Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 27. maj 2010
1. Ændringsforslag
Det Radikale Venstres medlem af udvalget har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. februar 2010 og var til 1.
behandling den 26. marts 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Efter 1. behandling af lovforslaget besluttede Retsudvalget at
sende forslaget i høring sammen med B 122 og B 123. Kopi af
de indkomne høringssvar og et notat herom er omdelt til
udvalget. Justitsministeren har endvidere haft lejlighed til at
kommentere de indkomne høringssvar. Notatet er optrykt som
bilag til betænkningen.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra Trans-Danmark.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Udvalget har endvidere stillet 2 spørgsmål til
kirkeministeren, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i udvalget (S, SF, RV,
EL, LA og Christian H. Hansen (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over
Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et
mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal
ved afstemning i Folketingssalen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af et flertal (S,
SF, EL, LA og Christian H. Hansen (UFG)):
1) Den
under nr. 1 foreslåede § 1 affattes således:
Ȥ 1. Loven finder
anvendelse på ægteskab mellem to personer uanset disses
køn.«
[Præcisering af det
kønsneutrale perspektiv i forslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Forslagsstiller ønsker i overensstemmelse med
bemærkningerne fra LGBT Danmark at undgå et
udgangspunkt i kønsopfattelsen, der er forsimplet.
Kim Andersen V
Kristian Pihl Lorentzen V Karsten Nonbo V
Peter Skaarup DF fmd.
Marlene Harpsøe DF Pia Adelsteen DF
Tom Behnke KF Christian H. Hansen UFG
Simon Emil Ammitzbøll LA Karen Hækkerup
S Maja Panduro S Bjarne Laustsen S Julie Skovsby S
Anne Baastrup SF nfmd.
Karina Lorentzen Dehnhardt SF Lone Dybkjær RV
Line Barfod EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 3 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 123
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Henvendelse af 22/2-10 fra
Trans-Danmark |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Godkendt tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Skriftlig høring over
lovforslaget |
6 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
7 | Høringssvar af 2/5-10 fra
Børnesagens Fællesråd |
8 | Høringssvar af 3/5-10 fra
DanAdopt |
9 | Henvendelse af 5/5-10 fra Rigsombudet
på Færøerne vedr. høring |
10 | Høringssvar af 17/5-10 fra
Domstolsstyrelsen |
11 | Høringssvar af 18/5-10 fra
Kvinderådet |
12 | Høringssvar af 16/5-10 fra LGBT
Danmark |
13 | Høringssvar af 18/5-10 fra
Advokatrådet |
14 | Høringssvar af 19/5-10 fra
Færøernes Landsstyre |
15 | Høringsnotat |
16 | 2. udkast til betænkning |
17 | Høringssvar af 18/5-10 fra
Grønlands Selvstyre |
18 | Høringssvar af 24/5-10 fra Institut
for Menneskerettigheder |
19 | 3. udkast til betænkning |
| |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 123
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om redegørelse for
retsvirkningerne af kirkelige vielser af både heteroseksuelle
og homoseksuelle par i Norge og Sverige og i den forbindelse for
selve ritualet og en generel redegørelse for den
kønsneutrale ægteskabslovgivning i de to lande, til
justitsministeren, og ministerens foreløbige svar
herpå |
2 | Spm. om redegørelse for
drøftelserne og resultatet af ministerens møde den
15. april 2010 med biskopperne om, hvordan folkekirken bør
forholde sig til ønsket om, at partnerskab mellem to
personer af samme køn skal kunne indgås ved en
kirkelig handling, til kirkeministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om oversendelse af udvalgets
kommissorium og den endelige sammensætning af udvalget,
så snart det foreligger, til kirkeministeren, og ministerens
svar herpå |
