Skriftlig fremsættelse (28.
januar 2009)
Justitsministeren
(Brian Mikkelsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
adoptionsloven og forskellige andre love (Adoption uden samtykke,
stedbarnsadoption af registreret partners barn fra fødslen
m.v.)
(Lovforslag nr. L 105).
Hovedformålet med lovforslaget er at sikre anbragte
børn mulighed for kontinuitet og stabilitet under deres
opvækst i de tilfælde, hvor det vurderes, at
forældrene aldrig vil kunne tage sig af dem og give dem en
stabil familierelation. Det foreslås på den baggrund,
at adgangen til adoption uden samtykke udvides, så der i
særlige situationer kan ske adoption uden samtykke navnlig af
børn under 1 år og af børn, der har været
anbragt uden for hjemmet i mindst 3 år, hvis forældrene
varigt vil være ude af stand til at varetage omsorgen for
barnet.
I sammenhæng med den foreslåede udvidelse af
adgangen til adoption uden samtykke foreslås det, at der i
helt særlige tilfælde efter adoptionen kan
fastsættes samvær eller anden form for kontakt mellem
barnet og barnets oprindelige slægtninge, navnlig
forældrene, hvis det er bedst for barnet.
Lovforslaget indebærer herudover, at kravene for
godkendelse til adoption af henholdsvis udenlandske og danske
børn gøres ensartede, således at det
faseopdelte undersøgelses- og godkendelsesforløb for
ansøgere om godkendelse til adoption af udenlandske
børn indføres for ansøgere om adoption af
danske børn. Dette skal blandt andet sikre, at der gennem et
faseopdelte godkendelsesforløb og et adoptionsforberedende
kursus sker en udskillelse af de bedst mulige adoptanter, og at
dette kommer alle adoptivbørn til gode.
Endelig er det et centralt formål med lovforslaget at
gøre det muligt for en kvinde (medmoren) at adoptere sin
registrerede partners barn allerede fra fødslen, hvis barnet
er blevet til ved kunstig befrugtning med anonym donorsæd, og
partnerne boede sammen på tidspunktet for den kunstige
befrugtning. Endvidere foreslås aldersgrænsen for
meddelelse af bevilling til adoption i disse situationer nedsat fra
25 år til 18 år.
Lovforslaget indeholder i øvrigt en række mindre
justeringer og ændringer af adoptionsloven, herunder en
begrænsning af muligheden for genbeskikkelse som medlem af
Adoptionsnævnet.
I sammenhæng med de foreslåede ændringer i
adoptionsloven foreslås en række ændringer af den
lovgivning, der knytter sig til adoptionsloven. Det drejer sig
blandt andet om ændringer i retsplejelovens regler om
behandling af adoptionssager uden samtykke,
forældreansvarslovens regler om samvær eller anden form
for kontakt med andre end barnets forældre, barsellovens
regler om adoptantens ret til fravær i forbindelse med
stedbarnsadoption af registreret partners barn og lov om aktiv
social politiks regler om dækning af udgifter i forbindelse
med samvær.
Lovforslaget skal i øvrigt ses i sammenhæng med
det lovforslag om ændring af lov om social service
(kontinuitet i anbringelsen), som velfærdsministeren
fremsætter samtidig med dette lovforslag.
Velfærdsministerens forslag har blandt andet til hensigt at
sikre de mindre børn, der er anbragt uden for hjemmet mere
stabile og trygge rammer i deres første leve år, og at
give mulighed for, at anbragte børn, der har opnået en
stæk tilknytning til anbringelsesstedet og
anbringelsesstedets omsorgspersoner, ikke skal kunne hjemgives,
hvis det er af afgørende betydning for barnets bedste at
forblive på anbringelsesstedet.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale forslaget
til Det Høje Tings velvillige behandling.