Fremsat den 5. februar 2010 af
Lone Dybkjær (RV),
Margrethe Vestager (RV) og Morten Østergaard (RV)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning og forskellige andre love samt
ophævelse af lov om registreret partnerskab
(Ægteskab mellem to personer af samme
køn)
§ 1
I lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning, jf. lovbekendtgørelse nr. 38 af 15. januar
2007, som ændret senest ved § 3 i lov nr. 349 af 6. maj
2009, foretages følgende ændringer:
1.
Før kapitel 1 indsættes:
»Kapitel 1
Lovens anvendelsesområde
§ § 1. Loven finder
anvendelse på ægteskab mellem to personer af
forskelligt køn og mellem to personer af samme
køn.«
2. I
kapitelbetegnelsen til kapitel 1
ændres »Kapitel 1« til: »Kapitel 1
a«.
3.
Paragrafbetegnelsen »§ 1« ændres til:
»§ 1 a«.
4. § 14,
2. pkt., ophæves, og i stedet indsættes:
»Præsten kan
afvise at foretage lysning for to personer af samme køn.
Regler om lysning fastsættes af kirkeministeren.«
5. § 15,
stk. 2, 2. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»En præst kan
afvise at velsigne en borgerlig vielse mellem to personer af samme
køn. Regler om velsignelse fastsættes af
kirkeministeren.«
6.
Efter § 17 indsættes:
Ȥ 17 a. En
præst kan afvise at foretage en kirkelig vielse, jf. §
16, af to personer af samme køn.«
7. § 40,
2. pkt., ophæves, og i stedet indsættes:
»En præst kan
afvise at foretage mægling mellem to personer af samme
køn. Regler om mægling fastsættes af
kirkeministeren efter forhandling med justitsministeren.«
8. I
§ 58 b, stk. 1, ændres
»§§ 1 og 4« til: »§§ 1 a og
4«.
9. I
§ 58 b, stk. 2, ændres
»kapitel 1« til: »kapitel 1 a«.
10. I
§ 66 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Bestemmelser om ægteskab i internationale traktater finder
ikke anvendelse på ægteskab mellem to personer af samme
køn eller på registreret partnerskab, medmindre dette
følger af traktaten eller medkontrahenterne tilslutter sig
dette.«
§ 2
I lov om ægteskabets retsvirkninger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 37 af 5. januar 1995, som ændret
senest ved § 2 i lov nr. 349 af 6. maj 2009, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1 ændres »Mand og
hustru« til: »Ægtefællerne«.
2. I
§ 2 ændres »mand og
hustru« til: »ægtefællerne«.
3. § 11,
stk. 1, 2. pkt., ophæves.
4. § 53,
stk. 1 og 2, affattes
således:
»Denne lovs bestemmelser kommer også til
anvendelse på ægtepagter, som indgås uden for
landet, når en af ægtefællerne har bopæl
her. Ægtefællernes myndighed til at indgå
ægtepagten skal bedømmes efter deres hjemsteds
lovgivning.
Stk. 2. En
ægtepagt, der er oprettet af en ægtefælle, der
ikke har bopæl her i landet, og som er gyldig efter
ægtefællens hjemsteds lovgivning, er, når
ægtefællen bosætter sig her i landet, gyldig her,
for så vidt den ikke strider mod denne lov. I forhold til
tredjemand er gyldigheden dog betinget af, at ægtepagten,
inden en måned efter at ægtefællen har taget
bopæl her, anmeldes til personbogen. Sker anmeldelsen senere,
regnes retsvirkningen først fra anmeldelsesdagen.«
§ 3
I lov om rettens pleje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1053 af 29. oktober 2009, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1266 af 16. december
2009, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 448 c indsættes efter stk.
1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Uanset
stk. 1 kan sag om opløsning af ægteskab mellem to
personer af samme køn eller om opløsning af
registreret partnerskab, der er omfattet af lov om registreret
partnerskab, behandles her, hvis ægteskabet eller
partnerskabet ikke anerkendes i det land, hvor parterne
bor.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
2. I
§ 448 c, stk. 3, der bliver stk.
4, ændres »stk. 1 og 2« til: »stk. 1 og
3«.
§ 4
I børneloven, lov nr. 460 af 7. juni 2001,
som ændret senest ved § 23 i lov nr. 542 af 24. juni
2005, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 35 indsættes som nyt kapitel:
»Kapitel 8 a
Ægteskab mellem to kvinder
§ § 35 a. Reglerne i
loven finder tilsvarende anvendelse for et barn, der fødes i
et ægteskab mellem to kvinder.
