Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
883817_0001.png
883817_0002.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
27. august 20102010-3234
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. juli 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1490(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1490:

"Ministeren bedes sammenholde oplysningen i "Status for anlægsprojekter påTransportministeriets område for 1. kvartal 2010” (jvf. TRU alm. del - bilag402), hvoraf det på side 46 fremgår, at der med"Tværvejsforbindelsen vil der irealiteten blive anlagt en mindre del af en fremtidig Ring 5",med Folketingetsbehandling d. 20. oktober 2009, hvor ministerens forgænger bl.a. udtalte, at"Vi har jo slet ikke analyseret behovet og muligheden for at etablere en Ring 5.Jeg tror, at det vil vise sig, at der godt kan være et behov for, at vi får en så-dan ringvej rundt om byen ude i det tracé, som er afsat til en Ring 5, men deter der ikke taget stilling til, det er ikke blevet analyseret endnu, men det går vii gang med. Det er så naturligvis heller ikke blevet besluttet, om der så skullevære tale om en motortrafikvej eller en motorvej".I forlængelse heraf bedes ministeren endvidere sammenholde denne oplysningmed svarene på spørgsmål 4, 7, 14, 18, 43, 44, 54 og 64 (L 2 - Forslag til lov omanlæg af Frederikssundsmotorvejen mellem Motorring 4 og Frederikssund),hvori ministerens forgænger afviser, at der er taget stilling til placeringen samtudformningen af en fremtidig Ring 5, samt til Samrådsnotatet af 10. december2010, hvor ministerens forgænger endvidere udtalte, at"Tværvej er først ogfremmest en forbindelsesvej mellem Frederikssundsvej og den kommende mo-torvej og en nødvendig forudsætning for en etapeafslutning af etape 2. Den erikke en Ring 5 ind ad bagdøren. Som det er aftalt i en grøn transportpolitik af29. januar 2009, skal der gennemføres strategiske analyser af den langsigte-de indretning af bane- og vejkapaciteten i hovedstadsområdet. Heri indgårperspektiverne i Ring 5-korridoren. Hvis det viser sig, at der er behov for atgå videre med en Ring 5, så vil næste skridt være igangsættelse af enVVM-undersøgelse, der fuldt ud belyser de miljømæssige konsekvenser, demulige linjeføringer og alternativer - i fuld offentlighed. Når dette er slåetfast, så vil jeg samtidig sige, at det er hensigten, at en eventuel fremtidig Ring5 vil være sammenfaldende med Tværvej mellem Frederikssundsvej og Frede-rikssundsmotorvejen. Dette betyder dog ikke, at der hermed er taget beslut-ninger om, hvilken standard en eventuel Ring 5 skal have, om den videre pla-cering af den, eller hvorvidt den overhovedet bliver aktuel”

Svar:

Som det klart fremgår af det materiale som blev lagt frem i forbindelse med of-fentliggørelsen af trafikberegningerne for en Ring 5, er der på nuværende tids-punkt ikke er truffet beslutning om anlæg af en vestlig Ring 5 i transportkorri-doren mellem Køge og Helsingør. De gennemførte trafikberegninger udgør så-ledes ikke et egentligt beslutningsgrundlag.Projektet indgår i den strategiske analyse af den langsigtede indretning af bane-og vejkapaciteten i hovedstadsområdet, jf. i øvrigt min besvarelse af TRU alm.del spørgsmål nr. 1488.Såfremt der på et senere tidspunkt træffes beslutning om at anlægge en vestligRing 5 i transportkorridoren mellem Køge og Helsingør, er det lagt til grund, atTværvej, der anlægges som led i Frederikssundsmotorvejens 2. etape, vil kunneindgå som en del af en sådan eventuel fremtidig vejforbindelse, jf. i øvrigt minbesvarelse af TRU alm. del spørgsmål nr. 1489.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt