L 173 Forslag til lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning.

Af: Velfærdsminister Karen Jespersen (V)
Udvalg: Kommunaludvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 28-03-2008

Fremsat: 28-03-2008

Lovforslag som fremsat

20072_l173_som_fremsat (html)

L 173 (som fremsat): Forslag til lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning.

Fremsat den 28. marts 2008 af velfærdsministeren (Karen Jespersen)

Forslag

til

Lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning

Kapitel 1

Nedsættelse af statstilskuddet til kommunerne

§ 1. Velfærdsministeren nedsætter statens tilskud til kommunerne, jf. § 14 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, hvis den samlede kommunale skatteudskrivning forhøjes som følge af forhøjelser af de kommunale udskrivningsprocenter, grundskyldspromiller eller promillerne for udskrivning af dækningsafgift af erhvervsejendomme.

Stk. 2. Forhøjelsen af den samlede kommunale skatteudskrivning opgøres af velfærdsministeren.

Kapitel 2

Nedsættelse af statstilskuddet til den enkelte kommune

§ 2. For de kommuner, der for et budgetår forhøjer skatteudskrivningen, nedsættes statens tilskud, jf. lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, til den pågældende kommune i budgetåret og det følgende år.

Stk. 2. I budgetåret nedsættes tilskuddet til disse kommuner med et beløb, som i alt svarer til 75 procent af forhøjelsen af den samlede kommunale skatteudskrivning. Nedsættelsen fordeles på de enkelte kommuner i forhold til deres andel af den samlede kommunale skatteforhøjelse opgjort for de kommuner, som har forhøjet skatten.

Stk. 3. I året efter budgetåret nedsættes tilskuddet til disse kommuner med et beløb, som i alt svarer til 50 procent af forhøjelsen af den samlede kommunale skatteudskrivning. Nedsættelsen fordeles på de enkelte kommuner i forhold til deres andel af den samlede kommunale skatteforhøjelse opgjort for de kommuner, som har forhøjet skatten. Hvis en kommune for året efter budgetåret nedsætter skatteudskrivningen, opgøres nedsættelsen af tilskuddet ud fra årets skatteudskrivning.

§ 3. Provenuændringen som følge af ændringer i skatteudskrivningen opgøres som summen af

1) provenuændringen i kommunens indkomstskat som følge af ændringer i udskrivningsprocenten, opgjort i henhold til § 4,

2) provenuændringen vedrørende kommunens grundskyld som følge af ændringer i den kommunale grundskyldspromille, opgjort i henhold til § 5, og

3) provenuændringen vedrørende kommunens dækningsafgift af erhvervsejendomme som følge af ændringer i promillen for udskrivning af dækningsafgift af erhvervsejendomme, opgjort i henhold til § 6.



Stk. 2. Provenuændringen efter stk. 1 fratrækkes eventuelle beløb efter §§ 8, 9 og 11.

§ 4. Provenuændringen i en kommunes indkomstskat som følge af ændringer i udskrivningsprocenten opgøres som kommunens udskrivningsgrundlag for indkomståret ganget med ændringen i udskrivningsprocenten, jf. stk. 2 og 3, korrigeret for en eventuel ændring af

1) kommunens medfinansiering af det skrå skatteloft, jf. lov om fordeling af skattenedslaget mellem staten og kommunerne som følge af personskattelovens skatteloft, som følge af ændringen af udskrivningsprocenten, og

2) kommunens overudligningsbeløb, jf. § 13 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, som følge af ændringen af udskrivningsprocenten.



Stk. 2. Ændringen i udskrivningsprocenten, jf. stk. 1, opgøres som forskellen mellem kommunens udskrivningsprocent for indkomståret og den tilsvarende udskrivningsprocent for det foregående år.

Stk. 3. Det udskrivningsgrundlag, der er nævnt i stk. 1, er det af kommunen budgetterede udskrivningsgrundlag for indkomståret.