4 | Spm. om kommentar til høringssvar
af 17/5-10 fra Domstolsstyrelsen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om kommentar til høringssvar
af 16/5-10 fra LGBT Danmark, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
6 | Spm. om kommentar til høringssvar
af 18/5-10 fra Advokatrådet, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | Spm. om kommentar til høringssvar
af 24/5-10 fra Institut for Menneskerettigheder, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
Bilag 2
Høringsnotat
Forslagene har været sendt i
høring fra den 27.april 2010 til 18. maj 2010 hos
følgende:
AC Børnehjælp, Adoptionsnævnet, Adoption
& Samfund, Advokatsamfundet, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns
Vilkår, DanAdopt, Danske Advokater, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Familieadvokater, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Familiens Forening, Foreningen Far til
Støtte for Børn og Forældre, Institut for
Menneskerettigheder, Landsforeningen Børn og Samvær,
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og
transpersoner, Kvinderådet, Mødrehjælpen, Red
Barnet, Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre,
Retssikkerhedsfonden, Rigsombudsmanden i Grønland,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Trans-Danmark,
Foreningen af Offentlige Chefer i statsforvaltningerne, Foreningen
af Statsforvaltningsdirektører og Foreningen af
Statsforvaltningsjurister
Der er modtaget høringssvar
fra:
Børnesagens Fællesråd, DanAdopt,
Domstolsstyrelsen, Kvinderådet, LGBT Danmark,
Advokatrådet og Færøernes Landsstyre.
Af de modtagne høringssvar har
følgende ikke haft bemærkninger:
Børnesagens Fællesråd.
Der er modtaget følgende
bemærkninger fra DanAdopt, Domstolsstyrelsen,
Kvinderådet, LGBT Danmark, Advokatrådet og
Færøernes Landsstyre.
DanAdopts bemærkninger til L
123, B 122 og B 123:
Hilser forslagene velkomne.
Domstolsstyrelsens bemærkninger
er kun til L 123:
»Det fremgår af retsplejelovens § 448 c,
stk.1, at sager om ægteskabet kan behandles her i riget,
såfremt sagsøgte har bopæl her,
sagsøgeren har bopæl her og enten har boet her i de
sidste to år eller tidligere har haft bopæl her,
sagsøgeren har dansk statsborgerskab, og det
godtgøres, at han på grund af sit statsborgerskab ikke
vil kunne anlægge sag i det land, hvor han har bopæl,
begge parter er danske statsborgere, og sagsøgte ikke
modsætter sig indbringelse for dansk domstol, eller
skilsmisse søges på grundlag af separation meddelt her
i landet inden for de sidste fem år.
I det fremsendte lovforslag L 123 § 3, nr. 1,
foreslås det, at alle sager om opløsning af
ægteskab mellem to personer af samme køn eller
opløsning af registreret partnerskab, der er omfattet af lov
om registreret partnerskab, kan behandles her i landet, uanset
bestemmelserne i § 448 c, stk.1, hvis ægteskabet eller
partnerskabet ikke anerkendes i det land, hvor parterne bor.
Det skønnes på denne baggrund, at lovforslaget
vil medføre en øget sagsmængde ved de danske
domstole, idet det efter forslaget som udgangspunkt er alle
ægteskabssager mellem to personer af samme køn, der
kan anlægges ved de danske domstole - forudsat at personerne
er bosiddende i et land, der ikke anerkender ægteskab mellem
personer af samme køn - uanset om personerne i øvrigt
har tilknytning til Danmark. Det er imidlertid ikke på
nuværende tidspunkt muligt med sikkerhed at vurdere, i hvor
høj grad reglerne om ægteskabsopløsning vil
blive benyttet.
Domstolsstyrelsen kan derfor ikke udtale sig nærmere om
merbelastningens omfang.«
Kvinderådets bemærkninger
til L 123, B 122 og B 123
»Kvinderådets holdning til de tre forslag er
positiv, og vi ønsker at støtte bestræbelserne
på at ligestille homoseksuelle og heteroseksuelle par.
Vi har noteret os, at L123 indebærer ligestilling mellem
gifte medmødre og gifte fædre, hvilket vi som
kvindeorganisation kun kan bifalde.
