Skriftlig fremsættelse (5.
februar 2009)
Statsministeren
(Anders Fogh Rasmussen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om Grønlands
Selvstyre.
(Lovforslag nr. L 128).
Lovforslaget bygger på det udkast til lov om
Grønlands Selvstyre, som indgår i
Grønlandsk-dansk selvstyrekommissions betænkning fra
april 2008 om selvstyre i Grønland. Regeringen og
Grønlands landsstyre er efterfølgende blevet enige om
enkelte mindre ændringer i lovudkastet. Grønlands
Landsting har på baggrund af en vejledende folkeafstemning i
Grønland den 25. november 2008 indstillet, at regeringen
fremsætter forslag til lov om Grønlands Selvstyre for
Folketinget.
Med en vedtagelse af lovforslaget etableres Grønlands
Selvstyre inden for rammerne af grundloven. Samtidig ophæves
den eksisterende hjemmestyrelov fra 1979. Som væsentlige
elementer i den foreslåede selvstyreordning kan
fremhæves:
Et kommende selvstyre gives mulighed for selv at beslutte
overtagelse af en lang række sagsområder. Blandt de
områder, der vil kunne overtages efter grønlandsk
beslutning, er: Råstofområdet, politiet, retsplejen
(herunder oprettelse af domstole), kriminalforsorgen,
strafferetten, udlændingeområdet og
grænsekontrollen, person-, familie- og arveretten, det
selskabsretlige område samt den finansielle regulering og
tilsyn.
Med lovforslaget fastlægges en ny ordning for de
økonomiske relationer mellem staten og selvstyret, som
indebærer:
1. Statens tilskud til Grønland fastfryses
på det nuværende niveau på 3,4 mia. kr. (realt)
årligt.
2. Grønlands Selvstyre finansierer sagsområder,
der overtages fremover.
3. Indtægter fra råstofaktiviteter i
Grønland tilfalder selvstyret, herunder indtægter hos
såvel grønlandske som danske myndigheder i form af
licenser, beskatning, ejerandele etc.
4. Hvis selvstyret får indtægter fra
råstofaktiviteter, reduceres statens tilskud med et
beløb, der svarer til halvdelen af disse indtægter -
bortset fra de første 75 mio. kr. årligt, der
tilfalder selvstyret. Hvis råstofindtægterne
efterfølgende falder, øges statens tilskud
tilsvarende, jf. dog pkt. 5.
5. Når selvstyret første gang måtte
få så store råstofindtægter i ét
år, at statens tilskud reduceres til nul kroner, bortfalder
tilskuddet helt for fremtiden, også selvom
råstofindtægterne efterfølgende skulle
falde.
6. Når statens tilskud er reduceret til nul kroner,
indledes der forhandlinger mellem regeringen og landsstyret om de
økonomiske mellemværender mellem Grønland og
Danmark.
Derudover gives med lovforslaget en adgang for Grønland
til at træffe beslutning om selvstændighed. En
sådan beslutning træffes af det grønlandske
folk, og en aftale mellem regeringen og landsstyret om
gennemførelse af Grønlands selvstændighed skal
indgås med samtykke fra såvel Landstinget som
Folketinget. Inden en aftale forelægges Folketinget,
forudsættes det, at aftalen er godkendt ved en
folkeafstemning i Grønland.
Med lovforslaget lægges endvidere op til en samlet
regulering af Grønlands udenrigsrelationer. Bestemmelserne
herom svarer indholdsmæssigt til de eksisterende regler i
fuldmagtsloven fra 2005 samt de eksisterende aftaler og praksis
på området. Fuldmagtsloven foreslås derfor
samtidig ophævet.
Bestemmelserne om udenrigsrelationerne giver - som det
også i dag er tilfældet - mulighed for, at
Grønland og Færøerne forhandler og indgår
visse folkeretlige aftaler i forening, hvis begge landsstyrer
beslutter sig herfor. Færøernes landsstyre har under
høringen over lovforslaget anført, at
Færøerne ikke bør nævnes i lov om
Grønlands Selvstyre. Det skal hertil bemærkes, at der
med lovforslaget ikke introduceres noget nyt på dette punkt.
Fuldmagtsordningens indhold vil som nævnt være
fuldstændig uændret efter en ikrafttræden af
selvstyreloven. Regeringen har i forbindelse med høringen
over lovforslaget tilkendegivet, at hvis man fra
færøsk side på et tidspunkt måtte
ønske en udelukkelse af den generelle mulighed for at
forhandle og indgå folkeretlige aftaler i forening med
Grønland, vil dette kunne ske med en ophævelse alene
af den færøske fuldmagtslovs bestemmelser herom.
Endelig indeholder lovforslaget bestemmelser om:
1. Selvstyrets myndigheder samt domstolene.
2. Samarbejdet mellem staten og selvstyret om lovgivning med
relevans for Grønland.
3. Tvistløsning.
4. Sprog.
Til lovforslaget knytter sig forslag til lov om forskellige
forhold i forbindelse med Grønlands Selvstyre, der
fremsættes samtidig med nærværende
lovforslag.
Forholdene for det personale, der kan blive berørt at
grønlandske sagsovertagelser, er behandlet i et
særskilt lovforslag, der fremsættes af finansministeren
samtidig med nærværende lovforslag.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.