L 70 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af offshoresikkerhedsloven. (Gennemførelse af dele af
direktiv om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer,
ændringer af reglerne for godkendelser og tilladelser
m.v.).
Fremsat den 19. november 2008 af
klima- og energiministeren (Connie Hedegaard)
Forslag
til
Lov om ændring af
offshoresikkerhedsloven
(Gennemførelse af dele af direktiv om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer,
ændringer af reglerne for godkendelser og tilladelser
m.v.)
§ 1
I lov nr. 1424 af 21. december 2005 om sikkerhed
m.v. for offshoreanlæg til efterforskning, produktion og
transport af kulbrinter (offshoresikkerhedslov), som ændret
ved lov nr. 107 af 7. februar 2007 og § 32 i lov nr. 512
af 6. juni 2007, foretages følgende ændringer:
1.
Fodnoten til lovens titel affattes således:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 89/391/EØF
af 12. juni 1989 om iværksættelse af foranstaltninger
til forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under
arbejdet (EF-Tidende 1989 nr. L 183, side 1), som senest
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2007/30/EF af 20. juni 2007 (EU-Tidende 2007 nr. L 165, side 21),
dele af Rådets direktiv 92/91/EØF af 3. november 1992
om minimumsforskrifter for forbedring af arbejdstagernes sikkerhed
og sundhed i den boringsrelaterede udvindingsindustri (ellevte
særdirektiv i henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv
89/391/EØF) (EF-Tidende 1992 nr. L 348, side 9), som
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2007/30/EF af 20. juni 2007 (EU-Tidende 2007 nr. L 165, side 21),
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/88/EF af
4. november 2003 om visse aspekter i forbindelse med
tilrettelæggelsen af arbejdstiden (EF-Tidende 2003 nr. L 299,
side 9), og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2005/36/EF af 7. september 2005 om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer (EU-Tidende 2005 nr. L 255,
side 22), som senest ændret ved Kommissionens forordning (EF)
nr. 1430/2007 af 5. december 2007 (EU-Tidende 2007 nr. L 320, side
3).«
2. I
§ 3, stk. 2,
ændres »§ 28, stk. 1« til:
»§ 28, stk. 1 og 2«.
3.
Efter § 4 indsættes i
kapitel 1:
Ȥ 4
a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler med
henblik på at gennemføre eller anvende internationale
konventioner og EU-regler om forhold, der er omfattet af denne lov,
herunder forordninger, direktiver og beslutninger.«
4. I
§ 23, stk. 2,
indsættes efter »et«: »nyt«.
5.§§ 27-29 affattes
således:
»§ 27. Operatøren
skal sørge for, at tilsynsmyndighedens godkendelse af det
overordnede design indhentes, inden detailprojektering
iværksættes af:
1) Et nyt fast
offshoreanlæg.
2) Ændring af
et eksisterende fast offshoreanlæg i form af
tilføjelse af en platform eller anden indretning, der er
omfattet af definitionen på faste offshoreanlæg, jf.
§ 2, stk. 1 og 4.
3) Ændring af
dele af et eksisterende fast offshoreanlæg, hvor
ændringen kræver godkendelse efter § 10 i lov
om anvendelse af Danmarks undergrund.
Stk. 2.
Ansøgningen efter stk. 1, nr. 1, skal være
ledsaget af den sikkerheds- og sundhedsredegørelse, der er
nævnt i § 23, stk. 1 og 2, samt overordnede
tidsplaner for bygning og installation.
Stk. 3.
Ansøgning efter stk. 1, nr. 2 eller 3, skal være
ledsaget af den sikkerheds- og sundhedsredegørelse, der er
nævnt i § 23, stk. 1, og som er
ajourført i overensstemmelse med § 23,
stk. 3, og § 25, stk. 1, samt overordnede
tidsplaner for bygning og installation.
§ 28.
Operatøren skal sørge for, at tilsynsmyndighedens
tilladelse indhentes, inden et nyt fast offshoreanlæg eller
en ændring af et eksisterende fast offshoreanlæg, jf.
§ 27, eller et mobilt offshoreanlæg sættes i
drift. Ansøgningen herom skal bl.a. indeholde oplysninger om
tidspunktet for forventet idriftsættelse og for mobile
offshoreanlæg tillige oplysning om den ønskede
varighed af tilladelsen.
Stk. 2.
Ansøgningen efter stk. 1 skal være ledsaget af en
ajourført sikkerheds- og sundhedsredegørelse, jf.
§ 23, stk. 1 og 3, og § 24.
Stk. 3. Tilladelsen
for mobile offshoreanlæg efter stk. 1 kan
forlænges efter ansøgning herom ledsaget af en
ajourført sikkerheds- og sundhedsredegørelse, jf.
§ 24. Ansøgningen skal bl.a. indeholde oplysning
om den ønskede varighed af forlængelsen.
Stk. 4. Tilladelsen
til mobile offshoreanlæg efter stk. 1 eller
forlængelsen efter stk. 3 kan gives for en periode af
højst 5 års varighed.
§ 29.
Den driftsansvarlige virksomhed skal indhente tilsynsmyndighedens
tilladelse, inden der foretages ændringer, som ikke er
omfattet af § 27, af et offshoreanlæg eller af
anlæggets operationelle forhold, hvis ændringerne
samlet set er af væsentlig betydning for risikoen for
større ulykker.
Stk. 2.
Ansøgningen om tilladelse efter stk. 1 skal ledsages af
en ajourført sikkerheds- og sundhedsredegørelse, jf.
§ 25, stk. 1.«
6. I
§ 32 a ændres
»§ 28, stk. 1 og 2« til:
»§ 28, stk. 1-3«.
7.§ 38, stk. 2 og 3,
affattes således:
»Stk. 2.
Faste og mobile offshoreanlæg skal med hensyn til brand- og
eksplosionsfare inddeles i områder efter faregraden.
Anlægget skal indrettes og anvendes i overensstemmelse med
den foretagne områdeinddeling.
Stk. 3. Faste og
mobile offshoreanlægs indkvarteringsforhold skal være
tilpasset det antal personer, som forventes at opholde sig på
anlægget, og skal være indrettet således, at de
ansatte har mulighed for uforstyrret hvile og restitution med
henblik på, at de kan varetage deres arbejdsopgaver på
fuldt forsvarlig vis.«
8. I
§ 42, stk. 1,
ændres »de i §§ 38-41 nævnte
forhold« til: »offshoreanlægs konstruktion,
indretning og udstyr«.
9.
Efter § 50 indsættes før tekstoverskriften
»Arbejdstid, hvile- og friperioder«:
Ȥ 50
a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at en person, hvis erhvervsmæssige kvalifikationer er
erhvervet i tredjelande, kun må udføre arbejde inden
for offshoresikkerhedslovens anvendelsesområde, hvor der
stilles krav om nærmere angivet uddannelse eller aflagt
prøve, hvis personen har fået anerkendt sine
erhvervsmæssige kvalifikationer af Energistyrelsen.
Stk. 2. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om, at en person, som
har til hensigt at arbejde fast inden for offshoresikkerhedslovens
anvendelsesområde, og hvis erhvervsmæssige
kvalifikationer er erhvervet i andre EU-lande, EØS-lande
eller lande, der har aftaler med EU herom, kun må
udføre arbejde inden for områder, hvor der stilles
krav om nærmere angivet uddannelse eller aflagt prøve,
hvis personen har fået anerkendt sine erhvervsmæssige
kvalifikationer af Energistyrelsen.
Stk. 3. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om, at en person, som
har til hensigt at arbejde midlertidigt og lejlighedsvist inden for
offshoresikkerhedslovens anvendelsesområde, og hvis
erhvervsmæssige kvalifikationer er erhvervet i andre
EU-lande, EØS-lande eller lande, der har aftaler med EU
herom, skal have sine erhvervsmæssige kvalifikationer
kontrolleret forudgående med henblik på anerkendelse,
før arbejdet påbegyndes inden for områder, hvor
der stilles krav om nærmere angivet uddannelse eller aflagt
prøve. Dette gælder kun, når der er tale om
arbejde, der har betydning for den offentlige sikkerhed og sundhed,
og hvis formålet med kontrollen er at undgå alvorlig
skade for tjenestemodtagerens sundhed eller sikkerhed.
§ 50
b. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at arbejdsgiveren efter anmodning skal dokumentere over for
Energistyrelsen, at ansatte har de fornødne kvalifikationer
til at udføre det pågældende arbejde, hvortil
der kræves nærmere angivet uddannelse, prøve,
certifikat, erhvervserfaring eller lignende.
§ 50
c. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at en person, hvis erhvervsmæssige kvalifikationer er
erhvervet i tredjelande, skal ansøge om at få sine
erhvervsmæssige kvalifikationer anerkendt, inden arbejdet
påbegyndes inden for offshoresikkerhedslovens
anvendelsesområde, hvor der stilles krav om nærmere
angivet uddannelse eller aflagt prøve.
Stk. 2. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om, at en person, som
har til hensigt at arbejde fast inden for offshoresikkerhedslovens
anvendelsesområde, og hvis erhvervsmæssige
kvalifikationer er erhvervet i andre EU-lande, EØS-lande
eller lande, der har aftaler med EU herom, skal ansøge om at
få sine erhvervsmæssige kvalifikationer anerkendt,
inden arbejdet påbegyndes inden for de områder, hvor
der stilles krav om nærmere angivet uddannelse eller aflagt
prøve.
Stk. 3. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om, at en person, som
har til hensigt at arbejde midlertidigt og lejlighedsvist inden for
offshoresikkerhedslovens anvendelsesområde, og hvis
erhvervsmæssige kvalifikationer er erhvervet i andre
EU-lande, EØS-lande eller lande, der har aftaler med EU
herom, skal indgive skriftlig anmeldelse til Energistyrelsen, inden
arbejdet påbegyndes inden for de områder, hvor der
stilles krav om nærmere angivet uddannelse eller aflagt
prøve. Dette gælder dog kun, når der er tale om
arbejde, der har betydning for den offentlige sikkerhed og sundhed,
og hvis formålet med kontrollen er at undgå alvorlig
skade for tjenestemodtagerens sundhed eller sikkerhed.
Stk. 4. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om ansøgning og
anmeldelse, herunder om fremsendelse af bevis for de
erhvervsmæssige kvalifikationer.
Stk. 5. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om aflæggelse af
egnethedsprøve eller gennemførelse af prøvetid
for personer, hvis erhvervsmæssige kvalifikationer er
erhvervet i et tredjeland eller i andre EU-lande, EØS-lande
eller lande, der har aftaler med EU herom.
§ 50
d. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at den driftsansvarlige virksomhed selv skal sikre, at personer,
hvis erhvervsmæssige kvalifikationer ikke skal anerkendes af
Energistyrelsen i henhold til regler fastsat i medfør af
§§ 50 a og 50 c, opfylder krav, fastsat i loven
eller i regler udstedt i medfør af loven, om nærmere
angivet uddannelse eller aflagt prøve.«
10. I
§ 72, stk. 1, 3. pkt. ,
ændres »ham« til: »vedkommende«.
11. I
§ 72, stk. 2,
ændres »2. pkt.« til: »3. pkt.«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. februar 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
| |
1. | Indledende bemærkninger |
2. | Lovforslagets hovedindhold |
| 2.1 | Anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer erhvervet i udlandet |
| | 2.1.1 Den overordnede baggrund |
| | 2.1.2 Gældende ret |
| | 2.1.3 Lovforslagets ordning |
| 2.2 | Bemyndigelsesbestemmelse om EU-retlige
regler og internationale forpligtelser |
| 2.3 | Ændring af bestemmelser om
godkendelser, tilladelser m.v. |
| 2.4 | Ændring af bestemmelse om anvendelse
af anerkendte normer og standarder |
| 2.5 | Øvrige forhold |
3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner |
4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
5. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
6. | Miljømæssige
konsekvenser |
7. | Forholdet til EU-retten |
8. | Høring |
9. | Sammenfattende skema |
1. Indledende bemærkninger
Formålet med lovforslaget er at gennemføre en
række justeringer og præciseringer samt enkelte
tekniske ændringer af lov om sikkerhed m.v. for
offshoreanlæg til efterforskning, produktion og transport af
kulbrinter (offshoresikkerhedslov).
Lovforslaget har bl.a. til formål at skabe klare
bestemmelser om ministerens adgang til at fastsætte regler om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer erhvervet i
udlandet. Bestemmelserne kan bl.a. anvendes til at fastsætte
nye regler på offshoresikkerhedslovens område til
gennemførelse af dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2005/36/EF af 7. september 2005 om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer (herefter
anerkendelsesdirektivet).
Anerkendelsesdirektivet er generelt gennemført i dansk
ret ved lov nr. 123 af 13. februar 2007 om adgang til
udøvelse af visse erhverv i Danmark. Det fremgår af
bemærkningerne til undervisningsministerens lovforslag L 11,
som blev vedtaget den 8. februar 2007 som lov nr. 123 af 13.
februar 2007, at anerkendelsesdirektivet bl.a. åbner mulighed
for at udøve et lovreguleret erhverv, uden at tjenesteyderen
er fast etableret i det land, hvor erhvervet udøves
(værtslandet), hvis udøvelsen sker midlertidigt og
lejlighedsvist. Direktivet åbner mulighed for, at
værtslandet kan stille krav om en skriftlig anmeldelse til
den myndighed, som administrerer det pågældende erhverv
(den kompetente myndighed). Eventuelle krav om skriftlig anmeldelse
skal have hjemmel i lov. Der kan kun undtagelsesvist og begrundet i
hensyn til tjenestemodtagerens sikkerhed og sundhed ske
forudgående kontrol af tjenesteyderens erhvervsmæssige
kvalifikationer, inden tjenesteyderen påbegynder ydelsen
første gang.
Anerkendelsesdirektivet regulerer EU-statsborgeres adgang til
at udøve lovregulerede erhverv i en anden EU- eller
EØS-medlemsstat eller et land, som EU har indgået
aftale med om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
(herefter kaldet EU-land m.fl.). Direktivets regler gælder
også for statsborgere i EØS-lande og de
førnævnte lande, som EU har indgået aftale med.
Ved begrebet »lovregulerede erhverv« forstås en
eller flere former for erhvervsmæssig virksomhed, når
der enten direkte eller indirekte ifølge lov eller
administrative bestemmelser kræves bestemte
erhvervsmæssige kvalifikationer for adgang. Et lovreguleret
erhverv er kendetegnet ved, at der kræves autorisation for at
kunne udøve erhvervet.
Formålet med anerkendelsesdirektivet er at bidrage til,
at de nationale arbejdsmarkeder og det samlede europæiske
arbejdsmarked åbnes yderligere og gøres mere dynamisk,
og at den europæiske arbejdskraft gøres mere mobil. De
mere lempelige betingelser for udveksling af tjenesteydelser skal
bidrage positivt til den økonomiske vækst i samfundet,
samtidig med at hensyn til den offentlige og tjenestemodtagerens
sikkerhed og sundhed tilgodeses. Anerkendelsesdirektivet omfatter
alle lovregulerede erhverv, dog med undtagelse af erhverv, der er
reguleret af særlige direktiver for det enkelte
erhverv.
Med hjemmel i lov om adgang til udøvelse af visse
erhverv i Danmark, jf. lovbekendtgørelse nr. 334 af 20.
marts 2007, har Undervisningsministeriet udstedt
bekendtgørelse nr. 1174 af 10. oktober 2007 om anerkendelse
af erhvervsmæssige kvalifikationer m.v. Det fremgår af
bekendtgørelsens § 7, stk. 2, at et eventuelt
krav om forudgående kontrol af tjenesteyderes
erhvervsmæssige kvalifikationer skal fremgå af reglerne
for det enkelte erhverv.
På offshoresikkerhedslovens område er der allerede
fastsat regler vedrørende anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer. Reglerne er fastsat med
hjemmel i den gældende offshoresikkerhedslov, bl.a. med
henblik på at gennemføre dele af
anerkendelsesdirektivet, som der var frist for at gennemføre
den 20. oktober 2007. Det er hensigten at supplere de udstedte
regler med yderligere regler om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer erhvervet i udlandet i
løbet af november 2008, da det har vist sig, at direktivet
ikke er fuldt ud gennemført på
offshoresikkerhedslovens område. De pågældende
regler fastsættes med hjemmel i den gældende
offshoresikkerhedslov.
Det findes af flere grunde hensigtsmæssigt at
indsætte nye og klarere hjemmelsbestemmelser om
fastsættelse af regler om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer m.v. De foreslåede
hjemmelsbestemmelser har bl.a. til formål at beskrive
rammerne for, hvilke forhold ministeren kan fastsætte regler
om på baggrund af anerkendelsesdirektivet. De
foreslåede hjemmelsbestemmelser går videre end blot at
præcisere hjemlen til gennemførelse af dele af
anerkendelsesdirektivet, idet bestemmelserne også hjemler
adgang til at fastsætte regler om, hvordan retsstillingen vil
være for personer, som har erhvervet deres
erhvervsmæssige kvalifikationer i et tredjeland, eller som
kommer fra et tredjeland, men har erhvervet deres
erhvervsmæssige kvalifikationer i et EU-land m.fl. Med
tredjeland forstås alle lande, der ikke er EU-lande,
EØS-lande eller lande, der har aftaler med EU om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer. Forslaget
har også til formål at skabe ensartede
hjemmelsbestemmelser i arbejdsmiljøloven og
offshoresikkerhedsloven. Både arbejdsmiljøloven og
offshoresikkerhedsloven har til formål at sikre et sikkert og
sundt arbejdsmiljø. Arbejdsmiljøloven gælder
på landjorden, mens offshoresikkerhedsloven gælder for
offshoreanlæg, som anvendes til efterforskning og produktion
af kulbrinter.
En ændring af arbejdsmiljøloven, hvorved der blev
indsat bemyndigelsesbestemmelser om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer erhvervet i udlandet, blev
vedtaget den 12. juni 2008 til ikrafttræden den 1. juli 2008,
jf. lov nr. 559 af 17. juni 2008 om ændring af lov om
arbejdsmiljø. Ændringen drejer sig om
gennemførelse af dele af anerkendelsesdirektivet samt om
anerkendelse af kvalifikationer erhvervet i et tredjeland eller
erhvervet af en person fra et tredjeland. Som konsekvens af
ændringen får beskæftigelsesministeren
bemyndigelse til at fastsætte regler om, at der skal ske
forudgående kontrol og anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer erhvervet i et andet EU- eller EØS-land
eller et land, der har aftaler med EU herom, når der er tale
om udførelse af midlertidigt og lejlighedsvist arbejde, som
kan medføre betydelig fare for ulykker eller sygdom. Der er
hermed tale om en fravigelse fra hovedreglen i
anerkendelsesdirektivet, hvorefter der ikke skal ske anerkendelse
af erhvervsmæssige kvalifikationer ved midlertidigt og
lejlighedsvist arbejde.
Ændringen af arbejdsmiljøloven medfører
endvidere, at beskæftigelsesministeren får bemyndigelse
til at fastsætte regler om, at det ved udførelse af et
fast eller midlertidigt og lejlighedsvist arbejde skal sikres, at
de erhvervsmæssige kvalifikationer, der er erhvervet i et
tredjeland, anerkendes af Arbejdstilsynet.
Beskæftigelsesministeren får endelig bemyndigelse til
at fastsætte regler om, at det ved udførelse af et
fast arbejde skal sikres, at de erhvervsmæssige
kvalifikationer, der er erhvervet i et andet EU- eller
EØS-land eller et land, der har aftaler med EU herom,
anerkendes af Arbejdstilsynet. For en ensartet gennemførelse
af dele af anerkendelsesdirektivet offshore såvel som
på land, foreslås offshoresikkerhedsloven ændret
tilsvarende, så klima- og energiministeren får samme
bemyndigelser vedrørende anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer i forbindelse med arbejde
på offshoreanlæg, som beskæftigelsesministeren
har fået på land. Baggrunden herfor er, at
arbejdsmiljøloven ikke gælder for offshoreanlæg
m.v. omfattet af offshoresikkerhedsloven.
På Beskæftigelsesministeriets område er der
fastsat regler med hjemmel i bemyndigelsesbestemmelserne i
arbejdsmiljøloven, jf. Arbejdstilsynets
bekendtgørelse nr. 647 af 26. juni 2008 om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer erhvervet i udlandet. Det vil
blive vurderet, om der er behov for at udstede lignende regler med
hjemmel i de foreslåede bemyndigelsesbestemmelser i
§§ 50 a-50 c i dette lovforslag. Det er ikke
på forhånd givet, at der er behov for de samme regler
som i Arbejdstilsynets bekendtgørelse, da der i
offshoresikkerhedsloven er krav om egenkontrol gennem
ledelsessystemer for sikkerhed og sundhed offshore, hvilket ikke i
samme grad er tilfældet i arbejdsmiljøloven.