Vi vil i øvrigt henvise til det fyldige
høringssvar fra LGBT Danmark, Landsforeningen for
bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner, som vi har
haft anledning til at læse.«
LGBT Danmarks bemærkninger til
L 123, B 122 og B 123
Generelle bemærkninger
"Forslagene handler om retlig regulering af parforhold.
Landsforeningen finder det rigtigt at ligestille parforhold uanset
parternes køn. Det er landsforeningens opfattelse, at der
kun bør være ét retsinstitut, ægteskabet.
Det var et udtryk for det politisk mulige, da Folketinget i 1989
gennem vedtagelse af lov om registreret partnerskab skabte et nyt
retsinstitut vedrørende par af samme køn.
Således bør fortolkningen af ægteskabet
omfatte alle parforhold, og lov om registreret partnerskab
bør ophæves. Dermed vil man også få
fjernet den forskelsbehandling, der i dag finder sted i
medfør af de to loves forskellige retsvirkninger. Denne
forskelsbehandling finder sted på flere områder:
1) Tilknytningskrav: Der findes i partnerskabsloven et
tilknytningskrav, som stiller visse krav til parternes
statsborgerskab. Sådanne krav findes ikke i
ægteskabslovgivningen.
En af konsekvenserne ved dette er, at en dansk statsborger,
der er udstationeret i udlandet, ikke kan indgå registreret
partnerskab i Danmark med en udlænding.
Bestemmelsen er begrundet i, at da ikke alle lande anerkender
registrerede partnerskaber, vil en registreret partner
efterfølgende kunne indgå ægteskab i udlandet,
hvorefter vedkommende efter dansk lovgivning er bigamist.
Justitsministeren har netop brugt denne argumentation under 1.
behandlingen af forslagene. Skønt ræsonnementet er
korrekt, finder landsforeningen ikke, der er proportionalitet - det
skal ikke være nok til at berøve en dansk statsborger
retten til retlig anerkendelse af sit parforhold i Danmark, hvilket
er et væsentligt indgreb i borgerens rettigheder. På
grund af mistænkeliggørelse kan en homoseksuel i den
situation således f.eks. ikke sikre sin partner
arvemæssigt osv.
2) Børn: Der findes i partnerskabsloven en undtagelse
vedr. adoption. Denne er dog netop med vedtagelsen af L 146
ophævet pr. 1. juli 2010.
Det ene af nærværende forslag, L 123, nævner
specifikt en ligestilling af gifte medmødre med gifte
fædre. Det er landsforeningens opfattelse, at alle
børns slægtskabsforhold skal reguleres under
børneloven og ikke, som i dag, hvor børn af lesbiske
par får fastlagt slægtskab i medfør af
adoptionsloven, for så vidt angår medmoderen. Som en
konsekvens af børnelovens og adoptionslovens forskellige
retsvirkninger, har børnene forskellig retsstilling. En
væsentlig forskel er vedrørende barnets
statsborgerskab. Hvis en udenlandsk kvinde føder et barn i
Danmark, får barnet dansk statsborgerskab, hvis hendes
partner er en dansk mand, men ikke, hvis hendes partner er en dansk
kvinde. Det skyldes, at statsborgerskabet nedarves via
børneloven, men ikke via adoptionsloven. Således skal
disse børn af et lesbisk parforhold have dansk
statsborgerskab ved naturalisation. Landsforeningen kender
eksempler på, at der er store børn, der er født
og opvokset i Danmark, som ikke har dansk statsborgerskab fordi
deres forældre er kvinder.
