B 118 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om kalkuners velfærd.
Fremsat den 10. marts 2009 af
Per Clausen (EL), Line Barfod (EL),
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og Frank Aaen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om kalkuners velfærd
Folketinget opfordrer justitsministeren til inden udgangen af
2009 at have gennemført de fornødne ændringer i
lovgivningen, bekendtgørelser m.v., således at der for
kalkuner fastsættes
- krav til
belægningstæthed,
- krav om
lysprogrammer og
- krav til
strøelsens beskaffenhed.
Folketinget opfordrer derudover justitsministeren til
øjeblikkeligt at tage initiativ til at sikre overholdelse af
reglerne for transport af kalkuner, herunder kravet om, at
kalkuner, der er over 20 uger gamle, skal kunne bevæge sig
mellem hinanden og stå oprejst uden at berøre
låget med hovedet, og kravet om skridsikker bund i de kasser,
transporten foregår i.
Bemærkninger til forslaget
Dette beslutningsforslag er baseret på oplysninger i
Dansk Veterinærtidsskrift nr. 19, den 1. oktober 2008, og
svar på spørgsmålene 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22
og 23 (Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ? alm.
del 2008/2009), som på en række områder
bekræfter oplysningerne i Dansk
Veterinærtidsskrift.
Dyrevelfærd hos kalkuner er kun reguleret ved
dyreværnsloven §§ 1-3 og bekendtgørelse nr.
707 af 18. juli 2000 om mindstekrav til beskyttelse af
landbrugsdyr. Det betyder,
- at der ikke er
krav til belægningstætheden,
- at der ingen krav
om lysprogrammer er, og
- at der ingen krav
til strøelsens beskaffenhed er.
Til sammenligning er disse forhold fastsat i dansk lovgivning
for slagtekyllinger, jf. lov om hold af slagtekyllinger. Dette
beslutningsforslag går således alene ud på at
ligestille kalkuner i forhold til de
dyrevelfærdsbestemmelser, som gælder for
slagtekyllinger.
Daggamle kalkuner importeres hovedsagelig fra Tyskland til en
af de ca. 45 kalkunfarme, der findes i Danmark. Geografisk er
farmene primært placeret i oplandet til Ringsted og
Viborg.
Kalkuner opdrættes i lukkede huse og indsættes med
en belægningsgrad på op til mere end 50 kg levende
kalkun pr. m2 gulvareal. Til
sammenligning må den maksimale belægningsgrad hos
kyllinger ikke overstige 40 kg levende kylling pr. m2 gulvareal.
Der findes ingen kalkunslagterier i Danmark, så
når kalkunerne skal slagtes, stuves de sammen i
stålkasser og transporteres på lastbiler til
kalkunslagterier i Nordtyskland. Kødet fra de slagtede
kalkuner transporteres derefter tilbage til Danmark til
forædling.
Ifølge dyrlægers oplysninger til Dansk
Veterinærtidsskrift er benproblemer et generelt problem i
danske kalkunfarme og viser sig ved infektioner i haserne og
såkaldte cowboyben. Sidstnævnte er forårsaget af
fuglenes hurtige tilvækst. Dyrlægerne oplyser, at det
ikke er ualmindeligt, at fuglene flakser med vingerne for at holde
sig oprejst.
Ifølge dyrlægerne skal problemet sammenholdes med
manglende krav om lysprogrammer og begrænset
bevægelsesfrihed som følge af høj
belægningsgrad. Ifølge oplysninger i Dansk
Veterinærtidsskrift er det ikke usædvanligt, at 10 pct.
af kalkunerne dør eller må aflives inden den 21.
uge.
Endvidere fremgår det af Dansk
Veterinærtidsskrift, at hakning er et andet generelt problem,
ligesom det i forbindelse med eksporttilsynet jævnligt ses,
at kalkuner har tykke fødder med svidninger på
trædepuderne. Svidningerne opstår, fordi der ikke
holdes en jævn, tør strøelse i husene, som ofte
er af ringe stand.
Forud for hver eksport af kalkuner gennemføres der et
lovpligtigt eksporttilsyn, hvor en tilsynsførende
dyrlæge tjekker, at der ikke er kliniske tegn på
sygdomme i flokken. Flokken kan være betragtelig stor med op
til 3.000-6.000 enkeltindivider. Fjerkræ vurderes ikke
på enkeltdyrsniveau som f.eks. svin. Og i modsætning
til ved eksport af svin og kreaturer er der ingen krav om
embedsdyrlægens vurdering af fjerkræs
transportegnethed. Ansvaret for frasortering af ikketransportegnede
kalkuner ligger alene hos producenten.
Eksporttilsynet skal foretages højst 4 dage før
eksporten, og eksportcertifikatet udleveres tidligst dagen
før afsendelsen.
Af Dansk Veterinærtidsskrift fremgår det, at der
ved eksportkontrol udført i Danmark er konstateret en mindre
overbelægning på ca. 3,5 pct. Derudover er der
konstateret overtrædelser af en anden transportregel, der
siger, at der skal være skridsikkert underlag i kassen,
så kalkunerne ikke rutsjer rundt mellem hinanden under
kørslen. Kassens bund består typisk af en rustfri
stålplade med en svag hældning fra midten til
kant.
Dyretransportområdet er i vidt omfang EU-reguleret. I
dansk lovgivning er der supplerende regler for transport af
fjerkræ, der afvikles fuldt ud i Danmark. Reglerne
fastsætter, at fjerkræ under transporten skal kunne
bevæge sig mellem hinanden og stå oprejst uden at
berøre låget med ryggen.
Da der ikke findes kalkunslagterier i Danmark, er der
således ikke de samme krav til transporten af kalkuner til
slagterierne i Tyskland. Kalkunerne transporteres derfor ofte i
kasser med en indvendig højde på kun 40 cm.
Skriftlig fremsættelse
Per Clausen
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
kalkuners velfærd.
(Beslutningsforslag nr. B 118).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.