§ 5. Provenuændringen vedrørende en kommunes grundskyld som følge af ændringer i den kommunale grundskyldspromille opgøres som kommunens afgiftspligtige grundværdier for indkomståret ganget med ændringen i grundskyldspromillen, jf. stk. 2.

Stk. 2. Ændringen i grundskyldspromillen, jf. stk. 1, opgøres som forskellen mellem kommunens grundskyldspromille for indkomståret og den tilsvarende grundskyldspromille for det foregående år.

Stk. 3. De afgiftspligtige grundværdier, der er nævnt i stk. 1, er de af kommunen budgetterede afgiftspligtige grundværdier for det år, hvori der betales grundskyldsprovenu i indkomståret.

Stk. 4. Velfærdsministeren fastsætter nærmere regler for beregning af ændringen af en kommunes provenu af grundskyld.

§ 6. Provenuændringen vedrørende en kommunes dækningsafgift af erhvervsejendomme, jf. § 23 A, i lov om beskatning til kommunerne af faste ejendomme, som følge af ændringer i promillen for udskrivning af dækningsafgift af erhvervsejendomme opgøres som forskelsværdien for disse ejendomme ganget med ændringen i promillen, jf. stk. 2.

Stk. 2. Ændringen i promillen for udskrivning af dækningsafgift af erhvervsejendomme, jf. stk. 1, opgøres som forskellen mellem den pågældende promille for indkomståret og den tilsvarende promille for det foregående år.

Stk. 3. Hvis en kommune i året før indkomståret har udskrevet dækningsafgift af erhvervsejendomme, men i indkomståret ikke udskriver dækningsafgift af erhvervsejendomme, beregnes provenutabet jf. stk. 1 som provenuet i året før indkomståret fremskrevet med en af velfærdsministeren fastsat procentsats.

Stk. 4. Den forskelsværdi for erhvervsejendomme, der er nævnt i stk. 1, er den af kommunen budgetterede forskelsværdi for de pågældende ejendomme for det år, hvori der betales dækningsafgift i indkomståret.

Kapitel 3

Regulering af statstilskuddet til alle kommuner

§ 7. Statens tilskud til kommunerne under ét, jf. § 14 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, reguleres i tilskudsåret og det følgende år med et beløb svarende til den samlede provenustigning som følge af ændringer i skatteudskrivningen for kommunerne under ét, fratrukket nedsættelser afregnet med de enkelte kommuner i henhold til § 2.

Stk. 2. For de efterfølgende tilskudsår reguleres statens tilskud til kommunerne med et beløb svarende til den samlede provenustigning som følge af ændringer i skatteudskrivningen for kommunerne under ét.

Stk. 3. Hvis velfærdsministeren har fastsat et beløb i henhold til § 11, stk. 1, fratrækkes dette beløb den samlede kommunale provenustigning efter stk. 1 og 2.

Kapitel 4

Undtagelse for kommuner, der har nedsat skatten

§ 8. For kommuner, der ikke pr. 1. januar 2007 indgik i en kommunesammenlægning, reduceres en beregnet skattestigning efter § 3, hvis kommunens samlede beskatning er nedsat i perioden fra og med budgetåret 2003 til og med budgetåret 2006 og i perioden fra og med budgetåret 2008. Nedsættelsen af beskatningen opgøres af velfærdsministeren.

Stk. 2. For kommuner omfattet af stk. 1 reduceres en beregnet skattestigning efter § 3 med den beregnede skattenedsættelse efter stk. 1.

§ 9. For kommuner, der pr. 1. januar 2007 indgik i en kommunesammenlægning, reduceres en beregnet skattestigning efter § 3, hvis kommunens samlede beskatning er nedsat i perioden fra og med budgetåret 2008. Nedsættelsen af beskatningen opgøres af velfærdsministeren.

Stk. 2. For kommuner omfattet af stk. 1 reduceres en beregnet skattestigning efter § 3 med den beregnede skattenedsættelse efter stk. 1.

Kapitel 5

Bemyndigelsesbestemmelser

§ 10. Velfærdsministeren kan i særlige tilfælde undtage en kommune fra regulering af tilskud i henhold til § 2 i denne lov.