Ligeledes er det uheldigt, at forældrepar af samme
køn ikke kan blive anerkendt, hvis parterne er ugifte
(ikke-registrerede). Og endelig er det i praksis et stort problem,
at forældrepar af samme køn ofte ikke forstår,
at de skal gøre noget andet og meget mere end andre
forældrepar for at blive anerkendt. Når man lige har
fået et lille barn, er der meget andet end
adoptionsformularer, der presser sig på. og det kan
konstateres, at mange ender med aldrig at få
gennemført adoptionen. Dette har alvorlige følger for
de familier, der siden går fra hinanden. Justitsministeren
udtalte under 1. behandlingen af L 123 sin modstand mod en
ligestilling af medmødre og fædre i børneloven
og begrundede dette med det naturlige i, at der skal en mand og en
kvinde til at skabe et barn. Det er landsforeningens opfattelse, at
regeringen dermed lukker øjnene for forskelsbehandling af
danske børnefamilier og tilsidesætter børns
retsstilling, hvis deres forældre er homoseksuelle. Familier
i dagens Danmark ser ud på mange måder, og det er ikke
styret af biologi - lovgivning om sociale forhold kan ikke
begrundes i biologi.
3) Kirkelig vielse. Dansk lovgivning giver trossamfund
mulighed for at foretage juridisk bindende vielser. Den
bemyndigelse, staten således har givet trossamfundene,
begrænses i partnerskabsloven til kun at gælde par af
modsat køn. Landsforeningen finder det helt uforeneligt med
en moderne retsopfattelse, at en verdslig lovgivning skal
udmønte særlige religiøse forbud, og i
øvrigt at den skal tvinge alle religiøse samfund,
uanset anskuelse, til at overtage disse forbud.
Folkekirkens indstilling til det registrerede partnerskab har
været genstand for en debat gennem årtier. Folkekirken
har på den baggrund indført velsignelsesritualer til
anvendelse for registrerede partnere, svarende til velsignelse af
borgerligt indgået ægteskab. Folkekirken har
således gjort, hvad den kan, indenfor sine egne rammer.
Regeringens holdning om, at en betydelig del af folkekirken skal
udtrykke sit ønske om adgang til kirkelig vielse af par af
samme køn, for at en lovændring kan komme på
tale, er alene et politisk synspunkt. Da Rigsdagen 23. maj 1947
vedtog loven om kvindelige præster skete det under massiv
modstand fra biskopper og menighedsråd.
Landsforeningen finder det i forlængelse heraf endvidere
utilfredsstillende, at regeringen afviser at ændre loven
før et udvalg under Kirkeministeriet har færdiggjort
sit arbejde. Det er Folketinget uvedkommende, hvad dette udvalg
mener. Den lovgivning Folketinget udfærdiger er - og skal
være - verdslig. Hvis udvalget skulle nå frem til, at
ægteskab for par af samme køn er uforeneligt med
folkekirkens trosgrundlag, hvad skulle konsekvensen heraf så
være? At Folketinget ikke kunne ændre
ægteskabsloven, som handler om juridisk ægteskab? Ved
at indsætte et forbud i partnerskabsloven har Folketinget
gjort sig skyldig i usaglig forskelsbehandling, idet Folketinget
ikke kan begrunde lovgivning i religiøse
forestillinger.
Internationalt: Det bemærkes, at en række lande
allerede gennem de sidste 10 år har åbnet
ægteskabet for par af samme køn: Holland (2001),
Belgien (2003), Spanien (2005), Canada (2005), Sydafrika (2006),
Norge (2008) og Sverige (2009). I Portugal har parlamentet vedtaget
et lovforslag, som afventer præsidentens ratifikation.
Også flere stater i USA har åbnet ægteskabet,
ligesom Mexico City (2010), som blev den første jurisdiktion
i Latinamerika, der gjorde ægteskabet
kønsneutralt.
Der eksisterer i dag en helt utilfredsstillende situation,
hvor Danmark kun har anerkendt få landes partnerskabslove,
ligesom man anerkender andre landes kønsneutrale
ægteskaber blot som registrerede partnerskaber i
Danmark.
