Forslag
til
Lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige
Lovens
anvendelsesområde
§ 1.
Loven gælder for opkrævning og inddrivelse af
fordringer med tillæg af renter, gebyrer og andre
omkostninger, der opkræves eller inddrives af det offentlige.
Skatteministeren kan fastsætte regler om, at loven desuden
finder anvendelse på fordringer, der er fastsat ved lov eller
i henhold til lov.
Stk. 2. Loven
gælder desuden for opkrævning og inddrivelse af
udenlandske, færøske eller grønlandske
skattekrav i skattesager, som ikke er straffesager, samt for
inddrivelse af andre krav fra det offentlige, som efter anmodning
fra den kompetente myndighed i den pågældende stat,
på Færøerne eller i Grønland
opkræves eller inddrives her i landet i overensstemmelse med
Danmarks forpligtelser efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, en
anden international overenskomst eller konvention eller en
administrativt indgået aftale om administrativ bistand i
skattesager.
Stk. 3. Reglerne i
anden lovgivning om opkrævning og inddrivelse af fordringer
som nævnt i stk. 1, herunder om udpantningsret,
lønindeholdelse, modregning, indtrædelsesret,
dækningsrækkefølge, renter, gebyrer og afgifter,
eftergivelse og henstand m.v., finder anvendelse. Regler som
nævnt i 1. pkt. finder desuden anvendelse på fordringer
som nævnt i stk. 2, medmindre andet følger af det
pågældende retlige hjemmelsgrundlag.
Fremgangsmåden ved
overdragelse af fordringer til inddrivelse
§ 2.
Skatteministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, er
restanceinddrivelsesmyndighed. Restanceinddrivelsesmyndigheden
forestår inddrivelse af fordringer, jf. § 1,
stk. 1 og 2.
Stk. 2. Beregning
og opgørelse af fordringer og udsendelse af
opkrævninger m.v. forestås af fordringshaveren eller
den, der på vegne af fordringshaveren opkræver
fordringen. Tilsvarende gælder behandlingen af indsigelser om
fordringen, jf. dog §§ 17 og 18.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan beslutte, at indsigelser om
kravets eksistens og størrelse tillægges
opsættende virkning, hvis der er en begrundet formodning om,
at kravet ikke er opgjort korrekt eller ikke eksisterer. Hvis
fordringshaveren ikke søger skyldnerens indsigelser om
kravets eksistens eller størrelse afklaret inden rimelig
tid, kan restanceinddrivelsesmyndigheden tilbagesende kravet til
fordringshaveren.
Stk. 3. Fordringer
overdrages til restanceinddrivelsesmyndigheden, når
betalingsfristen er overskredet og sædvanlig rykkerprocedure
forgæves er gennemført. Fordringshaveren eller den,
der på vegne af fordringshaveren opkræver fordringen,
kan dog på skyldnerens anmodning tillade afdragsvis betaling
eller henstand med betalingen. Afgørelser om afdragsvis
betaling eller henstand med betalingen kan ikke indbringes for
højere administrativ myndighed. Såfremt forholdene i
særlig grad taler derfor, kan fordringer overdrages til
restanceinddrivelsesmyndigheden på et tidligere tidspunkt end
nævnt i 1. pkt.
Stk. 4. Inden
overdragelse af fordringer m.v. til inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden skal fordringshaveren eller den,
der på vegne af fordringshaveren opkræver fordringen,
skriftligt underrette skyldneren om overdragelsen. Underretning kan
dog undlades, hvis det må antages, at muligheden for at
opnå dækning ellers vil blive væsentligt
forringet.
Stk. 5.
Fordringshaveren eller den, der på vegne af fordringshaveren
opkræver fordringen, skal, såfremt denne bliver bekendt
med væsentlige ændringer i skyldnerens forhold efter
overdragelsen af fordringen til restanceinddrivelsesmyndigheden,
underrette restanceinddrivelsesmyndigheden herom og kan i den
forbindelse anmode restanceinddrivelsesmyndigheden om at
intensivere inddrivelsen eller at sende sagen tilbage til
fordringshaveren, med henblik på at fordringshaveren kan
tillade afdragsvis betaling eller henstand med betalingen.