Stk. 2. De i stk. 1 nævnte kommuner indgår ikke i beregning af reguleringen af statens tilskud til kommuner i henhold til § 7.

§ 11. Velfærdsministeren kan bestemme, at der ikke skal foretages nedsættelse af statens tilskud til kommunerne efter denne lov, hvis den samlede kommunale skatteforhøjelse ikke overstiger et af velfærdsministeren fastsat beløb.

Stk. 2. Hvis den samlede kommunale skattestigning overstiger et af velfærdsministeren fastsat beløb, jf. stk. 1, reducerer velfærdsministeren inden for dette beløb en beregnet skattestigning for den enkelte kommune efter § 3.

§ 12. Velfærdsministeren fastsætter nærmere regler om opgørelse og afregning af beløb i henhold til denne lov.

§ 13. Forslag til revision af denne lov fremsættes for Folketinget i folketingsåret 2011-12.

Kapitel 6

Ikrafttræden

§ 14. Loven træder i kraft den 1. januar 2009 og har virkning fra og med indkomståret 2009.

§ 15. I lov nr. 499 af 7. juni 2006 om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, som ændret ved § 12 i lov nr. 534 af 6. juni 2007, foretages følgende ændringer:

1. I § 14, stk. 2, nr. 5, ændres »tilskudsåret.« til: »tilskudsåret,«.

2. I § 14, stk. 2, indsættes som nr. 6:

»6) beløb i henhold til § 7 i lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning.«

§ 16. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

 

1. Lovforslagets formål



Formålet med dette lovforslag er at understøtte aftalesystemet mellem staten og kommunerne ved at styrke kommunernes incitament til at overholde de indgåede aftaler om den kommunale skatteudskrivning.


Lovforslaget indebærer, at velfærdsministeren får hjemmel til at nedsætte kommunernes bloktilskud gennem en kombination af individuelle og kollektive nedsættelser, hvis den samlede kommunale beskatning stiger. I en sådan situation vil der i budgetåret og det følgende år blive inddraget et beløb fra de kommuner, der har sat skatten op. I budgetåret vil et beløb svarende til 75 procent af den samlede skattestigning for kommunerne under ét blive inddraget fra disse kommuner. Beløbet fordeles på kommunerne i forhold til deres andel af den samlede skatteforhøjelse. I året efter budgetåret inddrages tilsvarende 50 procent af den samlede skattestigning fra disse kommuner. Den resterende del af skatteforhøjelsen vil blive inddraget fra alle kommuner gennem en generel nedsættelse af statstilskuddet til kommunerne.


Reglerne i dette lovforslag skal tilskynde kommunerne til at tilpasse økonomien på anden måde end ved at hæve skatten, idet provenugevinsten for den enkelte kommune ved at hæve skatten reduceres ifølge forslaget, såfremt kommunerne under ét øger skatten ud over det aftalte. Lovforslaget vil ikke forhindre kommunerne i at sætte skatten op. Hvis nogle kommuner sætter skatten op, mens andre nedsætter skatten tilsvarende, vil der ikke blive foretaget nedsættelse af statstilskuddet efter denne lov. Der foretages kun nedsættelse af statstilskuddet, såfremt den samlede kommunale skatteudskrivning forhøjes.


Nedsættelsen af den enkelte kommunes tilskud i forbindelse med skattestigninger er to-årig. Loven vil derfor ikke forhindre den enkelte kommune i at gennemføre langsigtede strukturelt betingede tilpasninger af beskatningen.


Regeringen har tidligere givet tilsagn om, at kommuner, der nedsætter skatten, ikke vil blive omfattet af eventuelle individuelle modregningskrav ved en eventuel fremtidig skatteforhøjelse af tilsvarende størrelse. Lovforslaget indeholder derfor bestemmelser om, at ikke-sammenlagte kommuner, som har nedsat skatten fra og med budgetåret 2003, bliver friholdt for nedsættelse af bloktilskuddet efter denne lov for en tilsvarende skatteforhøjelse. Tilsvarende vil sammenlagte kommuner, som har nedsat skatten for 2008 eller senere, blive friholdt for nedsættelse af bloktilskuddet efter denne lov.