Transpersoner: Indførelsen af et kønsneutralt
ægteskab være den rigtige løsning i forhold til
transkønnede, idet et par i så fald ikke skal skifte
retsinstitut, dersom den ene part skifter juridisk køn. I
praksis er det allerede sådan for ægtepar, idet man
ikke længere tvangsopløser disse ved
kønsskifte. Det betyder altså, at der findes
ægtepar af samme køn i Danmark. Også af den
grund er det utilfredsstillende, at Danmark ikke anerkender andre
landes kønsneutrale ægteskaber.
På den baggrund kan Landsforeningen tilslutte sig alle
tre forslag - og B 56.
Vedr. L 123
Forslaget handler om at åbne ægteskabet for par af
samme køn, hvilket grundlæggende er det,
landsforeningen ønsker. Der skal dog knyttes nogle
bemærkninger til de konkrete formuleringer.
Ad § 1, nr. 1. Det foreslås indsat forrest i
ægteskabslovens at »Loven finder anvendelse på
ægteskab mellem to personer af forskelligt køn og
mellem to personer af samme køn.« Det er
landsforeningens opfattelse, at man så vidt muligt skal
undgå at lovgive med udgangspunkt i en kønsopfattelse,
der bygger på en forenklet forståelse af to
køn.
En mere inkluderende formulering ville være:
»Loven finder anvendelse på ægteskab mellem to
personer uanset disses køn.«
Ad § 1, nr. 4-7. Punkterne handler om, at præster
kan afvise lysning, velsignelse, vielse og mægling af par af
samme køn. Landsforeningen er helt enig i, at en præst
ikke skal tvinges til disse handlinger, men er uenig i måden
dette foreslås reguleret. Loven bør ikke tage
udgangspunkt i parrets køn, men derimod i præstens
religion. Det handler her om religionsfrihed og trossamfundenes ret
til fortolkning af deres religion. At nogle trossamfund og/eller
præster mv. finder, at deres religion er uforenelig med
anerkendelsen af par af samme køn, skal ikke føre
til, at en sådan forestilling skal finde en plads i en
verdslig lovgivning.
En præst må ikke i almindelighed afvise en
handling på basis af parternes køn. Men præsten
kan med udgangspunkt i en religionsfortolkning afvise en handling,
f.eks. pga. parternes køn eller fordi en af parterne
tidligere har været gift. Bestemmelserne er en beskyttelse af
religionsfortolkning, ikke en adgang til diskrimination.
Det skal i øvrigt bemærkes, at den ret
præsterne i dag har til at afvise fraskilte, ikke er hjemlet
direkte i loven men i en administrativ forskrift2. Denne praksis
kunne fortsættes, også i forhold til andre forhold ved
parrene herunder parternes køn, hvorved § 1, nr. 4-7
helt kan udelades.
Hvis man vil fastholde, at dette skal lovhjemles, bør
det ikke, som foreslået, ske gennem henvisning til parrets
køn, (f.eks. »Præsten kan afvise at foretage
lysning for to personer af samme køn. Regler om lysning
fastsættes af kirkeministeren.«), men gennem henvisning
til religionsfortolkning (f.eks. »Præsten kan afvise at
foretage lysning for et par, hvis dette er uforeneligt med dennes
og/eller trossamfundets religionsfortolkning. Regler om lysning
fastsættes af kirkeministeren.«).
Ad § 4.
Landsforeningen mener, at børnelovens bestemmelser om
fædre også skal gælde for medmødre.
Landsforeningen hilser derfor dette forslag, der ligestiller gifte
medmødre med gifte fædre, velkomment. I
forlængelse heraf bør børnelovens bestemmelser
vedrørende anerkendelsesproceduren for ugifte forældre
også finde anvendelse for forældrepar af samme
køn.
Vedr. B 122 og B 123
Såfremt der ikke kan findes flertal for at gøre
ægteskabet kønsneutralt - ved L 123 eller B 56 - kan
Landsforeningen tilslutte sig en opdeling af indholdet som udtrykt
i de to beslutningsforslag B 122 og B 123.
