Uddannelsesudvalget (UDU) Alm. del

Samling: 2008-09

Spørgsmål 405

Spørgeren henviser til følgende uddrag fra publikationen Fra gymnasiefremmed til student af Lars Ulriksen, Susanne Murning, Aase Bitsch Ebbensgaard og Birgitte Simonsen. http://www.ungvoks.dk/gymdage/materialer/gymnasiefremmedtilstudent.pdf : ”..men også de høje klassekvotienter … kan gøre det svært for læreren at opdage elevernes vanskeligheder. En stor del elever oplever ikke at kunne kommentere eller diskutere undervisningen med lærerne. Læreren får derfor ikke den relevante viden om elevernes oplevelse af undervisningen, og hører ikke deres ideer til udvikling, men risikerer derimod at eleverne reagerer med irritation, passivitet eller forstyrrelse”. Med udgangspunkt heri ønskes ministeren svar på følgende spørgsmål: a) Hvilke overvejelser har ministeren gjort sig om at sikre den pædagogiske kvalitet i gymnasieuddannelsen med udgangspunkt i ovenstående citat, når de kraftigt stigende klassekvotienter har en dokumenterbar skadelig effekt på særligt de elever, der kommer fra uddannelsesfremmede hjem? b) Hvordan vurderer ministeren, at de stigende klassekvotienter stemmer overens med målsætningen om, at 95 pct. af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse, set i lyset af, at der heraf også er en stor gruppe elever, der kommer fra faglærte og ufaglærte hjem, hvis indlæringsmuligheder og trivsel i særlig grad forringes af større klasser?
Dato: 09-09-2009
Status: Endeligt besvaret
Dokumentdato: 14-09-2009
Modtaget: 14-09-2009
Omdelt: 16-09-2009

UDU alm. del - svar på spm. 405, fra undervisningsministeren

UDU alm del spm 405 - svar_1 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 09-09-2009
Modtaget: 09-09-2009
Omdelt: 09-09-2009

Spm. om de høje klassekvotienter i gymnasieuddannelsen, til undervisningsministeren

Spm. om de høje klassekvotienter i gymnasieuddannelsen, til undervisningsministeren (pdf-version)
Html-version