§ 20-spørgsmål S 2361 Om følgebilskørsel for særtransporter f.eks. vindmølledele

Til: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Dato: 26-01-2007
Samling: 2006-07
Status: Besvaret, endeligt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 26-01-2007
Endelig besvarelse 07-02-2007
Spørgsmålets ordlyd:
Kan ministeren bekræfte, at de særlige danske regler for følgebilskørsel for særtransporter (fx kørsel med vindmølledele) giver danske virksomheder inden for branchen dårligere forhold end f.eks. tilsvarende tyske virksomheder, hvis ministeren kan bekræfte dette, vil ministeren da fremsætte et lovforslag, der sikrer, at de danske virksomheder i denne niche har samme vilkår som deres udenlandske konkurrenter, der i kontorbiler og lignende bl.a. har mulighed for at indrette soveplads i bilen?
Skriftlig begrundelse:
Reglerne for følgebiler levner ikke mulighed for, at der må indrettes seng i følgebilerne på samme måde, som der må være seng i lastbilen, der klarer særtransporten. Det betyder, at følgebilerne, der er et lovkrav ved særtransporter og ikke må forlade transporten, kan komme i en situation, hvor der ikke er mulighed for søvn, ordentlig sikkerhed, gode arbejdsforhold osv. for chaufføren. Følgebilerne er typisk gulpladebiler, idet autocampere ikke kan bære følgebilernes udstyr på taget, og en hvidpladebil vil være økonomisk urentabel. Der virker urimeligt, at følgebilerne ikke har samme mulighed for at indrette en soveplads som kontorbiler, fotografers biler og lign. Som reglerne ser ud p.t., vil det være langt mere rentabelt for de danske virksomheder i branchen at stoppe deres aktiviteter og indregistrere sig i Tyskland - og det kan naturligvis ikke være rigtigt.

Endeligt svar

Dokumentdato: 07-02-2007
Modtaget: 07-02-2007
Omdelt: 07-02-2007

Svar på spm. nr. S 2361

Svar på spm. nr. S 2361 (pdf-version)
Html-version

§ 20-spørgsmål

Dokumentdato: 26-01-2007
Modtaget: 26-01-2007
Omdelt: 26-01-2007

Kan ministeren bekræfte, at de særlige danske regler for følgebilskørsel for særtransporter (fx kørsel med vindmølledele) giver danske virksomheder inden for branchen dårligere forhold end f.eks. tilsvarende tyske virksomheder, hvis ministeren kan bekræfte dette, vil ministeren da fremsætte et lovforslag, der sikrer, at de danske virksomheder i denne niche har samme vilkår som deres udenlandske konkurrenter, der i kontorbiler og lignende bl.a. har mulighed for at indrette soveplads i bilen?

Kan ministeren bekræfte, at de særlige danske regler for følgebilskørsel for særtransporter (fx kørsel med vindmølledele) giver danske virksomheder inden for branchen dårligere forhold end f.eks. tilsvarende tyske virksomheder, hvis ministeren kan bekræfte dette, vil ministeren da fremsætte et lovforslag, der sikrer, at de danske virksomheder i denne niche har samme vilkår som deres udenlandske konkurrenter, der i kontorbiler og lignende bl.a. har mulighed for at indrette soveplads i bilen? (pdf-version)
Html-version