Stk. 2. Den kvinde, der
ikke føder barnet, betegnes som medmoder til barnet.
Betegnelsen anvendes i loven i stedet for betegnelsen far i de
tilfælde, hvor et barn fødes i et ægteskab
mellem to kvinder.«
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2010.
Stk. 2. Lov om
registreret partnerskab, jf. lovbekendtgørelse nr. 938 af
10. oktober 2005, ophæves, men finder fortsat anvendelse for
registreret partnerskab indgået før lovens
ikrafttræden.
Stk. 3. Et registreret
partnerskab, der er omfattet af lov om registreret partnerskab, kan
ændres til et ægteskab, jf. § 1, efter anmodning
fra begge partnere. Justitsministeren kan fastsætte regler
herom.
§ 6
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men §§ 1, 2 og
4 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft
for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslaget er en genfremsættelse af L 67 fra
folketingsåret 2007-08, 2.samling, om forslag til lov om
ændring af lov om ægteskabsindgåelse og
opløsning og forskellige andre love samt ophævelse af
lov om registreret partnerskab. Se Folketingstidende 2007-08,
2.samling, forhandlingerne side 2996 og tillæg A side 2651 og
2659.
Formålet er at indføre en
ægteskabslovgivning, som ligestiller homoseksuelle med
heteroseksuelle par og sikrer ligestilling i retsvirkningerne af et
indgået ægteskab, uanset om der er tale om
homoseksuelle eller heteroseksuelle. Sammenligner man loven om
registreret partnerskab med ægteskabslovgivningen, er der en
række rettigheder, som registrerede partnere ikke opnår
sammenlignet med ægtefolk, idet det eksempelvis ikke er
muligt at indgå registreret partnerskab i en kirke. Det er
vigtigt for forslagsstillerne at understrege, at vi med
lovforslaget alene vil ophæve de lovgivningsmæssige
forhindringer, der er for ligestilling af ægtefolk, uanset om
der er tale om heteroseksuelle eller homoseksuelle ægtepar.
Forslagsstillerne vil ikke blande sig i, om den enkelte præst
ønsker at vie ægtefæller af samme køn. I
dag er det også op til den enkelte præst selv at
afgøre, om denne vil vie ægtefolk, der tidligere er
blevet fraskilt. Ligebehandling er en af grundværdierne i det
danske demokrati, og vi bør derfor sørge for at
høre til blandt de førende nationer i verden,
når det gælder fuld anerkendelse af seksuelle
minoriteters rettigheder. Formålet med lovforslaget er at
stoppe den forskelsbehandling, der finder sted, ved at
indføre ens ægteskabslovgivning uanset seksualitet.
Det er endvidere forslagsstillernes ønske, at
faderskabsreglerne i børneloven fremover skal finde
anvendelse på børn, der fødes af en kvinde, der
har indgået ægteskab med en anden kvinde, således
at det vil være muligt for den kvinde, der ikke er moder til
barnet, at blive registreret som barnets medmoder.
Over de seneste år har man i en række lande
ligestillet hetero- og homoseksuelle ved at indføre ens
ægteskabslovgivning. Holland er foregangsland på
området, og man har for nylig evalueret tiltagene med at
implementere og administrere en ens ægteskabslovgivning
uanset seksualitet. Konklusionen var, at tiltagene måtte
anses som en ubetinget succes.
Med lovforslaget ønsker forslagsstillerne at danne en
ramme, der kan forbedre det enkelte individs levevilkår og
selvbestemmelsesret, og samtidig sende et utvetydigt politisk
signal om, at forskelsbehandling af seksuelle minoriteter ikke er
acceptabelt.
Det er ikke umiddelbart muligt at vurdere de økonomiske
og administrative konsekvenser af lovforslaget. Der vil formentlig
hovedsagelig være tale om økonomiske og administrative
konsekvenser ved implementeringen af lovforslaget. Det vil
især dreje sig om udarbejdelse af administrative forskrifter
og blanketter. Hertil kan komme udgifter for kommunerne til
ændring af registreret partnerskab til ægteskab.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
(Lov om ægteskabs indgåelse
og opløsning)
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse medfører, at
definitionen i dansk ret af et ægteskab udvides til
også at omfatte ægteskab indgået mellem to
personer af samme køn. Et sådant ægteskab vil
have de samme retsvirkninger som et ægteskab mellem to
personer af forskelligt køn.
Til nr. 2 og 3
Lovtekniske korrektioner som følge af
indsættelsen af det foreslåede kapitel 1.
