Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Spørgsmål 343
Offentligt
Skatteministeren6. april 2010
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:SAU alm. del
Spørgsmål 343
Ved fremsættelsen af L 217 den 25. april 2007 var en del af daværendeskatteminister Kristian Jensens argumentation for L 217 "at reducere deafgiftsmæssige incitamenter til at anskaffe en større varebil frem for en mindreog mere brændstoføkonomisk varebil”. Med udgangspunkt i nedenståendeeksempel - opstillet på baggrund af en konkret borgerhenvendelse - bedesministeren redegøre for logikken bag, at det med ejerafgiftsloven, jf.lovbekendtgørelse nr. 217 af 12. marts 2007, er blevet dyrere i afgifter atanskaffe sig en mere brændstoføkonomisk varebil end at beholde en ældreog større varebil, der er mindre brændstoføkonomisk, men hvor der altså kunskal betales vægtafgift?I forlængelse af daværende skatteministers besvarelse af 15. maj 2007 af L217 - spørgsmål 5 (2006-07) i forbindelse med behandlingen af L 217 bedesministeren endvidere redegøre for, om det er en tilsigtet eller utilsigtetkonsekvens af L 217, at en ældre og mindre miljørigtig varebil under 2.0 tonser afgiftmæssig billigere end en ny og mere miljøvenlig varebil under 2.0tons?Eksempel:En borger kører en 12 år gammel varebil af mærket Golf Van på gule plader,hvoraf der betales vægtafgift på kr. 1.850. Borgeren vælger at udskifte dengamle varebil med en ny og mindre varebil af mærket ’Polo Van’ deranvendes til privatkørsel og er mere brændstoføkonomisk, da den kører 23,8km. pr. liter. Da den nyerhvervede varebil vejer under 3.000 kg. betales der, jf.ejerafgiftsloven, et tillæg pr. halvår på kr. 2.520 udover ejerafgiften, der for
1/2
denne varebil er kr. 980 pr. halvår. Alt i alt betales en samlet afgift på kr.7.000 årligt på den nye mere brændstoføkonomiske varebil.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Hækkerup (S).Svaret bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til[email protected].På udvalgets vegne
Niels Helveg Petersenformand
2/2