Fordringer, der er omfattet af refusionsret fra statskassen, sendes
ikke tilbage til fordringshaveren eller den, der på vegne af
fordringshaveren har forestået opkrævningen, jf. dog
stk. 6.
Stk. 6.
Fordringshaveren eller den, der på vegne af fordringshaveren
opkræver fordringen, kan helt eller delvis kalde en fordring
tilbage, der er oversendt til inddrivelse, med henblik på at
foretage modregning for kravet.
Stk. 7.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om de
forhold, der er nævnt i stk. 1-6, herunder en
beløbsmæssig mindstegrænse for fordringer, der
overdrages til inddrivelse, og om fremgangsmåden ved
overdragelse af fordringer til restanceinddrivelsesmyndigheden,
tilbagekaldelse af fordringer til opkrævningsmyndigheden,
størrelsen af fordringer m.v., som der kan tillades
afdragsvis betaling eller henstand med, og om tidsfrister for
afdragsvis betaling og henstand. Skatteministeren kan endvidere
fastsætte regler om, at overdragelse af fordringer kan ske
elektronisk.
Restanceinddrivelsesmyndigheden
§ 3.
Ved overdragelse af fordringer m.v. til inddrivelse i
restanceinddrivelsesmyndigheden overtager
restanceinddrivelsesmyndigheden kreditorbeføjelserne.
Stk. 2.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan som led i inddrivelsen tillade
afdragsvis betaling eller henstand med betalingen.
Stk. 3.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan hos andre offentlige
myndigheder og hos pengeinstitutter samt hos
Værdipapircentralen indhente oplysninger, der er
nødvendige for restanceinddrivelsesmyndighedens
opgavevaretagelse. Endvidere kan restanceinddrivelsesmyndigheden
fra registre, der føres af offentlige myndigheder, indhente
de oplysninger om skyldnerens forhold, som er af betydning for
inddrivelsen. Oplysningerne kan indhentes i elektronisk form.
Stk. 4.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan til brug for inddrivelsen af de
fordringer, som inddrives af restanceinddrivelsesmyndigheden i
medfør af denne lov, få terminaladgang til alle
nødvendige oplysninger om fysiske eller juridiske personers
økonomiske eller erhvervsmæssige forhold i
indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om et indkomstregister.
Oplysningerne anvendes til brug for behandling af enkeltsager eller
til brug for kontrol ved samkøring og sammenstilling af
oplysninger med restanceinddrivelsesmyndighedens øvrige
oplysninger.
Stk. 5.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler til
gennemførelse af reglerne i stk. 1-4. Skatteministeren
kan endvidere fastsætte regler, hvorefter fordringshavere og
andre offentlige myndigheder får elektronisk adgang til
oplysninger registreret af restanceinddrivelsesmyndigheden om
restancens størrelse i forhold til vedkommende
fordringshaver, og om der foreligger restante fordringer i forhold
til andre fordringshavere.
Dækningsrækkefølge for krav under
inddrivelse
§ 4.
Dækker beløb, der inddrives fra skyldner, kun delvis
fordringer under inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden
vedrørende skyldneren, dækkes fordringerne i denne
rækkefølge:
1)
Bøder.
2) Underholdsbidrag
omfattet af lov om opkrævning af underholdsbidrag.
3) Andre
fordringer.
Stk. 2.
Dækker beløb, der inddrives fra skyldner, kun delvis
fordringer inden for samme kategori, jf. stk. 1, dækkes
fordringerne i den rækkefølge, de modtages hos
restanceinddrivelsesmyndigheden, således at den fordring, der
først modtages, dækkes først. Krav på
rente dækkes dog forud for hovedkravet.
Stk. 3.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan uanset stk. 1 og 2 efter
anmodning fra skyldner tillade, at beløb, der inddrives fra
skyldner, går til dækning af bestemte fordringer.