Til nr. 4
Det skal være frivilligt for en præst, om
præsten vil foretage lysning for to personer af samme
køn.
Til nr. 5
Det skal være frivilligt for en præst, om
præsten vil velsigne en borgerlig vielse mellem to personer
af samme køn.
Til nr. 6
Det skal være frivilligt for en præst, om
præsten vil foretage en kirkelig vielse af to personer af
samme køn.
Til nr. 7
Det skal være frivilligt for en præst, om
præsten vil foretage mægling mellem to personer af
samme køn.
Til nr. 8 og 9
Lovtekniske korrektioner som følge af
indsættelsen af det foreslåede kapitel 1.
Til nr. 10
§ 4, stk. 4, i lov om registreret partnerskab indeholder
følgende bestemmelse: »Bestemmelser i internationale
traktater finder ikke anvendelse på det registrerede
partnerskab, medmindre medkontrahenterne tilslutter sig
dette.« Baggrunden for bestemmelsen er, at registreret
partnerskab hverken findes eller anerkendes i en række lande,
fordi dette strider mod fundamentale retsprincipper (ordre public)
i de pågældende lande. Danmark kan derfor ikke ensidigt
bestemme, at bestemmelser om ægteskab i internationale
traktater også skal omfatte registreret partnerskab,
medmindre dette følger af traktaten eller de
medkontraherende stater tilslutter sig dette. Det samme gør
sig gældende i relation til ægteskab mellem to personer
af samme køn. Den foreslåede bestemmelse i § 1,
nr. 10, viderefører således med visse redaktionelle
ændringer den gældende bestemmelse i partnerskabslovens
§ 4, stk. 4.
Til § 2
(Lov om ægteskabets
retsvirkninger)
Til nr. 1 og 2
Bestemmelserne er en konsekvens af, at loven skal finde
anvendelse på ægteskab mellem to personer af samme
køn.
Til nr. 3
En hustrus mulighed for at foretage indkøb til egne
særlige behov på kredit ophæves.
Til nr. 4
Bestemmelsen er en konsekvens af, at loven også skal
finde anvendelse på ægtepagter mellem to personer af
samme køn.
Til § 3
(Retsplejeloven)
Til nr. 1
Bestemmelse om, at en sag om opløsning af
ægteskab mellem to personer af samme køn eller om
opløsning af registreret partnerskab kan behandles her i
landet, hvis ægteskabet eller partnerskabet ikke anerkendes i
det land, hvor parterne bor.
Til nr. 2
Lovteknisk korrektion som følge af indsættelsen
af et nyt stk. 2 i § 448 c, hvorved det nuværende stk. 2
bliver stk. 3.
Til § 4
(Børneloven)
Til nr. 1
Bestemmelsen sikrer, at faderskabsreglerne i børneloven
kan finde anvendelse på børn, der fødes af en
kvinde, der har indgået ægteskab med en anden kvinde.
Det vil herefter være muligt for den kvinde, der ikke er
moder til barnet, at bliver registreret som barnets medmoder. Der
vil som udgangspunkt være tale om de tilfælde, hvor
moderen til barnet er blevet kunstigt befrugtet.
Den foreslåede bestemmelse vedrører alene de
tilfælde, hvor et barn fødes i et ægteskab
mellem to kvinder. Der er således ikke indsat bestemmelser,
der vedrører et barn, der fødes i et ægteskab
mellem to mænd, da dette vil nødvendiggøre en
rugemoder (surrogatmoder) el.lign., hvilket efter
børnelovens § 31 ikke er lovligt med den eksisterende
lovgivning.
Derimod omfatter bestemmelsen såvel lesbiske, der bliver
gravide ved insemination, som de tilfælde, hvor moderen
bliver gravid ved et seksuelt forhold.
Til § 5
(Ikrafttræden)
Indførelse af ægteskab mellem to personer af
samme køn vil kræve en række administrative
ændringer, bl.a. af kommunernes vielsessystemer. For at give
mulighed for at gennemføre disse ændringer inden
lovens ikrafttræden foreslås det, at loven træder
i kraft den 1. juli 2010.
Til § 6
(Grønland og
Færøerne)
Bestemmelsen vedrører lovforslagets territoriale
gyldighed og indebærer, at lovforslaget ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men at §§ 1, 2
og 4 ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i
kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige
færøske og grønlandske landsdele
tilsiger.
