L 173 (som fremsat): Forslag til lov om
nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved
forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning.
Fremsat den 28. marts 2008 af
velfærdsministeren (Karen Jespersen)
Forslag
til
Lov om nedsættelse af statstilskuddet til
kommuner ved forhøjelser af den kommunale
skatteudskrivning
Kapitel 1
Nedsættelse af statstilskuddet
til kommunerne
§ 1.
Velfærdsministeren nedsætter statens tilskud til
kommunerne, jf. § 14 i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner, hvis den samlede kommunale
skatteudskrivning forhøjes som følge af
forhøjelser af de kommunale udskrivningsprocenter,
grundskyldspromiller eller promillerne for udskrivning af
dækningsafgift af erhvervsejendomme.
Stk. 2.
Forhøjelsen af den samlede kommunale skatteudskrivning
opgøres af velfærdsministeren.
Kapitel 2
Nedsættelse af statstilskuddet
til den enkelte kommune
§ 2.
For de kommuner, der for et budgetår forhøjer
skatteudskrivningen, nedsættes statens tilskud, jf. lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, til den
pågældende kommune i budgetåret og det
følgende år.
Stk. 2. I
budgetåret nedsættes tilskuddet til disse kommuner med
et beløb, som i alt svarer til 75 procent af
forhøjelsen af den samlede kommunale skatteudskrivning.
Nedsættelsen fordeles på de enkelte kommuner i forhold
til deres andel af den samlede kommunale skatteforhøjelse
opgjort for de kommuner, som har forhøjet skatten.
Stk. 3. I året
efter budgetåret nedsættes tilskuddet til disse
kommuner med et beløb, som i alt svarer til 50 procent af
forhøjelsen af den samlede kommunale skatteudskrivning.
Nedsættelsen fordeles på de enkelte kommuner i forhold
til deres andel af den samlede kommunale skatteforhøjelse
opgjort for de kommuner, som har forhøjet skatten. Hvis en
kommune for året efter budgetåret nedsætter
skatteudskrivningen, opgøres nedsættelsen af
tilskuddet ud fra årets skatteudskrivning.
§ 3.
Provenuændringen som følge af ændringer i
skatteudskrivningen opgøres som summen af
1)
provenuændringen i kommunens indkomstskat som følge af
ændringer i udskrivningsprocenten, opgjort i henhold til
§ 4,
2)
provenuændringen vedrørende kommunens grundskyld som
følge af ændringer i den kommunale
grundskyldspromille, opgjort i henhold til § 5, og
3)
provenuændringen vedrørende kommunens
dækningsafgift af erhvervsejendomme som følge af
ændringer i promillen for udskrivning af dækningsafgift
af erhvervsejendomme, opgjort i henhold til § 6.
Stk. 2.
Provenuændringen efter stk. 1 fratrækkes eventuelle
beløb efter §§ 8, 9 og 11.
§ 4.
Provenuændringen i en kommunes indkomstskat som følge
af ændringer i udskrivningsprocenten opgøres som
kommunens udskrivningsgrundlag for indkomståret ganget med
ændringen i udskrivningsprocenten, jf. stk. 2 og 3,
korrigeret for en eventuel ændring af
1) kommunens
medfinansiering af det skrå skatteloft, jf. lov om fordeling
af skattenedslaget mellem staten og kommunerne som følge af
personskattelovens skatteloft, som følge af ændringen
af udskrivningsprocenten, og
2) kommunens
overudligningsbeløb, jf. § 13 i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner, som følge af
ændringen af udskrivningsprocenten.
Stk. 2. Ændringen
i udskrivningsprocenten, jf. stk. 1, opgøres som forskellen
mellem kommunens udskrivningsprocent for indkomståret og den
tilsvarende udskrivningsprocent for det foregående
år.
Stk. 3. Det
udskrivningsgrundlag, der er nævnt i stk. 1, er det af
kommunen budgetterede udskrivningsgrundlag for
indkomståret.
§ 5.
Provenuændringen vedrørende en kommunes grundskyld som
følge af ændringer i den kommunale grundskyldspromille
opgøres som kommunens afgiftspligtige grundværdier for
indkomståret ganget med ændringen i
grundskyldspromillen, jf. stk. 2.
Stk. 2. Ændringen
i grundskyldspromillen, jf. stk. 1, opgøres som forskellen
mellem kommunens grundskyldspromille for indkomståret og den
tilsvarende grundskyldspromille for det foregående
år.
Stk. 3. De
afgiftspligtige grundværdier, der er nævnt i stk. 1, er
de af kommunen budgetterede afgiftspligtige grundværdier for
det år, hvori der betales grundskyldsprovenu i
indkomståret.
Stk. 4.
Velfærdsministeren fastsætter nærmere regler for
beregning af ændringen af en kommunes provenu af
grundskyld.
§ 6.
Provenuændringen vedrørende en kommunes
dækningsafgift af erhvervsejendomme, jf. § 23 A, i
lov om beskatning til kommunerne af faste ejendomme, som
følge af ændringer i promillen for udskrivning af
dækningsafgift af erhvervsejendomme opgøres som
forskelsværdien for disse ejendomme ganget med
ændringen i promillen, jf. stk. 2.
Stk. 2. Ændringen
i promillen for udskrivning af dækningsafgift af
erhvervsejendomme, jf. stk. 1, opgøres som forskellen mellem
den pågældende promille for indkomståret og den
tilsvarende promille for det foregående år.
Stk. 3. Hvis en kommune
i året før indkomståret har udskrevet
dækningsafgift af erhvervsejendomme, men i indkomståret
ikke udskriver dækningsafgift af erhvervsejendomme, beregnes
provenutabet jf. stk. 1 som provenuet i året før
indkomståret fremskrevet med en af velfærdsministeren
fastsat procentsats.
Stk. 4. Den
forskelsværdi for erhvervsejendomme, der er nævnt i
stk. 1, er den af kommunen budgetterede forskelsværdi for de
pågældende ejendomme for det år, hvori der
betales dækningsafgift i indkomståret.
Kapitel 3
Regulering af statstilskuddet til
alle kommuner
§ 7.
Statens tilskud til kommunerne under ét, jf. § 14
i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner,
reguleres i tilskudsåret og det følgende år med
et beløb svarende til den samlede provenustigning som
følge af ændringer i skatteudskrivningen for
kommunerne under ét, fratrukket nedsættelser afregnet
med de enkelte kommuner i henhold til § 2.
Stk. 2. For de
efterfølgende tilskudsår reguleres statens tilskud til
kommunerne med et beløb svarende til den samlede
provenustigning som følge af ændringer i
skatteudskrivningen for kommunerne under ét.
Stk. 3. Hvis
velfærdsministeren har fastsat et beløb i henhold til
§ 11, stk. 1, fratrækkes dette beløb den
samlede kommunale provenustigning efter stk. 1 og 2.
Kapitel 4
Undtagelse for kommuner, der har
nedsat skatten
§ 8.
For kommuner, der ikke pr. 1. januar 2007 indgik i en
kommunesammenlægning, reduceres en beregnet skattestigning
efter § 3, hvis kommunens samlede beskatning er nedsat i
perioden fra og med budgetåret 2003 til og med
budgetåret 2006 og i perioden fra og med budgetåret
2008. Nedsættelsen af beskatningen opgøres af
velfærdsministeren.
Stk. 2. For kommuner
omfattet af stk. 1 reduceres en beregnet skattestigning efter
§ 3 med den beregnede skattenedsættelse efter stk.
1.
§ 9.
For kommuner, der pr. 1. januar 2007 indgik i en
kommunesammenlægning, reduceres en beregnet skattestigning
efter § 3, hvis kommunens samlede beskatning er nedsat i
perioden fra og med budgetåret 2008. Nedsættelsen af
beskatningen opgøres af velfærdsministeren.
Stk. 2. For kommuner
omfattet af stk. 1 reduceres en beregnet skattestigning efter
§ 3 med den beregnede skattenedsættelse efter stk.
1.
Kapitel 5
Bemyndigelsesbestemmelser
§ 10.
Velfærdsministeren kan i særlige tilfælde undtage
en kommune fra regulering af tilskud i henhold til § 2 i
denne lov.
Stk. 2. De i stk. 1
nævnte kommuner indgår ikke i beregning af reguleringen
af statens tilskud til kommuner i henhold til § 7.
§ 11.
Velfærdsministeren kan bestemme, at der ikke skal foretages
nedsættelse af statens tilskud til kommunerne efter denne
lov, hvis den samlede kommunale skatteforhøjelse ikke
overstiger et af velfærdsministeren fastsat beløb.
Stk. 2. Hvis den samlede
kommunale skattestigning overstiger et af velfærdsministeren
fastsat beløb, jf. stk. 1, reducerer
velfærdsministeren inden for dette beløb en beregnet
skattestigning for den enkelte kommune efter § 3.
§ 12.
Velfærdsministeren fastsætter nærmere regler om
opgørelse og afregning af beløb i henhold til denne
lov.
§ 13.
Forslag til revision af denne lov fremsættes for Folketinget
i folketingsåret 2011-12.
Kapitel 6
Ikrafttræden
§ 14.
Loven træder i kraft den 1. januar 2009 og har virkning fra
og med indkomståret 2009.
§ 15.
I lov nr. 499 af 7. juni 2006 om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, som ændret ved § 12 i lov nr.
534 af 6. juni 2007, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 14, stk. 2, nr. 5,
ændres »tilskudsåret.« til:
»tilskudsåret,«.
2. I
§ 14, stk. 2, indsættes
som nr. 6:
»6)
beløb i henhold til § 7 i lov om nedsættelse af
statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af den
kommunale skatteudskrivning.«
§ 16.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets formål
Formålet med dette lovforslag er at understøtte
aftalesystemet mellem staten og kommunerne ved at styrke
kommunernes incitament til at overholde de indgåede aftaler
om den kommunale skatteudskrivning.
Lovforslaget indebærer, at velfærdsministeren
får hjemmel til at nedsætte kommunernes bloktilskud
gennem en kombination af individuelle og kollektive
nedsættelser, hvis den samlede kommunale beskatning stiger. I
en sådan situation vil der i budgetåret og det
følgende år blive inddraget et beløb fra de
kommuner, der har sat skatten op. I budgetåret vil et
beløb svarende til 75 procent af den samlede skattestigning
for kommunerne under ét blive inddraget fra disse kommuner.
Beløbet fordeles på kommunerne i forhold til deres
andel af den samlede skatteforhøjelse. I året efter
budgetåret inddrages tilsvarende 50 procent af den samlede
skattestigning fra disse kommuner. Den resterende del af
skatteforhøjelsen vil blive inddraget fra alle kommuner
gennem en generel nedsættelse af statstilskuddet til
kommunerne.
Reglerne i dette lovforslag skal tilskynde kommunerne til at
tilpasse økonomien på anden måde end ved at
hæve skatten, idet provenugevinsten for den enkelte kommune
ved at hæve skatten reduceres ifølge forslaget,
såfremt kommunerne under ét øger skatten ud
over det aftalte. Lovforslaget vil ikke forhindre kommunerne i at
sætte skatten op. Hvis nogle kommuner sætter skatten
op, mens andre nedsætter skatten tilsvarende, vil der ikke
blive foretaget nedsættelse af statstilskuddet efter denne
lov. Der foretages kun nedsættelse af statstilskuddet,
såfremt den samlede kommunale skatteudskrivning
forhøjes.
Nedsættelsen af den enkelte kommunes tilskud i
forbindelse med skattestigninger er to-årig. Loven vil derfor
ikke forhindre den enkelte kommune i at gennemføre
langsigtede strukturelt betingede tilpasninger af
beskatningen.
Regeringen har tidligere givet tilsagn om, at kommuner, der
nedsætter skatten, ikke vil blive omfattet af eventuelle
individuelle modregningskrav ved en eventuel fremtidig
skatteforhøjelse af tilsvarende størrelse.
Lovforslaget indeholder derfor bestemmelser om, at ikke-sammenlagte
kommuner, som har nedsat skatten fra og med budgetåret 2003,
bliver friholdt for nedsættelse af bloktilskuddet efter denne
lov for en tilsvarende skatteforhøjelse. Tilsvarende vil
sammenlagte kommuner, som har nedsat skatten for 2008 eller senere,
blive friholdt for nedsættelse af bloktilskuddet efter denne
lov.
Velfærdsministeriet opgør hvert år
størrelsen af de relevante skattenedsættelser fra
tidligere år. Skattenedsættelserne opgøres som
beløb fremregnet til det aktuelle år.
Lovforslaget indebærer endvidere, at regeringen kan
fastsætte en ramme for kommunale skatteforhøjelser.
Hvis det er tilfældet, vil nedsættelse efter denne lov
kun finde sted, hvis denne ramme overskrides.
Det indgår i lovforslaget, at lovens bestemmelser skal
tages op til revision i folketingsåret 2011-12. Regeringen
vil i den forbindelse også have mulighed for at vurdere
ordningen i lyset af andre mulige initiativer til en bedre funktion
af den kommunale skattefastsættelse, herunder eventuelt
øget synlighed af den enkelte kommunes skat.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
De økonomiske konsekvenser for staten og kommunerne af
dette lovforslag vil afhænge af beslutningerne i
kommunalbestyrelserne om forhøjelser eller
nedsættelser af skatten. Men lovforslaget vil tilskynde
kommunerne til at overholde de indgåede aftaler mellem
regeringen og KL om den kommunale skatteudskrivning.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for regionerne.
3. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
4. De administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
5. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
7. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring hos KL.
8. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget tilskynder kommunerne til at
holde den kommunale skatteudskrivning i ro. | |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at hvis den
samlede kommunale skatteudskrivning forhøjes, vil
bloktilskuddet til kommunerne blive nedsat efter bestemmelserne i
denne lov.
Hvis der for et budgetår ikke sker en forhøjelse
af den samlede kommunale skatteudskrivning, vil der ikke for det
pågældende år blive foretaget nedsættelse
af det kommunale bloktilskud efter bestemmelserne i denne
lov.
Opgørelsen af en kommunal forhøjelse af
skatteudskrivningen foretages efter bestemmelserne i
§§ 3-6 nedenfor.
Nedsættelsen af det kommunale bloktilskud sker i en
kombination af individuelle og kollektive nedsættelser, jf.
bestemmelserne i § 2 og § 7.
Til § 2
Som det fremgår af § 1, vil der kun ske
nedsættelse af bloktilskuddet efter denne lov, hvis der
konstateres en samlet forhøjelse af den kommunale
skatteudskrivning. Når det er tilfældet, vil
nedsættelsen af bloktilskuddet til de kommuner, der har
forhøjet skatteudskrivningen, ske efter de foreslåede
bestemmelser i § 2. For en kommune, der har
forhøjet skatteudskrivningen for et budgetår, vil
bloktilskuddet blive nedsat for det pågældende
budgetår og for det følgende år.
I budgetåret vil den samlede nedsættelse af
bloktilskuddet for de kommuner, der har forhøjet
skatteudskrivningen, i alt udgøre 75 procent af den samlede
kommunale skatteforhøjelse for kommunerne under ét.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at den samlede kommunale
skatteforhøjelse for kommunerne under ét
opgøres som den samlede virkning af de kommunale
skatteændringer, det vil sige både forhøjelser
og nedsættelser.
Den samlede tilskudsnedsættelse for de kommuner, der har
forhøjet skatteudskrivningen, fordeles på de enkelte
kommuner i forhold til deres andel af den samlede
skatteforhøjelse. Ved opgørelse af fordelingen af
tilskudsnedsættelsen indgår kun de kommuner, der har
forhøjet skatten.
I året efter budgetåret foretages en tilsvarende
nedsættelse af bloktilskuddet for de kommuner, der har
forhøjet skatteudskrivningen. Nedsættelsen i dette
år udgør 50 procent af den samlede kommunale
skatteforhøjelse for kommunerne under ét. Hvis en
kommune omfattet af denne ordning vælger igen at
nedsætte skatten i året efter budgetåret, vil
bloktilskudsreduktionen til denne kommune ligeledes blive nedsat.