Stk. 4.
Skatteministeren kan fastsætte regler om gennemførelse
af reglerne i stk. 1 og 2.
Rente og gebyr
§ 5.
Fordringer, der overdrages til inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden, jf. § 1, stk. 1,
med undtagelse af bøder, forrentes med en årlig rente
svarende til renten i henhold til § 5, stk. 1 og 2,
i lov om renter ved forsinket betaling m.v. Renten tilskrives fra
den 1. i måneden efter modtagelsen hos
restanceinddrivelsesmyndigheden.
Stk. 2.
Skatteministeren kan bestemme, at stk. 1 ikke skal anvendes
på nærmere angivne typer af fordringer.
§ 6.
Der skal for udsendelse af rykkerskrivelse vedrørende
fordringer, der inddrives af restanceinddrivelsesmyndigheden, jf.
§ 1, stk. 1, betales et rykkergebyr på 140 kr.
til restanceinddrivelsesmyndigheden. Skatteministeren
fastsætter gebyrer til restanceinddrivelsesmyndigheden for
oprettelse af ny fordring, iværksættelse af
lønindeholdelse m.v. og tilsigelse til
udlægsforretning vedrørende fordringer, der inddrives
af restanceinddrivelsesmyndigheden, jf. § 1,
stk. 1.
Modregning m.v.
§ 7.
Dækker en udbetaling fra det offentlige, der anvendes til
modregning, kun delvis skyldners gæld til det offentlige,
dækkes fordringerne i denne rækkefølge:
1) Fordringer under
opkrævning, for hvilke den udbetalende myndighed er
fordringshaver, i det omfang den udbetalende myndighed
træffer afgørelse om modregning.
2) Fordringer
modtaget hos restanceinddrivelsesmyndigheden til inddrivelse.
3) Andre fordringer
under opkrævning.
Stk. 2.
Dækker en udbetaling kun delvis fordringer omfattet af
stk. 1, nr. 2, dækkes fordringerne efter
dækningsrækkefølgen i § 4.
Dækker en udbetaling kun delvis fordringer omfattet af
stk. 1, nr. 3, dækkes fordringerne i den
rækkefølge, de er registreret i Det Centrale
Fordringsregister, således at den fordring, der først
registreres, dækkes først.
Stk. 3.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om de
forhold, der er nævnt i stk. 1 og 2, herunder om
indberetning fra fordringshaverne til Det Centrale
Fordringsregister.
§ 8.
Er en fordring omfattet af denne lov, for hvilken en kommune eller
region er fordringshaver, ikke betalt rettidigt, indtræder
kommunen henholdsvis regionen i retten til udbetalinger fra staten
for et beløb, der svarer til den skyldige betaling.
Stk. 2. Er et
privat krav på underholdsbidrag med tillæg af renter,
gebyrer og andre omkostninger omfattet af denne lov ikke betalt
rettidigt, indtræder det offentlige på vegne af den
bidragsberettigede i retten til udbetalinger fra det offentlige for
et beløb, der svarer til den skyldige betaling.
§ 9.
Tilladelse til afdragsvis betaling eller henstand med betalingen
afskærer ikke det offentliges adgang til at foretage
modregning i udbetalinger fra det offentlige.
Stk. 2. En
betalingsaftale fastsat af kommunen afskærer ikke kommunen
fra at indtræde i retten til udbetalinger fra staten, jf.
§ 8.
Lønindeholdelse
§ 10.
Fordringer som nævnt i bilag 1 til denne lov kan med
tillæg af renter, gebyrer og andre omkostninger inddrives ved
lønindeholdelse.
Stk. 2. Har en
skyldner ikke inden det tidspunkt, da udlæg kan
begæres, betalt den gæld, der påhviler den
pågældende, kan restanceinddrivelsesmyndigheden
træffe afgørelse om, at der skal ske indeholdelse i
skatteyderens beregnede eller godskrevne A-indkomst af, hvad der er
nødvendigt til betaling af gælden med
påløbne renter, gebyrer, tillæg og andre
omkostninger. Der kan dog ikke ske indeholdelse i indkomst, som er
valgt beskattet efter kildeskattelovens § 48 E.
Restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelse om
lønindeholdelse indberettes til Det Fælles
Lønindeholdelsesregister, jf. § 3 i lov om Det
Fælles Lønindeholdelsesregister.
Stk. 3.
Indeholdelse efter stk. 1 kan foretages, selv om udbetalingen
eller godskrivningen af A-indkomst også er genstand for
indeholdelse af skat efter kildeskattelovens §§ 46
og 49. Indeholdelsen sker med en procentdel
(indeholdelsesprocenten) af den beregnede eller godskrevne
A-indkomst. Indeholdelsesprocenten meddeles til told- og
skatteforvaltningen og indgår i indeholdelsesprocenten efter
kildeskattelovens § 48, stk. 4. Ved afgørelse
om indeholdelse skal der overlades skyldneren det nødvendige
til eget og familiens underhold. Skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler om betalingsevnevurdering,
herunder rådighedsbeløb, til fastsættelse af den
del af A-indkomsten, som maksimalt kan indeholdes. Skatteministeren
kan endvidere fastsætte regler om, at der ikke kan ske
indeholdelse i A-indkomst bestående af visse ydelser. Ved
fastsættelsen af indeholdelsesprocenten kan den samlede
indeholdelsesprocent efter kildeskattelovens § 48,
stk. 4, ikke overstige 100.
Stk. 4.
Indeholdelsesprocenten kan gradueres efter indkomstens
størrelse. Skatteministeren kan fastsætte
nærmere regler om sammenhængen mellem indkomsten og
indeholdelsesprocenten.
Stk. 5. Reglerne i
stk. 1-3 finder uanset afvigende bestemmelser i den
øvrige lovgivning også anvendelse på kommunale
og statslige tjenestemænds lønninger m.v.
Stk. 6. Reglerne i
kildeskattelovens §§ 43-46, 48, 48 A, 49, 51, 56,
57, 68-70, 72 og 73 A i afsnit VIII, i §§ 83-86 og i
opkrævningsloven om indeholdelse, opkrævning, betaling,
rente, gebyrer, kontrol, inddrivelse og straf m.v.
vedrørende indeholdelse af A-skat finder tilsvarende
anvendelse for beløb, der er indeholdt eller opkrævet
i henhold til bestemmelserne i denne paragraf.
Stk. 7. Told- og
skatteforvaltningen opgør de indeholdte beløb efter
denne bestemmelse og sender dem til Det Fælles
Lønindeholdelsesregister. Er der indeholdt mere efter denne
bestemmelse, end hvad der er nødvendigt til dækning af
de i stk. 1 nævnte beløb, kan det overskydende
beløb anvendes til dækning af andre restancer, for
hvilke der kunne være truffet afgørelse om
lønindeholdelse efter stk. 1. Skatteministeren
fastsætter nærmere regler om opgørelser efter 1.
pkt.
Stk. 8.
Beløbsgrænser, der fastsættes i medfør af
stk. 3 og 4, reguleres hvert år pr. 1. januar med 2,0
pct. tillagt eller fratrukket tilpasningsprocenten for det
pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. De regulerede beløb afrundes opad
til det nærmeste hele kronebeløb, der kan deles med
10. Reguleringen sker på grundlag af de på
reguleringstidspunktet gældende beløb før
afrunding. De årlige reguleringer offentliggøres af
skatteministeren.
Udpantningsret og
udlæg
§ 11.
Fordringer som nævnt i bilag 1 til denne lov kan med
tillæg af renter, gebyrer og andre omkostninger inddrives ved
udpantning.
§ 12.
Er udlæg for skattebeløb forgæves forsøgt
hos den skattepligtige selv, kan udlæg ske i ejendele, der
tilhører den med denne samlevende ægtefælle,
eller om nødvendigt i ejendele, der tilhører
børn, og som er medregnet ved den skattepligtiges
skatteansættelse. Dette gælder ikke ved udlæg hos
en indeholdelsespligtig for skattebeløb, som denne har
været pligtig at indeholde.
