Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

Svar på spørgsmål 6 (Alm. del):

I brev af 15. oktober 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 6:

”Det bedes oplyst, om der her i landet foreligger forskning, der belyser konsekvenserne af, at skolebørn, der tilhører etniske/kulturelle mindretal, i skoletiden har adgang til at tale med hinanden på et såkaldt ”hemmeligt sprog”, dvs. et fremmedsprog, som lærere og danske skolekammerater i overvejende grad ikke forstår.

 

Hvis der foreligger sådan forskning, bedes det kort refereret, hvilken betydning forskerne tillægger brugen af ”hemmeligt sprog”, herunder for integrationen, for tilegnelse af kundskaber, i forhold til mobning og i forhold til risikoen for, at der i skoletiden drøftes eller aftales illegitime forhold?

 

Hvis der ikke foreligger dansk forskning om emnet, bedes det om muligt oplyst, om der i USA eller UK foreligger forskning om emnet."

 

Svar:

Undervisningsministeriet er ikke bekendt med dansk eller international forskning, der belyser den nævnte problemstilling.

 

I et debatmateriale om forældresamarbejde udgivet i forbindelse med projektet ”Dette virker på vores skole”, som er finansieret af Undervisningsministeriet, opfordres lærere, forældre og elever til med henblik på udvikling af skolens pædagogiske praksis at drøfte spørgsmålet om elevers brug af modersmål i forskellige sammenhæng, herunder spørgsmålet om, i hvilke situationer det er hensigtsmæssigt, at eleverne taler sammen på deres modersmål. Det kunne eksempelvis være situationer, hvor en elev kan hjælpe en klassekammerat med samme modersmål til at forstå et dansk ord eller begreb og dermed øge den pågældende klassekammerats udbytte af undervisningen.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder