L 11 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven.

(Videregivelse af oplysninger til anklagemyndigheden, gennemførelse af SIS II-forordningen m.v.).

Af: Integrationsminister Birthe Rønn Hornbech (V)
Udvalg: Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 08-10-2008

Fremsættelse: 08-10-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20081_l11_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (8. oktober 2008)

Integrationsministeren (Birthe Rønn Hornbech):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Videregivelse af oplysninger til anklagemyndigheden, gennemførelse af SIS II-forordningen m.v.)

(Lovforslag nr. L 11).

Lovforslaget, som jeg fremsætter i dag, udvider anklagemyndighedens adgang til oplysninger i udlændingesager. Udvidelsen af adgangen til oplysninger vil gøre det muligt for anklagemyndigheden at identificere gerningsmænd til internationale forbrydelser, der opholder sig her i landet, samt forbedre muligheden for at finde vidner og ofre til sådanne forbrydelser. Adgangen til oplysninger kan endvidere anvendes i tilfælde, hvor statsadvokaten bliver anmodet om at bistå udenlandsk politi eller anklagemyndighed med at identificere en eventuel gerningsmand med henblik på strafforfølgning i udlandet eller at finde vidner og ofre i Danmark til brug for en sådan strafforfølgning.


Af retssikkerhedsmæssige grunde betinges videregivelsesadgangen bl.a. af, at der stilles krav om, at statsadvokatens efterforskning vedrører forbrydelser med en strafferamme på fængsel i 6 år eller derover.


Lovforslaget gennemfører endvidere ændringer af udlændingeloven, som er nødvendige som følge af SIS II-forordningen. SIS II-forordningen vedrører anden generation af Schengeninformationssystemet og blev gennemført i dansk ret ved lov nr. 521 af 6. juni 2007. SIS II forventes at finde anvendelse fra oktober 2009.


I Schengeninformationssystemet optages der i dag oplysninger om uønskede udlændinge, der ikke er statsborgere i et EU- eller Schengenland, på grundlag af nationale indberetninger. Disse nationale indberetninger er en følge af afgørelser truffet af de nationale kompetente administrative eller retlige myndigheder. Det er en betingelse for indberetning, at udlændingen formodes at udgøre en trussel for den offentlige orden eller sikkerhed eller for den nationale sikkerhed. Dette er bl.a. tilfældet, når udlændingen er idømt fængselsstraf på minimum 1 år på grund af en strafbar handling eller tidligere er udvist af landet.


I SIS II-forordningen videreføres de hidtil gældende regler om indberetning. Herudover fastslår SIS II-forordningen, at personer opført på FN's og EU's sanktionslister med rejserestriktioner fremover skal indberettes som uønskede til SIS II. Indberetningspligten forventes at påhvile medlemsstaterne efter et rotationsprincip, således at pligten følger med formandskabet.


I Danmark er det Rigspolitiet, der foretager indberetningen, og reglerne herom fremgår af udlændingelovens § 58 g. SIS II-forordningen nødvendiggør en ændring af § 58 g, således at Rigspolitiet får hjemmel til at indberette personer på sanktionslisterne til SIS II i forbindelse med et dansk formandskab.


SIS II-forordningen fastslår også som noget nyt, at det fremover i forbindelse med en indberetning af en uønsket person skal være muligt at medtage fingeraftryk og personfotografi. I lovforslaget indføres der derfor en hjemmel til at optage fingeraftryk og personfotografi af udlændinge, der efter udlændingelovens regler skal indberettes til SIS II.


Det foreslås endvidere, at Kriminalforsorgens institution for frihedsberøvede asylansøgere ved Sandholmlejren (Ellebæk) kan anvendes til personer, der er varetægtsfængslet, og som er udvist ved dom og har afsonet en frihedsstraf. Varetægtsfængslingen sker for at sikre en effektiv fuldbyrdelse af udvisningen. Baggrunden for forslaget er et højt belæg i Københavns Fængsler samtidig med et lavt belæg i fængslet ved Sandholmlejren.


Det foreslås endelig, at det i udlændingeloven præciseres, at optagelse af fingeraftryk og personfotografi om nødvendigt vil kunne ske med den fornødne magtanvendelse. Dette er for at sikre, at der ikke hersker tvivl om hjemmelsgrundlaget.


Lovforslaget indeholder endelig forslag til en række konsekvensændringer og tekniske rettelser.