Hvis skattenedsættelsen har mindst samme størrelse som
den skatteforhøjelse, der blev gennemført det
foregående år, vil der ikke blive foretaget
nedsættelse af bloktilskuddet for kommunen for dette
år. Hvis skattenedsættelsen er mindre end den
forhøjelse, der blev gennemført det foregående
år, vil bloktilskudsnedsættelsen blive reduceret
forholdsmæssigt.
Til § 3
I den foreslåede bestemmelse fastsættes regler om
hvilke skatteændringer, der indgår i opgørelsen
af forhøjelser i den kommunale skatteudskrivning efter denne
lov. Der er tale om ændringer på de områder, hvor
kommunalbestyrelsen selv fastsætter skatteudskrivningen, det
vil sige indkomstskat, grundskyld og dækningsafgift af
erhvervsejendomme. I §§ 4-6 fastsættes regler
for opgørelsen af skatteændringer på hvert
enkelt af disse tre områder.
En kommunes samlede skatteændring opgøres som
summen af skatteændringerne på de tre områder.
Hvis en kommune hæver skatten på et område, men
samtidig sænker den på et andet område, vil den
samlede skatteændring for kommunen således blive
opgjort som et nettobeløb. Hvis en kommune f.eks.
hæver udskrivningsprocenten og dermed får et merprovenu
på 10 mio. kr., men samtidig sænker
grundskyldspromillen, og dermed får et mindreprovenu på
6 mio. kr., vil kommunens samlede skatteændring blive opgjort
som summen af de to ændringer, det vil sige 4 mio. kr. (10 -
6 = 4).
Endvidere kan der for visse kommuner foretages en reduktion af
det beregnede merprovenu. Bestemmelser om disse reduktioner er
fastsat i §§ 8, 9 og 11. Disse bestemmelser er
nærmere beskrevet nedenfor.
Bestemmelserne i § 8 og § 9 drejer sig om
kommuner, der tidligere har sat skatten ned. Disse kommuner
friholdes for nedsættelse af bloktilskuddet for den del af en
skattestigning, der modsvares af en tidligere
skattesænkning.
Bestemmelsen i § 11 indebærer, at
velfærdsministeren kan fastsætte en ramme for
skattestigninger. Hvis de kommunale skattestigninger holdes inden
for denne ramme, vil der ikke ske nedsættelse af
bloktilskuddet efter denne lov. Men hvis skattestigningerne
overstiger denne ramme, vil der ske nedsættelse for den del,
der overstiger rammen.
Til § 4
I denne bestemmelse fastsættes de nærmere regler
for opgørelse af den enkelte kommunes provenuændring
som følge af ændringer af udskrivningsprocenten.
For en kommune vil en ændring af udskrivningsprocenten
kunne påvirke den kommunale økonomi på tre
områder.
For det første vil det under alle omstændigheder
føre til direkte ændring i provenuet af
indkomstskat.
For det andet vil det for nogle kommuner føre til en
ændring af medfinansieringen af det skrå skatteloft.
Reglerne herom indebærer, at kommuner skal medfinansiere
statens indtægtstab som følge af skattenedslaget i det
skrå skatteloft, hvis to betingelser er opfyldt: 1) kommunen
skal have forhøjet sin udskrivningsprocent i forhold til
2007, 2) den kommunale udskrivningsprocent skal overstige det
niveau, der udløser skattenedslaget som følge af det
skrå skatteloft, hvilket i disse år er 24,5
procent.
For det tredje vil nogle kommuner være omfattet af den
såkaldte overudligningsbestemmelse i det kommunale tilskuds-
og udligningssystem. Denne bestemmelse sikrer, at en kommune i
udligningssystemet højst kan miste 92 procent af
skatteprovenuet som følge af en vækst i kommunens
udskrivningsgrundlag. Tilsvarende kan en kommune ikke blive
kompenseret med mere end 92 procent af det tabte skatteprovenu som
følge af en nedgang i udskrivningsgrundlaget.
Overudligningsbestemmelsen korrigerer for dette forhold. Ved
beregning af overudligningsbeløb indgår blandt andet
kommunens udskrivningsprocent. Det konkrete
overudligningsbeløb for en kommune er således direkte
påvirket af udskrivningsprocenten og vil blive påvirket
af ændringer heri.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 indebærer, at
provenuvirkningen af en ændring af en kommunes
udskrivningsprocent opgøres som den samlede virkning af de
tre ovennævnte forhold.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 indebærer, at
ændringen i udskrivningsprocenten hvert år
opgøres i forhold til året før.
I den foreslåede bestemmelse i stk. 3 fastsættes
det, at provenuændringen som følge af en ændring
af udskrivningsprocenten, jf. stk. 1, beregnes ud fra det af
kommunen budgetterede udskrivningsgrundlag for indkomståret.
Der er tale om en endelig opgørelse, som ikke senere vil
blive efterreguleret.
Til § 5
I denne bestemmelse fastsættes de nærmere regler
for opgørelse af den enkelte kommunes provenuændring
som følge af ændringer af grundskyldspromillen.
Bestemmelsen er i vidt omfang parallel til den ovennævnte
bestemmelse vedrørende indkomstskat. Det fremgår, at
provenuændringen som følge af ændringer i
grundskyldspromillen beregnes ud fra de af kommunen budgetterede
afgiftspligtige grundværdier.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i stk.
4, at velfærdsministeren fastsætter nærmere
regler for beregning af ændringen af kommunens provenu af
grundskyld. Disse regler vil indebære, at
provenuændringen skal beregnes særskilt for
grundværdierne for produktionsjord og for øvrige
ejendomme, idet der er et loft over grundskylden på
produktionsjord. En kommune vil således i 2008 højst
kunne modtage et grundskyldsprovenu på 12,3 promille af
produktionsjord, uanset at kommunen kan have fastsat en
grundskyldspromille, der er højere end 12,3.
Til § 6
I denne bestemmelse fastsættes de nærmere regler
for opgørelse af den enkelte kommunes provenuændring
som følge af ændringer i promillen for udskrivning af
dækningsafgift af erhvervsejendomme. Bestemmelsen er i vidt
omfang parallel til de ovennævnte bestemmelser
vedrørende indkomstskat og grundskyld. Det fremgår, at
provenuændringen som følge af ændringer i
promillen for udskrivning af dækningsafgift af
erhvervsejendomme beregnes ud fra den af kommunen budgetterede
forskelsværdi for de pågældende ejendomme.
Det fremgår af stk. 3, at hvis en kommune i året
før indkomståret har udskrevet dækningsafgift af
erhvervsejendomme, men ikke gør det i indkomståret,
vil provenutabet blive beregnet som provenuet i året
før indkomståret fremskrevet med en af
velfærdsministeren fastsat procentsats. Denne procentsats vil
blive fastsat som en skønnet gennemsnitlig vækst i
ejendomsværdierne for erhvervsejendomme.
Til § 7
Denne bestemmelse indebærer, at hvis kommunerne under
ét sætter skatten op, vil merprovenuet blive inddraget
af staten. En del af inddragelsen vil ske gennem de
ovennævnte individuelle nedsættelser af statstilskuddet
til de enkelte kommuner. Den resterende del inddrages via det
generelle bloktilskud, dvs. at denne del afholdes kollektivt af
kommunerne under ét.
Reguleringen af bloktilskuddet opgøres for de
første to år som det samlede kommunale merprovenu som
følge af skattestigningen for kommunerne under ét,
korrigeret for de individuelle nedsættelser af
statstilskuddet efter § 2 i denne lov. Det skal i den
forbindelse bemærkes, at i det omfang de individuelle
nedsættelser efter § 2 bliver reduceret efter
reglerne i §§ 8 og 9, jf. § 3, stk. 2, vil
reguleringen af det samlede kommunale bloktilskud blive tilsvarende
større, idet reguleringen af det samlede bloktilskud
opgøres som den samlede skattestigning fratrukket de
individuelle tilskudsnedsættelser.
For de efterfølgende år nedsættes statens
tilskud til kommunerne med det samlede merprovenu som følge
af skattestigningen.
Til § 8
De foreslåede bestemmelser i § 8 og
§ 9 indebærer, at de kommuner, der i nærmere
angivne perioder har sat skatten ned, vil kunne forhøje
skatten tilsvarende uden at blive omfattet af
tilskudsnedsættelserne efter § 2.
Den foreslåede bestemmelse i § 8 omfatter de
kommuner, der ikke pr. 1. januar 2007 indgik i en
kommunesammenlægning. Hvis disse kommuner for
budgetårene 2003 til 2006 og fra og med budgetåret 2008
har nedsat skatten, vil de igen kunne hæve skatten
tilsvarende uden at blive omfattet af de individuelle
tilskudsreduktioner efter denne lov. Denne afgrænsning af
perioden betyder, at skatteændringerne i forbindelse med
kommunalreformen, dvs. ændringerne fra 2006 til 2007, ikke
indgår i opgørelsen.
Det skal bemærkes, at der skal være tale om en
samlet skattenedsættelse for perioden, det vil sige, at der
for de tre skattetyper: indkomstskat, grundskyld og
dækningsafgift skal være tale om en samlet
nedsættelse. Hvis en skattenedsættelse på en af
skattearterne i løbet af perioden modsvares af en
tilsvarende skattestigning på en anden skatteart, vil der
således ikke være tale om en samlet
skattenedsættelse.
Til § 9
Den foreslåede bestemmelse i § 9 omfatter de
kommuner, der pr. 1. januar 2007 indgik i en
kommunesammenlægning. Hvis disse kommuner fra og med
budgetåret 2008 har nedsat skatten, vil de igen kunne
hæve skatten tilsvarende uden at blive omfattet af de
individuelle tilskudsreduktioner efter denne lov. Denne
afgrænsning af perioden betyder, at der tages udgangspunkt i
skatten for 2007, således at ændringerne opgøres
i forhold til dette år.
Det skal bemærkes, at der skal være tale om en
samlet skattenedsættelse for perioden, det vil sige, at der
for de tre skattetyper: indkomstskat, grundskyld og
dækningsafgift skal være tale om en samlet
nedsættelse. Hvis en skattenedsættelse på en af
skattearterne i løbet af perioden modsvares af en
tilsvarende skattestigning på en anden skatteart, vil der
således ikke være tale om en samlet
skattenedsættelse.
Til § 10
Den foreslåede bestemmelse er en bemyndigelse til
velfærdsministeren til i særlige tilfælde at
undtage en kommune fra nedsættelse af bloktilskuddet i
henhold til denne lov. Når det er tilfældet, vil den
pågældende kommune heller ikke indgå i beregning
af reguleringen af bloktilskuddet, jf. § 7.
Denne bestemmelse gør det muligt f.eks. at undtage
kommuner, der er under administration, fra nedsættelser af
tilskuddet i forbindelse med skattestigninger. Det vurderes, at
disse kommuner er i en helt speciel økonomisk situation,
hvor en del af genopretningen af kommunens økonomi må
bestå i en skattestigning. Det vurderes ikke som
hensigtsmæssigt, hvis disse kommuner i den forbindelse vil
få reduceret deres statstilskud.
Det vurderes samtidig ikke som hensigtsmæssigt, at en
skattestigning i en sådan kommune skal medgå i
beregningen af en samlet nedsættelse af bloktilskuddet. En
skattestigning i en sådan kommune vil således ikke
kunne belaste de øvrige kommuner.
Til § 11
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at
velfærdsministeren for et bestemt år kan
fastsætte en ramme for kommunale skatteforhøjelser for
det pågældende år. Hvis de kommunale
skatteforhøjelser for det pågældende år
holdes inden for den fastsatte ramme, vil der ikke blive foretaget
nedsættelse af bloktilskuddet efter denne lov.
Der vil således være mulighed for, at regeringen
og KL kan aftale, at kommunerne for et bestemt år kan
gennemføre en vis skatteforhøjelse, som det f.eks.
var tilfældet for 2008, hvor der var aftalt en kommunal
skatteforhøjelse på 750 mio. kr.
