Fremsat den 11. december 2009 af
Niels Helveg Petersen (RV),
Margrethe Vestager (RV) og Morten Østergaard (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om en overgangsordning, der forhindrer dansk
beskatning af visse personer bosiddende i Frankrig og Spanien
Folketinget opfordrer regeringen til at fremsætte et
lovforslag om en overgangsordning, der forhindrer dansk beskatning
af personer, der var bosiddende i Frankrig og Spanien forud for
skatteministerens opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne
med de to lande, og som i henhold til
dobbeltbeskatningsoverenskomsterne med de to lande havde fritagelse
for betaling af skat til Danmark af løn eller andet vederlag
for personligt arbejde.
Bemærkninger til forslaget
Den 6. august 2009 modtog Folketingets Skatteudvalg en
henvendelse fra advokatfirmaet Mazanti-Andersen, Korsø
Jensen & Partnere v. advokat Hanne Magnussen. Henvendelsen er
optrykt som bilag 1 til forslaget og giver en omhyggelig
beskrivelse af baggrunden for fremsættelsen af forslaget til
folketingsbeslutning.
Målet med forslaget er at sikre en overgangsordning, der
forhindrer dansk beskatning af personer, der var bosiddende i
Frankrig og Spanien forud for opsigelsen af
dobbeltbeskatningsoverenskomsterne (DBO'erne), og som efter
DBO'erne var fritaget for betaling af skat til Danmark af
løn eller andet vederlag for personligt arbejde, så
disse personer fortsat kan regne med den beskatning, der er
gældende i det land, hvor de har indrettet og lever deres
liv.
Det centrale i sagen er, at en lille gruppe på ca. 20
danskere, der før opsigelsen af DBO'erne havde bosat sig i
Frankrig eller Spanien, nu pludselig fik en voldsom ændring i
deres skattemæssige vilkår. Foruden den franske eller
spanske skat skal de nu betale dansk skat, som de hidtil havde
været fritaget for som følge af DBO'erne. Franske og
spanske skattemyndigheder kommer muligvis frem til at undlade
beskatning af danskerne, men retstilstanden er uklar, og resultatet
afhænger af de udenlandske myndigheders gode vilje.
Under alle omstændigheder er der tale om, at de
nævnte danskere som et resultat af opsigelsen af DBO'erne nu
skal betale skat til Danmark.
Forslagsstillerne finder, at en lille gruppe danskere, der
havde indrettet sig i tillid til gældende regler, bliver
urimeligt behandlet. De ændrede vilkår har
gennemgribende virkninger for de berørte familier. En
række af dem har boet i Frankrig og Spanien i en
årrække og har indrettet sig efter de lokale
vilkår med skolegang for børnene, huskøb
m.m.
Som det tydeligt fremgår af bilaget til forslaget, er
konsekvenserne for de 20 danskere ude af takt med, hvad
Folketingets partier lagde til grund, da Folketinget vedtog
bemyndigelsen til skatteministeren til at opsige DBO'erne, eftersom
det blev gjort klart fra regeringspartierne og Socialdemokratiet,
at eventuelle utilsigtede konsekvenser ville man råde bod
på.
Forslagsstillerne, som stemte for bemyndigelsen til
skatteministeren, føler sig forpligtet til at forsøge
at rette op på sagens skæve gang, således at
»ingen kommer i klemme«. Det var ikke et sådant
resultat, forslagsstillerne og Folketingets partier forestillede
sig, hvilket tydeligt fremgår af førstebehandlingen
den 30. november 2007.
Skatteministeren har efterfølgende ikke været
villig til at foretage sig noget i sagen.
Forslagsstillerne appellerer til Folketingets partier om at
leve op til deres egne ord fra førstebehandlingen af
lovforslag L 13 den 30. november 2007 og vedtage dette
beslutningsforslag.
Bilag 1
Henvendelse fra
advokatfirmaet Mazanti-Andersen, Korsø Jensen & Partnere
v. advokat Hanne Magnussen
Mazanti-Andersen,
Korsø Jensen & Partnere
Advokatfirma
Folketingets Skatteudvalg HANNE MAGNUSSEN
Folketinget Advokat (H)
Christiansborg J.NR. 36334
1240 København K 6.8.2009
Att. Formand Niels Helveg Petersen
Kære Niels Helveg Petersen
SAS-piloters
beskatningsforhold
Som advokat for en gruppe piloter, ansat i SAS, og bosiddende
i Frankrig og Spanien, herunder Mark Jensen, som har rettet
henvendelse til dig via e-mail den 14. april 2009 med
opfølgning 14. og 15. maj 2009 skal jeg herved følge
op på den pågældende henvendelse, idet det er min
opfattelse, at Folketingets Skatteudvalg - i hvert fald i denne
relation - ikke er blevet behørigt orienteret om
konsekvenserne af Danmarks opsigelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomsterne med Frankrig og Spanien.