Energistyrelsen fører tilsyn med disse
ledelsessystemer.
Udmøntningen af de foreslåede bemyndigelser vil
bl.a. bero på konkrete vurderinger i samarbejde med parterne
i Offshoresikkerhedsrådet. I Rådet er følgende
repræsenteret: Arbejdstilsynet, Søfartsstyrelsen,
Statens Luftfartsvæsen, Miljøstyrelsen,
Energistyrelsen, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Fællesrepræsentationen
(Maskinmestrenes Forening og Dansk Formandsforening) samt Dansk
Arbejdsgiverforening og Danmarks Rederiforening i forening.
Det er yderligere fundet nødvendigt at indføre
en generel bemyndigelsesbestemmelse om at fastsætte regler
med henblik på at opfylde EU-retlige og internationale
forpligtelser vedrørende forhold, der er omfattet af
offshoresikkerhedsloven.
Det er også fundet hensigtsmæssigt at
præcisere offshoresikkerhedslovens bestemmelser om
godkendelser og tilladelser af offshoreanlæg, da det har vist
sig, at disse bestemmelser ikke er tilstrækkelig
præcise, når der er tale om større
ændringer af eksisterende produktionsanlæg (faste
offshoreanlæg), f.eks. i form af udvidelse med en ny
platform. Offshoresikkerhedslovens bestemmelser om godkendelser og
tilladelser for offshoreanlæg foreslås derfor
ændret, så det præciseres, i hvilke situationer
operatøren eller den driftsansvarlige virksomhed skal
søge om godkendelse eller tilladelse i forbindelse med
nybygning, udvidelser, idriftsættelse og ændringer af
eksisterende offshoreanlæg.
Endvidere er det fundet nødvendigt at ændre
bestemmelsen om, hvornår der skal anvendes anerkendte normer
og standarder i forbindelse med offshoreanlægs konstruktion,
indretning og udstyr, idet den gældende bestemmelse er
udformet således, at den ikke omfatter alle forhold i
forbindelse med konstruktion og indretning af anlægget, som
har betydning for risikoen for store ulykker. Det foreslås,
at dette krav gælder for anlæggets konstruktion,
indretning og udstyr i almindelighed.
Ændringerne af bestemmelserne om godkendelser og
tilladelser bidrager til et højere sikkerhedsniveau for
projekter vedrørende ændringer af eksisterende faste
offshoreanlæg, idet tilsynsmyndigheden bliver inddraget i et
ændringsprojekt på et tidligt tidspunkt.
Ændring af bestemmelserne om anvendelse af anerkendte
normer og standarder bidrager ligeledes til et højere
sikkerhedsniveau, idet disse normer og standarder efter forslaget
skal anvendes generelt for offshoreanlægs konstruktion,
indretning og udstyr. Efter gældende lov omfatter anvendelse
af anerkendte normer og standarder alene udstyr samt en
begrænset, nærmere specificeret, del af
anlæggenes indretning.
Endelig foretages enkelte lovtekniske
ajourføringer.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer erhvervet i udlandet
Med lovforslaget bemyndiges klima- og energiministeren til at
fastsætte regler om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer m.v. erhvervet i udlandet. Ved
erhvervsmæssige kvalifikationer forstås
kvalifikationer, som er attesteret ved et uddannelsesbevis, et
kursusbevis eller et bevis for erhvervserfaring.
Det følger af bemyndigelsesbestemmelserne, at der er
forskellige rammer for, hvilke regler ministeren kan
fastsætte, afhængig af om der er tale om statsborgere,
som er omfattet af anerkendelsesdirektivet, eller om statsborgere
fra tredjelande. Der er også forskellige rammer for personer,
som ønsker at arbejde fast i Danmark, og for personer, som
ønsker at arbejde midlertidigt og lejlighedsvist i Danmark.
Når der er tale om statsborgere, som er omfattet af
anerkendelsesdirektivet, og som ønsker at arbejde fast i
Danmark, kan der f.eks. fastsættes regler om
forudgående ansøgninger om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer. Når der er tale om
statsborgere, som er omfattet af anerkendelsesdirektivet, og som
ønsker midlertidigt og lejlighedsvist arbejde i Danmark, kan
der kun i særlige tilfælde stilles krav om
forudgående anmeldelse og godkendelse. De forskellige rammer
for ministerens adgang til at fastsætte regler afspejler
bl.a. anerkendelsesdirektivets sondring mellem på den ene
side fast arbejde (reglerne om etableringsfrihed) og på den
anden midlertidigt og lejlighedsvist arbejde (reglerne om fri
udveksling af tjenesteydelser).
2.1.1. Den overordnede baggrund
Anerkendelsesdirektivet er generelt implementeret med lov nr.
123 af 13. februar 2007 om adgang til udøvelse af visse
erhverv i Danmark (lovbekendtgørelse nr. 334 af 20. marts
2007) og med bekendtgørelse nr. 1174 af 10. oktober 2007 om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer m.v.
Anerkendelsesdirektivet medfører som hovedregel, at
tjenesteydere, der alene har til hensigt at arbejde midlertidigt og
lejlighedsvist i værtslandet, og som har erhvervet deres
erhvervsmæssige kvalifikationer i "hjemlandet" (et andet
EU-land, EØS-land eller et land, som EU har aftale med om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer), ikke
længere skal have anerkendt deres erhvervsmæssige
kvalifikationer af værtslandet.
Anerkendelsesdirektivet åbner imidlertid mulighed for,
at der undtagelsesvist kan ske forudgående kontrol med
henblik på anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer opnået i andre EU-lande m.fl., når
tjenesteydelsen udføres midlertidigt og lejlighedsvist.
Betingelserne for at anvende undtagelsesmuligheden er, at der er
tale om tjenesteydelser, der kan have betydning for den offentlige
sikkerhed og sundhed, samt at formålet med den
forudgående kontrol er at undgå alvorlig skade på
tjenestemodtagerens sikkerhed og sundhed. Der kan kun ske
forudgående kontrol for så vidt angår erhverv,
som ikke er omfattet af anerkendelsesdirektivets regler om
automatisk anerkendelse, som bl.a. omfatter erhvervene læge
og sygeplejerske.
På land er det på arbejdsmiljøområdet
muligt at anvende denne undtagelsesmulighed i
anerkendelsesdirektivet inden for visse områder,
således at der her skal foretages en forudgående
kontrol, når arbejdet udføres midlertidigt og
lejlighedsvist. Dette skyldes, at der inden for disse områder
er tale om tjenesteydelser, der har betydning for den offentlige
sikkerhed og sundhed, samt at formålet med den
forudgående kontrol er at undgå alvorlig skade på
tjenestemodtagerens sikkerhed og sundhed.
Formålet med lovforslaget er at sikre, at personer, der
har erhvervet deres erhvervsmæssige kvalifikationer i et
andet EU-land m.v., og som har til hensigt at arbejde midlertidigt
og lejlighedsvist på offshoreanlæg på dansk
område, har de nødvendige kvalifikationer på
områder, hvor der er tale om tjenesteydelser, der har
betydning for den offentlige sikkerhed eller sundhed, og hvor
kontrollen er begrundet i at undgå alvorlig skade på
tjenestemodtagerens sikkerhed og sundhed, herunder sikkerhed og
sundhed på anlægget.
Bemyndigelsesbestemmelserne i lovforslaget kan også
blive brugt til at fastsætte regler om forhold, som ikke er
omfattet af anerkendelsesdirektivet. De udfyldende regler kan bl.a.
forholde sig til, hvordan retsstillingen vil være for
personer, som har erhvervet deres erhvervsmæssige
kvalifikationer i et tredjeland, eller som kommer fra et
tredjeland, men har erhvervet deres erhvervsmæssige
kvalifikationer i et EU-land m.fl. Dette skyldes
lighedsbetragtninger mellem EU-lande m.fl. og tredjelande.
2.1.2. Gældende ret
Det følger af offshoresikkerhedslovens
§ 50,
at den driftsansvarlige virksomhed
skal sørge for, at de ansatte, forinden arbejdet
påbegyndes, er tilstrækkeligt uddannet til at varetage
opgaverne efter anlæggets beredskabsplan, jf.
offshoresikkerhedslovens § 45, stk. 2, og til at
varetage deres egen sikkerhed i en nødsituation,
at arbejdsgiveren skal
sørge for, at de ansatte er tilstrækkeligt
instruerede, og at de besidder den kompetence, der sikrer, at deres
arbejdsfunktioner på offshoreanlægget kan varetages
sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, herunder at
der foreligger dokumentation for denne kompetence,
at personer under 18 år ikke
må udføre arbejde på offshoreanlæg,
og
at klima- og energiministeren kan
fastsætte regler om uddannelsen og om, hvilke kompetencer der
er nødvendige, jf. § 50, stk. 1 og 2.
Bestemmelsen er hidtil blevet brugt således, at der
stilles krav om uddannelse eller prøve inden for
følgende områder:
A. Arbejde på offshoreanlæg, som indebærer
brug af udstyr, og som indebærer særlige
ulykkesrisici:
-
Gaffeltruckfører
-
Kranfører
-
Stilladsopstiller
-
Elinstallatør på faste offshoreanlæg
B. Arbejde på offshoreanlæg, som indebærer
brug af særligt farlige stoffer og materialer, og som
indebærer særlig sundhedsfare:
- Arbejde med epoxy
og isocyanater
- Arbejde med
styren
- Arbejde med
asbest
- Svejsning og
skæring i metal samt slibning i tilknytning hertil
C. Øvrigt arbejde på offshoreanlæg:
- Offshore
medic
-
Beredskabsfunktioner på offshoreanlæg
-
Grundlæggende sikkerhedsuddannelse
Inden for de ovennævnte områder må arbejdet
kun udføres af personer, der har gennemgået en
nærmere angivet uddannelse eller aflagt en prøve.
Endvidere skal alle offshoreansatte have gennemgået et
grundlæggende sikkerhedskursus omfattende bl.a. brand og
søredning.
Med hjemmel i offshoresikkerhedslovens § 74,
stk. 3, er der fastsat krav om en særlig
arbejdsmiljøuddannelse for sikkerhedsgruppens medlemmer
m.fl. (uddannelse i sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold).
Denne uddannelse er dog ikke omfattet af anerkendelsesdirektivet,
da den ikke er en betingelse for at kunne arbejde inden for et
erhverv.
Inden for nogle arbejdsområder skal Energistyrelsen
godkende den særlige uddannelse, som kræves for at
personer kan udføre bestemte former for arbejde. Inden for
andre arbejdsområder er det den driftsansvarlige virksomhed
eller den enkelte arbejdsgiver, som skal sørge for, at de
ansatte har gennemført de påkrævede
kurser.
Der er endvidere fastsat regler, som gennemfører dele
af anerkendelsesdirektivet på offshoresikkerhedslovens
område, jf. bekendtgørelse nr. 556 af 16. juni 2008 om
udveksling af oplysninger i forbindelse med udøvelse af
tjenesteydelser på offshoreanlæg m.v. i et andet land
end etableringslandet. Som omtalt i afsnit 1 ovenfor forventes
yderligere en bekendtgørelse om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer erhvervet i udlandet
vedrørende arbejde på offshoreanlæg m.v. udstedt
i løbet af november 2008.
2.1.3. Lovforslagets ordning
Det foreslås, at klima- og energiministerens
bemyndigelse til at fastsætte regler om uddannelse m.m., jf.
den gældende lovs § 50, suppleres med
bemyndigelsesbestemmelser om ministerens adgang til at
fastsætte regler om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer, jf. lovforslagets §§ 50 a-50
d.
Det foreslås, at klima- og energiministeren får
bemyndigelse til at fastsætte regler om, at personer, der har
erhvervet deres erhvervsmæssige kvalifikationer i et
tredjeland, skal have anerkendt deres erhvervsmæssige
kvalifikationer af Energistyrelsen, førend de kan
påbegynde arbejde på offshoreanlæg på dansk
område - uanset om der er tale om fast arbejde eller
midlertidigt og lejlighedsvist arbejde.
Det foreslås endvidere, at ministeren får
bemyndigelse til at udstede regler om, at personer, hvis
erhvervsmæssige kvalifikationer er erhvervet i et andet
EU-land m.fl., og som har til hensigt at arbejde fast på
offshoreanlæg på dansk område, skal have
anerkendt deres erhvervsmæssige kvalifikationer af
Energistyrelsen, førend de kan påbegynde arbejde i
Danmark.
Yderligere giver bemyndigelsesbestemmelserne mulighed for, at
erhvervsmæssige kvalifikationer erhvervet i andet EU-land
m.fl. af personer, der har til hensigt at arbejde midlertidigt og
lejlighedsvist på offshoresikkerhedslovens
anvendelsesområde på dansk område, skal
kontrolleres forudgående af Energistyrelsen, inden arbejdet
påbegyndes. Der vil kun kunne fastsættes krav om
forudgående kontrol inden for visse af de områder, hvor
der i offshoresikkerhedslovgivningen kræves en uddannelse
eller prøve. Det drejer sig om områder, hvor erhvervet
har betydning for den offentlige sikkerhed og sundhed, og hvor den
forudgående kontrol er begrundet i at undgå alvorlig
skade på tjenestemodtagerens sikkerhed og sundhed på
offshoreanlæg på dansk område. Der vil ikke kunne
fastsættes regler om forudgående kontrol, hvis der er
tale om et erhverv, som er omfattet af anerkendelsesdirektivets
ordninger om automatisk anerkendelse.
Endelig er det efter bemyndigelsesbestemmelserne muligt at
fastsætte regler om, at den driftsansvarlige virksomhed selv
skal sikre, at erhvervsmæssige kvalifikationer, som er
erhvervet i udlandet, er tilstrækkelige til at opfylde de
erhvervsmæssige kvalifikationskrav, der er fastsat i
offshoresikkerhedsloven eller i regler udstedt i medfør af
loven. Anerkendelsesdirektivet indebærer, at der er
forskellige situationer, hvor denne mulighed ikke vil kunne
anvendes, fordi det ifølge direktivet skal være en
myndighed, som vurderer de erhvervsmæssige kvalifikationer.
Det følger på den baggrund af lovforslaget, at det er
Energistyrelsen, som skal foretage vurderingen, hvor der er tale
om, at statsborgere fra EU-lande m.fl. udøver erhverv ved
fast etablering eller midlertidigt og lejlighedsvist udøver
et erhverv, som er underlagt forudgående kontrol. Det er en
forudsætning for at fastsætte regler i medfør af
bemyndigelsesbestemmelsen, at der er specifikke krav til de
erhvervsmæssige kvalifikationer, som virksomheden kan
verificere de individuelle kvalifikationer imod.
2.2. Bemyndigelsesbestemmelse om
EU-retlige regler og internationale forpligtelser
Der foreslås indsat en bemyndigelsesbestemmelse,
hvorefter klima- og energiministeren kan fastsætte regler med
henblik på at gennemføre eller anvende internationale
konventioner og EU-regler om forhold, der er omfattet af
offshoresikkerhedsloven, herunder forordninger, direktiver og
beslutninger. En lignende bestemmelse findes i § 2 a i
lov om anvendelse af Danmarks undergrund, jf.
lovbekendtgørelse nr. 889 af 4. juli 2007. Det er hensigten,
at de omfattende regelsæt i EU-direktiver til dels
gennemføres i dansk ret ved bekendtgørelser.
2.3. Ændring af bestemmelser om
godkendelser, tilladelser m.v.
I den nuværende lovs § 27 omfatter kravet om
godkendelse af det overordnede design faste offshoreanlæg.
Visse ændringer af eksisterende faste offshoreanlæg er
omfattet af lovens § 29. Imidlertid har det ved den
praktiske håndhævelse af loven vist sig, at der ved
ændring af et eksisterende fast offshoreanlæg, hvor der
blev tilføjet en ny platform, har været behov for, at
tilsynsmyndighedens godkendelse af det overordnede design
indhentes, før detailprojektering iværksattes. Denne
platform er i sig selv omfattet af definitionen på et
offshoreanlæg efter lovens § 2, stk. 1, og
ville som sådan kræve en selvstændig godkendelse
efter lovens § 27, men vil, hvis den broforbindes med det
eksisterende anlæg, være en del af dette anlæg.
Lovens § 2, stk. 5, fastsætter, at flere faste
offshoreanlæg, der er indbyrdes broforbundne, anses for
ét offshoreanlæg.
For at imødekomme denne situation foreslås det,
at det præciseres, at godkendelse efter lovens § 27
også omfatter ændringer som ovenfor nævnt. Der
kan endvidere være situationer, hvor en ændring af dele
af et eksisterende anlæg kræver en godkendelse efter
§ 10 i undergrundsloven. Sådanne ændringer
vil også skulle godkendes, før detailprojektering
påbegyndes og foreslås derfor også
præciseret i lovens § 27. I konsekvens heraf
præciseres det også hvilket ansøgningsmateriale,
der skal ledsage ansøgningen, idet der for et
offshoreanlæg kun skal forefindes én sikkerheds- og
sundhedsredegørelse, som så ajourføres efter
forholdene.
I konsekvens af ovenstående foreslås
præcisering og justeringer af lovens §§ 23, 28
og 29.
2.4 Ændring af bestemmelse om
anvendelse af anerkendte normer og standarder
Det fremgår af den nuværende lovs § 42,
stk. 1, at anerkendte normer og standarder, som har
sikkerheds- og sundhedsmæssig betydning, skal følges i
forbindelse med forholdene nævnt i lovens
§§ 38-41.
§ 38 indeholder krav om adskillelse af
indkvarteringen fra hovedaktiviteterne boring og produktion
på faste offshoreanlæg, opdeling af offshoreanlæg
i områder efter faregrad samt indretning af
indkvartering.
§ 39 omfatter indretning af behandlingsrum på
permanent bemandede offshoreanlæg samt indretning af
adgangsveje på anlægget, så båretransport
kan foregå effektivt på offshoreanlæg.
§ 40 omfatter udstyrs konstruktion, indretning og
anvendelse.
§ 41 fastsætter krav om vedligeholdelse af
offshoreanlæg.
§§ 38-41 omfatter derimod ikke
offshoreanlægs bærende konstruktioner, konstruktion af
proces- og indkvarteringsmoduler samt indretning i øvrigt.
Disse forhold har væsentlig betydning for risikoen for store
ulykker. Det kan derfor være af væsentlig betydning for
sikkerheden på anlægget, at anerkendte normer og
standarder også anvendes på disse forhold.
Det foreslås på denne baggrund, at § 42,
stk. 1, ændres til generelt at omfatte
offshoreanlægs konstruktion, indretning og udstyr.
2.5 Øvrige forhold
På baggrund af arbejdet med udarbejdelsen af
bekendtgørelser m.v. i medfør af
offshoresikkerhedsloven er der konstateret behov for nogle få
lovtekniske ændringer i offshoresikkerhedsloven for så
vidt angår lovens § 38, stk. 2 og 3, om
konstruktion, indretning og udstyr, og lovens § 72,
stk. 2, om straf. Der henvises til bemærkningerne til de
enkelte bestemmelser.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget medfører ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for staten. Forslaget medfører
ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for
regionerne eller kommunerne, da de ikke varetager opgaver i henhold
til offshoresikkerhedsloven, og da lovforslaget endvidere ikke
berører regionerne eller kommunerne.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ændringer, som præciserer
ministerens adgang til at gennemføre dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7.
september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer (EU-Tidende 2005 nr. L 255, side 22), inden for
offshoresikkerhedslovens område. Lovforslaget indeholder
endvidere en bemyndigelse til, at ministeren kan fastsætte
regler med henblik på at gennemføre EU-regler om
forhold, som er omfattet af offshoresikkerhedsloven.
8. Høring
Arbejdsmarkedets parter, som i medfør af
offshoresikkerhedsloven er repræsenteret i
Offshoresikkerhedsrådet, har haft lovforslaget til udtalelse.
Parterne havde kun enkelte tekniske bemærkninger, som er
indarbejdet i lovforslaget.