Stk. 2.
Skattebeløb, for hvilke der efter stk. 1 kan foretages
udlæg i ægtefællens ejendele, kan modregnes i
udbetaling til ægtefællen af overskydende skat med
godtgørelse og renter samt tilbagebetaling efter
kildeskattelovens § 55.
Eftergivelse
§ 13.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan eftergive gæld til det
offentlige, der inddrives eller vil kunne inddrives af
restanceinddrivelsesmyndigheden, jf. § 1, stk.1, efter
reglerne i denne lov. Fordringer med renter, gebyrer og andre
omkostninger kan eftergives, såfremt skyldneren
godtgør, at skyldneren ikke er i stand til og inden for de
nærmeste år ingen udsigt har til at kunne opfylde sine
gældsforpligtelser, og det må antages, at eftergivelsen
vil føre til en varig forbedring af skyldnerens
økonomiske forhold. Tilsvarende kan beløb eftergives,
som personer er pligtige at betale som erstatning for selskabers
manglende betaling af skyldige beløb til det offentlige.
Stk. 2.
Eftergivelse kan i almindelighed ikke finde sted, såfremt
1) skyldnerens
økonomiske forhold er uafklarede,
2) skyldneren har
handlet uforsvarligt i økonomiske anliggender, herunder
såfremt en ikke uvæsentlig gæld
a) er stiftet
på et tidspunkt, hvor skyldneren var ude af stand til at
opfylde sine økonomiske forpligtelser,
b) er opstået
som følge af, at skyldneren har påtaget sig en
finansiel risiko, der stod i misforhold til skyldnerens
økonomiske situation,
c) er stiftet med
henblik på forbrug eller
d) er gæld
til det offentlige, som er oparbejdet systematisk,
3) en ikke
uvæsentlig gæld er pådraget ved strafbare eller
erstatningspådragende forhold,
4) skyldneren har
undladt at afdrage på sin gæld, selv om skyldneren har
haft rimelig mulighed herfor,
5) skyldneren har
indrettet sig med henblik på eftergivelse eller
6) skyldneren
stifter ny gæld til det offentlige, efter at eftergivelsessag
er indledt.
Stk. 3. Ved
afgørelse efter stk. 2 skal der lægges vægt
på gældens alder. Hvis skyldner har anden betydelig
gæld kan eftergivelse nægtes.
Stk. 4. Uanset
stk. 2 kan eftergivelse nægtes, såfremt der
foreligger andre omstændigheder, der taler afgørende
imod hel eller delvis eftergivelse.
Stk. 5. Kun
skyldnere, som er fysiske personer, kan få eftergivelse efter
stk. 1, jf. dog stk. 6.
Stk. 6.
Eftergivelse kan i øvrigt, når sociale eller andre
forhold i særlig grad taler derfor, meddeles personer,
selskaber, foreninger, selvejende institutioner, fonde el.lign.
§ 14.
Eftergivelse kan gå ud på bortfald eller
nedsættelse af skyldnerens gæld. I forbindelse med
nedsættelse kan der træffes bestemmelse om henstand med
og afdragsvis betaling af den ikke eftergivne del af gælden.
I henstands- og afdragsperioden sker der ingen forrentning af
gælden.
Stk. 2.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om
fastsættelsen af afdragene og afdragsperiodens længde
efter stk. 1.
Stk. 3.
Beløbsgrænser, der fastsættes i medfør af
stk. 2, reguleres hvert år pr. 1. januar med 2,0 pct.
tillagt eller fratrukket tilpasningsprocenten for det
pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. De regulerede beløb afrundes opad
til det nærmeste hele kronebeløb, der kan deles med
10. Reguleringen sker på grundlag af de på
reguleringstidspunktet gældende beløb før
afrunding. De årlige reguleringer offentliggøres af
skatteministeren.
§ 15.
