Trafikudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2009-10

Spørgsmål 1490

Ministeren bedes sammenholde oplysningen i "Status for anlægsprojekter på Transportministeriets område for 1. kvartal 2010” (TRU alm. del - bilag 402), hvoraf det på side 46 fremgår, at der med "Tværvejsforbindelsen vil der i realiteten blive anlagt en mindre del af en fremtidig Ring 5", med Folketingets behandling d. 20. oktober 2009, hvor ministerens forgænger bl.a. udtalte, at "Vi har jo slet ikke analyseret behovet og muligheden for at etablere en Ring 5. Jeg tror, at det vil vise sig, at der godt kan være et behov for, at vi får en sådan ringvej rundt om byen ude i det tracé, som er afsat til en Ring 5, men det er der ikke taget stilling til, det er ikke blevet analyseret endnu, men det går vi i gang med. Det er så naturligvis heller ikke blevet besluttet, om der så skulle være tale om en motortrafikvej eller en motorvej". I forlængelse heraf bedes ministeren endvidere sammenholde denne oplysning med svarene på spørgsmål 4, 7, 14, 18, 43, 44, 54 og 64 (L 2 - Forslag til lov om anlæg af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 4 og Frederikssund), hvori ministerens forgænger afviser, at der er taget stilling til placeringen samt udformningen af en fremtidig Ring 5, samt til Samrådsnotatet af 10. december 2010, hvor ministerens forgænger udtalte, at "Tværvej er først og fremmest en forbindelsesvej mellem Frederikssundsvej og den kommende motorvej og en nødvendig forudsætning for en etapeafslutning af etape 2. Den er ikke en Ring 5 ind ad bagdøren. Som det er aftalt i en grøn transportpolitik af 29. januar 2009, skal der gennemføres strategiske analyser af den langsigtede indretning af bane- og vejkapaciteten i hovedstadsområdet. Heri indgår perspektiverne i Ring 5-korridoren. Hvis det viser sig, at der er behov for at gå videre med en Ring 5, så vil næste skridt være igangsættelse af en VVM-undersøgelse, der fuldt ud belyser de miljømæssige konsekvenser, de mulige linjeføringer og alternativer - i fuld offentlighed. Når dette er slået fast, så vil jeg samtidig sige, at det er hensigten, at en eventuel fremtidig Ring 5 vil være sammenfaldende med Tværvej mellem Frederikssundsvej og Frederikssundsmotorvejen. Dette betyder dog ikke, at der hermed er taget beslutninger om, hvilken standard en eventuel Ring 5 skal have, om den videre placering af den, eller hvorvidt den overhovedet bliver aktuel".
Dato: 26-07-2010
Status: Endeligt besvaret
Dokumentdato: 27-08-2010
Modtaget: 27-08-2010
Omdelt: 27-08-2010

TRU alm. del - svar på spm. 1490, fra transportministeren

Spørgsmål nr. 1490 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 26-07-2010
Modtaget: 26-07-2010
Omdelt: 26-07-2010

Spm. om at ministeren bedes sammenholde Status for anlægsprojekter på Transportministeriets område for 1. kvartal 2010 med udtalelser fra ministerens forgænger, til transportministeren