B 91 Forslag til folketingsbeslutning om en overgangsordning, der forhindrer dansk beskatning af visse personer bosiddende i Frankrig og Spanien.

Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2009-10
Status: Bortfaldet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 11-12-2009

Fremsat: 11-12-2009

Fremsat den 11. december 2009 af Niels Helveg Petersen (RV), Margrethe Vestager (RV) og Morten Østergaard (RV)

20091_b91_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 11. december 2009 af Niels Helveg Petersen (RV), Margrethe Vestager (RV) og Morten Østergaard (RV)

Forslag til folketingsbeslutning

om en overgangsordning, der forhindrer dansk beskatning af visse personer bosiddende i Frankrig og Spanien

Folketinget opfordrer regeringen til at fremsætte et lovforslag om en overgangsordning, der forhindrer dansk beskatning af personer, der var bosiddende i Frankrig og Spanien forud for skatteministerens opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne med de to lande, og som i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsterne med de to lande havde fritagelse for betaling af skat til Danmark af løn eller andet vederlag for personligt arbejde.


Bemærkninger til forslaget

Den 6. august 2009 modtog Folketingets Skatteudvalg en henvendelse fra advokatfirmaet Mazanti-Andersen, Korsø Jensen & Partnere v. advokat Hanne Magnussen. Henvendelsen er optrykt som bilag 1 til forslaget og giver en omhyggelig beskrivelse af baggrunden for fremsættelsen af forslaget til folketingsbeslutning.


Målet med forslaget er at sikre en overgangsordning, der forhindrer dansk beskatning af personer, der var bosiddende i Frankrig og Spanien forud for opsigelsen af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne (DBO'erne), og som efter DBO'erne var fritaget for betaling af skat til Danmark af løn eller andet vederlag for personligt arbejde, så disse personer fortsat kan regne med den beskatning, der er gældende i det land, hvor de har indrettet og lever deres liv.


Det centrale i sagen er, at en lille gruppe på ca. 20 danskere, der før opsigelsen af DBO'erne havde bosat sig i Frankrig eller Spanien, nu pludselig fik en voldsom ændring i deres skattemæssige vilkår. Foruden den franske eller spanske skat skal de nu betale dansk skat, som de hidtil havde været fritaget for som følge af DBO'erne. Franske og spanske skattemyndigheder kommer muligvis frem til at undlade beskatning af danskerne, men retstilstanden er uklar, og resultatet afhænger af de udenlandske myndigheders gode vilje.


Under alle omstændigheder er der tale om, at de nævnte danskere som et resultat af opsigelsen af DBO'erne nu skal betale skat til Danmark.


Forslagsstillerne finder, at en lille gruppe danskere, der havde indrettet sig i tillid til gældende regler, bliver urimeligt behandlet. De ændrede vilkår har gennemgribende virkninger for de berørte familier. En række af dem har boet i Frankrig og Spanien i en årrække og har indrettet sig efter de lokale vilkår med skolegang for børnene, huskøb m.m.


Som det tydeligt fremgår af bilaget til forslaget, er konsekvenserne for de 20 danskere ude af takt med, hvad Folketingets partier lagde til grund, da Folketinget vedtog bemyndigelsen til skatteministeren til at opsige DBO'erne, eftersom det blev gjort klart fra regeringspartierne og Socialdemokratiet, at eventuelle utilsigtede konsekvenser ville man råde bod på.


Forslagsstillerne, som stemte for bemyndigelsen til skatteministeren, føler sig forpligtet til at forsøge at rette op på sagens skæve gang, således at »ingen kommer i klemme«. Det var ikke et sådant resultat, forslagsstillerne og Folketingets partier forestillede sig, hvilket tydeligt fremgår af førstebehandlingen den 30. november 2007.


Skatteministeren har efterfølgende ikke været villig til at foretage sig noget i sagen.


Forslagsstillerne appellerer til Folketingets partier om at leve op til deres egne ord fra førstebehandlingen af lovforslag L 13 den 30. november 2007 og vedtage dette beslutningsforslag.



Bilag 1

Henvendelse fra advokatfirmaet Mazanti-Andersen, Korsø Jensen & Partnere v. advokat Hanne Magnussen


Mazanti-Andersen,


Korsø Jensen & Partnere


Advokatfirma


Folketingets Skatteudvalg HANNE MAGNUSSEN


Folketinget Advokat (H)


Christiansborg J.NR. 36334


1240 København K 6.8.2009


Att. Formand Niels Helveg Petersen


Kære Niels Helveg Petersen


SAS-piloters beskatningsforhold


Som advokat for en gruppe piloter, ansat i SAS, og bosiddende i Frankrig og Spanien, herunder Mark Jensen, som har rettet henvendelse til dig via e-mail den 14. april 2009 med opfølgning 14. og 15. maj 2009 skal jeg herved følge op på den pågældende henvendelse, idet det er min opfattelse, at Folketingets Skatteudvalg - i hvert fald i denne relation - ikke er blevet behørigt orienteret om konsekvenserne af Danmarks opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne med Frankrig og Spanien.