Eftergivelse kan tilbagekaldes, såfremt skyldneren
1) i forbindelse
med eftergivelsessagen har gjort sig skyldig i svigagtigt forhold
eller
2) groft
tilsidesætter sine forpligtigelser i forbindelse med
afvikling af den ikke eftergivne del af gælden.
Afskrivning af krav
§ 16.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan afskrive fordringer til det
offentlige, inklusive renter, gebyrer og andre omkostninger,
herunder undlade at afbryde forældelse, hvis det må
anses for åbenbart formålsløst eller forbundet
med uforholdsmæssige omkostninger at fortsætte
inddrivelsen.
Stk. 2.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om
anvendelsen af stk. 1.
Klage
§ 17.
Klager over restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser om
inddrivelse af fordringer m.v., herunder om kravets eksistens og
størrelse, når spørgsmålet herom
vedrører restanceinddrivelsesmyndighedens administration,
kan indbringes for Landsskatteretten, medmindre andet er bestemt i
lovgivningen. Klagen skal indgives skriftligt til
restanceinddrivelsesmyndigheden og skal være modtaget senest
3 måneder efter modtagelsen af den afgørelse, der
klages over. Der kan dog ses bort fra en fristoverskridelse, hvis
særlige omstændigheder taler derfor. Hvis
restanceinddrivelsesmyndigheden på grundlag af klagen finder
anledning dertil, kan restanceinddrivelsesmyndigheden genoptage
sagen. Kan restanceinddrivelsesmyndigheden ikke give fuldt medhold
i klagen, og denne fastholdes, videresender
restanceinddrivelsesmyndigheden klagen til Landsskatteretten sammen
med en udtalelse om sagen.
Stk. 2.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om
klageadgangen efter stk. 1.
§ 18.
Fogedretten træffer efter begæring afgørelse om
indsigelser vedrørende kontrolafgifter for
overtrædelse af bestemmelserne i færdselsloven, lov om
radio- og fjernsynsvirksomhed, jernbaneloven og lov om
trafikselskaber, som skyldneren fremsætter over for
restanceinddrivelsesmyndigheden om dels kravets berettigelse, dels
berettigelsen af en afgørelse om lønindeholdelse og
om en gennemført modregning. Begæringen
fremsættes over for restanceinddrivelsesmyndigheden, som
indbringer indsigelsen for fogedretten. Afgørelse
træffes efter reglerne i retsplejelovens
§§ 499-503.
Stk. 2.
Afgørelse efter stk. 1 træffes af fogedretten i
den retskreds, hvor skyldnerens bopæl er beliggende.
Stk. 3. Fristen for
begæring om indbringelse af indsigelser efter stk. 1 er
4 uger, fra skyldneren har modtaget meddelelse om
lønindeholdelse eller modregning.
Stk. 4. Overskrides
den frist, der er nævnt i stk. 3, afviser fogedretten
sagen. Fogedretten kan dog undtagelsesvis indtil 1 år efter
meddelelsen om lønindeholdelse eller modregning tillade, at
en indsigelse behandles. Begæring herom skal i så fald
indleveres til fogedretten inden 4 uger efter tilladelsens
meddelelse. Fogedrettens afgørelse om indsigelser kan
kæres til landsretten efter reglerne i retsplejelovens
kapitel 53.
Ikrafttrædelsesbestemmelser
§ 19.
Loven træder i kraft den 1. januar 2009, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af lovens §§ 4-7.
§ 20.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Fordringer, der kan inddrives ved
lønindeholdelse, jf. § 10, og fordringer, der kan
inddrives ved udpantning, jf. § 11:
1) Stats- og
kommuneskatter samt afgifter og ydelser, som ifølge lov
tilkommer stat, kommune, kirker, anerkendte trossamfund, offentlige
stiftelser eller embeder og bestillinger, herunder
skattebeløb, som en indeholdelsespligtig har været
forpligtet til at indeholde eller opkræve, samt parafiskale
udgifter.
