Fremsat den 26. marts 2010 af
Marlene Harpsøe (DF),
Pia Adelsteen (DF),
René Christensen (DF),
Kim Christiansen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Pia Kjærsgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod seksuelt misbrug af dyr
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
indeværende kalenderår at fremsætte forslag til
lov, der indebærer et forbud mod seksuel omgang mellem
mennesker og dyr. Af lovforslaget skal det fremgå, at det er
selve den seksuelle handling, der forbydes, således at en
overtrædelse af loven ikke er betinget af, at dyret
udsættes for smerte m.v. Lovforslaget skal endvidere
indebære, at enhver form for seksuelt misbrug eller seksuel
udnyttelse af dyr samt fremstilling og udbredelse af dyrepornografi
forbydes. Overtrædelse skal straffes på linje med andre
overtrædelser af dyreværnsloven.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med indeværende beslutningsforslag er, at
det ved lov forbydes at have kønslig omgang med dyr, ligesom
enhver anden form for seksuelt misbrug eller seksuel udnyttelse af
dyr samt fremstilling og udbredelse af dyrepornografi forbydes. I
bemærkningerne nedenfor er indeholdt konkrete forslag til
lovgivningens indhold og strafsanktionerne.
Beslutningsforslaget er en delvis genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 66, folketingsåret 2006-07,
Folketingstidende tillæg A side 3921 og 3925, tillæg B
side 1276 og Folketingets forhandlinger side 4835 og 7926.
Beslutningsforslag nr. B 66 var en delvis genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 31, folketingsåret 2004-05, 2.
samling, Folketingstidende tillæg A side 5493 og 5489,
tillæg B 1067 og Folketingets forhandlinger side 3299 og
4883.
Folketingets behandling af B 66, folketingsåret
2006-07
Et flertal bestående af Venstre, Socialdemokratiet, Det
Konservative Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten
forkastede forslaget, bl.a. fordi flertallet fandt, at
dyreværnslovens bestemmelser om sex med dyr var
tilstrækkelige. V og K gav bl.a. følgende begrundelse:
»Venstre og Det Konservative Folkeparti (V og KF) finder det
afgørende, at menneskers seksuelle omgang med dyr allerede i
dag er forbudt efter dyreværnslovens § 1, hvis dyret
udsættes for smerte, lidelse, angst, varigt men eller
væsentlig ulempe. Herudover indeholder dyreværnslovens
§ 17 et forbud mod at bruge dyr til filmoptagelser og lign.,
hvis dyret i den forbindelse udsættes for væsentlig
ulempe.« (Betænkning over B 66, folketingsåret
2006-07). Et mindretal bestående af Dansk Folkeparti og SF
indstillede forslaget til vedtagelse, idet begge partier
bemærkede, at dyrene har behov for bedre beskyttelse, og at
den nuværende lovgivning ikke yder denne beskyttelse. SF
bemærkede bl.a.: »at den nugældende lovgivning
ikke beskytter dyr tilstrækkeligt mod skader, smerte, angst
og væsentlig ulempe, som de tilføjes ved menneskers
anvendelse af dyr til sex. Derfor er der efter SF's opfattelse et
stort behov for en præcisering af loven. Det er vigtigt at
fastholde, at dyrene er i vores varetægt, og at de ikke selv
kan sige fra. Derfor er det vigtigt at få præciseret og
ændret dyreværnsloven således, at det står
klart, at menneskers anvendelse af dyr til sexformål er
ulovligt.« (Betænkning over B 66, folketingsåret
2006-07).
Det Dyreetiske Råds udtalelse om seksuel omgang med
dyr
Efter behandlingen af B 31, folketingsåret 2004-05, bad
justitsministeren Det Dyreetiske Råd om at vurdere, om
lovgivningen på området burde strammes, således
at det fremover skulle forbydes ved lov at dyrke sex med dyr. Den
30. november 2006 offentliggjorde Det Dyreetiske Råd sin
udtalelse. Rådets afgørelse kom som en stor
overraskelse, idet rådet anbefalede, at der heller ikke
fremover burde være et forbud mod at have kønslig
omgang med dyr. Der var dog ikke enighed i Rådet, idet et af
medlemmerne, Peter Mollerup, i en mindretalsudtalelse
støttede et forbud, jf. bilag 1 til »Udtalelse om
menneskers seksuelle omgang med dyr«, november 2006 fra Det
Dyreetiske Råd.
Dyrepornografi og dyrebordeller
Danmark har en dyreværnslov, der stiller krav om, at dyr
skal behandles omsorgsfuldt og ikke må udsættes for
smerte, men i modsætning til mange andre lande har vi ikke
forbud mod kønslig omgang mellem mennesker og dyr. Hverken
dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1343 af 4.
december 2007, eller straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1068 af 6. november 2008, forhindrer det. Danmark har heller ikke
som mange lande et forbud mod dyrepornografi. Desværre tyder
en del på, at seksuelt misbrug af dyr og dyreporno er ret
udbredt i dagens Danmark. Der er endda meget, der indikerer, at der
her i landet er frit slag for overgreb mod dyr, og at der ligefrem
er optimale vilkår for at dyrke sex med dyr og tjene penge
på at udbrede billeder og film om seksuelt misbrug og
udnyttelse af værgeløse dyr. Denne uhyggelige
kendsgerning synes desværre ikke at have interesseret
myndighederne eller medierne indtil nu. Danmark er derfor blevet
førende på dette usympatiske felt. Der produceres her
i landet fotos og film med dyr, der ydmyges og udnyttes seksuelt,
og der sker et omfattende salg og eksport til hele verden af danske
dyrepornofilm. Også på internettet udbydes billeder og
historier på dansk om sex med dyr. Det præcise omfang
er dog svært at udtale sig om. Men i 2006 kunne gratisavisen
24Timer afsløre, at der eksisterer egentlige dyrebordeller
her i landet, hvor der sælges sex med dyr, og at folk fra
store dele af Europa rejser til Danmark for at dyrke sex med dyr
på disse bordeller. Talskvinde Gabriele Frey fra den tyske
dyreretsorganisation »Menschen für Tierrechte«
udtaler således: »Vi hører om tyskere, der tager
til Danmark, for at »hygge sig« på visse
bondegårde, men miljøet er meget undergrunds-agtigt og
derfor ikke til at komme i nærheden af.« (24Timer,
»Udlændinge udnytter det danske
»frisind««, 13. september 2006). Ifølge
24Timers oplysninger kommer der også folk fra Sverige, Norge
og Holland til Danmark for at besøge dyrebordellerne. En
hesteavler har ifølge avisen udtalt: »Vi er selv meget
overraskede over, at folk gider rejse så langt, men de
forklarer os, at det er langt nemmere at få fat på
dyresex i Danmark end i deres egne lande.« Det fremgår
ligeledes af 24Timers oplysninger, at annoncer om dyresex findes
på en lang række hjemmesider i Danmark, og at prisen
svinger mellem 500 kr. og 1.000 kr.
Der er i dyreværnsloven straf for behandling af dyr,
hvis dyrene lider smerte eller tager fysisk skade. Men som oftest
kan man ikke se på et dyr, at det har været udsat for
seksuelle overgreb. Men i det sidste par år har en lang
række modbydelige overgreb og rituelt udseende drab på
heste vakt forundring og bestyrtelse, da det har vist sig, at der
kan ligge seksuelle motiver bag handlingerne. Disse begivenheder
har aktualiseret forståelsen for, at vi mennesker må
påtage os et ansvar for at passe på dyrene og
værne dem mod udnyttelse og misbrug - også seksuelt. En
af de måder, vi kan vise denne omsorg på, er ved at
indføre straffebestemmelser, der kan have en forebyggende
virkning ved at afholde nogle fra at misbruge dyrene seksuelt, og
som kan ramme de personer, der alligevel vælger at begå
kriminelle overgreb mod dyr.
Forbud i Norge
Den norske straffelovs § 213 indeholdt indtil 1972 en
bestemmelse om forbud mod seksuel omgang mellem mennesker og dyr.