De pågældende overenskomster blev opsagt den 10.
juni 2008 til ophør 1. januar 2009, efter at regeringen
havde fået bemyndigelse hertil ved L 85 af 20. februar 2008.
Baggrunden for ønsket om bemyndigelsen og opsigelsen var som
bekendt, at de to lande ikke kunne formås til at frafalde
beskatningsretten til pensionsudbetalinger fra Danmark. Der var i
Folketinget bred enighed om give bemyndigelsen med den givne
begrundelse som grundlag, men der var også enighed om, at der
overfor eventuelle utilsigtede konsekvenser af opsigelsen skulle
tages de fornødne forholdsregler, jf. således
udtalelser ved lovforslagets (L 13) 1. behandling den 30. november
2007:
Jacob Jensen (V):
…..
Vi mener derfor, at det er rimeligt, som forslaget her
lægger op til, at ministeren får en bemyndigelse til at
genforhandle overenskomsterne og eventuelt i sidste ende helt
opsige overenskomsterne med Frankrig og Spanien. Dog
forudsætter det, som det også fremgår af
forslaget, at de personer, som i dag er bosiddende i Frankrig og
Spanien, ikke kommer i klemme som følge af den
ændring, og vi hilser derfor også med tilfredshed, at
der er de her overgangsordninger, som netop sikrer en passende
mulighed for at kunne tilrette sig efter de nye regler.
John Dyrby Paulsen (S):
…..
Vi håber, at der med det her lovforslag kan findes en
løsning, men vi vil også gerne tilføje, at de
mennesker, der kan risikere at komme i klemme i forbindelse med en
eventuel opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne, er vi
selvfølgelig indstillet på at tage hensyn til, og vi
vil tage de fornødne forholdsregler, så folk, der har
lavet en speciel ordning, planlagt deres liv på en bestemt
måde, ikke bliver fanget i, at vi opsiger
dobbeltbeskatningsaftalerne. Det er ikke meningen; meningen er, at
vi skal lukke den mulighed for en helt urimelig skattebegunstigelse
i Danmark, der så efterfølgende ikke bliver til gavn
for det danske skattesystem.
Mikkel Dencker (DF):
…..
I Dansk Folkeparti har vi heller ingen intentioner om at komme
til at ramme eller trække tæppet væk under folk,
som allerede har bosat sig i de to lande, og som har handlet i
tillid til de eksisterende regler. Derfor ser vi også med
tilfredshed på, at der i forhold til det oprindelige
lovforslag fra før valget er blevet indsat nogle
overgangsregler, som sikrer, at de mennesker, som allerede er taget
af sted, ikke får ødelagt den tilværelse, som de
ellers har planlagt.
Lars Barfoed (KF):
…..
Det, der har bekymret os i Det Konservative Folkeparti i den
her sammenhæng, er naturligvis, om vi nu også får
sikret, at der ikke er mennesker, der har disponeret i forhold til
at bosætte sig i de lande og få pensioner derfra, og
som vi stiller urimeligt, når eller hvis aftalerne skal
ophæves. Der er det vores umiddelbare opfattelse, at med de
modifikationer, der er lagt ind i lovforslaget i form af
overgangsregler for dem, der allerede har disponeret, er der taget
højde for de indvendinger, vi har fået, og de
problemer, der er blevet rejst over for os, men vi vil naturligvis
under udvalgsarbejdet være opmærksomme på, om
nogen skulle gøre os opmærksom på
problemstillinger, der endnu ikke er taget højde for, for
så må vi naturligvis diskutere det under
udvalgsarbejdet.
Niels Helveg Petersen (RV):
…..
De bebudede ændringsforslag, der skal sikre, at der ikke
er nogen, der kommer i klemme i overgangsperioden, ser fornuftige
ud. De må selvfølgelig underkastes en vurdering i
udvalget, men umiddelbart ser det ud, som om man har fundet en god
løsning på overgangsproblemerne.
Under udvalgsbehandlingen af L 13 (eller L 26) i
Skatteudvalget forelå ingen spørgsmål til
behandlingen af personer, hjemmehørende i Frankrig og
Spanien, der kunne henlede skatteudvalgets opmærksomhed
på den særlige problemstilling, som var gældende
for flyvende personel i SAS, der i henhold til gældende
overenskomster og praksis var fritaget for betaling af skat til
Danmark og havde været det, så længe
dobbeltbeskatningsoverenskomsten og SAS har eksisteret.
Bemyndigelsesloven blev vedtaget den 22. januar 2008 og
opsigelsen af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne skete den 10.
juni.