2) Enhver på
en fast ejendom hvilende, stadig tilbagevendende eller af en
bestemt begivenhed afhængig pengeafgift, som uden
særlig vedtagelse går over fra ejer til ejer, og
tilkommer stat, kommune, kirker, anerkendte trossamfund, offentlige
stiftelser eller embeder og bestillinger, når afgiftens
størrelse fastsættes efter faste regler.
3) Krav, der er
tillagt fortrinsret i fast ejendom.
4)
Arbejdsmarkedsbidrag, herunder arbejdsmarkedsbidrag, som nogen har
været forpligtet til at indeholde eller opkræve.
5) Told.
6) Krav
vedrørende retsafgift, tinglysningsafgift,
registreringsafgift, stempelafgift, bo- og gaveafgifter,
vægtafgift og lignende afgifter.
7)
Underholdsbidrag.
8) Betaling fastsat
af en offentlig myndighed for benyttelse af indretninger, der
tjener et almennyttigt formål, og hvor der er almindelig
offentlig adgang.
9) Krav på
erstatning.
10) Krav på
betaling for løsøre købt på offentlig
auktion.
11)
Tilbagebetalingskrav vedrørende tilskud,
støtteordninger, uberettiget modtagne ydelser, ydelser, som
er for meget udbetalt, og som tilkommer det offentlige, samt
administrative sanktioner, der vedrører disse krav.
12) Betaling for
hjælp ydet af det offentlige.
13) Beløb,
som en offentlig myndighed har udlagt.
14) Udgifter til
foranstaltninger og arbejder, som det offentlige har foretaget
på den forpligtedes vegne eller for den forpligtedes
regning.
15) Bøder,
tvangsbøder, administrative bøder, konfiskationer og
kontrolafgifter, herunder parkeringsafgifter.
16) Misligholdte
statslån og kommunale lån.
17) Statskassens
eller kommuners tilgodehavender efter indfrielse af en ydet garanti
eller kaution.
18) Kongeriget
Danmarks Fiskeribanks tilgodehavender og Byggeskadefondens
tilgodehavender, som ikke er tillagt fortrinsret i fast
ejendom.
19)
Medielicens.
20)
Betalingsforpligtelser for ydelser, der leveres af det
offentlige.
21) Krav, der
modtages til inddrivelse fra udlandet.
22) Krav
vedrørende ubetalt præmie og refusionskrav efter
lov om arbejdsskadesikring.
23)
Præmiebetaling og refusion fra arbejdsgiver på
forskudsvis udbetalte beløb efter lov om sygedagpenge.
24) Krav
vedrørende arbejdsgiverbidrag.
25) Krav mod
arbejdsgiveren om betaling af dagpengegodtgørelse, når
kravet er fastslået af Arbejdsmarkedets Ankenævn.
26)
Tilbagebetalingskrav efter lov om arbejdsløshedsforsikring
vedrørende uberettiget modtaget dagpenge eller andre ydelser
fra en A-kasse og ydelser, der skal betales tilbage som
følge af, at et medlem senere modtager løn, pension
eller andre indtægter, der dækker samme tidsrum som
ydelserne fra kassen, hvis kassen har ret til refusion fra
statskassen, og når kravet er fastslået i en
afgørelse truffet af en kasse, Arbejdsdirektoratet eller
Arbejdsmarkedets Ankenævn eller er sikret ved dom eller et
eksigibelt forlig.
27) Fordringer,
staten har overtaget vedrørende ikke rettidigt betalt leje
og lignende ydelser.
28) Beløb,
som vedrører tvungen administration af
udlejningsejendomme.
29)
Sagsomkostninger vedrørende civilretlige sager og
straffesager.
30) Udgifter til en
sags behandling ved et privat ankenævn, der er etableret ved
lov, og ved nævn, der nedsættes af en minister, samt
gebyr til finansiering af disciplinærnævnet, som
opkræves hos registrerede ejendomsmæglere.
31) Afgifter,
gebyrer, drifts- og etableringsudgifter,
administrationsomkostninger og omkostninger til tilsyn og kontrol,
som en myndighed har krav på at få dækket.