Lovforslaget har endvidere været sendt i høring
hos:
Fagligt Fælles Forbund (3F), Advokatsamfundet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, CO-industri, DANAK
(Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond), Danish Offshore
Industry, Danmarks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA),
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Standard, Dansk
Sygeplejeråd, DONG Energy A/S, Energiklagenævnet,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Hess ApS,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen i
Danmark (IDA), Landsorganisationen i Danmark (LO),
Lægeforeningen, Mærsk Olie og Gas AS, Noreco Danmark,
Danish Operators og Offshorecenter Danmark.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindre
udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ændringer,
som præciserer ministerens adgang til at gennemføre
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af
7. september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer (EU-Tidende 2005 nr. L 255, side 22), inden for
offshoresikkerhedslovens område. Lovforslaget indeholder
endvidere en bemyndigelse til, at ministeren kan fastsætte
regler med henblik på at gennemføre EU-regler om
forhold, som er omfattet af
offshoresikkerhedsloven. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en ajourføring af fodnoten, idet
henvisningerne til anerkendelsesdirektivet med seneste
ændring samt ændringer af rammedirektivet og
borehulsdirektivet er tilføjet. På grund af fodnotens
omfang udgår selve titlerne af disse ændringer.
Til nr. 2 (§ 3, stk. 2)
Der er alene tale om en præcisering af henvisningen til
§ 28 i konsekvens af ændringerne af
§ 28.
Til nr. 3 (§ 4 a)
Forslaget indeholder en ny bestemmelse, der skal sikre klima-
og energiministeren den fornødne hjemmel til at
fastsætte regler om at gennemføre eller anvende de
EU-retlige regler, herunder forordninger, direktiver og
beslutninger, der vedrører forhold omfattet af
offshoresikkerhedsloven. Ligeledes sikres en hjemmel til at
fastsætte regler om at opfylde internationale konventioner,
der vedrører forhold omfattet af loven.
Det kan blive aktuelt at anvende bemyndigelsen i § 4
a, hvis der vedtages nye EU-retsakter på
offshoresikkerhedsområdet, eller det viser sig, at der er
behov for yderligere regler for at gennemføre eksisterende
retsakter. Folketingets Europaudvalg og Det Energipolitiske Udvalg
vil blive forelagt eventuelle ændringer af EU-retten i
overensstemmelse med procedurerne herfor.
Til nr. 4 (§ 23, stk. 2)
Ændringen er en konsekvens af ændringen af
§ 27. Det præciseres, at bestemmelsen alene
vedrører projektering af nye faste
offshoreanlæg.
Til nr. 5 (§§ 27-29)
Offshoresikkerhedslovens bestemmelser om godkendelser og
tilladelser af offshoreanlæg er ikke tilstrækkelig
præcise, når der er tale om større
ændringer af eksisterende produktionsanlæg (faste
offshoreanlæg), f.eks. i form af udvidelse med en ny
platform. §§ 27-29 om godkendelser og tilladelser
foreslås derfor ændret, så det præciseres,
i hvilke situationer operatøren eller den driftsansvarlige
virksomhed skal søge om godkendelse eller tilladelse i
forbindelse med nybygning, udvidelser, idriftsættelse og
ændringer af eksisterende offshoreanlæg.
(§ 27)
Det har ved den praktiske håndhævelse af loven
vist sig, at der ved ændring af et eksisterende fast
offshoreanlæg, hvor der blev tilføjet en ny platform,
har været behov for, at tilsynsmyndighedens godkendelse af
det overordnede design indhentes, før detailprojektering
iværksattes. Denne platform er i sig selv omfattet af
definitionen på et offshoreanlæg efter lovens
§ 2, stk. 1, og ville som sådan kræve en
selvstændig godkendelse efter lovens § 27, men vil,
hvis den broforbindes med det eksisterende anlæg, være
en del af dette anlæg. Lovens § 2, stk. 5,
fastsætter nemlig, at flere faste offshoreanlæg, der er
indbyrdes broforbundne, anses for ét
offshoreanlæg.
For at imødekomme denne situation foreslås det,
at det præciseres, at krav om godkendelse efter lovens
§ 27 også omfatter ændringer som ovenfor
nævnt. Endvidere kan der være situationer, hvor en
ændring af dele af et eksisterende anlæg kræver
en godkendelse efter § 10 i undergrundsloven.
Sådanne ændringer vil også skulle godkendes,
før detailprojektering påbegyndes, og foreslås
derfor også eksplicit at fremgå af lovens
§ 27.
Stk. 2 svarer til den nuværende § 27, 2.
pkt.
Stk. 3 er en præcisering af, hvilken sikkerheds- og
sundhedsredegørelse, der skal medsendes ansøgning om
godkendelse af det overordnede design for ændringer af
eksisterende faste offshoreanlæg, idet der, i
modsætning til for nye faste offshoreanlæg, i forvejen
findes en sikkerheds- og sundhedsredegørelse for det
offshoreanlæg, ansøgningen vedrører.
Udgangspunktet er, at der altid findes én sikkerheds- og
sundhedsredegørelse, der afspejler de gældende
sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold.
(§ 28)
§ 28, stk. 1, foreslås ændret som
konsekvens af ændringerne af § 27. Der er foretaget
ændringer for faste offshoreanlæg og foretaget en
sproglig præcisering, herunder ved en opdeling i to stykker.
Indholdet i lovens § 28, stk. 2 og 3, er
uændret og bliver i forslaget til stk. 3 og 4.
Lovens nuværende § 28, stk. 4, om
dokumenter, der er anerkendt eller godkendt af en udenlandsk
myndighed foreslås taget ud, da det ikke er hensigten at
erstatte en sikkerheds- og sundhedsredegørelse med et
sådant dokument, men derimod at tage hensyn til et
sådant dokument ved vurderingen af en sikkerheds- og
sundhedsredegørelse. Dette vil fremgå af en vejledning
til § 28.
(§ 29)
Der er alene foretaget ændringer i konsekvens af
ændringerne af § 27.
Til nr. 6 (§ 32 a)
Der er alene tale om præciseringer af henvisningerne til
§ 28 i konsekvens af ændringerne af
§ 28.
Til nr. 7 (§ 38, stk. 2)
Det præciseres i stk. 2, at bestemmelsen
gælder for såvel faste som mobile offshoreanlæg,
da ordet »offshoreanlægget« i
§ 38, stk. 2 og 3, i den gældende
offshoresikkerhedslov, omfatter både
faste og mobile offshoreanlæg, selv om § 38,
stk. 1, alene gælder for konstruktion af et fast
offshoreanlæg. Dette støttes af bemærkningerne
til § 38, stk. 2, i forslaget til
offshoresikkerhedsloven (L 45), som blev vedtaget den 15. december
2005 som lov nr. 1424 af 21. december 2005, jf. nedenfor, samt ud
fra en forudsætning om, at det ikke giver mening, hvis faste
og mobile offshoreanlæg skulle varetage sikkerheds- og
sundhedsmiljømæssige hensyn forskelligt.
Af bemærkningerne til § 38, stk. 2, i
forslaget til offshoresikkerhedsloven (L 45) fremgik:
»Bestemmelsen i stk. 2 om fareinddeling af
offshoreanlæg svarer til kravene i § 25,
stk. 2, i sikkerhedsbekendtgørelsen.«
§ 25, stk. 2, i
sikkerhedsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 711 af
16. november 1987 om sikkerhed m.v. på havanlæg) havde
følgende ordlyd:
»Stk. 2.
Havanlægget skal med hensyn til brand- og eksplosionsfare
inddeles i områder efter faregraden. Anlægget og
udstyret skal konstrueres og anvendes i overensstemmelse med den
foretagne områdeinddeling.«. Ifølge denne
bestemmelse skelnedes der ikke mellem faste og mobile
offshoreanlæg.
Ordet »konstrueres« erstattes af
»indrettes«, da offshoresikkerhedsloven ikke regulerer
mobile offshoreanlæg i konstruktionsfasen, idet denne finder
sted i udlandet og før, der tages stilling til, om
offshoreanlægget skal anvendes på dansk
område.
(§ 38, stk. 3)
Det præciseres, at bestemmelsen omfatter både
mobile og faste offshoreanlæg med samme begrundelse som
bemærkningerne til stk. 2. Endvidere foreslås
ordet »afpasset« erstattet af det mere tidssvarende
»tilpasset«.
Til nr. 8 (§ 42, stk. 1)
Det foreslås at ændre bestemmelsen om,
hvornår der skal anvendes anerkendte normer og standarder i
forbindelse med offshoreanlægs konstruktion, indretning og
udstyr, idet den gældende bestemmelse er udformet
således, at dette kun gælder for bestemte forhold i
forbindelse med indretning, som ikke omfatter alle forhold i
forbindelse med konstruktion og indretning af anlægget, som
har væsentlig betydning for risikoen for store ulykker. Det
foreslås, at dette krav gælder for anlæggets
konstruktion, indretning og udstyr i almindelighed. Der henvises i
øvrigt til afsnit 2.4. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 9 (§§ 50 a-50 c)
Bestemmelserne svarer til §§ 41 a, 41 b og
§ 74 a, stk. 1-5, i lov nr. 559 af 17. juni 2008 om
ændring af lov om arbejdsmiljø, hvorved der er
indført hjemmelsbestemmelser om fastsættelse af regler
om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer m.v.
Bestemmelserne har bl.a. til formål at ensarte reglerne i
arbejdsmiljøloven og offshoresikkerhedsloven på dette
område.
(§ 50 a, stk. 1)
Bestemmelsen giver klima- og energiministeren bemyndigelse til
at fastsætte regler om, at en arbejdsgiver ikke må lade
arbejde inden for områder, hvor der stilles krav om en
nærmere angivet uddannelse eller aflagt prøve,
udføre af personer, som har erhvervet deres
erhvervsmæssige kvalifikationer i tredjelande, før
kvalifikationerne er blevet anerkendt af Energistyrelsen. Med
tredjelande forstås alle lande, der ikke er EU-lande,
EØS-lande eller lande, der har aftaler med EU om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer.
I alle situationer, hvor personen har erhvervet sine
erhvervsmæssige kvalifikationer i et tredjeland, uanset om
personen har til hensigt at arbejde fast eller midlertidigt og
lejlighedsvist på offshoreanlæg på dansk
område, kan der stilles krav om, at Energistyrelsen har
anerkendt kvalifikationerne, før arbejdet må
påbegyndes, inden for de områder, hvor der efter
offshoresikkerhedsloven stilles krav om uddannelse eller
prøve.
I øjeblikket stilles der på offshoreanlæg
krav om uddannelse eller aflagt prøve inden for
følgende områder,
-
gaffeltruckfører,
-
kranfører,
-
stilladsopstiller,
- arbejde med epoxy
og isocyanater,
- arbejde med
styren,
- arbejde med
asbest,
- svejsning og
skæring i metal samt slibning i tilknytning hertil,
-
elinstallatør på faste offshoreanlæg,
- offshore
medic,
-
beredskabsfunktioner på offshoreanlæg og
-
grundlæggende sikkerhedsuddannelse.
