Ved fremsættelsen af L 217 den 25. april 2007 var en del af daværende skatteminister Kristian Jensens argumentation for L 217 "at reducere de afgiftsmæssige incitamenter til at anskaffe en større varebil frem for en mindre og mere brændstoføkonomisk varebil”. Med udgangspunkt i nedenstående eksempel - opstillet på baggrund af en konkret borgerhenvendelse - bedes ministeren redegøre for logikken bag, at det med ejerafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 217 af 12. marts 2007, er blevet dyrere i afgifter at anskaffe sig en mere brændstoføkonomisk varebil end at beholde en ældre og større varebil, der er mindre brændstoføkonomisk, men hvor der altså kun skal betales vægtafgift?
I forlængelse af daværende skatteministers besvarelse af 15. maj 2007 af L 217 - spørgsmål 5 (2006-07) i forbindelse med behandlingen af L 217 bedes ministeren endvidere redegøre for, om det er en tilsigtet eller utilsigtet konsekvens af L 217, at en ældre og mindre miljørigtig varebil under 2.0 tons er afgiftmæssig billigere end en ny og mere miljøvenlig varebil under 2.0 tons?
Eksempel:
En borger kører en 12 år gammel varebil af mærket Golf Van på gule plader, hvoraf der betales vægtafgift på kr. 1.850. Borgeren vælger at udskifte den gamle varebil med en ny og mindre varebil af mærket ’Polo Van’ der anvendes til privatkørsel og er mere brændstoføkonomisk, da den kører 23,8 km. pr. liter. Da den nyerhvervede varebil vejer under 3.000 kg. betales der, jf. ejerafgiftsloven, et tillæg pr. halvår på kr. 2.520 udover ejerafgiften, der for denne varebil er kr. 980 pr. halvår. Alt i alt betales en samlet afgift på kr. 7.000 årligt på den nye mere brændstoføkonomiske varebil.
Dato: 06-04-2010
Status: Endeligt besvaret