Skriftlig fremsættelse (8.
oktober 2008)
Skatteministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
selskabsskatteloven, fusionsskatteloven og forskellige andre love
(Justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne m.v.)
(Lovforslag nr. L 23).
Hovedformålet med forslaget er at justere de omfattende
ændringer af selskabsbeskatningen, som Folketinget vedtog i
foråret 2007, og som bl.a. indførte nye regler om
begrænsning af selskabers adgang til fradrag for
nettofinansieringsudgifter og udvidede CFC-beskatningen til at
omfatte alle finansielle datterselskaber.
Forslaget indebærer bl.a. en udvidet adgang til fradrag
for kurstab på fordringer, og at varedebitorer opstået
ved salg af tjenesteydelser kan medregnes ved opgørelsen af
fradragsloftet. Derved undgås, at velkonsoliderede
virksomheder og selskaber, der leverer tjenesteydelser, utilsigtet
får beskåret deres fradrag for
nettofinansieringsudgifter.
Forslaget lemper værdiansættelsen af aktier i
koncernforbundne ikke-sambeskattede selskaber ved opgørelsen
af fradragsloftet. Efter gældende regler kan
indgangsværdien for aktier købt før 2007 ikke
overstige det købte selskabs regnskabsmæssige indre
værdi. Det afspejler i en række tilfælde ikke den
anskaffelsessum og det finansieringsbehov, som det har været
hensigten skulle indgå ved anvendelsen af reglerne. Forslaget
giver derfor selskaberne mulighed for at fravige "indre
værdi-reglen".
Endvidere indeholder forslaget en ændring af reglerne
for aktivsammensætningen i aktiebaserede
investeringsforeninger. Ændringen giver især
udenlandske investeringsforeninger bedre muligheder for at udbyde
sine produkter i Danmark.
Forslaget indeholder desuden en række
præciseringer og justeringer - herunder ændringer, der
har til formål at fjerne uhensigtsmæssigheder i
skattelovgivningen. Der er bl.a. tale om ændringer
vedrørende:
- opgørelsen
af fradragsloftet, så muligheden for at medregne aktiver i
ikke-koncernforbundne selskaber og for at oppuste fradragsloftet
ved hjælp at koncerninterne overdragelser af immaterielle
overdragelser fjernes,
- selskaber i visse
lande, som ikke har en dobbeltbeskatningsaftale med Danmark,
således at renter til og udbytte fra sådanne selskaber
kun er skattefri, hvis et dansk moderselskab selv har bestemmende
indflydelse på det pågældende selskab i en
periode på 12 måneder,
- CFC-beskatningen,
så beskatningen ikke kan undgås ved at yde
skattepligtige tilskud til CFC-selskabet eller ved at nedbringe
ejerandelen i CFC-selskabet på anden måde end ved
salg,
- udbytte, der ikke
er omfattet af moder-/datterselskabsdirektivet, kan ikke modtages
skattefrit, hvis det udbyttegivende selskab har fradrag for
udlodningen,
- skattefri
omstruktureringer uden tilladelse, således at skattefrit
udbytte fra underliggende datterselskaber ikke medregnes ved
opgørelsen af det ordinære resultat, som kan udloddes
de første 3 år efter omstruktureringen, og
- definitionen af
investeringsselskaber, så der ikke skattefrit kan akkumuleres
indkomst i visse investeringsforeninger i lavskatteområder
uden for EU.
Fjernelsen af disse uhensigtsmæssigheder forhindrer et
utilsigtet provenutab.
Samlet set vurderes de foreslåede justeringer og
præciseringer af reglerne ikke at have
nævneværdige provenumæssige konsekvenser.
Hovedparten af ændringerne foreslås tillagt
virkning fra indkomståret 2008. De ændringer, der
indebærer skærpelser, foreslås dog tillagt
virkning fra og med fremsættelsesdagen, dvs. den 8. oktober
2008. Begrundelsen er, at et senere virkningstidspunkt vil kunne
tilskynde til en hurtig udnyttelse af de utilsigtede virkninger af
de gældende regler med deraf følgende risiko for
provenutab for det offentlige.
Dele af lovforslaget har ikke været sendt i
høring inden fremsættelsen af hensyn til, at der er
tale om ændringer, der skal forhindre utilsigtede virkninger
af de gældende regler. Lovforslaget sendes derfor i fornyet
høring i forbindelse med fremsættelsen.
Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til
lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets
hurtige og velvillige behandling.