øget behov for væskeoptagelse, som om
nødvendigt eller muligt søges tilfredsstillet
også i hvileperioden om natten.
Det foreslås på den nævnte baggrund, at
revisionsbestemmelsen i § 18 a i lov om udendørs
hold af svin ophæves, uden at der samtidig foreslås
ændringer af lovens § 12.
Det kan i øvrigt oplyses, at Kommissionen i forbindelse
med sin handlingsplan for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd
(2006-2010) af 23. januar 2006 har tilkendegivet, at der i 2009 vil
blive fremlagt en rapport om beskyttelse af svin, der holdes til
landbrugsmæssigt formål, som skal danne grundlag for et
forslag om revision af Rådets direktiv 91/630/EØF (nu:
Rådets direktiv 2008/120/EF af 18. december 2008 om
fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af
svin (kodificeret udgave)). Rapporten er endnu ikke fremlagt. Som
Justitsministeriet tilkendegav under behandlingen af lovforslag nr.
L 108, vil ministeriet tage kravet om permanent adgang til frisk
vand op under forhandlingerne i EU, når Rådets direktiv
91/630/EØF (nu: Rådets direktiv 2008/120/EF af 18.
december 2008 om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til
beskyttelse af svin (kodificeret udgave)) skal revideres, jf.
Justitsministeriets besvarelse af 12. marts 2009 af
spørgsmål nr. 1 fra Udvalget for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri vedrørende lovforslaget. Ministeriet vil
i den forbindelse rejse spørgsmålet om, hvorvidt
reglen om adgang til vand kan gøres mere fleksibel.
5. De økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for stat, kommuner eller regioner.
6. De økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. De administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter, idet der
ikke foreslås ændringer af de bestemmelser i lov om
udendørs hold af svin, som gennemfører Rådets
direktiv 91/630/EØF af 19. november 1991 om
fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af
svin med senere ændringer (nu: Rådets direktiv
2008/120/EF af 18. december 2008 om fastsættelse af
mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin (kodificeret
udgave)).
10. Hørte myndigheder mv.
Lovforslaget har været sendt i høring hos Aktive
Dyrerettigheder, Alle Dyrs Ret, Dansk Arbejdsgiverforening (DA),
Dansk Erhverv, Danske Regioner, Den Danske Dyrlægeforening,
Det Biovidenskabelige Fakultet v/ Københavns Universitet,
Det Dyreetiske Råd, Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet v/
Aarhus Universitet, Det Veterinære Sundhedsråd, Dansk
Industri, Dyrefondet, Dyrenes Beskyttelse,
Dyreværnsforeningen Freja, DyreværnsOrganisationerne
SamarbejdsOrganisation (DOSO), Fagligt Fælles Forbund - 3F,
Kommunernes Landsforening, Kødbranchens
Fællesråd, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen af Danske Svineproducenter, Landsforeningen Frie
Bønder - Levende Land, Landsorganisationen i Danmark (LO),
OASA, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger (SALA), Teknologisk Institut, WSPA og
Økologisk Landsforening.
| | |
11. Sammenfattende
skema |
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
§ 18 a i lov om udendørs hold af svin
foreslås ophævet. Det indebærer en
ophævelse af justitsministerens forpligtelse til at
fremsætte forslag om revision af lovens § 12.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med den gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov nr. 173 af 19. marts 2001 om
udendørs hold af svin, som ændret ved § 1 i
lov nr. 1562 af 20. december 2006, lov nr. 496 af 12. juni 2009 og
§ 6 i lov nr. 500 af 12. juni 2009, fo-retages
følgende ændring: |
| | |
§ 18
a. Justitsministeren
fremsætter i folketingsåret 2009-10 forslag om revision
af § 12. | | 1.§ 18 a ophæves. |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. |