Denne bestemmelse blev fjernet. Siden da har straffeloven ikke
reguleret utugtigt brug af dyr. Dog har den hidtil gældende
dyreværnslov (§§ 8 og 11) forbudt handlinger, som
indebærer eller har karakter af vold mod dyr. Og § 2
antages at ramme utugtigt brug af dyr, hvis brugen
påfører dyret fare for lidelse. Det kan imidlertid
være vanskeligt at bevise ud over rimelig tvivl, at dyret er
påført fare for lidelse. Dersom utugtigt brug af dyr
ikke påfører dyret fare for lidelse, er det efter
gældende retstilstand lovligt. Straffeloven regulerer ikke
utugtigt brug af dyr. Straffelovens § 202 medfører
imidlertid et forbud mod at udgive pornografi, som indeholder
kønslig skildring, hvor der gøres brug af bl.a. dyr.
Straffelovens § 213 havde frem til 1972 et forbud mod seksuel
omgang mellem mennesker og dyr. Utugtigt brug af andres dyr kan
rammes af straffelovens bestemmelser om skadeværk., jf.
lovforslaget om ny dyrevelferdslov, side 31.
Den norske regering har dog i længere tid haft et
ønske om at fremme dyrevelfærden i Norge, hvilket har
resulteret i, at regeringen har fremsat et lovforslag om
dyrevelfærd, der indeholdt en lang række initiativer.
Et af disse initiativer er et forbud mod seksuel omgang med dyr.
Det fremgår således af lovforslaget:
Dyr er ikke omfattet af de materielle straffebestemmelser i
straffeloven ud over den indirekte beskyttelse, som ligger i
skadeværk på anden mands ejendom og forbud mod
udbredelse af dyrepornografi. Det foreslås derfor, at
dyrevelfærdsloven giver dyr strafferetligt værn mod
vold og andre typer overgreb. Legalitetsprincippet indebærer,
at straf ikke kan idømmes uden hjemmel i loven. At en
handling anses for at være forkastelig eller
strafværdig, er ikke tilstrækkeligt til at
idømme straf, hvis handlingen ikke er forbudt ved lov. Selv
om flere af de handlinger, som nævnes eksplicit i
bestemmelsen, også må antages at falde ind under en
forståelse af den generelle bestemmelse i § 3, anses det
at være nødvendigt med en klar forbudshjemmel for at
udelukke tvivl om disse handlingers strafværdighed. Vold og
andre overgreb mod dyr, herunder utugtige handlinger, anses som
stærkt forkasteligt. På denne baggrund foreslår
ministerierne en bestemmelse om, at vold og andre overgreb mod dyr
er forbudt. Ministerierne foreslår, at loven fastsætter
et eksplicit forbud mod at hensætte dyr i
hjælpeløs tilstand. Der er registreret en del
eksempler på, at dyreejere afslutter dyrehold ved at overlade
familie- og hobbydyr til sig selv i naturen. Der har også
været sager, hvor aktivister har forsøgt at befri dyr
ved at slippe dem ud af deres dyrehold og overlade dem til sig
selv. Denne bestemmelse vil kunne ramme sådanne sager,
ligesom den vil kunne anvendes i sager, hvor dyr efterlades
låst inde i en bil i sommervarmen. Det vil også
være i strid med lovens bestemmelser om tilsyn og omsorg at
afslutte dyrehold ved at overlade dyr til sig selv i naturen, jf.
lovforslaget om ny dyrevelferdslov, side 32. Lov om dyrevelferd
trådte i kraft den 28. november 2008. Hermed har Norge
indført et forbud mod seksuel omgang med dyr.
Indeværende forslag lægger op til, at et lignende
forbud indføres i Danmark.
Selve forbuddet i norsk lovgivning fremgår af
lovudkastets § 14, punkt C, ifølge hvilket det skal
være forbudt at have seksuel omgang med eller foretage
seksuelle handlinger med dyr. Dette uddybes i lovforslagets
bemærkninger til § 14, Særskilte forbud, punkt C,
hvor det fremgår, at forbuddet skal gælde, uanset om
det pågældende dyr udsættes for smerte eller ej:
… (forbuddet) omfatter utugtige handlinger og inkluderer
ligeledes handlinger, som ikke påfører dyr nogen form
for smerte eller belastning. Det centrale i bestemmelsen er
menneskelig brug af dyr for at opnå egen seksuel
tilfredsstillelse i en eller anden form. Vold mod dyr i en
pornografisk sammenhæng vil være omfattet af både
denne bestemmelse og voldsbestemmelsen. Sædtagning,
inseminering og andre nødvendige procedure i forbindelse med
avl og reproduktion regnes ikke som utugtige handlinger, jf.
lovforslagets bemærkninger, side 82. Ovenstående
citater i afsnittet »Forbud i Norge« er oversat fra
norsk til dansk. Der er tale om forslagsstillernes
oversættelse.
