Til

Folketingets Lovsekretariat

 

Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål S 2361 indleveret af John Dyrby (S).

 

Kristian Jensen

                                                                  /Lene Skov Henningsen


Spørgsmål 2361:

Kan ministeren bekræfte, at de særlige danske regler for følgebilskørsel for særtransporter (fx kørsel med vindmølledele) giver danske virksomheder inden for branchen dårligere forhold end f.eks. tilsvarende tyske virksomheder, hvis ministeren kan bekræfte dette, vil ministeren da fremsætte et lovforslag, der sikrer, at de danske virksomheder i denne niche har samme vilkår som deres udenlandske konkurrenter, der i kontorbiler og lignende bl.a. har mulighed for at indrette soveplads i bilen?

 

Svar:

Jeg har i første omgang bedt Færdselsstyrelsen uddybe begrebet følgebiler. Færdselsstyrelsen udtaler:

”Reglerne for ledsagebiler fremgår af bekendtgørelse nr. 1172 af 3. december 2004 om særtransport:

” Kapitel 5

Ledsagebil

Anvendelse af ledsagebil

§ 37. Særtransporter, hvis samlede længde eller bredde overstiger henholdsvis 30,0 m og 3,65 m, på motorvej dog 4,0 m, skal være assisteret af en ledsagebil. Dette gælder dog ikke mobilkraner og containertruck, der anvendes på nærmere afgrænset område, jf. § 35 og § 36.

Stk. 2. Særtransporter, hvis tilladte hastighed på motorvej er 45 km/t eller derunder, skal på motorvej være assisteret af en ledsage-bil, uanset dimensionerne af særtransporten.

Stk. 3. Ved krav om ledsagebil skal der anvendes én ledsagebil for hver særtransport. Ved ledsagelse på veje med midterrabat skal ledsagebilen køre bag særtransporten. Ved ledsagelse på veje uden midterrabat, hvor særtransporten bredde overstiger 3,65 m, skal ledsagebilen køre foran særtransporten. I øvrige tilfælde skal ledsagebilen køre, hvor det er mest hensigtsmæssigt i den aktuelle situati-on.

Stk. 4. Såfremt godset er placeret således – eller godset har en sådan bredde – at føreren af særtransporten ikke har fornødent udsyn bagud og skråt bagud, skal der, udover en eventuel forankørende ledsagebil, til stadighed være en bagvedkørende ledsagebil.

Stk. 5. Politiet kan, når forholdene nødvendiggør det, fastsætte krav om assistance af yderligere ledsagebil (er).

Stk. 6. Hvis politiet assisterer særtransporten, kan politiet tillade, at brugen af ledsagebiler indskrænkes.

Krav til fører af ledsagebil

§ 38. Føreren af ledsagebilen skal have gyldigt kørekort til de samme kategori(er), som er krævet for føreren af den ledsagede særtransport. Føreren af ledsagebilen skal kunne tale et sprog, som også tales af særtransportens fører. Føreren af ledsagebilen skal endvidere kunne læse og tale dansk eller engelsk. Alternativt til nævnte krav til føreren af ledsagebilen kan der være en passager i led-sagebilen, der har gyldigt kørekort til de samme kategori(er), som er krævet for føreren af den ledsagede særtransport, og som kan læse og tale dansk eller engelsk, samt tale et sprog, som også tales af føreren af ledsagebilen og føreren af særtransporten.

Stk. 2. Ledsagebilen skal under afvikling af særtransporten til stadighed være i radiokontakt med det transporterende køretøj, og der skal herudover forefindes en tændt, virksom mobiltelefon i ledsagebilen og i det transporterende køretøj.

Indretning af ledsagebil

§ 39. Ledsagebilen skal være afmærket efter politiets nærmere bestemmelse. ”

 

Det kan tilføjes, at bekendtgørelsen for indeværende er under revision. Der forventes i den anledning blandt andet en mere detaljeret regulering af kravene til ledsagebiler, jf. det nu foreliggende udkast til Bilag 3, Ledsagebil, som vedlægges.

Bekendtgørelse om særtransport indeholder ikke bestemmelser, der forbyder at ledsagebil indrettes med soveplads(er). (Det kan forekomme, at der er behov for flere personer i ledsagebilen).

Færdselsstyrelsen er enig i, at det kan forekomme, at en særtransport, til hvilken der kræves ledsagebil, skal holde pause i henhold til køre- og hviletidsbestemmelserne, og ledsagebilens fører kan have et tilsvarende og berettiget behov for hvile og dermed en soveplads. Dette gælder ikke mindst når der ledsages på hele transportstrækningen, dvs. når ledsagebilens fører har kørt bil i lige så langt et tidsrum som føreren af særtransporten.

Ledsagebil skal efter det foreliggende udkast til Bilag 3, være person- eller varebil med en tilladt totalvægt på højst 3.500 kg. Begrundelsen herfor er, at den primære opgave for ledsagelsen er at assistere føreren af særtransporten med at advare de øvrige trafikanter, hvorfor det skal være et køretøj, der er let at manøvrere.

Ledsagebilerne skal, som det fremgår af udkastet, være forsynet med særligt udstyr, og må i forbindelse med ledsagelse ikke være belæsset med andet gods end det til transporten nødvendige.

Færdselsstyrelsen anerkender, at der er et kontrolproblem, hvis det tillades, at varebiler indrettes med sovepladser. Færdselsstyrelsen skal foreslå, at såfremt overnatning tillades i varebiler, skal bilen være indrettet med det udstyr, som kræves til ledsagebiler, samt at bilen alene må registreres til ren erhvervsmæssig anvendelse.”

Jeg kan om afgiftsfritagelsen for værkstedsbiler, mobile kontorer mv. oplyse, at disse biler ikke kan indrettes til ophold og beboelse uden betaling af registreringsafgift, og at de skal have en tilladt totalvægt på mindst 4 ton. Dernæst kan de ikke anvendes til privat personbefordring. Disse betingelser for størrelse og brug af værkstedsbiler skal ses i sammenhæng med risikoen for tab for statskassen.

Følgebiler indrettet til ophold og beboelse kan således ikke sammenlignes med afgiftsfritagne værkstedsbiler.

Videre kan jeg til spørgsmålet om indretning af følgebilen oplyse, at det afgørende er, om sengen mv. er fæstnet til bilen på en eller anden måde, f.eks. boltet eller svejset. En løs madras på gulvet af en varebil anses ikke for ”en indretning” af bilen. Ønskes en egentlig beboelsesindretning, må der henvises til muligheden for benytte campingbiler. Campingbiler kan afgiftsberigtiges med en lempelig registreringsafgift på 60 pct.

Der er således allerede med de gældende regler mulighed for at tilrettelægge overnatning i tilslutning til arbejdsopgaver, hvor overnatningsmulighed er ønskeligt af hensyn til opgavens karakter.

Jeg mener ikke, at der på denne baggrund er behov for, at jeg tager initiativ til en ændring af reglerne for indretning af varebiler.