Der kan blive stillet nye krav om uddannelse eller
aflæggelse af prøve, ligesom de eksisterende krav
herom kan blive ophævet eller ændret.
I de tilfælde, hvor der i dag er krav om
Energistyrelsens godkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer, skal arbejdsgiveren sikre sig, at den ansatte har
fået godkendt sine erhvervsmæssige kvalifikationer fra
udlandet af Energistyrelsen, inden arbejdet påbegyndes, jf.
§ 50 i offshoresikkerhedsloven.
(§ 50 a, stk. 2)
Bestemmelsen giver klima- og energiministeren bemyndigelse til
at fastsætte regler om, at en arbejdsgiver ikke må lade
arbejde inden for områder, hvor der stilles krav om en
nærmere angivet uddannelse eller aflagt prøve,
udføre af personer, som har erhvervet deres
erhvervsmæssige kvalifikationer i andre EU-lande m.fl.,
før kvalifikationerne er blevet anerkendt af
Energistyrelsen. Med EU-lande m.fl. menes EU-lande,
EØS-lande eller lande, der har aftaler med EU om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer.
I situationer, hvor personen har erhvervet sine
erhvervsmæssige kvalifikationer i et EU-land m.fl., og har
til hensigt at arbejde fast på et offshoreanlæg
på dansk område, kan der således stilles krav om,
at Energistyrelsen skal anerkende kvalifikationerne, før
arbejdet må påbegyndes, inden for de områder,
hvor der efter offshoresikkerhedsloven stilles krav om uddannelse
eller prøve.
En bekendtgørelse vedrørende anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer erhvervet i udlandet
forventes udstedt med hjemmel i den gældende
offshoresikkerhedslov i løbet af
november 2008, jf. omtalen heraf i afsnit 1 og 2.1.2 i de
almindelige bemærkninger. Det er hensigten, at denne
bekendtgørelse vil blive erstattet af en ny
bekendtgørelse, når den foreslåede
§ 50 a, stk. 2, er trådt i kraft.
Udmøntningen af den nye hjemmelsbestemmelse vil blive
drøftet med parterne i Offshoresikkerhedsrådet.
I de tilfælde, hvor der i dag er krav om
Energistyrelsens godkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer, skal arbejdsgiveren sikre sig, at kravet om
godkendelse er opfyldt, inden arbejdet påbegyndes, jf.
§ 50 i offshoresikkerhedsloven. Der henvises til
bemærkningerne til § 50 a, stk. 1, om
hvornår der stilles krav om uddannelse eller aflagt
prøve.
(§ 50 a, stk. 3)
I de situationer, hvor en person har erhvervet sine
erhvervsmæssige kvalifikationer i et andet EU-land m.fl. og
har til hensigt at arbejde midlertidigt og lejlighedsvist på
offshoreanlæg på dansk område, kan der stilles
krav om, at der skal ske forudgående kontrol med henblik
på anerkendelse af de erhvervsmæssige kvalifikationer
inden for visse af de områder, hvor der kræves
uddannelse eller prøve efter offshoresikkerhedsloven. Det
drejer sig om de områder, hvor erhvervet har betydning for
den offentlige sikkerhed og sundhed, og hvor den forudgående
kontrol er begrundet i at undgå alvorlig skade på
tjenestemodtagerens sikkerhed og sundhed. Der kan kun ske
forudgående kontrol for så vidt angår erhverv,
som ikke er omfattet af anerkendelsesdirektivets regler om
automatisk anerkendelse, som bl.a. omfatter læger og
sygeplejersker.
På nuværende tidspunkt stilles der krav om
forudgående kontrol inden for følgende
områder,
- arbejde med
asbest,
- arbejde med epoxy
og isocyanater,
-
elinstallatør på faste offshoreanlæg,
- offshore medics,
der ikke har autorisation hos Sundhedsstyrelsen som læge
eller sygeplejerske,
-
beredskabsfunktioner på offshoreanlæg og
-
grundlæggende sikkerhedsuddannelse.
Området for, hvornår der kan foretages
forudgående kontrol, kan ændres, blandt andet under
hensyn til, at de eksisterende krav til uddannelse eller
aflæggelse af prøve kan blive ophævet,
ændret eller suppleret med krav om uddannelse eller
prøve på nye områder, og under hensyn til, at
nye erhvervsområder skønnes at falde ind under
muligheden for at foretage forudgående kontrol.
Der er således ikke tale om en udtømmende liste
over, hvornår bestemmelsen giver mulighed for at stille krav
om forudgående kontrol af de erhvervsmæssige
kvalifikationer for personer, som har erhvervet deres
erhvervsmæssige kvalifikationer i et andet EU-land m.fl., og
som har til hensigt at arbejde midlertidigt og lejlighedsvist i
Danmark. Der er derimod tale om en dynamisk liste.
Der vil blive fastsat regler om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer erhvervet i udlandet, som
udmønter hjemmelsbestemmelsen i den foreslåede
§ 50 a, stk. 2, jf. bemærkningerne ovenfor til
denne bestemmelse. I den forbindelse vil behovet for regler om
forudgående kontrol i medfør af den foreslåede
§ 50 a, stk. 3, også blive vurderet i
samarbejde med Offshoresikkerhedsrådet.
(§ 50 b)
Bemyndigelsesbestemmelsen tænkes anvendt til at
tydeliggøre kravet om, at Energistyrelsen kan anmode
arbejdsgiveren om at oplyse og dokumentere, at vedkommende har
sikret sig, at de ansatte har de nødvendige kvalifikationer
til at udføre arbejdet inden for de områder, hvor der
stilles krav om nærmere angivet uddannelse eller aflagt
prøve.
Den dokumentation, som arbejdsgiveren skal kunne fremvise, kan
bestå i danske uddannelsesbeviser,
prøveaflæggelser, certifikater m.v.
For personer, der har erhvervet deres erhvervsmæssige
kvalifikationer i udlandet, kan dokumentationen tillige bestå
i anerkendelsesbrev fra Energistyrelsen.
For personer, der har erhvervet deres erhvervsmæssige
kvalifikationer i et andet EU-land m.fl., og som har til hensigt at
arbejde midlertidigt og lejlighedsvist på offshoreanlæg
på dansk område inden for områder, hvor
Energistyrelsen ikke kan foretage en forudgående kontrol af
de erhvervsmæssige kvalifikationer, kan dokumentationen
desuden bestå i et udenlandsk uddannelsesbevis i de
situationer, hvor der er krav om uddannelse i etableringslandet,
eller bevis for mindst 2 års relevant erhvervserfaring inden
for de sidste 10 år, jf. anerkendelsesdirektivets regler om
fri udveksling af tjenesteydelser (midlertidig og lejlighedsvis
erhvervsudøvelse).
(§ 50 c, stk. 1)
Bestemmelsen giver klima- og energiministeren bemyndigelse til
at fastsætte regler om, at personer, hvis
erhvervsmæssige kvalifikationer er erhvervet i tredjelande,
skal ansøge om at få deres erhvervsmæssige
kvalifikationer anerkendt, inden arbejdet påbegyndes.
Bemyndigelsen gælder inden for de områder, hvor der
stilles krav om nærmere angivet uddannelse m.v. inden for
offshoresikkerhedslovens anvendelsesområde.
Med hensyn til inden for hvilke områder, der er mulighed
for at stille krav om en nærmere angivet uddannelse m.v.,
henvises til bemærkningerne til § 50 a.
(§ 50 c, stk. 2)
Bestemmelsen giver klima- og energiministeren bemyndigelse til
at fastsætte regler om, at personer, hvis
erhvervsmæssige kvalifikationer er erhvervet i andre EU-lande
m.fl., og som har til hensigt at arbejde fast på
offshoreanlæg på dansk område, skal ansøge
om at få deres erhvervsmæssige kvalifikationer
anerkendt, inden arbejdet påbegyndes. Bemyndigelsen
gælder inden for de områder, hvor der stilles krav om
nærmere angivet uddannelse m.v. for arbejde inden for
offshoresikkerhedslovens anvendelsesområde.
Med hensyn til inden for hvilke områder, der er mulighed
for at stille krav om en nærmere angivet uddannelse m.v., og
med hensyn til fastsættelsen af regler herom i en
bekendtgørelse henvises til bemærkningerne til
§ 50 a.
(§ 50 c, stk. 3)
Bestemmelsen giver klima- og energiministeren bemyndigelse til
at fastsætte regler om, at personer, hvis
erhvervsmæssige kvalifikationer er erhvervet i andre EU-lande
m.fl., og som har til hensigt at arbejde midlertidigt og
lejlighedsvist i Danmark, skal indgive skriftlig anmeldelse til
Energistyrelsen, inden arbejdet påbegyndes inden for de
områder inden for offshoresikkerhedslovens
anvendelsesområde, hvor der stilles krav om nærmere
angivet uddannelse eller aflagt prøve.
Med hensyn til inden for hvilke områder, der er mulighed
for at stille krav om forudgående kontrol med henblik
på anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
erhvervet i EU-lande m.fl., og med hensyn til fastsættelsen
af regler herom i en bekendtgørelse henvises til
bemærkningerne til § 50 a.
(§ 50 c, stk. 4)
Bestemmelsen giver klima- og energiministeren bemyndigelse til
at fastsætte regler om, at personer, hvis
erhvervsmæssige kvalifikationer er erhvervet i udlandet, skal
indsende bevis for de erhvervsmæssige kvalifikationer i
forbindelse med ansøgning eller anmeldelse. Sådanne
beviser kan f.eks. bestå i udenlandske uddannelsesbeviser,
dokumentation for relevant erhvervserfaring i udlandet herunder
anbefalinger eller udtalelser fra tidligere arbejdsgivere m.v. I
relation til ansøgninger efter § 50 c,
stk. 2, og anmeldelser efter § 50 c, stk. 3,
skal reglerne være i overensstemmelse med
anerkendelsesdirektivets bestemmelser herom, herunder artikel 7,
artikel 50 og bilag VII til direktivet.
(§ 50 c, stk. 5)
Efter den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse kan klima-
og energiministeren fastsætte regler om, at personer, der har
erhvervet deres erhvervsmæssige kvalifikationer i udlandet,
skal gå op til en egnethedsprøve eller gennemgå
en prøvetid. Reglerne skal være i overensstemmelse med
anerkendelsesdirektivets bestemmelser herom, herunder artikel
14.
For personer, hvis erhvervsmæssige kvalifikationer er
erhvervet i tredjelande, samt personer, hvis erhvervsmæssige
kvalifikationer er erhvervet i andre EU-lande m.fl., og som har til
hensigt at arbejde fast inden for offshoresikkerhedslovens
anvendelsesområde, er der mulighed for valgfrihed med hensyn
til, om de vil gå op til en egnethedsprøve eller
gennemgå en prøvetid i de situationer, hvor
Energistyrelsen ikke umiddelbart kan anerkende de
erhvervsmæssige kvalifikationer.
For personer, der har erhvervet deres erhvervsmæssige
kvalifikationer i et andet EU-land m.fl., og som har til hensigt at
arbejde midlertidigt og lejlighedsvist i Danmark, er
udgangspunktet, at personen skal tilbydes at bevise sine
erhvervsmæssige kvalifikationer ved en
egnethedsprøve.
Dette kan f. eks. være tilfældet, når der er
væsentlig forskel mellem den uddannelse, der kræves for
arbejde på offshoreanlæg på dansk område,
og den uddannelse, som personen har gennemført i udlandet,
og Energistyrelsen derfor ikke umiddelbart kan anerkende de
erhvervsmæssige kvalifikationer.
(§ 50 d)
Bestemmelsen giver klima- og energiministeren bemyndigelse til
at fastsætte regler om, at den driftsansvarlige virksomhed
selv skal sikre, at erhvervsmæssige kvalifikationer, som er
erhvervet i udlandet, er tilstrækkelige til at opfylde de
kvalifikationskrav, der er fastsat i offshoresikkerhedsloven eller
i regler udstedt i medfør af loven.
Regler som fastsættes med hjemmel i § 50 d
skal være i overensstemmelse med anerkendelsesdirektivet.
Anerkendelsesdirektivet indebærer, at der er forskellige
situationer, hvor den driftsansvarlige virksomhed ikke kan
pålægges at vurdere kvalifikationer, fordi det er et
direktivkrav, at vurderingen af de erhvervsmæssige
kvalifikationer skal foretages af en myndighed. Det følger
således af lovforslaget, at det er Energistyrelsen, som skal
foretage vurderingen og træffe afgørelse om
anerkendelse, hvor der er tale om, at statsborgere fra EU-lande
m.fl. udøver erhverv ved fast etablering eller midlertidigt
og lejlighedsvist udøver et erhverv, som er underlagt
forudgående kontrol, jf. § 50 a, stk. 2, og
§ 50 c, stk. 3.
Det er en forudsætning for at fastsætte regler i
medfør af § 50 d, at der er specifikke krav til
kvalifikationerne, som virksomheden kan verificere de individuelle
kvalifikationer imod.
Til nr. 10 (§ 72, stk. 1, 3. pkt.)
Ændringen gør alene bestemmelsen
kønsneutral.
Til nr. 11 (§ 72, stk. 2)
Den gældende lovs § 72, stk. 2,
indeholder en forkert henvisning til § 72, stk. 1,
2. pkt., som foreslås ændret. Bestemmelsen skulle i
stedet have henvist til § 72, stk. 1, 3. pkt. Det
fremgår af lovbemærkningerne til § 72 i
forslag til lov om sikkerhed m.v. for offshoreanlæg til
efterforskning, produktion og transport af kulbrinter
(Offshoresikkerhedslov) (L 45, fremsat den 2. november 2005), hvor
det anføres, at bestemmelsen i stk. 2 om
begrænsning af bødeansvar for virksomhedsledere svarer
til arbejdsmiljølovens § 85. I
arbejdsmiljølovens § 85 henvises bl.a. til
arbejdsmiljølovens § 84, 2. pkt., der har en
ordlyd svarende til offshoresikkerhedslovens § 72,
stk. 1, 3. pkt.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft 1.
februar 2009.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov nr. 1424 af 21. december 2005 om
sikkerhed m.v. for offshoreanlæg til efterforskning,
produktion og transport af kulbrinter (offshoresikkerhedslov), som
ændret ved lov nr. 107 af 7. februar 2007 og § 32 i
lov nr. 512 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændringer: |
| | |
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 89/391/EØF
af 12. juni 1989 om iværksættelse af foranstaltninger
til forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under
arbejdet (EF-Tidende 1989 nr. L 183, s. 1), dele af Rådets
direktiv 92/91/EØF af 3. november 1992 om
minimumsforskrifter for forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og
sundhed i den boringsrelaterede udvindingsindustri (ellevte
særdirektiv i henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv
89/391/EØF) (EF-Tidende 1992 nr. L 348, s. 9) og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/88/EF af 4.
november 2003 om visse aspekter i forbindelse med
tilrettelæggelsen af arbejdstiden (EF-Tidende 2003 nr. L 299,
s. 9). | | 1.Fodnoten til lovens titel affattes
således: »1) Loven indeholder bestemmelser,
der gennemfører dele af Rådets direktiv
89/391/EØF af 12. juni 1989 om iværksættelse af
foranstaltninger til forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og
sundhed under arbejdet (EF-Tidende 1989 nr. L 183, side 1), som
senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2007/30/EF af 20. juni 2007 (EU-Tidende 2007 nr. L 165,
side 21), dele af Rådets direktiv 92/91/EØF af 3.
november 1992 om minimumsforskrifter for forbedring af
arbejdstagernes sikkerhed og sundhed i den boringsrelaterede
udvindingsindustri (ellevte særdirektiv i henhold til artikel
16, stk. 1, i direktiv 89/391/EØF) (EF-Tidende 1992 nr.
L 348, side 9), som ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2007/30/EF af 20. juni 2007 (EU-Tidende 2007
nr. L 165, side 21), dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2003/88/EF af 4. november 2003 om visse aspekter i
forbindelse med tilrettelæggelsen af arbejdstiden (EF-Tidende
2003 nr. L 299, side 9), og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2005/36/EF af 7. september 2005 om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer (EU-Tidende
2005 nr. L 255, side 22), som senest ændret ved Kommissionens
forordning (EF) nr. 1430/2007 af 5. december 2007 (EU-Tidende 2007
nr. L 320, side 3).« |
| | |
§ 3.Stk. 2. Transport- og
energiministeren kan fastsætte regler om, i hvilket omfang
§§ 5-10, 12-15, 18-23 og 25-27, § 28,
stk. 1, §§ 29, 31, 33-35 og 37, § 40,
stk. 1, §§ 41-43, § 45, stk. 4
og 5, og §§ 52, 56, 57, 59-62 og 64-77 inden for
søterritoriet og kontinentalsokkelområdet, herunder
bælter og sunde, finder anvendelse på
rørledninger, der anvendes i forbindelse med
rørbunden transport af kulbrinter og andre stoffer og
materialer mellem offshoreanlæg og anlæg på land
eller mellem flere offshoreanlæg. | | 2. I § 3, stk. 2, ændres
»§ 28, stk. 1« til:
»§ 28, stk. 1 og 2«. |
| | |
| | 3. Efter
§ 4 indsættes i kapitel 1: »§ 4
a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler med
henblik på at gennemføre eller anvende internationale
konventioner og EU-regler om forhold, der er omfattet af denne lov,
herunder forordninger, direktiver og beslutninger.« |
| | |
§ 23.Stk. 2. Sikkerheds- og
sundhedsredegørelsen skal udarbejdes i forbindelse med
projektering af et fast offshoreanlæg og indeholde de i
stk. 1 nævnte oplysninger, i det omfang det er muligt
på projekteringstidspunktet. | | 4. I § 23, stk. 2, indsættes
efter »et«: »nyt«. |
| | |
§ 27.
Før bygning af et fast offshoreanlæg
igangsættes, skal operatøren sørge for, at
tilsynsmyndighedens godkendelse af anlæggets overordnede
design indhentes. Ansøgningen herom skal være ledsaget
af den i § 23, stk. 1, nævnte sikkerheds- og
sundhedsredegørelse samt overordnede tidsplaner for bygning
og installation af offshoreanlægget. § 28.
Forinden et offshoreanlæg sættes i drift, skal
operatøren sørge for, at tilsynsmyndighedens
tilladelse hertil indhentes. Ansøgningen herom skal bl.a.
indeholde oplysninger om tidspunktet for forventet
idriftsættelse og for mobile offshoreanlægs vedkommende
om den ønskede varighed af tilladelsen og være
ledsaget af en ajourført sikkerheds- og
sundhedsredegørelse, jf. § 23 og § 24. | | 5.§§ 27-29 affattes
således: »§ 27. Operatøren skal
sørge for, at tilsynsmyndighedens godkendelse af det
overordnede design indhentes, inden detailprojektering
iværksættes af: 1) Et nyt fast offshoreanlæg. 2) Ændring af et eksisterende fast
offshoreanlæg i form af tilføjelse af en platform
eller anden indretning, der er omfattet af definitionen på
faste offshoreanlæg, jf. § 2, stk. 1 og
4. 3) Ændring af dele af et
eksisterende fast offshoreanlæg, hvor ændringen
kræver godkendelse efter § 10 i lov om anvendelse
af Danmarks undergrund. |
Stk. 2.
Tilladelsen for mobile offshoreanlæg efter stk. 1 kan
forlænges efter ansøgning herom ledsaget af en
ajourført sikkerheds- og sundhedsredegørelse, jf.
§ 24. Ansøgningen skal bl.a. indeholde oplysning om den
ønskede varighed af forlængelsen. Stk. 3.
Tilladelsen til mobile offshoreanlæg efter stk. 1 eller
forlængelsen efter stk. 2 kan gives for en periode af
højst 5 års varighed. | | Stk. 2.
Ansøgningen efter stk. 1, nr. 1, skal være
ledsaget af den sikkerheds- og sundhedsredegørelse, der er
nævnt i § 23, stk. 1 og 2, samt overordnede
tidsplaner for bygning og installation. Stk. 3.
Ansøgning efter stk. 1, nr. 2 eller 3, skal være
ledsaget af den sikkerheds- og sundhedsredegørelse, der er
nævnt i § 23, stk. 1, og som er
ajourført i overensstemmelse med § 23,
stk. 3, og § 25, stk. 1, samt overordnede
tidsplaner for bygning og installation. |
Stk. 4.
Et dokument, der er anerkendt eller godkendt af en udenlandsk
myndighed, med indhold svarende til sikkerheds- og
sundhedsredegørelsen, kan helt eller delvis træde i
stedet for den ajourførte sikkerheds- og
sundhedsredegørelse efter tilsynsmyndighedens nærmere
bestemmelse. § 29.
Den driftsansvarlige virksomhed skal, forinden der foretages
ændringer af et offshoreanlæg eller af anlæggets
operationelle forhold, som vil have væsentlig betydning for
risikoen for større ulykker, indhente tilsynsmyndighedens
tilladelse. Ansøgningen om tilladelse skal ledsages af en
ajourført sikkerheds- og sundhedsredegørelse, jf.
§ 25, stk. 1. | | § 28.
Operatøren skal sørge for, at tilsynsmyndighedens
tilladelse indhentes, inden et nyt fast offshoreanlæg eller
en ændring af et eksisterende fast offshoreanlæg, jf.
§ 27, eller et mobilt offshoreanlæg sættes i
drift. Ansøgningen herom skal bl.a. indeholde oplysninger om
tidspunktet for forventet idriftsættelse og for mobile
offshoreanlæg tillige oplysning om den ønskede
varighed af tilladelsen. Stk. 2.
Ansøgningen efter stk. 1 skal være ledsaget af en
ajourført sikkerheds- og sundhedsredegørelse, jf.
§ 23, stk. 1 og 3, og § 24. Stk. 3.
Tilladelsen for mobile offshoreanlæg efter stk. 1 kan
forlænges efter ansøgning herom ledsaget af en
ajourført sikkerheds- og sundhedsredegørelse, jf.
§ 24. Ansøgningen skal bl.a. indeholde oplysning
om den ønskede varighed af forlængelsen. |
| | Stk. 4.
Tilladelsen til mobile offshoreanlæg efter stk. 1 eller
forlængelsen efter stk. 3 kan gives for en periode af
højst 5 års varighed. |
| | |
| | § 29.
Den driftsansvarlige virksomhed skal indhente tilsynsmyndighedens
tilladelse, inden der foretages ændringer, som ikke er
omfattet af § 27, af et offshoreanlæg eller af
anlæggets operationelle forhold, hvis ændringerne
samlet set er af væsentlig betydning for risikoen for
større ulykker. |
| | Stk. 2.
Ansøgningen om tilladelse efter stk. 1 skal ledsages af
en ajourført sikkerheds- og sundhedsredegørelse, jf.
§ 25, stk. 1.« |
| | |
§ 32
a. Transport- og energiministeren kan fastsætte
nærmere regler om indholdet af ansøgning efter
§ 27, § 28, stk. 1 og 2, og
§§ 29 og 31 om anmodning om forhåndstilsagn
efter § 32 og om, hvornår tilladelse efter
§ 29 er fornøden. Endvidere kan transport- og
energiministeren fastsætte nærmere regler om
vilkår i forbindelse med tilladelser og godkendelser. | | 6. I § 32 a ændres
»§ 28, stk. 1 og 2« til:
»§ 28, stk. 1-3«. |
| | |
§ 38.Stk. 2. Offshoreanlægget
skal med hensyn til brand- og eksplosionsfare inddeles i
områder efter faregraden. Anlægget skal konstrueres og
anvendes i overensstemmelse med den foretagne
områdeinddeling. | | 7.§ 38, stk. 2 og 3, affattes
således: »Stk. 2. Faste og mobile
offshoreanlæg skal med hensyn til brand- og eksplosionsfare
inddeles i områder efter faregraden. Anlægget skal
indrettes og anvendes i overensstemmelse med den foretagne
områdeinddeling. |
Stk. 3.
Offshoreanlæggets indkvarteringsforhold skal være
afpasset det antal personer, som forventes at opholde sig på
anlægget, og skal være indrettet således, at de
ansatte har mulighed for uforstyrret hvile og restitution med
henblik på, at de kan varetage deres arbejdsopgaver på
fuldt forsvarlig vis. | | Stk. 3.
Faste og mobile offshoreanlægs indkvarteringsforhold skal
være tilpasset det antal personer, som forventes at opholde
sig på anlægget, og skal være indrettet
således, at de ansatte har mulighed for uforstyrret hvile og
restitution med henblik på, at de kan varetage deres
arbejdsopgaver på fuldt forsvarlig vis.« |
| | |
§ 42.
Anerkendte normer og standarder, som har sikkerheds- og
sundhedsmæssig betydning, skal følges i forbindelse
med de i §§ 38-41 nævnte forhold. | | 8. I § 42, stk. 1, ændres
»de i §§ 38-41 nævnte forhold«
til: »offshoreanlægs konstruktion, indretning og
udstyr«. |
| | |
| | 9. Efter
§ 50 indsættes før tekstoverskriften
»Arbejdstid, hvile- og friperioder«: »§ 50
a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at en person, hvis erhvervsmæssige kvalifikationer er
erhvervet i tredjelande, kun må udføre arbejde inden
for offshoresikkerhedslovens anvendelsesområde, hvor der
stilles krav om nærmere angivet uddannelse eller aflagt
prøve, hvis personen har fået anerkendt sine
erhvervsmæssige kvalifikationer af Energistyrelsen. |
| | Stk. 2.
Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at en
person, som har til hensigt at arbejde fast inden for
offshoresikkerhedslovens anvendelsesområde, og hvis
erhvervsmæssige kvalifikationer er erhvervet i andre
EU-lande, EØS-lande eller lande, der har aftaler med EU
herom, kun må udføre arbejde inden for områder,
hvor der stilles krav om nærmere angivet uddannelse eller
aflagt prøve, hvis personen har fået anerkendt sine
erhvervsmæssige kvalifikationer af Energistyrelsen. |
| | Stk. 3.
Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at en
person, som har til hensigt at arbejde midlertidigt og
lejlighedsvist inden for offshoresikkerhedslovens
anvendelsesområde, og hvis erhvervsmæssige
kvalifikationer er erhvervet i andre EU-lande, EØS-lande
eller lande, der har aftaler med EU herom, skal have sine
erhvervsmæssige kvalifikationer kontrolleret
forudgående med henblik på anerkendelse, før
arbejdet påbegyndes inden for områder, hvor der stilles
krav om nærmere angivet uddannelse eller aflagt prøve.
Dette gælder kun, når der er tale om arbejde, der har
betydning for den offentlige sikkerhed og sundhed, og hvis
formålet med kontrollen er at undgå alvorlig skade for
tjenestemodtagerens sundhed eller sikkerhed. |
| | |
| | § 50
b. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at arbejdsgiveren efter anmodning skal dokumentere over for
Energistyrelsen, at ansatte har de fornødne kvalifikationer
til at udføre det pågældende arbejde, hvortil
der kræves nærmere angivet uddannelse, prøve,
certifikat, erhvervserfaring eller lignende. |
| | |
| | § 50
c. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at en person, hvis erhvervsmæssige kvalifikationer er
erhvervet i tredjelande, skal ansøge om at få sine
erhvervsmæssige kvalifikationer anerkendt, inden arbejdet
påbegyndes inden for offshoresikkerhedslovens
anvendelsesområde, hvor der stilles krav om nærmere
angivet uddannelse eller aflagt prøve. |
| | Stk. 2.
Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at en
person, som har til hensigt at arbejde fast inden for
offshoresikkerhedslovens anvendelsesområde, og hvis
erhvervsmæssige kvalifikationer er erhvervet i andre
EU-lande, EØS-lande eller lande, der har aftaler med EU
herom, skal ansøge om at få sine erhvervsmæssige
kvalifikationer anerkendt, inden arbejdet påbegyndes inden
for de områder, hvor der stilles krav om nærmere
angivet uddannelse eller aflagt prøve. |
| | Stk. 3.
Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at en
person, som har til hensigt at arbejde midlertidigt og
lejlighedsvist inden for offshoresikkerhedslovens
anvendelsesområde, og hvis erhvervsmæssige
kvalifikationer er erhvervet i andre EU-lande, EØS-lande
eller lande, der har aftaler med EU herom, skal indgive skriftlig
anmeldelse til Energistyrelsen, inden arbejdet påbegyndes
inden for de områder, hvor der stilles krav om nærmere
angivet uddannelse eller aflagt prøve. Dette gælder
dog kun, når der er tale om arbejde, der har betydning for
den offentlige sikkerhed og sundhed, og hvis formålet med
kontrollen er at undgå alvorlig skade for tjenestemodtagerens
sundhed eller sikkerhed. |
| | Stk. 4.
Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om
ansøgning og anmeldelse, herunder om fremsendelse af bevis
for de erhvervsmæssige kvalifikationer. |
| | Stk. 5.
Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om
aflæggelse af egnethedsprøve eller
gennemførelse af prøvetid for personer, hvis
erhvervsmæssige kvalifikationer er erhvervet i et tredjeland
eller i andre EU-lande, EØS-lande eller lande, der har
aftaler med EU herom. |
| | |
| | § 50
d. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at den driftsansvarlige virksomhed selv skal sikre, at personer,
hvis erhvervsmæssige kvalifikationer ikke skal anerkendes af
Energistyrelsen i henhold til regler fastsat i medfør af
§§ 50 a og 50 c, opfylder krav, fastsat i loven
eller i regler udstedt i medfør af loven, om nærmere
angivet uddannelse eller aflagt prøve.« |
| | |
§ 72.
I regler, der udstedes i henhold til loven, kan der
fastsættes straf i form af bøde for overtrædelse
af reglerne og for manglende efterkommelse af påbud eller
forbud i henhold til reglerne. Overtrædelse af regler, der
ikraftsætter forskrifter, der ikke er affattet på
dansk, jf. § 44, kan dog ikke strafbelægges. Det
kan endvidere fastsættes, at den enkelte arbejdsgiver, der
overtræder bestemmelser, påbud eller forbud som
anført, kan pålægges bødeansvar, selv om
overtrædelsen ikke kan tilregnes ham som forsætlig
eller uagtsom. Det er en betingelse for bødeansvaret, at
overtrædelsen kan tilregnes en eller flere til virksomheden
knyttede personer eller virksomheden som sådan. For
sådant bødeansvar fastsættes ingen
forvandlingsstraf. | | 10. I § 72, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »ham« til:
»vedkommende«. |
| | |
Stk. 2.
Bødeansvar efter stk. 1, 2. pkt., og § 71 kan
ikke pålægges virksomhedsledere, jf. § 10,
stk. 6. | | 11. I § 72, stk. 2, ændres
»2. pkt.« til: »3. pkt.«. |
| | |
| | § 2 Loven træder i kraft den 1. februar
2009. |