Velfærdsministeriet opgør hvert år størrelsen af de relevante skattenedsættelser fra tidligere år. Skattenedsættelserne opgøres som beløb fremregnet til det aktuelle år.


Lovforslaget indebærer endvidere, at regeringen kan fastsætte en ramme for kommunale skatteforhøjelser. Hvis det er tilfældet, vil nedsættelse efter denne lov kun finde sted, hvis denne ramme overskrides.


Det indgår i lovforslaget, at lovens bestemmelser skal tages op til revision i folketingsåret 2011-12. Regeringen vil i den forbindelse også have mulighed for at vurdere ordningen i lyset af andre mulige initiativer til en bedre funktion af den kommunale skattefastsættelse, herunder eventuelt øget synlighed af den enkelte kommunes skat.


 

2. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige



De økonomiske konsekvenser for staten og kommunerne af dette lovforslag vil afhænge af beslutningerne i kommunalbestyrelserne om forhøjelser eller nedsættelser af skatten. Men lovforslaget vil tilskynde kommunerne til at overholde de indgåede aftaler mellem regeringen og KL om den kommunale skatteudskrivning.


Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for regionerne.


 

3. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet



Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.


 

4. De administrative konsekvenser for borgerne



Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.


 

5. De miljømæssige konsekvenser



Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.


 

6. Forholdet til EU-retten



Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.


 

7. Hørte myndigheder og organisationer



Lovforslaget har været i høring hos KL.


 

8. Sammenfattende skema



 
Positive konsekvenser/mindreudgifter
Negative konsekvenser/merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget tilskynder kommunerne til at holde den kommunale skatteudskrivning i ro.
 
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

 

Til § 1

Den foreslåede bestemmelse indebærer, at hvis den samlede kommunale skatteudskrivning forhøjes, vil bloktilskuddet til kommunerne blive nedsat efter bestemmelserne i denne lov.


Hvis der for et budgetår ikke sker en forhøjelse af den samlede kommunale skatteudskrivning, vil der ikke for det pågældende år blive foretaget nedsættelse af det kommunale bloktilskud efter bestemmelserne i denne lov.


Opgørelsen af en kommunal forhøjelse af skatteudskrivningen foretages efter bestemmelserne i §§ 3-6 nedenfor.


Nedsættelsen af det kommunale bloktilskud sker i en kombination af individuelle og kollektive nedsættelser, jf. bestemmelserne i § 2 og § 7.


Til § 2

Som det fremgår af § 1, vil der kun ske nedsættelse af bloktilskuddet efter denne lov, hvis der konstateres en samlet forhøjelse af den kommunale skatteudskrivning. Når det er tilfældet, vil nedsættelsen af bloktilskuddet til de kommuner, der har forhøjet skatteudskrivningen, ske efter de foreslåede bestemmelser i § 2. For en kommune, der har forhøjet skatteudskrivningen for et budgetår, vil bloktilskuddet blive nedsat for det pågældende budgetår og for det følgende år.


I budgetåret vil den samlede nedsættelse af bloktilskuddet for de kommuner, der har forhøjet skatteudskrivningen, i alt udgøre 75 procent af den samlede kommunale skatteforhøjelse for kommunerne under ét. Det skal i den forbindelse bemærkes, at den samlede kommunale skatteforhøjelse for kommunerne under ét opgøres som den samlede virkning af de kommunale skatteændringer, det vil sige både forhøjelser og nedsættelser.


Den samlede tilskudsnedsættelse for de kommuner, der har forhøjet skatteudskrivningen, fordeles på de enkelte kommuner i forhold til deres andel af den samlede skatteforhøjelse. Ved opgørelse af fordelingen af tilskudsnedsættelsen indgår kun de kommuner, der har forhøjet skatten.


I året efter budgetåret foretages en tilsvarende nedsættelse af bloktilskuddet for de kommuner, der har forhøjet skatteudskrivningen. Nedsættelsen i dette år udgør 50 procent af den samlede kommunale skatteforhøjelse for kommunerne under ét. Hvis en kommune omfattet af denne ordning vælger igen at nedsætte skatten i året efter budgetåret, vil bloktilskudsreduktionen til denne kommune ligeledes blive nedsat. Hvis skattenedsættelsen har mindst samme størrelse som den skatteforhøjelse, der blev gennemført det foregående år, vil der ikke blive foretaget nedsættelse af bloktilskuddet for kommunen for dette år. Hvis skattenedsættelsen er mindre end den forhøjelse, der blev gennemført det foregående år, vil bloktilskudsnedsættelsen blive reduceret forholdsmæssigt.


Til § 3

I den foreslåede bestemmelse fastsættes regler om hvilke skatteændringer, der indgår i opgørelsen af forhøjelser i den kommunale skatteudskrivning efter denne lov. Der er tale om ændringer på de områder, hvor kommunalbestyrelsen selv fastsætter skatteudskrivningen, det vil sige indkomstskat, grundskyld og dækningsafgift af erhvervsejendomme. I §§ 4-6 fastsættes regler for opgørelsen af skatteændringer på hvert enkelt af disse tre områder.


En kommunes samlede skatteændring opgøres som summen af skatteændringerne på de tre områder. Hvis en kommune hæver skatten på et område, men samtidig sænker den på et andet område, vil den samlede skatteændring for kommunen således blive opgjort som et nettobeløb. Hvis en kommune f.eks. hæver udskrivningsprocenten og dermed får et merprovenu på 10 mio. kr., men samtidig sænker grundskyldspromillen, og dermed får et mindreprovenu på 6 mio. kr., vil kommunens samlede skatteændring blive opgjort som summen af de to ændringer, det vil sige 4 mio. kr. (10 - 6 = 4).


Endvidere kan der for visse kommuner foretages en reduktion af det beregnede merprovenu. Bestemmelser om disse reduktioner er fastsat i §§ 8, 9 og 11. Disse bestemmelser er nærmere beskrevet nedenfor.


Bestemmelserne i § 8 og § 9 drejer sig om kommuner, der tidligere har sat skatten ned. Disse kommuner friholdes for nedsættelse af bloktilskuddet for den del af en skattestigning, der modsvares af en tidligere skattesænkning.


Bestemmelsen i § 11 indebærer, at velfærdsministeren kan fastsætte en ramme for skattestigninger. Hvis de kommunale skattestigninger holdes inden for denne ramme, vil der ikke ske nedsættelse af bloktilskuddet efter denne lov. Men hvis skattestigningerne overstiger denne ramme, vil der ske nedsættelse for den del, der overstiger rammen.


Til § 4

I denne bestemmelse fastsættes de nærmere regler for opgørelse af den enkelte kommunes provenuændring som følge af ændringer af udskrivningsprocenten.


For en kommune vil en ændring af udskrivningsprocenten kunne påvirke den kommunale økonomi på tre områder.


For det første vil det under alle omstændigheder føre til direkte ændring i provenuet af indkomstskat.


For det andet vil det for nogle kommuner føre til en ændring af medfinansieringen af det skrå skatteloft. Reglerne herom indebærer, at kommuner skal medfinansiere statens indtægtstab som følge af skattenedslaget i det skrå skatteloft, hvis to betingelser er opfyldt: 1) kommunen skal have forhøjet sin udskrivningsprocent i forhold til 2007, 2) den kommunale udskrivningsprocent skal overstige det niveau, der udløser skattenedslaget som følge af det skrå skatteloft, hvilket i disse år er 24,5 procent.


For det tredje vil nogle kommuner være omfattet af den såkaldte overudligningsbestemmelse i det kommunale tilskuds- og udligningssystem. Denne bestemmelse sikrer, at en kommune i udligningssystemet højst kan miste 92 procent af skatteprovenuet som følge af en vækst i kommunens udskrivningsgrundlag. Tilsvarende kan en kommune ikke blive kompenseret med mere end 92 procent af det tabte skatteprovenu som følge af en nedgang i udskrivningsgrundlaget. Overudligningsbestemmelsen korrigerer for dette forhold. Ved beregning af overudligningsbeløb indgår blandt andet kommunens udskrivningsprocent. Det konkrete overudligningsbeløb for en kommune er således direkte påvirket af udskrivningsprocenten og vil blive påvirket af ændringer heri.


Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 indebærer, at provenuvirkningen af en ændring af en kommunes udskrivningsprocent opgøres som den samlede virkning af de tre ovennævnte forhold.


Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 indebærer, at ændringen i udskrivningsprocenten hvert år opgøres i forhold til året før.


I den foreslåede bestemmelse i stk. 3 fastsættes det, at provenuændringen som følge af en ændring af udskrivningsprocenten, jf. stk. 1, beregnes ud fra det af kommunen budgetterede udskrivningsgrundlag for indkomståret. Der er tale om en endelig opgørelse, som ikke senere vil blive efterreguleret.


Til § 5

I denne bestemmelse fastsættes de nærmere regler for opgørelse af den enkelte kommunes provenuændring som følge af ændringer af grundskyldspromillen. Bestemmelsen er i vidt omfang parallel til den ovennævnte bestemmelse vedrørende indkomstskat. Det fremgår, at provenuændringen som følge af ændringer i grundskyldspromillen beregnes ud fra de af kommunen budgetterede afgiftspligtige grundværdier.


Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i stk. 4, at velfærdsministeren fastsætter nærmere regler for beregning af ændringen af kommunens provenu af grundskyld. Disse regler vil indebære, at provenuændringen skal beregnes særskilt for grundværdierne for produktionsjord og for øvrige ejendomme, idet der er et loft over grundskylden på produktionsjord. En kommune vil således i 2008 højst kunne modtage et grundskyldsprovenu på 12,3 promille af produktionsjord, uanset at kommunen kan have fastsat en grundskyldspromille, der er højere end 12,3.


Til § 6

I denne bestemmelse fastsættes de nærmere regler for opgørelse af den enkelte kommunes provenuændring som følge af ændringer i promillen for udskrivning af dækningsafgift af erhvervsejendomme. Bestemmelsen er i vidt omfang parallel til de ovennævnte bestemmelser vedrørende indkomstskat og grundskyld. Det fremgår, at provenuændringen som følge af ændringer i promillen for udskrivning af dækningsafgift af erhvervsejendomme beregnes ud fra den af kommunen budgetterede forskelsværdi for de pågældende ejendomme.


Det fremgår af stk. 3, at hvis en kommune i året før indkomståret har udskrevet dækningsafgift af erhvervsejendomme, men ikke gør det i indkomståret, vil provenutabet blive beregnet som provenuet i året før indkomståret fremskrevet med en af velfærdsministeren fastsat procentsats. Denne procentsats vil blive fastsat som en skønnet gennemsnitlig vækst i ejendomsværdierne for erhvervsejendomme.


Til § 7

Denne bestemmelse indebærer, at hvis kommunerne under ét sætter skatten op, vil merprovenuet blive inddraget af staten. En del af inddragelsen vil ske gennem de ovennævnte individuelle nedsættelser af statstilskuddet til de enkelte kommuner. Den resterende del inddrages via det generelle bloktilskud, dvs. at denne del afholdes kollektivt af kommunerne under ét.


Reguleringen af bloktilskuddet opgøres for de første to år som det samlede kommunale merprovenu som følge af skattestigningen for kommunerne under ét, korrigeret for de individuelle nedsættelser af statstilskuddet efter § 2 i denne lov. Det skal i den forbindelse bemærkes, at i det omfang de individuelle nedsættelser efter § 2 bliver reduceret efter reglerne i §§ 8 og 9, jf. § 3, stk. 2, vil reguleringen af det samlede kommunale bloktilskud blive tilsvarende større, idet reguleringen af det samlede bloktilskud opgøres som den samlede skattestigning fratrukket de individuelle tilskudsnedsættelser.


For de efterfølgende år nedsættes statens tilskud til kommunerne med det samlede merprovenu som følge af skattestigningen.


Til § 8

De foreslåede bestemmelser i § 8 og § 9 indebærer, at de kommuner, der i nærmere angivne perioder har sat skatten ned, vil kunne forhøje skatten tilsvarende uden at blive omfattet af tilskudsnedsættelserne efter § 2.


Den foreslåede bestemmelse i § 8 omfatter de kommuner, der ikke pr. 1. januar 2007 indgik i en kommunesammenlægning. Hvis disse kommuner for budgetårene 2003 til 2006 og fra og med budgetåret 2008 har nedsat skatten, vil de igen kunne hæve skatten tilsvarende uden at blive omfattet af de individuelle tilskudsreduktioner efter denne lov. Denne afgrænsning af perioden betyder, at skatteændringerne i forbindelse med kommunalreformen, dvs. ændringerne fra 2006 til 2007, ikke indgår i opgørelsen.


Det skal bemærkes, at der skal være tale om en samlet skattenedsættelse for perioden, det vil sige, at der for de tre skattetyper: indkomstskat, grundskyld og dækningsafgift skal være tale om en samlet nedsættelse. Hvis en skattenedsættelse på en af skattearterne i løbet af perioden modsvares af en tilsvarende skattestigning på en anden skatteart, vil der således ikke være tale om en samlet skattenedsættelse.


Til § 9

Den foreslåede bestemmelse i § 9 omfatter de kommuner, der pr. 1. januar 2007 indgik i en kommunesammenlægning. Hvis disse kommuner fra og med budgetåret 2008 har nedsat skatten, vil de igen kunne hæve skatten tilsvarende uden at blive omfattet af de individuelle tilskudsreduktioner efter denne lov. Denne afgrænsning af perioden betyder, at der tages udgangspunkt i skatten for 2007, således at ændringerne opgøres i forhold til dette år.


Det skal bemærkes, at der skal være tale om en samlet skattenedsættelse for perioden, det vil sige, at der for de tre skattetyper: indkomstskat, grundskyld og dækningsafgift skal være tale om en samlet nedsættelse. Hvis en skattenedsættelse på en af skattearterne i løbet af perioden modsvares af en tilsvarende skattestigning på en anden skatteart, vil der således ikke være tale om en samlet skattenedsættelse.


Til § 10

Den foreslåede bestemmelse er en bemyndigelse til velfærdsministeren til i særlige tilfælde at undtage en kommune fra nedsættelse af bloktilskuddet i henhold til denne lov. Når det er tilfældet, vil den pågældende kommune heller ikke indgå i beregning af reguleringen af bloktilskuddet, jf. § 7.


Denne bestemmelse gør det muligt f.eks. at undtage kommuner, der er under administration, fra nedsættelser af tilskuddet i forbindelse med skattestigninger. Det vurderes, at disse kommuner er i en helt speciel økonomisk situation, hvor en del af genopretningen af kommunens økonomi må bestå i en skattestigning. Det vurderes ikke som hensigtsmæssigt, hvis disse kommuner i den forbindelse vil få reduceret deres statstilskud.


Det vurderes samtidig ikke som hensigtsmæssigt, at en skattestigning i en sådan kommune skal medgå i beregningen af en samlet nedsættelse af bloktilskuddet. En skattestigning i en sådan kommune vil således ikke kunne belaste de øvrige kommuner.


Til § 11

Den foreslåede bestemmelse indebærer, at velfærdsministeren for et bestemt år kan fastsætte en ramme for kommunale skatteforhøjelser for det pågældende år. Hvis de kommunale skatteforhøjelser for det pågældende år holdes inden for den fastsatte ramme, vil der ikke blive foretaget nedsættelse af bloktilskuddet efter denne lov.


Der vil således være mulighed for, at regeringen og KL kan aftale, at kommunerne for et bestemt år kan gennemføre en vis skatteforhøjelse, som det f.eks. var tilfældet for 2008, hvor der var aftalt en kommunal skatteforhøjelse på 750 mio. kr.


Hvis den samlede skatteforhøjelse for det pågældende år overstiger den aftale ramme, vil der blive foretaget nedsættelse efter denne lov. Ved beregning af nedsættelsen vil velfærdsministeren dog inden for rammen bestemme, at den enkelte kommunes beregnede skattestigning bliver reduceret. Det beløb, hvormed den beregnede skattestigning reduceres, fordeles af velfærdsministeren efter ansøgning på grundlag af en vurdering af baggrunden for skattestigningen. Til brug for vurderingen vil det blive fastlagt hvilke faktorer vedrørende en kommunes strukturelle og aktuelle økonomiske forhold, som tilsiger en skattemæssig tilpasning.


Til § 12

Den foreslåede bestemmelse indebærer, at velfærdsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for opgørelse og afregning af beløb efter denne lov. Der kan være tale om de tekniske forhold og datagrundlag for beregningen af skattestigninger for §§ 4-6 samt eventuelle beløb efter §§ 8, 9 og 11. Velfærdsministeren fastsætter endvidere regler for afregning af tilskudsændringerne med kommunerne.


Til § 13

Den foreslåede bestemmelse indebærer, at lovens bestemmelser tages op til revision i folketingsåret 2011-12, hvor man vil have nogle års erfaring med ordningen. Regeringen vil anmode Velfærdsministeriets Finansieringsudvalg om at igangsætte et arbejde om mulighederne for at skabe større synlighed om den enkelte kommunes skat. Lovens bestemmelser må således også vurderes i forhold til eventuelle initiativer med henblik på større synlighed af ændringer i kommuneskatten.


Til § 14

Loven træder i kraft den 1. januar 2009. Loven har første gang virkning for tilskudsåret 2009, hvor statens tilskud til kommunerne vil blive reduceret efter lovens bestemmelser, såfremt kommuner forhøjer skatten for 2009.


Til § 15

Den foreslåede bestemmelse er en konsekvensændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner. Ændringen er en konsekvens af den foreslåede bestemmelse i § 7, som indebærer en regulering af det kommunale statstilskud. Den foreslåede bestemmelse indebærer, at det indføjes i bestemmelserne i § 14 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, om at det kommunale statstilskud reguleres i henhold til bestemmelserne i § 7 i denne lov.


Til § 16

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.





Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
    § 15. I lov nr. 499 af 7. juni 2006 om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, som ændret ved § 12 i lov nr. 534 af 6. juni 2007, foretages følgende ændringer:
   
    § 14. Staten yder et årligt tilskud til kommunerne, som fastsættes af finansministeren med tilslutning fra Folketingets Finansudvalg.
    Stk. 2. Tilskuddet fastsættes som summen af
1) det foregående års tilskud med tillæg eller fradrag som følge af engangsreguleringer og op- og efterreguleringer,
2) regulering for den forventede pris- og lønudvikling i den kommunale sektor fra det foregående år til tilskudsåret,
3) kommunale mer- eller mindreudgifter som følge af ændringer i udgifts- og opgavefordelingen mellem staten, kommunerne og regionerne i tilskudsåret,
4) kommunale mer- eller mindreudgifter som følge af ændringer i den statslige regulering af kommunernes virksomhed i tilskudsåret,
5) kommunale mer- eller mindreudgifter som følge af udviklingen i kommunernes reale udgifter til kontanthjælp, orlovsydelse til kontanthjælpsmodtagere, kommunal aktivering, revalidering, udgifter til ledighedsydelse, kommunale udgifter til danskundervisning af udlændinge samt introduktionsydelse og aktivering efter kapitel 4 og 5 i lov om integration af udlændinge i Danmark, førtidspension og erhvervsgrunduddannelse i tilskudsåret.
 
1. I § 14, stk. 2, nr. 5, ændres »tilskudsåret.« til: »tilskudsåret,«.
 
2. I § 14, stk. 2, indsættes som nr. 6:
»6) beløb i henhold til § 7 i lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning.«