Holland har ligeledes vedtaget en lov, der forbyder sex med
dyr. Dette skete den 13. marts 2008 efter et par års debat om
problematikken i det hollandske parlament. Inden dette forbud havde
lovgivning i Holland været meget lig den danske. Sex med dyr
var ulovligt, hvis det kunne bevises, at dyrene blev
påført smerte eller på anden måde led
overlast, jf. www.dr.dk/Nyheder/Udland/2008-/03/13/195231.htm
Den foreslåede lovændring
Af dyreværnslovens § 1 og § 2, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1343 af 4. december 2007 fremgår
det:
Ȥ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og
beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og
væsentlig ulempe.
§ 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for,
at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes
og passes under hensyntagen til deres fysiologiske,
adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i
overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige
erfaringer.«
Nogle har peget på, at der allerede i dag burde
foregå retsforfølgning og afsiges straffedomme i sager
om seksuelle overgreb mod dyr på baggrund af den hjemmel, der
findes i §§ 1 og 2 i dyreværnsloven.
Anklagemyndighedens behandling af sager om dyremishandling og
domstolspraksis giver imidlertid ikke indtryk af, at disse
bestemmelser kan bruges i nævneværdigt omfang. Hvis man
ikke ændrer loven, vil det derfor kun være i ganske
få og usædvanlige tilfælde, at der kan straffes i
sager om seksuel omgang med dyr, nemlig hvis der kan føres
bevis for dyrets lidelse, angst, varige men eller væsentlige
ulempe.
En kommende lovgivning bør derfor fastslå, at al
kønslig omgang med dyr er ulovlig. Forbuddet skal ikke kun
omfatte samleje, men enhver form for kønsligt samkvem mellem
mennesker og dyr, herunder enhver form for seksuelt misbrug eller
seksuel udnyttelse af dyr. Det skal klart fremgå, at det er
den seksuelle handling, der er forbudt, således at en
overtrædelse af loven ikke er betinget af, at dyret
udsættes for smerte og lign.
Det samme bør gælde for fremstilling, forevisning
og enhver form for salg og udbredelse af billeder og film med
mennesker i kønslig omgang med dyr. I forbindelse med
forberedelse af lovgivningen bør det inddrages i
overvejelserne, hvordan det bedst sikres, at der påhviler
dyrlæger en pligt til at underrette politiet eller andre
myndigheder om seksuelt misbrug af dyr. Ligeledes bør det
indgå i overvejelserne, om den blotte besiddelse af billeder
og film med mennesker i kønslig omgang med dyr skal
være strafbar. Det skal i loven fastslås, at
strafsanktionen er bøde eller fængsel.
Strafudmålingen vil selvsagt afhænge af forbrydelsens
grovhed.
Strafferammen bør være den samme som i
dyreværnslovens § 28, dvs. bøde eller
fængsel indtil 1 år og i gentagelsestilfælde op
til 2 år. Det vil formentlig være mest
hensigtsmæssigt at indarbejde den kommende lovgivning som en
ændring i dyreværnsloven.
Afsluttende bemærkninger
Forslagsstillerne finder det ganske uacceptabelt, at dyr
udnyttes og lider og i nogle tilfælde dør som
følge af menneskers seksuelle udnyttelse. Det er rystende,
at der i et udviklet samfund som det danske findes mennesker, der
opdrager deres dyr til at fungere som seksuelle objekter, der skal
tilfredsstille deres ejers specielle seksuelle præferencer.
Det er ydmygende for dyrene, og det er moralsk forkasteligt, at der
er mennesker, der bruger dyr til at få afløb for deres
personlige seksuelle frustrationer. Indeværende forslag er
på ny aktualiseret af, at Holland og Norge - to af de lande,
som Danmark normalt sammenligner sig med - har indført et
forbud, som ligner det, forslagsstillerne lægger op
til.
Skriftlig fremsættelse
Marlene
Harpsøe (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud
mod seksuelt misbrug af dyr.
(Beslutningsforslag nr. B 176).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.