Bilag 1
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om ægteskabs indgåelse
og opløsning, jf. lovbekendtgørelse nr. 38 af 15.
januar 2007, som ændret senest ved § 3 i lov nr. 349 af
6. maj 2009, foretages følgende ændringer: 1. Før
kapitel 1 indsættes: »Kapitel 1 Lovens
anvendelsesområde § 1.
Loven finder anvendelse på ægteskab mellem to personer
af forskelligt køn og mellem to personer af samme
køn.« |
Kapitel 1 Ægteskabsbetingelser § 1. Den,
som er under 18 år, må ikke indgå ægteskab
uden tilladelse fra den myndighed, som efter § 13 skal
prøve ægteskabsbetingelserne. Den myndighed, som efter
§ 13 skal prøve ægteskabsbetingelserne, kan ved
meddelelse af tilladelse til indgåelse af ægteskab til
en ung under 18 år fastsætte vilkår om, at den
unge trods ægteskabet fortsat er mindreårig og dermed
umyndig indtil det fyldte 18. år. | | 2. I
kapitelbetegnelsen til kapitel 1
ændres »Kapitel 1« til: »Kapitel 1
a«. 3.
Paragrafbetegnelsen »§ 1« ændres til:
»§ 1 a«. |
§ 14. Efter parternes ønske
kan der ske lysning ved kundgørelse fra prædikestolen.
Regler herom fastsættes af kirkeministeren. | | |
§ 15.
Ægteskab indgås ved kirkelig eller borgerlig
vielse. | | |
Stk. 2. Ægtefæller kan
få et ægteskab, som er indgået ved borgerlig
vielse, kirkeligt velsignet af en præst i folkekirken. Regler
herom fastsættes af kirkeministeren. | | |
| | 4.§ 14, 2. pkt., ophæves, og i
stedet indsættes: »Præsten kan afvise at
foretage lysning for to personer af samme køn. Regler om
lysning fastsættes af kirkeministeren.« 5.§ 15, stk. 2, 2. pkt., ophæves, og
i stedet indsættes: »En præst kan afvise at
velsigne en borgerlig vielse mellem to personer af samme
køn. Regler om velsignelse fastsættes af
kirkeministeren.« |
| | 6. Efter §
17 indsættes: »§ 17
a. En præst kan afvise at foretage en kirkelig vielse,
jf. § 16, af to personer af samme køn.« |
§ 40. Efter
begge parters ønske kan der ske mægling ved
præsten. Regler herom fastsættes af kirkeministeren
efter forhandling med ministeren for familie- og
forbrugeranliggender. | | 7.§ 40, 2. pkt., ophæves, og i
stedet indsættes: »En præst kan afvise at
foretage mægling mellem to personer af samme køn.
Regler om mægling fastsættes af kirkeministeren efter
forhandling med justitsministeren.« |
§ 58 b.
Afgørelser efter §§ 1 og 4, § 10, stk. 2, og
§ 11 a, stk. 2, samt afgørelser om anerkendelse af
udenlandske skilsmisser til brug for prøvelse af
ægteskabsbetingelserne kan påklages til ministeren for
familie- og forbrugeranliggender. Stk. 2. Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender kan fastsætte regler om behandlingen af
sager efter denne lovs kapitel 1. | | 8. I § 58 b, stk. 1, ændres
»§§ 1 og 4« til: »§§ 1 a og
4«. 9. I § 58 b, stk. 2, ændres
»kapitel 1« til: »kapitel 1 a«. |
§ 66. Ved
overenskomst med fremmed stat eller af ministeren for familie- og
forbrugeranliggender kan der fastsættes regler om forholdet
mellem dansk og anden stats lovgivning om ægteskabs
indgåelse og opløsning. | | 10. I § 66 indsættes som stk. 2: »Stk. 2. Bestemmelser om
ægteskab i internationale traktater finder ikke anvendelse
på ægteskab mellem to personer af samme køn
eller på registreret partnerskab, medmindre dette
følger af traktaten eller medkontrahenterne tilslutter sig
dette.« |
§ 1. Mand
og hustru skal være hinanden til støtte og i
fællesskab varetage familiens tarv. | | § 2 I lov om ægteskabets retsvirkninger,
jf. lovbekendtgørelse nr. 37 af 5. januar 1995, som
ændret senest ved § 2 lov nr. 349 af 6. maj 2009,
foretages følgende ændringer: 1. I § 1 ændres »Mand og
hustru« til: »Ægtefællerne«. |
§ 2. Det
påhviler mand og hustru gennem pengeydelse, gennem virksomhed
i hjemmet eller på anden måde, at bidrage, hver efter
sin evne, til at skaffe familien det underhold, som efter
ægtefællernes livsvilkår må anses for
passende. Til underholdet henregnes, hvad der udkræves til
husholdningen og børnenes opdragelse såvel som til
fyldestgørelse af hver ægtefælles særlige
behov. | | 2. I § 2 ændres »mand og
hustru« til: »ægtefællerne«. |
§ 11.