2 Bekendtgørelse om vielse indenfor folkekirken, BEK
nr. 547 af 15/12/1969, § 2, stk. 5. Her fremgår
også, at »Mener han i øvrigt af religiøse
grunde ikke at kunne eller burde foretage en vielse, skal han
forelægge biskoppen sagen. Denne afgør da, om
præsten bør fritages for at foretage
vielsen.«
Advokatrådet har kun
bemærkninger til L 123
»Det fremgår, at formålet med forslaget er
at sikre ligestilling i ægteskabslovgivningen af
homoseksuelle par med heteroseksuelle par. Som følge heraf
foreslås en ændring af ægteskabsloven, og en
række konsekvensrettelser i den øvrige
lovgivning.
Indledningsvis bemærkes, at spørgsmålet om,
hvorvidt homoseksuelle par fuldt ud bør ligestilles med
heteroseksuelle par i relation til indgåelse af
ægteskab, beror på en politisk vurdering. Det falder
således uden for Advokatsamfundets formål at tage
stilling til denne del af forslaget.
Såfremt der ønskes gennemført en
sådan ligestilling, vil der som også anført i
lovudkastet skulle foretages ændringer i ægteskabsloven
og konsekvensrettelser i en række andre love.
Advokatrådet har ikke foretaget en nærmere
undersøgelse af, hvorvidt der med de nævnte
konsekvensrettelser er sikret en fuldstændig
konsekvensrettelser, overalt hvor dette måtte være
påkrævet i lovgivningen. Advokatrådet skal af
hensyn til at sikre sammenhæng i lovgivningen henstille, at
Justitsministeriet, som ægteskabslovgivningen henhører
under, i givet fald anmodes om lovteknisk bistand med henblik
på at sikre, at alle nødvendige konsekvensrettelser
som følge af en vedtagelse af forslaget, optages i
lovforslaget.
For så vidt angår forslaget til lovudkastets
§ 4, om ændring af børneloven, finder
Advokatrådet, at der er behov for en nærmere
undersøgelse af fordele og ulemper ved den foreslåede
ændring, forinden denne vedtages. Forslaget indebærer,
at en kvinde, der har indgået ægteskab med en anden
kvinde, kan blive registreret som medmor til barnet. Det
fremgår, at adgangen til at blive registreret som medmor skal
finde anvendelse, uanset om barnets moder er blevet gravid ved
insemination eller ved et seksuelt forhold.
Advokatrådet har forstået forslaget sådan,
at hensigten blandt andet er at ensarte den legale håndtering
af børn, der fødes i et ægteskab mellem 2
kvinder med de lignende regler, der findes for børn, der
fødes i et ægteskab mellem en kvinde og en mand.
Hensigten er således blandt andet at overføre den
eksisterende formodningsregel i børnelovens § 1,
hvorefter manden i et ægteskab formodningsmæssigt anses
for far til børn født i ægteskabet.
Advokatrådet finder imidlertid, at ægteskabslovens
eksisterende regler, blandt andet hviler på et hensyn til det
barn, der vokser op i et ægteskab mellem en mand og en
kvinde. Eftersom det er udelukket, at medmoren kan være
genetisk forælder til et barn født af dennes
ægtefælle, finder Advokatrådet det umiddelbart
betænkeligt, at gennemføre en tilsvarende
formodningsregel. Advokatrådet finder det navnlig
betænkeligt i tilfælde, hvor barnet ikke er undfanget
ved insemination. Advokatrådet skal på den baggrund
anbefale, at denne del af lovforslaget i givet fald afventer en
nærmere overvejelse, f.eks. i et sagkyndigt udvalg eller
lignende.«
Færøernes Landsstyres
bemærkninger om L 123, B 122 og B 123
Færøernes Landsstyre har ingen bemærkninger
til de 3 private forslag, og ønsker ikke, at disse
ændringer bliver sat i kraft på
Færøerne.