Uddannelsesudvalget (UDU) Alm. del

Samling: 2008-09

Spørgsmål 6

Det bedes oplyst, om der her i landet foreligger forskning, der belyser konsekvenserne af, at skolebørn, der tilhører etniske/kulturelle mindretal, i skoleti-den har adgang til at tale med hinanden på et såkaldt ”hemmeligt sprog”, dvs. et fremmedsprog, som lærere og danske skolekammerater i overvejende grad ikke forstår. Hvis der foreligger sådan forskning, bedes det kort refereret, hvilken betydning forskerne tillægger brugen af ”hemmeligt sprog”, herunder for integrationen, for tilegnelse af kundska-ber, i forhold til mobning og i forhold til risikoen for, at der i skoletiden drøftes eller aftales illegitime forhold? Hvis der ikke foreligger dansk forskning om emnet, bedes det om muligt oplyst, om der i USA eller UK foreligger forskning om emnet.
Dato: 15-10-2008
Status: Endeligt besvaret

Endeligt svar

Dokumentdato: 28-10-2008
Modtaget: 28-10-2008
Omdelt: 29-10-2008

UDU alm. del - svar på spm. 6, fra undervisningsministeren

Besvarelse af alm del spørgsmål 6_1 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 15-10-2008
Modtaget: 15-10-2008
Omdelt: 15-10-2008

Spm. om forskning i "hemmeligt sprog", til undervisningsministeren

Spm. om forskning i "hemmeligt sprog", til undervisningsministeren (pdf-version)
Html-version