Skriftlig fremsættelse (13. januar
2010)
Økonomi- og
erhvervsministeren (Lene Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
selskabsloven og lov om ændring af årsregnskabsloven,
lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love
(Ændring af bestemmelser om ikrafttræden)
(Lovforslag nr. L 102).
Den 29. maj 2009 blev den nye lov om aktieselskaber og
anpartsselskaber (selskabsloven), lov nr. 470 af 12. juni 2009,
vedtaget.
Det fremgår af den nye selskabslov, at det er
økonomi- og erhvervsministeren, der ved
bekendtgørelse sætter loven i kraft. Det fremgår
endvidere af loven, at ministeren kan fastsætte, at
forskellige dele af loven kan sættes i kraft på
forskellige tidspunkter. Dette er nødvendigt, idet en
række af de ændringer, som den nye lov indebærer,
nødvendiggør væsentlige ændringer i
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system.
Den nye selskabslov medfører på en række
punkter væsentlige ændringer i forhold til de hidtidige
regler i aktieselskabsloven og anpartsselskabsloven. Den nye
selskabslov medfører øget fleksibilitet i forhold til
den enkelte virksomheds situation og styrker danske selskabers
konkurrenceevne ved at nedbringe de administrative byrder.
Selskabets ejere får eksempelvis fuld fleksibilitet med
hensyn til valg af selskabets struktur og ledelsesorganer, så
det bliver nemmere at tiltrække udenlandske selskaber til
Danmark. Kravet til en minimumskapital for anpartsselskaber
opretholdes, men nedsættes fra de gældende 125.000 kr.
til 80.000 kr., hvilket vil gøre det nemmere at starte
virksomhed som et anpartsselskab.
Den nye selskabslov er endnu ikke sat i kraft, da de
nødvendige it-tilpasninger først skulle udarbejdes.
En række af de nødvendige it-tilpasninger er
imidlertid nu klar til at blive sat i drift her i begyndelsen af
2010. Dette skal også ses i sammenhæng med, at
hovedparten af selskaberne afholder generalforsamling om
foråret. Det vil derfor være særdeles
uhensigtsmæssigt, hvis selskaberne må vente med at
drage fordel af de nye og mere fleksible regler, indtil de afholder
generalforsamling igen i 2011.
Det er imidlertid nødvendigt at udarbejde en
række konsekvensændringer for at undgå, at der
kommer til at mangle regler i lovgivningen, når det kun er
dele af selskabsloven, som kan sættes i kraft, samtidig med
at hele aktieselskabsloven og hele anpartsselskabsloven bliver
ophævet. Det har imidlertid vist sig, at selskabsloven ikke
indeholder en tilstrækkelig detaljeret hjemmel til, at
ministeren kan fastsætte de nødvendige
konsekvensændringer i overgangsperioden i den
bekendtgørelse, der skal sætte loven delvist i
kraft.
Formålet med lovforslaget er derfor at præcisere
og udbygge økonomi- og erhvervsministerens hjemmel til at
fastsætte regler om delvis ikrafttræden og
nødvendige konsekvensændringer i forbindelse hermed i
en overgangsperiode, indtil de nødvendige it-tilpasninger er
på plads.
Med disse bemærkninger, og idet jeg i øvrigt
henviser til lovforslaget og bemærkningerne til dette, skal
jeg hermed anbefale forslaget til Tingets velvillige
behandling.