(…) Samme ret har hustruen med hensyn til sædvanlige
retshandler til fyldestgørelse af sit særlige behov.
(…) | | 3.§ 11, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves. |
53. Denne lovs bestemmelser kommer
også til anvendelse på ægtepagter, som
indgås uden for landet, når manden har bopæl her,
dog at kvindens myndighed til at indgå ægtepagten
bedømmes efter hendes hjemsteds lovgivning. | | 4.§ 53, stk. 1 og 2, affattes således: »Denne lovs bestemmelser kommer
også til anvendelse på ægtepagter, som
indgås uden for landet, når en af
ægtefællerne har bopæl her.
Ægtefællernes myndighed til at indgå
ægtepagten skal bedømmes efter deres hjemsteds
lovgivning. |
Stk. 2.
Ægtepagt, oprettet af en mand, der ikke har bopæl her i
landet, og gyldig efter hans hjemsteds love, er, når han
bosætter sig her i landet, gyldig her, for så vidt den
ikke strider mod denne lov. I forhold til tredjemand er gyldigheden
dog betinget af, at ægtepagten inden 1 måned, efter at
manden har taget bopæl her, anmeldes til personbogen; sker
anmeldelsen senere, regnes retsvirkningen først fra
anmeldelsesdagen. Stk.
3…... | | Stk. 2. En ægtepagt, der er oprettet
af en ægtefælle, der ikke har bopæl her i landet,
og som er gyldig efter ægtefællens hjemsteds
lovgivning, er, når ægtefællen bosætter sig
her i landet, gyldig her, for så vidt den ikke strider mod
denne lov. I forhold til tredjemand er gyldigheden dog betinget af,
at ægtepagten, inden en måned efter at
ægtefællen har taget bopæl her, anmeldes til
personbogen. Sker anmeldelsen senere, regnes retsvirkningen
først fra anmeldelsesdagen.« |
| | |
§ 448
c. Sag om ægteskab kan behandles her i riget,
såfremt 1) sagsøgte har bopæl
her, 2) sagsøgeren har bopæl her
og enten har boet her i de sidste to år eller tidligere har
haft bopæl her, 3) sagsøgeren er dansk statsborger,
og det godtgøres, at han på grund af sit
statsborgerskab ikke vil kunne anlægge sag i det land, hvor
han har bopæl, 4) begge parter er danske statsborgere, og
sagsøgte ikke modsætter sig indbringelse for dansk
domstol, eller 5) skilsmisse søges på
grundlag af separation meddelt her i landet inden for de sidste fem
år. | | § 3 I lov om rettens pleje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1053 af 29. oktober 2009, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1266 af 16. december
2009, foretages følgende ændringer: 1. I § 448 c indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: |
Stk. 2. Sag om et ægteskabs
omstødelse eller beståen kan indbringes for retten her
i riget, når ægteskabet er indgået her. | | »Stk. 2. Uanset stk. 1 kan sag om
opløsning af ægteskab mellem to personer af samme
køn eller om opløsning af registreret partnerskab,
der er omfattet af lov om registreret partnerskab, behandles her,
hvis ægteskabet eller partnerskabet ikke anerkendes i det
land, hvor parterne bor.« Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. |
Stk. 3. Reglerne i stk. 1 og 2
kan fraviges ved overenskomst med fremmed stat. | | 2. I § 448 c, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »stk. 1 og 2« til: »stk. 1 og
3«. |
| | § 4 I børneloven, lov nr. 460 af 7.
juni 2001, som ændret senest ved § 23 i lov nr. 542 af
24. juni 2005, foretages følgende ændring: |
| | 1. Efter §
35 indsættes som nyt kapitel: |
| | »Kapitel 8 a Ægteskab mellem
to kvinder |
| | § 35 a.
Reglerne i loven finder tilsvarende anvendelse for et barn, der
fødes i et ægteskab mellem to kvinder. |
| | Stk. 2. Den kvinde, der ikke føder
barnet, betegnes som medmoder til barnet. Betegnelsen anvendes i
loven i stedet for betegnelsen far i de tilfælde, hvor et
barn fødes i et ægteskab mellem to
kvinder.« |