Hvis den samlede skatteforhøjelse for det
pågældende år overstiger den aftale ramme, vil
der blive foretaget nedsættelse efter denne lov. Ved
beregning af nedsættelsen vil velfærdsministeren dog
inden for rammen bestemme, at den enkelte kommunes beregnede
skattestigning bliver reduceret. Det beløb, hvormed den
beregnede skattestigning reduceres, fordeles af
velfærdsministeren efter ansøgning på grundlag
af en vurdering af baggrunden for skattestigningen. Til brug for
vurderingen vil det blive fastlagt hvilke faktorer
vedrørende en kommunes strukturelle og aktuelle
økonomiske forhold, som tilsiger en skattemæssig
tilpasning.
Til § 12
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at
velfærdsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler for opgørelse og afregning af
beløb efter denne lov. Der kan være tale om de
tekniske forhold og datagrundlag for beregningen af
skattestigninger for §§ 4-6 samt eventuelle
beløb efter §§ 8, 9 og 11.
Velfærdsministeren fastsætter endvidere regler for
afregning af tilskudsændringerne med kommunerne.
Til § 13
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at lovens
bestemmelser tages op til revision i folketingsåret 2011-12,
hvor man vil have nogle års erfaring med ordningen.
Regeringen vil anmode Velfærdsministeriets
Finansieringsudvalg om at igangsætte et arbejde om
mulighederne for at skabe større synlighed om den enkelte
kommunes skat. Lovens bestemmelser må således
også vurderes i forhold til eventuelle initiativer med
henblik på større synlighed af ændringer i
kommuneskatten.
Til § 14
Loven træder i kraft den 1. januar 2009. Loven har
første gang virkning for tilskudsåret 2009, hvor
statens tilskud til kommunerne vil blive reduceret efter lovens
bestemmelser, såfremt kommuner forhøjer skatten for
2009.
Til § 15
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvensændring
af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.
Ændringen er en konsekvens af den foreslåede
bestemmelse i § 7, som indebærer en regulering af
det kommunale statstilskud. Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at det indføjes i bestemmelserne i
§ 14 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner, om at det kommunale statstilskud reguleres i henhold til
bestemmelserne i § 7 i denne lov.
Til § 16
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 15. I lov
nr. 499 af 7. juni 2006 om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner, som ændret ved § 12 i lov nr. 534 af
6. juni 2007, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 14. Staten yder
et årligt tilskud til kommunerne, som fastsættes af
finansministeren med tilslutning fra Folketingets
Finansudvalg. Stk. 2. Tilskuddet
fastsættes som summen af 1) det foregående års tilskud
med tillæg eller fradrag som følge af
engangsreguleringer og op- og efterreguleringer, 2) regulering for den forventede pris- og
lønudvikling i den kommunale sektor fra det foregående
år til tilskudsåret, 3) kommunale mer- eller mindreudgifter som
følge af ændringer i udgifts- og opgavefordelingen
mellem staten, kommunerne og regionerne i tilskudsåret, 4) kommunale mer- eller mindreudgifter som
følge af ændringer i den statslige regulering af
kommunernes virksomhed i tilskudsåret, 5) kommunale mer- eller mindreudgifter som
følge af udviklingen i kommunernes reale udgifter til
kontanthjælp, orlovsydelse til kontanthjælpsmodtagere,
kommunal aktivering, revalidering, udgifter til ledighedsydelse,
kommunale udgifter til danskundervisning af udlændinge samt
introduktionsydelse og aktivering efter kapitel 4 og 5 i lov om
integration af udlændinge i Danmark, førtidspension og
erhvervsgrunduddannelse i tilskudsåret. | | 1. I
§ 14, stk. 2, nr. 5, ændres
»tilskudsåret.« til:
»tilskudsåret,«. 2. I
§ 14, stk. 2, indsættes som nr. 6: »6) beløb i henhold til
§ 7 i lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner
ved forhøjelser af den kommunale
skatteudskrivning.« |