Skriftlig fremsættelse (8.
oktober 2008)
Integrationsministeren (Birthe Rønn
Hornbech):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven og ændring af lov om ændring af
udlændingeloven (Videregivelse af oplysninger til
anklagemyndigheden, gennemførelse af SIS II-forordningen
m.v.)
(Lovforslag nr. L 11).
Lovforslaget, som jeg fremsætter i dag, udvider
anklagemyndighedens adgang til oplysninger i udlændingesager.
Udvidelsen af adgangen til oplysninger vil gøre det muligt
for anklagemyndigheden at identificere gerningsmænd til
internationale forbrydelser, der opholder sig her i landet, samt
forbedre muligheden for at finde vidner og ofre til sådanne
forbrydelser. Adgangen til oplysninger kan endvidere anvendes i
tilfælde, hvor statsadvokaten bliver anmodet om at
bistå udenlandsk politi eller anklagemyndighed med at
identificere en eventuel gerningsmand med henblik på
strafforfølgning i udlandet eller at finde vidner og ofre i
Danmark til brug for en sådan strafforfølgning.
Af retssikkerhedsmæssige grunde betinges
videregivelsesadgangen bl.a. af, at der stilles krav om, at
statsadvokatens efterforskning vedrører forbrydelser med en
strafferamme på fængsel i 6 år eller
derover.
Lovforslaget gennemfører endvidere ændringer af
udlændingeloven, som er nødvendige som følge af
SIS II-forordningen. SIS II-forordningen vedrører anden
generation af Schengeninformationssystemet og blev
gennemført i dansk ret ved lov nr. 521 af 6. juni 2007. SIS
II forventes at finde anvendelse fra oktober 2009.
I Schengeninformationssystemet optages der i dag oplysninger
om uønskede udlændinge, der ikke er statsborgere i et
EU- eller Schengenland, på grundlag af nationale
indberetninger. Disse nationale indberetninger er en følge
af afgørelser truffet af de nationale kompetente
administrative eller retlige myndigheder. Det er en betingelse for
indberetning, at udlændingen formodes at udgøre en
trussel for den offentlige orden eller sikkerhed eller for den
nationale sikkerhed. Dette er bl.a. tilfældet, når
udlændingen er idømt fængselsstraf på
minimum 1 år på grund af en strafbar handling eller
tidligere er udvist af landet.
I SIS II-forordningen videreføres de hidtil
gældende regler om indberetning. Herudover fastslår SIS
II-forordningen, at personer opført på FN's og EU's
sanktionslister med rejserestriktioner fremover skal indberettes
som uønskede til SIS II. Indberetningspligten forventes at
påhvile medlemsstaterne efter et rotationsprincip,
således at pligten følger med formandskabet.
I Danmark er det Rigspolitiet, der foretager indberetningen,
og reglerne herom fremgår af udlændingelovens § 58
g. SIS II-forordningen nødvendiggør en ændring
af § 58 g, således at Rigspolitiet får hjemmel til
at indberette personer på sanktionslisterne til SIS II i
forbindelse med et dansk formandskab.
SIS II-forordningen fastslår også som noget nyt,
at det fremover i forbindelse med en indberetning af en
uønsket person skal være muligt at medtage
fingeraftryk og personfotografi. I lovforslaget indføres der
derfor en hjemmel til at optage fingeraftryk og personfotografi af
udlændinge, der efter udlændingelovens regler skal
indberettes til SIS II.
Det foreslås endvidere, at Kriminalforsorgens
institution for frihedsberøvede asylansøgere ved
Sandholmlejren (Ellebæk) kan anvendes til personer, der er
varetægtsfængslet, og som er udvist ved dom og har
afsonet en frihedsstraf. Varetægtsfængslingen sker for
at sikre en effektiv fuldbyrdelse af udvisningen. Baggrunden for
forslaget er et højt belæg i Københavns
Fængsler samtidig med et lavt belæg i fængslet
ved Sandholmlejren.
Det foreslås endelig, at det i udlændingeloven
præciseres, at optagelse af fingeraftryk og personfotografi
om nødvendigt vil kunne ske med den fornødne
magtanvendelse. Dette er for at sikre, at der ikke hersker tvivl om
hjemmelsgrundlaget.
Lovforslaget indeholder endelig forslag til en række
konsekvensændringer og tekniske rettelser.