Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 6 (Alm. del):
I brev af 15. oktober 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 6:
â€Det bedes oplyst, om der her i landet foreligger forskning, der belyser konsekvenserne af, at skolebørn, der tilhører etniske/kulturelle mindretal, i skoletiden har adgang til at tale med hinanden pÃ¥ et sÃ¥kaldt â€hemmeligt sprogâ€, dvs. et fremmedsprog, som lærere og danske skolekammerater i overvejende grad ikke forstÃ¥r.
Hvis der foreligger sÃ¥dan forskning, bedes det kort refereret, hvilken betydning forskerne tillægger brugen af â€hemmeligt sprogâ€, herunder for integrationen, for tilegnelse af kundskaber, i forhold til mobning og i forhold til risikoen for, at der i skoletiden drøftes eller aftales illegitime forhold?
Hvis der ikke foreligger dansk forskning om emnet, bedes det om muligt oplyst, om der i USA eller UK foreligger forskning om emnet."
Svar:
Undervisningsministeriet er ikke bekendt med dansk eller international forskning, der belyser den nævnte problemstilling.
I et debatmateriale om forældresamarbejde udgivet i forbindelse med projektet â€Dette virker pÃ¥ vores skoleâ€, som er finansieret af Undervisningsministeriet, opfordres lærere, forældre og elever til med henblik pÃ¥ udvikling af skolens pædagogiske praksis at drøfte spørgsmÃ¥let om elevers brug af modersmÃ¥l i forskellige sammenhæng, herunder spørgsmÃ¥let om, i hvilke situationer det er hensigtsmæssigt, at eleverne taler sammen pÃ¥ deres modersmÃ¥l. Det kunne eksempelvis være situationer, hvor en elev kan hjælpe en klassekammerat med samme modersmÃ¥l til at forstÃ¥ et dansk ord eller begreb og dermed øge den pÃ¥gældende klassekammerats udbytte af undervisningen.