De pågældende overenskomster blev opsagt den 10. juni 2008 til ophør 1. januar 2009, efter at regeringen havde fået bemyndigelse hertil ved L 85 af 20. februar 2008. Baggrunden for ønsket om bemyndigelsen og opsigelsen var som bekendt, at de to lande ikke kunne formås til at frafalde beskatningsretten til pensionsudbetalinger fra Danmark. Der var i Folketinget bred enighed om give bemyndigelsen med den givne begrundelse som grundlag, men der var også enighed om, at der overfor eventuelle utilsigtede konsekvenser af opsigelsen skulle tages de fornødne forholdsregler, jf. således udtalelser ved lovforslagets (L 13) 1. behandling den 30. november 2007:


Jacob Jensen (V):


…..


Vi mener derfor, at det er rimeligt, som forslaget her lægger op til, at ministeren får en bemyndigelse til at genforhandle overenskomsterne og eventuelt i sidste ende helt opsige overenskomsterne med Frankrig og Spanien. Dog forudsætter det, som det også fremgår af forslaget, at de personer, som i dag er bosiddende i Frankrig og Spanien, ikke kommer i klemme som følge af den ændring, og vi hilser derfor også med tilfredshed, at der er de her overgangsordninger, som netop sikrer en passende mulighed for at kunne tilrette sig efter de nye regler.


John Dyrby Paulsen (S):


…..


Vi håber, at der med det her lovforslag kan findes en løsning, men vi vil også gerne tilføje, at de mennesker, der kan risikere at komme i klemme i forbindelse med en eventuel opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne, er vi selvfølgelig indstillet på at tage hensyn til, og vi vil tage de fornødne forholdsregler, så folk, der har lavet en speciel ordning, planlagt deres liv på en bestemt måde, ikke bliver fanget i, at vi opsiger dobbeltbeskatningsaftalerne. Det er ikke meningen; meningen er, at vi skal lukke den mulighed for en helt urimelig skattebegunstigelse i Danmark, der så efterfølgende ikke bliver til gavn for det danske skattesystem.


Mikkel Dencker (DF):


…..


I Dansk Folkeparti har vi heller ingen intentioner om at komme til at ramme eller trække tæppet væk under folk, som allerede har bosat sig i de to lande, og som har handlet i tillid til de eksisterende regler. Derfor ser vi også med tilfredshed på, at der i forhold til det oprindelige lovforslag fra før valget er blevet indsat nogle overgangsregler, som sikrer, at de mennesker, som allerede er taget af sted, ikke får ødelagt den tilværelse, som de ellers har planlagt.


Lars Barfoed (KF):


…..


Det, der har bekymret os i Det Konservative Folkeparti i den her sammenhæng, er naturligvis, om vi nu også får sikret, at der ikke er mennesker, der har disponeret i forhold til at bosætte sig i de lande og få pensioner derfra, og som vi stiller urimeligt, når eller hvis aftalerne skal ophæves. Der er det vores umiddelbare opfattelse, at med de modifikationer, der er lagt ind i lovforslaget i form af overgangsregler for dem, der allerede har disponeret, er der taget højde for de indvendinger, vi har fået, og de problemer, der er blevet rejst over for os, men vi vil naturligvis under udvalgsarbejdet være opmærksomme på, om nogen skulle gøre os opmærksom på problemstillinger, der endnu ikke er taget højde for, for så må vi naturligvis diskutere det under udvalgsarbejdet.


Niels Helveg Petersen (RV):


…..


De bebudede ændringsforslag, der skal sikre, at der ikke er nogen, der kommer i klemme i overgangsperioden, ser fornuftige ud. De må selvfølgelig underkastes en vurdering i udvalget, men umiddelbart ser det ud, som om man har fundet en god løsning på overgangsproblemerne.


Under udvalgsbehandlingen af L 13 (eller L 26) i Skatteudvalget forelå ingen spørgsmål til behandlingen af personer, hjemmehørende i Frankrig og Spanien, der kunne henlede skatteudvalgets opmærksomhed på den særlige problemstilling, som var gældende for flyvende personel i SAS, der i henhold til gældende overenskomster og praksis var fritaget for betaling af skat til Danmark og havde været det, så længe dobbeltbeskatningsoverenskomsten og SAS har eksisteret.


Bemyndigelsesloven blev vedtaget den 22. januar 2008 og opsigelsen af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne skete den 10. juni.


Som følge af nogle utilsigtede konsekvenser af opsigelsen fremsatte skatteministeren den 4. februar 2009 forslag til ændring af bemyndigelsesloven, og i forbindelse med udvalgsbehandling af dette forslag, fremkom til skatteudvalget fra advokat Tommy V. Christiansen en skrivelse, der bl. a. nævnede følgende:


»Det er familier, som ikke har haft nogen mulighed for at indrette deres tilværelse efter disse regler. For eksempel angår det personer i arbejde, som før loven har boet i Frankrig, er fransk gift, har børn i franske skoler, og i årevis alene har betalt skat i Frankrig, men som har indtægter fra en dansk arbejdsgiver, der ikke er en offentlig myndighed. De bliver ikke hjulpet ved det foreliggende forslag, og ej heller ved de regler, som det franske skattevæsen er ved at indføre for at hjælpe på nogle af konsekvenserne ved den dobbelte skattemulighed af samme indtægter.«


og hvor følgende eksempel (blandt mange andre) var nævnt:


»Jeg har boet i Frankrig i 20 år, er fransk gift og har børn, som går i fransk skole. Vi har hus her, vi er franske skatteborgere og betaler fransk skat. De nye regler oplyses at medføre, at vi fremover skal betale dansk skat af min indtægt, fordi den udbetales af SAS i Danmark. Det betyder næsten en halvering af min arbejdsindtægt, for på grund af mine forsørgerforhold for børn er min franske skat relativ lav efter fransk ret.


Vores tilværelse bliver helt kuldkastet af disse for os ganske uforståelige ændringer. Vi har aldrig påført den danske stat nogen udgift og aldrig haft noget fradrag for mine pensionsopsparinger, som vi også forstår vil blive ramt af de nye regler. Og vi har ikke haft den mindste chance for at ændre vores tilværelse før den nye danske lov blev fremsat eller vedtaget.«


Skatteministeren afviser advokat Tommy V. Christiansen henvendelse på dette punkt med ordene:


»I skrivelsen kritiseres generelt, at overgangsreglerne ikke omfatter personer, som i årevis har været hjemmehørende og arbejdet i Frankrig, og som ikke har haft fradrag ved dansk beskatning for indbetalinger til en dansk pensionsordning som led i ansættelsesforholdet. En dansk beskatning af den fremtidige pension vil derfor ligge uden for lovens formål.


I skrivelsen nævnes nogle konkrete tilfælde. Disse eksempler viser ikke noget nyt i forhold til, hvad der kom frem under Folketingets behandling af lovforslaget om bemyndigelse til opsigelse.«


og går herefter videre med at argumentere for beskatningen af pensioner.


Således som såvel Folketingets forhandlinger og Skatteudvalget behandling er gengivet, synes dette udsagn om - at der ikke er noget nyt - ikke korrekt.


Ved samråd er skatteministeren blevet anmodet om »en uddybning af begrundelserne for, hvorfor ministeren ikke finder anledning til at imødekomme forslagene om en ændring af overgangsreglerne«men skatteministeren kommer ikke i sit talepapir ind på andre konse­kven­ser end de konsekvenser, der er påvist i relation til pensionsudbetalinger.


Således som jeg har forstået og gengivet forløbet af vedtagelsen af såvel bemyndigelsesloven som de senere ændringer, er det min opfattelse, at skatteministeren ikke loyalt har meddelt Skatteudvalget, hvilke konsekvenser opsigelsen af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne vil få og nu har fået.


Det må og bør være magtpåliggende for Skatteudvalget og Folketinget at få rettet op herpå, således at de SAS-ansatte, der i årevis har været bosat i Frankrig og Spanien, som har deres familier der, børn født der, børn i skole, og typisk er gift med ikke danske eller svenske personer, og som alle haft dansk skattefritagelse for deres løn i SAS - typisk mellem 10 - 13 år - for nogle omkring 20 år, fortsat kan regne med den beskatning, som er gældende i det land, hvor de har indrettet og lever deres liv.


Ved ophøret af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne pr. 1. januar 2009 har de pågældende fået meddelelse om, at de som følge af ophævelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne beskattes efter interne danske skatteregler, og at de (efter SKAT's opfattelse) i henhold til kildeskatteloven er begrænset skattepligtige af den løn, de tjener i SAS. De pågældende har organiseret deres liv og økonomi efter de forhold, der er gældende i disse lande, og med den beskatning, og typisk har familierne kun den indkomst, der hidrører fra indtjeningen i SAS. Når hertil kommer, at de pågældende indkomster efter de nugældende regler i Frankrig ligeledes beskattes dèr, er situation for de ramte helt uoverskuelig.


Jeg anmoder derfor om, at Skatteudvalget, så snart dette er muligt, søger en afklaring på de problemer, der er velfærdstruende for de SAS-ansatte, der er bosiddende i Frankrig og Spanien.


Med venlig hilsen


Hanne Magnussen


Skriftlig fremsættelse

Niels Helveg Petersen (RV):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:


Forslag til folketingsbeslutning om en overgangsordning, der forhindrer dansk beskatning af visse personer bosiddende i Frankrig og Spanien.

(Beslutningsforslag nr. B 91).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.