Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Spørgsmål 405
Offentligt
722875_0001.png
722875_0002.png

Uddannelsesudvalget

Til:

Dato:

Undervisningsministeren9. september 2009
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:

UDU alm. del

Spørgsmål 405

Spørgeren henviser til følgende uddrag fra publikationen Fragymnasiefremmed til student af Lars Ulriksen, Susanne Murning, Aase BitschEbbensgaard og Birgitte Simonsen.http://www.ungvoks.dk/gymdage/materialer/gymnasiefremmedtilstudent.pdf :”..men også de høje klassekvotienter … kan gøre det svært for læreren atopdage elevernes vanskeligheder. En stor del elever oplever ikke at kunnekommentere eller diskutere undervisningen med lærerne. Læreren får derforikke den relevante viden om elevernes oplevelse af undervisningen, og hørerikke deres ideer til udvikling, men risikerer derimod at eleverne reagerer medirritation, passivitet eller forstyrrelse”.Med udgangspunkt heri ønskes ministeren svar på følgende spørgsmål:a. Hvilke overvejelser har ministeren gjort sig om at sikre denpædagogiske kvalitet i gymnasieuddannelsen med udgangspunkt iovenstående citat, når de kraftigt stigende klassekvotienter har endokumenterbar skadelig effekt på særligt de elever, der kommer frauddannelsesfremmede hjem?b. Hvordan vurderer ministeren, at de stigende klassekvotienterstemmer overens med målsætningen om, at 95 pct. af enungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse, set i lysetaf, at der heraf også er en stor gruppe elever, der kommer frafaglærte og ufaglærte hjem, hvis indlæringsmuligheder og trivsel isærlig grad forringes af større klasser?
1/2
På udvalgets vegneCharlotte Dyremoseformand
2/2