Som følge af nogle utilsigtede konsekvenser af
opsigelsen fremsatte skatteministeren den 4. februar 2009 forslag
til ændring af bemyndigelsesloven, og i forbindelse med
udvalgsbehandling af dette forslag, fremkom til skatteudvalget fra
advokat Tommy V. Christiansen en skrivelse, der bl. a.
nævnede følgende:
»Det er familier, som ikke har haft nogen mulighed for
at indrette deres tilværelse efter disse regler. For eksempel
angår det personer i arbejde, som før loven har boet i
Frankrig, er fransk gift, har børn i franske skoler, og i
årevis alene har betalt skat i Frankrig, men som har
indtægter fra en dansk arbejdsgiver, der ikke er en offentlig
myndighed. De bliver ikke hjulpet ved det foreliggende forslag, og
ej heller ved de regler, som det franske skattevæsen er ved
at indføre for at hjælpe på nogle af
konsekvenserne ved den dobbelte skattemulighed af samme
indtægter.«
og hvor følgende eksempel (blandt mange andre) var
nævnt:
»Jeg har boet i Frankrig i 20 år, er fransk gift
og har børn, som går i fransk skole. Vi har hus her,
vi er franske skatteborgere og betaler fransk skat. De nye regler
oplyses at medføre, at vi fremover skal betale dansk skat af
min indtægt, fordi den udbetales af SAS i Danmark. Det
betyder næsten en halvering af min arbejdsindtægt, for
på grund af mine forsørgerforhold for børn er
min franske skat relativ lav efter fransk ret.
Vores tilværelse bliver helt kuldkastet af disse for os
ganske uforståelige ændringer. Vi har aldrig
påført den danske stat nogen udgift og aldrig haft
noget fradrag for mine pensionsopsparinger, som vi også
forstår vil blive ramt af de nye regler. Og vi har ikke haft
den mindste chance for at ændre vores tilværelse
før den nye danske lov blev fremsat eller
vedtaget.«
Skatteministeren afviser advokat Tommy V. Christiansen
henvendelse på dette punkt med ordene:
»I skrivelsen kritiseres generelt, at overgangsreglerne
ikke omfatter personer, som i årevis har været
hjemmehørende og arbejdet i Frankrig, og som ikke har haft
fradrag ved dansk beskatning for indbetalinger til en dansk
pensionsordning som led i ansættelsesforholdet. En dansk
beskatning af den fremtidige pension vil derfor ligge uden for
lovens formål.
I skrivelsen nævnes nogle konkrete tilfælde. Disse
eksempler viser ikke noget nyt i forhold til, hvad der kom frem
under Folketingets behandling af lovforslaget om bemyndigelse til
opsigelse.«
og går herefter videre med at argumentere for
beskatningen af pensioner.
Således som såvel Folketingets forhandlinger og
Skatteudvalget behandling er gengivet, synes dette udsagn om - at
der ikke er noget nyt - ikke korrekt.
Ved samråd er skatteministeren blevet anmodet om
»en uddybning af begrundelserne for, hvorfor ministeren ikke
finder anledning til at imødekomme forslagene om en
ændring af overgangsreglerne«men skatteministeren
kommer ikke i sit talepapir ind på andre
konsekvenser end de konsekvenser, der er påvist i
relation til pensionsudbetalinger.
Således som jeg har forstået og gengivet
forløbet af vedtagelsen af såvel bemyndigelsesloven
som de senere ændringer, er det min opfattelse, at
skatteministeren ikke loyalt har meddelt Skatteudvalget, hvilke
konsekvenser opsigelsen af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne vil
få og nu har fået.
Det må og bør være magtpåliggende for
Skatteudvalget og Folketinget at få rettet op herpå,
således at de SAS-ansatte, der i årevis har været
bosat i Frankrig og Spanien, som har deres familier der,
børn født der, børn i skole, og typisk er gift
med ikke danske eller svenske personer, og som alle haft dansk
skattefritagelse for deres løn i SAS - typisk mellem 10 - 13
år - for nogle omkring 20 år, fortsat kan regne med den
beskatning, som er gældende i det land, hvor de har indrettet
og lever deres liv.
Ved ophøret af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne pr.
1. januar 2009 har de pågældende fået meddelelse
om, at de som følge af ophævelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomsterne beskattes efter interne danske
skatteregler, og at de (efter SKAT's opfattelse) i henhold til
kildeskatteloven er begrænset skattepligtige af den
løn, de tjener i SAS. De pågældende har
organiseret deres liv og økonomi efter de forhold, der er
gældende i disse lande, og med den beskatning, og typisk har
familierne kun den indkomst, der hidrører fra indtjeningen i
SAS. Når hertil kommer, at de pågældende
indkomster efter de nugældende regler i Frankrig ligeledes
beskattes dèr, er situation for de ramte helt
uoverskuelig.
Jeg anmoder derfor om, at Skatteudvalget, så snart dette
er muligt, søger en afklaring på de problemer, der er
velfærdstruende for de SAS-ansatte, der er bosiddende i
Frankrig og Spanien.
Med venlig hilsen
Hanne Magnussen
Skriftlig fremsættelse
Niels Helveg
Petersen (RV):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
overgangsordning, der forhindrer dansk beskatning af visse personer
bosiddende i Frankrig og Spanien.
(Beslutningsforslag nr. B 91).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.