Erhvervsudvalget (ERU) Alm. del

Samling: 2008-09

Spørgsmål 209

Forbrugerklagenævnet skal behandle klager på områder, som ikke er omfattet af et godkendt, privat klage- eller ankenævn. I dag er imidlertid en række områder undtaget fra Forbrugerklagenævnets kompetence. Det gælder f.eks. autostole. Da forslaget til lov om forbrugerklager blev fremsat 12. marts 2003, fremgik det af bemærkningerne, at "I forbindelse med en evaluering af klagenævnsreformen vil det blive vurderet, om Forbrugerklagenævnets område skal udvides". Det fremgik endvidere, at "Hensigten er, at reformen skal etablere det nødvendige grundlag, så alle områder med tiden vil være omfattet af en klageadgang. Dette kræver en finansiering, som såvel de erhvervsdrivende som forbrugerne skal være med til at løfte." Med lov om forbrugerklager i 2003 blev der indført gebyrer for de erhvervsdrivende. Det har givet en ny finansieringskilde til Forbrugerklagenævnet. Imidlertid indgår spørgsmålet om en udvidelse af Forbrugerklagenævnets dækningsområde slet ikke i evalueringen af ordningen. Vil ministeren i forbindelse med den aktuelle ændring af lov om forbrugerklager tage initiativ til, at nogle af de mest uforståelige undtagelser bliver omfattet af Forbrugerklagenævnets kompetence, således at f.eks. forbrugere, der har købt en autostol, har et sted at klage, hvis de får brug for det?
Dato: 27-08-2009
Status: Endeligt besvaret

Endeligt svar

Dokumentdato: 22-09-2009
Modtaget: 22-09-2009
Omdelt: 22-09-2009

ERU alm. del - svar på spm. 209, fra økonomi- og erhvervsministeren

Spørgsmål 209 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 27-08-2009
Modtaget: 27-08-2009
Omdelt: 27-08-2009

Spm. om ministeren i forbindelse med den aktuelle ændring af lov om forbrugerklager vil tage initiativ til, at nogle af de mest uforståelige undtagelser bliver omfattet af Forbrugerklagenævnets kompetence, til økonomi- og erhvervsministeren